#ارتباط_با_کودکان
🤔#پرسش
❔توصیه اسلام برای ارتباط با کودکان بعد از ۶ سالگی چیست؟ یعنی پدر یا مادر تا چه سنی می توانند کودکان جنس مخالف خود را در آغوش بگیرند؟ و ببوسند ❗️معاندین حرف های عجیبی میزنند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌مرحوم امام ( ره ) در کتاب « تحریر الوسیله » خود می آورد ؛
« براى مرد جايز است كه به دختر بچه مادامى كه بالغ نشده نگاه كند، در صورتى كه در آن تلذذ و شهوت نباشد؛ البته احتياط و اولى اين است كه به جاهايى كه عادت بر پوشاندن آنها با لباسهاى متعارف، جارى نمى باشد اكتفا نمايد مانند صورت و دستها تا مچ و موى سر و دو ذراع و دو پا، نه مثل ران و كپل و كمر و سينه و پستان و سزاوار نيست كه احتياط در آنها ترك شود. و احتياط (واجب) آن است كه در صورتى كه به شش سال رسيده باشد او را نبوسد و در دامن خود قرار ندهد.
❕ براى زن، نگاه كردن به پسر بچه مميّز مادامى كه بالغ نشده جايز است. و بر زن واجب نيست كه خود را از او بپوشاند مادامى كه به جايى نرسد كه نگاه كردن از ناحيه او و نگاه كردن به او موجب برانگيخته شدن شهوت شود؛ بنابر اقوى در برانگيخته شدن شهوت بالفعل و بنابر احتياط (واجب) در غير آن (يعنى در صورتى كه برانگيخته شدن بالقوه باشد).
📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 262
👌على رغم اينكه در اسلام به محبّت كردن، نوازش كردن و بوسيدن بچّه ها سفارش شده، امّا اين رفتار، پس از سن معيّن، از سوى افراد نامحرم منع مى شود. با اينكه در هيچ روايتى نديده ايم كه دختربچّه ها پيش از سن بلوغ، به حجاب و پوشش مخصوص وادار شده باشند، يا روايتى كه حضور دختربچّه ها را در برابر مردان يا پسران، منع كرده باشد، امّا روابطى مثل: بوسيدن و در آغوش گرفتن آنها از سوى نامحرمان، منع شده است.
❕امير المؤمنين عليه السّلام مى فرمايد ؛
« هنگامى كه دختر به شش سالگى رسيد، جايز نيست كه او را مرد نامحرمى ببوسد و يا او را فشار دهد.»
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 231
❕و در حديث ديگرى نيز نقل شده كه فردى از امام سؤال مى كند: دختربچّه نامحرمى، خود را در آغوش من مى اندازد و من او را بلند مى كنم و مىبوسم، حكمش چيست؟ امام پاسخ داد ؛
« اگر دختر، شش ساله شد، او را روى پاى خود ننشان.
📚الکافی ج 5 ص 533
❕پيامبر گرامی فرمود ؛
« چون دختر شش ساله شد، او را مبوس و پسر نيز چون از هفت سالگى گذشت، زن را نبوسد. »
📚الفقیه ج 3 ص 437
❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛
«وقتى دختر به شش سالگى رسيد، براى تو شايسته نيست كه او را ببوسى.»
📚الکافی ج 5 ص 533_ تهذیب ج 7 ص 481
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« امام كاظم عليه السلام نزد محمّد بن ابراهيم، فرماندار مكّه و همسر فاطمه دختر امام صادق عليه السلام بود. محمّد بن ابراهيم، دخترى داشت كه لباس [زيبا] بر او مى پوشاندند و نزد مردان مى آمد و مردان، او را گرفته، به آغوش مى كشيدند.
🔸 هنگامى كه به امام كاظم عليه السلام رسيد، ايشان، در حالى كه دستان خود را كشيده بود، او را [از اين كه به آغوشش درآيد] نگه داشت و فرمود ؛
«وقتى دختر به شش سالگى رسيد، جايز نيست مردى كه مَحرم او نيست، او را ببوسد و در آغوش بكشد».
📚تهذیب الاحکام ج 7 ص 461
❕باتوجّه به زودتر بودن سن بلوغ جنسى دختران، پيامبر گرامی سن دختران را يك سال، پيش از پسران ذكر كرده است؛ زيرا دختران، پيش از پسران، به اين مسائل آگاه مى شوند و شايد هم خاطره اين عمل، بيشتر در ذهن آنها باقى بماند.
🔸 از طرف ديگر، پيامبر گرامی با چنين دستورهايى، راه را براى سوء استفاده افراد بيمار جنسى مى بندد كه به بهانه محبّت و نوازش كودكان، به ارضاى اميال بيمارگونه خود نپردازند.
❕در ضمن، از آنجا كه بوسه بر لب براى غيركودك خردسال، غالبا باعث تحريك #جنسى مى شود، امام صادق عليه السّلام مى فرمايد ؛
« بوسه بر لب، جز بر لب همسر و فرزند خردسال، جايز نيست.»
📚الکافی ج 2 ص 186
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
#طینت_انسانها
#پرسش
❔نظر شما درباره روایات #طینت چیست ❗️خداوند طینت مومن را از بهشت و طینت کافر را از جهنم آفریده است ❕آیا این نوع خلقت مستلزم جبر نیست ❕
💠#پاسخ💠
👌روايات فراوانى در مجامع روایی ما نقل شده است كه با مضامين گوناگونشان دلالت دارد بر اينكه ريشه و بن ، سعادتمندان و شقاوتمندان و اصلى كه از آن آفريده شده و آغاز يافته اند كه از آن به #طينت تعبير مى شود، گوناگون است.
❕ طينت وسرشت اهل سعادت از عالم نور و بهشت و علّيين و سرزمين پاك و آب شيرين و گوارا مى باشد و طينت و سرشت اهل شقاوت از عالم تاريكى و آتش وسجّين و سرزمين شوره زار ناپاك و آب #تلخ مى باشد .
📚بحار الانوار ج 64 ص 77 باب 3
🔹امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
« خداوند قلوب و ابدان پیامبران را از طینت #علیین آفریده و قلوب مومنین را نیز از همان طینت آفریده است ... و کفار را از طینت سجین ( ماده ای جهنمی ) آفریده است ...قلوب مومنین به آنچه از آن خلق شده اند تمایل دارند ، و قلوب کافرین نیز به آنچه از آن خلق شده اند تمایل دارند »
📚الکافی ج 2 ص 2_ علل الشرائع ج 1 ص 116
🔹امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند مومن را از طینت #بهشت آفریده است و کافر را از طینت جهنم آفریده است »
📚الکافی ج 2 ص 3_ بصائر الدرجات ج1 ص 16
❕تفسیر این روایات همان است که محدثان نامی شیعه بیان کرده اند که خداوند قبل از آنکه ارواح بندگان را خلق کند می دانست که کدام یک از آنان با اختیار خود ، راه ایمان و اطاعت را در پیش می گیرند و کدام یک از آنان با اختیار خود ، راه شقاوت و بدبختی را در پیش می گیرند ، خداوند با توجه به این #علم ازلی خود ، ابدان آنها را موافق ارواح آنها آفرید ، بدن های مومنین را از طینت و سرشتی بهشتی و بدن های کافرین را از طینت و سرشتی جهنمی آفرید ، و به هیچ عنوان در این خلقت جبری در کار نمی باشد .
📚 مراه العقول ج 7 ص 4
❕البته خلقت از طینت و سرشت بهشتی یا جهنمی ، علت تامه برای اعمال و رفتار آدمیان نمی باشد ، بلکه به تعبیر روایات بالا ، آنها که از طینت و سرشت بهشتی خلق شده اند تمایل بیشتری به کارهای خیر دارند و آنها که از #طینت و سرشتی جهنمی آفریده شده اند ، تمایل بیشتری به کارهای ناپسند دارند ، این طینت و سرشت آنها را وادار به انتخاب خیر و شر نمی کند ، بلکه تنها زمینه انتخاب را در آنها به وجود می آورد و نهایتا خود آدمیان هستند که یا مسیر خیر و سعادت را انتخاب می کنند یا مسیر ضلالت و گمراهی را لذا می بینیم مومنانی را که کارهای خلاف و شر را انجام می دهند و #کافرانی را نیز می بینیم که کارهای خیر و خوب را انجام می دهند ، این نشان دهنده آن است که طینت موجود در آنها ، جبری را در تصمیم گیری بر آنها لازم نمی کند .
📚الفصول المهمه ج 1 ص 420
👌به بیان دیگر هيچكس نمى گويد كيفيّات جسمانى يا سرشت افراد، علت تامّه براى آن خلقيّات است، بلكه تنها به عنوان يك #زمينه مى توان از آن ياد كرد.
❕اين مطلب را با ذكر مثالى مى توان روشن ساخت؛ همه مى گويند محيط خانواده يا محيط اجتماع در اعمال انسانها اثر مى گذارد؛ ولى اين سخن بدان معنا نيست كه اراده انسان را سلب كند، بلكه تنها يك زمينه است، لذا بسيار مى بينيم افرادى كه در يك خانواده آلوده پرورش يافته اند؛ #ولى انسانهاى صالح و درستكار و با ايمانى بوده اند، و به عكس افرادى در خانواده هاى صالح پرورش يافته اند؛ ولى انسانهاى نادرستى از كار در آمده اند. جزء اخير علّت تامّه اراده خود انسان است كه اثر نهايى را به دنبال دارد.
📚پیام امام امیر المومنین ج 8 ص 564
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
6.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چقدر برای مردن امادگی داریم؟ امادگی برای مرگ!!
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
🤔پرسش
❓چرا تاریخ دقیق شهادت #حضرت_زهرا مشخص نیست؟ و کدام قول در تاریخ شهادت ایشان معتبر است❓
💠پاسخ💠
❗️در تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا اختلاف است و دو قول از میان اقوال مطرح شده در این رابطه قابل اعتنا است؛
1⃣ایشان در حدود هفتاد و پنج روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند.
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« فاطمه به مدت هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گرامی زندگی کردند»
📚الکافی ج1 ص458
❗️با توجه به اینکه رحلت پیامبر گرامی در 28 صفر واقع شده باید شهادت آن بانوی عزیز در یکی از سه روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه جمادی الاولی واقع شده باشد ( با در نظر گرفتن احتمال تمام یا ناقص بودن ماههای وسط)
📚پیام امام امیر المومنین ج8 ص54
2⃣ایشان در حدود 95 روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند.
❗️طبری شیعی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود:
« شهادت فاطمه زهرا در روز سوم جمادی الثانیه بوده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام)»
📚دلائل الامامه ص13
📚بحار الانوار ج43 ص171
🔶علامه مجلسی این روایت را صحیح و معتبر می شمارد
📚زاد المعاد ص280
❗️شیخ عباس قمی نیز می نویسد:
« اظهر نزد حقیر این است که وفات آن حضرت در روز سوم جمادی الثانیه واقع شده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام) که مختار جمعی از بزرگان شیعه نیز بر همین قول است؛
📚مسار الشیعه ص54
📚مصباح کفعمی ص522
📚تاریخ الموالید ص98
📚مصباح کفعمی ص522
📚اعلام الوری ج1 ص300
❗️پس بقای آن حضرت بعد از پدر بزرگوارشان نود و پنج روز بوده است
📚کشف الغمه ج1 ص503
📚الذریه الطاهره ص151
📚اعلام الوری ج1 ص300
👌به نقل از منتهی الامال ، شیخ عباس قمی، ج1 ص332
💠از این دو بیان وجه اختلاف روشن می شود که در روایتی شهادت ایشان هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گفته شده است و در روایتی که علمای قابل توجهی به آن عمل کرده اند شهادت ایشان نود و پنج روز پس از پیامبر بیان شده است.
👌علامه مجلسی می نویسد:
« روایت نود و پنج روز با روایت هفتاد و پنج روز منافات دارد اما از آنجایی که روایت نود و پنج روز مشهور و معتبر است واجب است که به آن عمل شود و عزاداری حضرت زهرا موافق آن صورت گیرد»
📚زاد المعاد ص280
❗️برخی می گویند وجه اختلاف در تاریخ شهادت ایشان از این جهت است که در صدر اسلام رسم الخط بیشتر به صورت بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا که لفظ « تسعین» ( نود) و « سبعین» ( هفتاد) از جهت شکل کلمه یکسان است و تنها با نقطه گذاری متفاوت می شود چه بسا این اختلاف ایجاد شده است که مراد روایت امام صادق هفتاد و پنج روز بوده است یا نود و پنج روز اما بر حسب سایر قرائن و مشهور علما و این که در روایتی گفته شده است که شهادت ایشان روز سوم جمادی الثانیه یعنی پس از گذشت حدود نود و پنج روز از شهادت پیامبر بوده است نتیجه گیری می شود که مراد روایت امام صادق نود و پنج روز بوده است نه هفتاد و پنج روز اگر چه موافق احتیاط آن است که به هر دو قول در تاریخ شهادت حضرت زهرا عمل شود چنان که مرسوم نیز چنین است.
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
🖤 بسم الله الرحمن الرحیم 🖤
السلام علیکِ یا فاطمه الزهرا و رحمه الله و برکاته.
🖤 اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
، وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَی ذَلِک،
اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی (الَّذِینَ) جَاهَدَتِ الْحُسَینَ،
وَ شَایعَتْ وَ بَایعَتْ وَ تَابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ،
اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِیعا 🖤
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
#تشییع_کنندگان_جنازه_مطهر_حاج_قاسم_شهید_مرده_اند
🤔#پرسش
❔آیا کسانی که در مراسم دفن شهید سلیمانی در کرمان کشته شدند هم به مانند شهید سلیمانی ، شهید محسوب می شوند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛
« شهادت در فرهنگ اسلام دو معنی متفاوت دارد ؛
1⃣معنای خاص ؛
🔸همان کشته شدن در معرکه جنگ در راه خدا است که احکام خاصی در فقه دارد از جمله عدم نیاز شهید به غسل و کفن ، بلکه با همان لباس خونین دفن می شود.
2⃣معنای عام و گسترده ؛
👌معنای وسیع شهادت آن است که انسان در مسیر انجام وظیفه الهی کشته شود یا بمیرد . هر کس در حین انجام چنین وظیفه ای به هر صورت از دنیا برود شهید است .
📚تفسیر نمونه ج21 ص407
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر کس در راه خدا (و برای انجام وظیفه ای الهی ) کشته شود ، شهید می باشد»
📚میزان الحکمه ج6 ص68 _کنزالعمال ح 11237
❕کسانی که در مراسم تدفین شهید سلیمانی حاضر بودند ، در حال انجام یک تکلیف لازم شرعی و اطاعت امر خداوند بودند که مرگ در چنین حالتی ، شهادت را در پی دارد .
🔸تکلیف شرعی و اطاعت امر الهی ، همان وظیفه تشییع جنازه مومن است که پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر كس جنازه اى را تشييع كند، براى هر گامش تا زمانى كه به خانه اش برگردد صد هزار هزار ثواب باشد، و صد هزار هزار گناه، از او زُدوده مى شود، و صد هزار هزار درجه او را بالا مى برند، و اگر بر آن [مُرده] نماز بخواند، صد هزار [فرشته] در تشييع جنازه او شركت مى كنند و همگى، تا زمانى كه برگردد، برايش طلب آمرزش مى كنند، و اگر شاهد دفن او باشد، خداوند، هزار فرشته بر او مى گمارد كه همگى تا آنگاه كه از قبرش برانگيخته شود، برايش آمرزش بطلبند.»
📚وسائل الشیعه ج 3 ص 144
❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« هر كس جنازه مؤمنى را تشييع كند تا آنگاه كه او را به خاك سپارند، خداوند عز و جل هفتاد فرشته از فرشتگانى كه كارشان تشييع است، بر او مى گمارد كه تا هنگامى كه از قبرش به سوى موقف خارج مى شود، او را مشايعت كنند و برايش آمرزش بطلبند.»
📚الکافی ج 3 ص 173
❕چنین کسانی روز قیامت ، صاحب مقام شفاعت هستند ، چنان که امام باقر عليه السلام فرمود ؛
« هر كه جنازه مسلمانى را تشييع كند، روز قيامت چهار شفاعت به او داده شود و چيزى نگويد، مگر اينكه فرشته گويد: مانند آن از آنِ تو باد. »
📚امالی صدوق ص 287
❕و همه گناهانشان مورد آمرزش قرار می گیرد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« نخستين پاداشى كه بعد از مرگ مؤمن به او داده مى شود، اين است كه همه تشييع كنندگان جنازه اش آمرزيده مى شوند. »
📚میزان الحکمه ج 11 ص 136
❕تشییع جنازه مومنی که ولی الهی هم بوده است ( چون شهید قاسم سلیمانی ) اهمیت بیشتری دارد ، تا جایی که در حدیث قدسی آمده است که خداوند می گوید ؛
« کسی که جنازه دوستی از دوستان من را تشییع کند ، از گناهانش پاکیزه می شود ، همچون روزی که از مادر زاییده شده است ، دیگر گناهی بر او نیست »
📚مناقب ابن شهر آشوب ، ج 4 ص 341
❕لذا امام صادق علیه السلام به همه شیعیان امر کرده و فرمود ؛
« تشییع جنازه مومن را ترک نکن چرا که در آن فضل زیادی است »
📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 293
👌و فرمود ؛
« به موالی و شیعیان ما سلام برسان و آنان را به تقوای خداوند بزرگ توصیه کن و این که زندگان آنان ، مردگانشان را تشییع کنند »
📚امالی طوسی ج 1 ص 135
❕بنابراین ، کسانی که امروز در تشییع جنازه مطهر شهید سلیمانی کشته شدند ، در حال اطاعت امر خداوند و اهل بیت علیهم السلام بودند و مرگ در حین اطاعت امر خداوند و اهل بیت علیهم السلام ، عین شهادت است و بهشت در انتظار آنان است ، لذا علی علیه السلام فرمود ؛
« من بهشت را براى شش كس ضمانت مى كنم که یک دسته در مورد مردى است كه براى تشييع جنازه مرد مسلمانى بيرون رود و بميرد، بهشتى است. »
📚الفقیه ج 1 ص 140
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈