♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت هفتم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت هفتم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ ei
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت هفتم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️ادامه مفهوم سلام در قرآن
🔻۴- سوره قدر، سوره عاشقی است. در سوره قدر خداوند میفرمايد هر خبری هست در ليلةالقدر نهفته است. زيرا ميفرمايد: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ». يعنی همه اسرار، همه حقايق، همه علوم و همه معارف را در ليلةالقدر نازل كرديم! امام صادق (ع) میفرمايد: «والله ليلةالقدر مادر ما فاطمه (س) است». «وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ» يعنی تو از عظمت ليلةالقدر چه میدانی؟ و اگر در روايت حضرت صادق (ع) تدبر كنيم، معنی آيه چنين میشود: تو از مقامات و عظمت و مظلوميت حضرت فاطمه (س) چه میدانی؟ يعنی ای اهل عالم يك شب عمر فاطمه (س) از همه عمر شما بالاتر است! يعنی همه شما را خلق كردم تصدق خاك پای فاطمه (س)، يعنی همه عبادتهای جن و انس را با يك شب فاطمه (س) مساوی نمیدانم. در سينه فاطمه (س) چه خبر است كه قرآن میفرمايد: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا» ملائكه بر او نازل میشوند روح در او نازل میگردد. «مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلام» يعنی همه روح، همه ملائك، همه ملكوت، همه حقايق، همه اسرار و همه علوم را در سينه فاطمه (س) نازل میكنيم و تسليم او میكنيم! سلام يعنی اين. «هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ» تا وقتی كه انوار فاطمه (س) طلوع كند و همه هستی را مسخر خويش گرداند و سينه همه عاشقانش را انفجار نور كند. اينها علم است كه بايد با نور فاطمه (س) در سينهات بريزند!
🔻۵- «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» (یس:۵۸). يعنی يك معنای «سلام»، تسليم عالم رحمت است. در اين جمله، رحيميت حقتعالی متجلّی گشته است. در این آيه كريمه، سلام از ملكوت رحيميت نازل میشود و اسراری را در بردارد كه با سلامی كه از ملكوت عالم وَدود و يا عالم عزت و يا عالم جمال نازل میشود، متفاوت است.
🔻۶- خداوند متعال در جايی ديگر از قرآن ميفرمايد: «تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ» (یونس:۱۰). بهشتيان وقتی كه میرسند به بهشت، در بهشت به عالیترين مرحله كمال میرسند. بهشت جايگاه كمال است به طوری كه بوی آن آگاه و ناطق و عارف به مقام خود شخص بهشتی است. درختش آگاه و عارف به مقام شخص بهشتی است. انهارش نيز آگاه و عارف هستند. انهارش كه مثل اين انهار دنيا نيست و شعور و آگاهی آنها از نوع شعور ملكوتی است. به طوری كه ذره ذره برنامههای فرد بهشتی كه اكنون وارد میشود را میشناسند و میدانند كه به او چه بگويند و نشانی اين حرف اين است كه خداوند متعال میفرمايد: «سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ» (رعد:۲۴). اين ملائك، آن درختها، آن در و ديوار، اين رودخانه، آن قصر، آن برگها، آن گلها، آن پرندگان كه ما نمیدانيم چه هستند، آنها جلوتر از شخص بهشتی از پروندهاش خبر دارند و آگاهتر از خودش به خودش هستند. آن وقت تازه به او اين سلام را میگويند. اين سلام چه نوع سلامی است؟ «سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ» اين سلام اعطای عالم صبر است. اين سلام اعطای عالم پيروزي و توفيق است. اين سلام به معنی «درود بر شما» نيست. «درود بر شما» يعنی چه؟! آيا عبارت «درود بر شما» خواهد توانست به عنوان جايگزين و معادل برای ترجمه «سلام عليكم» در بهشت گردد؟! در اين سلام، خادمان بهشت و اهل بهشت، عالم صبر را از جانب حقتعالی تسليم فرد بهشتی میكنند و مقام توفيق را اعطا مینمايند.
🔻ملاحظه میفرماييد در آيات كريمه قرآن كه حقتعالی اسرار سلام را نقل میفرمايد، چه معارف بزرگی از عرفان در مفهوم سلام نهفته است. آيا معنی سلام را باز هم بايد با كلمه درود ترجمه نمود؟!
❇️پایان قسمت هفتم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت هشتم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت هشتم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ ei
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت هشتم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️آنكه قلبش را مطهر كردهاند سلام حقيقی را ادا میكند
🔻حضرت امام باقر(ع) به اباخالد كه يكی از صحابه است میفرمايد: «وَاللهِ يَا أَبَاخَالِدٍ لَا يُحِبُّنَا عَبْدٌ وَ يَتَوَلَّانَا حَتَّى يُطَهِّرَ اللهَ قَلْبَهُ وَ لَا يُطَهِّرُ اللهَ قَلْبَ عَبْدٍ حَتَّى يُسَلِّمَ لَنَا وَ يَكُونَ سِلْماً لَنَا فَإِذَا كَانَ سِلْماً لَنَا سَلَّمَهُ اللهَ مِنْ شَدِيدِ الْحِسَابِ وَ آمَنَهُ مِنْ فَزَعِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ الْأَكْبَرِ» (اصول کافی، کتابالحجه). ای اباخالد به خدا قسم هيچ بندهای ما را دوست نمیدارد و ولايت ما را نمیپذيرد مگر اينكه خداوند قلبش را تطهير كند و خداوند قلب هيچ بندهای را طاهر نمیكند تا آنكه مفهوم «و سَلِّموا تَسليماً» را در ظاهر و باطن خود متجلّی نمايد. معارف سلام را در اين مرحله از تسليم بشناسد و عارفانه و خاضعانه و خالصانه و آن به آن، خود را تسليم ما كند. فرد مؤمن اگر واقعاً تسليم باشد، آن وقت «سَلَّمَهُ الله»، یعنی خدا به او سلام میكند. خدا اگر به كسی سلام كرد و صلوات فرستاد، به معنی آن است كه او را همنشين با محبوب كل هستی، حضرت محمد (ص) خواهد نمود و تمام عالم، تسليم او خواهد شد و ملائكه خادم و مطيع او خواهند گشت و تمام اسرار هستی بر او مكشوف خواهد شد. در نهایت در روز قيامت همه میترسند ولی او عشق میكند. همه میلرزند در حالی كه او میخندد. زيرا جلو جلو تسليم شده است و از اولياء خدا شده و حالا خدا هم تمام عالم ملكوت را تسليم او كرده است و قيامت در چنگ اوست. حال چه كسی میتواند از او حساب بكشد؟ او خودش يكی از سلاطين است و از بقيه حساب میكشد و خودش شفاعت میكند. چقدر روايات داريم كه بسياری از اولياء خدا در روز قيامت شفاعت میكنند. مثلاً همين روايتی كه در مورد زيارت عاشورا خوانديم كه هركس حضرت حسين (ع) را با زيارت عاشورا، زيارت كند و آن را با همين مضامين از سر معرفت بخواند به او اجازه میدهيم كه در روز قيامت هر كس را كه بخواهد شفاعت كند.
🔻اين روايت ترجمه آيه «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما» (احزاب:۵۶) است. وقتی كه میگويی: «السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله»، اگر اباعبدالله (ع) به قلبت نگاه كند و به بگويد كه الان وسط آتش بپر، بايد بپری و يا بگويد مانند حضرت ابراهيم (ع) سر فرزندت را از بدنش جدا كن، باید اجابت كنی. مگر به اباعبدالله (ع) نگفتند كه گلوی علیاصغر را در راه وصال و دفاع از دين ما پاره پاره ببين؟ جگر علیاكبر را قطعه قطعه و «اِرباً ِاربا» ببين؟ حضرت أباعبدالله (ع) در راه ترويج انديشه وحيانی و كسب رضای حقتعالی دارای چنين مرتبهای از تسليم بود.
🔻داريم يكی يكی معانی «سلام» را بيان میكنيم تا به يك جمعبندی برسيم. داشتيم «سَلِّمُوا تَسْلیما» را میگفتيم چطور سَلِّمُوا؟ يك صورت خاصی كه نشانیهايش را ما در زيارت عاشورا دادهايم، آنگونه كه در رفتار خود، حقيقت تَسْلیما را متجلّی كند، آن طوری سلام كند كه خدا دستور داده است و آنگونه مسلمان بشود كه حقتعالی فرموده است «تَسْلیما». حقيقت سلام نزد خداست، يعنی كسی چيزی ندارد كه تسليم كند. اگر ما خود را تسليم كنيم وجود ما نيز از آن خداست. ما میخواهيم به خداوند بگوييم كه تسليمت هستيم، مگر غلام از خودش سرمايهای دارد كه تسليم بكند؟ همه سرمايهاش مال آقايش است، من كه چيزی ندارم كه به تو اعطاء كنم، هرچه دارم مال مولايم است. در این فراز زیارت عاشورا: «عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ الله» میگوييم ای حضرت أباعبدالله! ظرف سلام من كه محتوايی بر نمیدارد، در اين ظرف كه چيزی جای نمیگيرد، پس از حضرت حق التماس میكنم كه بر تو سلام كند و لذا سلام بايد «مِنّى سَلامُ الله» باشد.
❇️پایان قسمت هشتم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت نهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت نهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ eit
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت نهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️تفاوت مفهوم سلام و اَلسّلام
🔻آنچه ذكر كرديم به غير از دو مورد همه مفهوم «سلام» بود. يكی آنجا كه حضرت عيسی (ع) فرمود: «وَالسّلامُ عَلَيَّ»، يعنی مقامات ملكوت يكجا به من عطا شده است. يكی هم در زيارت عاشورا عرض میكنيم «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ»، يعنی سلام را با الف و لام میگوييم. نمیگوييم، سلام عليك يعنی حسينجان آن مقاماتی كه خدا در قرآن گفته است، آن عشق بازیهايی كه با همه انبياء و اولياء كرده است، همهاش نثار تو باد حسين جان! همه آن مقاماتی كه خداوند به نوح داده، به شمادهم داده است. در زيارت «وارث» میخوانيم: «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا وارِثَ آدَمَ صَفوَةِ اللهِ». يعنی سلام بر تو ای كسی كه همه اسرار و گنجينههای «عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها» (بقره:۳۱) را تو به ارث بردهای و اصطفاء و برگزيدگی را از حضرت آدم، تو به ارث بردهای و نور چشم هستی و گل سرسبد خلقت گشتهای. «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا وارِثَ نوحٍ نَبى اللهِ». يعنی سلام بر تو ای كسی كه همه مقاماتی كه خداوند متعال به نوح داده است به تو به ارث رسيده است حسينجان. نوحی كه پس از سه هزار سال مبارزه خدا به او فرمود: «سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ» يعنی تسليم كل هستی در مرتبه مقامات نوح به تو اهداء شده است. «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا وارثَ إبراهيمَ خَليلِ اللهِ». يعنی سلام بر تو ای كسی كه مقام حضرت ابراهيم (ع)، يعنی درجه نبوّت و رسالت در مرتبه اولوالعزم، را به ارث بردهای و هم درجه با حضرت ابراهيم (ع) شدهای. يعنی ای حسينی كه بالاتر از ابراهيم در عاشقی و تسليم با خدا عمل كردهای. اگر او تنها فعل شهادت فرزند و ايثار در راه خدا را تمرين كرد و به نمايش گذاشت، امّا تو حقيقت شهادت و ايثار و صورت تحققيافته شهادت و پرپر شدن و قطعه قطعه شدن علیاكبر و علیاصغر را به نمايش گذاشتی و به همين دليل به مقام خليلاللهی كه ويژه حضرت ابراهيم است رسيدی. وقتی ابراهيم حتی عشق فرزندش اسماعيل را از سينهاش بيرون كرد، خدا او را به دوستی انتخاب كرد، حسينجان! مقام ابراهيم را هم تو داری.
🔻واژه «اَلسَّلام» در زيارت وارث نشان ميدهد كه هر اعطايی مخصوص خداست. هرگونه حقيقتِ تسليم مخصوص خداست. انسان چيزی ندارد كه تسليم كند جز آنكه آنچه كه خداوند خود به او داده است، تسليم خدا نمايد. همه چيز مال خداست. بنابراين حقيقت سلام از طرف خودش است و بازگشت سلام هم به سوی خودش است و اگر كسی آنچه كه حقتعالی به او داده است خرج خود خدا كند، آن وقت ميليارد ميليارد برابر تحويل میگيرد. سلامی كه حقتعالی به حضرت اباعبدالله (ع) کرده، حالا حضرت حسين (ع) دارد خرج خود خدا میكند و وقتی خرج خود خدا كرد، آن وقت در عظمت و سلطنت و اعطای مقام به حضرت أباعبدالله (ع)، خبرهایی میشود كه از بالاترين قدرت خيال و تصوّر ما هم خارج است.
🔻پس حقيقت هر سلامی از ناحيه حق است. همه سلامها حقيقت حق است. هر چه سلام و تسليم هست بايد از طرف خدا باشد. هر چيزی هم كه بايد اعطاء شود و خرج شود بايد از طرف خدا باشد و به خدا برگردد چون مال خودش است و اگر به خودش برگردد و خرج خودش بشود، آن وقت خبرهايی میشود كه حتّی از درك آنها عاجزيم، امّا اگر سلام و تسليم را در راه شيطان خرج كنی، بسيار خطرناك، وحشتناك و هولناك است و عواقب وخيمی در پی دارد كه اين بحث ما، گنجايش طرح آن را ندارد.
❇️پایان قسمت نهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت دهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت دهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ eit
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت دهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️دو معنا در سلام مؤمنين به يكديگر
🔻وقتی كه ما به يكديگر سلام میكنيم، اين سلام دو معنا دارد. در معنای اول، سلام دعاست و از خدا میخواهيم كه به تو مقامات اعطاء كند، نجاتت بدهد، دستت را بگيرد، شيطانِ نفست را تسليمت كند، ملائكه را تسليمت كند، معارف را تسليمت كند، آدمت كند. اين سلام «Hello» نيست، «صبح بخير» نيست، والله اينها نيست، حواستان را جمع كنيد. يك روز صبح زود در قاهره در يك منطقه به اصطلاح مدرن قدم میزدم، میديدم كه وقتی دو نفر از عربهای مصری به هم میرسند به جای سلام كردن به هم میگويند «صباح الخير»، يعنی صبح بخير. نمیگويند «السلام عليكم»، (منظور ما در اينجا مفهوم الهی سلام است). وقتی میخواهند خداحافظی كنند، میگويند «مع السلام»، اما منظورشان سلام قرآنی نيست. مانند همان تعارفهای توخالی كه ما به هم میكنيم، مثلاً «قربانتم»، «چاكرتم». متأسفانه در بين عربهای عوام و معمولی و به اصطلاح «امروزی» هم همينطور است، فرهنگ قرآنی در سلامشان نيست.
🔻ملاحظه میشود كه سلام و مفهوم قرآنی آن، مخصوص عربها نيست. چون يك واژه عربی در عرف فرهنگ اعراب نيست، بلكه واژهای است وحيانی كه فقط در ادبيات اولياء خدا و عاشقان خدا و آشنايان و آگاهان به ادبيات وحيانی و فرهنگ قرآنی به كار گرفته میشود. به همين دليل است كه در احكام اسلامی، وقتی مسلمانی به ما سلام میكند، دادن جوابش واجب است. روايت داريم كه كسی كه در سلام كردن سبقت میگيرد و سلام میكند شصت و نه ثواب دارد، يعنی شصت و نه مقام به او میدهند ولی آنكه پاسخ میدهد فقط يك ثواب میبرد و میبينيم كه حضرت رسول مکرم اسلام و آقا امیرالمومنین (صلوات الله علیهما) در سلام كردن بر همه سبقت میگرفتند و هيچ كس نمیتوانست بر ایشان سبقت بگيرد. ولی ما از فرهنگ و انديشه آل محمّد (ص) دست برداشتهايم!
🔻معنای دوم در سلام ما به همديگر اين است كه وقتی به مسلمانی عرض سلام میكنيم، يعنی به او میگوييم كه تو از ناحيه من در امانی، مال و جان و عمر و آبروی من و هر چه دارم همه تسليم توست، من كه از خودم چيزی ندارم اما آنچه كه فعلاً چند روزی به امانت نزد من است، همه را در اختيار تو قرار میدهم. اينگونه سلامكردنها، فرهنگی ايجاد میكند كه از ميان عامه مردم «پوريای ولی»ها تربيت میشوند و امثال «طيب»ها ظهور میكنند. از بين لاتها و چاقوكشها میگويم، تقليد از عرفا و اولياء خدا پيشكشمان، ما اگر ميان لاتها هم راه برويم، اگر آدم بشويم و صداقت سلام را در رفتار خود متجلّی كنيم بايد كلاهمان را بالا بياندازيم.
♦️با صداقت و معرفت با يكديگر سلام كنيم
🔻علت آنكه لفظ مبارك سلام را بسيار سطحی و بدون توجه بكار میبريم، آن است كه به ترجمه سطحی سلام بسنده كردهايم، اگر بفهميم كه گفته حضرت زهرا (س) «اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلاَمُ» يعنی چه، آن وقت به هنگام سلام كردن دقت میكنيم و برای آنكه صادقانه و عارفانه سلام كنيم، زبانمان آرام و متين میشود و وقتی میخواهيم جواب سلام را نيز بدهيم، با تواضع و فروتنی و معرفت و توجه پاسخ میدهيم. اساساً ناجوانمردی است كه سلام كنيم و يا جواب سلام بدهيم ولی خلافش را عمل كنيم. مگر تو نامردی؟ مگر دوست داری منافق و دورو باشی، برو خودت را شستشو بده، خودت را پاك كن، آقا شو! متاسفانه از معارف اهلالبيت (ع) فاصله گرفتهایم! هر كسی شيطان خودش قویتر از خودش است. هر كس بايد مواظب خودش باشد. نبايد بنشينيم و برای ديگران كارنامه بسازيم. بلكه اول بايد خودمان را درست كنيم.
❇️پایان قسمت دهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت یازدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت یازدهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت یازدهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻آيات قرآن میفرمايد كه حقيقت سلام نزد حقتعالی است، سلام به تعداد شئون ملكوت ترجمه دارد. آيا شئون ملكوت را كسی میتواند بنويسد؟ به تعداد شئون ملكوت يعنی به تعداد اسماءالله، آيا اسماءالله را میتوان نوشت؟ قرآن كريم میفرمايد اگر همه درختها قلم بشوند و تمام اقيانوسها مركب، نمیتوان آنها را نوشت. آن وقت سلام به تعداد همه اينها معنا و ترجمه دارد. حالا ديدی سلام ترجمه معادل ندارد، همه اين حقايق نزد حق است. از او منشعب و صادر میشود و از او متشعشع میشود و باز به سوی او بر میگردد، سلام فقط بايد از ناحيه او بيايد، خوش به حال آن كسانی كه شامل آيه «هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ» (احزاب:۴۳) هستند، فقط اوست كه میتواند با سلام و صلواتش شما را نجات بدهد و به خودش متصل نمايد.
🔻معانی سلام وقتی كه از حضرت حق پايينتر میآيد، به مقامات متعدّد میرسد. گاهی به مقام «سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ» (صافات:۷۹) میرسد. يعنی تمامی ملك و ملكوت، تسليم او میگردد. نظير آن مقاماتی كه به حضرت نوح اعطا كردند، آن میشود «سلامٌ». گاهی به مقام ابراهيم (ع) میرسد. مقاماتی كه به ابراهيم اعطاء كردند كه میشود «سَلامٌ عَلى إِبْراهِيمَ» (صافات:۱۰۹). مقاماتی كه به بهشتیها هنگام ورود میدهند يعنی «قالُوا سَلاماً» شامل مقامات، معارف، عوالم، قدرتها و سلطنتهای بسياری میشود، پس سلام به همان تعداد معانی دارد، حالا «اَلسَّلام» را با همه اين معانی كه گفتيم در نظر داشته باشيد. اکنون در مقابل آقا امام حسين (ع) ايستادهايم و میگوييم: «السَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله». البته هنوز «اَباعَبدِالله» را ترجمه نكردهايم، گمان كردهاید كه «اَباعَبدِالله» يعنی امام حسين؟ متأسفانه به همين صورت با زيارت عاشورا بازی كردهايم. من مطالب را فشرده میگويم و عبور میكنم، قسم جلاله خوردم كه اگر ده سال هر شب زيارت عاشورا را شرح بدهم، ترجمه آن تمام نمیشود. حالا شروع میكنيم.
🔻«السَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله» يعنی ای حسين جان! تمام مقامات ملكوت نثار تو. هر چه كه خدا به من داده است فدای تو. اين جان ناقابل نثار تو. بچهات را در آغوشت بگير بگو حسين جان اين نوزادم فدای علی اصغرت. خودت دور حرم بچرخ بگو دورت بگردم، بگو هر چه دارم از ناحيه خودم نيست. من كه لايق نيستم چيزی به تو بدهم. حسين جان سلام الله عليكم. حسين جان از خدا میخواهم از حول العرش محدقين تمامی مقاماتی كه حضرت حق به اولياء و انبياء عطا كرده، به تو بدهد. حسين جان ما همهمان تسليم تو هستيم. حسين جان ما همه عاشق آن مقامات تو هستيم. حسين جان ما عاشق آن مقاماتی هستيم كه هر يك از شعاع انوار تو يكی از مقامات است. حسين جان برای وصول حتی به يكی از آن بينهايت مقاماتت، دست ما را هم بگير. «السَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله».
❇️پایان قسمت یازدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت دوازدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت دوازدهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت دوازدهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻ما هنوز به يقين نرسيدهايم، انشاءالله بيدار شويم، بفهميم زيارت عاشورا چه میكند! فقط به جلسه رفتن اكتفا نكنيد، بايد مطالب تكرار شود وگرنه پس از آنكه جلسه تمام شد مجبوريم محل را ترك كرده و به جمع غافلان وارد شويم و گرفتاريهای دنيايی موجب شود كه مباحث جلسه را فراموش كنيم. مثل غذا و آب كه در هر روز به تكرار میخوريم و مینوشيم تا انرژی و نشاط بگيريم، بايد مباحث را تكرار كنيم و در آنها تدبر كنيم. حضرت صاحب (عج) و حضرت زهرا (س) به ما توفيق دادهاند تا به اين وادی وارد شويم، خود را نماينده حضرت بدانيد كه در راه ترويج فرهنگ و انديشه حسينی نمايندگی دارد.
♦️جلسات زیارت عاشورا به مصابه وادی طور
🔻«إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ نَارًا سَآتِيكُمْ مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِيكُمْ بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ» (نمل:۷). حضرت موسی به اهل خود گفت: صبر كنيد، من آتشی پيدا كردم، پارهای از آن را میآورم تا شايد گرم شويد، و از اين تاريكی و سرما نجات پيدا كنيد. تاريكی ظلم، تاريكی گناه، سرمای خلاف، سرمای جهل. لذا اولاً ما بايد "اهل" باشيم تا حضرت اباعبدالله (ع) نيز از آتش كربلا و مصباحالهدای كربلا، جانهای ما را گرما بخشيده و روشنی عطا فرمايند. ثانياً: بايد از اين آتش ببريم، اين آيات فقط برای موسای سه هزار و پانصد سال قبل نيست، يعنی وقتی از بيت حضرت فاطمه (س) خارج شديد بايد هرچه از معارف اهلالبيت (ع) ياد گرفتيد را به ديگران منتقل كنيد؛ نه اينكه حتی به خانواده خودتان هم نگوييد در جلسه چه گذشت.
♦️مصباحالهدی
🔻اين آيه قرآن است كه میفرمايد بايد از اين آتش برای اهلتان ببريد. اصلاً مصباحالهدی يعنی چه؟ آيا كلمه مصباحالهدی فقط حرفی است كه بايد روی تابلوها و پلاكاردها نوشت؟ يا يك نمونه عملیاش اين است كه از هر جا شعله هدايتی گرفتی به ديگران هم منتقل كنی؟ فقط نشستن و گوش دادن و رفتن، تنبلی است! اين روش يعنی منتقل نكردن معارف حسينی، با ادعای شهادت خواستن در ركاب حضرت اباعبدالله الحسين (ع) نمیسازد. بايد مطالب را به ديگران برسانيد، زياد هم مهم نيست كه سخنران چه كسی است، چون اينها همه معارف زيارت عاشورا است، قصه شخصی تعريف نمیكنيم. اصلاً ما كی هستيم كه جرأت داشته باشيم از خودمان و من عندی حرف بزنيم؟ آنقدر بايد التماس نمود كه آقاجان خود را به تو میسپاريم مبادا يك لحظه كلمهای من عندی بگوييم، مواظب خود بايد باشيم همه گرفتاریهای جامعه ما از آنجا شروع شد كه بعضی از مسؤولين و آنانكه تريبون و رسانه در اختيار دارند، حرفهای خود را به جای نظر اهلالبيت عليهم الصلوة و السلام غالب كردند. بنابراين بايد مراقب باشيم كه «من عندی» حرف نزنيم.
♦️رزق آسمانی
🔻الحمدلله زيارت عاشورا دلها را شكوفا كرده و دارد جوانه میزند، حتی اگر يك نفر هم از ته دل احساس كند كه بايد جلسات را ادامه دهد و دنبالش باشد كه معارف زيارت عاشورا را كجا ارائه میدهند تا سراغ آنجا برود، نشان آن است كه مردانه تا آخر میايستد. مطالب اين جلسات نمونه و مستورهای است از معارف زيارت عاشورا. اگر از اين مستوره و نمونه را پسنديدی، ديگر رهايش نمیكنی، چون طبق اين فراز از زيارت عاشورا كه میفرمايد: «بِأبی اَنتَ و اُمّی»، قرار است در راه حسين (ع)، جان بدهی. آيا به توفيق جانبازی میرسی در حاليكه حوصله كسب معارف حسينی را نداری و وقت نمیكنی تا راه را بشناسی و راه و رسم جانبازی بياموزی؟ بجنبيد! پيك امام حسين (ع) به ما هم رسيده، بشتابيد، ای خريداران و ای مشتاقان متاع حسينی! بشتابيد كه نشستن سر سفره حضرت حسين (ع)، حيات جاودان است، رزق آسمانی است. یقیناََ بدون عنايت حضرت زهرا (س) نمیشود در راه ترويج معارف اهلالبيت خالصانه فعاليت كرد. بايد التماس كرد، تواضع و تضرع بايد كرد.
❇️پایان قسمت دوازدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura