امام خامنه ای (مدظله العالی) ؛
🔸مکتب امام یک بستهی کامل است، یک مجموعه است، دارای ابعادی است؛ این ابعاد را باید با هم دید، با هم ملاحظه کرد.
🔹دو بُعد اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت است. بُعد معنویت است؛
یعنی امام بزرگوار ما صرفاً با تکیهی بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمیگرفت؛ اهل ارتباط با خدا، اهل سلوک معنوی، اهل توجه و تذکر و خشوع و ذکر بود؛ به کمک الهی باور داشت؛ امید او به خدای متعال، امید پایانناپذیری بود.
🔸در بُعد عقلانیت، به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است. من نسبت به هر کدام، چند جملهای عرض خواهم کرد.
🔹بُعد سومی هم وجود دارد، که آن هم مانند معنویت و عقلانیت، از اسلام گرفته شده است. عقلانیت امام هم از اسلام است، معنویت هم معنویت اسلامی و قرآنی است، این بُعد هم از متن قرآن و متن دین گرفته شده است؛ و آن، بُعد عدالت است.
🔸اینها را باید با هم دید. تکیهی بر روی یکی از این ابعاد، بیتوجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا میکشاند، به انحراف میبرد. این مجموعه، این بستهی کامل، میراث فکری و معنوی امام است. خود امام بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همهی وجود متوجه به بُعد عدالت بود.
#امام_خمینی
#مکتب_امام
🆔 @Temod_uni
🎁 بسته محتوایی « مکتب امام » ویژه ی ایام رحلت امام خمینی (ره)
🎥کلیپ
📔کتاب
✍️منبر مکتوب
💽 نرم افزار
📣 منبر صوتی
🛣پوستر نمایشگاهی
🔸و...
👈برای مشاهده و دریافت محتواها به آدرس زیر مراجعه نمایید ؛
🌐bastefarhangi.ir/maktabe-emam/
#امام_خمینی
#مکتب_امام
🆔 @Temod_uni
📲 روایت مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظونشر آثار رهبر انقلاب از شب رحلت امام خمینی
#مکتب_امام
🆔 @Temod_uni
🔺مقایسه جالب امام خمینی(ره) با نواب
📌محمد مهدی عبدخدایی که در جوانی مرید شهید نواب و حضرت امام خمینی (ه) بوده، امام را نورافکنی در سطح مرجعیت میداند و شهید نواب را روحانی عملگرای سیاسی در سطح یک چراغ!
https://b2n.ir/b12693
#مکتب_امام
🔅تمد🔅
🆔@Temod_uni
❇️ یک «گذرگاه خاصالخاص عرفانی» الگوی امروزِ ما
👈دیدگاه رهبر معظّم انقلاب دربارۀ مکتب عرفانی حضرت آیتالله سید علی قاضی (قدّس سرّه)
🔹 ما در بین سلسلهی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزههای علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاصالخاص داریم که میتواند برای همه الگو باشد، هم برای علما، هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند.
🔸 اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند.
🔹 و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق مندرآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسلهها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها - بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس آن هم با خبرَویّت بالا، به دست آوردند.
🔺 همین سلسلهی مرحوم آقای قاضی - مجموعهی این بزرگواران که از مرحوم حاج سید علی شوشتری شروع میشود - همهشان مجتهدین طراز اول بودند.
🔹 .... این یک گذرگاه فوقالعادهای است؛ گذرگاه خاصالخاص است. برای ماها از این جهت حجّت است که ما بفهمیم این هم هست؛ این مقامات، این حرکت، این سلوک، این خلوص در راه خدا هست.
🔸 هیچ اهل بُروز مکاشفات و مانند اینها هم نبودند؛ خب خیلی چیزها از آنها نقل شده - نقلیات موثقی که در مورد عجایب زندگی مرحوم آقای قاضی که به نظر ماها عجایب است نقل شده، یکی دو تا نیست؛ موثق هم هست، آدم یقین پیدا میکند از صحّت طُرقی که دارد - لکن اصلاً اینها در زندگی این بزرگوارها اهمیتی ندارد، نقشی ندارد. خود ایشان هم به شاگردهایشان میگفتند؛ میگفتند اگر چنانچه یک حالت مکاشفهای برایتان دست داد اعتناء نکنید، کارتان را بکنید، ذکرتان را بگویید، آن حالت خشوع را حفظ بکنید؛ یعنی مقامات اینها این است.
🗓 ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
#معنویت
#مکتب_امام
🔅تمد🔅
🆔@Temod_uni
📩اولین درسی که #استاد_امام به ایشان داد
📩مقام معظم رهبری:
📩(([امام] گفتند اوّلی که ایشان مرحوم آقای شاهآبادی را در قم دیده بودند، یک کسی گفته بود آن که شما دنبالش میگردید، این است. مرحوم شاهآبادی چند سالی هم در قم مانده بودند. ایشان گفتند که من و فلانی - یک کس دیگری را اسم آوردند، که من حالا یادم نیست - دو نفری رفتیم پیش ایشان و گفتیم یک درسی برای ما شروع کنید.
ایشان اول امتناع میکرد، اما بعد با اصرار زیاد ما گفت: خب، حالا چه میخواهید؟ منظومه، اسفار، فلان؟ گفتیم نه، ما از این چیزها گذشتهایم؛ «مصباح الانس» میخواهیم. ایشان گفت: اِ، «مصباح الانس»!؟
خانهی ایشان ظاهراً گذر جدّا بود. امام میگفتند از مدرسهی دارالشفاء یا فیضیه تا گذر جدّا با ایشان همین طور رفتیم، تا اینکه بالاخره ایشان را وادار کردیم که برای ما «مصباح الانس» بگوید.
امام از اول هم از «مصباح الانس» شروع کرده.
ایشان خیلی هم به عرفان علاقهمند بودند. میدانید تبحر امام بیشتر در عرفان بود، بیش از فلسفه - یعنی امام متبحر و منغمر در عرفان بودند - خب، در فلسفه هم که ایشان بلاشک استاد بودند؛ لیکن حالا بعد از سن هشتاد سالگی به بالا، که یادم نیست چه سالی بود
📩 ایشان به من اینجوری میگفتند: افسوس؛ نه، ذهن ما آن وقتها پر بود از آن حرفها.))
۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#مکتب_امام
🔅تِمُد🔅
🆔@Temod_uni
✅امام حسرت چه چیزی را در سن هشتاد سالگی میخوردند؟
مقام معظم رهبری:
حالا شما از قول مرحوم آقای فاضل، از امام (رضوان الله علیه) خاطرهای نقل کردید؛ خود من هم یک خاطرهای دارم که آن را هم بگویم.
📜من از ایشان پرسیدم که شما درس مرحوم حاج میرزا جواد آقا را درک کردید یا نه؟ ایشان گفتند که نه، #افسوس، #افسوس، #نشد.
البته در برخی کتابها مینویسند که امام جزو شاگردهای آ میرزا جواد آقا بودند؛ در حالی که نخیر، قطعاً ایشان نبودند.
ایشان گفتند که آقای آ شیخ محمدعلی اراکی آمد من را دو جلسه برد درس ایشان. ظاهراً شبهای جمعه جلسه داشتند.
📜ایشان گفتند دو جلسه رفتم، اما نپسندیدم. میگفتند آن وقتها ذهن ما پر بود از آن حرفها. یعنی همان حرفهای #عرفان_نظری.
📜امام در سن هشتاد و چند سالگی #افسوس میخورد که درس آ میرزا جواد آقا نرفته؛ با اینکه ایشان شاگرد و مرید و عاشق مرحوم شاهآبادی بوده.
۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#مکتب_امام
🔅تِمُد🔅
🆔@Temod_uni
میرزا جواد اقا ملکی تبریزی
#معشوق_امام
امام خمینی آن چنان به مرحوم ملکی تبریزی ارادت میورزید که هنگام بازگشت از پاریس به ایران، در قم به قبرستان شیخان رفته و با کمال تواضع با تحت الحنک عمامه خویش ـ با آن که همیشه دستمال همراه داشت ـ غبار سنگ قبر استاد را زدود و به قرائت فاتحه و تلاوت قرآن پرداخت.
#مکتب_امام
🔅تَمُد🔅
🆔@Temod_uni
✅عرفان و عدم انزوا از سیاست
#خودسازی_و_جامعه_سازی
حضرت اقا(ره):
((...آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. ...از همه عارفتر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام میرسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر.
امام دربارهی استاد بزرگوار خود مرحوم آقای شاه آبادی گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. همچنین من در جایی از امام شنیدم که مرحوم آقای شاهآبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، #قیام میکردم.
بنابراین #عرفان موجب نمیشود که انسان برود در گوشهیی بنشیند. البته درست فهمیدن مسائل سیاسی و سالم طرح کردن آن، مسألهی دیگری است؛ اما انزوا و انعزال از سیاست، بههیچوجه مصلحت نیست.))
1377/01/24
#مکتب_امام
🔅تمد🔅
🆔@Temod_uni
🔹 چگونه تحوّل انجام میگیرد؟
🔺به نظر من راه منحصربهفرد آن جوانهایند. جوانهای زبده و خوبی داریم؛ چون در جوان، هم فکر نو هست، هم [تواناییِ] یافتنِ شیوههای نو هست، هم نیرو و توانِ لازم هست، هم جرئت اقدام هست؛ اینها همه در جوانها جمع است و خیلی مغتنم است.
🔺یعنی ابزار لازم برای یک حرکت تحوّلی همینها است: فکر نو، ابتکار، جرئت حرکت، میل کامل به این حرکت. اینها از لوازم حتمی یک حرکت تحوّلی است و این هم در جوانها وجود دارد.
🔺 [لذا] بایستی برای یک چنین کاری دنبال جوانهای نخبه رفت.
۱۴۰۰/۰۲/۲۱
#مکتب_امام
#تحول
🔅تمد🔅
🆔@Temod_uni
🔰 عرضه نرم افزار مجموعه آثار مکتب انقلاب اسلامی
🔸با همکاری بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) نرم افزار مجموعه آثار مکتب انقلاب اسلامی تولید گردیده و اکنون در حال عرضه می باشد.
🔸این مجموعه شامل ۳۰ عنوان کتاب، شامل کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی و سایر کتب مرتبط با مکتب انقلاب اسلامی می باشد.
❇️ علاقه مندان جهت تهیه این نرم افزار می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند:
🌐 https://b2n.ir/e18982
🔹توضیحات کامل نرم افزار نیز در لینک زیر قابل مشاهده است:
🌐 https://b2n.ir/g82640
#مکتب_امام
🔅تمد🔅
🆔@Temod_uni
May 11
◾️خیمه ی دل بوی محرم گرفت؛
◾️هیئت آنلاین در ماه محرم میزبان پخش زنده هزاران هیئت از سراسر کشور است. عزاداران حضرت سیدالشهدا علیهالسلام میتوانند با نصب اپلیکیشن یا ورود به سایت HeyatOnline.ir بصورت کاملا رایگان از پخش زنده این هیئات بهرهمند شوند.
◾️ هیئات جدید میتوانند با ورود به بخش ثبت نام در سایت هیئت آنلاین، صفحه اختصاصی هیئت خود را دریافت نمایند.
📱دانلود مستقیم نسخه اندروید نرمافزار تلفنهمراه هیئتآنلاین👇
cafebazaar.ir/app/ir.heyatonline.android
#معرفی_مجموعه_فاخر |#محرم| #اربعین
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_uni
طراحی دکور هیات.rar
11.54M
🔖مجموعه ایده جهت طراحی دکور هیات
🔹نمونه طرح های پیشنهادی جهت اجرای دکور هیات
#محرم | #نسل_حسین | #ایده
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_uni
✔️معرفی سامانه ها و پلتفرم های خدماتی ماه محرم
📡https://b2n.ir/m76725
🔸کارگاه آموزشی هیئت دانشجویی
📡aghigh.ir
🔸عقیق
📡www.shereheyat.ir
🔸شعر هیات
📡kheimegah.com
🔸خیمه گاه(سایت ساز هیات ها)
📡1542.org
🔸سامانه محتوایی هیات ها
📡honareheyat.com
🔸هنر هیات
📡heyat.school
🔸اموزش مجازی هیات ها
📡Heyatonline.ir
🔸پخش زنده هیات
📡https://b2n.ir/g19027
🔸بانک محتوای هیات
🔅تِمُد🔅
🆔 @Temod_uni
📕کتاب فروغ شهادت ایه الله سعادت پرور
▪️ اقای سعادت پرور به عنوان عرفانی ترین شاگرد علامه طباطبایی شناخته میشود
▪️ مطالب این کتاب با استناد به احادیث وارده به تحلیل قیام تاریخی بی نظیر آن حضرت بیانگر آن است که حرکت سید الشهداء (ع) از آغاز تا انجام و ادامه آن با پیام رسانی اهل بیت (ع) و در درجه اول یک حرکت معنوی- توحیدی است. بنابراین، احیای آن با گریه، عزادارای، زیارت و... باید متناسب با هدف والای بنیانگذار این نهضت باشد.
▪️ از این رو، کتاب «فروغ شهادت» به تبیین نکات ناب توحیدی سخنان امام حسین (ع) در طول این نهضت نورانی از «مدینه» تا «مکه» و از «مکه» تا «کربلا» پرداخته است.
#معرفی_کتاب | #محرم | #ایده
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_Uni
💡نواوری های هیات میثاق با شهدا
⭕️هیئت میثاق با شهدا را دانشجویان رزمنده دانشگاه امام صادق علیهالسلام، پس از پایان سالهای دفاع مقدس و در حال و هوای دوری از همدرسان شهیدشان راه انداختند. بذر این هیئت به عنوان اولین هیئت دانشجویی کشور در سال ۱۳۶۹ کاشته شد و با نیت خالص مؤسسین و با هدایت آیتالله مهدوی کنی رحمه اللهعلیه ابتدائاً تنها برای اهالی دانشگاه امام صادق علیه السلام بود.
✅رفته رفته استقبال و توجهات به این هیئت گسترش یافت تا امروز که مخاطبان حتی در ایامی به حدود ۳۰ هزار نفر هم میرسد و به یکی از هیئات اصلی و موثر کشور تبدیل شده است.
♻️دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه، خدام و گردانندگان این هیئت هستند و در طول سالهای مختلف تاکنون، نزدیک به ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم در انجام امور مشارکت داشتند که سالانه و در مراسمات خاص، این عدد در حدود ۲۰۰ نفر میباشد.
🖍به منظور شناخت بهتر و ترویج سبک این هیئت، در ادامه مهمترین نوآوریهای هئیت میثاق با شهدا در هجده محور برشمرده میشود:
🚀نوآوری در نام: انتخاب عنوان هنری ـ دینی در مقایسه با سایر عناوین هیئات مرجع، اشاره دائمی به شهدای گمنام دانشگاه، محوریت یادمان شهدا در تزیینات.
🚀نوآوری در تعلق نهادی: استفاده از ظرفیت دانشگاه امام صادق(ع)؛ عدم جدا بودن از دانشگاه؛ به استخدام درآوردن ظرفیتهای تصویرساز دانشگاه.
🚀نوآوری در مرجعیت: تقدم مرجعیت فرهنگی بر مرجعیت علمی و زمینهسازی برای مرجعیت علمی
🚀نوآوری در همسوسازی: حمایت حداکثری دانشجویان، اساتید و دانشگاه امام صادق(ع) در یک موضوع خاص و بیسابقه.
🚀نوآوری در پایداری: کسب قابلیتهای منحصر به فرد و رقابتی پایدار و حرکت به سمت بقای بلند مدت با تاکید بر عدم تقلیدپذیری.
🚀نوآوری در ارتباط با جهان اسلام: پخش مداحی در دنیای عرب و سایر کشورها. حضور مداح اصلی هیئت در کشورهای عربی زبان. ارتباط با دنیای عرب به کمک رسانه شعر محزون.
🚀نوآوری در محتوا: مقتل خوانی، قوت مطالب سخنرانی و قوت مطالب مداحی به صورت همزمان (هیئات دیگر عمدتاً یکی از این نقاط قوت را دارند). سلسله واری مطالب سخنرانی. مستندبودن مداحی. ارائه محتوا در بستر علمی. تفوق محتوا بر شکل و قالب. ادعیه و مناجات خوانی. لطایف قرآنی.
🚀نوآوری در مدیریت: هیئت امنای دانشگاهی. مدیریت دانشجویی و جلب موفق مشارکت دانشجویی. جوشش درونی.
🚀نوآوری در زبان: خواندن اشعار عربی، خواندن اشعار فارسی-عربی. ارائه مطالب با کیفیت نخبگانی و علمی و زبان دانشگاهی و عمومی به صورت توامان.
🚀نوآوری در مکان: حضور در محیط علمی. همراهی جنبههای معرفتی و شعوری با شور حسینی.
🚀نوآوری در تامین مالی: جلب مشارکت عمومی در تأمین مالی و … .
🚀نوآوری در دانشگاه امام صادق: اثبات تحقق هدف به مجموعه دانشگاه. واداری دانشگاه برای ارائه خدمات عمومی به مردم. (هم خود هیئت و هم غرفههای فعال در ایام هیئت).
🚀نوآوری در مخاطب: فهم و درک بالای حاضران برای طرح مطالب عمیق. برنامه برای هیئت نوجوانان، مخاطب خانوادگی.
🚀نوآوری در ارتباط با مخاطب: ادب و نزاکت خدام. فعالیت مستمر در شبکه های مجازی و دریافت بازخورد.
🚀نوآوری در اثرگذاری منطقهای: برپایی دستههای عزاداری برای تاثیرگذاری در مراکز حساس شهر (به لحاظ فرهنگی و سیاسی).
🚀نوآوری در رهبری جریانات مذهبی: تاثیرگذاری در هیئات شهرستان و تکرار و تقلید مطالب سخنرانی و مداحی.
🚀نوآوری در آرمانخواهی: طرح مطالب سیاسی و اجتماعی در کلاس عمومی با هدف ترویج بیانات مقام معظم رهبری.
🚀نوآوری در تربیت دینی: آموزش مطالب دینی در بستری گیرا و متفاوت.
#محرم | #نسل_حسین | #ایده
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_uni
ایده های برای ماه محرم.pdf
130.3K
🔹ایده هایی برای ماه محرم
🔺منبر و هیئت
🔺خیمه و ایستگاه صلواتی
🔺تابلو اعلانات و اکرانهای شهری
#محرم | #نسل_حسین | #ایده
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_uni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢پیکر صدپاره پاشو...
🆔 @Temid_uni
⭕️ بایدهای #مداحی از زبان رهبر معظم انقلاب
➕ به مناسبت ماه عزای حسینی
🆔 @Temod_uni
⭕️ نبایدهای #مداحی از زبان رهبر معظم انقلاب
➕ به مناسبت ماه عزای حسینی
🆔 @Temod_uni
#یادداشت
#یادداشت_شخصی
🔰 عزاداری محرم و فقه هیئات مذهبی
ℹ️ مقدمه
بنابر تقسیم مختار از فقه فرهنگی در نظامات به فقه نظام فرهنگی و فقه نظام مدیریت فرهنگی، در فقه نظام فرهنگی از جمله در فراغتگزینیهای مکلفین بحث میکنیم که فراغتهای ایمانی از اقسام آن است. یکی از این فراغتها، شرکت در هیئات مذهبی است.
مرادف واژهی هیئات مذهبی در روایات، مجالس ذکر اهل بیت است و بررسی اجمالی فقه آن را در سه بخش میتوان تبیین کرد: حد مطلوب شرع، امکان تسنین و مسئولیتهای فرهنگی دولت.
1⃣ حد مطلوب شرع
مجالس مطلوب ذکر اهل بیت علیهمالسلام در روایات در سه قسم بیان شده است: ذکر علوم اهل بیت، ذکر فضائل اهل بیت و ذکر مصائب ایشان.
در صحیحه معتب به اسناد شیخ از امام صادق علیهالسلام چنین روایت شده:
قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ لِدَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ : يَا دَاوُدُ ، أَبْلِغْ مَوَالِيَّ عَنِّي اَلسَّلاَمَ، وَ أَنِّي أَقُولُ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً اِجْتَمَعَ مَعَ آخَرَ فَتَذَاكَرَا أَمْرَنَا، فَإِنَّ ثَالِثَهُمَا مَلَكٌ يَسْتَغْفِرُ لَهُمَا، وَ مَا اِجْتَمَعَ اِثْنَانِ عَلَى ذِكْرِنَا إِلاَّ بَاهَى اَللَّهُ بِهِمَا اَلْمَلاَئِكَةَ، فَإِذَا اِجْتَمَعْتُمْ فَاشْتَغِلُوا بِالذِّكْرِ، فَإِنَّ فِي اِجْتِمَاعِكُمْ وَ مُذَاكَرَتِكُمْ إِحْيَاؤُنَا، وَ خَيْرُ اَلنَّاسِ مِنْ بَعْدِنَا مَنْ ذَاكَرَ بِأَمْرِنَا وَ دَعَا إِلَى ذِكْرِنَا. (امالی، ج۱، ص۲۲۴)
در این روایت مطلق ذکر بیان شده است؛ هرچند تعبیر «بأمرنا»، بر تعلیم و تبلیغ امامت دلالت دارد که ذکر فضائل از مقدمات آن است. در عبارت «أبلغ» بر ترویج و تسنین این مجالس دلالت دارد. یعنی علاوه بر مطلوبیت فردی که با «رحم الله» تعبیر شده، اما در ساحت اجتماعی، با صیغه امر بحث شده است و این تفاوت در تعبیر، تفاوت در نوع حکم هیئات را به لحاظ فردی و اجتماعی میرساند.
لذا به نظر میرسد نحوه این مطلوبیت _با نظر به میزان شدت مصلحت_ به نسبت مجریان هیئت و عزاداران متفاوت باشد؛ در مجریان، قائل به وجوب و در عزاداران، قائل به استحباب باشیم. زیرا فعل مجریان، فعل جمعی و در راستای اقامهی این مجالس است و اگر در میان این اقامه، هویت فرهنگی مطلوب هیأت _که این سه قسم است_ ترک شود، قطعا به تعطیل سنت اهل بیت علیهمالسلام _هرچند در فضای فرهنگی یک شهر یا روستا باشد_ منجر میشود و شارع مقدس به تعطیل این سنت رضایت نمیدهد، فارغ از ادلهای که بر حرمت تعطیل سنت وجود دارد. اما فعل عزاداران، فعل فردی است و دلیل محکمی را نمیتوان بر وجوب این مطلوبیت یافت؛ به ویژه که اخلال در اقامه سنت هم ایجاد نخواهد کرد.
ثمره این وجوب در نوع برنامهریزی زمانی و محتوایی از یک سوی و نوع دعوت از سخنران و مداح در هیئت از سوی دیگر خود را نشان میدهد.
در روایات دیگر هم از مطلوبیت ذکر مصائب و احیای امر بحث شده است: مانند موثقه علی بن فضال از امام رضا علیه السلام: مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا فَبَكَى وَ أَبْكَى لَمْ تَبْكِ عَيْنُهُ يَوْمَ تَبْكِي اَلْعُيُونُ وَ مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً يُحْيَا فِيهِ أَمْرُنَا لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ اَلْقَلْبُ (عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۲۹۴)
2⃣ امکان تسنین
مسأله دوم این است که آیا میتوان در نحوه برگزاری هیئات، فرهنگسازی جدیدی کرد که سابقهای در نصوص ندارد؟ برای مثال، هر روز با روشهای عزاداری متفاوت و آداب و هنرهایی (ادبیات و موسیقی) مواجه هستیم که پیش از این نبود.
اگر بخواهیم با ادبیات فقه فرهنگی پاسخ دهیم، باید هویت فرهنگی مطلوب در هیأت که در بند اول بحث شد را ملاک قرار دهیم. یعنی نباید آن هویت تهدید شود و نباید آن را صرفا حکمت و هدف حکم بدانیم. با این ضابطه، میتوان بیان حضرت آیت الله خامنهای که «مداحی، موسیقی پاپ نیست» را بهتر فهمید. به نظرم ایشان در این عبارت فقط قصد ایراد توصیه نداشته و به ضابطهای فقهی نظر داشته است. با همین پاسخ مختصر تحریم بسیاری از ابداعات مداحان که صرفا با توجیه احساسی انجام میشود مشخص میشود. گاه در این ابداعات، مؤلفههای فراغتگزینی غربی همچون لذت، تخیل، آزادی و فانتزی بودن را تداعی میکند و از آن حد مطلوب شرع خارج مینماید. به ویژه آنجا که در یکی از هیئات در پاسخ به منتقدان خود میگفتند:(دیوانگی ما به کسی ربط ندارد!) این هویت فرهنگی تناسبی با مطلوب شرع ندارد.
3⃣ مسئولیت فرهنگی دولت
قطعا برگزاری هیئات مطابق با ضوابط فوق، هم اقامه معروف است و هم احیای سنت. همین دو قاعده در اثبات مسئولیت دولت برای حمایتهای مادی و معنوی از هیئات کافی است. یعنی علاوه بر این که نسبت به حفظ هویت فرهنگی و جلوگیری از انحرافات مکلف است، اگر هیئات به دلیل نیاز مالی یا عدم تبلیغ کافی در بین مردم امکان برگزاری جلسات خود را نداشته باشند، جلوگیری از تعطیل سنت، مسئولیت دولت خواهد بود.
✍ طباطبائی
🆔 @Temod_uni