eitaa logo
گاه نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود)
6.7هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
15 فایل
تنها کانال رسمی علیرضا پورمسعود با مدیریت ادمین اینستاگرام https://www.instagram.com/a_poormasood وب سایت https://pourmasoud.ir توییتر https://twitter.com/A_poormasood تلگرام https://t.me/A_purm
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️پشت پرده جنجال رسانه ای علیه یک تصویر 💢اینکه یک بیلبورد در میدان ولی‌عصر اینقدر برای عده ای مهم شده و واکنش آنها را برانگیخته، احتمالاً بی‌ارتباط به نظر "رابرت مرداک" نیست که صراحتاً اعلام کرده که "برای نابودی ایران باید درخصوص کلمه‌ی مقدسی به نام #خانواده هزینه کرد و اگر #مادر را به لجن بکشیم، تمام این جامعه به لجن کشیده خواهد شد" !! #نفوذ_فرهنگی ➖➖➖ ✅گاه‌نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود) @A
⭕️«ایران» در سینمای ایران ⭕️ مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری همزمان با برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به تحلیل و ارزیابی فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره با محوریت موضوع «تصویر ایران در سینمای ایران» پرداخت. ⭕️ پس از مشاهده و تحلیل ۲۲ فیلم داستانی جشنواره فیلم فجر توسط گروه پژوهشی مرکز، جمع‌بندی 《تصویر ارائه شده از ایران》 در این آثار در قالب ۱۳ عنوان زیر به‌صورت خلاصه منتشر می‌شود: 💢جامعه تصویر «جامعه ایران» در مجموع فیلم‌های جشنواره فجر ۹۶، تصویرِ جامعه‌ای «درهم»، «بی‌نظم»، «در آستانه اضمحلال» است و در آن «تضاد طبقاتی» به بیانی سطحی ارائه شده‌است؛جامعه‌ای که هیچ نشانه‌ای از «گذشته افتخارآمیز» ندارد، «زمان حال» در آن به حالت تعلیق درآمده است و «آتیه روشنی» از خلال فیلم‌ها برای آن ترسیم نمی‌شود. 💢خانواده مسئله خانواده با «غیاب‌ها» معنا می‌یابد. بدون اغراق، در هیچ فیلمی «خانواده‌ای کامل» و «به‌سامان» تصویر نمی‌شود. این نکته به معنای «اجبار به» تصویرکردن شعاری خانواده‌های آرمانی و کامل نیست. 💢زنان تصویر زنان در عموم فیلم‌های جشنواره سی و ششم، تصویر افرادی پرخاشگر و عصبانی است. دختران نیز در چارچوب‌های مردسالارانه، قربانیِ «غرور، تعصب، کامیابی و جبران ناکامی مردان» تصویر شده‌‌اند. به لحاظ پذیرش نقش، مفهوم «مادری» در زنان تصویر شده بسیار کمرنگ است. 💢انسان منظور از انسان، شخصیت‌هایی هستند که مولفه‌های قهرمان را ندارند. عموم شخصیت‌ها، «ناتوان در تعریف وضع موجود»، «ناتوان در پیدا کردن راه حل معقول» و «ناتوان در برقراری ارتباط سالم با خود و جامعه» هستند و به همین دلیل دائماً به پرخاشگری و بویژه پرخاشگری کلامی روی می‌آورند. 💢آینده، امید و رویا «بی‌آیندگی»، «ناامیدی» و «دنیای بدون فانتزی و رویا»، بر فیلم‌های مشاهده شده در جشنواره ۹۶ چیره است. در این فیلم‌ها اغلب شاهد آسیب‌ها و مسائل اجتماعی هستیم که در سبک و سیاقی عریان و در قالب نوعی «رئالیسم بسیار تلخ، کور و بی‌انتها» ارائه شده‌اند. 💢اخلاق و دین دین پشتوانه اخلاق اجتماعی نیست و در استدلال‌ها، نظام‌های گفتمانی و... اساسا حضور دین دیده نمی‌شود. «اغتشاش ارزشی» موجود در فیلم‌ها به نحوی است که «ارزش مشخصی» برای «داوری» نداریم و تنها شاهد نوعی «عقل متوسط رایج/Common Sense» به عنوان یک نظام اخلاقی تصویب شده در سینما هستیم. 💢گسست نسلی گسست نسلی محدود به «تعارض پدر و مادرها» به عنوان «نسل گذشته» با «فرزندان» به عنوان «نسل آینده» بازنمایی می‌شوند. شاهد تمایزی میان «گسست نسلی» و «تفاوت نسلی» نیستیم و «تغییرات فرانسلی» نیز نادیده انگاشته می‌شود. 💢قانون «قانون» در فیلم‌های جشنواره سی و ششم، نه به عنوان «متن»، بلکه به عنوان موضوعی اغلب «در حاشیه» نمایش داده می‌شود. قانون، «گره‌گشا و حلال مشکلات» شخصیت‌های فیلم‌ها نیست. 💢عقلانیت و پیشرفت «پیشرفت» یکی از شعارهای اصلی دولت دوازدهم است. در مجموع در فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فجر ۹۶، غیاب رویا به غیاب الگوهایی «از» و «برای» پیشرفت بدل شده‌است. این امر اساسا بیش از هر چیزی برآمده از «بی‌مساله»بودن فیلم‌های جشنواره فیلم فجر ۹۶ در مواجهه با اقتصاد سیاسی ایران معاصر است. 💢امنیت و آزادی مفهوم آزادی بیش از هر چیزی به «آزادی اجتماعی» محدود شده است. تقریباً در هیچ فیلمی موضوع «آزادی سیاسی» مطرح نمی‌شود. همچنین چون مفهومی به نام آرامش در فضای فیلم‌ها قابل مشاهده نیست و ناامنی تبدیل به مسئله‌ای بنیادین شده‌است، مطالبه امنیت در حوزه‌های مختلف برجسته می‌شود. 💢ما/هویت ملی تصویر روشن و مشخصی از نوعی هویت متحد -البته نه به عنوان امری ایده‌آل و نه به عنوان امر فعلیت‌یافته در زندگی اکنون و روزمره شخصیت‌های اصلی فیلم‌ها- قابل مشاهده نیست. بنابراین تفاهمی درباره وضع موجود ارائه نمی‌شود. دقیقا بر همین اساس است که «فرار» در اشکال گوناگون آن (سفر، سیگار، مهاجرت، پناهندگی، و خشونت) به عنوان راه حل توسط شخصیت‌ها انتخاب می‌شود. 💢 آسیب‌های اجتماعی سینمای جشنواره سی‌وششم، سینمای «جامعه آسیب‌زده» است. آسیب‌های اجتماعی بیش از هر چیزی در مرکز روایت‌ها قرار دارند.آسیب‌ها و مسائل اجتماعی بیش از هر چیزی به «اعتیاد» و «فقر و فحشاء» فرو کاسته شده است و عموما این طبقات اقتصادی پائین هستند که مبتلا به چنین آسیب‌هایی تصویر می‌شوند. ➖➖➖ ✅گاه‌نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود) @A_purm
⭕️روزنامه های بزرگ روزی چند خبر منتشر می کنند؟ 💢پایگاه اینترنتی آتلانتیک به‌تازگی گزارش جالبی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد هر یک از روزنامه‌های بزرگ روزانه چه تعداد خبر را منتشر می‌کنند. 💢براساس این گزارش، اعلام شد واشنگتن پست روزانه به‌طور میانگین ۱۲۰۰ خبر، مطلب گرافیکی و تصویر ویدئویی را روی سایت اینترنتی و نسخه چاپی خود عرضه می‌کند و بر این اساس می‌توان گفت این مرکز تقریباً هر دو دقیقه یک مطلب جدید را به دست مخاطبان خود می‌رساند. 💢برای نیویورک تایمز شرایط اندکی متفاوت است. در سایت اینترنتی این روزنامه صاحبنام روزانه ۱۵۰ مطلب جدید به اشتراک گذاشته می‌شود، شنبه هر هفته تعداد مطالب جدید منتشر شده روی این سایت به ۲۵۰ مورد می‌رسد و در طول روز ۶۵ خبر و رویداد هم در وبلاگ این مرکز به اشتراک گذاشته می‌شود. البته این روزنامه پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد اخباری که روزانه به دست مخاطبان خود می‌رساند را ۳۵ درصد افزایش ‌دهد. 💢وال استریت ژورنال برای فعالیت‌های رسانه‌ای خود سیاست متفاوتی را پیش‌رو قرار داده است. هر روز به‌طور میانگین ۲۴۰ مطلب مجزا در نسخه چاپی و آنلاین این روزنامه در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و ۷ مورد از آنها به‌صورت مفصل در نسخه چاپی بررسی می‌شود. البته تعداد اخباری که این مرکز هم‌اکنون به دست مخاطبان خود می‌رساند افت قابل ملاحظه داشته است. پنج سال قبل «وال استریت ژورنال» هر روز ۳۲۵ خبر را منتشر می‌کرد. 💢یکی دیگر از مراکز خبری مشهور و صاحبنام بازفید نام دارد. این سایت خبری اعلام کرد آوریل گذشته در مجموع ۶۳۶۵ خبر و ۳۱۹ ویدئو را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است و بنابراین می‌توان گفت این پایگاه آنلاین هر روز به طور میانگین ۲۲۲ محتوای مجزا با فرمت‌های مختلف را برای مخاطبان خود منتشر کرده است. 💢البته توجه داشته باشید روزنامه‌ای مانند «نیویورک تایمز» برای آنکه این حجم از اخبار را منتشر کند ۳۰۰ کارمند را در بخش تولید و ویرایش اخبار در اختیار دارد و در مجموع بیشتر از ۱۸۰۰ نفر برای آن کار می‌کنند. «واشنگتن پست» نیز در تحریریه خود ۷۰۰ کارمند را در اختیار گرفته است و «بازفید» به کمک ۴۶۰ نفر این حجم از اخبار را به دست مخاطبان خود می‌رساند. ➖➖➖ ✅گاه‌نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود) @A_purm
⭕️تعریف خانواده از زبان حامیان دولت 💢خب الحمدلله نمردیم و معنی خانواده رو فهمیدیم ... خدایا شکرت #خانواده #جاهلیت_مدرن ➖➖➖ ✅گاه‌نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود) @A_purm
گاه نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود)
⭕️تنها خانواده ارزش مبارزه کردن دارد 👤 💢در حالی که انتظار می‌رفت قسمت ششم مجموعه ی راکی، آخرین قسمت از این مجموعه باشد، اما در سال ۲۰۱۵، بار دیگر شاهد حضور سیلوستر استالونه در نقش راکی بالبوآ بودیم، اما این مرتبه داستان حول پیرامون شخصیت دیگری می‌چرخید؛ آدونیس کرید، فرزند رفیق قدیمی راکی، یعنی آپولو کرید که آدونیس به دنبال افتخار و جدا کردن سایه سنگین نام پدر از روی خود بود. راکی در این فیلم برای آدونیس نقش مرشد را داشت. 💢آدونیس کرید باید در مبارزه‌ای جدید و خونین این مرتبه در برابر ویکتور دراگو، پسر ایوان دراگو شرکت کند و راکی بالبوآ قرار است آدونیس کرید را برای این مبارزه خونین آماده کند؛ شخصیت ایوان دراگو با بازی دولف لاندگرن در قسمت چهارم مجموعه راکی معرفی شد. 💢ایوان دراگو مشت‌زن قدرتمند و البته بسیار بی‌رحمی از روسیه بود که در نبردی شدید و می‌توان گفت تا حدودی وحشیانه، آپولو کرید را در رینگ به کام مرگ فرستاد. 💢تماشای دوگانه ی کرید طی سال های ۲۰۱۵ – ۲۰۱۸ حس خانواده دوستی را به مخاطب القا می کند این فیلم سه محور اساسی را دنبال می کند: ۱-مبارزه و درگیری ایدئولوژیک با روسیه و تحقیر و شکست روسیه ۲-اقتدار و تقویت غرور ملی آمریکایی ۳-اهمیت بنیان خانواده جهت بقا حکومت 🔺فیلم کرید۲ رینگ بوکس را تبدیل به صحنه ی جنگی میان آمریکا و روسیه کرده و بدنبال آن قدرت آمریکا و شکست اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد را به نمایش می گذارد یعنی فیلم در محور اول خود به مخاطب و شهروند آمریکایی القا می کند که این کشور همچنان ابرقدرت است و روسیه را نیز می تواند بعنوان یک دشمن سرسخت شکست دهد و مخاطب او نسل جوان آمریکاست که با انتقال مبارزات راکی به فرزندان و نسل جدید مبارزان و تعریف جدید دشمن این نسل را تشویق می کند تا برای شکست دشمن و حفظ خانواده تا آخرین نفس مبارزه کند 💢اما هدف اصلی فیلم و روش اقناع مخاطب در جهت تشکیل و حفظ خانواده آمریکایی است در دیالوگ های مختلف فیلم بین آدونیس کرید و راکی بالبوا شاهد پاسخ به این سوال هستیم که چه چیزی ارزش مبارزه دارد؟ و فیلم پاسخ این سوال را خانواده معرفی می کند فیلم به مخاطب القا می کند برای بقای کشور و حکومت باید خانواده حفظ شود و این هدف آنقدر والاست که برای تحقق آن باید جنگید و مبارزه کرد آدونیس نماد نسل جوان آمریکایی است که قهرمان و منجی معرفی می شود و قهرمان بودن وی مبارزه برای حفظ خانواده است 💢راکی بالبوا نماد نسل گذشته و سبک زندگی پیشین آمریکاست که در تنهایی و فردگرایی آنقد غرق شده که سال هاست به فرزند و نوه ی خود ارتباطی ندارد تا جایی که نوه اش او را نمی شناسد اما پایان فیلم راکی به دیدار فرزند و نوه ی خود می رود و زندگی جدیدی در کنار خانواده آغاز میکند این خط فکری نمایانگر اشتباهات گذشته در سیاست فردگرایی آمریکا بوده و حالا با کار رسانه ای حرفه ای به دنبال حفظ خانواده ی آمریکایی است ✍ ➖➖➖ ✅گاه‌نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود) @A_purm
گاه نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود)
⭕️تاسیس و حمایت یک روزنامه توسط ساواک بخش اول 🔻همايون شکل‌گیری ایده‌ آیندگان را چنين نقل مي‌كند:
⭕️تاسیس و حمایت یک روزنامه توسط ساواک بخش دوم(پایانی) 👤مارتین هرتز(یکی از جاسوسان آمریکا) در گزارش‌ سرّی خود در ۱۸ شهریور ۱۳۴۶ می‌نویسد: من با داریوش همایون مکالمات جالبی در جریان ماه‌های اخیر و در ارتباط با به راه انداختن روزنامه آیندگان توسط او داشته‌ام... او يك ليبرال است... كه تحصيل كرده آمريكا است علاقمند به حفظ تماس با ما مي‌باشد. من معتقدم كه او بسيار فراتر خواهد رفت... 💢ساواک در اقدامی قابل اعتنا، نماينده‌ای در اين روزنامه منصوب كرد و کوشید تا روند انتشار نخستين شماره از روزنامه آيندگان را سرعت بخشد: با بررسي‌هاي معموله آقاي دكتر آزمون كه سوابقي در نويسندگي دارد جهت نمايندگي از طرف ساواك تعيين تا در صورت تصويب مراتب به وزارت اطلاعات[و جهانگردي] منعكس گردد. به عرض تيمسار ساواك رسيد با معرفي آقاي آزمون موافقت فرمودند شفاهاً اقدام نماييد. 💢حضور نماينده‌اي از ساواك بي‌شك موضوعي نيست كه بتوان ناديده گرفت و يا آن را اقدامي عادي در عرف آن روزگار قلمداد كرد و البته منوچهر آزمون نیز نقشي وراي يك نماينده در آيندگان داشت: 💢در نخستين جلسه شركت، انتخابات به عمل آمد و خانم شاهرودي و آقاي اهري، دكتر بهره‌مند، بهروز و همايون به سمت اعضاي هيأت مديره و آقاي دكتر سمسار به سمت بازرس انتخاب شدند. هيأت مديره در انتخابات داخلي خود دكتر[حسین] اهري را به عنوان رييس هيأت مديره و آقاي همايون را به عنوان مديرعامل و آقاي دكتر آزمون را به سمت مشاور عالي هيأت[مديره] تعيين كرد و قرار شد مشاور هيأت مديره در كليه جلسات شركت داشته باشد و بدون نظر موافق ايشان هيچگونه تصميمي اتخاذ نگردد. 🔻روایت داریوش همايون پیرامون این انتصاب شنیدنی است: وقتي فهميدم كه او[منوچهر آزمون] در ساواك است رفتم پيش هويدا، رفتم پيش ناصر مقدم يكي از مقامات بالاي ساواك و سخت به قول امريكايي‌ها لابي‌اينگ كردم كه آبروي روزنامه‌مان مي‌رود. شما اگر مي‌خواهيد بگوييد اين روزنامه ناشرش ساواك است خب اصلاً از اول بگوييد. ديگر چرا آزمون را مي‌فرستيد. ما هم تعطيل مي‌كنيم مي‌رويم پي كارمان. 💢با پی‌ریزی مقدمات، سهام‌داران اصلی آیندگان نیز مشخص شدند؛ دکتر حسین اهری، داریوش همایون، فریده کامکار شاهرودی، چنگیز بهروز، مهدی سمسار و مهدی بهره‌مند. علاوه‌بر اعضاي هيأت مديره افرادي نظير سيروس آموزگار، علي باستاني، شائول بخاش، هاله اسفندياري و كريم امامي، بخش ديگري از سهام آيندگان را از آنِ خود كردند. سفارت اسرائیل 💢ساواك در گزارش سرّي مورخ ۱۳۴۶/۰۲/۱۲ نوشته است مئير عزري معاون نمايندگي اسراييل در تهران اظهار داشته: داریوش همایون از او خواسته است در روزنامه در شُرف تأسیس(آیندگان) تا حدود دو میلیون تومان سرمایه‌گذاری نمایند. او ضمناً گفته است در صورتی که این سرمایه‌گذاری عملی شود تعهد می‌نماید برای همیشه مطالب روزنامه را علیه اعراب و به نفع اسرائیل تنظیم نماید. صبح ۲۵ آذر سال ۱۳۴۶ وقتی اولين شماره از روزنامه آيندگان به سردبیری غلامحسین صالح‌یار در ۲۰۰۰۰ نسخه منتشر شد ساواك به تمامی مراكز خود در سراسر كشور دستور داد به شكل نامحسوس از این روزنامه پشتیبانی کرده و به جاي روزنامه‌هاي اطلاعات و كيهان، در سبد خريد قرار گیرد. ساواک گیلان چندی بعد در پاسخ به این ابلاغ ضمن اعلام گزارشی از میزان فروش روزنامه در استان و شهرستان‌های تابعه می‌نویسد: 💢از روزنامه آیندگان روزانه چهارصد نسخه جهت رشت و برای هریک از شهرستان‌های تابعه نیز یکصد نسخه اط می‌گردد. میزان فروش از نصف سهمیه ارسالی بیشتر بوده و چون نشریه یادشده دارای آگهی‌های تبلیغاتی نبوده و اخبار خبرگزاری‌ها و رویدادهای ایران و جهان را بیست ساعت زودتر از سایر روزنامه‌های یومیه مانند کیهان و اطلاعات در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد لذا به نظر می‌رسد که در آینده پیشرفت‌هایی از نظر استقبال مردم و کثرت فروش داشته باشد. ضمناً نسبت به حمایت از روزنامه اقدام مقتضی به عمل خواهد آمد. ➖➖➖ ✅گاه‌نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود) @A_purm
پشت_پرده_نفوذی_ها_علیرضا_پورمسعود.mp3
11.61M
🔉پادکست 💢پشت پرده ی نفوذی های کشور 👤 ➖➖➖ ✅گاه‌نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود) @A_purm
⭕️شکایت مدعی العموم و ۲ هزار اهوازی از وزیر ارتباطات/ احتمال انفصال از خدمت وزیر 👤معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور: 💢حدود ۲هزار نفر از مردم اهواز و مدعی العموم از وزیر ارتباطات طرح شکایت کرده‌اند که احتمال می‌ورد بعد از بررسی پرونده، حکم انفصال از خدمات دولتی برای وزیر صادر شود 💢مردم اهواز از وزیر ارتباطات بابت عدم ایجاد بستر امن و لازم برای فضای مجازی در کشور شکایت کردند 💢این شکایت هم به دلیل این است که تعدادی از جوانان جذب گروه‌های تکفیری شده و درنهایت حادثه تروریستی رژه نیروهای مسلح رخ داده و عزیزانشان شهید شدند 💢تذکرات متعددی مبنی بر ضرورت اجرای قوانین و مصوبات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و اجرای دستورات قضایی به وزیر ارتباطات داده‌شده بود. 💢وزیر ارتباطات دو عنوان شکایت دارد، یکی عدم اجرای قوانین و مقررات دولتی و عدم اجرای دستورات قضایی موضوع ماده ۵۷۶ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی است 💢دومین عنوان شکایت وزیر ارتباطات هم بسترسازی برای جاسوسی رایانه‌ای دشمنان از اطلاعات کلان مردم (بیگ دیتا) است/ طبق قانون جرائم رایانه‌ای در دسترس قرار دادن این‌گونه داده‌ها سری برای بیگانگان جاسوسی رایانه‌ای محسوب می‌شود ➖➖➖ ✅گاه‌نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود) @A_purm
⭕️تایید سرقت آرشیو محرمانه صداوسیما 💢یک عضو هیأت نظارت بر سازمان صدا و سیما درباره فروش آرشیو این سازمان به یک شبکه فارسی زبان خارجی گفت: آرشیو صدا و سیما در طول زمان‌های مختلف فروخته شده و بواسطه شخص ثالثی از کشور خارج شده است. ➖➖➖ ✅گاه‌نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود) @A_purm
⭕️موضع گیری های امام باقر (علیه السلام) در برابر فرقه های انحرافی ✍️ بخش اول 🔻فرقه مرجئه 💢این فرقه در پایان نیمه اول قرن اول هجری پدید آمد. آنان بر این باور بودند که مرتکب گناهان کبیره، مخلّد در دوزخ نمی ماند، بلکه کار او را به خدا وامی گذاشتند و به این دلیل آنان را مرجئه می خواندند که آنان نیت را کافی می دانستند و بر این باور بودند که خدا نیز بر آن بسنده می کند و عذابشان نخواهد کرد. پس از آن که در نبرد صفین، سپاه شام، سپاه امیرالمؤمنین (علیه السلام) را به داوری کتاب خدا و سنت پیغمبر درباره خلافت امام علی (علیه السلام) یا معاویه مجبور کرد و علی (علیه السلام) به ناچار، حکمیت «ابوموسی اشعری» و «عمر بن العاص» را پذیرفت و این دو داور، به خلع علی (علیه السلام) از خلافت رأی دادند، خوارج، امام علی (علیه السلام) و معاویه را مرتکب گناهی بزرگ (حکمیت در دین خدا) دانستند و به دنبال این تهمت، این مسئله پیش آمد که وضعیت مرتکب گناه کبیره چگونه است؟ آیا در آتش جهنم مخلد خواهد بود؟ به دنبال این بحث، سخن از ایمان و حدود آن به میان آمد و این که ایمان چیست و مؤمن کیست؟ این نزاع، بستر سرکشی و فساد را برای حکمرانان مهیا کرد تا هر چه می خواهند بکنند و سرانجام کار را به خدا واگذارند؛ زیرا معصیت و گناه هیچ آسیبی به ایمان نمی رساند.از این رو، حکمرانانِ بنی امیه تلاش زیادی در جهت تقویت پایگاه های اعتقادی مرجئه کردند که از جمله آنان، «حجاج بن یوسف ثقفی» را می توان نام برد.4 این فرقه مرجئه از چهار گروه تشکیل شده که عبارت اند از: «یونسیه»، «عبدیه»، «فسانیه» و «ثوبانیه» که هر یک اعتقادات خاص خود را دارند.این فرقه در دوره امامت امام باقر (علیه السلام) نیز به فعالیت خود ادامه داد. امام با اتخاذ موضعی تند و آشکار با آنان مخالفت کرد و هر جا سخنی از آنان به میان می آمد آنان را لعن و نفرین می کرد و می فرمود: «پروردگارا، پیروان گروه مرجئه را از رحمت خود دور فرما که آنان دشمنان ما در دنیا و آخرت هستند» 🔻 فرقه جبریه و قدریه 💢جبریه بر این باور بودند که انسان از خویش هیچ گونه اختیاری ندارد و مجبور است. در مقابل آن، فرقه قدریه برآن بودند که هر بنده ای به وجود آورنده فعل خود است و خدا، کار او را به خودش وا نهاده و انسان حتی در اسباب کار یا انگیزه آن هم مختار است این فرقه، درست در مقابل جبریه قرار داشت. این دو مسلک نیز در زمان خلافت امویان و در دوران حکمرانی معاویه به وجود آمدند و نزاع این دو، در تاریخ، پیشینه ای دراز دارد و در دوران حکمرانی «معاویة بن یزید» و «یزید بن ولید» به اوج خود رسید.8 امامیه، مشربی خلاف این دو نظر را پذیرفتند و امامان شیعه این مکتب را برای مردم تبیین کردند. 👤امام باقر(علیه السلام) نیز، در این زمینه بسیار کوشید و با پیروان این دو نظر به شدت برخورد کرد. ایشان در رد نظریه قدریه و جبریه فرمودند: پروردگار بر آفریدگان خود مهربان تر از آن است که آنان را به گناه وا دارد و سپس بر آن عذابشان نماید (رد دیدگاه جبریه) و او عزیزتر از آن است که اراده انجام کاری را بکند و آن محقق نگردد (رد دیدگاه قدریه). او در پاسخ به این که آیا مشرب سومی هم وجود دارد، می فرمود: آری، گسترده تر از فاصله میان آسمان و زمین [و آن مشرب امر بین الامرین است]. 🔻فرقه خوارج
گاه نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود)
⭕️موضع گیری های امام باقر (علیه السلام) در برابر فرقه های انحرافی ✍️ بخش اول 🔻فرقه مرجئه 💢این ف
💢این گروه نیز پس از داوری بین امام علی (علیه السلام) و معاویه در جنگ صفین پدید آمد. هنگام بازگشت امام علی (علیه السلام) از صفین به کوفه، عده ای از لشگریان بر او شوریدند و حکمیت را بر خلاف اسلام دانستند و شعار «لا حکم الا لله» سر دادند. آنان امام علی (علیه السلام)، معاویه، عثمان و حکمین را کافر شمردند؛ زیرا آنان، مرتکب گناهان کبیره را کافر می دانستند و ریختن خونشان را مباح برمی شمردند. آن ها دشمنان آشتی ناپذیر بنی امیه و زمین داران بزرگ و مخالف وجود املاک خصوصی بودند و با اصل «مخلوق بودن قرآن» به شدت مخالف بودند. از بزرگان آنان می توان «اشعث بن قیس کندی»، «مسعر بن فدکی تمیمی» و «زید بن حصین طائی» و از فرقه های آن می توان «محکمه»، «ازارقه»، «بیهسیه»، «عجارده»، «ثعالبه»، «اباضیه» و «صفریه» را نام برد. آنان در طول تاریخ، رفتاری نابخردانه با امامان شیعه داشتند. در زمان امامت امام مجتبی (علیه السلام) نیز، امام را به خاطر صلح او با معاویه بسیار سرزنش کردند. در دوران امامت امام باقر(علیه السلام) نیز مناظراتی بین آن ها و امام در گرفت. امام در رد مبانی و باورهای اعتقادی شان، آنان را «خُسران زده ترین آفریدگان خدا» دانسته که «دنیا و آخرت خود را تباه کرده اند»و به اصحاب خود می فرمود: «به این پیمان گریزان «خوارج» بگویید: چگونه بر جدایی از علی(علیه السلام) گردن نهادید؛ با وجود این که خونتان را پیش تر در راه فرمان برداری از او ارزانی داشتید و در خشنود کردن خدا بر هم پیشی می گرفتید. و اگر به شما گفتند که ما بر حکم الهی گردن نهاده بودیم و شعار «لا حکم الا لله» سر دادند، در پاسخ بگویید: مگر خدا حکمیت را در دین خود نپذیرفته است؟ و مگر آن را به داوری دو نفر [در این آیه] وانگذارده که فرموده: «فَابَعثوا حَکَماً مِن أَهلِهِ وَ حَکماً مِن أهلها إن یُریدا اِصلاحاً یُوَفِّقِ اللهُ بَینَهما»؛ [هر گاه میان زن و شوهر اختلاف افتاد] یک نفر از جانب شوهر و یک نفر از جانب زن [به عنوان] داور برانگیزید تا اگر اصلاح را خواستند، خدا آنان را بر آن موفق سازد.15 آیا رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در ماجرای «بنی قریظه»، «سعد بن معاذ» را داور معرفی نکرد تا بر آن چه مورد پذیرش خداست، حکم کند؟ آیا نمی دانید که امیرالمؤمنین (علیه السلام) با این شرط حکمیت را پذیرفت که آن دو حَکَم بر اساس کتاب خدا حُکم کنند و از آن فراتر نروند؟ آیا نگفت که اگر حکم آن ها بر خلاف کتاب خدا باشد نخواهد پذیرفت؟ وقتی داوری به پایان رسید، به علی (علیه السلام) گفتند: کسی را داور خود ساختی که بر ضد تو حکم داد. آیا امیرالمؤمنین (علیه السلام) نفرمود من به داوری کتاب خدا تن دادم، نه داوری یک شخص؟ حال باید گفت، در کجای این حکمیت انحراف از حکم قرآن است؟ و این در حالی است که امام علی (علیه السلام) فرموده بود که حکمی را که خلاف قرآن باشد نخواهد پذیرفت. اتهام آنان به امیرالمؤمنین(علیه السلام) پوچ و بی اساس است 🔺در مناظره ای دیگر، یکی از بزرگان خوارج که به برتری امیرالمؤمنین اقرار داشت، او را به کفر پس از ایمان در فرمانبرداری از خدا و رسولش متهم کرد. امام باقر (علیه السلام) به او فرمود: «آیا آن روز که خدا علی (علیه السلام) را دوست داشت، نمی دانست که او روزی به دست یکی از اهل نهروان (خوارج) کشته می شود؟» مرد خارجی پذیرفت. امام پرسید: «آیا محبت خدا به علی (علیه السلام) از روی فرمان برداری او از دستورهای خدا بود یا از روی گناه و سرکشی او؟» مرد گفت: «پیداست که از روی بندگی و اطاعت علی (علیه السلام) بوده». امام فرمود: [پس حال که علی (علیه السلام) از روی اطاعت و فرمان برداری مورد محبت خدا واقع شده و خدا او را دوست می داشته، واضح است که تمامی اعمالش مورد پسند خدا بوده است] اینک بر خیز و برو!» مرد خارجی که در میدان بحث و مناظره با امام به سادگی شکست خورده بود، زیر لب گفت: «اللّه أعلَم حیث یَجْعَلُ رِسالَتَهُ؛ خدا بهتر می داند که رسالت خود را بر دوش که نهد» 📌ادامه دارد... ➖➖➖ ✅گاه‌نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود) @A_purm