eitaa logo
فلسفه و عرفان
4.9هزار دنبال‌کننده
499 عکس
217 ویدیو
342 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه و عرفان
🔹 لا تُعْجِبْکَ طنطنةُ الرّجل! در إرشاد القلوبِ ديلمی، روایت زیبایی از حضرت امام امیرالمؤمنین – علی
چنانچه اکثر پاسخ دهندگان محترم فرمودند مقصود از مجهول القدردر این روایت شریف حضرت مولا امیرالمومنین علیه السلام می باشد اگرچه در سائر‌ روایات دیگر سائر معصومین علیهم السلام به این عنوان و نظائرش‌ معرفی شده اند
🔹 مرحوم حاج سیّد حسین يعقوبی در کتاب سفينة الصّادقين نوشته‌اند: «... براى شركت در نماز جماعت آيةالل‍ه انصارى همدانی به مسجد جامع همدان رفتم. ايشان بر پشت‌بامِ آنجا نماز می‌خواندند. مؤذّن در آن شب كه شب جمعه بود اذان را با صداى بسيار دلربايی گفت. صداى خوب، تأثير عجيبى در انسان دارد. آقاى انصارى می‌فرمود: گاهى صداى خوب در يك لمحه انسان را از جا كنده و از طبيعت به ملكوت مى‌رساند. من اين مطلب را در آن شب بالعيان ديدم». @AGLOESHG
4_6041620599954998738.mp3
5.08M
بیانات استاد سیّد یدالل‍ه پیرامون تأثیر صدا و لحن زیبا بر نفْس، در تاریخ ۱۲ / ۴ ۱۳۹۵ ه‍ ش (قسمت اوّل) @AGLOESHG
4_6041620599954998739.mp3
6.79M
بیانات استاد سیّد یدالل‍ه پیرامون تأثیر صدا و لحن زیبا بر نفْس، در تاریخ ۱۲ / ۴ ۱۳۹۵ ه‍ ش (قسمت دوم) @AGLOESHG
🔹 « حكي أنّ بعض القضاة مرّ بطريقٍ مع بعض العدول فسمع صوتاً حسناً فأمسك القاضي على اُذُنه فأسرع في السّير، فقال العدل: لِمَ فعلتَ ذلك؟ قال: وجدت حلاوة الصّوت فخِفتُ الفتنة، فقال العدل: أمّا أنا فما وجدت حلاوته، ثم اتّفق أنّه شهد شهادة فردّه القاضي و قال: إن كنت صادقاً لا تستطيب الصّوت الحسن فأنت لست بسليم العقل و الحاسّة و إن كنت كاذباً فأنت من الكذّابين! ». (خزائن ، ص۳۵۴) @AGLOESHG
🔸 🔹 مرحوم آیة الله العظمی شیخ محمّد علی اراکی فرمود: 🔸 آخوند ملاّ علی باذِنه‌ای (از شاگردان آیة الله آقا شیخ محمّد باقر اصطهباناتی شیرازی) از استاد نقل می‌کرد که ایشان فرمودند: 🔹 مدّتی در تهران ساکن بودم و به تدریس می‌پرداختم، فقط یک ساعت وقت داشتم که آن را هم برای تنّفس و استراحت گذاشته بودم. 🔸 روزی طلبه‌ای آمد و اظهار کرد: به من کتاب شفا درس بدهید. 🔹 من گفتم: در درس عمومی شرکت‌کنید. گفت: خیر! حتماً درس خصوصی می‌خواهم. 🔸 هرچه من اصرار کردم او حاضر نشد، سرانجام قبول کردم، ولی گفتم: من کتاب ندارم. گفت: مانعی ندارد، من یک کتاب دارم که یک شب پیش شما باشد و یک شب پیش من. 🔹 درس را شروع کردیم و مدّتی بدین منوال گذشت. یک روز که نوبت من بود و کتاب پیشم مانده بود، هرچه گشتم کتاب را نیافتم و پیش آن آقا شرمنده شدم. 🔸 او وقتی دید که کتاب نیست، رفت و برگشت و گفت: من می‌دانم کتاب کجاست؟ یک راست به سراغ بقچه‌ای رفت، آن را باز کرد و کتاب را از میان آن بیرون آورد و به من داد. 🔹 من در حیرت فرو رفتم و گفتم: موضوع چیست؟! 🔸 گفت: پیرمردی از اوتاد که خدمت امام عصر - ارواحنا فداه - مشرّف می‌شود در خرابه‌ای از خرابه‌های شهر تهران سکونت دارد و من از او موضوع را پرسیدم، وی گفت: ساعتی که تو پیش آن استاد درس می‌خوانی، ساعتی است که آقا آن را برای معاشرت با زن خود گذارده بوده، لذا آن زن از دست تو، که وقت او را گرفته‌ای، ناراحت شده و کتاب را در فلان بقچه مخفی کرده است. 🔹 گفتم: تو چگونه با این شخص آشنا شدی؟! 🔸 گفت: من مدّتی روحانی محلی بودم و از این طریق به ارشاد مردم می‌پرداختم، ولی پس از مدّتی احساس کردم که سوادم در مسائل اعتقادی کامل نیست و نمی‌توانم مردم را درست و صحیح هدایت کنم، لذا در مصرف سهم امام شبهه و شک کردم. روزی به مردم گفتم: اموال من از خانه و اثاث، همه مربوط به شماست، بیایید و آن‌ها را ببرید. 🔹 بعداز آن به تهران آمدم و مدّتی در کاروانسرایی سکونت کردم و نمی‌دانستم چه کنم، اتّفاقاً دهانم هم زخم شده بود و آن را بسته بودم. 🔸 تا این‌که یک روز شخصی ناشناس مرا به اسم صدا زد و گفت: فلان دوا را مصرف کن، دهانت خوب می‌شود. من آن دوا را تهیه کرده و مصرف کردم، دهانم خوب شد. 🔹 بعد به این فکر افتادم که این مرد چه کسی بود که از درد و اسم من اطّلاع داشت و داروی او مؤثّر واقع شد؟! 🔸 وقت دیگری او را ملاقات کردم و از او پرسیدم: شما کی هستید؟ 🔹 گفت: من با پیرمردی از اوتاد که با امام عصر - ارواحنا فداه - تماس دارد، مربوط هستم. 🔸 گفتم: از او بپرس یا مرا پیش او ببر که وظیفه من چیست؟ 🔹 گفت: به من گفته شده که فلانی یعنی تو جزو مجاهدین راه خدا هستی. 🔸و همچنین گفته شده که نزد محمّد باقر اصطهباناتی برود و الهیات شفا را نزد او بخواند، و در درس عمومی هم نرود، زیرا بعضی از افرادی که در آن درس شرکت می‌کنند فاسق هستند، با آنان هم ننشیند و چنانچه ضرورتی داشت که به درس عمومی برود، بیرون اتاق بنشیند و گوش کند. 🔹 مرحوم حاج شیخ محمّد باقر اصطهباناتی فرموده بودند: من به او گفتم: از آن پیرمرد بپرس که آیا من هم می‌توانم خدمت آن حضرت برسم یا می‌توانم از آن حضرت سؤالاتی داشته باشم. 🔸 جواب آورد: تشرّف نمی‌شود، ولی سؤالات را بدهید به من تا خدمت ایشان معروض بدارم. من هم سه سؤال کردم... جواب آمد... 🔹 آیة الله آقای مصلحی فرزند آیة الله العظمی اراکی فرمودند: این داستان را مرحوم آقای سید محمّد علی سبط از مرحوم آیة اللَّه العظمی حاج شیخ محمّد حسین اصفهانی کمپانی (شاگرد آیة الله اصطهباناتی)، و آیة اللّه العظمی حاج آقا موسی شبیری زنجانی از مرحوم پدرشان با اندک اختلاف نقل کرده‌اند. روزنه هایی از عالم غیب، آیة الله سید محسن خرازی. 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
88-7-27 .mp3
9.85M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره دوم) استاد جلسه دوم کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
1_243428583.pdf
246.1K
نکاتی درباره شیوه تحصیل، تحقیق، نگارش و تدریس فلسفه گفتوگو با استاد @AGLOESHG
1_35040173.pdf
441.8K
آقای امینی نژاد که همان سیر و روش تفصیل یافته جناب استاد یزدان پناه می باشد @AGLOESHG
💎 برنامه و سفارش آیت الله العظمی به فراگیران حکمت اسلامی از زبان آیت الله غلامرضا شیخنا الاستاذحضرت آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی) فرمود : کسی که بخواهد رشته خود را فلسفه قراردهد خوب است و فلسفه را به این ترتیب بخواند: مرحله اول : ۱. المنطق ۲. الجوهرالنضید مرحله دوم: ۱. بدایةالحکمة ۲. کشف المراد بخش اثبات الصانع مرحله سوم: ۱. نهایة الحکمة ۲. شرح منظومه ۳. شفا مرحله چهارم: ۱. شرح اشارات ۲. شرح حکمة الاشراق قطب الدین شیرازی مرحله پنجم: ۱. جلد ۱و۲ ۲. الهیات شفا مرحله ششم : اسفارجلد ۳ تا ۹ —استاد فیاضی : افزون برهمه این ها یک دوره اسلامی متقن لازم است. 📔 پرنیان اندیشه، ص۴۳و۴۴ (کتاب پرنیان اندیشه مشتمل پرسش ها و پاسخ هایی از استاد فیاضی است). @AGLOESHG
4_5911402216652014501.pdf
3.02M
استاد 💎 اهداف وسرفصل های تفصیلی واحدهای درسی رشته تخصصی حکمت کانال فلسفه و عرفان @AGLOESHG
‍ 💎 توصیه‌ مهم استاد شهید درباره شیوه صحیح کتاب‌خوانی 🔸انسان کتاب را بار اول به قصد لذّت می‌خواند. در این صورت نمی‌تواند در مورد مطالب کتاب قضاوت کند؛ دور دوم می‌خواند (حتّی قوی‌ترین حافظه‌ها نیازمند است که یک کتاب مفید را لااقل دو بار پشت سر هم بخواند)؛ پس از آن، مطالب را تجزیه و تحلیل و دسته‌بندی می‌کند و هر مطلبی را با توجّه به اینکه از چه دسته مطالب است به حافظه می‌سپارد. 🔸اشتباه است اگر انسان یک کتاب را مانند یک سرگرمی مطالعه کند و قبل از آنکه مطالب کتاب، درست جذب ذهن شده باشد و ذهن فرصت تجزیه و تحلیل پیدا کرده باشد به کتاب دیگر و موضوع دیگر بپردازد؛ امروز کتب تاریخی، فردا روان‌شناسی و پس فردا مثلا کتب مذهبی مطالعه کند، همه مخلوط می‌شوند و حکم انباری بی‌نظم را پیدا می‌کند. 🔸انسان رشید کتاب‌ها و مطالبی را که برای خود لازم می‌داند، جمع می‌کند، آنها را مکرراً مطالعه و دسته‌بندی و سپس خلاصه می‌کند. خلاصه را یادداشت و به حافظه خود می‌سپارد؛ بعد به موضوع دیگر می‌پردازد. 📔 امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص۱۰۶ (با تلخیص)
نحوه برخورد معتقدین به مکتب با مرجعیت👇👇👇👇👇👇👇👇 پاشیدن خاک در چشم حقیقت!/ دانیال نمازی - شبکه اجتهاد http://ijtihadnet.ir/%D9%BE%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%AE%D8%A7%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%84-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%DB%8C/
کان الله و لم یکن معه‌ شی @AGLOESHG
و هو الان کما کان @AGLOESHG
88-8-4.MP3
12.14M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره دوم) استاد جلسه سوم کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
نقد کلامی فیلم هندی پی کی پی کی فیلمی در قالب طنز، محصول سال 2014 سینمای هند است. با توجه به مبنای «دئیسمی» فیلم (خداباوری بی دینان) که نفی ادیان است حدود یک سال پیش نقدی از آن توسط یکی از اعضای حلقه علمی تهیه شد، ولی جهت عدم اشاعه آن فیلم نشر نشد. اخیرا هم صفحه ای در وبلاگ برای آن نقد در نظر گرفته شد که به همان جهت، به صفحه اصلی پیوند داده نشد. همچنین قرار بود، در اوایل اسفند 98، جلسه برای نقد کلامی این فیلم با حضور استاد دکتر محمد جعفری در مکان مرکز تخصصی فلسفه اسلامی برگزار شود که با شیوع کرونا جلسه برگزار نشد. ولی اکنون که متاسفانه «روبیکا» این فیلم را در منظر عموم قرار داده، نقد آن را تقدیم می کنیم. http://hekmatadab.blogfa.com/page/pk گروه حکمت ادبی سفر https://what.sapp.ir/safarhekmat @AGLOESHG
هانری کربن به من گفت که نقطهٔ عطف فلسفی زندگی او آن روزی بود که در دانشگاه سوربن سر کلاس ماسینیون نشسته بود. ماسینیون از علاقهٔ کربن هم به فلسفه و هم به هایدگر و کسانی مانند او آگاه بود و علاقهٔ معنوی کربن را به فلسفه خوب می شناخت. او در پایان کلاس ، کتاب کهنه ای را از جیب بیرون آورد و در حالی که آن را به کربن می داد ، گفت : این کتاب گمشدهٔ توست. این کتاب چاپ سنگی بود از حکمة الاشراق شیخ شهاب الدین سهروردی. در آن زمان کربن زبان عربی را قبلا آموخته بود و آن را به خوبی می دانست. او گفت: من شروع به خواندن این کتاب کردم و کل زندگی ام دگرگون شد و دریافتم که گمشدهٔ حقیقی من نه هایدگر بلکه این کتاب بود. او منتقد سرسخت اگزیستانسیالیسم بود زمانی کربن گفت: وجود برای اگزیستانسیالیست ها به مرگ رهنمون می شود در حالی که در فلسفهٔ ملاصدرا و فلسفه ایرانی اسلامی راه به تعالی می گشاید و همواره رو به سوی مراتب بالاتر دارد. در جست و جوی امر قدسی (گفتگوی رامین جهانبگلو با سید حسین نصر) صفحه ۱۵۴ کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG