♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت نهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت نهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ eit
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت نهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️تفاوت مفهوم سلام و اَلسّلام
🔻آنچه ذكر كرديم به غير از دو مورد همه مفهوم «سلام» بود. يكی آنجا كه حضرت عيسی (ع) فرمود: «وَالسّلامُ عَلَيَّ»، يعنی مقامات ملكوت يكجا به من عطا شده است. يكی هم در زيارت عاشورا عرض میكنيم «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ»، يعنی سلام را با الف و لام میگوييم. نمیگوييم، سلام عليك يعنی حسينجان آن مقاماتی كه خدا در قرآن گفته است، آن عشق بازیهايی كه با همه انبياء و اولياء كرده است، همهاش نثار تو باد حسين جان! همه آن مقاماتی كه خداوند به نوح داده، به شمادهم داده است. در زيارت «وارث» میخوانيم: «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا وارِثَ آدَمَ صَفوَةِ اللهِ». يعنی سلام بر تو ای كسی كه همه اسرار و گنجينههای «عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها» (بقره:۳۱) را تو به ارث بردهای و اصطفاء و برگزيدگی را از حضرت آدم، تو به ارث بردهای و نور چشم هستی و گل سرسبد خلقت گشتهای. «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا وارِثَ نوحٍ نَبى اللهِ». يعنی سلام بر تو ای كسی كه همه مقاماتی كه خداوند متعال به نوح داده است به تو به ارث رسيده است حسينجان. نوحی كه پس از سه هزار سال مبارزه خدا به او فرمود: «سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ» يعنی تسليم كل هستی در مرتبه مقامات نوح به تو اهداء شده است. «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا وارثَ إبراهيمَ خَليلِ اللهِ». يعنی سلام بر تو ای كسی كه مقام حضرت ابراهيم (ع)، يعنی درجه نبوّت و رسالت در مرتبه اولوالعزم، را به ارث بردهای و هم درجه با حضرت ابراهيم (ع) شدهای. يعنی ای حسينی كه بالاتر از ابراهيم در عاشقی و تسليم با خدا عمل كردهای. اگر او تنها فعل شهادت فرزند و ايثار در راه خدا را تمرين كرد و به نمايش گذاشت، امّا تو حقيقت شهادت و ايثار و صورت تحققيافته شهادت و پرپر شدن و قطعه قطعه شدن علیاكبر و علیاصغر را به نمايش گذاشتی و به همين دليل به مقام خليلاللهی كه ويژه حضرت ابراهيم است رسيدی. وقتی ابراهيم حتی عشق فرزندش اسماعيل را از سينهاش بيرون كرد، خدا او را به دوستی انتخاب كرد، حسينجان! مقام ابراهيم را هم تو داری.
🔻واژه «اَلسَّلام» در زيارت وارث نشان ميدهد كه هر اعطايی مخصوص خداست. هرگونه حقيقتِ تسليم مخصوص خداست. انسان چيزی ندارد كه تسليم كند جز آنكه آنچه كه خداوند خود به او داده است، تسليم خدا نمايد. همه چيز مال خداست. بنابراين حقيقت سلام از طرف خودش است و بازگشت سلام هم به سوی خودش است و اگر كسی آنچه كه حقتعالی به او داده است خرج خود خدا كند، آن وقت ميليارد ميليارد برابر تحويل میگيرد. سلامی كه حقتعالی به حضرت اباعبدالله (ع) کرده، حالا حضرت حسين (ع) دارد خرج خود خدا میكند و وقتی خرج خود خدا كرد، آن وقت در عظمت و سلطنت و اعطای مقام به حضرت أباعبدالله (ع)، خبرهایی میشود كه از بالاترين قدرت خيال و تصوّر ما هم خارج است.
🔻پس حقيقت هر سلامی از ناحيه حق است. همه سلامها حقيقت حق است. هر چه سلام و تسليم هست بايد از طرف خدا باشد. هر چيزی هم كه بايد اعطاء شود و خرج شود بايد از طرف خدا باشد و به خدا برگردد چون مال خودش است و اگر به خودش برگردد و خرج خودش بشود، آن وقت خبرهايی میشود كه حتّی از درك آنها عاجزيم، امّا اگر سلام و تسليم را در راه شيطان خرج كنی، بسيار خطرناك، وحشتناك و هولناك است و عواقب وخيمی در پی دارد كه اين بحث ما، گنجايش طرح آن را ندارد.
❇️پایان قسمت نهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت دهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت دهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ eit
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت دهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️دو معنا در سلام مؤمنين به يكديگر
🔻وقتی كه ما به يكديگر سلام میكنيم، اين سلام دو معنا دارد. در معنای اول، سلام دعاست و از خدا میخواهيم كه به تو مقامات اعطاء كند، نجاتت بدهد، دستت را بگيرد، شيطانِ نفست را تسليمت كند، ملائكه را تسليمت كند، معارف را تسليمت كند، آدمت كند. اين سلام «Hello» نيست، «صبح بخير» نيست، والله اينها نيست، حواستان را جمع كنيد. يك روز صبح زود در قاهره در يك منطقه به اصطلاح مدرن قدم میزدم، میديدم كه وقتی دو نفر از عربهای مصری به هم میرسند به جای سلام كردن به هم میگويند «صباح الخير»، يعنی صبح بخير. نمیگويند «السلام عليكم»، (منظور ما در اينجا مفهوم الهی سلام است). وقتی میخواهند خداحافظی كنند، میگويند «مع السلام»، اما منظورشان سلام قرآنی نيست. مانند همان تعارفهای توخالی كه ما به هم میكنيم، مثلاً «قربانتم»، «چاكرتم». متأسفانه در بين عربهای عوام و معمولی و به اصطلاح «امروزی» هم همينطور است، فرهنگ قرآنی در سلامشان نيست.
🔻ملاحظه میشود كه سلام و مفهوم قرآنی آن، مخصوص عربها نيست. چون يك واژه عربی در عرف فرهنگ اعراب نيست، بلكه واژهای است وحيانی كه فقط در ادبيات اولياء خدا و عاشقان خدا و آشنايان و آگاهان به ادبيات وحيانی و فرهنگ قرآنی به كار گرفته میشود. به همين دليل است كه در احكام اسلامی، وقتی مسلمانی به ما سلام میكند، دادن جوابش واجب است. روايت داريم كه كسی كه در سلام كردن سبقت میگيرد و سلام میكند شصت و نه ثواب دارد، يعنی شصت و نه مقام به او میدهند ولی آنكه پاسخ میدهد فقط يك ثواب میبرد و میبينيم كه حضرت رسول مکرم اسلام و آقا امیرالمومنین (صلوات الله علیهما) در سلام كردن بر همه سبقت میگرفتند و هيچ كس نمیتوانست بر ایشان سبقت بگيرد. ولی ما از فرهنگ و انديشه آل محمّد (ص) دست برداشتهايم!
🔻معنای دوم در سلام ما به همديگر اين است كه وقتی به مسلمانی عرض سلام میكنيم، يعنی به او میگوييم كه تو از ناحيه من در امانی، مال و جان و عمر و آبروی من و هر چه دارم همه تسليم توست، من كه از خودم چيزی ندارم اما آنچه كه فعلاً چند روزی به امانت نزد من است، همه را در اختيار تو قرار میدهم. اينگونه سلامكردنها، فرهنگی ايجاد میكند كه از ميان عامه مردم «پوريای ولی»ها تربيت میشوند و امثال «طيب»ها ظهور میكنند. از بين لاتها و چاقوكشها میگويم، تقليد از عرفا و اولياء خدا پيشكشمان، ما اگر ميان لاتها هم راه برويم، اگر آدم بشويم و صداقت سلام را در رفتار خود متجلّی كنيم بايد كلاهمان را بالا بياندازيم.
♦️با صداقت و معرفت با يكديگر سلام كنيم
🔻علت آنكه لفظ مبارك سلام را بسيار سطحی و بدون توجه بكار میبريم، آن است كه به ترجمه سطحی سلام بسنده كردهايم، اگر بفهميم كه گفته حضرت زهرا (س) «اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلاَمُ» يعنی چه، آن وقت به هنگام سلام كردن دقت میكنيم و برای آنكه صادقانه و عارفانه سلام كنيم، زبانمان آرام و متين میشود و وقتی میخواهيم جواب سلام را نيز بدهيم، با تواضع و فروتنی و معرفت و توجه پاسخ میدهيم. اساساً ناجوانمردی است كه سلام كنيم و يا جواب سلام بدهيم ولی خلافش را عمل كنيم. مگر تو نامردی؟ مگر دوست داری منافق و دورو باشی، برو خودت را شستشو بده، خودت را پاك كن، آقا شو! متاسفانه از معارف اهلالبيت (ع) فاصله گرفتهایم! هر كسی شيطان خودش قویتر از خودش است. هر كس بايد مواظب خودش باشد. نبايد بنشينيم و برای ديگران كارنامه بسازيم. بلكه اول بايد خودمان را درست كنيم.
❇️پایان قسمت دهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت یازدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت یازدهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت یازدهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻آيات قرآن میفرمايد كه حقيقت سلام نزد حقتعالی است، سلام به تعداد شئون ملكوت ترجمه دارد. آيا شئون ملكوت را كسی میتواند بنويسد؟ به تعداد شئون ملكوت يعنی به تعداد اسماءالله، آيا اسماءالله را میتوان نوشت؟ قرآن كريم میفرمايد اگر همه درختها قلم بشوند و تمام اقيانوسها مركب، نمیتوان آنها را نوشت. آن وقت سلام به تعداد همه اينها معنا و ترجمه دارد. حالا ديدی سلام ترجمه معادل ندارد، همه اين حقايق نزد حق است. از او منشعب و صادر میشود و از او متشعشع میشود و باز به سوی او بر میگردد، سلام فقط بايد از ناحيه او بيايد، خوش به حال آن كسانی كه شامل آيه «هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ» (احزاب:۴۳) هستند، فقط اوست كه میتواند با سلام و صلواتش شما را نجات بدهد و به خودش متصل نمايد.
🔻معانی سلام وقتی كه از حضرت حق پايينتر میآيد، به مقامات متعدّد میرسد. گاهی به مقام «سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ» (صافات:۷۹) میرسد. يعنی تمامی ملك و ملكوت، تسليم او میگردد. نظير آن مقاماتی كه به حضرت نوح اعطا كردند، آن میشود «سلامٌ». گاهی به مقام ابراهيم (ع) میرسد. مقاماتی كه به ابراهيم اعطاء كردند كه میشود «سَلامٌ عَلى إِبْراهِيمَ» (صافات:۱۰۹). مقاماتی كه به بهشتیها هنگام ورود میدهند يعنی «قالُوا سَلاماً» شامل مقامات، معارف، عوالم، قدرتها و سلطنتهای بسياری میشود، پس سلام به همان تعداد معانی دارد، حالا «اَلسَّلام» را با همه اين معانی كه گفتيم در نظر داشته باشيد. اکنون در مقابل آقا امام حسين (ع) ايستادهايم و میگوييم: «السَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله». البته هنوز «اَباعَبدِالله» را ترجمه نكردهايم، گمان كردهاید كه «اَباعَبدِالله» يعنی امام حسين؟ متأسفانه به همين صورت با زيارت عاشورا بازی كردهايم. من مطالب را فشرده میگويم و عبور میكنم، قسم جلاله خوردم كه اگر ده سال هر شب زيارت عاشورا را شرح بدهم، ترجمه آن تمام نمیشود. حالا شروع میكنيم.
🔻«السَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله» يعنی ای حسين جان! تمام مقامات ملكوت نثار تو. هر چه كه خدا به من داده است فدای تو. اين جان ناقابل نثار تو. بچهات را در آغوشت بگير بگو حسين جان اين نوزادم فدای علی اصغرت. خودت دور حرم بچرخ بگو دورت بگردم، بگو هر چه دارم از ناحيه خودم نيست. من كه لايق نيستم چيزی به تو بدهم. حسين جان سلام الله عليكم. حسين جان از خدا میخواهم از حول العرش محدقين تمامی مقاماتی كه حضرت حق به اولياء و انبياء عطا كرده، به تو بدهد. حسين جان ما همهمان تسليم تو هستيم. حسين جان ما همه عاشق آن مقامات تو هستيم. حسين جان ما عاشق آن مقاماتی هستيم كه هر يك از شعاع انوار تو يكی از مقامات است. حسين جان برای وصول حتی به يكی از آن بينهايت مقاماتت، دست ما را هم بگير. «السَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله».
❇️پایان قسمت یازدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت دوازدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت دوازدهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت دوازدهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻ما هنوز به يقين نرسيدهايم، انشاءالله بيدار شويم، بفهميم زيارت عاشورا چه میكند! فقط به جلسه رفتن اكتفا نكنيد، بايد مطالب تكرار شود وگرنه پس از آنكه جلسه تمام شد مجبوريم محل را ترك كرده و به جمع غافلان وارد شويم و گرفتاريهای دنيايی موجب شود كه مباحث جلسه را فراموش كنيم. مثل غذا و آب كه در هر روز به تكرار میخوريم و مینوشيم تا انرژی و نشاط بگيريم، بايد مباحث را تكرار كنيم و در آنها تدبر كنيم. حضرت صاحب (عج) و حضرت زهرا (س) به ما توفيق دادهاند تا به اين وادی وارد شويم، خود را نماينده حضرت بدانيد كه در راه ترويج فرهنگ و انديشه حسينی نمايندگی دارد.
♦️جلسات زیارت عاشورا به مصابه وادی طور
🔻«إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ نَارًا سَآتِيكُمْ مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِيكُمْ بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ» (نمل:۷). حضرت موسی به اهل خود گفت: صبر كنيد، من آتشی پيدا كردم، پارهای از آن را میآورم تا شايد گرم شويد، و از اين تاريكی و سرما نجات پيدا كنيد. تاريكی ظلم، تاريكی گناه، سرمای خلاف، سرمای جهل. لذا اولاً ما بايد "اهل" باشيم تا حضرت اباعبدالله (ع) نيز از آتش كربلا و مصباحالهدای كربلا، جانهای ما را گرما بخشيده و روشنی عطا فرمايند. ثانياً: بايد از اين آتش ببريم، اين آيات فقط برای موسای سه هزار و پانصد سال قبل نيست، يعنی وقتی از بيت حضرت فاطمه (س) خارج شديد بايد هرچه از معارف اهلالبيت (ع) ياد گرفتيد را به ديگران منتقل كنيد؛ نه اينكه حتی به خانواده خودتان هم نگوييد در جلسه چه گذشت.
♦️مصباحالهدی
🔻اين آيه قرآن است كه میفرمايد بايد از اين آتش برای اهلتان ببريد. اصلاً مصباحالهدی يعنی چه؟ آيا كلمه مصباحالهدی فقط حرفی است كه بايد روی تابلوها و پلاكاردها نوشت؟ يا يك نمونه عملیاش اين است كه از هر جا شعله هدايتی گرفتی به ديگران هم منتقل كنی؟ فقط نشستن و گوش دادن و رفتن، تنبلی است! اين روش يعنی منتقل نكردن معارف حسينی، با ادعای شهادت خواستن در ركاب حضرت اباعبدالله الحسين (ع) نمیسازد. بايد مطالب را به ديگران برسانيد، زياد هم مهم نيست كه سخنران چه كسی است، چون اينها همه معارف زيارت عاشورا است، قصه شخصی تعريف نمیكنيم. اصلاً ما كی هستيم كه جرأت داشته باشيم از خودمان و من عندی حرف بزنيم؟ آنقدر بايد التماس نمود كه آقاجان خود را به تو میسپاريم مبادا يك لحظه كلمهای من عندی بگوييم، مواظب خود بايد باشيم همه گرفتاریهای جامعه ما از آنجا شروع شد كه بعضی از مسؤولين و آنانكه تريبون و رسانه در اختيار دارند، حرفهای خود را به جای نظر اهلالبيت عليهم الصلوة و السلام غالب كردند. بنابراين بايد مراقب باشيم كه «من عندی» حرف نزنيم.
♦️رزق آسمانی
🔻الحمدلله زيارت عاشورا دلها را شكوفا كرده و دارد جوانه میزند، حتی اگر يك نفر هم از ته دل احساس كند كه بايد جلسات را ادامه دهد و دنبالش باشد كه معارف زيارت عاشورا را كجا ارائه میدهند تا سراغ آنجا برود، نشان آن است كه مردانه تا آخر میايستد. مطالب اين جلسات نمونه و مستورهای است از معارف زيارت عاشورا. اگر از اين مستوره و نمونه را پسنديدی، ديگر رهايش نمیكنی، چون طبق اين فراز از زيارت عاشورا كه میفرمايد: «بِأبی اَنتَ و اُمّی»، قرار است در راه حسين (ع)، جان بدهی. آيا به توفيق جانبازی میرسی در حاليكه حوصله كسب معارف حسينی را نداری و وقت نمیكنی تا راه را بشناسی و راه و رسم جانبازی بياموزی؟ بجنبيد! پيك امام حسين (ع) به ما هم رسيده، بشتابيد، ای خريداران و ای مشتاقان متاع حسينی! بشتابيد كه نشستن سر سفره حضرت حسين (ع)، حيات جاودان است، رزق آسمانی است. یقیناََ بدون عنايت حضرت زهرا (س) نمیشود در راه ترويج معارف اهلالبيت خالصانه فعاليت كرد. بايد التماس كرد، تواضع و تضرع بايد كرد.
❇️پایان قسمت دوازدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت سیزدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت سیزدهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت سیزدهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️معارف و مفاهيم سلام
🔻در معنای «السَّلامُ عَلَيكَ» گفتيم ترجمه «درود بر تو» سادهترين و سطحیترين معنی است، اصلاً نمیشود معنی سلام را تمام و كمال گفت. با توجه به آيات و روايات فهميديم كه در سلام چندين دسته از معانی وجود دارد:
1⃣به معنی «دعاست»، سلام در معنی دعا مانند يك مفاتيحالجنان پر است از دعاهای فراوان.
2⃣«توسل» است، مفاهيم سلام در اين دسته به اندازه يك مفاتيحالجنان در باطن خود معارف توسل را مستتر كرده است كه در فرصت ديگری بايد تفاوت مفاهيم دعا و مفاهيم توسل را بيان نمود.
3⃣«تسليم» است. مفاهيم و معارف تسليم نيز بسيار زياد است كه در فرصت ديگر بايد تشريح نمود.
4⃣اعلام آمادگی برای شهادت و چوب حراج زدن به تمام علائق دنياست. مفاهيم سلام در اين دسته نيز بسيار زياد است ولی اجمالاً بايد گفت كه با سلام به پيشگاه حضرت اباعبدالله (ع)، حركت شيعه شروع میشود و كليد میخورد.
5⃣درخواست مقامات ملكوتی برای خويش از آستان حضرت حسين (ع) است.
6⃣تكريم و ستايش مقامات حضرت اباعبدالله (ع) است. با توجه به آياتی مانند «سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِين»، «سَلامٌ عَلى إِبْراهِيمَ» و... .
7⃣در ترجمه سلام گفتيم اصل همه اين مقامات از خود حضرت حق است، خود حضرت حق «سلام» است و هر سلامی از حضرت حق منشعب میشود و همه مقامات از حضرت حق اعطا شده و همه درجات رو به ناحيه حق دارند؛ بنا به فرمايش مولاتنا فاطمه (س) كه میفرمايند «وَ إِلَيْكَ يَعُودُ السَّلاَمُ».
♦️درخواست بالاترين مقامات ملكوت برای امام حسين (ع)
🔻در اين دسته از معانی سلام دعا میكنيم خدايا! همه مقامات بلند و مقامات مكلوتی را به حضرت حسين (ع) عطا كن! معانی و معارف و مفاهيم بسيار زيادی در اين دسته از معانی سلام موجود است كه آن نيز در فرصت ديگر بايد تشريح شود. ممكن است به نظر برسد كه همه مقامات در بهشت برای حضرت اباعبدالله الحسين (ع) فراهم است، پس دعای ما چه محلی از اعراب دارد؟ در جواب بايد گفت اولاً بهشت جايی پشت اين دنيا نيست. بهشت، عالم كمال است و مسيطر و مشرف به اين عالم است. بهشتيان انسان كاملند.
🔻«وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»
(آلعمران:۱۶۹). وَلَا تَحْسَبَنَّ با «لاء نهی» و «نون تأكيد ثقيله» در آخر جمله، تأكيد میفرمايد كه: مبادا فكر كنيد آنهايی كه در راه خدا كشته شدهاند [و سرور و سالارشان، سيدالشهداء حضرت اباعبدالله (ع) است] مردهاند، (فكر نكنيد آنها مردهاند يعنی معلوم است كه زندهاند، ولی باز تأكيد میفرمايد) بلكه زندهاند. «عِنْدَ رَبِّهِمْ» با «عِنْدَ اَهلِ الدُّنيا» خيلی فرق دارد. سينه آنها ديگر جای غذاهای مادی در زمين «مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا» (بقره:۶۱). نيست، جای سير و پياز، جای شيری كه از شكم گاو بيرون میآيد نيست؛ جای عسلی كه از شكم زنبور بيرون میآيد نيست؛ آنجا، «أَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ» (محمد:۱۵) میدهند؛ سرچشمه اين انهار، «عِنْدَ رَبِّهِمْ» است. يعنی از اعماق ملكوت اعلی سرازير میشود. آنجا، «وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى» (محمد:۱۵) میدهند، عسلهای آنجا چون «عِنْدَ رَبِّهِمْ» است، صفابخش است، انسان را صاف و مصفی میكند، زلال میكند. «يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا» (انسان:۵). آنجا از شرابی به آنها میدهند كه سراسر راز و اسرار ملكوت است، آنها مینوشند و مینوشند و آن به آن اسرار ملكوت، برابرشان شكفته میشود و ما مثل نابيناهايی هستيم در ملك سليمان كه عظمت و سلطنت او را نمیبينيم، ولی آيا سليمان هم ما را نمیبيند؟ تمام حالات ما در چنگشان است.
❇️پایان قسمت سیزدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت چهاردهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت چهاردهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت چهاردهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️اهلالبيت (ع) در اين دنيا خود را محدود به زندگی زمينی كردهاند
🔻اهلالبيت(ع) از اين دنيا كه میروند تازه دست و بالشان از تعهدی كه در اين دنيا داشتهاند تا مثل ما زمينیها زندگی كنند، باز میشود؛ اينجا نمیتوانند كراماتشان را هميشه نشان دهند، مگر حضرت اباعبدالله (ع) نمیتوانستند با يك اشاره در عاشورا، صحرای كربلا را تبديل به اقيانوسی از آب كنند؟ اگر نكردند نه اينكه ـ نعوذبالله ـ قدرت نداشته باشند، اما اگر چنين میكردند آن وقت دیگر نمیتوانستند الگویی برای ما در مبارزه با باطل باشند، چون ما مثل ایشان نمیتوانستیم عمل کنیم و صحرا را اقیانوس کنیم. لذا امام حسين (ع) برای هدايت ما و برای آنكه ما بتوانيم از او سرمشق بگيريم و راه او را ادامه دهيم، مثل ما زمينیها زندگی كردند. به همين دليل خود را تسليم حوادث زمينی میكردند. لذا مظلومانه آماده شد تا علی اصغرش را پاره پاره كنند، مظلومانه و غريب و بیكس در مقابل دشمن ايستاد سنگ به پيشانیشان زدند، تير به سينه مباركشان زدند، حضرت اشاره نكردند كه تير نيايد، اگر چنين میكردند فوراً امثال من رو سياه میگفتيم كه ما آن قدرتها را نداريم، پس نمیتوانيم از رفتار حضرت الگو بگيريم و با يزيديان زمان خود بجنگيم! اما اجازه دادند تير عمل كند، اجازه دادند تشنگی جگرشان را بسوزاند، اجازه دادند تا حنجر علی اصغرشان را آن گرگان خونآشام كربلا بدرند، اما وقتی از اين دنيا میروند دست و بالشان باز میشود.
♦️تجلّی كامل سلطنت اهلالبيت (ع) در مماتشان است
🔻حقيقتاً اين دنيا برايشان قفسی است كه از آن آزاد میشوند و شهادت آنها آغاز سلطنتشان با دست و بال باز است. اين مطلب، مربوط به معارف آخر زيارت عاشورا است: آنجا كه میفرمايد: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيَايَ مَحْيَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ مَمَاتِي مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ». يعنی در ممات محمد و آل محمد (ص) اسرار و مقاماتی است كه آرزوی هر بنده مقرب و اهل يقين و عارف كامل میباشد. زيارت عاشورا در اين جمله میفرمايد فكر نكنيد امام حسين (ع) كشته شد، و يزيديان خيال نكنند صورت مسأله را پاك كردند. بدانيد كه سلطنت امام حسين (ع) تازه شروع شده و آن به آن سلطنتش در حال توسعه است، آن به آن به لشكريان ایشان اضافه میشود. آن به آن دلهای سينه چاك عاشقانش از عشقش لبريز میشود. اينها همه در «مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» اتفاق میافتد. ممات آل محمد (ص) از حيات آل محمد پرعظمتتر است. لذا آرزوی عارفان و كاملان، رسيدن به ممات آل محمد (ص) است، لذا میگوييم خدايا! نه تنها حياتم، بلكه مماتم را هم مثل ممات آل محمد (ص) كن كه تازه اول سلطنت است. مقامات مربوط به ممات آل محمد (ص) آن اندازه پر عظمت و شگفتآور و غير قابل تصور است كه تنها به آن دسته اعطا میشود كه حياتشان مانند حيات آل محمد (ص) باشد و كسانی كه حياتشان همچون حيات آل محمد (ص) نشود، محال است مقامات مربوط به ممات آل محمد (ص) نصيب آنان گردد.
❇️پایان قسمت چهاردهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura