eitaa logo
گاه نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود)
6.8هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
15 فایل
تنها کانال رسمی علیرضا پورمسعود با مدیریت ادمین اینستاگرام https://www.instagram.com/a_poormasood وب سایت https://pourmasoud.ir توییتر https://twitter.com/A_poormasood تلگرام https://t.me/A_purm
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم خدایا ای پروردگار نور بزرگ و پروردگار کرسی بلند و پروردگار دریای جوشان و فرو فرستنده تورات و انجیل و زبور و پروردگار سایه و حرارت خورشید و نازل کننده قرآن بزرگ و پروردگار فرشتگان مقرّب و پیامبران و رسولان. خدایا از تو می‌خواهم به ذات بزرگوارت و به نور روی نوربخشت و فرمانروایی دیرینه‌ات، ای زنده و پا برجای دائم، از تو می‌خواهم به حق نامت که به آن آسمان‌ها و زمین‌ها روشن شد و به حق نامت که پیشینیان و پسینیان به آن شایسته می‌شوند، ای زنده پیش از هر زنده، ای زنده پس از هر زنده، ای زنده در آن وقتی که زنده‌ای نبود، ای زنده کننده مردگان و میراننده زندگان، ای زنده، معبودی جز تو نیست. خدایا برسان به مولای ما امام راهنمای راه‌یافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از سوی همه مردان و زنان مؤمن، در مشرق‌های زمین و مغرب‌هایش، همواری‌ها و کوه‌هایش، خشکی‌ها و دریاهایش و از طرف من و پدر و مادرم، از درودها به وزن عرش خدا و امتداد کلماتش و آنچه دانشش برشمرده و کتابش به آن احاطه یافته. خدایا در صبح این روز و تا زندگی کنم از روزهایم، برای آن حضرت بر عهده‌ام، عهد و پیمان و بیعت تجدید می‌کنم که از آن‌، رو نگردانم و هیچ‌گاه دست برندارم. خدایا مرا، از یاران و مددکاران و دفاع‌کنندگان از او قرار ده و از شتابندگان به سویش، در برآوردن خواسته‌هایش و اطاعت‌کنندگان اَوامرش و مدافعان حضرتش و پیش‌گیرندگان به سوی خواسته‌اش و کشته‌شدگان در پیشگاهش. خدایا اگر بین من و او مرگی که بر بندگانت حتم و قطعی ساختی حائل شد، کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوت‌کننده، در میان شهرنشین و بادیه‌نشین. خدایا آن جمال با رشادت و پیشانی ستوده را به من بنمایان و با نگاهی از من به او، دیده‌ام را سرمه بنه و در گشایش امرش شتاب کن و راه آمدنش را آسان گردان و شیوه و روشش را وسعت بخش و مرا به راهش درآور و فرمانش را نافذ کن و پشتش را محکم گردان. خدایا به دست او کشورهایت را آباد کن و بندگانت را به وسیله او زنده فرما، به درستی که تو فرمودی و گفته‌ات حق است که: «در خشکی و دریا به سبب آنچه [از اعمال زشت] که مردم به دست خود مرتکب شدند تباهی و فتنه آشکار شده است»، خدایا ولی‌ات و فرزند دختر پیامبرت که به نام رسولت نامیده شده، برای ما آشکار کن تا به چیزی از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد و حق را پابرجا و ثابت نماید؛ خدایا او را قرار ده پناهگاهی برای ستمدیدگان از بندگانت و یاور برای کسی که یاری برای خود جز تو نمی‌یابد و تجدیدکننده آنچه از احکام کتابت تعطیل شده و محکم‌کننده آنچه از نشانه‌های دینت و روش‌های پیامبرت (درود خدا بر او و خاندانش) رسیده است و او را قرار ده، خدایا، از آنان‌ که از حمله متجاوزان، نگاهش داری. خدایا پیامبرت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) را به دیدار او و کسانی که بر پایه دعوتش از او پیروی کردند شاد کن و پس از او به درماندگی ما رحم فرما، خدایا این اندوه را از این امت به حضور آن حضرت برطرف کن و در ظهورش برای ما شتاب فرما که دیگران ظهورش را دور می‌بینند و ما نزدیک می‌بینیم، به مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان. ✅ @A_purm
آیا ما در دنیای حقیقی زندگی می‌کنیم؟ 🔹جناب افلاطون تمثیلی داره که به غارافلاطونی یا The Allegory Of The Cave معروفه؛ خلاصه‌ش اینه که عده‌ای در غاری نشستن و صرفا سایهٔ موجودات رو می‌بینن و فکر می‌کنن حقیقت همین سایه هاست. 🔹اگر پذیریم حقیقت،یعنی منشأ واقعیت‌ها، تمام این جهان مثل یک سایه‌ست در مقابل جهان حقیقی که اصل و ریشهٔ همه چیز از اونجا تدبیر می‌شه؛ پس می‌شه گفت مثال جناب افلاطون بیراه نیست و ما هم در سایهٔ حقیقت، گرفتاریم 🔹عجیب‌تر اینه که با ظهور رسانه های جدید و دیجیتال، بشر امروز در دام سایه‌ای از سایه های حقیقته؛ وقتی فیلمی رو می‌بینیم، شاهد سایه‌ای از واقعیت هستیم که خودش سایهٔ حقیقته؛ یعنی ما حتی سایه رو هم نمی‌بینیم، بلکه در سایهٔ سایه غرق شدیم! 🔹این جهان سیاه اندر سیاهی که برای خودمون ساختیم، جنایت رو مبتذل کرده؛ اگر روزی خبر تجاوز کفار یهودی به زنان مسلمان یا قتل یک عالِم در حال مسافرکشی رو، می‌شنیدیم، مجامع جهانی به هم می‌ریخت و کمی در خودمون فرو می‌رفتیم که، چه کسانی مسبب شرایط امروز جهان و ایرانن 🔹اما صاحبان پول و قدرت، خبر قرارداد میلیاردی توپ‌بازی یه نفر رو در کنار ده ها خبر بی‌ارزش دیگه قرار می‌دن، تا اخبار حقیقی نفوذشون رو از دست بدن و هرروز مخاطب خودش رو نسبت به حقیقت، بی‌تفاوت‌تر ببینه 🔹تنها راه خلاص شدن از این زندگی در سایه، پررنگ کردن واقعیات ریشه‌ای و زنده کردن حس حقیقت‌جویی در انسان هاست؛ اگر افق دید ما از تور کردن چند تا پسر/دختر برای خوشگذرونی، بره روی عشق‌بازی با موجود بی‌نهایت و کسب رضایتش، تک نفری می‌تونیم تمام معادلات کفر رو به هم بریزیم. ✅ @A_purm
🔰 احمد طیبی، نماینده عرب تبار کنست ‎اسرائیل در اظهار نظری جنجالی که سر و صدای زیادی در رسانه های اسرائیلی برانگیخته مدعی شد ‎داعش توسط دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل اداره می شود. ✅ @A_purm
✅ «انگار با اشباح درگیر شده‌ایم!» ✅ @A_purm
گاه نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود)
هیجان و فرآیند محبت ‏ماجرای عاطفی بر پایه ترشح دوپامین بسیار پرهیجان بوده و در صورتی که مدت زمان آن
دوپامین و اتاق خواب ‏مراحل رابطه جنسی به دلیل انتظار شوق آمیز برخورداری از لذات جسمی همانند مراحل عشق است رابطه جنسی مثل نوعی عشق تسریع شده است با هوس آغاز می‌شود که همراه با افزایش ترشح دوپامین ناشی از ترشح تستوسترون است. سپس برانگیختگی ایجاد میشود که با نوعی فعالیت آینده نگرانه مربوط به ترشح دوپامین همراه است. ‏با شروع تماس جسمی مغز برای برخورداری از لذات تجربه حسی که عمدتاً وابسته به رهاسازی آندورفین هاست به سوی اینجا و اکنون هدایت می‌شود اوج رابطه به ارگاسم می رسد که تقریباً به طور کامل نوعی تجربه اینجا و اکنون است که با واسطه آندورفین‌ها و سایر نوروترنسمیترهای «اینجا و اکنون»انجام میگیرد این نوروترنسمیترها در مجموع سبب سرکوب ترشح دوپامین می‌شوند. ‏این انتقال در مردان و زنان هلندی مورد بررسی قرار گرفت و با تصویربرداری ثبت شد. این داوطلبان را در دستگاه اسکنر مغز قرار دادند و آنها را برای رسیدن به ارگاسم تحریک کردند. ‏در تصاویر مشخص شد که اوج لذت جنسی با کاهش فعالیت نورون‌های قشر جلوی پیشانی همراه است که محل ترشح دوپامین و نیز مهار رفتار است کاهش مهار سبب فعال سازی مدارهای «اینجا و اکنون» می‌شود که برای رسیدن به اوج لازم است. مهم نیست که فرد زن باشد یا مرد غیر از چند استثنا پاسخ مغز به ارگاسم همیشه یکی است باید سیستم دوپامین خاموش و سیستم اینجا و اکنون» روشن شود. ‏روال کلی این است اما درست همانطور که برای عده ای حرکت از عشق سودایی به سوی عشق صمیمانه دشوار است برای عده ای از افراد دارای سامانه فعال دوپامین نیز تغییر حالت به سوی فعال سازی سیستم اینجا و اکنون حین تماس جنسی سخت است. ‏یعنی گاهی برای مردان و زنانی که انگیزه های نیرومندی نیز دارند کنار گذاشتن افکار و دل سپردن به احساس صمیمیت، کمتر فکر کردن و بیشتر احساس کردن بسیار چالش برانگیز است. ‏نوروترنسمیترهای «اینجا و اکنون» به ما امکان می‌دهند واقعیت را درک کنیم و رابطه جنسی رابطه ای بسیار قوی و شدید است دوپامین همواره فراتر از واقعیت حرکت می‌کند و ما را وادار می‌کند به چیز بهتری فکر کنیم و برای آنکه بر میزان فریبکاری بیفزاید به ما امکان می‌دهد تا آن واقعیت بهتر را کنترل کنیم. اینکه شاید رسیدن به این واقعیت خیالی امکان پذیر نباشد اهمیتی ندارد دوپامین همیشه می‌تواند ما را به دنبال خیال‌های واهی بفرستد. ✍️علیرضا پورمسعود ✅ @A_purm
هاآرتص اسرائیل در یادداشتی خواندنی به قلم «شیرین فلاح صعب» به جنگ فرهنگی یک دهه اخیر ‎ترکیه و ‎مصر از خلال تولیدات سریالی های رمضانی پرداخته است. یادداشت فوق ضمن بازخوانی روایت سریال های ترکی چون دره گرگ ها، قیام ارطغرل، سلطان عبدالحمید دوم از یک سو و سریال های مصری الاختیار، بطلوع الروح و ‎الحشاشین از سوی دیگر، به تلاش های دولت اردوغان برای احیای عثمانیگری در جهان عرب و کشورهای اسلامی از یک سو و نبرد عقیدتی عبدالفتاح السیسی با احیای عثمانیگری در پوشش اخوان المسلمین و داعش به عنوان دو تفکر دست پرورده اردوغان می پردازد. لینک گزارش هاآرتص: https://www.haaretz.co.il/gallery/television/2024-03-18/ty-article-magazine/.highlight/0000018e-50de-dca4-ad8e-f4fe96da0000@A_purm
⭕️ متن دعای عهد 🔺بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ، وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ، وَ مُنْزِلَ التَّوْراهِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ، وَ رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ، وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْمَلائِکَهِ الْمُقَرَّبینَ، وَالْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ اَللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ، وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ، وَ مُلْکِکَ الْقَدیمِ، یا حَىُّ یا قَیُّومُ، أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ، وَ بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ، یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ، یا مُحْیِىَ الْمَوْتى، وَ مُمیتَ الْأَحْیاءِ، یا حَىُّ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ. اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ الْقائِمَ بِأَمْرِکَ، صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ، عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها، سَهْلِها وَ جَبَلِها، وَ بَرِّها وَ بَحْرِها، وَ عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَهَ عَرْشِ اللَّهِ، وَ مِدادَ کَلِماتِهِ، وَ ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَ أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ. أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى صَبیحَهِ یَوْمى هذا، وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَهً لَهُ فى عُنُقى، لا أَحُولُ عَنْها، وَ لا أَزُولُ أَبَداً. اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِهِ، وَالذّابّینَ عَنْهُ، وَالْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِد حَوائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامینَ عَنْهُ، وَالسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ. اَللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً، فَأَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى مُؤْتَزِراً کَفَنى، شاهِراً سَیْفى، مُجَرِّداً قَناتى، مُلَبِّیاً دَعْوَهَ الدّاعى فِى الْحاضِرِ وَالْبادى. اَللّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَهَ الرَّشیدَهَ وَالْغُرَّهَ الْحَمیدَهَ، وَاکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَهٍ مِنّى إِلَیْهِ، وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ، وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ، وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ، وَاسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ، وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ، وَاشْدُدْ أَزْرَهُ، وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ ، وَ أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ، فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ: ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ، فَأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِکَ. حَتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ، وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ وَ ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ، وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ، وَ مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ، وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ، اَللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِرُؤْیَتِهِ، وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ، وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ ، اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّهَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّهِ بِحُضُورِهِ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً، بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ. اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ ✅ @A_purm
بسم الله الرحمن الرحیم خدایا ای پروردگار نور بزرگ و پروردگار کرسی بلند و پروردگار دریای جوشان و فرو فرستنده تورات و انجیل و زبور و پروردگار سایه و حرارت خورشید و نازل کننده قرآن بزرگ و پروردگار فرشتگان مقرّب و پیامبران و رسولان. خدایا از تو می‌خواهم به ذات بزرگوارت و به نور روی نوربخشت و فرمانروایی دیرینه‌ات، ای زنده و پا برجای دائم، از تو می‌خواهم به حق نامت که به آن آسمان‌ها و زمین‌ها روشن شد و به حق نامت که پیشینیان و پسینیان به آن شایسته می‌شوند، ای زنده پیش از هر زنده، ای زنده پس از هر زنده، ای زنده در آن وقتی که زنده‌ای نبود، ای زنده کننده مردگان و میراننده زندگان، ای زنده، معبودی جز تو نیست. خدایا برسان به مولای ما امام راهنمای راه‌یافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از سوی همه مردان و زنان مؤمن، در مشرق‌های زمین و مغرب‌هایش، همواری‌ها و کوه‌هایش، خشکی‌ها و دریاهایش و از طرف من و پدر و مادرم، از درودها به وزن عرش خدا و امتداد کلماتش و آنچه دانشش برشمرده و کتابش به آن احاطه یافته. خدایا در صبح این روز و تا زندگی کنم از روزهایم، برای آن حضرت بر عهده‌ام، عهد و پیمان و بیعت تجدید می‌کنم که از آن‌، رو نگردانم و هیچ‌گاه دست برندارم. خدایا مرا، از یاران و مددکاران و دفاع‌کنندگان از او قرار ده و از شتابندگان به سویش، در برآوردن خواسته‌هایش و اطاعت‌کنندگان اَوامرش و مدافعان حضرتش و پیش‌گیرندگان به سوی خواسته‌اش و کشته‌شدگان در پیشگاهش. خدایا اگر بین من و او مرگی که بر بندگانت حتم و قطعی ساختی حائل شد، کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوت‌کننده، در میان شهرنشین و بادیه‌نشین. خدایا آن جمال با رشادت و پیشانی ستوده را به من بنمایان و با نگاهی از من به او، دیده‌ام را سرمه بنه و در گشایش امرش شتاب کن و راه آمدنش را آسان گردان و شیوه و روشش را وسعت بخش و مرا به راهش درآور و فرمانش را نافذ کن و پشتش را محکم گردان. خدایا به دست او کشورهایت را آباد کن و بندگانت را به وسیله او زنده فرما، به درستی که تو فرمودی و گفته‌ات حق است که: «در خشکی و دریا به سبب آنچه [از اعمال زشت] که مردم به دست خود مرتکب شدند تباهی و فتنه آشکار شده است»، خدایا ولی‌ات و فرزند دختر پیامبرت که به نام رسولت نامیده شده، برای ما آشکار کن تا به چیزی از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد و حق را پابرجا و ثابت نماید؛ خدایا او را قرار ده پناهگاهی برای ستمدیدگان از بندگانت و یاور برای کسی که یاری برای خود جز تو نمی‌یابد و تجدیدکننده آنچه از احکام کتابت تعطیل شده و محکم‌کننده آنچه از نشانه‌های دینت و روش‌های پیامبرت (درود خدا بر او و خاندانش) رسیده است و او را قرار ده، خدایا، از آنان‌ که از حمله متجاوزان، نگاهش داری. خدایا پیامبرت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) را به دیدار او و کسانی که بر پایه دعوتش از او پیروی کردند شاد کن و پس از او به درماندگی ما رحم فرما، خدایا این اندوه را از این امت به حضور آن حضرت برطرف کن و در ظهورش برای ما شتاب فرما که دیگران ظهورش را دور می‌بینند و ما نزدیک می‌بینیم، به مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان. ✅ @A_purm
الزاماً هركی دوربين ميخره عكاس نيست! الزاماً هركی مينويسه نويسنده نيست! الزاماً هركی بوم نقاشي داره نقاش نيست! و سرتون رو درد نیارم کلا ببین الزاماً هركی آدمِ، انسان نيست. تمام. ✅ @A_purm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پلیکان هر جنبنده‌ای رو برای خوردن امتحان می‌کنه! آخه کاپی‌بارا؟ 😂 همیشه چیزی رو برای خوردن انتخاب کن که اندازه دهنت باشه. ✅ @A_purm
گاه نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود)
دوپامین و اتاق خواب ‏مراحل رابطه جنسی به دلیل انتظار شوق آمیز برخورداری از لذات جسمی همانند مراحل
مغز چگونه کنترل می‌شود؟ ‏بسی چیزهاست که دلمان میخواهد به آنها برسیم اما بعد نمی‌توانیم به آنها علاقه مند شویم. دوپامین می‌تواند منطق انسان را فلج کند و آرزوهای مخربی را در وجوش بیدار کند و سبب بروز شدیدترین رفتارهای آسیب زایی شود که در تصور می‌گنجد. ‏هر کسی گاهی از خود می‌پرسد چرا این کارها را انجام میدهم؟ چرا اینطور تصمیم می گیرم؟ ‏به نظر میرسد سوال ساده ای است ما هر کاری را به دلیلی انجام می‌دهیم لباس می پوشیم چون سردمان است، صبح بلند می‌شویم و سر کار میرویم چون باید هزینه های زندگی را بپردازیم. دندان‌های خود را مسواک میزنیم تا دچار پوسیدگی نشوند بیشتر کارهایی که انجام می‌دهیم برای رسیدن به اهداف دیگر هستن مشکل اینجاست که این سوال‌ها را میتوان تا بی نهایت ادامه داد چرا می‌خواهید گرم شوید؟ چه اهمیتی دارد بتوانیم از پس پرداخت هزینه‌های زندگی برآییم؟ بچه ها معمولا این قبیل بازی‌ها را دوست دارند وقت خواب شده؟ چرا؟ چون باید صبح بری مدرسه چرا؟ چون باید درس بخونی؟ چرا باید درس بخونم؟و الی آخر. ‏چیزی وجود دارد که بخاطر خودش بخواهیم؟ ‏خواستن یا آرزو از یک بخش قدیمی تکاملی مغز که در عمق جمجمه قرار دارد ناشی می شود که ناحیه تگمنتال قدامی نامیده میشود این بخش سرشار از دوپامین بوده و در اصل یکی از دو ناحیه اصلی ترشح کننده دوپامین مغز است ‏سلول‌های این بخش مثل بیشتر سلول‌های مغزی دارای رشته‌های بلندی هستند که با عبور از مسیری پرپیچ و خم در مغز به هسته آکومبنس میرسند وقتی این سلول‌های دارای رشته های بلند فعال شوند دوپامین ترشح می‌کنند و آن را به هسته آکومبنس انتقال می‌دهند تا مایه تولید حس برانگیختگی شود. ‏نام علمی این مدار مسیر مزولیمبیک است اما به منظور رعایت سادگی میتوان آن را مدار آرزوی دوپامین نامید. ‏هدف این مدار دوپامینی تقویت رفتارهایی است که منجر به افزایش شانس بقاء و تولید مثل می‌شوند یا به زبان ساده تر در پیدا کردن جفت و غذا و غلبه بر رقیبان به موجود زنده کمک میکند مدار آرزو وقتی یک بشقاب پر از شیرینی خامه‌ای را روی میز میبینیم فعال می‌شود ربطی هم به این ندارد که در آن لحظه گرسنه باشیم یا نه ،فقط صرف حضور چیزی که از دیدگاه تکاملی برای حفظ بقا اهمیت داشته باشد میتواند آن را فعال کند. ‏یعنی به محض آنکه چنین چیزی دیده شد اعم از اینکه فرد گرسنه باشد یا نه مدار آرزو روشن می‌شود. این ماهیت دوپامین است که همیشه می‌خواهد مقدار بیشتری از هر چیز را به دست آورد و همواره به سوی آینده می نگرد. گرسنگی مسئله «اینجا و اکنون» است اما دوپامین می‌گوید «حتی اگر گرسنه هم نیستی برو جلو، یک شیرینی خامه‌ای بردار و بخور آن طوری شانس بیشتری برای زنده ماندن داری از کجا میدانی دوباره چه وقتی میتوانی لقمه غذایی به چنگ بیاوری؟» این توجیه برای نیاکان باستانی ما که بخش عمده زندگی خود را در گرسنگی به سر می بردند قابل قبول بود. ✍️علیرضا پورمسعود ✅ @A_purm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا شب زیارتی اباعبدالله هست خودت ببخش و بیامرز تمام بندگانت را، مخصوصا آنهایی رو که تو خودت اجازه دادی مردم بشناسننشون و پای حرف ها و تلاوت قرآنی که تو نازل کردی عمری قاری بودن و مردم سلام و درود خاص تورو براشون دعا میکردن. خدایا ببخش تمام ماهارو و به بندگان صالحت الحاق کن. ✅ @A_purm
⭕️ متن دعای عهد 🔺بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ، وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ، وَ مُنْزِلَ التَّوْراهِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ، وَ رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ، وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْمَلائِکَهِ الْمُقَرَّبینَ، وَالْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ اَللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ، وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ، وَ مُلْکِکَ الْقَدیمِ، یا حَىُّ یا قَیُّومُ، أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ، وَ بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ، یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ، یا مُحْیِىَ الْمَوْتى، وَ مُمیتَ الْأَحْیاءِ، یا حَىُّ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ. اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ الْقائِمَ بِأَمْرِکَ، صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ، عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها، سَهْلِها وَ جَبَلِها، وَ بَرِّها وَ بَحْرِها، وَ عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَهَ عَرْشِ اللَّهِ، وَ مِدادَ کَلِماتِهِ، وَ ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَ أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ. أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى صَبیحَهِ یَوْمى هذا، وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَهً لَهُ فى عُنُقى، لا أَحُولُ عَنْها، وَ لا أَزُولُ أَبَداً. اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِهِ، وَالذّابّینَ عَنْهُ، وَالْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِد حَوائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامینَ عَنْهُ، وَالسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ. اَللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً، فَأَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى مُؤْتَزِراً کَفَنى، شاهِراً سَیْفى، مُجَرِّداً قَناتى، مُلَبِّیاً دَعْوَهَ الدّاعى فِى الْحاضِرِ وَالْبادى. اَللّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَهَ الرَّشیدَهَ وَالْغُرَّهَ الْحَمیدَهَ، وَاکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَهٍ مِنّى إِلَیْهِ، وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ، وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ، وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ، وَاسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ، وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ، وَاشْدُدْ أَزْرَهُ، وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ ، وَ أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ، فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ: ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ، فَأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِکَ. حَتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ، وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ وَ ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ، وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ، وَ مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ، وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ، اَللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِرُؤْیَتِهِ، وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ، وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ ، اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّهَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّهِ بِحُضُورِهِ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً، بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ. اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ ✅ @A_purm
بسم الله الرحمن الرحیم خدایا ای پروردگار نور بزرگ و پروردگار کرسی بلند و پروردگار دریای جوشان و فرو فرستنده تورات و انجیل و زبور و پروردگار سایه و حرارت خورشید و نازل کننده قرآن بزرگ و پروردگار فرشتگان مقرّب و پیامبران و رسولان. خدایا از تو می‌خواهم به ذات بزرگوارت و به نور روی نوربخشت و فرمانروایی دیرینه‌ات، ای زنده و پا برجای دائم، از تو می‌خواهم به حق نامت که به آن آسمان‌ها و زمین‌ها روشن شد و به حق نامت که پیشینیان و پسینیان به آن شایسته می‌شوند، ای زنده پیش از هر زنده، ای زنده پس از هر زنده، ای زنده در آن وقتی که زنده‌ای نبود، ای زنده کننده مردگان و میراننده زندگان، ای زنده، معبودی جز تو نیست. خدایا برسان به مولای ما امام راهنمای راه‌یافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از سوی همه مردان و زنان مؤمن، در مشرق‌های زمین و مغرب‌هایش، همواری‌ها و کوه‌هایش، خشکی‌ها و دریاهایش و از طرف من و پدر و مادرم، از درودها به وزن عرش خدا و امتداد کلماتش و آنچه دانشش برشمرده و کتابش به آن احاطه یافته. خدایا در صبح این روز و تا زندگی کنم از روزهایم، برای آن حضرت بر عهده‌ام، عهد و پیمان و بیعت تجدید می‌کنم که از آن‌، رو نگردانم و هیچ‌گاه دست برندارم. خدایا مرا، از یاران و مددکاران و دفاع‌کنندگان از او قرار ده و از شتابندگان به سویش، در برآوردن خواسته‌هایش و اطاعت‌کنندگان اَوامرش و مدافعان حضرتش و پیش‌گیرندگان به سوی خواسته‌اش و کشته‌شدگان در پیشگاهش. خدایا اگر بین من و او مرگی که بر بندگانت حتم و قطعی ساختی حائل شد، کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوت‌کننده، در میان شهرنشین و بادیه‌نشین. خدایا آن جمال با رشادت و پیشانی ستوده را به من بنمایان و با نگاهی از من به او، دیده‌ام را سرمه بنه و در گشایش امرش شتاب کن و راه آمدنش را آسان گردان و شیوه و روشش را وسعت بخش و مرا به راهش درآور و فرمانش را نافذ کن و پشتش را محکم گردان. خدایا به دست او کشورهایت را آباد کن و بندگانت را به وسیله او زنده فرما، به درستی که تو فرمودی و گفته‌ات حق است که: «در خشکی و دریا به سبب آنچه [از اعمال زشت] که مردم به دست خود مرتکب شدند تباهی و فتنه آشکار شده است»، خدایا ولی‌ات و فرزند دختر پیامبرت که به نام رسولت نامیده شده، برای ما آشکار کن تا به چیزی از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد و حق را پابرجا و ثابت نماید؛ خدایا او را قرار ده پناهگاهی برای ستمدیدگان از بندگانت و یاور برای کسی که یاری برای خود جز تو نمی‌یابد و تجدیدکننده آنچه از احکام کتابت تعطیل شده و محکم‌کننده آنچه از نشانه‌های دینت و روش‌های پیامبرت (درود خدا بر او و خاندانش) رسیده است و او را قرار ده، خدایا، از آنان‌ که از حمله متجاوزان، نگاهش داری. خدایا پیامبرت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) را به دیدار او و کسانی که بر پایه دعوتش از او پیروی کردند شاد کن و پس از او به درماندگی ما رحم فرما، خدایا این اندوه را از این امت به حضور آن حضرت برطرف کن و در ظهورش برای ما شتاب فرما که دیگران ظهورش را دور می‌بینند و ما نزدیک می‌بینیم، به مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان. ✅ @A_purm
رفع استرس، تدابیر مقابله ای افکار و رفتارهایی است که پس از روبه رو شدن فرد با رویداد استرس زا به کار گرفته میشوند. راهبردهای مقابله ای مجموعه ای از تلاشهای شناختی و رفتاری فرد است که در جهت تعبیر و تفسیر و اصلاح یک وضعیت تنشزا به کار میرود و منجر به کاهش رنج ناشی از آن موقعیت میشود. از این رو اگر تلاشهای مقابله ای و مدیریت استرس فرد از نوع موثر، با کفایت و سازگارانه باشد، تنیدگی کمتر فشارزا به شمار میرود و واکنش نسبت به آن نیز در راستای کاهش پیامدهای منفی آن است، این مسئله میتواند منجر به ارتقای کیفیت زندگی فرد شود. اما اگر سبک یا الگوی مدیریت استرس یا مقابله با استرس، ناسازگارانه و ناکافی باشد، نه تنها تنیدگی را مهار نمیکند بلکه خود این واکنش منبع فشار به شمار آمده و شرایط را بدتر میکند، و این مسئله میتواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین نوع مدیریت استرس بر کیفیت زندگی افراد تاثیرگذار است. @A_purm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فروریختن پل در شهر بالتیمور در سریال سیمسونها پیش بینی شده بود🙃 به گفته کاربران TikTok، Simpsons فروریختن یک پل بزرگ آمریکایی را پیش‌بینی کرده بود و آنها ادعا می‌کنند که این بخشی از برنامه‌نویسی پیش‌بینی بوده است. ✅ @A_purm
آمارها نشان می دهد روند حملات تروریستی در پاکستان از سال ۲۰۲۰ موج افزایشی پیدا کرده است و برخی همزمانی این مسئله با خروج آمریکا از افغانستان را معنادار می دانند. در ارتباط با عملیات علیه اتباع چینی هم می توان این روند را مشاهده کرد. https://crss.pk/pakistans-violence-related-fatalities-mark-a-record-6-year-high-56-surge-in-violence-recorded-in-2023-crss-annual-security-report/@A_purm
💢پایان عصر شبکه‌های اجتماعی؟ 📝یادداشت منتشر شده در اکونومیست| ترجمه محمد رهبری 🔻«شبکه‌های اجتماعی دیگر چندان اجتماعی نیستند»؛ این ایده یادداشت مهمی است که هفته‌نامه اکونومیست مدتی قبل منتشر کرد. بر اساس این گزارش، فعالیت کاربران شبکه‌های اجتماعی، به گروه‌های خصوصی در پیام‌رسان‌ها (مثل واتس‌اپ و تلگرام) منتقل شده و محتوای درون شبکه‌های اجتماعی (مثل توئیتر و اینستاگرام) با محتوای افراطی جایگزین شده است. امری که مشکلاتی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها ایجاد خواهد کرد. خلاصه این یادداشت با کمی تغییر (که متن کامل آن در اینجاست) را در ادامه می‌توانید بخوانید: 🔹بیش از ۲۰ سال از زمانی که فیس‌بوک متولد شد و دنیای جدیدی را خلق کرد، گذشت؛ اما حالا پس از ۲۰ سال از فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها دستخوش دگرگونی عمیقی شده‌اند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جادوی عجیب شبکه‌های اجتماعی آنلاین ترکیب تعاملات شخصی با ارتباطات جمعی بود. اکنون این ترکیب، دوباره به دو قسمت تقسیم شده است. 🔸 حالا مشاهده آخرین وضعیت دوستان در شبکه‌های اجتماعی جای خود را به ویدیوهایی از افراد غریبه داده است که شبیه تلویزیون است. پست‌های عمومی به طور فزاینده‌ای به گروه‌های بسته در پیام‌رسان‌ها منتقل می‌شود. شبکه‌های اجتماعی در حال تحول هستند و همین امر اکنون مشکلاتی را ایجاد کرده است. 🔹این موضوع مهمی است، زیرا مردم اینترنت را از طریق شبکه‌های اجتماعی تجربه می‌کنند. استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بیش از یک چهارم ساعت بیداری را شکل می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی علاوه بر سرگرم کننده بودن، محل بحث آنلاین و کمپین‌های سیاسی هستند. 🔸ویژگی بارز شبکه‌های اجتماعی جدید این است که دیگر چندان اجتماعی نیستند. با الهام از TikTok، برنامه‌هایی مانند فیس‌بوک به طور فزاینده‌ای ترکیبی از کلیپ‌هایی را ارائه می‌کنند که توسط هوش مصنوعی انتخاب شده است؛ آن هم بر اساس رفتار تماشای کاربر و نه ارتباطات اجتماعی آن‌ها. در ضمن مردم کمتر از گذشته پست می گذارند. از سال ۲۰۲۰، سهم آمریکایی‌هایی که می‌گویند از انتشار مطالب مربوط به زندگی روزانه‌شان به صورت آنلاین لذت می برند از ۴۰ درصد به ۲۸ درصد کاهش یافته است. 🔹چراغ‌های «میدان شهر دیجیتال» در حال خاموش شدن است. البته برخی از نتایج این اتفاق خوشایند است. فعالان سیاسی می گویند که برای جلب نظر گروه‌های خصوصی در پلتفرم‌هایی نظیر واتس‌اپ یا تلگرام، باید پیام‌های خود را ملایم‌تر کنند. یک پست تحریک‌آمیز که ممکن است در توئیتر به‌خوبی لایک بگیرد، ممکن است در گروه واتس‌اپی والدین مدرسه دافعه ایجاد کند. 🔸اکنون به‌نظر می‌رسد که گروه‌های تلگرامی یا واتس‌اپی، برای سلامت روان نوجوانان مناسب‌تر باشد چرا که زندگی‌شان در فضای عمومی مورد تجزیه و تحلیل دیگران قرار نمی‌گیرد. علاوه بر این، پیام‌رسان‌هایی نظیر واتس‌اپ و تلگرام از این جهت مفیدتر هستند که پست‌ها را بر اساس ترتیب زمانی نشان می‌دهند نه بر اساس الگوریتمی که ایجاد هیجان کند و این نیز برای سلامت روان بهتر است. 🔹در دنیای جدید شبکه‌های اجتماعی، کاربران، بیشتر به گروه‌های کوچک در پیام‌رسان‌ها متمایل شده‌اند. اما این دنیای جدید مشکلات خود را به همراه دارد. اگرچه گفت‌وگوهای رمزگذاری‌شده در گروه‌های کوچک در تلگرام یا واتس‌اپ، به حفظ جان انسان در نظام‌های اقتدارگرا کمک می‌کند، اما این گروه‌ها محیط مناسبی برای پخش دروغ‌ها هستند. سیاستمداران در هند از واتساپ برای پخش دروغ‌ها استفاده کرده‌اند در حالی که این دروغ‌ها در شبکه‌های باز مانند فیس‌بوک، حذف می‌شدند. 🔸در سمت دیگر، به نظر می‌رسد الگوریتم‌های شبکه باز (مثل توئیتر و اینستاگرام) که توسط رفتار کاربران هدایت می‌شوند، افراطی‌ترین ویدیوها را پخش می‌کنند تا واکنش مخاطب را بگیرند. در گذشته، برای اینکه چیزی در یک شبکه اجتماعی وایرال شود، مردم مجبور بودند آن را به اشتراک بگذارند. اما اکنون آنها آن را صرفاً با تماشا کردن یک ویدئو، به وایرال شدن آن کمک می‌کنند، زیرا الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی به محتوایی که بیشترین تعامل را جذب می‌کند، پاداش می دهد. این شرایط جدید به کسانی مانند ترامپ یا تاجران اطلاعات نادرست، سود خواهد رساند چرا که آن‌ها بهتر از هر کس می‌توانند از مخاطب واکنش بگیرند؛ در این وضعیت جدید، محتوایی که با deep fake تولید شده باشد به‌راحتی وایرال می‌شود. 🔹آنچه از ظهور اخبار جعلی مهم‌تر است، کمبود اخبار واقعی در شبکه‌های اجتماعی است. از زمان تغییر جهت شبکه به سمت سرگرمی ، اخبار تنها ۳ درصد از آنچه مردم در آن می بینند را تشکیل می دهد. در سراسر شبکه‌های اجتماعی، تنها ۱۹ درصد از بزرگسالان داستان‌های خبررا به اشتراک می گذارند که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ کاهش ۲۶ درصدی داشته است. ✅ @A_purm
‍ ⭕️سینما و سیاست؛ افسانه هولوکاست 🔹 یکی از برندگان اسکار ۲۰۲۴، فیلم «منطقه مورد علاقه»(۲۰۲۳) بود که برنده جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد. این فیلم به کارگردانی جاناتان‌گلیزر داستان زندگی رودُلف فرانتس، یکی از افسران عالی‌رتبه آلمان نازی و فرمانده اردوگاه آشویتس به همراه خانواده‌اش در منطقه‌ای در نزدیکی اردوگاه آشویتس را روایت می‌کند. منطقه‌ای که به مثابه یک شهرک یا محدوده قرنطینه‌شده، فضایی پاک و خالص برای زیست فرقه‌ای نازیسم مهیا کرده و در عین حال، فاصله‌ای نزدیک با کوره‌های آدم‌سوزی دارد که برای نابودی یهودیان برپا شده است. 🔸 شاید منطق کلی فیلم را بتوان برگرفته از روایت هانا آرنت درباره مفهوم «ابتذال شر» در کتاب «آیشمن در اورشلیم» قلمداد کرد. آنجا که وی بیان داشته افسران نازی نه از روی رذالت، بلکه از روی رسالت، اقدام به جنایت می‌کردند. آنها برای خانواده خود، همسری وفادار، پدری فداکار و برای همکاران و دوستان‌شان، فردی مهربان بودند و مقابله با دشمنان آلمان نازی را وظیفه‌ای اخلاقی و ملی می‌انگاشتند. 🔹 شاید به همین سبب، تمرکز اصلی فیلم بر روابط خانوادگی فرانتس بوده و تنها سه اشاره کوتاه و کلیشه‌ای به کوره‌های آدم‌سوزی دارد. اول، توضیح طرح معماری کوره‌ها در جلسه فرماندهان؛ دوم، دود برآمده از لوله کوره‌ها موقع آدم‌سوزی و سوم، یافتن دندان‌های تعدادی از قربانیان توسط فرزندان خانواده در جوی آب نزدیک اردوگاه آشویتس. در واقع، فقدان ظرفیت درام درباره کوره‌ها و شاید علاقه کارگردان به نوعی مستندسازی و نه داستان‌پردازی، در کنار ریتم بسیار کُند آن، مانع از جذابیت این فیلم شده است. 🔸 این فیلم گرچه جدیدترین اثر در جریان پروپاگاندای برجسته‌سازی جنایات اردوگاه آشویتس در چارچوب اسطوره هولوکاست باشد، ولی بی‌شک بهترین مورد نیست. حداقل از منظر ترسیم تصویری از کوره‌های آدم‌سوزی، «فهرست شیندلر»(۱۹۹۳) به کارگردانی استیون‌اسپیلبرگ یهودی‌تبار، چه از منظر روایت ارسال یهودیان به اردوگاه و چه از جهت ایجاد نفرت از نازی‌ها و برقراری پیوند عاطفی با یهودیان ستم‌دیده، موفق‌تر ظاهر شده و شاید موفق‌ترین اثر محسوب شود. چنانکه شاید حتی «پیانیست»(۲۰۰۲) اثر دیگر کارگردان یهودی، رومن‌پولانسکی نیز، در عین درام قوی‌تر ولی تصویری باورپذیرتر از «فهرست شیندلر» ارائه نکرد. 🔹 گرچه صهیونیسم با سوءاستفاده از روایات یهودی‌ستیزی نازی‌ها در جنگ جهانی دوم، توانسته افسانه هولوکاست را در افکار عمومی بخش قابل توجهی از جهان غرب تثبیت نماید، ولی به نظر می‌رسد جنگ اخیر غزه و شدت جنایاتی که علیه غیرنظامیان اِعمال شده، حتی باورمندان به هولوکاست را نیز متأثر ساخته باشد. چنان‌که جاناتان‌گلیزر هنگام دریافت جایزه اسکار، طی سخنانی گفت:«یهودیت و هولوکاست با نابودی زندگی مردم توسط یک اشغالگر مخالف است». 🔸 در عین حال که رسانه‌های خبری توانسته‌اند با دشواری فراوان، مصائب مردم فلسطین تحت اشغال‌گری اسرائیل را پوشش داده و جنایات رخ‌داده در غزه را به تصویر بکشند، ولی تداوم این احساس در سطح افکار عمومی جهانی، نیازمند تصویرپردازی آن در قاب سینماست. تلفیق استنادات این جنایات با داستان‌های زندگانی عمومی مردم، رنج‌ها، عشق‌ها و امیدهای آنان، می‌تواند یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای روایت‌پردازی از مقاومت فلسطین باشد و به مثابه یکی از مصادیق دیپلماسی عمومی، فضای لازم برای تداوم فشارهای دیپلماتیک بر اسرائیل را فراهم سازد. ✍️احسان کیانی ✅ @A_purm