eitaa logo
مجله فرهنگی ضیاءالصالحین
4هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
5هزار ویدیو
134 فایل
«اهمیت فضای مجازی به‌اندازهٔ انقلاب اسلامی است.» هرکس از شما موقعیت ما را پرسید؛ بگوئید ما در موقعیت تنگه احد هستیم... تبلیغات 👇 @Admin_sardabir313 @adminziaossalehin14 #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غلبه بر سِحر و چشم‌زخم بخش اول؛ بی‌اثرسازی سِحر و چشم‌زخم حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد ~ 4 دقیقه | 8 مگابایت 🆔 @ziaossalehin
✳️ ضرغامی: روحانیت در پایین ترین سطح معیشت زندگی است / وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امروز در فضای مجازی به دلیل عملکرد بعضی ها، فشار سنگینی بر روحانیت وجود دارد، ولی روحانیت در پایین ترین سطح معیشت زندگی می‌کند. https://hawzahnews.com/xbM8h
📕 کتاب معاشرت- باب"شوخی و خنده" 💠 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مِهْزَمٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كَانَ يَحْيَى بْنُ زَكَرِيَّا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَبْكِي وَ لاَ يَضْحَكُ وَ كَانَ عِيسَى اِبْنُ مَرْيَمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَضْحَكُ وَ يَبْكِي وَ كَانَ اَلَّذِي يَصْنَعُ عِيسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَفْضَلَ مِنَ اَلَّذِي كَانَ يَصْنَعُ يَحْيَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ . 🌸🌹🌺🌷🌸🌹🌺🌷 ♻️ ترجمه: امام كاظم عليه السّلام،فرمود: يحيى بن زكريا گريه مى‌كرد و نمى‌خنديد و عيسى بن مريم مى‌خنديد و گريه هم مى‌كرد و آنچه كه عيسى عليه السّلام مى‌كرد بهتر بود از آنچه كه يحيى عليه السّلام مى‌كرد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۵ 🆔 @ziaossalehin
»»» آیه ی روز آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُم مُّسْتَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَأَنفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ(الحدید،7) به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از آنچه شما را جانشین و نماینده (خود) در آن قرار داده انفاق کنید؛ (زیرا) کسانی که از شما ایمان بیاورند و انفاق کنند، اجر بزرگی دارند! ****** نکته ها: خطاب این آیه به مؤمنان است و مراد از فرمان به ایمان، «آمنوا بالله و رسوله» عمل به لوازم ایمان است، چنانكه به دنبال آن مى فرماید: شما كه ادّعاى ایمان دارید، براى اثبات ادّعاى خود، باید در راه خدا انفاق كنید.(1) مراد از خلیفه بودن انسان در جمله «جعلكم مستخلفین فیه» یا آن است كه خداوند، انسان را جانشین خود در زمین قرار داده است، چنانكه آیه «انّى جاعل فى الارض خلیفة»(2) به آن اشاره دارد كه در این صورت معناى آیه چنین مى شود: اى مؤمنان! شما جانشین خداوند در زمین هستید و آنچه در اختیار دارید، ملك خداست در نزد شما، پس از آنچه خدا به شما عطا كرده، به دیگران نیز انفاق كنید. معناى دیگر آن است كه شما مردمانِ امروز، جانشین پیشینیان خود هستید و اموالى كه در دست شماست، قبلاً در دست آنها بوده است، پس از این اموال انفاق كنید كه روزى شما نیز نخواهید بود و این اموال در دستِ وارثان شما خواهدبود.(3) ---------------‐------------ 1) تفسیر المیزان. 2) بقره، 30. 3) تفسیر المیزان. ****** پیام ها: - ایمانى ارزشمند است كه همراه با كمك به فقرا باشد. «آمِنوا... أنفِقوا» - انفاقى ارزشمند است كه برخاسته از ایمان و انگیزه الهى باشد. «آمِنوا... أنفِقوا» - هر چه انسان دارد، عاریه و امانت است، مالك اصلى فقط خداست. «جعلكم مستخلفین فیه» - گرچه ایمان و انفاق، تكلیف و وظیفه است، ولى خداوند براى آن پاداش قرار داده است. «فالّذین آمنوا... و أنفقوا لهم أجر كبیر» آرى پاداش، كلید تشویق به عمل است. 🆔 @ziaossalehin
غسل و نماز توبه براى روز یک‌شنبه این ماه نمازى با فضیلت بسیار از رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله‏ روایت کرده؛ مختصر آن، این است که هر که آن را به‌جا آورد، توبه‏اش پذیرفته و گناهش آمرزیده شود، طلب‌کاران او در قیامت از وى راضى گردند، باایمان از دنیا رود، ایمانش از او گرفته نشود، قبرش وسیع و نورانى گردد، والدینش از او راضى شوند ... کیفیت آن چنین است: 🔸 روز یک‌شنبه غسل به‌جا آورد؛ 🔸 وضو گیرد؛ 🔸 چهار رکعت نماز بخواند؛ 🔸 در هر رکعت سوره «حمد» را یک مرتبه، سوره «توحید» را سه مرتبه، سوره «فلق» را یک مرتبه و سوره‏ «ناس» را یک مرتبه بخواند؛ 🔸 پس از نماز هفتاد مرتبه استغفار کند؛ 🔸 استغفار را به «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» ختم نماید؛ 🔸 سپس بگوید: «یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات فَإِنَّهُ لایَغْفِرُ الذُّنُوبَ الا أَنت». —————— ‎🆔 @ziaossalehin
📢 رتبه مسلمانان در آرتروز زانو ! 🔶 توئیت حجت‌ الاسلام راجی در واکنش به صحبت بی سند و خلاف واقع یک پزشک در شبکه۳سیما 🆔 @ziaossalehin
📗 کتاب معاشرت- باب"حق همسایه" ✅ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ جَمِيعاً عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ عِكْرِمَةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ لِي جَارٌ يُؤْذِينِي فَقَالَ اِرْحَمْهُ فَقُلْتُ لاَ رَحِمَهُ اَللَّهُ فَصَرَفَ وَجْهَهُ عَنِّي قَالَ فَكَرِهْتُ أَنْ أَدَعَهُ فَقُلْتُ يَفْعَلُ بِي كَذَا وَ كَذَا وَ يَفْعَلُ بِي وَ يُؤْذِينِي فَقَالَ أَ رَأَيْتَ إِنْ كَاشَفْتَهُ اِنْتَصَفْتَ مِنْهُ فَقُلْتُ بَلَى أُرْبِي عَلَيْهِ فَقَالَ إِنَّ ذَا مِمَّنْ يَحْسُدُ «اَلنّٰاسَ عَلىٰ مٰا آتٰاهُمُ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ» فَإِذَا رَأَى نِعْمَةً عَلَى أَحَدٍ فَكَانَ لَهُ أَهْلٌ جَعَلَ بَلاَءَهُ عَلَيْهِمْ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ أَهْلٌ جَعَلَهُ عَلَى خَادِمِهِ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ خَادِمٌ أَسْهَرَ لَيْلَهُ وَ أَغَاظَ نَهَارَهُ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَتَاهُ رَجُلٌ مِنَ اَلْأَنْصَارِ فَقَالَ إِنِّي اِشْتَرَيْتُ دَاراً فِي بَنِي فُلاَنٍ وَ إِنَّ أَقْرَبَ جِيرَانِي مِنِّي جِوَاراً مَنْ لاَ أَرْجُو خَيْرَهُ وَ لاَ آمَنُ شَرَّهُ قَالَ فَأَمَرَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلِيّاً عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ سَلْمَانَ وَ أَبَا ذَرٍّ وَ نَسِيتُ آخَرَ وَ أَظُنُّهُ اَلْمِقْدَادَ أَنْ يُنَادُوا فِي اَلْمَسْجِدِ بِأَعْلَى أَصْوَاتِهِمْ بِأَنَّهُ لاَ إِيمَانَ لِمَنْ لَمْ يَأْمَنْ جَارُهُ بَوَائِقَهُ فَنَادَوْا بِهَا ثَلاَثاً ثُمَّ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى كُلِّ أَرْبَعِينَ دَاراً مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ . 🌹🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷 💠 ترجمه: عمرو بن مكرمه،گويد:نزد امام صادق عليه السّلام رفتم و به آن حضرت گفتم: مرا همسايه‌اى است كه آزارم دهد؟فرمود:تو به او مهربانى و خوشرفتارى كن،گفتم:خدا به او رحم نكند،آنگاه حضرت روى را از من برگردانيد،گويد:من نخواستم آن همسايه را رها كنم،گفتم:او با من چنين و چنان مى‌كند و ما را آزار مى‌دهد،فرمود:به نظر تو اگر با او آشكارا دشمنى كنى از او انتقام مى‌كشى‌؟گفتم:آرى،من بر او مى‌چربم،فرمود:اين همسايه تو از آنهائى است كه به مردم رشك و حسد ببرد و نسبت به آنچه كه خداوند به آنها داده است و هرگاه نعمتى براى كسى بيند و خاندان داشته باشد به خاندانش تعرض و آزار مى‌كند و اگر خاندانى ندارد،به خدمتكارش ايراد مى‌گيرد و اگر خادم هم ندارد شبها بيدار مى‌ماند و روزها را در خشم مى‌گذراند.رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله حضور داشت كه شخصى از انصار نزد او آمد و گفت:در بنى فلان،خانه‌اى خريدم و نزديك‌ترين همسايه‌ام كسى است كه اميد به خيرش ندارم و از شرّش ايمن نيستم پس رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله به على عليه السّلام و سلمان و ابوذر(و شايد مقداد)فرمان داد تا در مسجد با بلندترين آواز خود جار كشند كه: هركس همسايه‌اش را آزار او آسوده نباشد،ايمان ندارد و سه بار اين فرياد را بلند كردند،سپس آن حضرت با دست خود به هر چهل باب خانه كه برابرش و در پشت سرش و در سمت راستش و در سمت چپش قرار داشتند اشاره كرد(يعنى تا چهل خانه از هر سوى همسايه به حساب مى‌آيد و بايد حق آنها را رعايت كرد). ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۶ 🆔 @ziaossalehin
فَآتِ ذَا الْقُرْبَىَ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ ذَلِكَ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ روم-38 پس حقّ نزدیکان و مسکینان و در راه‌ماندگان را ادا کن! این برای آنها که رضای خدا را می‌طلبند بهتر است، و چنین کسانی رستگارانند. ****** نکته ها: در روایات آمده است: همین كه این آیه نازل شد، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فدك را به حضرت زهراعلیها السلام بخشیدند. (173) گرچه خطاب آیه به پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله است، ولى تمام مردم مخاطب آن مى باشند. مراد از «وجه اللّه»، نیّت خالصانه در انفاق است، همان گونه كه در مورد انفاق اهل بیت علیهم السلام مى خوانیم: «انّما نطعمكم لوجه اللّه»(174) ----- 173) تفاسیر مجمع البیان و نورالثّقلین. 174) انسان، 9. ****** پیام ها: - مالك اموال خداوند است، موارد مصرف مال را هم باید خداوند مشخّص كند. «فَآتِ» - در انفاق و كمك، خویشان بر دیگران مقدّمند. «ذا القربى... والمسكین ...» - بستگان بر انسان و دارایى انسان حقّ و حقوقى دارند. «حقّه» آرى، خویشاوندى، زمینه ى پیدایش حقوق است. - فرمان دینى با عواطف طبیعى هماهنگ است. دستور رسیدگى به بستگان فقیر همان خواسته عاطفى انسان است. «فآت ذا القربى حقّه...» - محرومان در مال اغنیا حقّ دارند و در پرداخت حقّشان نباید بر آنان منّت گزارد. «حقّه» - اسلام، حامى مستضعفان و حاكم اسلامى مسئول فقرزدایى از جامعه ى مسلمانان است. (بنابر این كه پیامبر به عنوان حاكم اسلامى مخاطب واقع شده باشد. «فآت... والمسكین...» - حتّى ثروتمندانى كه موقّتاً گرفتار بى پولى مى شوند، باید حمایت شوند. «وابن السبیل» - اداى حقوق دیگران ارزش است، نه جمع دارایى و ثروت. «ذلك خیر» - ثروت مى تواند وسیله اى براى تقرّب به خداوند قرار گیرد. «فآت ذا القربى حقّه... یریدون وجه اللّه» - امتیاز انفاق اسلامى بر انفاق دیگران، قصد قربت است. «یریدون وجه اللّه» - امر به نیكى، باید با تشویق همراه باشد. «ذلك خیر... هم المفلحون» - رستگارى در گرو عمل خالصانه است. «یریدون وجه اللّه و أولئك هم المفلحون» 🆔 @ziaossalehin
📕 کتاب معاشرت- باب"حق همسایه" ✅ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَرَأْتُ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَتَبَ بَيْنَ اَلْمُهَاجِرِينَ وَ اَلْأَنْصَارِ وَ مَنْ لَحِقَ بِهِمْ مِنْ أَهْلِ يَثْرِبَ أَنَّ اَلْجَارَ كَالنَّفْسِ غَيْرَ مُضَارٍّ وَ لاَ آثِمٍ وَ حُرْمَةُ اَلْجَارِ عَلَى اَلْجَارِ كَحُرْمَةِ أُمِّهِ اَلْحَدِيثُ مُخْتَصَرٌ . 💠💠💠💠💠💠💠💠 ♻️ ترجمه: امام صادق عليه السّلام،از پدرش روايت كند كه فرمود:من در كتاب على عليه السّلام خواندم كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله عهدنامه‌يى ميان مهاجرين و انصار و هركس ديگر كه به آنها بپيوندد نوشت كه(همگى امضاء كردند): ۱-همسايه چون خود انسان است،نه زيان به او رسد و نه گناهكار شود. ۲-و ديگر آنكه احترام همسايه بر همسايه چون احترام مادر است تا آخر حديث، شرح از کتاب وافی فيض کاشانی :(شايد مقصود اين است كه همچنان كه مرد رعايت خود مى‌كند و به خود زيان نمى‌زند و خود را به گناه نمى‌افكند يا گناهكار نمى‌داند،بايد نسبت به همسايه هم‌چنين باشد.) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۶ 🆔 @ziaossalehin
📌اخطار خدا به صاحبان خانه های خالی مفضل بن عمر از امام عليه السّلام نقل كرده است كه فرمود: 🏡هر كس داراى ‏ اى باشد- كه به آن نياز ندارد- و مؤمنى براى در آن پيدا كند، ولى او دريغ كند، خداوند عز و جل به فرشتگان خود خطاب می فرمايد: اى فرشتگان من! بنده من نسبت به بنده ديگر من از خانه‏ اى- كه به آن نيازى نداشت،- دريغ كرد و ورزيد، به عزت و جلالم سوگند كه هرگز او را در بهشت سكونت نخواهم داد. 📚شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص241. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🆔 @ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 ها به حسن عباسی پیام دادن: ۵ میلیارد می‌دیم به اوباش میدون شوش جوری با تریلی از روت رد بشن که هیچی ازت نمونه!!!!!! وقتی ربا جنگ با خداست و جمهوری اسلامی ایران اسلامی نیست !😔 اللهم عجل لولیک الفرج 🤲 🆔 @ziaossalehin
📕 کتاب معاشرت- باب"حق همسایه" ☘🌸 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي رَجَاءٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: حُسْنُ اَلْجِوَارِ يَزِيدُ فِي اَلرِّزْقِ . 🌹🌹🍀🌹🌹🍀🌹🌹 ♻️ ترجمه: حضرت صادق عليه السّلام فرمود: خوش همسايگى (و خوشرفتارى با همسايه) روزى را زياد كند. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۶ 🆔 @ziaossalehin
»»» آیه ی روز إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ(فاطر,29) کسانی که کتاب الهی را تلاوت می‌کنند و نماز را برپا می‌دارند و از آنچه به آنان روزی داده‌ایم پنهان و آشکار انفاق می‌کنند، تجارتی (پرسود و) بی‌زیان و خالی از کساد را امید دارند. 🌸🍀🌹🌺🌷🍀🌺🌷 نکته ها: در آیه قبل سخن از این بود كه تنها علما خشیت الهى دارند، گویا این آیه سیماى علماى واقعى را شرح مى دهد كه آنان: اُنس با قرآن دارند. نماز به پا مى دارند و انفاق آنان خالصانه است زیرا هم عَلَنى انفاق مى كنند و هم پنهانى و اگر ریاكار بودند تنها علنى انفاق مى كردند. «تبور» از «بوار» به معناى كسادى شدید در تجارت است. از آنجا كه این امر موجب فساد و نابودى است به هلاكت هم بوار گفته مى شود. در آیه قبل «یخشى اللّه» مطرح شد و در این آیه «یرجون»؛ آرى، مردان خدا میان خوف و رجا هستند.(1) در قرآن بارها نماز و قرآن، در كنار هم مطرح شده اند: «یتلون كتاب اللّه و اقاموا الصلاة»(2) كتاب خداوند را تلاوت مى كنند و نماز به پا مى دارند. «یمسّكون بالكتاب و اقاموا الصلاة»(3) به كتاب آسمانى تمسك مى كنند و نماز به پا مى دارند. «اتل ما اُوحى الیك من الكتاب و اقم الصلاة»(4) آنچه از كتاب به سوى تو وحى شده تلاوت كن و نماز به پا دار. امتیازات تجارت با خدا - آنچه از سرمایه داریم، (سلامتى، علم، عمر، آبرو، مال و...) از اوست پس به خود او بفروشیم. آرى، اگر فرزندى زمین و مصالح و پولى از پدر گرفت و منزلى ساخت بعد افرادى خریدار منزلش شدند كه یكى از آنان همان پدر بود، عقل و وجدان مى گوید خانه را به پدر بفروشد، زیرا خود فرزند و تمام دارایى هایش از اوست و فروش به بیگانه جوانمردى نیست. - خداوند به بهاى بهشت ابدى مى خرد، ولى دیگران هر چه بخرند، ضرر و خسارت است، چون ارزان مى خرند و زودگذر است. - خداوند كم را مى پذیرد، «فمَن یَعمل مثقال ذرّة» ولى دیگران كم را نمى پذیرند. - خداوند، از روى عفو و اغماض، عیب جنس را مى پوشاند و با همان نواقص مى خرد. در دعاى بعد از نماز مى خوانیم: خداوندا! اگر در ركوع و سجود نمازم خلل و نقصى است نادیده بگیر و نمازم را قبول فرما. در دعاى ماه رجب مى خوانیم: «خاب الوافدون على غیرك و خسر المتعرّضون الاّ لك»(5) یعنى باختند كسانى كه در خانه غیر تو آمدند و خسارت كردند كسانى كه به سراغ دیگران رفتند. 🌺 ☘☘🌺☘☘🌺 1) تفسیر اطیب البیان. 2) فاطر، 29. 3) اعراف، 170. 4) عنكبوت، 45. 5) مفاتیح الجنان. ****** پیام ها: - تلاوت قرآن (گرچه مستحب است،) امّا قبل از واجبات آمده است. «یتلون... اقاموا... انفقوا» - فكر و فرهنگ، مقدّمه ى عمل است. «یتلون كتاب اللّه - اقاموا الصلاة» - كسى كه عاشقانه مكتب را بپذیرد، نماز و انفاقش قطعى است. (تلاوت كتاب به صورت مضارع آمده كه نشانه تداوم عمل و علاقه به تلاوت است، «یتلون» ولى نماز و انفاق به صورت ماضى آمده كه نشانه قطعى بودن انجام آن است.) «اقاموا - انفقوا» - نماز، باید با رسیدگى به محرومان همراه باشد. «اقاموا - انفقوا» - دارائى هاى انسان، داده الهى است. «رزقناهم» - اگر توجّه داشته باشیم كه دارائى هاى ما از خداوند است، در انفاق، بخل نمى ورزیم. «انفقوا مما رزقناهم» - بخشى از داده ها انفاق شود، باقى براى خودتان است. «مما رزقناهم» (كلمه «مِن» به معناى بعضى است) - مورد انفاق، تنها مال نیست بلكه از علم و آبرو و قدرت نیز باید به مردم كمك كرد. «ممّا رزقناهم» - انفاق، هم سرى باشد هم آشكارا. (در انفاق پنهان، خلوص آدمى رشد مى كند و در انفاق آشكار، مردم تشویق مى شوند.) «سرّاً و علانیة» البتّه انفاق مخفیانه برترى دارد، لذا نام آن قبل از انفاق علنى برده شده است. «سرّاً و علانیة» - امید به رستگارى، باید با فكر و عمل و انفاق همراه باشد وگرنه امید بدون كار، پندارى بیش است. «یتلون، اقاموا، انفقوا، یرجون» - با داشتن علم و خشیت الهى (كه در آیه قبل بود) و با تلاوت قرآن و اقامه نماز و كمك به محرومان، باز هم خود را مستحقّ ندانید، تنها امیدوار باشید. «یرجون» - در معامله با خدا، حتّى یك درصد زیان نیست. «تجارة لن تبور» - گمان نكنید با انفاق، مال شما تمام مى شود. «تجارة لن تبور» - در فرهنگ اسلام، دنیا بازار است و انسان فروشنده و نعمت هاى الهى، سرمایه و انتخاب مشترى با انسان است. او مى تواند با خدا معامله كند و مى تواند غیر خدا را انتخاب كند. ****** 🆔 @ziaossalehin
🔻پاسخ یک کارشناس احکام به سؤالات مربوط به سقط جنین؛ ⭕️ بچه‌ام را سقط کرده‌ام، دیه‌اش چقدر است؟/ چه کسی باید دیه بدهد؟ 🔻حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور در گفتگو باحوزه: ◻️ما حق نابود کردن هیچ موجودی را نداریم، مگر غرض عقلایی یا غرض شرعی در کار باشد. همه‌ی این‌ها ضوابط، قانون، محکمه، دادگاه، حاکم و قاضی دارد. ◻️ جلوگیری از بارداری به خودی خود اشکالی ندارد، ولی ممکن است عنوان ثانوی پیدا کند. مثلا ممکن است مراجع تقلید فتوا دهد ‌که اصلا فرزندآوری واجب است. بعضی از آقایان مراجع مثل آیت‌الله العظمی صافی که مجتهد محتاطی بودند، ایشان اجازه‌ی مصرف سهم امام را به مرکز درمان ناباروری در همین قم دادند که زیر نظر جهاد دانشگاهی است. یعنی چه؟ یعنی بگذارید فرزندآوری بیشتر شود. یک کاری کنیم که خانواده‌ی نابارور معالجه شود. ◻️ از نظر عقلای عالم شما بی‌جهت نمی توانید کسی را از بین ببرید؛ مگر اینکه تبصره و استثناء داشته باشد. ◻️ بسیاری از سقط‌ها موارد غیرمجاز هستند، یعنی موارد ساختگی است. مثلا می‌گوید که بارداری ما ناخواسته بوده است یا توان اقتصادی نداریم یعنی شما به این دلایل آدم می‌کُشید؟ ◻️ تصریح فتاوا و روایات، هیچ احدی اجازه نداده است که فرزندی که محصول رابطه‌ی نامشروع یک دختر و پسر و یا مرد و زن است، سقط شود، چون انسان است. گناه با شماست، او مخلوق خدا است، او که گناهی نکرده است. ◻️ بحث ما سقط عمدی است که شخص، عمدا این کار را می‌کند. این مسئله، دو مرحله دارد یک مرحله‌اش قبل از دمیده شدن روح و یک مرحله‌اش هم بعد از دمیده شدن روح است. ◻️ ببینید اگر روح دمیده شده باشد این موجود زنده می‌شود، قتل است، در اینجا اصلا از عنوان سقط کردن بیرون می‌آییم و می‌گوییم که قتل جنین است. گناه کبیره است، چون قتل است. دیه‌اش هم کامل است. ◻️ اگر ضرر جانی برای مادر داشته باشد این مجوز را دارد که قبل از دمیده شدن روح، بچه را سقط نماید و این عیبی ندارد. یا مثلا در معلولیت‌های ذهنی جنین، این مجوز وجود دارد؛ البته باید به اطمینان برسند، احتمال کافی نیست؛ اینکه احتمال می‌دهیم و این حرف‌ها کافی نیست، باید به اطمینان برسند. ◻️ این نکته برای قبل از دمیده شدن روح است؛ پس از دمیده شدن روح مطلقا حرام است و فتوای همه مراجع تقلید هم هست. 🔻 اگر بخواهیم این مشکل حل شود، نیاز به یک بسیج همگانی دارد. ◻️ حداقل باید قوانین بازدارنده تصویب شود. این مربوط به مجلس است. ◻️ قوّه‌ی قضائیه خیلی نقش دارد، قوّه‌ی قضائیه واقعا در این دوره‌ی اخیر خیلی کارهای خوبی کردند، ولی ما نشنیده‌ایم که اخبار اعلام کند: چند پزشک را دستگیر کرده اند و محاکمه شدند به خاطر اینکه این کار را به صورت مجرمانه انجام دادند. این واقعا خیلی مهم است، ما این را از قوّه‌ی قضائیه می‌خواهیم. ◻️ وزیر بهداشت چقدر دغدغه در این جهت دارد؟ بیاید اعلام کند. شاید رویشان نمی‌شود که بگویند خیلی وضعیت خراب است و آمار سقط جنین بالاست. ◻️ در رسانه‌ی ملی مستند بسازند، مناظره بگذارند، هم از حوزه بیاید و هم از پزشکان بیایند، چه اشکالی دارد؟ صاحبنظران بیایند، نقش رسانه خیلی مهم است. ◻️ روحانیت هم تریبون دارد، مسجد دارد، منبر دارد، نماز جمعه دارد و در رسانه ملی حضور دارد و میتواند از فرصتهایی که به دست می‌آید، استفاده کند و مؤثر باشد. ما مرتب از آقایان مراجع استفتاء کنیم و بگوییم که استفتاء به‌روز این است، این الان پاسخ آمده است. ◻️ کاری که ما می‌خواهیم بکنیم فرهنگ‌سازی است، دوم، هشدار است. ◻️ مادران به ما مراجعه می‌کنند. مادری می‌گوید من کابوس می‌بینم. من الان سقط کرده‌ام... برای آسایش خودتان خواستید سقط کنید؛ اما بدتر شد. روح و روان و اعصاب او به‌هم ریخته است. از نظر اجتماعی هم الان ببینید که وضعیت اجتماعی ما چطور است. ما این‌ها را داریم. این‌ها عواقب این کار هستند. ◻️عواقب اخروی آن چطور؟ عذاب دارد، عقاب دارد. این انذار است. ◻️ تبشیر را هم کنارش بیاوریم. یعنی از آن طرف بگوییم که خانواده‌ها! سقط نکنید. خدای متعال فرموده است: «وَمَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا. وَیرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لَا یحْتَسِبُ» مشروح گفتگو را در خبرگزاری حوزه بخوانید:👇 https://hawzahnews.com/xbMSb _____ 🎬 کلیپ | آیا شما به خاطر فقر آدم می‌کُشید؟! 📹 فیلم کامل پاسخ یک کارشناس احکام به سؤالات مربوط به سقط جنین https://hawzahnews.com/xbMWk ➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وضعیت مسکن در کشور رویایی آلمان چطوریه⁉️ کسی که سال ها در زندگی کرده روایت میکند👌 چرا یه عده سعی دارن همش ایرانو بدبخت و اروپا رو خوشبخت نشون بدن؟! 🆔 @ziaossalehin
»»»🌷 آیه ی روز وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ.(بقره،110) و نماز را برپا دارید و زکات را ادا کنید؛ و هر کار خیری را برای خود از پیش می‌فرستید، آن را نزد خدا (در سرای دیگر) خواهید یافت؛ خداوند به اعمال شما بیناست. 🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀 نکته ها: بعد از اوّلین خطاب در آیه 104؛ «یا ایها الذین آمنوا»، این آیه حامل سومین دستور براى مسلمانان است. در دستور اوّل؛ خداوند رعایت ادب در گفتگو با رسول خدا صلى الله علیه وآله را یادآور شد تا در سخن گفتن مواظب باشند بهانه و دستاویزى براى تمسخر به دست دشمنان و مخالفان ندهند. «لاتقولوا راعنا و قولوا اُنظرنا» دستور دوّم؛ عفو و اغماض از كینه و حسادت اهل كتاب تا زمان صدور دستور جدید بود. «فاعفوا و اصفحوا» دستور سوّم؛ اقامه نماز و پرداخت زكات است. در زمانى كه مسلمانان در تیررس انواع كینه و حسادت ها بودند و مأمور به عفو و اغماض شده اند، لازم است رابطه ى خودشان را با خداوند از طریق اقامه نماز، و پیوند با محرومان جامعه را از طریق زكات، تقویت نمایند. 🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀 پیام ها: - معمولاً دستور به نماز همراه با زكات در قرآن آمده است. یعنى یاد خدا باید همراه با توجّه به خلق خدا باشد. «اقیموا الصلوة واتوا الزكوة» - اعمال انسان، قبل از خود انسان وارد عرصه قیامت مى شود. «تقدّموا لانفسكم» - مقدار كار خیر مهم نیست، هركس به هر مقدار مى تواند باید انجام دهد. «من خیر» - كارهاى خیر، براى قیامت محفوظ مى ماند. «تجدوه» - ایمان به نظارت الهى وپاداش در قیامت، قوى ترین انگیزه عمل صالح مى باشد. «ما تقدموا... تجدوه عند اللَّه انّ اللَّه بما تعملون بصیر» 🆔 @ziaossalehin
✅آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 ترک معصیت، حاصل نمی‌شود به‌طوری‌که ملکۀ شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و یاد خدا در هر حال و زمان و مکان و در میان مردم و در خلوت؛ ❇️[امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: ] «لَا أَقُولُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَكِنْ ذِكْرُ اللَّهِ عِنْدَ حَلالِهِ وَ حَرَامِهِ» (منظورم [از ذکر] سبحان‌الله و الحمدلله و لااله‌الاالله نیست؛ بلکه یاد خدا نزد حلال و حرام است). 📚 به‌سوی محبوب، ص٢٣ ☑️ @ziaossalehin
🏴شهادت جانگداز ابن‌الرضا، جوادالائمه، امام محمدِ تقی علیهماالسلام تسلیت باد🏴 ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹 اهم آداب زیارت این است که بدانیم بین حیات و ممات معصومین علیهم‌السلام هیچ فرقی نیست. 📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص ٢٧ ☑️ @ziaossalehin
لینک و qr code بخشی از صفحات ما در شبکه های مجازی و پیام رسان ها و بیشتر: https://zil.ink/ziaossalehin حتماً یه سری بهش بزنید، قطعاً موجبات رضایت تان را فراهم میکند إن شاءاللّه
📗 کتاب معاشرت- باب"حق همسایه" ✅ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ عَمِّهِ يَعْقُوبَ بْنِ سَالِمٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنِ اَلْكَاهِلِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ يَعْقُوبَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَمَّا ذَهَبَ مِنْهُ بِنْيَامِينُ نَادَى يَا رَبِّ أَ مَا تَرْحَمُنِي أَذْهَبْتَ عَيْنَيَّ وَ أَذْهَبْتَ اِبْنَيَّ فَأَوْحَى اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَوْ أَمَتُّهُمَا لَأَحْيَيْتُهُمَا لَكَ حَتَّى أَجْمَعَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمَا وَ لَكِنْ تَذْكُرُ اَلشَّاةَ اَلَّتِي ذَبَحْتَهَا وَ شَوَيْتَهَا وَ أَكَلْتَ وَ فُلاَنٌ وَ فُلاَنٌ إِلَى جَانِبِكَ صَائِمٌ لَمْ تُنِلْهُ مِنْهَا شَيْئاً . 🌹🌹🍀🌹🌹🍀🌹🌹 ♻️ ترجمه: كاهلى،گويد:شنيدم امام صادق عليه السّلام مى‌فرمود: چون بنيامين از كنار يعقوب رفت،فرياد كشيد:خدايا!به من رحم نمى‌كنى‌؟فرزندم را بردى و چشمم را گرفتى‌؟خداى تبارك و تعالى به او وحى كرد:اگر من آنها را(بنيامين و يوسف)كشته باشم زنده خواهم كرد تا آنها را به تو برسانم ولى به ياددارى آن گوسفندى را كه سر بريدى و بريان كردى‌؟خوردى و فلان و فلان همسايگى تو بودند و روزه دار بودند و چيزى از آن به آنها ندادى‌؟ 〰〰〰〰〰〰〰 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۶ 🆔 @ziaossalehin
📌همه اموال حضرت زهرا(س) هنگام ازدواج حضرت زهرا(س): ◀️یک یَمانی مخمل، ◀️زیرانداز یا فرشی از پوست گوسفند، ◀️دو ، یک ساخته شده از لیف خرما، ◀️چند چرمی که داخل آن از یا علف پر شده بود، ◀️یک ، یک ، ◀️دو کوزه و ظروف سفالی، ◀️یک آفتابه، ◀️یک پرده پشمی نازک، ◀️یک حصیر، ◀️یک آسیای دستی، ◀️چوب لباسی یا رخت آویزی که لباس ها و مَشک آب را به آن آویزان میکردند، ◀️یک غربال، ◀️یک حوله، اینا تمامی درایی خانه حضرت زهرا سلام الله علیها بود. 📚کلینی، الکافی، ج5، ص377، ح5، ح4، ح3، ح2. 📚طوسی، الامالی، ص41- 40. 📚ابن حنبل، مسند، ج1، ص104، 93، 84. 📚اربلّی، کشف الغمه في معرفة الأئمه، ج1، ص359. 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب،ج3، ص353. 📚قزوینی، السنن، ج1، ص616؛ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 💠 @ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا حجاب اختیاری نمیشه؟ 🔹یکبار برای همیشه دلیل وجوب حجاب تو کشور رو با استدلالهای محکم استاد رحیم پور ازغدی متوجه بشیم .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غلبه بر سِحر و چشم‌زخم بخش اول؛ بی‌اثرسازی سِحر و چشم‌زخم حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد ~ 4 دقیقه | 8 مگابایت ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ziaossalehin
مجله فرهنگی ضیاءالصالحین
#حدیث 📗 کتاب معاشرت- باب"حق همسایه" ✅ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ ع
📗 کتاب معاشرت- باب"حق همسایه" 🌸🌺 وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى قَالَ: فَكَانَ بَعْدَ ذَلِكَ يَعْقُوبُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يُنَادِي مُنَادِيهِ كُلَّ غَدَاةٍ مِنْ مَنْزِلِهِ عَلَى فَرْسَخٍ أَلاَ مَنْ أَرَادَ اَلْغَدَاءَ فَلْيَأْتِ إِلَى يَعْقُوبَ وَ إِذَا أَمْسَى نَادَى أَلاَ مَنْ أَرَادَ اَلْعَشَاءَ فَلْيَأْتِ إِلَى يَعْقُوبَ . 🌹🌹🌸🌹🌹🌺🌹🌹 ✅ ترجمه: و در روايت ديگرى است كه يعقوب عليه السلام پس از آن (وحى) هميشه از منزلش در هر چاشتگاه تا سر يك فرسنگى جار ميزدند: كه هر كس چاشت خواهد بخانۀ يعقوب آيد و در شامگاه هم جار ميزدند: كه هر كس شام خواهد نزد يعقوب آيد. 〰〰〰〰〰〰 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۷ 🆔 @ziaossalehin
🏴 ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی امام محمد باقر علیه‌السلام