eitaa logo
بیان احکام ومعارف دین
306 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
262 ویدیو
99 فایل
با ما همراه باشید پاسخگوی مسائل شرعی شما هستیم شماره تماس 03142511000
مشاهده در ایتا
دانلود
📝پيام مرجع عاليقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالی» در پی فاجعۀ تروریستی در مسجد جامع شیعیان سیدآباد در قندوز افغانستان بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ قال‌الله تَبارَک و تَعالی: «وَ لَا تَحْسَبَنَّ الله غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ» 🔹️فاجعۀ دردناک تروریستی در مسجد جامعِ شیعیان سیدآباد در قندوز افغانستان که روز گذشته و به هنگام برپایی نماز جمعه رخ داد و طیّ آن صدها انسان بی‌دفاع در خاک و خون کشیده شدند، دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد. ملّت مظلوم افغانستان به ویژه شیعیان ستمدیدۀ این کشور قریب نیم قرن است که در محاصرۀ ظلم آشکاری که محصول همدستی گروه‌های افراطی و تکفیری خصوصاً فرقۀ ضدّ انسانی داعش و اسلاف آنان با بیگانگان مستکبر و ستمکار است، گرفتار مصائب و ابتلائات اسفناک شده‌اند و بی‌شک تنها راه نجات این ملّت مظلوم و مقاوم، شکل‌گیری یک دولت فراگیر با مشارکت واقعی همۀ اقوام و مذاهب و مبتنی بر خواست و رأی حقیقی مردم برای دستیابی به استقلال و امنیّت و به دور از هرگونه تبعیض و تعصّب و فرقه‌گرایی است. 🔹️مجامع بین‌المللی مدّعی حقوق بشر و دولت‌ها و ملت‌های مسلمان نباید در قبال این جنایات بزرگ ضدّ بشری ساکت بمانند، بلکه باید برای پایان دادن به این‌گونه فجایع ضدّ انسانی چاره‌اندیشی نمایند. 🔹️از خداوند تعالی نجات مردم ستمدیدۀ افغانستان و شیعیان بی‌پناه آن کشور را از شرّ اشرار و بیگانگان مسألت کرده و برای شهدای فاجعه مولمۀ اخیر، علوّ درجات و برای داغ دیدگان و مصیبت‌زدگان، صبر و تسلّا و اجر و رهایی خواستارم. وَ لَاحَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلّا بِالله الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ. حسین‌المظاهری ۱۷ / مهرماه / ۱۴۰۰ ۲ / ربیع‌الأول / ۱۴۴۳
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔 ❓غيبت به چه معناست و چه حرف يا سخن‌هايي را غيبت مي‌گويند؟ 🌺✍️ منظور از غیبت، این است که عیب پنهان مومن معیّن و معلومي را در غیاب و پشت سرش، نزد دیگری، که این فرد را می‌شناسد ولی از آن عیب آگاهی ندارد، اظهار کند. 👌 در غیبت: 🔹 فرقی نمی‌کند عیبِ پنهان فرد در اندام او باشد یا در نسَب یا خاندانش یا آنکه در عمل کرد و رفتار یا اخلاقش باشد و فرقی در حرام بودن غیبت، بین کنایه و تصریح نیست. 🔸 فرقی نمی‌کند بیان عیب، با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی که آن عیب را بفهماند؛ مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائه آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سی‌دی، فیلم و یدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن؛ بنابراین، غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنه وسیعی دارد. 🌸 1. عیب: تعريف کردن و گفتن خوبیها در غیاب فرد هر چند راضى نباشد، غيبت نيست. ☘️ 2. پنهان: بیان عيب آشکار و ويژگي‌هاي ظاهري مثل كوتاه و بلندي قد، چاقي و لاغري، كچلی و امثال اينها، غیبت نیست. 🌼 3. مومن: غيبت كردن درباره كافر حرام نیست. (آیه الله مکارم: غیبت کفار غیر حربی جایز نیست.) 🍃 4. معلوم: اگر معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نیست.مثلا بگوید: در شهر با يك نفر بداخلاق روبرو شدم و معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد. 🌺 5. معیّن: برخی موارد افراد معلوم هستند ولی صحبت طور بیان می‌شود که فرد معین نیست و مردد بین افراد است مثلا بگوید یکی از فرزندان دایی ترسو است، این غیبت نیست. ☘️ 6. در غیابش: بیان عیب در حضور فرد، غيبت نیست. 🌻 7. نزد دیگری: تجسّم بدى فرد در ذهن و صحبت در تنهایی با خود (غرزدن)، غیبت نیست. 🍂 8. شناخت فرد: بیان بديهاي فردی كه مستمع (شنونده) او را نمی‎شناسد، غيبت نیست. 🌾 9. جهل به عیب: بیان عیبی که مستمع (شنونده) از آن خبر دارد، غیبت نیست. 🍁 10. اظهار کند: غیبت فقط زبانی نیست و دامنه وسیعی دارد با گفتار، نوشتار، عمل مثل اشاره سر، دست، چشم یا از طریق سی‌دی، فیلم، پیامک، بلوتوث و ... 👌 دو نکته: ناراحت شدن فرد شرط و ملاك غيبت نيست، و بطور كلي غیبت حرام است؛ چه غيبت شونده از بیان عیبش ناراحت بشود یا نشود. برخی از موارد بالا گرچه غیب نیست ولی اگر به قصد تحقير و توهين گفته شود یا باعث اذیّت و آزار و تمسخر کردن شود، جايز نيست.
اگر نماز آیات بر عهده فردی بوده وبجای نیاورده است ایا باید به نیت ادا بخواند یا قضا ؟ الف) خسوف و کسوف ب)زلزله پاسخ الف :همه مراجع :در خسوف ، وکسوف باید نیت قضا نماید. پاسخ ب)حضرات ایات امام ،خامنه ای ،بهجت ،صافی،فاضل ،نوری :هر وقت بخواند ادا است . ایت الله سیستانی : موقعی كه زلزله، رعد و برق و مانند اینها اتّفاق می‌افتد و انسان بخواهد احتیاط كند (که این احتیاط در زلزله احتیاط واجب و در بقیه مستحب است)، اگر وقتشان وسعت داشته باشد، لازم نیست نماز آیات را فوراً بخواند و اگر وقت تنگ باشد، مثل بسیاری از موارد زلزله، باید فوراً آن را بخواند طوری كه در نظر عرف تأخیر محسوب نشود و اگر خواندن نماز را به تأخیر بیاندازد تا زمان متّصل به آیه بگذرد، خواندن نماز آیات بر او واجب نیست ولی احتیاط مستحب است كه آن را بعداً بدون نیّت ادا و قضاء بخواند. رساله جامع مسأله ۱۸۱۰ ایت الله مکارم :به نیت ما فی الذمه وقصد احتیاط بخواند. کانال بیان احکامhttps://eitaa.com/zolalahkam1
بيان نوراني امام رضا(سلام الله عليه) و ساير ائمه(عليهم السلام) كه فرمودند مردم «لو عَلِموا محاسن كلامنا ناتّبعونا» اگر بفهمند تبعيّت مي‌كنند اين براي في‌الجمله است نه بالجمله قبلش اين است كه «أحيوا أمرنا» حضرت فرمودند يعني وجود مبارك امام رضا فرمود امر ما را احيا كنيد نه يعني حرفهايمان را درس بگوييد چون درس گفتن نيمي از قضيه است فرمود امر ما را احيا كنيد چه كسي امر ولايت را احيا مي‌كند؟ آنكه مفسّر و مدرّس و فقيه است يا آن كسي كه وارسته است آن كه وارسته است با علمش مردم را حيات مي‌دهد اين مي‌شود «أحيوا أمرنا» وگرنه مدرّس زياد است، مفسّر زياد است، مبلّغ زياد است نفرمود درس بگوييد كه، فرمود امرِ ما را زنده كنيد و هر كسي آن عُرضه را ندارد كه امر ائمه را زنده كند فرمود: «أحيوا أمرنا فإنّ الناس لو عَلِموا محاسن كلامنا ناتّبعونا» اين يكي. چه در نماز چه در غير نماز گاهي ما را دعوت كردند كه از خدا بخواهيم گاهي دعوت كردند كه به خدا پناه ببريم آنكه گفتند بخواهيد، گفتند كه خدايا! «اللهمّ ارزقنا علماً نافعا» آنكه به خدا پناه ببريم «أعوذك مِن علمٍ لا يَنفع» خب آن علمي كه «لا ينفع» سِحر و شعبده و جادو كه نيست كه چون غالباً انسان به سراغ آن علوم كه نمي‌رود همين علمي كه انسان را نمي‌سازد با اينكه آيه است با اينكه قرآن است نور است، نور است «كلامكم نور» ولي براي بصير نه براي اعما. خب، «أعوذك مِن علمٍ لا يَنفع».
📚حمايت الهی بر پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) علت عدم تأثير تهديد مشرکان به وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) مي‌فرمايد كه اين مبناي ماست. اگر آنها تهديد مي‌كنند خدای سبحان می فرمايد: ﴿أَ لَيْسَ اللّهُ بِكافٍ عَبْدَهُ﴾، در چند آيه ذات اقدس الهي به حضرت مي‌فرمايد كه ما تو را كفايت كرديم: ﴿إِنّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئينَ﴾،[18]﴿فَسَيَكْفيكَهُمُ اللّهُ﴾[19]همه را ما گفتيم، كافي هستيم: ﴿أَ لَيْسَ اللّهُ بِكافٍ عَبْدَهُ﴾ اين به طور كلّي است؛ مصداق كامل آن در اينجا وجود مبارك حضرت است، فرمود: اينها به چه چيزی تهديد مي‌كنند؟ اگر تهديد خرافي دارند و مي‌گويند بت ها اثر دارد كه اين «لا أثر» براي بت ها، اگر تهديدهاي زر و زور و مانند آن است كه خداي سبحان فوق اينهاست و عزيز است. عزيز؛ يعني آن مبدأ غير قابل نفوذ، عزيز به معناي غالب نيست، عزيز به معناي نفوذ ناپذير است؛ آن زمين سخت سِفت كلنگ ناپذير را مي‌گويند «أرضٌ عزاز»؛ يعني نمي‌شود در آن نفوذ كرد، مؤمن عزيز است؛ يعني نمي‌شود در او نفوذ كرد، اين ملت عزيز است؛ يعني نمي‌شود در او نفوذ كرد؛ چون نمي‌شود در او نفوذ كرد، اگر كسي عليه اينها قيام كند، شكست مي‌خورد. غالب شدنِ شخص در اثر نفوذ ناپذيري اوست. فرمود خدا عزيز است، انتقام هم مي‌گيرد، آنها چه كار مي‌خواهند بكنند. 📚جنود الهی بودن جهان دال بر کفايت حمايت او از پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) در بخش هاي ديگر فرمود: اينها نمي‌دانند كه سراسر جهان سربازان الهي هستند، دست و پاي خود اينها ستاد ماست. اين بيان نوراني حضرت امير در نهج البلاغه است: «وَ اعلَمُوا عِبَادَ الله أَنَّ جَوارِحكُم جُنُودُه وَ خَلَوَاتكُم عِيانُه»؛ [20]فرمود: با خدا در نيفتيد، اعضا و جوارح شما سربازان او هستند. اگر كسي ـ خداي ناكرده ـ در برابر خدا مقاومت كرد، در برابر دين خدا مقاومت كرد، خدا او را مي‌گيرد، نه اينكه از جاي ديگر سرباز بياورد، با دست او، او را مي‌گيرد، با زبان او، او را مي‌گيرد. يك امضا مي‌كند رسوا مي‌شود، حرفي مي‌زند رسوا مي‌شود، جايي مي‌رود رسوا مي‌شود، كاري مي‌كند رسوا مي‌شود. فرمود: دست و پاي شما سرباز او هستند، شما خيال نكنيد، اگر كسي به جنگ خدا رفت، معصيت خدا را قبول كرد، خدا از جاي ديگر سربازكشي مي‌كند، اين ‌طور نيست: «وَ اعلَمُوا عِبَادَ الله أَنَّ جَوارِحَكُم جُنُودُه»؛ بعد هم چطور پشيمان مي‌شود، مي‌گويد چرا اين حرف را زدم؟ چرا آن كار را كردي كه اين حرف را بزني! مگر زبان تو كلاً در اختيار توست، دست ما مگر كلاً در اختيار ماست: «وَ اعلَمُوا عِبَادَ الله أَنَّ جَوارِحَكُم جُنُودُه وَ خَلَوَاتكُم عِيانُه»؛ اينجا هم فرمود: ﴿أَ لَيْسَ اللّهُ بِكافٍ عَبْدَهُ﴾ قبلاً هم گفتيم ﴿إِنّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئينَ﴾؛ اگر مسخره مي‌كنند ما كفايت مي‌كنيم، اگر سپاه كشي مي‌كنند: ﴿فَسَيَكْفيكَهُمُ اللّهُ﴾؛ اگر تخويف و هراسناكي است: ﴿أَ لَيْسَ اللّهُ بِكافٍ عَبْدَهُ وَ يُخَوِّفُونَكَ بِالَّذينَ مِنْ دُونِهِ﴾ به غير خدا مي‌ترسانند، آخر غير خدا هر كه هست و هر چه هست: ﴿لِلّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾؛ [21]همه سرباز الهي هستند، و اين را هم قبلاً در ذيل آيات قبل ملاحظه فرموديد که تنها «شق القمر» معجزه پيامبر نيست، چه چيز را خدا منشق نكرد. اگر زمين است «شق الارض» است و گفت بگير قارون را: ﴿فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ اْلأَرْضَ﴾ [22]اگر درياست كه «شق البحر» شده گفت بگير فرعون را ﴿فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِي الْيَمِّ﴾ [23]و اگر قمر است كه ﴿اقْتَرَبَتِ السّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ﴾ [24]اگر باد است كه سخَّرها، آسمان را «شق القمر» كرده، دريا را «شق البحر» كرده، چه را نشكافته، چيزي در آسمان و زمين بود كه براي اقوام و ملل گذشته، ذات اقدس الهي نشكافته باشد: ﴿سَخَّرَها عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيالٍ وَ ثَمانِيَةَ أَيّامٍ﴾ همين است؛ ﴿أَعْجازُ نَخْلٍ خاوِيَةٍ﴾ [25]همين است، درياست همين است، زمين است همين است، فرمود: ما همه را شكافتيم، كسي را باقي نگذاشتيم، اينها همه نمونه است. اگر كوه است و سنگ است شكافتيم، تا ناقه در بيايد، هم «شق البحر» است هم «شق الجبل» است هم «شق الحجر» است هم «شق الماء» است اين خداست. [18]حجر/سوره15، آیه95. [19]بقره/سوره2، آیه137. [20]نهج البلاغه، الصبحی صالح، خطبه199. [21]فتح/سوره48، آیه4. [22]قصص/سوره28، آیه81. [23]قصص/سوره28، آیه40. [24]قمر/سوره54، آیه1. [25]حاقه/سوره69، آیه7.
❓در نمازهای مستحبی که می‌توان در حال حرکت خواند, رعایت پوشش برای خانم ها و رعایت جهت قبله، رکوع، سجود و قنوت چگونه است؟ ✅همه مراجع معظم تقلید : تمام شرائط نماز واجب، لازم است ولی در حال حرکت رعایت قبله واجب نیست ، و رکوع و سجود با اشاره سر انجام می‌شود. 📚منابع : تحریرالوسیله، ج1، ص141، قبله، م1 و ص128، م 1 (ساتر) و ص175 با استفاده از م 8 و ص170 ، با استفاده از م 2 توضیح المسائل، بحث قبله، ص108، م781 منهاج الصالحین، ج1، ص172، القبله و الستر و الساتر و العروةالوثقی مع تعلیقه، ج2، ص36، فصل فی ما یستقبل له توضیح المسائل جامع، ج1، ص360 و 372، با استفاده از م 1230 و 1286 و ص520، م1852
❓آیا می توان نماز مستحبّی را به نیابت از حيّ خواند؟ 🌸امام خمینی :جايز نيست، اما مي توان نماز مستحبي را خواند و ثواب آن را به زندگان هديه كرد 🌺ایت الله خامنه ای:نيابت از حيّ در نماز مستحبي صحيح نيست، مگر آنكه زيارت يا طواف مستحبي را به نيابت از حيّ بجا آورد و در اين صورت بخواهد نماز زيارت يا نماز طواف مذكور را بخواند كه مانعي ندارد. 🌷ایت الله سیستانی :جايز نيست مگر مثل نماز و طواف كه بعد از عمل نيابي آورده مي شود مي تواند نماز را براي خودش بخواند و ثوابش را هديه به شخص مورد نظرش نمايد. 🌹حضرات ایات زنجانی ومکارم : جايز نيست اما مي تواند نماز مستحبي بخواند و ثواب آن را به زندگان هديه نمايد. 🌸حضرات ایات بهجت و صافی : ظاهراً صحيح است و اشكالي ندارد چنانچه در زيارات و حجّ و عمرة استحبابي براي حيّ، نماز هم به نيابت خوانده مي شود. کانال بیان احکام شرعی https://eitaa.com/zolalahkam1
🛑 نهم ربیع الاول سرآغاز امامت آخرین ذخیره الهی، حضرت مهدی(عج) بر مسلمانان جهان گرامی باد 🌸السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِه