eitaa logo
زوار العباس علیه السلام
179 دنبال‌کننده
454 عکس
240 ویدیو
6 فایل
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا بفرجه
مشاهده در ایتا
دانلود
علیه السلام الكافي بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ الْکَلْبِیِّ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ لَمَّا وُلِدَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فُتِحَ لِآمِنَةَ بَیَاضُ فَارِسَ وَ قُصُورُ الشَّامِ فَجَاءَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ أَسَدٍ أُمُّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام إِلَی أَبِی طَالِبٍ ضَاحِکَةً مُسْتَبْشِرَةً فَأَعْلَمَتْهُ مَا قَالَتْ آمِنَةُ فَقَالَ لَهَا أَبُو طَالِبٍ وَ تَتَعَجَّبِینَ مِنْ هَذَا إِنَّکِ تَحْبَلِینَ وَ تَلِدِینَ بِوَصِیِّهِ وَ وَزِیرِهِ ؛ مفضّل بن عمر روایت می‌کند که : شنیدم امام صادق علیه السّلام می‌فرمایند : چون رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله به دنیا آمدند به نظر آمنه چنین آمد که سرزمین فارس و کاخ‌های شام را برایش گشوده اند. پس فاطمه بنت أسد مادر امیرالمؤمنین علیه السّلام نزد حضرت ابوطالب آمد و او را از آنچه آمنه دیده بود، آگاه ساخت؛ حضرت ابوطالب به وی گفت: آیا تو از این امر شگفت زده شده ای ؟! تو نیز باردار می‌شوی و وصی و وزیر او را به دنیا خواهی آورد. کافی ج1 ص۴۵۴ بحارالأنوار ج35 ص6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴چرا حضرت یوسف با زلیخا ازدواج کرد؟ ۶ 🔸ابن مغیره از کسی که او را ذکر نمود نقل کرد: مولا إمام صادق (صلوات‌الله‌علیه) فرمودند: زلیخا اجازه گرفت تا نزد یوسف (علیه‌السلام) برود. برخی به او گفتند: ای زلیخا، ما (به دلیل کاری که با یوسف (علیه‌السلام) انجام داده ای) خوش نداریم که تو را نزد او ببریم. زلیخا گفت: من از کسی که از خداوند می‌ترسد نمی ترسم. چون زلیخا بر یوسف (علیه‌السلام) وارد شد یوسف (علیه‌السلام) به او فرمود: ای زلیخا، چه شده که تو را رنگ پریده می‌بینم؟ (رنگ چهره ات تغیر کرده است) زلیخا گفت: ستایش خدایی راست که پادشاهان را به دلیل نافرمانی‌شان بنده و بندگان را به دلیل فرمانبرداری‌شان پادشاه قرار داد. یوسف (علیه‌السلام) از زلیخا پرسید: ای زلیخا، چه چیز باعث شد تا آن کار را بکنی؟ زلیخا پاسخ داد: زیبارویی‌ات ای یوسف. یوسف (علیه‌السلام) فرمود: پس اگر پیامبری به نام محمد را در آخر الزمان می‌دیدی که از من زیباروتر، خوش اخلاق تر و بخشنده تر است چه می‌کردی؟ زلیخا گفت: راست می‌گویی. یوسف (علیه‌السلام) پرسید: چگونه دانستی که من راست می‌گویم؟ زلیخا پاسخ داد: زیرا وقتی نام او را بردی عشق و محبتش در دلم افتاد. خداوند به یوسف (علیه‌السلام) وحی فرمود؛ که او راست گفته است و به دلیل محبّتش به محمّد (صلی‌الله‌علیه‌وآله) مورد محبّت من قرار گرفته است. پس (از این‌رو) خداوند جل‌جلاله به یوسف(علیه‌السلام) أمر نمود تا با زلیخا ازدواج کند. 🔹عَنِ ابْنِ الْمُغِیرَةِ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه قَالَ: اسْتَأْذَنَتْ زَلِیخَا عَلَی یُوسُفَ فَقِیلَ لَهَا یَا زَلِیخَا إِنَّا نَکْرَهُ أَنْ نُقَدِّمَ بِکِ عَلَیْهِ لِمَا کَانَ مِنْکِ إِلَیْهِ قَالَتْ؛ * إِنِّی لَا أَخَافُ مَنْ یَخَافُ اللَّهَ * فَلَمَّا دَخَلَتْ قَالَ لَهَا ؛ یَا زَلِیخَا مَا لِی أَرَاکِ قَدْ تَغَیَّرَ لَوْنُک⁉️ ِ قَالَتِ ؛ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ الْمُلُوکَ بِمَعْصِیَتِهِمْ عَبِیداً وَ جَعَلَ الْعَبِیدَ بِطَاعَتِهِمْ مُلُوکاً ، قَالَ لَهَا ؛ یَا زَلِیخَا مَاالَّذِی دَعَاکِ إِلَی مَاکَانَ مِنْکِ❓ قَالَتْ ؛ حُسْنُ وَجْهِکَ یَا یُوسُفُ، فَقَالَ کَیْفَ لَوْ رَأَیْتِ نَبِیّاً یُقَالُ لَهُ *مُحَمَّدٌ (صلیّ الله علیه و آله) یَکُونُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ أَحْسَنَ مِنِّی وَجْهاً وَ أَحْسَنَ مِنِّی خُلُقاً وَ أَسْمَحَ مِنِّی کَفّاً قَالَتْ صَدَقْتَ‼️ قَالَ وَ کَیْفَ عَلِمْتِ أَنِّی صَدَقْتُ⁉️ قَالَتْ ؛ لِأَنَّکَ حِینَ ذَکَرْتَهُ وَقَعَ حُبُّهُ فِی قَلْبِی فَأَوْحَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَی یُوسُفَ أَنَّهَا قَدْ صَدَقَتْ، *وَ أَنِّی قَدْ أَحْبَبْتُهَا لِحُبِّهَا مُحَمَّدا* ً (صلی الله علیه و آله) فَأَمَرَهُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَنْ یَتَزَوَّجَهَا. 📚علل الشرائع: ۳۰. م. 🌸🌾 *أللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلَى‌مُحَمَّدٍوَآلِ‌مُحمَّدٍ* 🌸🌾 *الطّيِّبِين الطّاهِرين* 🌸🌾 *أللّهُمَّ*        🌸🌾 *صَلِّ*             🌸🌾 *عَلَى*                 🌸🌾 *مُحَمَدٍ*                    🌸🌾 *وَآل*                      🌸🌾 *مُحَمَّد*                        🌸🌾 *الطّيِّبِين*                      🌸🌾 *الطّاهِريِن*                    🌸🌾 *وَعَجِّل*                 🌸🌾 *فَرَجَهُم*             🌸🌾 *وَالعَن*          🌸🌾 *أعدائهم*    🌸🌾 *أجمعین* 🌸🌾 *آمین* 🌸🌾 *یا ربَّ* 🌸🌾 *العالَمین* 🤲 اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج 🤲 https://eitaa.com/GoftarHayeMandegar
هُوَ قَوْلُ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ عَلَی کُلِّ مِنْبَرٍ مِنْهُمْ خَطِیبٌ مِصْقَعٌ یَکْذِبُ عَلَی اللَّهِ وَ عَلَی رَسُولِهِ وَ عَلَی کِتَابِهِ. وَ قَالَ الْکُمَیْتُ فِی ذَلِکَ: مُصِیبٌ عَلَی الْأَعْوَادِ یَوْمَ رُکُوبِهَا لَمَّا قَالَ فِیهَا مُخْطِئٌ حِینَ یَنْزِلُ وَ لِغَیْرِهِ فِی هَذَا الْمَعْنَی: وَ غَیْرُ تَقِیٍّ یَأْمُرُ النَّاسَ بِالتُّقَی طَبِیبٌ یُدَاوِی النَّاسَ وَ هُوَ عَلِیلٌ. حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما می فرمایند : بر هر منبری [از منابر منافقین] خطیبی سخنور است که بر خدا و بر رسول او و بر کتاب او دروغ می‌بندد. کمیت‌بن‌زید اسدی در توضیح این سخن حضرت امیرالمومنین علیه السلام می‌گوید: یعنی به هنگامی‌که خطیب بر فراز منبر است، سخن از حق می‌راند و چون پایین می‌آید، به راه خطا می‌رود. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۱۸
قَالَ رَسُولُ اللهُ صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ؛ يَا عَلِیُّ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ وَ اصْطَفَانِی عَلَى جَمِيعِ الْبَرِّيَّةِ لَوْ أَنَّ عَبْداً عَبَدَ الله أَلْفَ عَامٍ مَا قَبِلَ الله ذَلِكَ مِنْهُ إِلَّا بِوَلَايَتِكَ وَ وَلَايَةِ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ ، وَ إِنَّ وَلَايَتَكَ لَا تُقْبَلُ إِلَّا بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكَ وَ أَعْدَاءِ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ ، بِذَلِکَ أَخْبَرَنِی جَبْرَئِیلُ فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ. یا علیّ قَسَم به آن کسی که مرا به نبوّت مبعوث کرد و بر همه موجودات برتری داد اگر بنده ای هزار سال خدا را عبادت کند ، آن عبادت از وی قبول نخواهد شد مگر به ولایت تو و ائمه از فرزندان تو ، و ولایت تو قبول نخواهد شد مگر به برائت از دشمنانت و دشمنان ائمه از فرزندان تو ، این را جبرئیل امین از جانب خدا آورده و سخن من نیست ، پس هر کس خواست ایمان آورَد ، و هر کس خواست کفر ورزَد. بحارالأنوار ۲۷ / ۱۹۹ ، حدیث ۶۶ ، عَن المناقب لابن شاذان .
علیه السلام راوی گوید: در مجلسِ امام صادق علیه‌السلام نشسته بودم که آن حضرت به حاضرین فرمودند: چرا شما اینقدر ما اهلبیت را خوار و ذلیل می‌کنید؟! مردی از اهالی خراسان بلند شد و گفت: پناه بر خدا از اینکه ما شما را یا چیزی که راجع به شما باشد را خوار کرده باشیم!! حضرت فرمودند: آری؛ تو خود یکی از افرادی هستی که مرا خوار کرده‌ای!! مرد خراسانی گفت: پناه به خدا می‌برم از اینکه شما را خوار کرده باشم. حضرت فرمودند: وای بر تو، مگر وقتی که ما نزدیک منطقه جُحفه بودیم نشنیدی که فلان شخص به تو گفت: به مقدار یک مِیْل مرا سوار کن! به خدا قسم از پیاده‌روی خسته و عاجز شده‌ام! به خدا قسم تو سر بلند نکردی و با این کار او را خوار و خفیف کردی!! وَ مَنِ اسْتَخَفَّ بِمُؤْمِنٍ فِینَا اسْتَخَفَّ وَ ضَیَّعَ حُرْمَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. و هر کس مؤمنی را خوار کند و نسبت به او بی‌تفاوت باشد، ما اهلبیت را خوار کرده و حُرمت خدا را ضایع کرده است. الکافی، ج۸ ص۱۰۲ .
.عن أَبی بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام، قَالَ: «إِنَ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ الْفَقِيرَ لَيَقُولُ يَا رَبِّ ارْزُقْنِي حَتَّى أَفْعَلَ كَذَا وَ كَذَا مِنَ الْبِرِّ وَ وُجُوهِ الْخَيْرِ فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِيَّةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ مَا يَكْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ.» ابوبصیر از امام صادق، علیه‌السلام، نقل می‌کند، که فرمودند: «بنده‌ی مؤمنِ فقیر می‌گوید: "پروردگارا، به من روزی بده، تا (با آن) فلان‌کارهای خیر را انجام دهم"، اگر خدا بداند او با نیتی صادق این را می‌گوید، اجری مانند اجر کسی که آن (کارهای خیر) را انجام داده، برایش می‌نویسد. به راستی که خداوند، وسعت‌دهنده‌ای کریم است.» الكافي، ج۲، ص۸۵
جناب ابوبصير گوید: در خدمت امام باقر علیه‌السلام وارد مسجد شدم؛ مردم در رفت و آمد بودند. امام علیه‌السلام به من فرمودند: از مردم بپرس مرا مى‏بينند! ابوبصیر گوید: به هر كس برخورد كردم، پرسيدم: حضرت باقر «صلوات‌الله‌علیه» را نديده‌اى؟ تمام افراد می‌گفتند: «خیر؛ او را ندیده‌ایم!» با اينكه امام باقر عليه‌السلام همان جا ايستاده بودند. تا اينكه ابوهارون مكفوف (نابينا) وارد مسجد شد. امام علیه‌السلام فرمودند: از او بپرس! رفتم و به ابوهارون گفتم: حضرت باقر «صلوات‌الله‌علیه» را نديده‌اى؟ ابوهارون گفت: مگر نمى‏بينى که آن حضرت همین‌جا ايستاده است؟! گفتم:(تو که نابینایی!) از كجا دانستى؟! ابوهارون گفت: وَ كَيْفَ لاَ أَعْلَمُ وَ هُوَ نُورٌ سَاطِعٌ!  چگونه مکان امامم را ندانم در حالی که وجود مبارکش، نورى درخشان است! الخرائج و الجرائح، ص۲۲۹ إثبات الهداة، ج۴ ص۱۱۱ .
پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم: المُؤمِنُ نِصفُهُ تَغافُلٌ. نیمی از رفتار مؤمن، مبنی بر تغافل و نادیده گرفتن است. (الشِّهاب‌ فی‌الحِکَم والآداب، ص ٧) امیرالمؤمنین صلوات الله علیه‌: تَغافَلْ یُحَمدْ أَمْرُكَ. تو برخی از امور و ناگواریها را نادیده بگیر، تا موقعیت و امورت ستوده گردد. (فهرست ‌غرر، ص ٢٩٧) امام جعفرصادق صلوات الله علیه: سه خصلت در هر کس باشد نشانة سَروری و آقایی او است: ‌فرو بردن خشم خود در وقت غضب (بیخیالش) ، عفو و اغماض از خطای دیگران (بیخیالش)، و صلة ارحام با جان و مال. (تحف‌العقول، ص ٣٣٠) امیرالمؤمنین صلوات الله علیه‌: مَن لَم یَتغافَلْ ولاَیَغُضُّ عَن كثیرٍ مِنَ الأُمورِ تَنَغَّصَتِ عَیشُه. کسی که تغافل نکند و از بسیاری از امور چشم‌پوشی ننماید زندگی تیره و ناگواری خواهد داشت. (فهرست غرر، ص ٢٩٧) .
۱۸۹۲- و عن علي عليه السلام : أنه استدرك على ابن هرمة خيانة و كان على سوق الأهواز فكتب إلى رفاعة فإذا قرأت كتابي هذا فنح ابن هرمة عن السوق و أوقفه للناس و اسجنه و ناد عليه و اكتب إلى أهل عملك لتعلمهم رأيي فيه و لا تأخذك فيه غفلة و لا تفريط فتهلك عند الله عز و جل من ذلك و أعزلك أخبث عزلة و أعيذك بالله من ذلك فإذا كان يوم الجمعة فأخرجه من السجن و اضربه خمسة و ثلاثين سوطا و طف به في الأسواق فمن أتى عليه بشاهد فحلفه مع شاهده و ادفع إليه من مكسبه ما شهد به عليه و مر به إلى السجن مهانا مقبوضا و احزم رجليه بحزام و أخرجه وقت الصلاة و لا تحل بينه و بين من يأتيه بمطعم أو مشرب أو ملبس أو مفرش و لا تدع أحدا يدخل إليه ممن يلقنه اللدد و يرجيه الخلاص فإن صح عندك أن أحدا لقنه ما يضر به مسلما فاضربه بالدرة و احبسه حتى يتوب و مر بإخراج أهل السجن إلى صحن السجن في الليل ليتفرجوا غير ابن هرمة إلا أن تخاف موته فتخرجه مع أهل السجن إلى الصحن فإن رأيت له طاقة أو استطاعة فاضربه بعد ثلاثين يوما خمسة و ثلاثين سوطا بعد الخمسة و ثلاثين سوطا الأولى و اكتب إلي بما فعلت في السوق و من اخترت بعد الخائن و اقطع عن الخائن رزقه . در دوران حکومت امیر المومنین علیه السلام، به آن حضرت خبر رسید که ابن هرمه مامور حکومتی ناظر بر بازار اهواز، مرتکب خیانتی شده است. امیر المومنین علیه السلام علیه السلام پس از اطلاع، به فرماندار خود در اهواز چنین فرمود: هنگامی که نامه مرا خواندی، ابن هرمه را از نظارت بازار برکنار دار و او را به مردم معرفی کن و به زندانش بیفکن و آبرویش را بریز و به همه بخش‌های تابع اهواز بنویس که من چنین عقوبتی برای او معین کرده‌ام. مبادا در مجازات او غفلت یا کوتاهی کنی، که نزد خدا خوار می‌شوی، و من به زشت‌ترین صورت ممکن تو را از کار برکنار می‌کنم و خدا آن روز را نیاورد. چون روز جمعه رسید، او را از زندان درآور و سی و پنج تازیانه به او بزن و او را در بازار بگردان. و هر کس گواهی آورد که ابن هرمه از او چیزی گرفته است، او را با گواه قسم بده، و مبلغ را از مال ابن هرمه بردار و به صاحب آن بپرداز و دوباره او را خوار و سرافکنده و بی‌آبرو به زندان بازگردان، پاهایش را در بند بگذار، و تنها برای نماز باز کن و فقط اگر کسی برایش خوراک یا نوشیدنی یا پوشاک یا زیراندازی آورد به او برسان. مگذار ملاقاتی داشته باشد، تا مبادا راه پاسخگویی به محاکمه را به او یاد دهند و به آزاد شدن از زندان امیدوارش سازند. و اگر دانستی که کسی چیزی (عذری) به او آموخته است که به مسلمانی زیانی می‌رساند، او را نیز تازیانه بزن و زندانی کن تا توبه کند. شب‌ها زندانیان را به فضای باز بیاور تا تفریح کنند، جز ابن هرمه! مگر اینکه بترسی که بمیرد، در این صورت او را نیز به حیاط زندان بیاور و اگر دیدی هنوز طاقت تازیانه خوردن دارد، پس از سی روز، سی وپنج تازیانه دیگر - به جز سی و پنج تازیانه نخستین - به او بزن. و برای من بنویس که در مورد بازار (و نظارت بر آن) چه کردی، و پس از این خائن، چه کسی را برگزیدی، در ضمن حقوق ابن هرمه خائن را نیز قطع کن. دعائم الاسلام، تالیف قاضی نعمان مغربی، جلد ۲، صفحه ۵۳۲-۵۳۴، حدیث ۱۸۹۲، چاپ موسسه آل البیت لاحیاء التراث مستدرک الوسائل، تالیف میرزای نوری، جلد ۱۷، صفحه ۴۰۳-۴۰۴، حدیث ۲۱۶۷۳، چاپ موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۳ ربیع الاول سالروز ورود کاروان همایونی ملک پاسپان حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به شهر مقدس قم ، تبریک و شاد باش باد