eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
738 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
208 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
"منطق کافی نیست، خردمندش کنید" ✍ مرضیه رمضان‌قاسم همه‌ی ما انسان‌ها هر صبح به محض بیدار شدن از خواب تا شب‌هنگام که معمولا از فرط خستگی سرمان به بالش نرسیده روح‌‌مان از تن موقتاً پر می‌کشد، در تکاپوی ساختن بهترین روز عمرمان هستیم اما به راستی چرا گاهی با وجود داشتن اعمال کاملا درست و منطقی نتیجه‌ی خوبی‌ عایدمان نمی‌شود بلکه موجب نارضایتی اطرافیان‌ می‌شویم و برعکس چالش‌های زیادی در زندگی‌ برای‌مان ایجاد می‌شود؟ به عقیده‌ی حقیر دلیل چالش‌های ما در زندگی غالبا؛نگریستن منطقی به مسائل است اما اگر نگاهی خِردمندانه به مسائل داشته باشیم و دنیا را تنها با عینک منطق ننگریم بلکه بین نگاه منطقی و نگاه خردمندانه تعادل و تمایز قائل شویم در می‌یابیم فردی که نگاه منطقی دارد به دنبال درستی و نادرستی عمل است، اما فرد خردمند معیارش ارتباط موثر است و معیار او تنها در راستای درستی عمل نیست، بلکه او تمام جوانب قضیه را به خوبی می‌سنجد تا رفتار صحیح‌ را در قالبی ارائه دهد که موثر واقع شود، افراد خردمند خزانه‌ی رفتاری وسیع و گسترده‌تری نسبت به افراد منطقی دارند آنها برای نيل به هدف‌شان که همان ارتباط موثر است راه و روش‌های متعددی ابداع کرده و به یک روش اکتفا نمی‌کنند بلکه راه‌ها و مسیرهای مختلفی را برمی‌گزینند تا به سر منزل مقصود که همان ارتباط موثر است دست یابند. ✔️عمل منطقیِ موثر، از ۶ "ز" برخوردار است: ۱. زمینه‌ی‌ انجام عمل فراهم باشد. ۲. ظرفیت فرد در نظر گرفته شود. ۳. زمین گفتمان مناسب باشد. ۴. زمان مناسب‌ باشد. ۵. زیرکانه بیان شود. ۶. زبان‌خوش باشد. ⚡️ به عنوان مثال: مادر منطقی، نوع رفتارش با همه‌ی فرزندان یکسان است زیرا ملاک برای او رفتار درست و منطقی بنابراین آنها نهایت تلاش‌شان این است که از رفتار نادرست و غیرمنطقی اجتناب کنند اما مادر خردمند در امر فرزند پروری، علاوه بر اینکه می‌کوشد عمل درستی انجام دهد در کنار آن روحیات، خلقیات، طبع و نوع هوش فرزندش را نیز مورد سنجش و واکاوی قرار می‌دهد تا بتواند رفتاری صحیح و موثری داشته باشد بنابراین او حتی با فرزندان دوقلوی خود با یک شیوه و روش برخورد نمی‌کند بلکه با هر یک از آنها رفتاری خاص و منحصر به فرد دارد و در عین داشتن رفتاری متفاوت می‌تواند با هر دو فرزند، ارتباطی موثر برقرار کند و رفتارش کاملا بجا، به موقع و حکیمانه است "هر چند برخی رفتار او را ناعادلانه یا غیر منطقی تلقی کنند" اما او چون در مسیر ارزش‌ها در حرکت است برخوردی خردمندانه‌ نسبت به مسائل زندگی دارد و به مقتضای هر مسئله عملکردش مطابق با همان مسئله است؛ چنین فردی رفتارش به گفتمان موثر ختم می‌گردد. ♻️نتیجه اینکه: منطق ابزاری از سنخ قانون است که اندیشه را از افتادن در خطاها مصون نگاه داشته و آن را به سمت استدلال‌هایی کاملاً پایدار رهنمون می‌سازد؛ لذا اگر کسی به کلّی منطق را در استدلال‌هایش به کار برد هر چند دچار خطا در تفکّر نمی‌‌شود چون روش‌های معقول فکر کردن و تصمیم‌گیری خوب را داراست اما‌ هر چند منطق داشتن در تعاملات لازم هست ولی کافی نیست همانگونه که عدالت‌ورزی در خانواده بدون فضل موجب سردی روابط می‌شود، داشتن زیست منطقی بدون خردمندی ارتباط موثری به دنبال نخواهد داشت. زیرا انسان منطقی هرچند در باورها، عقاید و افکارش انسجام دارد اما تمام مسائل زندگی را با مبنای خشکِ دودوتا چهارتای خودش می‌سنجد اما طبق نظر خانم مونیکا آردلت: فرد خردمند در تعاملات علاوه بر اینکه منافع فردی را در نظر می‌گیرد رفاه دیگران را‌ نیز مد نظر دارد. استرنبرگ معتقد است فرد خردمند برای دستیابی به خیر مشترک و همگانی دست به خلاقیت می‌زند یعنی ایجاد تعادل میان منافع چندگانه درون فردی، بین فردی، فرا فردی در عین حالی که منافع خودش را هم در نظر دارد. ✅ خردمندی که روان‌شناسان به آن معتقدند در آموزه‌های دینی ما نیز مشهود است همچنان که در کلام امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در نامه‌ی ۳۱ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: فرزند عزیزم نفس خویش را میزان بین خودت و دیگران قرار ده پس برای دیگران آن چیزی را دوست بدار که برای خودت دوست داری. آری تفاوت فرد منطقی با فرد خردمند از سنخ تفاوت در کمیت و کیفیت و یا نظیر تفاوت "زندگی خوب" و "خوب زندگی" کردن است؛ زیرا کسی که دنبال زندگی خوب است نگاهش منطقی است اما کسی که در پی " خوب زندگی" کردن است نگاهی خردمندانه دارد. پس خوب زندگی کنیم تا زندگی خوبی داشته باشیم @AFKAREHOWZAVI
💟یک‌سال گذشت ✍زهرا نجاتی سلام پدرمهربان و غریبم! یک‌سال دیگر هم گذشت از دوری و فراق! امسال هم علی‌اکبرهای زمانه زیادی کربلایی شدند. زینال‌زاده‌ها؛ علی‌وردی‌ها؛ حتی آرشام‌ها... و امان از من.. که حالا در عنفوان سال جدید؛ تازه فهمیده‌ام هرچه دویده‌ام گویی دربعد تو بوده و درقرب نبوده‌است! دلم برای خودم و هرکه مثل من می‌سوزد. بدباخته‌ایم که به تو دل نداده‌ایم.. بدباخته‌ایم که تو را نیافتیم... بدباخته‌ایم که نفهمیدیم انتظار برای تو؛ با دویدن برای من و ما و پول؛ فرق می‌کند! به قول حاج حسین:" تو درگوشه‌ای از تاریخ ایستاده‌ای و ما باید خودمان را به تو برسانیم و بازبه قول او؛ منتظر و بسیجی بودن؛ با دنبال کار و بار بودن منافات دارد. بد هم منافات دارد." 😔برای با تو بودن؛ باید سرازپا و روز از شب نشناخت تا به روزی برسیم که ۲۵ حرف دیگرعلم، برای این بشر مغرور؛ شناخته شود. و چقدرهمین یک گزاره برای اینکه بفهمیم چقدرتو را کم داریم؛ کافیست!!! 💟مولای من! این مناجات آخرین جمعه‌ی سال، را از ما بپذیر: مولای ما! ما را فراق روی تو تا کفر برده است @AFKAREHOWZAVI
41.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️یک قدم تاثیرگذار در شرایط بد اقتصادی و وضعیت سخت معیشت اگر هرکدام از ما یکی از کارت‌های بانکی‌مان را به امام زمان اختصاص دهیم و روی آن هم اسم امام زمان(عجل الله فرجه) را بنویسیم و هربار درصدی از درآمدهایمان را داخل آن بریزیم و مبلغ جمع شده را در راه امام‌مان هزینه کنیم، به هم‌وطنان‌مان کمک می‌کنیم. هرجا هم که هزینه می‌کنیم یادآور شویم که برای تعجیل در ظهور امام عصر(عجل الله فرجه) است و لاغیر. لطفا بیایید ما هم با تبلیغ این کار، هرکدام برای امام زمانمان کاری کنیم. @AFKAREHOWZAVI
بررسی تخصصی مسائل زن و خانواده مطالبه گری حقوق زنان و دختران ونزدی/بی تی اس/فمنیسم/شبهات/تحولات روز و...👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/683212834C1feea8e12e
🔅ماه برکت زِ آسمان می آید صوت خوش قرآن و اذان می آید تبریک به مؤمنینِ عاشق پیشه تبریک، بهار رمضان می آید🔆 🔰زمان ترتیل خوانی قرآن کریم حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها اعلام شد 💠ترتیل خوانی خواهران: ساعت ده صبح، شبستان حضرت نجمه خاتون سلام‌الله علیها @AFKAREHOWZAVI
۹ ✍چمن‌خواه امام مهدی (علیه‌السلام) در آینه‌ی روایات دربین موضوعات اسلامی، کمتر موضوعی است که به اندازه مهدویت، روایت داشته باشد. بعضی از محققان حدود دو هزار روایت از کتاب‌های روایی مسلمین را در این موضوع گرد آورده‌اند. مهمترین منابع حدیثی شیعه در موضوع مهدویت به شرح زیر است: الف. «کافی» اثر محمد بن یعقوب کلینی ۳۲۹ هجری. ب. «الغیبه» اثر محمد بن ابراهیم بن ابی زینب، معروف به نعمانی از راویان بزرگ شیعه در اوایل قرن چهارم. ج. «کمال الدین و تمام النعمة» اثر شیخ صدوق محمد بن علی ابن بابویه قمی وی از عالمان بزرگ شیعه است که کتابش به دستور امام عصر نوشته شده است. د. «الارشاد» اثر شیخ مفید ۴۱۳ قمری. استاد بزرگانی مانند شیخ طوسی و سید مرتضی و سید رضی است. ه. «کتاب الغیبه» اثر شیخ طوسی ۴۶۰ قمری. این کتاب از مهم ترین و کاملترین منابع شیعه در بحث مهدویت است. زیرا دلایل عقلی و نقلی وجود امام مهدی علیه‌السلام و غیبت و ظهور و نیز علائم ظهور، فضائل و سیره آن امام را آورده است. اهل سنت نیز در مهمترین کتاب های خود احادیث مهدویت را نقل کرده‌اند. برای نمونه می‌توان به مسند احمد بن حنبل پیشوای مذهب حنبلی و سنن ابوداود و سنن ترمذی از مجموعه صحاح سته اشاره کرد. گفتنی است که جمعی از محققان معاصر، روایات شیعه و سنی را در مجموعه با عنوان معجم احادیث الامام المهدی تدوین کرده‌اند. از بهترین کتابهای حدیثی زمان ما کتاب منتخب الاثر تالیف آیت الله صافی گلپایگانی است. ویژگی‌های روایات مهدوی الف.تنوع و گوناگونی موضوع ب. مهدویت در کلام همه معصومان علیه‌السلام ج. راویان احادیث مهدوی اعتبار روایات مهدویت از ویژگی های ارزشمند یک موضوع روایی، صحیح بودن روایاتی است که در آن موضوع نقل شده است. در مهدویت با توجه به فراوانی روایات و منابع کهن و اصیل روایات صحیح فراوان موجود است. از ویژگی های مهم روایات مهدویت تواتر آن است به این معنا که گاهی تعداد راویان یک حدیث به اندازه زیاد است که امکان دروغ بودن سخن آن‌ها به صفر می‌رسد و در این صورت مطمئن می‌شویم که آن حدیث از معصوم است. عرصه‌های مشترک حدیثی مسلمین یک. جهانی بودن حکومت مهدی و عدالت فراگیر او. دو. نزول حضرت عیسی علیه‌السلام از آسمان. سه. فرو رفتن لشکر سفیانی در سرزمین بیداء چهار. مهدی عج از عترت پیامبر صلی‌الله علیه وآله و از نسل فاطمه سلام‌‌الله پنج. هم نام بودن مهدی با پیامبرصلی الله علیه و اله. 🔹تلخیصی از کتاب نگین آفرینش (۱) ادامه دارد.(۷) @AFKAREHOWZAVI
بهشت من ✍نرگس سلیمانی می‌گوید: چشمانت را ببند و بهشت را تصورکن! چشمانت را می‌بندی نمی‌دانی بهشت را باید چگونه تصور کنی! می‌خواهی دستش بیندازی به او می‌گویی خب تو چگونه تصور می‌کنی؟! بدون معطلی جواب می‌دهد: این گونه! @AFKAREHOWZAVI
ترانه‌های شاد بهاری ✍اعظم یادگاری در چند قدمی سال نو دیگر و باز بهار شکوفه باران و منتظران مهدی چشم انتظار دل‌خوشیم به آمدنت یقین داریم که بهار تو هم می‌‌آید بهار شکوفه‌ها آمد صبرمان به‌سر آمد کاش عیدی ما با تو بگذرد آقا قلب‌مان برای آمدنت می‌تپد با قلمم صدایت می‌زنم من گدایی دیوانه‌وار، زندگی با تو سبز و جاریست ظهورت دلگرمی عاشقان است بیا تا طبیعت ترانه‌های شاد رسیدن بسراید 🍃السلام علیک یا ربیع الانام 🍃 @AFKAREHOWZAVI
«ایمان، توسل، هدایت» «پاداش‌های الهی تفضلات ورحمت اویند، نه استحقاق ما» ✍م *صالحی ▫️فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ يَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِراطاً مُسْتَقِيماً «175نساء» ▫️پس كسانى كه به خدا ايمان آورده وبه او توسّل جستند، بزودى آنان را در رحمت و فضل خويش وارد مى‌كند و آنان را به سوى خوددر راه راست هدایت می کند. 🔺ایمان امری باطنی وقلبی است وازنظر رتبه برتر از اسلام است. شرط ورود به رحمت وفضل خدا، ایمان وتوسل به ذات اقدس الهی واولیاء ورهبران دینی است. 🔻توسل به اولیای الهی را در زیارت جامعه کبیره داریم: "مَن اعتَصَمَ بکم فَقَداعتَصَمَ بالله" هرکس به شما متوسل شود، به خدا متوسل شده است. ▫️فضل ورحمت الهی بسیار وسیع است، به همین دلیل بهشتیان با مشاهده وفورنعمتها، متعجب می‌شوند که مگر ما چه کرده ایم؟ آیا مزد چند کار ناقص اینهمه نعمت است؟!! 🔻در سوره مومنون بعد از بیان صفات مومنان، فرموده : أُولَٰئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ اینانند که وارثانند، (۱۰) الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿١١﴾ وارثانی که بهشت فردوس را به میراث می برند [و] در آن جاودانه اند. (۱۱) ▫️معمولا ارث در جایی بکار می‌رود که مال بدون زحمت به شخصی برسد، در مورد فردوس برین فرموده: ارث شاید به همین دلیله که بهشت وقصر وکاخهایش قابل قیاس بااعمال چنددقیقه ای ما نیست. ▫️در دعای عدیله می خوانیم' اللهم فَضلُکَ رَجایی وَ کَرَمُکَ وَرَحمَتُکَ اَمَلی لاعَمَلَ لی اَستَحقُّ به الجنّة... بار الها فصل و کرم تو مایه امید من است و لطف و رحمتت آرزوی من، عملی که به وسیله آن مستحق بهشت شوم، ندارم و طاعتی که موجب رضای تو شود، به جا نیاوردم... 🔻نکته: زمینهٔ هدایت را خودمان باید فراهم کنیم، هدایت افراد طبق لیاقتها و زمینه های وجودی خودشان است ↔️یهدیهم الیه صراطا مستقیما صراط مستقیم، راهی است که به خدا منتهی شود، راههای انحرافی نباشد.. روزی 10نوبت در نمازهای واجبمان از خدا درخواست صراط مستقیم داریم، که طبق آیه 69 سوره نساء، طریق چهار گروه است: انبیاء، شهدا، صديقين وصالحین. «وحَسُنَ اولئک رفیقا» @AFKAREHOWZAVI
«خاک مادری» ✍طیبه فرید از اولین باری که برای فرار از فشار بحث‌های فلسفی، کتاب لیلی و مجنون نظامی را خواندم سال‌ها می‌گذرد. همیشه تصور می‌کردم این داستان چیزی کم دارد. یک حلقه مفقوده که عشق را دست نیافتنی و غیر منطبق با واقعیت می‌کند. عشقی که می‌توان ساعت‌ها از آن نوشت و از آن گفت و با آن گریست اما هرگز نمی‌شود لحظه ای با آن زیست! عشقی که نسبت آن با ابدیت نامشخص است و این پایان نامعلوم و این بی‌نسبتی با ابدیت حلقه‌ی مفقوده داستان‌های عاشقانه‌ای بود که خوانده بودم. امروز می‌خواهم از داستانی بنویسم که شرح زیستن دلدادگانی را به‌وضوح شرح می‌دهد و ای کاش نظامی گنجوی بود تا می‌توانست شرح این دلدادگی ابدی را به نظم در آورد. شرح داستانی که آغاز آن در صور لبنان شکل گرفت. قدیمی‌ها می‌گفتند عقد دختر عمو و پسر عمو را در آسمان‌ها بسته‌اند و شاید راست می‌گفتند. آسمان، چشم‌های آبی امام موسی صدر بود که در آرامش نگاهش خطبه‌ی عقد سید عباس و سُهام جاری شد. عباس جوان، مبارز اهل شهرک نبی شیث و طلبه‌ی مدرسه امام موسی صدر تصمیم داشت برای ادامه تحصیلات حوزوی به نجف برود و به‌خاطر علاقه به سُهام الموسوی مشتاق بود او رفیق راهش باشد. دل کندن از جنوب لبنان در مجاورت سید عباس برای سُهامِ با ایمان، اتفاق کوچکی بود چرا که سید عباس وطن او بود و هر جا عباس حضور داشت، آنجا خاک مادری سُهام بود. زندگی در نجف با همه سختی هایش برای مهاجران جوانِ روایت، بخاطر هم جواری با عتبه علویه و عالمان بزرگ دلپذیر بود، تحصیل در نجف، غواصی در دریای عمیق معارفی بود که مرواریدهای شب چراغش می توانست روشنی بخش مسیر ناهموار و سنگلاخی شیعیان محروم جنوب لبنان باشد.لیلی و مجنون داستان هنرشان این بود که در عین وصال، عاشقانه می‌زیستند، سید عباس در نجف، برای سُهام شرایط فقاهت را فراهم کرد تا مباد لیلی داستان از مجنون عقب بماند. و سُهام دیگر عباس را نه همسر، بلکه مقتدای خود می دید که لحظه ای حاضر نبود از او فاصله بگیرد. با فشار حکومت عراق بر روحانیون لبنانی، سید ناگزیر به وطن بازگشت و با تأسيس حوزه علمیه امام قائم و تبلیغ در روستاهای دورافتاده می کوشید رنگ محرومیت را از چهره‌ی مناطق شیعه نشین جنوب بزداید. با آغاز تهاجم اسرائیل به لبنان، لیلی و مجنون روایت به یاری حزب الله شتافتند، یکی با جنگیدن در زیر آتش و دیگری با سرکشی به خانواده‌های شهدا و جمع آوری کمک‌های مردمی برای حزب الله وشستن لباس‌های رزمندگان مقاومت. سُهام که حالا ام یاسر شده بود در تامین نیازهای خانواده‌های شهدا چنان محکم و مصمم بود که حتی ابائی از بخشیدن فرش های خانه اش نداشت! و عباس وقتی با خانه بدون فرش مواجه شد و داستان را شنید از شدت شوق سُهام را که زنجیر تعلق و وابستگی از پیکره حیات خود گشوده بود را در آغوش گرفت! با انتصاب سید عباس به سِمَت دبیر کلی جنبش حزب الله، زندگی موسوی‌ها به حساس‌ترین برهه حیاتی خود رسید. سُهام می‌دانست که انتهای این مسیر قطعا به شهادت منتهی می‌شود، او آرزو کرده بود که با مقتدایش عباس که عطر امیرالمؤمنین علیه السلام را از وجودش استشمام می‌کرد، به شهادت برسد. روز شانزدهم فوریه سال 1992مردم روستای جبشیت که برای سالگرد شهادت رهبر فقید حزب الله شیخ راغب حرب گِرد شمع سید عباس جمع شده بودند شاهد حرکت بالگردهای آپاچی اسراییل در آسمان روستا بودند، بالگردهایی که لحظاتی بعد در پیچ جاده سبز روستای تفاحتا کاروان خودروهای حزب الله را هدف قرار دادند. ماشین مرسدس مشکی که حامل سیدعباس و سُهام و سید حسین کوچک بود در همان لحظات اول منفجر شد، دود و آتش از خودرو حامل موسوی‌ها زبانه می‌کشید. سربازان اسراییل مانع ورود نیروهای امدادی به جاده تفاحتا شدند. چند روز بعد فرماندهان وقت اسراییل از تصمیم عجولانه خود پشیمان شدند چرا که شهادت عباس خیزش‌های جدیدی در جبهه مقاومت علیه اسراییل ایجاد کرد. از ساکنان سرزمین‌های اشغالی کسی نام فرماندهان آن عملیات را به ذهن نسپرد اما یاد و خاطره قهرمانان این روایت در حافظه شیعیان جنوب و جبهه مقاومت به روشنی باقی ماند و کودکان و نسل جدید فرزندان حزب الله پس از چهل سال در سرود سلام فرمانده با سید عباس بیعت کردند. @AFKAREHOWZAVI
💠کمال الانقطاع؛ طریقت ظهور ✍️زهرا سعادت آدم‌ها برای اتصال و ارتباط با منبع فیوضات الهی ریسمانی محکم‌تر و مورد اعتمادتر از دعا و مناجات ندارند تا چاره ای بر دردها و زخم‌های جان و تن مانده زیر آوار مصائب دنیاییشان باشد! دستی که به دعا بلند شده و قلبی که می‌شکند،فریاد بلند اعتراف به درگاه ربوبیت است که اگر مورد توجه و نگاه مهربانش نباشیم و حواس‌مان پرتِ زرق و برق دنیای فانی باشد،آخرت‌مان را خراب و ویرانه می‌سازیم! مگر نه اینکه همه جا مُلک الهی است و راه فراری جز حکومت او نداریم که تنها کسی است که تا ابدیت، هوای ما را در هر شرایطی خواهد داشت! چه نعمتی بالاتر از روی آوردن کامل به وجود لایزال و چه سعادتی لذت بخش تر از آنکه قلّاب دل‌هایمان به صخره اعتماد و آرامش بخش او گیر کند! کرامت فهم "انقطاع"رزقی است که در پرتو نورانیت مناجات به بنده متضرّع عنایت می‌گردد تا به روشنی، وابستگی خود را از جایی غیر از قدرت مطلقه خداوندی درک نموده و از پوشش حجاب‌های غافل کننده از خدا خارج گردد! امید انسان‌ها برای زدودن حجاب‌های باطنی، بصیرتی شگرف پدید می‌آورد تا به خوبی دریابد که در جایی دیگر، چیزی نخواهد دید! چشم بینایی که در عصر ظهور، به واسطه عبور از فتنه‌های زمانه تقویت نموده و عطشان از زلال معرفت مهدوی(عج) کویر دل و جان‌مان را با دعای تعجیل در فرج صاحب و مولای موعودمان سیراب نموده و در پادگان عشق حسینی(ع) ، حکومت عدل گستر جهان را مشق می‌کنیم تا در رکاب حضرتش قیام نموده و حکومت مستضعفان بر این کره خاکی را درک کنیم! @AFKAREHOWZAVI