تجسم، تصدیقِ بدون تصور
آموزه ی پایه ای «تصدیقِ بی تصور، محال است» یک دستور عقلی در دانستنی های حصولی است. بنا بر این دستور، برای برقراری نسبت (حکم) بین موضوع و محمول، بایستی نخست دو طرف نسبت، تصور (فهم) شود؛ برای نمونه: باید از «آسمان» و «آبی» تصوری داشت، تا بتوان تصدیق کرد که آسمان آبی است. این آموزه ی بنیادین عقلی، در ارزیابی درستی و نادرستی گزاره های اعتقادیِ ادیان، بسی برجسته و کلیدی است! هر جا که پای علم حصولی در میان است، دست این دستور هم بایستی باز باشد! تجسم (Incarnation) به مثابه ی یک موضوع، بایستی در گام نخست تصور (فهم) شود، تا بتوان درباره اش حکمی را صادر کرد! اما به اذعان الهیدانان مسیحی، ما انسان ها، توان درک کامل دکترین تجسم را نداریم . غیر ممکن است که ما به نحو کاملی بفهمیم که خدا چه می کند. از ما انسان ها با ذهن محدود نمی توان انتظار داشت که خدای نامحدود را درک کنند.
"It is ultimately, though, a
doctrine we are incapable of fully understanding.
It is impossible for us to fully understand how God works. We, as human beings with finite minds, should not expect to totally comprehend an infinite God."
-------
https://www.gotquestions.org/hypostatic-union.html
#تجسم
#تصور_تصدیق
#انسان_کرانمند
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠حسن بصری مرید علی(ع) یا حجاج خونخوار؟!
🔸در حالی برخی حسن بصری را محرم اسرار امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) میدانند که بارها سینهچاکی و خوشخدمتی خود را به حاکمان بنیامیه نشان داده است.
🔹کما اینکه منصب فتوا و قضاوت را در دربار حجاج قبول کرده و درباره وجوب اطاعت از حاکمان بنیامیه میگوید:
👈«دین جز با آنان پا نمیگیرد هرچند ظلم و جور کنند، به خدا اصلاحاتی که خداوند بهدست آنان (بنیامیه) انجام میدهد بیش از فسادهایشان است.» (1)
🔰اما خدمات و تلاشهای حسن بصری در لباس زهد و دین برای این دستگاه ظلم و جور کار را بهجایی میرساند که حجاج بن یوسف ثقفی خونخوار، به تعریف و تمجید از او پرداخته و میگوید:
👈«اگر میخواهید یک مرد حقیقی و واقعی را بشناسید به نزد حسن بصری بروید!» (2)
♻️با این حال آیا باید او را محرم اسرار امام علی (علیه السلام) دانست یا محرم و نوکر بنی امیه؟
📚پینوشت:
1. سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، نشر موسسه امام صادق(ع)، قم، 1388.
2. یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ یعقوبی، نشر علمی و فرهنگی، تهران، 1370.
#نقد_تصوف
#حسن_بصری
#حجاج #بنی_امیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠حسن بصری مرید علی(ع) یا حجاج خونخوار؟!
🔸در حالی برخی حسن بصری را محرم اسرار امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) میدانند که بارها سینهچاکی و خوشخدمتی خود را به حاکمان بنیامیه نشان داده است.
🔹کما اینکه منصب فتوا و قضاوت را در دربار حجاج قبول کرده و درباره وجوب اطاعت از حاکمان بنیامیه میگوید:
👈«دین جز با آنان پا نمیگیرد هرچند ظلم و جور کنند، به خدا اصلاحاتی که خداوند بهدست آنان (بنیامیه) انجام میدهد بیش از فسادهایشان است.» (1)
🔰اما خدمات و تلاشهای حسن بصری در لباس زهد و دین برای این دستگاه ظلم و جور کار را بهجایی میرساند که حجاج بن یوسف ثقفی خونخوار، به تعریف و تمجید از او پرداخته و میگوید:
👈«اگر میخواهید یک مرد حقیقی و واقعی را بشناسید به نزد حسن بصری بروید!» (2)
♻️با این حال آیا باید او را محرم اسرار امام علی (علیه السلام) دانست یا محرم و نوکر بنی امیه؟
📚پینوشت:
1. سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، نشر موسسه امام صادق(ع)، قم، 1388.
2. یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ یعقوبی، نشر علمی و فرهنگی، تهران، 1370.
#نقد_تصوف
#حسن_بصری
#حجاج #بنی_امیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم:
💢 مَن قَرَأ القرآنَ قَبلَ أن يَحتَلِمَ فَقَد اُوتِيَ الحُكمَ صَبّيا
🌷 هر كس پيش از بلوغ قرآن بخواند، در كودكى به او حكمت داده شده است.
📙 كنز العمّال : ۲۴۵۲
#پیامبر_اکرم صلیالله علیه و آله
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ دستور #پیامبر_خدا بر نصرت #سیدالشهداء علیهما السلام
#رسول_خدا صلی الله علیه و آله ضمن اشاره به #سید_الشهداء علیه السلام فرمودند:
إنَّ إبني هذا يُقتَلُ بِأرضٍ مِن أرضِ العراق فَمَن أدرَكَهُ فَليَنصُرُهُ.
همانا این پسر من در زمینی از سرزمین #عراق کشته می شود پس هر کس آن زمان را درک کرد باید او را یاری کند.
📚 اسدالغابة ١٢٣/١ ، ٣٤٩/١
📚 الاصابة لابن حجر ٦٨/١
📚 كنزالعمال٢٢٣/٦
📚 ذخائرالعقبي ص١٤٦
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠پارادوکس تقیه حسن بصری با اثبات خلافت خلفاء ثلاثه
🔸برخی معتقدند که حسن بصری همواره در حال تقیه بوده است، حال آنکه تلاش زیادی برای اثبات حقانیت خلافت خلفاء ثلاثه داشته است.
🔹چنانچه محمد بن زبیر نقل کرده است که وقتی از حسن بصری سؤال کردم آیا بهراستی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ابوبکر را جانشین خود قرار داد؟ حسن بصری مانند سپندی که از روی آتش میجهد، جهیده و اظهار داشت مگر درباره خلافت او شک داری؟ به خدای یکتا رسول خدا او را جانشین خود قرار داد. (1)
🔻همچنین برای اثبات خلافت ابوبکر دست به جعل حدیث زده و میگوید:
👈رسول خدا در زمان حیاتش یک ترس عمده داشت و آن این بود که بمیرد، درحالیکه ابوبکر را خلیفه خود قرار نداده باشد. (2)
🔰حال چطور ممکن است که حسن بصری درحال تقیه بوده است، در حالیکه در تقیه بودن، نیاز به خاموشی دارد، نه اثبات کردن خلافت خلفاء ثلاثه!
📚پینوشت:
1. خوانساری محمدباقر، روضات الجنات، محقق اسدالله اسماعیلیان، نشر دهاقانی، قم، ج 3.
2. محلاتی ذبیحالله، کشف الاشتباه، به کوشش حاج فردوسی، نشر نسیم ظهور، قم، 1389.
#نقد_تصوف
#حسن_بصری
#خلافت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠خرقه دریدن و تبرک آن در سماع صوفیان
🔸یکی از اعمال غیرعادی و غیرمعمول در سماع صوفیانه، خرقه دریدن و جامه پارهکردن است که گفته شده:
👈«صوفیان در حال رقص و غلبه ذوق و وجد، پشت پا به دنیا زده و در این موقع جامعه پاره کرده و آن را به سوی نوازندگان و حاضران میانداختهاند که در بین آنها قسمت میشده و غالباً در بین مریدان خرید و فروش میشده است.» (1)
🔻این در حالی است که قرآن و روایات، سماع را که در آن غنا و رقص ترویج میشود، حرام دانسته و آن را عملی از شیطان و بدترین صدا میدانند،
🔰چنانکه امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «شر الاصوات الغناء. بدترین صداها و آوازها غنا است.»( 2)
♻️حال در مجلسی که گفتار باطل و عمل حرام وجود دارد آیا میتوان گفت خرقه دریدن نیکو بوده و حتی تکه های لباس به عنوان تبرّک محسوب شود.
📚پینوشت
1.شیخ حر عاملی، وسائل الشيعه، مؤسسه آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ دوم، 1414 ه.
2.حاکمی، اسماعیل، سماع در تصوف، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۳ .
#نقد_تصوف
#سماع
#رقص
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🕌هنگام ورود به خانه؛ سلام کنید
رسولُ اللّه صلى الله عليه وآله :
إذا دَخَلَ أحَدُكُم بَيتَهُ فَلْيُسَلِّمْ ؛ فإنَّهُ يَنزِلُهُ البَركَةُ و تُؤنِسُهُ الملائكةُ .
هرگاه يكى از شما وارد خانه خود شد، سلام كند؛ زيرا سلام بر آن بركت فرود مى آورد و #فرشتگان با آن انس مى گيرند .
📝شرح روایی :
الإمامُ الباقرُ عليه السلام في قولِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ: «فَإذا دَخَلْتُمْ بُيُوتا فَسَلِّمُوا على أنْفُسِكُم»
هُو تَسليمُ الرَّجُلِ على أهلِ البيتِ حينَ يَدخُلُ ، ثُمَّ يَرُدُّونَ علَيهِ ، فهُو سَلامُكُم عَلى أنفُسِكُم .[بحار الأنوار: 76/5/16]
امام باقر عليه السلام در تفسیر این آيه: «هرگاه وارد خانه هايى شديد، به خودتان سلام كنيد» فرمود :
منظور سلام كردن بر اهل خانه است به هنگام ورود و جواب دادن اهل خانه است به او . پس ، اين سلام شماست به خود شما .
🔹بحار الأنوار : 76/7/25
#سلام #خانه #برکت
#حضرت_محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) #امام_محمدباقر علیه السلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠رسوا شدن منصور حلاج توسط نوبختی
🔸حسین بن منصور حلاج از بزرگان صوفیه است، خواجه عبدالله انصاری در کتاب طبقات الصوفیه حلاج را جزو سومین طبقه صوفیه میشمارد. (1)
🔹بعد از آنکه حسین بن منصور ادعای وکالت و بابیت امام زمان (عج) را کرد، سعی کرد علما و بزرگان شیعه را به خود جلب کند. در این زمان تصمیم گرفت ابوسهل نوبختی، رئیس شیعیان بغداد را در زمره یاران خود درآورد و به تبع او هزاران شیعه امامی را به عقاید خود معتقد سازد.
🔻ولی نوبختی ادعاهای حسین بن منصور را تکذیب کرد و با تمسخر به آنها پاسخ داد.
🔻ابن ندیم در کتاب "الفهرست" در اینباره مینویسد: «گویند [حلاج] ابوسهل نوبختی را به خود دعوت کرد و نوبختی به فرستاده وی گفته بود من سرسلسله مذهبی میباشم و دنبال من هزاران نفرند که اگر من دعوت وی را اجابت نمایم، آنان نیز از من پیروی خواهند کرد. اما [اگر حسین بن منصور بتواند] موی سر ما که از جلو ریخته است را دوباره برویاند، من چیزی از وی نخواهم خواست و آن فرستاده رفت و دیگر برنگشت.»(2)
🔰بزرگان صوفیه شاید بتوانند با ادعاهای بیاساس، مردم عادی را به سوی خود جلب کنند، اما علما و بزرگان شیعه در طول تاریخ همواره بینی دزدان عقاید مردم را به خاک مالیده و میمالند.
📚پینوشت:
خواجه عبدالله انصاری، طبقات الصوفیه، توس، مشهد، 1386، ص 104
ابن ندیم، الفهرست، دارالمعرفه، لبنان، ص 248.
#نقد_تصوف
#حلاج
#نوبختی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️گریه #پیامبر_خدا و #امیرالمومنین بر مصائب #سیدالشهداء
راوی میگوید:
با عـلـی (امیرالمؤمنین علیهالسلام) سفر میکردم. وقتی به محاذات "نینوی" رسیدیم، ایشان فرمودند:
صبر کن ای اباعبدالله! صبر کن در کنار شط #فرات .
راوی میگوید:
درباره این جمله، از ایشان سوال کردم؛ فرمودند:
روزی بر #رسول_خدا وارد شدم و دیدم اشک از چشمان ایشان سرازیر است. پرسیدم:
چرا گریه میکنید؟
پاسخ دادند: #جبرئیل علیهالسلام آمده بود، و خبر داد که امت من فرزندم
#حسین (صلواتاللهعلیه) را به قتل خواهند رساند. سپس #رسول_الله به من فرمودند: میخواهی #تربت او را به تو نشان دهم؟ گفتم: آری؛ پس حضرت دست خود را دراز کردند و مشتی از خاک آوردند؛
تا آن خاک را دیدم، نتوانستم از گریستن خودداری کنم...
📚 المعجمالکبیر ج۳ ص۱۱۱
👈🏼 هیثمی در مجمع الزوائد، رجال این روایت را موثق دانسته است.
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠صوفیان عامل اعدام حلاج
🔸همواره سران صوفیه به مردم القاء کردند که فقها بهخاطر عدم درک اسرار حلاج، تنها گروهی هستند که حکم به قتل او کردند.
🔹درحالیکه صوفیان مشهور همعصر حلاج نیز حکم به کفر او کردند، چنانچه جریری در مورد اعتقادات حلاج گفت:
👈«این مرد کافر است و وی را باید کشت و هر کس نیز چنین اعتقادی داشته باشد را نیز باید کشت.» (1)
🔻همچنین یکی از صوفیان به نام محمود عبدالصمدی، اعتراف میکند که اعدام حلاج توسط صوفیان بوده و مینویسد: «این عمل صوفیان ایرانی نتوانست آتش خشم صوفیان صحوی را آرامش یا تسکینی دهد و کشمکش و منازعه بین طرفداران این دو ادامه پیدا کرد، تا در سال 309 قمری مردی به نام حسین بن منصور حلاج را با فجیعترین و وحشیانهترین وضعی به قتل رسانیدند. پیروان مکتب صحو پس از ارتکاب جنایتی تا این حد هولناک و وحشیانه، خود را در پناه خلیفه عباسی قرار دادند. (2)
🔰لذا صوفیه باید ابتدا خود را به خاطر حکم، به اعدام حلاج مقصر دانسته و ندامت کنند، بعد فقها را.
📚پینوشت:
1.زرینکوب عبدالحسین، جستجو در تصوف ایران، امیرکبیر، چاپ دهم، ۱۳۹۰ شمسی
2. عبدالصمدی، محمود، سیری در تصوف و عرفان ایران، نشر شرق، تهران، 1361.
#نقد_تصوف
#حلاج
#صوفیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اجرو پاداش عزاداری درشهادت کریم اهل بیت
💢ابن عباس از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت می کند که فرمود:
❇️چون فرزندم حسن را به زهر شهید کنند ملائکه ی اسمان های هفت گانه بر او گریه کنند و همه چیز بر او بگرید حتی مرغان هوا و ماهیان دریا. هرکه بر او بگرید دیده اش کور نشود روزی که دیده ها کور می شود و هرکه در مصیبت او اندوهناک شود اندوهناک نشود دل او در روزی که دل ها اندوهناک شود و هرکه در بقیع او را زیارت کند قدمش بر صراط ثابت گردد روزیکه قدم ها بر آن لرزان است.
📚منتهی الامال ج1 ص322 #شهادت_امام_حسن_مجتبی
#رسول_خدا_شهید_زهر
#ثابت_صراط_قدم
عضویت درکانال🔻👇👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠مذمت اولین صوفی در منابع اسلامی
🔸ابوهاشم کوفی به عنوان اولین شخصی است که به نام صوفی مشهور شد.
🔹"عثمان بن شریک کوفی" که به ابوهاشم کوفی شهرت دارد، در متون اسلامی شهرت خوبی نداشته و همواره مورد مذمت قرار گرفته است.
🔻به عنوان مثال امام صادق (علیه السلام) درباره او فرموده است: «انّه كان فاسدَ العقيده جداً،وهو الذّي اِبتَدَع مذهبا ًيقال له التصوف ،وجَعلَه َمفرّا لعقيدتِه الخبيثه (1)
🔻همانا او (ابوهاشم) فساد جدی عقيدتی دارد او كسی است كه مذهبی را بدعت گذاشت كه تصوف ناميده شد و آن را محل فراری برای عقيده خبيث خود قرار داد.»
🔰سید نعمتالله جزایری، «حسن بصری، سفیان ثوری و ابوهاشم کوفی را از مخالفین اهلبیت (علیهم السلام) میخواند.» (2)
♻️از شواهد ذکر شده چنین استفاده میشود که اولین کسی که صوفی نامیده شد، شخصی فاسد العقیده و مخالف اهلبیت (علیهم السلام) بوده است، بنابراین چطور میتوان گفت صوفیه در راه حق و صراط مستقیم هستند.
📚پینوشت:
1. شیخ حر عاملی، الاثنی عشریه، انصاریان، 1390، ص 33.
2. الهامی داوود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378، ص 35.
#نقد_تصوف
#ابوهاشم_کوفی
#اولین_صوفی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
Shab05Moharram1393[07].mp3
4.05M
☑️نوحه شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام)
🎤بانوای حاج امیرعباسی
#نوحه_شهادت
#امام_حسن_مجتبی
عضویت درکانال🔻🔻🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
❎تناقض عملی در معنویتهای وارداتی(1)
⬅️تناقض سیره و ایده(شعار و مرام)
✅تناقضِ سیره و ایده(شعار و مرام) که همان تناقض عملی است جایی است که رهبر یک جریان، ایدهای را پذیرفته، اما در عمل مرام دیگری را در پیش گرفته است و یا ادعای یک غایت را دارد؛ اما در عمل پیروان خود را به جای دیگری میبرد. به عبارت دیگر «به این سو میخواند؛ به سوی دیگر میبرد». مثلاً ادعا میکند شما را به خدا میرسانیم اما در عمل، غیرِ خدا را پیش میکشند و غایت را در چیز دیگری میجویند.
❇️معنویتهای نوپدید هر یک به گونهای به این گونه تناقض مبتلا هستند. عمل با شعارها چندان سازگاری ندارد. در عرفان حلقه ادعا میشود که ما شریعت اسلامی را قبول داشته و لازم میدانیم؛ اما در عمل نه تنها تأکیدی بر انجام مناسک دینی در این جریان صورت نمیگیرد، بلکه عملا به عدم لزوم این اعمال دعوت میشود. مثلاً نماز، نذر و زیارت در عرفان حلقه این گونه است.
#عرفانهای_وارداتی_تناقض
#سیره_ایده_عرفان_حلقه
#تقابل_دین
عضویت درکانال🔻👇👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تناقض عملی در معنویتهای وارداتی(2)
💢مناسک و عبادات ساختگی
🔷در معنویتهاى جدید، دین و مذهب و در یک کلمه، شریعت جایى ندارد. یکى از تعارضات این معنویت¬ها آن است که از یک طرف احکام عبادى، مناسک و عبادات رایج در ادیان را محکوم مىکنند و از طرف دیگر، خود عبادتهایى جدید و مناسکى ویژه با آدابی خاص به پیروان خویش آموزش مىدهند. نماز را لازم نمیشمارند؛ اما خود مدلهایی از عبادت و ذکر و خلوتنشینی را ضروری معرفی میکنند.
⬅️مثلاً در مکتب اکنکار، شریعتهای رایج کنار گذاشته مىشود و مناسک ادیان محکوم میگردد؛ اما روزۀ روز جمعه، لازم شمرده شده است. به این صورت که فرد در خانه بنشیند، از اجتماع کناره گیرد، ذهن خود را بر استاد زنده «آک» متمرکز کند و فقط به فکر او باشد.(1) در مرام اشو مراقبههایى با آداب و اوقاتی خاص، تبلیغ و توصیه مىشود(2) به صورتی که یک دورۀ دوازده جلدی با نام مراقبه برای برنامۀ دوازده ماهۀ مریدان اشو تألیف شده و حتی برای هر روز ایشان یک متن عرفانی برای انس و مطالعه و در نتیجه مراقبه و مدیتیشن تنظیم گردیده است.
1- حکمت آک، صص 8، 4 و 7. 2-اشو، شهامت، بخش آخر.
#عرفان_نوظهور_تناقض
#مناسک_ساختگی_مکتب
#اکنکار_اشو_مراقبه
عضویت درکانال👇🔻👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
🔹 اگر خیال کرده ای، گاهی اوقات، دور از چشم خلایق، هر کشکی دلت خواست میخوری! و کسی هم نمی بیند، یک مُشت آب به صورتت بزن عجالتاً! شاید خواب تشریف داری عالیجناب!
🔹 بیدار شو، تو در مقابل دوربین های بیشمار خداوند هستی دم به دم و از اعمالت، حتی سرسوزنی مخفی نمی ماند از نگاه تیزشان!
👇👇👇👇
🌴 آیه 38 سوره ابراهیم 🌴
🕋 رَبَّنا إِنَّكَ تَعْلَمُ ما نُخْفِي وَ ما نُعْلِنُ وَ ما يَخْفى عَلَى اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي السَّماءِ
⚡️ترجمه:
پروردگارا! همانا تو آنچه را پنهان و يا آشكار كنيم، مىدانى و چيزى در زمين و در آسمان بر خداوند پوشيده نمىماند.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
نقل و نقد چرایی سه شخص
چرا در تثلیث، سه شخص هست؟ آگوستین بر پایه ی مفهوم «عشق کامل» به تبیین و توجیه عدد سه می پردازد. بنا بر این تبیین، خدا، عاشق است؛ پس معشوق می خواهد (دو شخص). سومی (روح القدس) صرفا عشق بین پدر و پسر است:
"the Holy Spirit is in fact the Love between the Father and Son."
این بیان دچار چالش و ناسازگاری با ظواهر کتاب مقدس است؛ زیرا بنا بر آن، روح القدس، صرفا یک رابطه و نه شخصی برابر با دو شخص دیگر است:
" but here the Holy Spirit is not a person. In this version of understanding, the Holy Spirit is an artifact of the relationship between Father and Son and not a co-equal person as the Bible indicates."
برای ترمیم این توجیه برخی چنین استدلال می کنند که:
از آنجا که عشق خدا، کامل است؛ پس این عشق الهی باید به خاطر فیض و از خود گذشتگی پدر، پس از رسیدن به شخص پسر، از سمت پسر به بیرون جریان یابد، نه آن که به پدر بازگردد. این افاضه از سمت پسر به شخص روح القدس می رسد؛ پس سه شخص محقق می شود:
"The Holy Trinity is logically necessary because of the perfect self-giving nature of God. In other words, perfect Love requires three!"
چالش چشمگیر در این جا این است که چرا این عشق که کامل است، همچنان از سمت روح القدس به جایی بیرون از چرخه ی تثلیث جریان نیابد و شخص های چهار و پنج و ... را به میان نیاورد؟
----
http://simplecatholictruth.com/2017/02/12/perfect-love-requires-three/
#تثلیث
#توجیه
#سه
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠صوفی شمردن ائمه(ع) توسط سید حیدر آملی
🔸بعد از آنکه سید حیدر آملی در کتاب خود با نام "جامع الاسرار و منبع الانوار" صوفیه را شیعه حقیقی میخواند، پا را فراتر نهاده و ائمه معصومین (علیهم السلام) را از جمله صوفیان شمرده و ایشان را دارای معرفت کشفی و خرقه صوفیانه به حساب آورده است.
🔹وی این صفت را شامل یکیک ائمه تا حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) دانسته و بدینگونه حجت حاضر شیعیان، در عین حال قطب صوفیه نیز هست.
🔻زیرا همچنانکه در نظر صوفیان دنیا نمیتواند خالی از قطب باشد، نزد شیعیان نیز روزگار بدون معصوم نیست و قطب و معصوم یا قطب و امام دو لفظاند که بر شخص واحد اطلاق میشوند. (1)
🔰اما گویا سید حیدر مسأله سنی بودن سران تصوف را تا قرن هشتم فراموش کرده است و با توجه به همین مساله، قطبی که صوفیه مطرح میکنند، نمیتواند با امامت در میان شیعیان یکی باشد.
📚پینوشت:
1. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378 به نقل از: سید حیدر آملی، جامع الاسرار و منبع الانوار، شماره 16.
#نقد_تصوف
#سیدحیدرآملی
#اهلبیت ع
#قطب
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🔺 دل و بی نیازی!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «هركه شناخت خدا در دلش جاى گيرد، بى نيازى از خلق خدا در آن سُكنا مى گزيند» .
🔹 مَن سَكَنَ قَلبَهُ العِلمُ بِاللّهِ ، سَكَنَهُ الغِنى عَن خَلقِ اللّهِ .
📚 غرر الحكم : ح ٨٨٩٦
#امام_علی علیه السلام
#حضرت_علی علیه السلام
#معرفت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ به رنگ خون در آمدن آسمان در مصیبت #سیدالشهداء ... (۱)
... تعلم هذه الحمرة فی الافق مم؟ هو من یوم قتل الحسین.
... و احمرت آفاق السماء ...
📚 سير أعلام النبلاء ج3 ص312و313
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠تلاش سید حیدر برای یکی جلوه دادن تشیع و تصوف
🔸یکی از کسانی که برای نزدیک جلوه دادن تصوف و تشیع تلاش فراوان کرد، سید حیدر ابن علی عبیدلی آملی معروف به صوفی (متوفی پس از سال 794 ه. ق) است.
🔹او درصدد برآمد میان تصوف و تشیع را جمع کند. او با اینکه به دشمنی متقابل آن دو گروه توجه داشت، با وجود این در یکی کردن تصوف و تشیع اصرار عجیبی ورزید.
🔻او در کتاب "جامع الاسرار و منبع الانوار" میکوشد تا نشان دهد حقیقت تصوف با تشیع یکی است و اگر با هم نباشند به جایی نمیرسند.
👈از همین رو دراین باره مینویسد: «درحقیقت صوفی و شیعه از همدیگر بینیاز نیستند، هرچند رفیق خود را نشناخته باشند.»(1)
🔰اما باید به این نکته توجه داشت که اگر تشیع و تصوف از همدیگر بینیاز نیستند، چرا از ائمه (علیهم السلام) احادیث فراوانی در مذمت صوفیه نقل شده است؟
📚پینوشت:
📚سید حیدر ابن علی آملی، جامع السرار و منبع الانوار، هرمس، تهران، 1395.
#نقد_تصوف
#سیدحیدرآملی
#تشیع
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تفاوت سجده شیطان بر آدم با سجده مرید بر قطب!
🔸فرقه صوفیه از بزرگترین مدافعین شیطان به شمار میآید. که برخی خودداری شیطان از سجده را از سر عشق به خداوند میدانند.(1)
اما حلاج نه تنها سجده بر حضرت آدم (علی نبینا و آله السلام) را خلاف دعوی عاشقی میداند، بلکه حتی سجده به امر خداوند متعال را نیز شرک دانسته است.(2)
🔹در حالی صوفیان اینچنین، از گناه نابخشودنی شیطان دفاع کردهاند و انجام آن را توسط شیطان شرک میدانند که سجدههای مریدان صوفیه در برابر اقطاب خویش امری پسندیده به شمار میآید که بارها در مراسم خاص از صوفیان دیده شده است.
🔻کما اینکه سجدههای صوفیان گنابادی بر نورعلی تابنده، قطب سابق این فرقه، موجب رسوایی این فرقه شده است.
🔰حال اگر سجده شیطان بر انسان، آنهم به امر خداوند متعال شرک و خلاف عشق حقیقی است، پس چطور مریدان صوفیه بدون امر و فرمان خداوند بر اقطابی همچون نورعلی تابنده و دیگر اقطاب سجده میکنند؟!
آیا طبق گفته بزرگان صوفیه این عمل شرک و خلاف دعوی عاشقی نیست؟
📚پینوشت:
1. عین القضات همدانی عبدالله، تمهیدات، به کوشش عفیف عسیران، تهران، 1341.
2. موسوی بجنوردی، دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، نشر دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، 1374.
#نقد_تصوف
#سجده #شیطان
#حلاج #عینالقضات_همدانی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
📛 ریخت و پاش و تجمل گرایی، ممنوع و حرامی است که آدمی را در تبار شیاطین در می آورد
⭕️ جای این بریز و بپاش های شیطانی، سهم والدین و فقرای اقوام و همسایگان را از مال و حقوقت کنار بگذار،
👈 که سهمی ثابت و واجب دارند از حقوق ماهیانه و رزق و روزی ات!
👇👇👇👇
🌴 آیات 26 و 27 سوره اسراء 🌴
🕋 إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطِينِ
🕋 وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَ الْمِسْكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً
⚡️ ترجمه:
حقّ خويشاوند و بيچاره و در راه مانده را ادا كن و هيچ گونه ريخت و پاش و اسرافى نكن.
همانا اسرافكاران برادران شيطانهايند
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
از خود گذشتگی خدا برای آشتی کردن با انسان
آموزه ی تجسم/تجسد، باور به موجودی، هم نامحدود (خدا) و هم محدود (انسان) است. برخی برای دست نخوردن تجسم، به بازنگری در صفات خدا، دست می زنند. اینان می گویند که در تجسم، خدا آزادانه از صفات نامحدودش به نفع تجسم، چشم پوشی کرده است. برخی اندیشمندان، اشکال می کنند که اگر هر عضو تثلیث چنین کند، مردم عادی که قویتر از عیسی هستند، در دانایی و توانایی از خدا پیشی می گیرند. برخی مدافعین (رونالد ج. فنسترا) می گویند به جای قید "آزادانه" قید "برای آشتی" را اضافه می کنیم. خدا از صفات مطلقش به خاطر آشتی با بشر، صرفه نظر می کند:
"replacing omnipotence unless freely given up with omnipotence unless freely given up for the sake of reconciliation"
او معتقد است که با توجه به این تنظیم دقیق و این فرض که خدای پسر، کار رستگاری را انجام داده است، سناریوی پوچی که در آن بسیاری از انسانها از نظر دانش و قدرت از هر سه عضو تثلیث پیشی می گیرند، دیگر امکان پذیر نخواهد بود.
"it would no longer be possible to have an absurd scenario in which many humans surpass all three members of the Trinity in knowledge and power."
براستی چنین است؟! اگر همه ی اعضای تثلیث برای آشتی با انسان از صفات نامحدودشان صرفه نظر کنند، آیا انسان بر خدا پیشی نمی گیرد؟!
------
https://iep.utm.edu/incarnat/#SSH3ci
#تجسم
#توجیه
#آشتی_خدا
#فنسترا
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e