قرارگاه تحول مجلس تشکیل شد
علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس با اشاره به تشکیل قرارگاه تحول مجلس گفت: به منظور کارآمدسازی قوه مقننه و برای حل مسائل مشکلات کشور، نمایندگان مجلس یازدهم با بررسی هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که تحول در ساختار مجلس امر ضروری و مهمی است که باید در صدر اولویت های مجلس قرار بگیرد.
وی افزود: وقتی موضوعی در صدر اولویت های مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد و مشخصا مشاهده میشود ساختار فعلی موانع جدی برای حل مشکلات مردم دارد، پس باید تدابیری اندیشیده شود که این امر سریعتر محقق شود؛ بر همین اساس قرارگاه تحول مجلس با حضور اندیشکده های مختلف، برخی از حقوقدانان شورای نگهبان و ... تشکیل شد تا بتواند به روند تحول سرعت بدهد
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی
http://eitta.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
✍ مقام عباس، تجلی #بصیرت در #عمل است!
همهی اصحاب عاشورا، اهل بصیرت بودند، اما عباس را، مقام بصیرت این قیام خواندهاند!
ـ بصیرت، شجاعت میآورد؛
مثل وقتی که دشمن برایش اماننامه آورد... و او پشیمانشان کرد!
ـ بصیرت، قدرت میآورد؛
مثل وقتی که اول برادرهایش را به میدان میفرستد.... میخواهد با سهم قربانی بیشتری، در کنار امامش باشد!
ـ بصیرت، وفاداری میآورد؛
مثل وقتی که پنجه در فرات دارد، و آب نمینوشد!
▪️راز پایداری در میدان ... نه !!
راز عباس شدن ... #بصیرت است!
خیلی ها در میدان میمانند، اما عباس نمیشوند!
عباس؛ یعنی قیمت هر چیزی را، به اندازهای که هست بدانی ...
و امامت را ، پای ارزشهایِ اشتباهیِ دنیا، ذبح نکنی!
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی
http://eitta.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
👇🌹 مومن باید مثل توپ سربی نفوذ ناپذیر باشد
[سوره التوبة (9): آيه 123]
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ (123)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! با كسانى از كفّار كه نزديك شمايند بجنگيد. بايد آنان در شما خشونت و صلابت بيابند و بدانيد كه خداوند، با پرهيزكاران است.
👇👇🌹پیام آیه الله جوادی آملی به اختتامیه نخستین جایزه ملی داستانهای حماسی 13/4/98
☘️فردوسی موضوع توحید، ولایت، امامت و تشیع را حماسهای کرد و بعد، ایران موحد و اسلامی را در سایه توحید و ولایت زنده نگاه داشت
خدا یک اصل کلی را در قرآن کریم به ما فرمود، این که شما که قصد حمله به بیگانه ندارید، آن جهاد ابتدایی حرف دیگری دارد، فرمود در جریان دیگر شما که نمیخواهید به دیگری حمله کنید؛ ولی آنقدر ستبر و نیرومند و قوی و قدر باشید که دشمن از شما بهراسد: (وَ لْیَجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً)، شما آنقدر از نظر موشک و غیر موشک باید غنی و قوی باشید که دشمن هوس حمله و امثال آن را نکند. این که میبینید مقتدرانه جواب ترامپ را میدهد برای همین است. این آیه قرآن یک بیان حماسی میخواهد، یک فردوسی میخواهد که بگوید ایران اینقدر باید قوی باشد که آمریکا هراس داشته باشد؛ یعنی حمله نکند؛ یعنی بیادبی نکند؛ یعنی جسارت نکند؛ یعنی کاری در حریم حرم امن ایران با شکوه نفوذ نکند... .
فردوسی مسئله توحید را حماسهای کرد، مسئله ولایت و امامت و تشیع را حماسهای کرد، بعد ایران موحد را، ایران اسلامی را در سایه توحید و ولایت زنده نگه داشت... .
اگر رهبر علی شد، حماسه در آن هست، شهامت در آن هست، بزرگواری و عدل و استدلال و استقلال در آن هست. حماسه تنها در زدن و بریدن نیست.
در فرمایش های نورانی علی(صلوات ا... و سلامه علیه) این است که «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ کَرَّ عَلَیَّ وَ لَا أَکِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّی» این حماسه، فردوسی زمان میخواهد، یک فردوسی عصر انقلاب میخواهد که شعر را از آیینی به حماسهای درآورد. به امیرالمؤمنین عرض کردند که شما فرمانده کل قوا هستید، بودجههای فراوانی در مملکت هست، اسبهای رزمنده فراوان برای میدان رزم آماده است شما که تمام دشمنان برای از بین بردن شما صفآرایی کردهاند، باید یک اسب رزمنده تناور تندرو در میدان جنگ داشته باشید، این مرکَبی که شما دارید مرکَب رزم نیست. حضرت فرمود برای من همین مرکبی که عادی است، کافی است. زیرا مرکب رزمی، رزمجو، بدو، برای یک سوارکاری است که او بخواهد در میدان جنگ بدود، نه من از میدان جنگ فرار میکنم و نه کسی که فرار کرد، او را تعقیب میکنم، این علی است! فرمود: «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ کَرَّ عَلَیَّ وَ لَا أَکِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّی»، آن کسی که به طرف من حمله کرد، من که فرار نمیکنم، وقتی جنگاوری کرد، دید پیروز نمیشود، فرار میکند، من که فراری را تعقیب نمیکنم. جای فردوسی خالی است که این حرفها را برای ایران اسلامی شهید داده تبیین کند با آن زبان گویای حماسی.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی
http://eitta.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
#ریحانه_رضوی
🔹نکته ای از زندگی حضرت رضا علیهالسلام
آراستگی امام
🔺زنان پاکدامنی ها را رها کردند چون همسرانشان خود را برای ایشان آماده نکردند...
🆔 @mahfa110
Clip-Panahian-AgarYekMoharamKhoobDashteBasheem-64k.mp3
1.55M
🎵اگر یک مُحرم خیلی خوب داشته باشیم ...
#کلیپ_صوتی
@Panahian_ir
🔸از انفاق و مواسات میشود برای ادارۀ جامعه و پیریزی تمدن، الگو گرفت
🔸به انفاق و مواسات باید عمیقتر نگاه کنیم؛ نه در حد صدقهدادن!
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۸)
🔻 در این جلسه به ابعاد فردی موضوع «انفاق» در مقابل «امساک»-که آزمایش کلیدی انسان در حیات دنیاست- میپردازیم و در جلسات بعد به ابعاد اجتماعی و تمدنی این موضوع خواهیم پرداخت.
🔻 بعضی از مفاهیم دین ما که خیلیها فکر میکنند صرفاً جنبۀ فردی دارد، دلالتهای اجتماعی فراوانی هم دارد. مثلاً تقوا صرفاً یک رفتار فردی نیست، اگر از تقوا الگو بگیریم به نوعی از مدیریت در جامعه خواهیم رسید؛ همچنین مفهوم انفاق در مقابل امساک.
🔻 اگر انفاق را قدر مشترک همۀ مفاهیمی بدانیم که دلالت بر پرداختکردن دارد (مثل زکات، صدقه، مواسات و...) میشود از آن، یک الگو گرفت برای ادارۀ کشور، برای ادارۀ جامعه و برای پیریزی یک تمدن؛ همان تمدنی که امامزمان(ع) مستقر خواهد کرد.
🔻 اگر معنای فردی این مفاهیم را دنبال کنیم، طبیعتاً آثار اجتماعی هم به دنبالشان خواهد آمد. پیامبر(ص) فرمود: شما هرطوری باشید همانطور رئیس پیدا میکنید «کَما تَکونون یُوَلَّی عَلَیکُم» مردمی که اهل «انفاق» باشند نه اهل «امساک»، مسئولان بدی پیدا نخواهند کرد، این اولین تأثیر اجتماعیسیاسیِ این مفاهیم است.
🔻 اگر میخواهید در جامعه، دزدی نشود، اگر میخواهید مسئولان رانتخوار نشود، اگر میخواهید مسئولان غربزده سر کار نیایند و در جامعه، فقر تولید نکنند، مدام مفهوم «انفاق» را برجسته کنید.
🔻 البته به انفاق و مواسات باید خیلی عمیقتر نگاه کنیم، بعضیها سادهاندیشی نکنند که فکر کنند مواسات همان صدقهدادن است! صدقه و کمک مؤمنانه صرفاًً یک حد کوچکی از مواسات و انفاق است.
🔻 صدقه در کشورهای غربی هم هست؛ کارتلها و تراستها معمولاً یک خیریه هم درست میکنند، یک پولی هم به فقرا میدهند. یعنی همان کسانی که بزرگترین فقرها را در جهان تولید میکنند گاهی یکمقداری صدقه هم میدهند، ولی مقصود ما از مواسات، انفاق و پرداخت در راه خدا، این چیزها نیست.
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹.۰۶.۰۶
👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم
📎 Panahian.ir/post/6492
@Panahian_ir
صفحهی۴۰۲
جزء #۲۱
#سوره_مبارکه_العنکبوت
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_6021509939577489130.mp3
905.2K
🔸ترتیل صفحه ۴۰۲ با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : سه گاه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
402-menshavi-tad.mp3
2.43M
تلاوت تدویر استاد منشاوی ص۴۰۲
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
402.mp3
256.5K
🎙ترجمه گویای فارسی
📖صفحه ۴۰۲
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
Hossein Sharifi Zire baroon 128.mp3
3.4M
عالیه 💥 ....🔥💔🔥💔💔🔥💔
ببار بارون 🥀💔نمیخوام آروم بگیرم😭
زیر بارون آسمون همیشه حرمت داره 😭😭💔🥀
#محرم #امام_حسین
#ما_ملت_امام_حسینیم
#ترجمهی_سورهی_مبارکهی_عنکبوت
و با اهل كتاب (يهود و نصارا) جز با نيكوترين روش، بحث نكنيد. به آنان، بگوييد: ما به كتابى كه بر خودمان نازل شده و نيز به كتابى كه براى شما فرستاده شده است ايمان آوردهايم؛ معبود ما و معبود شما يكى است و ما تسليم اوييم. البته با آن دسته از اهل كتاب كه در بحث و مجادله ستم مىكنند و رفق و مداراى شما را نشانه ضعف شما مىپندارند اينگونه بحث نكنيد كه كارساز نخواهد بود. (46)
و ما قرآن را با اين ويژگى كه مردم را به تسليم شدن در برابر خدا و ايمان آوردن به پيامبران و كتابهاى آسمانى فرامىخواند، بر تو نازل كرديم، از اينرو كسانى كه به آنان كتاب آسمانى دادهايم به قرآن ايمان مىآورند، و حتى برخى از اين مشركان نيز به آن ايمان خواهند آورد. از اهل كتاب و مشركان فقط كافران حقپوش آيات ما را انكار مىكنند. (47)
و تو پيش از نزول قرآن كتابى نمىخواندى و با دست خود چيزى نمىنوشتى، كه اگر چنين بود، آنان كه نادرستى قرآن را ادعا مىكنند خود نيز در صحت آن و الهى بودنش ترديد مىكردند. (48)
آرى، قرآن كتابى جمعآورىشده و نگارشيافته نيست، بلكه آياتى روشن و روشنگر است كه در سينه كسانى كه به آنان دانش عطا شده است نهفته است و جز كسانى كه در حق آيات ما ستم مىكنند و از روى دشمنى و لجاجت از پذيرش آنها خوددارى مىورزند كسى آيات ما را انكار نمىكند. (49)
آن حقپوشان ستمپيشه با اين ادعاى ناروا كه قرآن را نمىتوان معجزه ناميد، گفتند: اگر او پيامبر است، چرا از جانب پروردگارش معجزاتى مانند معجزات موسى و عيسى بر او فرستاده نمىشود؟ اى پيامبر، به آنان بگو: جز اين نيست كه آيات و معجزات نزد خداست، هرگاه بخواهد و هر گونه اراده كند، آنها را فرو مىفرستد.
آوردن معجزه بر عهده من نيست، من فقط اخطاركنندهام، و وظيفهام اين است كه رسالتم را به روشنى ابلاغ كنم. (50)
و آيا معجزه بودن اين كتابى كه آن را بر تو نازل كردهايم و پيوسته بر آنان خوانده مىشود، براى آنان كافى نبوده است [كه خواهان معجزهاى ديگرند]؟ به راستى قرآن براى مردمى كه ايمان مىآورند سرشار از رحمت و تذكار است. (51)
اى پيامبر، در پاسخ منكران رسالت بگو: خداوند در كتاب خود به رسالت من گواهى داده است و كافى است كه خداوند در اين موضوعى كه ميان من و شما مورد نزاع است، گواه باشد، چرا كه او هرآنچه را در آسمانها و زمين است، مىداند و كسانى كه با انكار كتاب الهى به خدا كافر شده و به باطل گرويدهاند، اينانند كه در گرايشهاى خود زيانكارند. (52)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۰۲🌷
به مکتب نرفت و خط ننوشت:
«آیا توانایی بر خواندن و نوشتن، چیز خوب، و درس نخواندن، چیز بدی است؟»
شاید شنیدن این سؤال، خنده آور باشد و همگی به آن پاسخِ سؤال مثبت بدهیم؛ امّا این مطلب، یک استثنای مهم دارد؛ یعنی کسی وجود دارد که درس نخواندن برای او امتیاز محسوب می شود. آن شخص، پیامبر گرامی اسلام، حضـرت محمّد بن عبدالله (ص) است. به گواهیِ تاریخ، آن حضرت هرگز نزد هیچ کس درس نخواند و از هیچ کس خواندن و نوشتن نیاموخت، و به فرموده ی قرآن، «امّی» بود. امّی یعنی کسی که درس نخوانده و از نظر علمی به همان حالتی مانده که از مادر متولّد شده است. بدون تردید اگر پیامبر(ص) درس خوانده بود، مردمِ مکه از آن باخبر می شدند؛ چراکه در مکّه ی آن روزگار، فقط 17 نفر سواد داشتند و آنان را همگان می شناختند. از این رو اگر پیامبر(ص) درس خوانده بود، مخالفان او فریاد برمی آوردند که او تعلیم دیده و ادّعای قرآن در مورد امّی بودن او، صحیح نیست؛ امّا همین که هیچ یک از کافران به این آیه اعتراض نکرده، دلیل محکمی بر راست بودن آن است. از طرفی، امّی بودن پیامبر(ص)، سند محکمی بر حقانیّت نبوّت آن حضرت و آسمانی بودن قرآن است؛ زیرا هیچ عقل سالمی باور نمی کند شخصی که هیچ گاه درس نخوانده، کتابی به بشـریّت عرضه کند که دانشمندان بزرگ در برابر آن زانو بزنند و به حیرت و شگفتیِ خود اعتراف کنند؛ کتابی که از آفریدگار هستی و آفرینش او، از انسان و سرنوشت او، از نحوه ی ارتباطات انسانی برای داشتن یک زندگی آرمانی، از داستان پیامبران و امّت های گذشته، از عالم غیب و موجودات غیبی، و از مطالب مهم و شگفت انگیز بسیار دیگر سخن گفته است؛ کتابی که در میان شاعران زبردست عرب نازل شد و همه ی آنان را در برابر فصاحت و بلاغت خود به فروتنی وا داشت.
بهراستی آیا می توان احتمال داد که یک انسان درس نخوانده، از سوی خود، چنین کتابی را به بشـریّت عرضه کند و با شجاعت تمام ادّعا کند که اگر تمام جنّ و انس با هم متّحد شوند، نمی توانند مانند آن بیاورند؟ ! البتّه به یاد داشته باشیم که پیامبر ما «درس ناخوانده» بود؛ نه «بی سواد»؛ چراکه بر اساس روایات، آن حضـرت به لطف خدا و به صورتی اعجازآمیز توانایی خواندن و نوشتن داشت؛ ولی هیچ گاه چیزی نخواند و ننوشت تا کافرانِ بهانه جو نتوانند سوء استفاده کنند و به آن حضرت و کتاب آسمانی اش تهمت بزنند.
حافظ شیرین سخن چه زیبا در باره ی پیامبر گرامی سروده است:
«نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت
به غمزه مسأله آموز صد مدرس شد».
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
#نهج_البلاغه
💢جایگاه اصیل ولایت
🌹امیر المومنین علیه السلام در اين بخش از خطبه به پاسخ کسانى مى پردازد که ادعاهاى بى اساس در زمينه علم و دانش اسلامى در برابر اهل بيت عليهم السلام داشتند، و به دروغ خودرا آگاه تر و عالم تر معرفى مى کردند، و سياستمداران حرفه اى آن زمان به اين ادعاها دامن مى زدند تا مسأله امامت و خلافت ائمه اهل بيت عليهم السلام را تضعيف کنند و کم رنگ جلوه دهند، مى فرمايد :
✨أَيْنَ الَّذِينَ زَعَمُوا أَنَّهُمُ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ دُونَنَا كَذِباً وَ بَغْياً عَلَيْنَا؟ أَنْ رَفَعَنَا اللَّهُ وَ وَضَعَهُمْ وَ أَعْطَانَا وَ حَرَمَهُمْ وَ أَدْخَلَنَا وَ أَخْرَجَهُمْ. بِنَا يُسْتَعْطَى الْهُدَى وَ يُسْتَجْلَى الْعَمَى.
🔷كجايند كسانى كه پنداشتند كه راسخان در علم آنهايند، نه ما اهل بيت؟ بر ما دروغ مى بندند و ستم روا مى دارند. خداوند ما را بالا آورد و آنان را پست و خوار کرد. به ما عطا فرمود و آنان را محروم ساخته، ما را در حریم نعمت های خویش داخل و آنان را خارج کرد.
که راه هدايت با راهنمایی ما می پویند , و روشنی دل های کور را از ما می جویند.
📘 #خطبه ۱۴۴
@nahjol_balagheh
●➼┅═❧═┅┅───┄
🌸شرح خطبه ۵ نهج البلاغه توسط استاد محمد رضا رنجبر
✨أَيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا أَمْوَاجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ وَ عَرِّجُوا عَنْ طَرِيقِ الْمُنَافَرَةِ وَ ضَعُوا تِيجَانَ الْمُفَاخَرَةِ؛ أَفْلَحَ مَنْ نَهَضَ بِجَنَاحٍ أَوِ اسْتَسْلَمَ فَأَرَاحَ. هَذَا مَاءٌ آجِنٌ وَ لُقْمَةٌ يَغَصُّ بِهَا آكِلُهَا، وَ مُجْتَنِي الثَّمَرَةِ لِغَيْرِ وَقْتِ إِينَاعِهَا كَالزَّارِعِ بِغَيْرِ أَرْضِهِ.
فَإِنْ أَقُلْ يَقُولُوا حَرَصَ عَلَى الْمُلْكِ وَ إِنْ أَسْكُتْ يَقُولُوا جَزِعَ مِنَ الْمَوْتِ! هَيْهَاتَ، بَعْدَ اللَّتَيَّا وَ الَّتِي، وَ اللَّهِ لَابْنُ أَبِي طَالِبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْيِ أُمِّهِ، بَلِ انْدَمَجْتُ عَلَى مَكْنُونِ عِلْمٍ لَوْ بُحْتُ بِهِ لَاضْطَرَبْتُمْ اضْطِرَابَ الْأَرْشِيَةِ فِي الطَّوِيِّ الْبَعِيدَة.
🔷اى مردم، امواج فتنه ها را با كشتي هاى نجات، درهم بشكنيد، و از راه اختلاف و پراكندگى بپرهيزيد . و تاج هاى فخر و برترى جويى را بر زمين نهيد، رستگار شد آن كس كه با ياران بپا خواست، يا كناره گيرى نمود و مردم را آسوده گذاشت،
🔷 اينگونه زمامدارى، چون آبى بدمزه، و لقمه اى گلوگير است، و آن كس كه ميوه را كال و نارس چيند، مانند كشاورزى است كه در زمين ديگرى بكارد .
🔷 در شرائطى قرار دارم كه اگر سخن بگويم، مى گويند بر حكومت حريص است، و اگر خاموش باشم، مى گويند: از مرگ ترسيد !! هرگز! من و ترس از مرگ؟! پس از آن همه جنگها و حوادث ناگوار؟!
🔷سوگند به خدا، انس و علاقه فرزند ابيطالب به مرگ در راه خدا، از علاقه طفل به پستان مادر بيشتر است، اينكه سكوت برگزيدم، از علوم و حوادث پنهانى، آگاهى دارم كه اگر باز گويم مضطرب مى گرديد، چون لرزيدن ريسمان در چاههاى عميق !!
#شرح_خطبه_ ۵
@nahjol_balagheh
🔔 سفر خردمندان
#نهج_البلاغه
✨ لیس للعاقل ان یکون شاخصا الا فى ثلاث: مرمة لمعاش، إو خطوة فى معاد، او لذة فى غیر محرم.
💠خردمند را شایسته نیست که سفر کند مگر براى یکى از سه مقصد:
💥اصلاح امور زندگى،
💥 تحصیل توشه آخرت
💥و لذت بردن بر وجه حلال
📚 #حکمت ۳۹۰
@nahjol_balagheh
شرح نامه ۶ نهج البلاغه .mp3
3.76M
#کلیپ_صوتی
💠علل مشروعيّت حكومت امام عليه السّلام
🔰 شرح و تفسیر #نامه ۶
🎤 آیت الله #جوادی_آملی
🏅کانال نهج البلاغه
@nahjol_balagheh
┄┅═✧یازهرا❁✧═┅┄
#آیین_کشورداری
#شرح_نامه ۵۳
📌قسمت ۱۳۹
❣امام عليه السلام در ادامه به سه موضوع مهم ديگر اشاره کرده و مالک اشتر را از آن بر حذر مى دارد:
⚜نخست مى فرمايد:
✨وَإِيَّاکَ وَالاِسْتِئْثَارَ بِمَا النَّاسُ فِيهِ أُسْوَة
💠 «از امتياز خواهى براى خود در آنچه مردم در آن مساوى اند جدّاً بپرهيز»
✍امتياز خواهى حاکمان و حواشى و اطرافيان و حاميان آنها يکى از آفات مهم حکومت هاست که در امورى که همه مردم بايد در آن يکسان باشند، آنها بيش از حق خود سهم خواهى مى کنند; چيزى که افکار عمومى را بر ضد آنها مى شوراند. اين همان چيزى است که در زمان ما به عنوان رانت خوارى (امتياز ويژه طلبيدن) مشهور شده است و متأسّفانه در تمام دنيا وجود دارد و عامل مهمى براى جدايى ملت ها از دولت هاست.
🔷 امام مالک اشتر را از اين کار به شدت برحذر مى دارد، زيرا مردم سخت در اين موضوع حساسيت دارند حتى اگر به عنوان نمونه در زمان ما اتومبيل يکى از رؤسا از خيابانى که گذشتن از آن براى ديگران ممنوع است بگذرد در برابر آن عکس العمل نشان مى دهند.
📝ادامه دارد....
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh
═══✙❆♡❆✙═══
💢ارزش حکومت در نگاه علی بن ابیطالب (علیه السلام)
•═• •• 🌺••◈🍃◈••🌺 •• •═•
#نهج_البلاغه
✨دخلت علی امیرالمومنین بذی قار و هو یخصف فعله فقال لی: ما قیمة هذا النعل؟
فقلت لا قیمة لها. فقال علیه السلام: والله لحسی احبّ الیّ من امرتکم الا ان اقیم حقّاً او ادفع باطلّا.✨
💠« عبدالله بن عباس می گوید: وارد شدم در ذی قار خدمت امیرالمومنین علیه السلام، در حالیکه کفشش را وصله می کرد. به من فرمود؛ ارزش این کفش چقدر است؟
🔷گفتم: ارزشی ندارد، فرمود: سوگند به خدا، این کفش در نزد من محبوب تر از زمامداری بر شماست، مگر اینکه حقی را بر پا دارم یا باطلی را از میان بردارم.
📚 #خطبه ۳۳
#علی_شناسی
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjol_balagheh
┗━━━🍂━━
#زهد در نگاه امیرالمومنین علی علیه السلام
#نهج_البلاغه
❗️آیا زهد به معنی برخورداری کمتر است فقط؟!
یا آنکس که از برخورداری کمتری بهره مند شود قدرتش بیشتر می شود؟! یا نه هرکه بیشتر برخوردار از نعمت ها باشد میتواند در زندگی موفق تر عمل کند؟!
💢امیرالمومنین در این باره چه می فرمایند❓❗️
🔹حضرت علی علیه السلام برای تشریح معنای زهد از گیاهان مثلی میآورد در یکی از نامههایش پس از آنکه زندگی زاهدانه و قانع و کم برداشت خویش را برای یکی از فرمانداران تشریح می کند و او را ترغیب می نماید که در زندگی این راه را پیشه سازد
💠 میفرمایند: مثل این است که اعتراض معترض را میشنوم که اگر برداشت علی این اندازه کم باشد( یعنی کم خوراک و پوشاک و کم مؤونه) باید به علت ضعف قادر به هماوردی با دلاوران نباشد! پس چگونه است که هیچ دلاوری تاب هم آوردی او را ندارد؟! ولی اشتباه میکنند آن که با #سختی_های_زندگی دست به گریبان است #نیرومندتر و #آبدیده_تر از کوره بیرون می آید
🍂همانا چوب درخت صحرایی که دست باغبان نوازشش نمی دهد و هر لحظه به سراغش نمی رود و با #محرومیت_ها همواره در نبرد است محکم تر با صلابت تر و آتشش فروزان تر و دیرپا تر است.
👈🏻 این قانون(محرومیت=قوت و صلابت) که بر جانداران حاکم است برای انسان از نظر خصلت های خاص انسانی به درجاتی بیشتر حکومت میکند...
📖قسمت هایی از کتاب زیبای سیری در نهج البلاغه ذیل مبحث زهد اثر استاد شهید مرتضی مطهری برای سفارش میتوانید به آیدی زیر مراجعه نمایید👇🏻
@nahjolbalaghehe
📙نهج البلاغه #نامه ۴۵
@nahjol_balagheh
⚫️خبر از ستمگری و فساد بنی امیه
•┈••✾◆✦✧✦◆✾••┈•
#نهج_البلاغه
🔅وَ اللَّهِ لَا يَزَالُونَ حَتَّى لَا يَدَعُوا لِلَّهِ مُحَرَّماً إِلَّا اسْتَحَلُّوهُ وَ لَا عَقْداً إِلَّا حَلُّوهُ، وَ حَتَّى لَا يَبْقَى بَيْتُ مَدَرٍ وَ لَا وَبَرٍ إِلَّا دَخَلَهُ ظُلْمُهُمْ وَ نَبَا بِهِ سُوءُ [رِعَتِهِمْ] رَعْيِهِمْ، وَ حَتَّى يَقُومَ الْبَاكِيَانِ يَبْكِيَانِ، بَاكٍ يَبْكِي لِدِينِهِ وَ بَاكٍ يَبْكِي لِدُنْيَاهُ، وَ حَتَّى تَكُونَ نُصْرَةُ أَحَدِكُمْ مِنْ أَحَدِهِمْ كَنُصْرَةِ الْعَبْدِ مِنْ سَيِّدِهِ إِذَا شَهِدَ أَطَاعَهُ وَ إِذَا غَابَ اغْتَابَهُ، وَ حَتَّى يَكُونَ أَعْظَمَكُمْ فِيهَا [غَنَاءً] عَنَاءً أَحْسَنُكُمْ بِاللَّهِ ظَنّاً،
💠سوگند به خدا، بنى اميّه چنان به ستمگرى و حكومت ادامه دهند كه حرامى باقى نماند جز آن كه حلال شمارند، و پيمانى نمی ماند جز آن كه همه را بشكنند، و هيچ خيمه و خانه اى وجود ندارد جز آن كه ستمكارى آنان در آنجا راه يابد، و ظلم و فسادشان مردم را از خانه ها كوچ دهد، تا آن كه در حكومتشان دو دسته بگريند: دست هاى براى دين خود كه آن را از دست داده اند، و دست هاى براى دنياى خود كه به آن نرسيده اند. و يارى خواستن يكى از ديگرى، چون يارى خواستن برده از ارباب خويش است كه در حضور ارباب اطاعت دارد و در غيبت او بدگويى مى كند. در حكومت بنى اميّه هر كس به خدا اميدوارتر باشد بيش از همه رنج و مصيبت بيند.
📘 #خطبه_98
•┈••✾◆✦✧✦◆✾••┈•
@nahjol_balagheh
•┈••✾◆✦✧✦◆✾••┈•
#گوهرانه_رضوی_۱۲۴۹
خوشخلقى و سكوت
حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام میفرمایند:
اَلْخُلْقُ الْحَسَنُ عِبَادَةٌ وَ الصّمْتُ زَيْنٌ؛
خوشخويى، عبادت است و سكوت، زينت.
تاريخ اليعقوبى، جلد ۲، صفحه ۲۶۴
🆔 @mahfa110