eitaa logo
ظهور نزدیک است
1.7هزار دنبال‌کننده
58.9هزار عکس
60.4هزار ویدیو
1.3هزار فایل
گلچینی از بهترین مطالب #مهدوی #ولایی #شهدایی #سیاسی #معنوی #معرفتی #تربیتی کانال شهدایی ما👈 @ba_shaheidan کانال قصه های شهداء 👈 @Ghesehaye_shohada ارتباط با خادم 👈 @mohebolMahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
رسول اكرم (ص) فرمود: دلها دچار زنگ‏زدگى مى ‏شوند همانطور كه فلزات را زنگ فرامى‏ گيرد. شما با استغفار، دلها را جلا دهيد و زنگشان را برطرف نماييد، و نيز فرموده است: كسى كه زياد استغفار نمايد خداوند براى او در هر اندوه و غمى گشايشى فراهم مى ‏آورد و از هر تنگنا راه خروجى به رويش مى ‏گشايد و از طريقى كه اميد ندارد به وى روزى مى‏ رساند. امام صادق (ع) فرمود: رسول بزرگوار (ص) در هر روز و شبى صد بار توبه و استغفار مى‏نمود بدون آنكه گناهى داشته باشد.
حوايج و نيازهاى مردم متفاوت است و افراد الهى و باايمان براى حل مشكلات و رفع نيازهاى خود دست دعا به سوى پروردگار برمى‏دارند و حاجت خود را مى‏خواهند . بعضى در دعا فقط نام الله را مى‏برند كه جامع جميع صفات كمال است و عرض حاجت به پيشگاه مقدسش مى‏نمايند. اما بعضى با توجه به احتياج خود از صفت يا اسمى نام مى‏برد كه متناسب مقصودش باشد، مثلا اگر در مضيقه‏ ى معاش است «يا رزاق» مى‏گويد، اگر وسعت معاش مى‏خواهد «يا كريم» مى‏گويد، اگر بيمار است از «شافى» نام مى‏برد، و از اين قبيل. امام سجاد (ع) درجمله‏ ى اول دعا از «مغفرت الهى» نام برده و عرض مى‏كند: اللهم الى مغفرتك وفدت، بار الها! وفود و ورود من به مغفرت توست. «غفار» و «غفور» هم که دو معنى دارد: يكى «مستوركننده» و آن ديگر «بخشنده».
D1737504T14933958(Web) (2).mp3
2.74M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( 6 دقیقه ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی معروف به خطبه ی «» (درخشان) – خطبه ای بسیار شگفت انگيز «آن حضرت جنازه مسلمانى را كردند، هنگامى كه او را در قبر گذاشتند، بازماندگانش صدا به ناله و شيون بلند كرده و گريستند، امام فرمود: «به خدا سوگند! اگر اينها آنچه را ميّتشان مشاهده مى كند ببينند، بر او را فراموش خواهند كرد (و بر خود خواهند گريست!) به خدا سوگند! به سراغ يك يك از آنها مى آيد و كسى را باقى نمى گذارد» سپس حضرت (با توجّه به آمادگى گروه تشييع كننده در آن شرايط براى پذيرش اندرزهاى الهى) برخاست و اين خطبه را ايراد فرمود: ❇️ بخش یازدهم: وقایع پس از ( از 12 بخش ) 👈 ثُمَّ أُدْرِجَ فِي أَكْفَانِهِ مُبْلِساً وَ جُذِبَ مُنْقَاداً سَلِساً، ثُمَّ أُلْقِيَ عَلَى الْأَعْوَادِ رَجِيعَ وَصَبٍ وَ نِضْوَ سَقَمٍ تَحْمِلُهُ حَفَدَةُ الْوِلْدَانِ وَ حَشَدَةُ الْإِخْوَانِ إِلَى دَارِ غُرْبَتِهِ وَ مُنْقَطَعِ زَوْرَتِهِ وَ مُفْرَدِ وَحْشَتِهِ، حَتَّى إِذَا انْصَرَفَ الْمُشَيِّعُ وَ رَجَعَ الْمُتَفَجِّعُ أُقْعِدَ فِي حُفْرَتِهِ نَجِيّاً لِبَهْتَةِ السُّؤَالِ وَ عَثْرَةِ الِامْتِحَانِ؛ وَ أَعْظَمُ مَا هُنَالِكَ بَلِيَّةً نُزُولُ الْحَمِيمِ وَ تَصْلِيَةُ الْجَحِيمِ وَ فَوْرَاتُ السَّعِيرِ وَ سَوْرَاتُ الزَّفِيرِ، لَا فَتْرَةٌ مُرِيحَةٌ وَ لَا دَعَةٌ مُزِيحَةٌ وَ لَا قُوَّةٌ حَاجِزَةٌ وَ لَا مَوْتَةٌ نَاجِزَةٌ وَ لَا سِنَةٌ مُسَلِّيَةٌ بَيْنَ أَطْوَارِ الْمَوْتَاتِ وَ عَذَابِ السَّاعَاتِ إِنَّا بِاللَّهِ عَائِذُونَ. 👈 در حالى كه تسليم و آرام است، بر مى دارند، و بر تابوت مى گذارند. خسته و لاغر به سفر آخرت مى رود، كه فرزندان و برادران او را به دوش كشيده تا سر منزل غربت، آنجا كه ديگر او را نمى بينند، و آنجا كه جايگاه وحشت است، پيش مى برند. امّا هنگامى كه تشييع كنندگان بروند و مصيبت زندگان باز گردند، در گودال قبر نشانده، براى پرستش حيرت آور، و امتحان لغزش زا، زمزمه غم آلود دارد. و بزرگ ترين بلاى آنجا، فرود آمدن در آتش سوزان دوزخ و بر افروختگى شعله ها و نعره هاى آتش است، كه نه يك لحظه آرام گيرد تا استراحت كند، و نه آرامشى وجود دارد كه از درد او بكاهد، و نه قدرتى كه مانع كيفر او شود، نه مرگى كه او را از اين همه ناراحتى برهاند، و نه خوابى كه اندوهش را بر طرف سازد، در ميان انواع مرگ ها و ساعت ها مجازات گوناگون گرفتار است. به خدا پناه مى بريم. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 حوادث بعد از مرگ * لحظات عبرت انگيز وداع زندگان با مردگان! * سؤال چيست؟! * قبر، باغى از بهشت يا حفره اى از دوزخ است! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّواْ أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُواْ الصَّلَوةَ وَءَاتُواْ الزَّكَوة فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةَ وَقَالُواْ رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَآ أَخَّرْتَنَآ إِلَى‏ أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتَعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْأَخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلاً آیا نمى نگرى كسانى را كه (پیش از هجرت) به آنان گفته شد (اكنون) دست نگهدارید و نماز به پا دارید و زكات بپردازید. لیكن چون جهاد (در مدینه) بر آنان مقرّر شد، گروهى از آنان از مردم (مشرك مكّه) چنان مى ترسیدند كه گویا از خدا مى ترسند، بلكه بیش از خدا (از كفّار مى ترسیدند) و (از روى اعتراض) گفتند: پروردگارا! چرا جنگ را بر ما واجب كردى؟ چرا ما را تا سرآمدى نزدیك (مرگ طبیعى) مهلت ندادى؟ بگو: برخوردارى دنیا اندك و ناچیز است و براى كسى كه تقوا پیشه كند آخرت بهتر است، و به اندازه ى رشته ى میان هسته خرما، به شما ستم نخواهد شد. ** مسلمانان صدر اسلام در دوران سخت مكّه، از پیامبر اسلام اجازه ى با مشركان را مى خواستند و مى گفتند: پیش از اسلام عزیز بودیم، اینك به خاطر اسلام گرفتار فشاریم، بگذار بجنگیم تا عزّت خود را به دست آوریم. پیامبرصلى الله علیه وآله كه آن هنگام مأمور به جنگ نبود، اجازه نمى داد، ولى پس از هجرت كه فرمان جهاد آمد، جمعى از همان جهاد طلبان، دست به اعتراض و بهانه جویى زدند و كفّار مكّه را بزرگ شمرده و از آنان به شدّت مى ترسیدند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🙏 و أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أُصِرَّ خدایا به تو پناه می برم از و پافشارى بر گناه !!! ‏🍀‏ در نگاه امیرالمؤمنین(علیه السلام) ، چشم "حقیقت ‌بین" را کور می‌کند؛ آن چشم محاسبه‌ گری که آینده‌ و قیامت را باید ببیند با تکرار گناه کور می‌شود.» 👤استاد حسین ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12 ‏ 1 ❇️ در نگاه امیرالمؤمنین(ع) اصرار بر گناه، چشم "حقیقت‌بین" را کور می‌کند؛ آن چشم محاسبه‌ گری که آینده‌ و قیامت را باید ببیند با تکرار گناه کور می‌شود. شناخت حق از جنس نور است چنانكه اميرمؤمنان على عليه السلام مى‏فرمايد: المَعْرِفَةُ نُورُ الْقَلْبِ. شناخت؛ روشنى دل است. بر اين پايه براى رسيدن به آن بايد موانع رسيدن و نزديك شدن به نور را از ميان برداشت. هر گاه پرده‏هاى شناخت مبدأ هستى كنار برود، روشنى دانش و سپيده حق در دل انسان جلوه‏گر مى‏شود، سپس حُبّ و قُرب به حق پيدا مى‏گردد. هر گاه عشق پديد آمد، آتش آن رفته رفته بنده را در حق فانى مى‏سازد و او را به قرب حق و مقام بندگى مى‏رساند. پس حقيقت آزادى، آزادى از خود و تعلقات آن است. چنانكه مولا على عليه السلام فرمود: مَنْ تَرَكَ الشَّهَواتِ كانَ حُرّاً. كسى كه خواهش‏هاى نفسانى را رها سازد، آزاده است. به عبارت ديگر كسى از هواى نفس آزاد نمى‏شود، مگر آن كه به شناخت دوست برسد و دوستى خداوند آتشى است كه از چيزى گذر نمى‏كند مگر آن كه او را مى‏سوزاند پس هرگاه محبت خداوند در دلى بيفتد، دلش را از همه سرگرمى‏ها و خواهش‏هاى غير حق رها مى‏سازد و جان را از ياد هر چه دوست نماست؛ خالى مى‏نمايد. از اين رو در پيرامون كلام خداوند كه مى‏فرمايد: دوستان در روز قيامت همه دشمنند، مگر پرهيزگاران؛ امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: لِأَنَّ أَصْلَ الْحُبِّ التَّبَرِّى عَنْ سِوىَ الْمَحْبُوبِ. ريشه و حقيقت دوستى، دورى جستن از هر كس و هر چيزى به غير از معشوق است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 428 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در و به و درخواست 👈 🎙 لینک متن با ترجمه " اینجا " صوتی تصویر " اینجا " صوت اینجا " 1 2 3 " ترجمه صوتی " اینجا " ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
«13» عَالِمٍ بِأَنَّ الْعَفْوَ عَنِ الذَّنْبِ الْعَظِيمِ لَا يَتَعَاظَمُكَ وَ أَنَّ التَّجَاوُزَ عَنِ الْإِثْمِ الْجَلِيلِ لَا يَسْتَصْعِبُكَ‏ وَ أَنَّ احْتِمَالَ الْجِنَايَاتِ الْفَاحِشَةِ لَا يَتَكَأَّدُكَ وَ أَنَّ أَحَبَّ عِبَادِكَ إِلَيْكَ مَنْ تَرَكَ الاسْتِكْبَارَ عَلَيْكَ وَ جَانَبَ الْإِصْرَارَ وَ لَزِمَ الاسْتِغْفَارَ «14» وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَيْكَ مِنْ أَنْ أَسْتَكْبِرَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أُصِرَّ وَ أَسْتَغْفِرُكَ لِمَا قَصَّرْتُ فِيهِ وَ أَسْتَعِينُ بِكَ عَلَى مَا عَجَزْتُ عَنْهُ‏ خداوندا دانايم به اين كه گذشت از گناه بزرگ، در نظرت بزرگ نمى‏آيد، و بخشيدن معصيت گران بر تو سخت نمى‏باشد. و تحمل جنايات زشت و ناپسند كه از مردم بدكار صادر مى‏شود، تو را به مشقت و زحمت نمى‏اندازد. و آگاهم به اين كه محبوب ‏ترين بندگانت نزد تو كسى است كه از سركشى و تكبر نسبت به تو دست بردارد، و از ‏ اجتناب كند و را بر خود واجب بداند. من از اين كه در برابر تو سركشى كنم بيزارم، و از اين كه بر گناه پافشارى ورزم، به تو پناه مى‏آورم، و نسبت به آنچه كوتاهى كردم، از تو آمرزش مى‏خواهم، و بر آنچه از انجامش عاجزم، از تو يارى مى‏طلبم. ‏ 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
🔘امام حسین علیه السلام می فرماید: ▪️«لایحِلُّ لِعَینٍ مُؤْمِنَةٍ تَری اللَّهَ یعْصی فَتَطْرِفَ حَتَّی تُغَیرَهُ»؛ 💠شایسته نیست که انسان با ایمان نافرمانی خدا را مشاهده کند و با بی تفاوتی از آن چشم بپوشد، بلکه او وظیفه دارد در جلوگیری از منکر اقدامی بکند. 📘وسائل الشیعه، ج. ۱۶، ص. ۱۲۵ @nahjol_balagheh
🔘نكوهش از سستى و نافرمانى كوفيان •┈••✾◆✦✧✦◆✾••┈• 💎نفرين بر شما كوفيان كه از فراوانى سرزنش شما خسته شدم. آيا به جاى زندگى جاويدان قيامت به زندگى زود گذر دنيا رضايت داديد و بجاى عزّت و سر بلندى، بدبختى و ذلّت را انتخاب كرديد هر گاه شما را به جهاد با دشمنتان دعوت مى كنم، چشمانتان از ترس در كاسه مى گردد، گويا ترس از مرگ عقل شما را ربوده و چون انسان هاى مست از خود بيگانه شده، حيران و سرگردانيد. گويا عقل هاى خود را از دست داده و درك نمى كنيد. من ديگر هيچ گاه به شما اطمينان ندارم، و شما را پشتوانه خود نمى پندارم، شما ياران شرافتمندى نيستيد كه كسى به سوى شما دست دراز كند. به شتران بى ساربان مى مانيد كه هر گاه از يك طرف جمع آورى گرديد، از سوى ديگر پراكنده مى شويد. 📘 @nahjol_balagheh •┈••✾◆✦✧✦◆✾••┈•
🌺شرح خطبه ۶۶نهج البلاغه توسط استاد محمدعلی انصاری 🔅 شرح خطبه ۶۶-بخش‌پنجم ✨وطِيبُوا عَنْ أَنْفُسِکُمْ نَفْساً، وَامْشُوا إِلَي الْمَوْتِ مَشْياً سُجُحاً، وَعَلَيْکُمْ بِهذَا السَّوَادِ الْأَعْظَمِ، وَالرِّوَاقِ المُطَنَّبِ، فَاضْرِبُوا ثَبَجَهُ، فإِنَّ الشَّيْطَانَ کَامِنٌ فِي کِسْرِهِ، قَدْ قَدَّمَ لِلْوَثْبَةِ يَداً، وَأَخَّرَ لِلْنُّکُوصِ رِجْلاً; فَصَمْداً صَمْداً! حَتَّي يَنْجَلِيَ لَکُمْ عَمُودُ الْحَقِّ (وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللهُ مَعَکُمْ وَلَنْ يَتِرَکُمْ أَعْمَالَکُمْ) 🔹 از شهادت خرسند باشید و به آسانی از آن استقبال کنید.به آن گروه فراوان اطراف خیمه پر زرق و برق و طناب در هم افکنده (فرماندهی معاویه) به سختی حمله کنید، و به قلب آنها هجوم برید که شیطان در کنار آن پنهان شده، دستی برای حمله در پیش، و پایی برای فرار آماده دارد، مقاومت کنید تا ستون حق بر شما آشکار گردد. «شما برترید، خدا با شماست، و از پاداش اعمالتان نمی کاهد». ۶۶ @nahjol_balagheh
34.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️تأویل آیه ۱٠۷ سوره صافات در شأن امام حسین(ع) 🎤استاد محمدعلی انصاری ⏱زمان: ۴:۵۲ حجم: ۳۲.۴ MB ✔️کانال نهج‌البلاغه @nahjol_balagheh ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
4_6010054630438866170.mp3
10.13M
زینب زینب ای امان از دل زینب وای از دل زینب کربلا به خون نشسته 🎤محمد حسین حدادیان @nahjol_balagheh
16.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️اگه سید الشهدا تو بهشته؛ چرا هر سال عزاداری؟! 🎤شهید ✔️کانال نهج‌البلاغه @nahjol_balaghrh
4_5854992863510661672.mp3
3.03M
🌺شرح خطبه ۶۶ 🔴خطبه ۶۶-بخش‌پنجم ⏲زمان 15:31 🎤 @nahjol_balagheh
45.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎سخنان امام سجاد علیه‌السلام در شام 🎤دکترمحمدعلی ⏳زمان: ۶:۲۳ حجم: ۴۳.۲ MB ✨⚡️✨⚡️✨⚡️ ✔️کانال نهج‌البلاغه @nahjol_balagheh ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
💥لاَ یَنْبَغِی لِلْعَبْدِ أَنْ یَثِقَ بِخَصْلَتَیْنِ: الْعَافِیَةِ وَ الْغِنَی. بَیْنَا تَرَاهُ مُعَافیً إِذْ سَقِمَ؛ وَ بَیْنَا تَرَاهُ غَنِیّاً إِذِ افْتَقَرَ. 🌎سزاوار نيست كه بنده خدا به دو خصلت اعتماد كنند: تندرستى، و توانگرى، زيرا در تندرستى ناگاه او را بيمار بينى، و در توانگرى ناگاه او را تهيدست. 📘 @nahjol_balagheh
قرآن ترجمه المیزان سوره 48 سوره مبارکه الفتح صفحه 512 إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ ۚ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ ۖ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا (10) بى ترديد آنان که با تو بيعت مى کنند جز اين نيست که با خدا بيعت مى کنند، دست خدا بالاى دست هايشان است; پس هر کس بيعت را بشکند فقط به زيان خودش مى شکند و هر کس به آنچه با خدا بر آن عهد بسته است وفا کند، به زودى اجر بزرگى به او خواهد داد. (10) سَيَقُولُ لَكَ الْمُخَلَّفُونَ مِنَ الْأَعْرَابِ شَغَلَتْنَا أَمْوَالُنَا وَأَهْلُونَا فَاسْتَغْفِرْ لَنَا ۚ يَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مَا لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ ۚ قُلْ فَمَنْ يَمْلِكُ لَكُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا إِنْ أَرَادَ بِكُمْ ضَرًّا أَوْ أَرَادَ بِكُمْ نَفْعًا ۚ بَلْ كَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (11) به زودى اعراب برجا مانده [از سفر عمره ]به تو خواهند گفت: اموال و خانواده هايمان ما را مشغول کرد پس براى ما آمرزش بخواه; چيزى را به زبان هايشان مى گويند که در دل هايشان نيست، بگو: اگر خدا زيانى براى شما بخواهد يا نفعى براى شما بخواهد چه کسى در برابر او براى شما اختيار چيزى را دارد؟ بلکه خداوند به آنچه مى کنيد آگاه است. (11) بَلْ ظَنَنْتُمْ أَنْ لَنْ يَنْقَلِبَ الرَّسُولُ وَالْمُؤْمِنُونَ إِلَىٰ أَهْلِيهِمْ أَبَدًا وَزُيِّنَ ذَٰلِكَ فِي قُلُوبِكُمْ وَظَنَنْتُمْ ظَنَّ السَّوْءِ وَكُنْتُمْ قَوْمًا بُورًا (12) [نه چنان بود] بلکه پنداشتيد که پيامبر و مؤمنان هرگز به سوى خانواده هاى خود برنمى گردند و اين در قلب هاى شما زينت داده شد و گمان بد برديد و شما مردمى سزاوار هلاکت بوديد. (12) وَمَنْ لَمْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَعِيرًا (13) و هر کس به خدا و رسولش ايمان نياورد [بداند که] ما حتماً براى کافران آتشى افروخته آماده کرده ايم. (13) وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (14) و فرمانروايى آسمان ها و زمين مختصّ خداوند است هر که را بخواهد مى آمرزد و هر که را بخواهد عذاب مى کند و خدا بسيار آمرزنده و رحيم است. (14) سَيَقُولُ الْمُخَلَّفُونَ إِذَا انْطَلَقْتُمْ إِلَىٰ مَغَانِمَ لِتَأْخُذُوهَا ذَرُونَا نَتَّبِعْكُمْ ۖ يُرِيدُونَ أَنْ يُبَدِّلُوا كَلَامَ اللَّهِ ۚ قُلْ لَنْ تَتَّبِعُونَا كَذَٰلِكُمْ قَالَ اللَّهُ مِنْ قَبْلُ ۖ فَسَيَقُولُونَ بَلْ تَحْسُدُونَنَا ۚ بَلْ كَانُوا لَا يَفْقَهُونَ إِلَّا قَلِيلًا (15) به زودى آن برجاى گذاشته شدگان ـ هنگامى که شما براى گرفتن غنيمت هايى [به سوى خيبر ]حرکت مى کنيد ـ خواهند گفت: ما را بگذاريد تا از پى شما بياييم. آنان مى خواهند کلام خدا را [که گفته است: غير اصحاب حُديبيه در خيبر شرکت نکنند ]تغيير دهند، بگو: شما هرگز نبايد از پى ما بياييد، خداوند از پيش چنين گفته است، پس خواهند گفت: [نه،] بلکه شما به ما حَسَد مىورزيد [چنين نيست ]بلکه آنان جز اندکى فهم نمى کنند. (15) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌷 نکته تفسیری صفحه ۵۱۲🌷 بیعت رضوان: در ماجرای صلح حدیبیه، سفیرانی بین پیامبر و مشرکانِ قریش ردّ و بدل شدند. یکی از این افراد، «عثمان بن عفان» بود. او با ابوسفیان نسبت خویشاوندی داشت و شاید همین نسبتِ خانوادگی باعث شد که پیامبر او را نزد مشرکان بفرستد تا با آنها راحت تر گفت وگو کند. او مأمور شد به مشـرکان بگوید که مسلمانان به قصد جنگ نیامده اند و هدفشان، زیارت خانه‏ ی خدا و احترام کعبه است؛ امّا قریش او را بازداشت موقّت کرد. هنگامی که عثمان نزد مسلمانان بازنگشت، در میان مسلمانان شایع شد که او کشته شده است. از این رو پیامبر فرمود که از حدیبیه حرکت نمی کند تا این که با مشرکان پیکار کند، و برای تأکید بر این کار مهم، از مسلمانان دعوت کرد که با او تجدید بیعت کنند. پس مسلمانان در زیر درختی که آنجا بود، جمع شدند و با آن حضرت بیعت کردند و پیمان بستند که هرگز به دشمن پشت نکنند و تا آنجا که توان دارند، در نبرد با کافران بکوشند. این بیعت، به نام «بیعت رضوان» معروف شد؛ یعنی بیعتی که موجب خشنودی خداوند شد. هنگامی که آوازه‏ ی آن بیعت در مکّه پیچید، مشـرکان به وحشت افتادند و عثمان را آزاد کردند. خداوند در آیات 10 و 18 این سوره، مسلمانانی را که در آن لحظات حسّاس با پیامبر تجدید بیعت و از او پیروی کردند، تجلیل کرده است. در آیه‏ ی 10 می خوانیم که مسلمانان در آنجا نه با شخص پیامبر، بلکه با خدا بیعت کردند، و هنگامی که پیامبر دستانشان را می فشرد، مورد لطف و عنایت خاص خدا قرار داشتند. در آیه ی 18 نیز خداوند بیان می کند که از مؤمنانی که در زیر آن درخت با پیامبر بیعت کردند، خشنود شده و به سبب نیّت های پاکشان، آرامش خاصی را در آن وضع بحرانی در دلهایشان قرار داده است؛ وضعی که شاید هر فرد دیگری روحیه ی خود را می باخت. همچنین خدا به پاداش پایمردی و جوانمردیِ بی نظیرشان، پیروزی چشم گیری را در آینده ای نزدیک برایشان رقم زد؛ یعنی پیروزی بر یهودیان خائن اطراف مدینه در جنگ خیبر. همچنین ثروت بسیار زیادی را به صورت غنیمت جنگی در اختیار مسلمانان گذاشت. ماجرای صلح حدیبیه و بیعت رضوان، از جهات متعدد سزاوار بررسی و عبرت-آموزی است؛ ولی یکی از نکات کلیدی این حادثه، مشخّص شدن مسلمانان راستین بود؛ کسانی که به سخن پیامبر اعتماد کردند و با حالت احرام و بدون ابزار جنگی به سرزمین دشمن وارد شدند و در اضطراب آورترین احوال، با تمام وجود از پیامبر خدا دفاع کردند. ما نیز می توانیم با همین معیار، ایمان خود را بسنجیم و دریابیم که در اوضاع سخت زندگی تا چه حد به دستورهای خدا و پیامبر پای بندیم و هنگامی که میان دوراهیِ حفظ منافع مادّی یا پیروی از دین خدا قرار می گیریم، کدامیک را برمی گزینیم . 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛