eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
503 دنبال‌کننده
433 عکس
773 ویدیو
130 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
بصیرت و تشکیلات اسلامی
🚨 شبکه‌سازی تشکیلاتی (4) 🔹 تقسیم وظایف تا حالا رأس تشکیلات،‌ حلقه اول و حلقه دوم و سوم آن مشخص شده
🚨 شبکه‌سازی تشکیلاتی (5) 🔹 نظم مؤلفه اول ارتباط منظم از حیث توالی‌های این ارتباط است و منسجم از حیث ابعاد این ارتباط است. در فعالیت‌های خودمان می‌توانیم این دو را تطبیق بدهیم که مقداری ملموس شود. نظم یعنی جلسات هر هفته برگزار شود مثلاً می‌دانیم که چهارشنبه‌ها ظهر هر هفته جلسه داریم اگر این رها شود شاکله تشکیلات از هم می‌پاشد. ولو اینکه شما صرفاً هدفتان دور هم جمع شدن باشد و مثلاً فقط چایی بخورید و بروید. خود این جمع شدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مثلاً توصیه بزرگان این است که همین‌طور، دور هم جمع شوید. این است. اینکه حزب موتلفه می‌گویند که از سال 42 به این طرف ما صبحانه هفتگی‌مان ترک نشده است معلوم است که از اینها چیزی در می‌آید. در اینجا خود این نظم و انضباط است که موضوعیت پیدا می‌کند نه محتوای جلسه و... پس ارتباط، روح کلی قوام‌بخش تحقق تشکیلات است که خود این ارتباط با دو مؤلفه نظم و انسجام است که محقق می‌شود. پس این را بدانید که اگر هر جایی خواستید کار تشکیلاتی بکنید حواستان به این باشد که ارتباط باید با یکدیگر داشته باشید و بدون ارتباط نمی‌شود. من بدانم که هفته‌ای یک‌بار کسی که محور یا هماهنگ‌کننده تشکیلات است به من پیامک می‌زند و دیگر هیچ، ولی نظم دارد. روایت می‌گوید «قَلِیلٌ‏ تَدُومُ‏ عَلَیْهِ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرٍ مَلُول‏» کار اندک ولی مستمر بهتر از کار زیاد ولی بدون دوام است؛ این مداومت داشتن و نظم داشتن کار خیلی مهم است. و وقتی این‌طور مداوم شد و منظم همه خودشان را با آن تنظیم می‌کنند و دیگر بیرون نمی‌آیند، اما اگر به هم ریخت، می‌بینید که دیگر نمی‌آیند. یک جلسه می‌آیند و جلسه دیگر نیست. اگر این‌طور شد دیگر تو نمی‌توانی توبیخ کنی که چرا دیر آمدی؟ چرا؟ چون مگر تو نظم داری؟ اصلاً مگر جلسه‌ای تشکیل شده است که من بیایم؟ ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
6.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۱۶ ↩️ شامل آیات ۴۶ تا ۵۰ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «إذا أحَبَّ أحدُكُم أن يُحَدِّثَ رَبَّهُ فَلْيَقرَأْ القرآنَ»؛ هر گاه فردى از شما دوست داشته كه با پروردگارش سخن بگويد، قرآن بخواند. 📚 [كنز العمّال : 2257] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
بصیرت و تشکیلات اسلامی
🚨 شبکه‌سازی تشکیلاتی (5) 🔹 نظم مؤلفه اول ارتباط منظم از حیث توالی‌های این ارتباط است و منسجم از حی
🚨 شبکه‌سازی تشکیلاتی (6) 🔹 انسجام مؤلفه دوم ارتباط چیست؟ انسجام به‌معنای یک‌پارچگی و کل‌گرایی است. برای مثال ما در تشکیلات‌مان نظم داریم ولی همه افراد تشکیلات از اتفاقات مطلع نمی‌شوند که در جلسات و کارها بیایند یعنی مجموعه افراد تشکیلات اطلاعی از حال یکدیگر ندارند. این به‌معنای کم‌رنگ بودن تقوای تشکیلاتی در چنین جمعی است. تقوای تشکیلاتی به این معنا نیست که یک نفر مراقب همه هست. در تقوای تشکیلاتی همه مراقب هم دیگر هستند «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» دقیقاً این فرمایش حضرت یک ماتریس در هم تنیده است. به این صورت که فرد بالا نسبت به پایین مسئول است و در سطح پایین‌تر بالایی نسبت به پایین‌تر مسئول است و همین‌طور پایین می‌رویم و این سطر و ستون‌ها پیدا می‌شود این ماتریس همه در هم تنیده‌اند این یک شبکه کلافی بزرگ می‌شود. این می‌شود انسجام. پس هر چقدر انسجام تشکیلاتی بیشتر باشد تقوای تشکیلاتی بیشتر است. تقوای تشکیلاتی یعنی همه مراقب هم هستند. این‌طور نیست که رهبر مراقب همه باشد نه یک جاهایی اعضای تشکیلات هم مراقب رهبر هستند. یعنی کنترل‌های افراد هم یک جاهایی از بالا به پایین و یک جاهایی از پایین به بالا انجام می‌شود. برای همین حضرت امام به مردم در وصیت‌نامه می‌گویند که اگر دیدید که مسئولین از اصول اسلامی تخطی کردند خودتان وارد عمل شوید و با آنها مقابله کنید. حال آنکه اسلامیت نظام از بالا به پایین تسری پیدا می‌کند، ولی ناظر آن چه کسی است؟ از پایین به بالا. این یعنی . پس انسجام یک رابطه دو طرفه و چند سویه بین افراد تشکیلات است به‌عبارت عامیانه‌تر افراد تشکیلات به‌هم آویزان هستند. استعاره حلقه است که جنس رابطه‌ها درهم‌تینده و دوطرفه است. اصلاً ارتباط است که تشکیلات را شکل می‌دهد. این‌طور نیست که تشکیلات فقط دعوت باشد که مثلاً حضرت رسول بایستد و بگوید که من شما را دعوت به اسلام می‌کنم تشریف می‌آورید یا خیر؟ بلکه حضرت می‌رود در این طرف و آن طرف و می‌گوید که من می‌خواهم یک چیزی به تو بگویم. طرف می‌گفت که به من گفته‌اند که تو شاعر هستی؟ و گوش نمی‌دهم و در گوش‌هایم پنبه است. و رسول می‌گوید که حالا این حرف‌های من را گوش کند اگر بد بود برو و این گوش می‌کند و می‌رود. فردا دوباره می‌بینیدش و می‌گوید که فکر کردی؟ گیر دادیا؟! بله وجه دیگر ارتباط و انسجام یعنی گیر دادن. غیر از این نمی‌شود. همان تعریف همفکر کردن که ما بحث شد. شما باید ارتباط برقرار کنید. چه ارتباط کلان و چه ارتباط خرد هر دو برای تشکیلات لازم است. خوب همین‌قدر؟ نه خیر حالا تو با این ارتباط برقرار کردی و این آدم تشکیلات شد. حالا باید کاری کنید که دیگری هم آدم تشکیلات بشود این دوتا ارتباط. حالا باید این دو نفر را به هم ارتباط بدهی. این می‌شود انسجام یعنی ارتباطات چندسویه. بنابراین روح تشکیلات چندسویه است. تشکیلات مثل خوشه‌های انگور نیستند که هر کدام از هم جدا باشند بلکه مثل بافتنی است که تار و پود در هم تنیده‌اند. مثلا مربی گروه یک با مربی گروه دو خودش ارتباط دارد و رفیق است. اصلا این‌ها را در هم ضرب کرده‌اند. 🔸 این فاکتور ارتباط همچنین فاکتور ارزیابی تشکیلات هم هست. مثلا می‌خواهید ببنید که چقدر این تشکیلات قوی هست ببینید که چقدر این‌ها با هم ارتباط دارند؟ ارتباطات چندسویه. 🔻🔻🔻🔻🔻
بصیرت و تشکیلات اسلامی
🚨 شبکه‌سازی تشکیلاتی (6) 🔹 انسجام مؤلفه دوم ارتباط #انسجام چیست؟ انسجام به‌معنای یک‌پارچگی و کل‌گر
🔻🔻⬆️🔻🔻 پس گفتیم ارتباطات رکن تشکیلات است، رکن محتوایی و نخ تسبیح تشکیلات است. اگر ما در مدتی که با هم دیگر هستیم ارتباط نداشته باشیم، تشکیلات از هم می‌پاشد. حالا یکی از تکنیک‌های این پاتوق است به‌معنای جایی که همه جمع می‌شوند. همچنین گفتیم که این ارتباط دو مؤلفه دارد یکی نظم و دیگری انسجام است. نظم یعنی این جلسات ما باید دائم برگزار بشود ولو اینکه همه فقط دور هم بنشینید و هیچ ثمره این جلسه نداشته باشد. همین قدر که دور هم بنشینند و بحث کنند. اگر ارتباطات چندسویه شد دیگر لازم نیست که رهبر هم در جلسات باشد که اگر نیاید دیگر جلسه نباشد. این‌طور نیست. ارتباطات چون چندسویه است همه بچه‌ها خودشان می‌نشینند و کارها را پیش می‌برند. تشکیلات قوامش به بالا و پایینش و سلسله مراتبش نیست. به رئیس و مرئوسی نیست. اصلا چرا در جلساتمان معمولا حلقه‌ای می‌نشینیم؟ حلقه می‌خواهد بگوید که تشکیلات است. پیامبر اکرم حلقه‌ای می‌نشست دیگر معلوم نبود که کی رئیس و کی مرئوس است. در حلقه معلوم نیست ولی موقع جنگ معلوم می‌شود. آن چیزی که از ویژگی‌های کارآمدی و اثربخشی تشکیلات است اطاعت است. اما کی گفته است که این اطاعت یعنی حتما باید بالایی بگوید؟ اصلا بالا ندارد. ما پنج نفر دور هم جمع شده‌ایم ما سه نفر یک تیم و شما دو نفر یک تیم ما پذیرفته‌ایم که یکی از ما ها حرف آخر را بزند حالا چرا باید این باشد؟ همین سؤال موقعی هم که دیگری را بگذاریم مطرح می‌شود. می‌خواهم بگویم که ماجرای تشکیلات یعنی یک جایی همه کوتاه بیایند و بپذیرند و تکاپوی ادله داریم. آقای مثلا یک کسی شده است مدیر و گذاشتند او را رئیس و اصلا از لحاظ علمی بالاتراز بقیه نیست. وهمه کارکنان پذیرفته اند که هرچه او بگوید را گوش کنند. آقا آن را بگذاریم پایین دیگری را بگذاریم مدیر همان اتفاق می‌افتد چون تشکیلات است. پس مشکل علی‌ابن‌ابی‌طالب این است که آدم‌های گوش به فرمان ندارد البته بحث سلسله مراتب نیست بحث این است که آدم‌های علی‌ابن‌ابی‌طالب عادت ندارند که حرف گوش بدهند و هرکسی برای خودش مجتهد است و نپذیرفته است که تشکیلات است برای همین وقتی سپاه اسامه جمع می‌شود ولی کسی به جنگ نمی‌رود. پس اینکه در سپاه اسامه ماجرا چی بود؟ اصلا این نبود که این قابلیت دارد یا خیر بلکه ماجرا سنجش اطاعت‌پذیری آدم‌های تشکیلاتی بود اینها اطاعت می‌کنند یا خیر حالا ما آدم 19 ساله گذاشته‌ایم به تو چه ربطی دارد؟ اگر ما فرض را بر این گذاشتیم که همه اهل اطاعت هستیم، همین است دیگر و حالا این کنترل‌ها خودش را نشان می‌دهد. که مثلا بگوید حالا که تشکیلات دست من است بیایید و کلنگ برداریم همه تشکیلات را داغان کنیم اینجا دیگر حرفش را نباید گوش کنیم چرا که عقل همه شرط است. حالا این آدمی که پذیرفته ایم حرفش را گوش کنیم اعلم هم هست، خوب چه بهتر اینها نکته مثبتی است. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
6.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۱۷ ↩️ شامل آیات ۵۱ تا ۵۷ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «علَيكَ بقِراءةِ القرآنِ؛ فإنّ قِراءتَهُ كَفّارةٌ للذُّنوبِ، و سَترٌ في النارِ، و أمانٌ مِن العذابِ»؛ بر تو باد خواندن قرآن؛ زيرا خواندن آن كفّاره گناهان است و پرده اى در برابر آتش و موجب ايمنى از عذاب. 📚 [بحار الأنوار: 92/17/18] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸صحبت‌های مهم شهید منصور خادم صادق که همسر و دخترش توسط هنجارشکنان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند: 🔸ای امت حزب الله نسبت به جامعه‌تون بی تفاوت نباشید. جذب کنید انسان‌هایی رو که از خدا طرد شدند. اول جذب‌شون کن دوم ارشاد و هدایت... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
نقطه سر خط-جذب وتثبیت.pdf
295.2K
♨️یکی از مهم‎ترین فعالیت های هر مجموعه فرهنگی توجه به جذب نیروهای نوجوان،و برنامه ریزی برای تواندسازی آن‌ها، با هدف پویایی مجموعه و تولید نیروی انسانی خلاق و اثر گذار است👌 💯...برای رسیدن به این منظور، حتما باید با برنامه ریزی و همفکری در جلسات هیات اندیشه ورز، خط راه، حرکت در این مسیر را، مشخص کرد. 📒جزوه پیش رو👆 با موضوع: شیوه های جذب و تثبیت (فرصت ها وتهدیدها)، به نکاتی در این موضوع پرداخته است. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
tabligh.pdf
1.44M
🔺روانشناسی و مهارت‌های رفتاری در تبلیغ غیرمستقیم ✍️محمدحسین قدیری 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 چطور آدمهارو به تشکیلاتمون جذب کنیم؟ ↩️ چند تکنیک خلاصه و کاربردی برای همه ۱. اعتماد مخاطب رو جلب کنید که شما و مجموعه شما قابل اعتماد، دارای بهره وری ، و ...است. ۲. هدف و چشم انداز خودتون رو متناسب با سطح مخاطب، واضح و شفاف، بیان کنید . ۳. محیط تشکیلات، یک محیط رشد دو جانبه ست ، یعنی اعضا باعث رشد تشکیلات و تشکیلات هم باید عرصه برای رشد افراد مهیا کند، این رو جدی بگیرید. ۴. با نیروها بعنوان یک ابزار و یا کارگر مواجهه نداشته باشید . 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
6.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۱۸ ↩️ شامل آیات ۵۸ تا ۶۴ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «إذا قَرَأ القارئُ القرآنَ فَأخطَأَ أو لَحَنَ أو كانَ أعجَميّا كَتَبَهُ المَلَكُ كما اُنزِلَ»؛ هر گاه قارى، قرآن بخواند و دچار خطا يا لحن [اشتباه اِعرابى] شود و يا قارى غير عرب باشد، فرشته، براى او به همان صورتى كه نازل شده است بنويسد. 📚 [كنز العمّال : 2284] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا