شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت ن
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت نهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️مقامات ملكوتی حضرت اباعبدالله (ع)
🔻در بحث زيارت عاشورا به فراز «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله» رسيديم. شرح مختصری از «يا» و حقايقی درباره معنای سلام به محضر حضرت اباعبدالله (ع) بيان شد. گفتيم كه حضرت اباعبدالله (ع) ميلياردها مقام و سلطنت دارد كه بزرگترين و عظيمترين مقام ايشان، مقام عبداللهی حضرت است و پس از آن، مقام مظلوميت حضرت در ملكوت است. نيل به مقام عبداللهی توسط حضرت اباعبدالله (ع) در ملكوت اعلی به دليل شدت تعبد و بندگی ايشان نسبت به حقتعالی است. اين سخن از روايت منسوب به امام صادق (ع) نشأت گرفته است كه فرمودند: زيارت عاشورا از پدرم و او از پدرش تا رسيد به آنكه فرمود از جدّم رسول خدا (ص) و او از جبرئيل و جبرئيل از حضرت حق به دست ما رسيده است. در روايت ديگر فرموده است، فرشتهها هر زمان كه میخواهند زيارت كنند، ابتدا از عالم ملكوت زيارت عاشورا را میخوانند، سپس پايين میآيند.
🔻طبق اين اسناد میتوان ادعا كرد كه اين زيارت را حتی شخص حضرت اباعبدالله (ع) نيز تلاوت كردهاند، همانند رسول خدا (ص) كه خود نيز در تشهد نماز میفرمايد: «اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ وَ رَسولُه» و بر مقام بندگی خود در برابر حقتعالی (كه بزرگترين مقام است) و رسالت خويش شهادت میدهد. چه دليلی دارد كه حضرت اباعبدالله (ع) نيز بر مظلوميت خويش گواهی ندهد و زيارت عاشورا را تلاوت نكرده باشد؟
♦️نكتهای درباره صلوات بر حضرت فاطمه (س)
🔻ما تمام جلساتمان را مدام با نام حضرت فاطمه (س) و صلوات بر حضرت فاطمه (س) مزيّن میكنيم و برای ادامه بحث از ايشان مدد میطلبيم: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها. يكی از دوستان میفرمود كه چرا بيشتر وقت جلسات، صرف صلوات میشود و از مباحث معرفتی عقب میمانيم؟ به او گفتم اگر من در تمام جلسات ثابت كرده باشم كه تلاش اساسی ما درك اسرار و كشف مقامات و معارف در خود صلوات است، تمام حرفم را زدهام! كسی كه با نوار اين جلسات زندگی میكند، مطمئناً شب اول قبر برای ملاقات با حضرت فاطمه (س) مشكلی ندارد.
🔻شنيدن داستانی درباره صلوات خالی از لطف نيست. مرحوم مادر من سيده بود و معلم قرآن بود. در غروب شب جمعهای كه برای تدريس قرآن از خانه خارج شده بود، فردی در حال مستی او را با اتومبيل خود مصدوم مینمايد و از ترس دستگيری، فرار میكند. يك افسر نيروی هوايی با ديدن سانحه، به كمك مجروح شتافته و او را برای انتقال به بيمارستان سوار میكند. از آنجا كه شدت جراحات، خيلی زياد بود، در حين انتقال به بيمارستان، جان میسپارد. افسر مذكور كه حال اين خانم را بسيار وخيم میبيند از او تلفن منزلش را میپرسد، مادر ما در جواب میگويد: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها». از او میپرسد بچههايت كجايند؟ آدرس منزلت كجاست؟ ولی مادر ما باز اين صلوات را تكرار میكرده است. افسر مذكور نقل میكرد كه اين خانم آنقدر اين صلوات را تكرار كرد و شهادتين را بر زبان جاری كرد تا جان سپرد. او برای ما گفت كه آن خانم آن لحظات حساس ملاقات با حق را صرف آدرس دادن و يا ناله كردن و يا شكايت و پيگيری ضارب ننمود.
🔻لحظات احتضار مانند لحظهای است كه انسان از بام بسيار بلندی در حال سقوط است. در آن شرايط از فرد سقوطكننده، فقط رفتاری صادر میشود كه وجودش به آن عادت كرده است. در آن شرايط فرد سقوطكننده نمیتواند رفتار مصنوعی و اختياری داشته باشد و لذا كسی كه روحش و جانش با صلوات و شهادتين آشنا و مأنوس نباشد، لحظه احتضار و لحظه ورود به عالم آخرت و ملاقات با مأموران حقتعالی، نمیتواند دهان به صلوات بگشايد و شهادتين بگويد. لذا اثرات اين صلواتهای مكرر را به شرط اخلاص و اشتياق در لحظه احتضار درك خواهيم كرد.
🅾پایان قسمت نهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت دهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت د
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت دهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️پاسخ به شبههای درباره بیفایده بودن یاد و سیره اهل بیت (ع)
🔻بسياری از مسائل و معارف ملكوتی با بحث و فلسفه، حل نمیشود و به دست نمیآيد. بايد با توسل و اخلاص، گرهها را بازكرد و حجابها را كنار زد. متاسفانه بعضیها كارشان به جايی رسیده كه میگویند: "از زمان شهادت ائمه اطهار (ع) سالها میگذرد و لذا دوران آنان گذشته است و از آنها گفتن و شنيدن در دنيای امروز بیفايده است!" یا اینکه به دليل كوردلی میگويند: "اين حرفها مربوط بهانسانهای بیسواد است و علمی نيست!". ممكن است انسان دارای مدرك تحصيلی فوق دكترا هم باشد اما بصیرت دينی نداشته باشد و حرفهای دشمنان را بازگو کند. آنان كه منكرند، بايد چشمهايشان را شستشو دهند تا سلطنت حضرت أباعبدالله الحسين (ع) را بعد از ۱۴۰۰ سال ببينند. در حاليكه طبق معتقدات كوردلان، نبايد اثری از آثار ایشان به جز آثار باستانی باقی بماند، ولی مشاهده میكنيم كه بعد از گذشت قرنها، روز به روز دلهای عاشقانش به آتش محبت او گرم و بر تعداد كسانی كه حاضرند مال و جان و حتی فرزندان خود را در راه حضرت حسين (ع) فدا كنند، افزوده میگردد. انسان برای مادرش دو سال يا پنج سال گريه میكند، اما كمكم آرام میشود و حتی پس از سالها، ياد او حتی كمرنگ میشود. اما هرگاه كه از غربت و بیكسی حضرت زهرا (س) ذكری به ميان آيد و بیرحمی دشمنان اهلالبيت (ع) و آن معصومه دو عالم و محبوبه قلب رسول خدا (ص) مطرح میگردد، بیاختيار جان هر شيعه از غم لبريز میشود و اشك میريزد و ناله میزند.
♦️غربت شيعه و انبوه معاندين
🔻ای كوردلان! خيال نكنيد اين عشق و ارادتها، بیدليل است. اگر چنين شبههای داريد، بدانيد كه شما در ادراك مفاهيم ملكوتی، مشكلات اساسی داريد. يا سلطنت آنان را نمیبينيد كه روز به روز در دلهای محبّان و علاقمندان، در حال توسعه است و يا دشمنانآنان را نمیبينيد، به رغم آنكه روز به روز در حال افزايشاند ولی هرگز نتوانستهاند از توسعه چشمگير و نفوذ محبّت ايشان در دلهای جهانيان مانع شوند. زيادی دشمنان و مخالفين اهلالبيت (ع) در زمان حاضر و معاصر، دليل زنده بودن اهلالبيت (ع) و سازنده بودنِ فرهنگ و انديشه آنهاست. اگر در كربلا معاندين و دشمنان حضرت، نزديك به سی تا شصت هزار نفر بودند، اکنون ميليونها نفر از پيروان آن سنگدلان و ظالمان، با فرهنگ و انديشه اهلالبيت (ع) درگيرند و مايلند تا محبين ایشان را نابود كنند. شرودر -صدر اعظم آلمان- در يكی از نطقهايش در جريان همداستانی با آمريكا در حمله به افغانستان گفت كه برای ما قابل قبول نيست كه در افغانستان احكام اسلامی اجرا بشود! سؤال اين است كه برای رهبر يك كشوری مانند آلمان كه كشوری صنعتی و اقتصادی است و ادعا میكند كه با كشورهای اسلامی مشكلی ندارد، چه فرقی میكند كه يك افغانی بیخانمان و بيچاره نماز بخواند يا روزه بگيرد و يا حجاب اسلامی داشته باشد؟!
♦️مشکل دشمنان اسلام، قرآن و اهل بیت (ع) است
🔻اينجاست كه درمیيابيم كه مشكل آنها قرآن كريم، دين اسلام و انديشه اهلالبيت رسول خدا (ص) میباشد. آنان با اهلالبيت (ص) دشمن هستند، باحضرت مهدی (عج) به عنوان منجی اسلام، دشمن هستند. آنان با نماز و قرآن كه فرهنگ و انديشه اهلالبيت (ع) است، دشمن هستند و اين همان نشانه حيات و فعال بودن اهلالبيت (ع) و سازنده بودن فرهنگ و انديشه آنهاست. اينهاست كه به مسلمانان، ريشه و انگيزه حيات معنوی و نيروی حركت میدهد. برای همين است كه عليه حضرت مهدی (عج)، عليه فرهنگ عاشورايی و عليه معارف و شخصيت تابناك حضرت فاطمه زهرا (س) فيلم میسازند و مقالههای گمراهكننده در بين جوانان شيعه پخش میكنند تا ذكر و ياد فاطمه (س) در ذهنشان مخدوش گردد. برای همين دشمنیهاست كه میگويم دعا كنيد مادرمان شِفای عاجل نصيب قلب و ذهن و معرفتمان كند. اگر ما اهلالبيت (ع) را دوست داريم، آنان نيز ما را دوست دارند، منتظر ما هستند. و لذا بايد در جلسات به ساحت مقدس حضرات اهلالبيت (ع) توسل و از حضرات ايشان التماس كنیم كه توفيق درك معارف و معارج آثار و سيره طيبه اهلالبيت(ع) را بيابيم.
🅾پایان قسمت دهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت یازدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت ی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت یازدهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️خلاصه بحث زيارت عاشورا در جلسات قبل
🔻در جلسات قبل حقايقی را درباره مفاهيم سلام گفتيم كه سلام، «درود بر شما» نيست و شيعه بايد معنی سلامش را بفهمد. همچنين در معنای اول از مفاهيم و اسرار نهفته در كلمه اباعبدالله (ع)، يعنی مقام بندگی حضرت امام حسين (ع) گفتيم كه «أباعبدالله» يعنی با عبادت و خلوص او، بندگی حق متولد شد و او به عنوان پدر بندگی، موجوديت بندگی، محدوده بندگی، عمق بندگی، شدت بندگی و شجاعت در بندگی، بندگیِ حقتعالی را به نمايشگذاشت.
🔻در كلمه «أباعبدالله» به مفهوم عبادت، اسرار عرفانی بسياری نهفته است. از جمله آنكه ابعاد مقام تعبد و بندگی حضرت در روز عاشورا تجلی پيدا كرد و چون حضرت اباعبدالله (ه) بنده خالص و خاص حق بود، به حق متصل شد و مصداق اين فرموده حقتعالی شد: «عَبْدِي أَطِعْنِي أَجْعَلْكَ مِثْلِي» (حدیث قدسی). يعنی به اذن حق، كل سلطنت مُلك و ملكوت به حضرت اباعبدالله الحسين (ع) بخشيده شد. در توصيف مقام آن حضرت نزد حقتعالی همين بس كه خداوند متعال خود، ولايت حضرت حسين (ع) را به عهده گرفته و سلطنت و اقتدار حسين (ع) را بر دشمنانش حتمی كرده است. آنجا كه میفرمايد: «وَ مَن قُتِلَ مُظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً» (اسرا:۳۳)، چونحضرت اباعبدالله (ع) به خاطر بندگی و اطاعت خدا شهيد شده است، لذا مدافع و منتقم او، خود حقتعالی است و اين آيه اثبات مینمايد كه مظلوميت حضرت، موجب شد بزرگترين قدرت و سلطنت بر ملك و ملكوت از طرف حقتعالی به او اعطا شود. يعنی تا روز قيامت خداوند تمام دشمنان حسين (ع) را خوار و ذليل میكند.
🔻در معنای دیگر «أباعبدالله»، بحث به اينجا رسيد كه اگر منظور، عبدالله رضيع (شيرخوار) فرزند كوچك امام حسين (ع) باشد، با توجه به اینكه در ميان عربها مرسوم است كه از روی احترام، فرد را با اسم فرزند بزرگ صدا بزنند، اما امام حسين (ع) را با اسم نوزادش، «اباعبدالله» نامیدهاند. لذا میبایست دليل خاصی وجود داشته باشد كه پدر را با نام پسر كوچك او صدا بزنند تا با شنيدن نام پسر كوچك، مسأله خاصی در خاطرهها زنده شود. میتوان متوجه شد كه شدت مظلوميت امام حسين (ع) موجب شد كه رسول مكرّم اسلام (ص) طبق دستور وحی، در همان ابتدای نوزادی، حضرت حسين (ع) را با نام فرزند كوچكش كه دهها سال بعد به دنيا آمد، صدا بزنند تا شنوندگان به ياد شهادت حضرت علیاصغر افتاده و به شدت مظلوميت حضرت اباعبدالله (ع) پی ببرند.
♦️لعن زیارت عاشورا بر دشمنان فرهنگ و اندیشه اهل بیت(ع) تا قیامت
🔻از جمله دلايل آنانكه میپندارند ماجرای عاشورا كهنه شده است و زيارت عاشورا نيز متعلق به دورانهای گذشته است، اين است كه چون در زيارت عاشورا اسم شمر و يزيد برده شده، پس میپندارند كه موضوع به ۱۴۰۰ سال پيش مربوط میشود. درحاليكه در زيارت عاشورا، قبل از آنكه نام شمر و يزيد آورده شود، دشمنان فرهنگ و انديشه اهلالبيت (ع) معرفی شدهاند. آنجا كه میفرمايد: «فَلَعَنَ اللهُ اُمَّه أسَّسَت اَساسَ الظُّلمِ وَ الجَورَ عَلَیکُم اَهلَ البَیت»، اين فراز به وضوح میفرمايد آنانكه اساس ظلم و تبعيض (جور) را طراحی و تأسيس میكنند، محدود به فرد خاص و زمان خاص نيستند، بلكه به صورت نامحدود آنان را مطرح فرموده است. يعنی در تمامی زمانها و مكانها و در تمامی اجتماعات و طبقات مسلمانان، هر عده و هر گروه و هر فرد كه انديشه و زمينههای ظلم و جور را طراحی و تئوريزه كنند، دشمنان اول اهلالبيت (ع) محسوب میشوند.
🔻در فراز «بَرِئْتُ اِلَی الله وَ اِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِیائِهِ». أتباع و أشياعِ دشمنان يعنی پيروان و شيعيان دشمنان؛ آنانكه راه دشمنان اهلالبيت (ع) را پيروی میكنند. اين فراز به روشنی نشان میدهد كه موضوع، محدود به زمان گذشته نمیشود و به زمان ما تا روز قيامت نيز مربوط میباشد. اين فراز مهم نيز اثبات میكند عاشورای حسينی در زمان و مكان خاصی محدود نمیشود.
🅾پایان قسمت یازدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت دوازدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت د
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت دوازدهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️شرح فراز «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِالله»
🔻همانطور كه گذشت لفظ سلام چند معنی داشت: تسليم، دعا، توسل، آغاز ارادت و شروع برنامهريزی اراداتمندانه، تضرّع، تظلّم، تكريم، گدايی، مناجات، حيرت حضور.
🔻لذا با گفتن «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله»
۱- به مقام سلطنت مطلقه حضرت اباعبدالله (ع) پناهنده میشويم؛
۲- از حضور و درك مقامات حضرت و معارف معارج روح حضرت به شگفتی و حيرت میافتيم؛
۳- از ظلم ستمكاران و منحرفين زمان خود به ساحت مقدس حضرت، شكايت كرده و تظلم و دادخواهی مینماييم؛
۴- با ملكوت آسمان معارج و آستان انوار مقدس حضرت، مناجات میكنيم؛
۵- به گدايی به آستان سليمان ملك و ملكوت میرويم؛
۶- از حقتعالی بالاترين مقامات ملكوت را از خزائن غيب او برای حضرت اباعبدالله (ع) درخواست میكنيم؛
۷- مقامات بلند و معارف عميق و تجليات حيرتانگيز حضرت را تكريم میكنيم؛
۸- برای هدايت و جلب عنايت حضرت نسبت به خويش دعا میكنيم.
🔻همچنین در جلسات قبل گفتيم «يا» هفت معنی دارد كه يكی وسيله ندا است و ديگری وسيله توسل كه ما با آن دو وسيله به مقام اباعبداللهی حضرت حسين (ع) توسل ميكنيم.
♦️ترجمه و تفسير واژه «ابن»
🔻كلمه «ابن» يعنی فرزند و مفهوم كلمه فرزند به سه صورت است:
۱- «ابن» به معنی اصل و نسب خونی و ارثی، به معنای فرزند ژنتيكی. يعنی هر كسی كه از نسل پدر و مادرش است، فرزند آن پدر و مادر میباشد.
۲- دومين معنی «ابن» به مفهوم دامن تربيتی است كه فردی در آن محيط و در آن دامن تربيت میشود و لذا به او نيز فرزند میگويند. مثلاً فلان شخص، خيلی انسان خوبي است ولی فرزندش به دليل فساد و گناهان كبيره اعدام میشود. اين به معنی آنست كه اين فرزند از نظر ژنتيك، فرزند آن شخص بزرگوار است ولی از نظر دامن تربيتی، همچون پسر نوح، فرزند آن شخص محسوب نمیشود. مثلاً همسر جعفر طيار (ع)، پس از شهادت آن بزرگوار، همسر ابوبكر شد. اين زن يك بچه از او داشت كه به او میگفتند محمد ابوبكر. پس از فوت ابوبكر، حضرت مولا (ع) سرپرستی اين زن را قبول كرد و افتخار همسری حضرت مولا را پس از شهادت حضرت زهرا (س) پيدا كرد. اين كودك با تربيت الهی حضرت اميرالمؤمنين (ع) آشنا شد. تربيت او چنان شد كه از آن پس ديگر احدی به اين بچه نمیگفت محمد ابوبكر، بلكه همه به او محمدِ علی میگفتند. سطح تربيتی محمد ابوبكر در سايه عنايت حضرت اميرالمؤمنين علی (ع) به جايی رسيد كه حضرت مولا، وی را به مقام فرماندهی مصر منصوب نمود. اين هم يك نوع فرزند است كه از نسل حضرت مولا نبود ولی فرزند تربيتی حضرت بود.
۳- سومين معنای «ابن» به مفهوم ميراثبری است. مثلاً كسی كه فرزندخوانده است، اگرچه از نظر ژنتيك يا دامن تربيتی، فرزند متوفی نيست ولی چون قانوناً فرزندخوانده اوست، طبق وصيت متوفی، ميراث متوفی به او منتقل میشود و از اين نظر او فرزند متوفی محسوب میشود.
🅾پایان قسمت دوازدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت سیزدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت س
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت سیزدهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻عنوان «ابنرسولالله» مستقيماً توسط شخص رسولالله (ص) به حضرت امام حسن و امام حسين اعلام شد. در اين مورد روايات شيعه و سنی كاملاً متّفق است. اين روايات جملگی گواهند كه اين دو امام معصوم ميراثبر ظاهر و باطن و جسم و جان و ملك و ملكوت از حضرت رسول اكرم (ص) میباشند. اين سه وجه برای ترجمه واژه «ابن» است. زيارت عاشورا میفرمايد: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ».
🔻ولذا وقتي ميگوييم «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ» سه مسأله بسيار مهم وجود دارد:
🔹️اول: انتقال صفات موروثی رسول خدا (ص) به حضرتاباعبدالله (ع)،
🔹️دوم: معارج روح و اخلاق كريمه و تربيت در دامن تربيتی رسول خدا (ص)،
🔹️سوم: ميراثبری تمام معارف و اسرار و علوم رسول خدا (ص) به حضرتاباعبدالله (ع).
🔻بنابراين «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ» يعنی:
🔹️ای كسی كه پسر رسول خدا (ص) هستی و تمام صفات موروثی حضرت به تو منتقل شده است؛
🔹️ای كسی كه پسر رسول خدا (ص) هستی و تمام اخلاق كريمه و رفتارحسنه رسول خدا (ص) به تو منتقل شده است؛
🔹️از همه مهمتر، ای كسی كه پسر رسول خدا (ص) هستی و ميراثبر تمامی علوم و اسرار و تجلّيات ملكوتی و خليفةاللهی حضرت رسول اكرم (ص) میباشی.
🔻يعنی اگر جبرئيل به رسول خدا (ص) نازل شده، به تو هم نازل میشود. اگر رسول خدا (ص) مسجود ملائكه است، تو هم هستی. اين اسرار در زيارت وارث نيز آمده است كه میفرمايد: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ» يعنی حضرت اباعبدالله (ع) ضمن آنكه فرزند حضرت آدم (ع) میباشد، وارثش هم میباشد. با اينكه هزاران سال فاصله ميان آنهاست. البته به بقيه انسانها نيز میتوانيم بگوييم «يابن آدم» يعنی ای فرزند آدم، همچنانكه حضرت مولا (ع) در نهجالبلاغه فرموده است. ولی نمیفرمايد «يا وارثَ آدم». چون وارث حضرت آدم كه «عَلَّمَ الاَسماء كُلَّها» بود، فقط حضرت اباعبدالله الحسين (ع) است.
🔻اكنون میخواهيم اين سه وجه را در مورد حضرت اباعبدالله الحسين (ع) شرح دهيم، يكی وجه ژنتيكی و نسبی حضرت است، يكی وجه تربيتی، يعني دامن تربيتی كه حضرت در آن تربيت شده است و يكی هم وجه ميراثبری است كه ببينيم حضرت أباعبدالله الحسين (ع) چه چيزهايی از رسولالله (ص) به ارث برده است.
🔻با تدبّر در لفظ «ابن» و كشف معارف و اسرار اين واژه در زيارت عاشورا میتوان به عظمت وجودی حضرت اباعبدالله الحسين (ع) يك قدم نزديكتر شد. عجيب است كه در زيارت عاشورا حتی اسم دشمنها را هم با «ابن» میآورد. مثل يزيد بن معاويه و معاوية بن ابی سفيان. چرا؟ برای اينكه معارف و مفاهيم موجود در كلمه «ابن» در اين سه شأن درباره معاندين اهل البيت (ع) نيز مشخص شود. شأن نَسبی و ژنتيكی، شأن تربيتی و شأن ارثبری.
🔻اگر در مصاديق اين سه معنی درباره معاويه و يزيد فكر شود، متوجه میشويم كه خون هند جگرخوار و ابوسفيان به عنوان رهبران فرهنگ منحط و پست در رگهای معاويه و يزيد است و دامن تربيتی اين دو نفر از كينهتوزترين دشمنان اسلام و دشمن پيامبر (ص) سرچشمه میگيرد و ميراثی كه از آنان میبرند، جز كينهتوزی و فساد دوران جاهليت و انتقام از بنیهاشم و رسول خدا (ص) چيز ديگری نبود. لذا فقط اگر به مصاديق اين سه معنی كلمه ابن در مورد معاويه و يزيد فكر كنيد، از اينكه به معاويه و يزيد اميرالمؤمنين، خطاب شوند، حالتان به هم میخورد. شما كه ابوسفيان را میشناسيد، شما كه هند را میشناسيد كه جگر سيدالشهداء لشگر رسول خدا (ص) يعنی حضرت حمزه را با دندان پاره كرد. آيا باز هم يك چنين عصاره خباثت و پليدی خواهد توانست كه در اسلام، أميرالمؤمنين خطاب شود؟!
🅾پایان قسمت سیزدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت چهاردهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت چ
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت چهاردهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻گفتيم كه واژه «ابن» سه شأن دارد. حالا مصاديق اين سه شأن را درباره حضرت اباعبدالله الحسين (ع) شرح میدهيم.
♦️مفهوم «ابن» از نظر ژنتيكی
🔻امام حسين (ع) از نسل كيست و خون چه كسانی در رگهايش جريان دارد؟ مادر و پدر و جدش چه كسانی هستند؟ مادر حضرت كسی است كه خود رسول خدا (ص) دست حضرت زهرا (س) را میگرفت و میفرمود: «من عرفها فقد عرفها و من لم يعرفها فانها هي حوراء انسيّة». هر كه او را میشناسد كه میشناسد و هر كه او را نمیشناسد، او فرشته و حوریهای است كه در صورت انسان متجلّی گشته است. اين پيام وحی است كه رسول خدا (ص) به دستور حقتعالی توسط جبرئيل به زبان جاری میفرمايد. طبق نص صريح قرآن كريم رسول خدا (ص) از نزد خودش حرفي نمیزند. «وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَي* اِنْ هُوَ اِلاَّ وَحْيٌ يُوحَي» (نجم:۳-۴).
🔻حضرت زهرا (س) بلاشك موجودی صددرصد ملكوتی است. حضرت امام خمينی (ره) فرمود كه بزرگترين مقام حضرت زهرا (س)، مقام «محدثه» بودن آن حضرت است كه رسول مكرّم اسلام اين لقب را به حضرت فاطمه دادند. محدّثه يعنی كسی كه فرشتگان بر او حديث میكنند و او را میآموزند. يعنی جبرئيل دائماً بر حضرت فاطمه (س) نازل میشود! اين در حالی است كه وجود هر كسی توانايی ندارد كه ملائكه بر او نازل بشود، به اين مطلب خوب توجه كنيد. چون تحمّل نزول ملائك بر روح هر فرد، پيشنيازهايی لازم دارد تا او با ملائك سنخيت پيدا كند كه بدون آن پيشنيازها محال است كه كسی بتواند نزول ملائك را بر وجود خود تحمل كند. سنخيت لازم دارد، مقام عرفانی لازم دارد، مقام معرفتی لازم دارد. مقام ملكوتی لازم دارد.
🔻فرشته، موجودی است از غير اين عالم. بدان جهت به اين عالم، دنيا میگويند كه ادنی مرتبه وجود است، يعنی پستترين مرحله وجود. اما ملائك مربوط به عالم كمال هستند و لذا حضور عالم كمال در ادنی مرتبه وجود، زمينههای آمادهشدهای لازم دارد و در غير اين صورت، اگر ملائك بدون آمادگی بر آن نازل شوند، موجب متلاشی شدن آن وجود میشوند. يكی از دلايل - نه همه دلايل - اينكه اهل گناه در موقع جان دادن معذّب میشوند، اين است كه فرشته وقتی كه در لحظه احتضار میآيد تا روح شخص محتضر را بگيرد، آن روحی كه آماده نيست، نزول فرشته بر او به چنان عذابی تبديل میشود كه طبق روايت، ذره ذرههای سلولش و هر نقطه از بدنش به اندازه هزار زخم شمشير درد میكشد و اين به دليل نزول فرشته بر روح اوست كه توان و آمادگی برای حضور فرشته را ندارد. فرشتگانی که بالای سر محتضر میآيند، طبق فرموده قرآن كريم «باسِطُوا أَیْدِیهِمْ» (انعام: ۹۳) هستند، يعنی برای هرگونه عمل و برخورد با محتضر، دستشان باز و صاحباختيار میباشند و در آن حال به محتضر میگويند «أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ» يعنی زود باشيد جان بدهيد؛ جانهای خود را تحويل بدهيد؛ جانهای خود را خارج كنيد.
🅾پایان قسمت چهاردهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت پانزدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6