بردهداری در عصر هخامنشیان
در فضای مجازی به وفور مشاهده میشود که از لغو بردهداری در منشور کورش بزرگ سخن گفته میشود. بیتردید، کورش کبیر، پادشاهی بزرگ بود که اصلاحات زیادی در جهان باستان به انجام رساند و صفات نیکش قابل انکار نیست. اما به راستی در هیچ قسمت از منشور وی سخنی از لغو بردهداری نیست. او هیچگاه بردهداری را لغو نکرد. تنها اسیران یهودی را از بند آزاد نمود و بیگاری را برانداخت، یعنی جیرهای بسیار اندک برای بردگان قرار داد.[۱] لیکن این به معنی لغو بردهداری نیست. روشن است که بردهداری در عصر هخامنشیان (در زمان حکومت کورش و پس از آن) امری کاملاً رایج بود. بردگان، همواره بخشی از بدنهی جامعهی طبقاتی بودند، بردگان و کنیزان، رسماً خرید و فروش میشدند و در مقابلِ دریافت جیرهای اندک، مجبور به کار کردن برای اشراف و ثروتمندان بودند.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
اختلاف متی و یوحنا در نحوهی دستگیری #عیسی مسیح
علاوه بر اختلاف زیاد و فاحش #عهد_عتیق و جدید، این اختلافها و تناقضات اساسی در بین اناجیل نیز مشهود هست. یکی از این اختلافات مربوط به نحوهی دستگیری ادعایی عیسی #مسیح به روایت #انجیل متی و یوحنا هست.
یهودا به کسانی که به همراه خود برای دستگیری عیسی مسیح آورده بود، قبلاً گفته بود که چون من داخل جمع شدم هر که را بوسیدم او عیسی مسیح بوده پس وی را دستگیر کنید: «و هنوز سخن میگفت، که ناگاه یهودا که یکی از آن دوازده بود با جمعی کثیر با شمشیرها و چوبها از جانب روساء کَهَنه و مشایخ قوم آمدند. و تسلیم کننده او بدیشان نشانی داده، گفته بود، هر که را بوسه زنم، همان است. او را محکم بگیرید.
در ساعت نزد عیسی آمده، گفت: سلام یا سیّدی! و او را بوسید. عیسی وی را گفت: ای رفیق، از بهر چه آمدی؟ آنگاه پیش آمده، دست بر عیسی انداخته، او را گرفتند.» ترجمهی قدیم کتاب مقدس، متی 26: 47_ 50.
👈 لوقا نیز در #انجیل خود روایتی همچون روایت متی در مورد دستگیری عیسی مسیح نقل کرده است: «و سخن هنوز بر زبانش بود که ناگاه جمعی آمدند و یکی از آن دوازده که یهودا نام داشت بر دیگران سبقت جُسته، نزد عیسی آمد تا او را ببوسد. و عیسی بدو گفت: ای یهودا آیا به بوسه پسر انسان را تسلیم میکنی؟»ترجمهی قدیم کتاب مقدس، لوقا 22: 47_ 48.
👈👈امّا در روایت این ماجرا توسط یوحنا، اثری از این نقشه بوسیدن عیسی مسیح توسط یهودا وجود ندارد.
یوحنّا نیز به ماجرای دستگیری عیسی مسیح پرداخته و در اینکه یهودا با دستگیر کنندگان همکاری داشته با روایت متی و لوقا اشتراک دارد؛ اما وی دستگیری عیسی مسیح را بهگونهای دیگر تعریف کرده چنانکه در آن یهودا با نقشه قبلی عیسی مسیح را به دشمنان نشناسانده بلکه عیسی مسیح در برابر پرسش آنان، شخصیت حقیقی خود را معرفی میکند: «آنگاه عیسی با اینکه آگاه بود از آنچه میبایست بر او واقع شود، بیرون آمده، به ایشان گفت: که را میطلبید؟ به او جواب دادند، عیسی ناصری را! عیسی بدیشان گفت: من هستم! و یهودا که تسلیم کننده او بود نیز با ایشان ایستاده بود. پس چون بدیشان گفت: من هستم، برگشته، بر زمین افتادند. او باز از ایشان سوال کرد، که را میطلبید؟ گفتند: عیسی ناصری را! عیسی جواب داد، به شما گفتم من هستم! پس اگر مرا میخواهید، اینها را بگذارید بروند! تا آن سخنی که گفته بود تمام گردد که از آنانی که به من دادهای یکی را گُم نکردهام.» ترجمهی قدیم کتاب مقدس، یوحنا 18: 4-9.
☝️👈☝️👈آیا این کتابی که در مورد این حادثهی مهم ، این قدر اختلاف و تناقض داره، میتونه هدایتگر انسانها به سعادت دنیوی و اخروی باشه؟
#مسیحیت
#تحلیل
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعا برای تزار
استاد علی صفدری
#بهائیت
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خدای ساختگی #ابوهریره
استاد علی صفدری
#تحلیل
🔰 @Adyanuniv
یک بام و دو هوای وهابیت
تحلیل رفتار علمای سلفی در انقلابهای جهان عرب
سلفیهای معاصر عموماً با واسطه یا بیواسطه، شاگردان بنباز یا آلبانی هستند و مرجعیت دینی خود را عمدتاً با تأیید علمای سعودی گرفتهاند. بنابراین چه در خصوص یمن، سوریه و بحرین و چه در مورد مصر و لیبی دغدغة اصلی امنیت و ثبات عربستان سعودی است.
نوشتار حاضر با هدف ارائه تصویری مشخص از تفکر پیروان سلفیه نسبت به قیام بر ضد حاکمان، حاصل ارائه مقالة نگارنده در همایش «اسلام و سکولاریسم» است که توسط کانون اندیشه جوان در آذرماه ۱۳۹۰ در دانشگاه تهران برگزار گردید. در این نوشتار ابتدا تعریفی از مفهوم سلفیه و دورههای تاریخی آن ارائه شده است سپس ریشههای اعتقادی و سیاسی رفتار علمای سلفی در قبال قیامهای مردمی در کشورهای عرب در سال ۱۴۳۲ق بررسی گردیده است.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
وهابيت و ناامني در پاكستان
در حال حاضر وهابيت در پاكستان به پاشنه آشيل براى اين كشور تبديل شده و دستاورد اين فرقه ساخته و پرداخته استعمار كهنه انگليس، ناامنى و تهديد براى دولت پاكستان بوده است.
تروريسم با منشا قومى و قبيل هاى با گرايش وهابيت، سياستى بود كه مثلث امريكا، پاكستان و عربستان سعودى در افغانستان با تشكيل دولت طالبان )در اوايل دهه1990 (آن را به وجود آوردند.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
پیشوایان اهل سنت چه کسانی هستند؟
۱٫ «ابوحنیفه نعمان بن ثابت بن زوطی یا نعمان بن ثابت بن نعمان بن المرزبان»، متوفی در سال ۱۵۰٫
ابوحنیفه یک نفر ایرانی است که امام اعظم اهل سنت به شمار می رود. در جامعه تسنن، بعد از پیغمبر اکرم و خلفای راشدین و حسنین (ع) هیچ کس به اندازه ابوحنیفه محترم نیست. پیروانش در ایران بسیار اندکند.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
در #اتیوپی #دختران بومی در قبیلههای «مورسی» و «سورما» از هرچه در دسترس دارند برای آراستن خود استفاده میکنند. مانند این دختربچه بومی مورسی که در روستایی در دره رود اومو زندگی میکند ، خود را کاملاً پوشانده و از دندان نیش یک حیوان برای آراستن خود استفاده کرده است. #قبیلههای بومی زنده مانده در جنوب اتیوپی به لطف دوری از #تمدّن ، همچنان سنّتهای باستانی خود را بدون تغییر نگه داشتهاند.
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺اهل سنت چطور #اهل_سنت شدند؟
⁉️اهل سنت نبوی یا اهل سنت اموی؟
🔰 @Adyanuniv
#بوکو_حرام از اسلام نیست.
قبل از هر چیزی لازم میدونم یه توضیحی در مورد این گروهک افراطی بدم؛
بوکوحَرام (به زبان هوسه به معنی تحصیل غربی حرام است) با نام رسمی #جماعة_أهل_السنة_للدعوة_والجهاد یک گروه #شورشی در شمال نیجریه است که خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین در نیجریه میباشد.
گروه بوکو حرام در سال ۲۰۰۲ توسط محمد یوسف در مایدوگوری بنیانگذاری شد و در سال ۲۰۰۴ به کاما در ایالت یوبه نقل مکان کرد. این گروه در آنجا پایگاهی به نام «افغانستان» بر پا کردهاست. محمد یوسف بهشدت با #دموکراسی، آموزشِ سکولار و دانش مخالف بود. او سلفی ست و به شدت تحت تاثیر نظرات #ابن_تیمیه است. آرای ابن تیمیه مبنای نظریِ مکتب #وهابیت است. محمد یوسف حتی کروی بودن زمین را هم زیر سوال برده است.
با کشته شدن وی در سال ۲۰۰۹، فرد دیگری به نام #ابوبکر_شکائو رهبر این گروه شده است. این گروه تاکنون با حملات متعدی به بانکها و رستورانها و فروشگاههای بزرگ دست به کشتارهای بیرحمانهای زده است.
در اسفند ۱۳۹۳ ابوبکر شکائو، رهبر گروه بوکوحرام با انتشار پیامی صوتی در اینترنت به طور رسمی بیعت خود را با #ابوبکر_البغدادی، خلیفه خودخوانده (داعش) اعلام کرد.
همین طور که از نام این گروهک پیداست با تحصیل علم مخالف هستند و خواستار از بین بردن مدارس نوین در نیجریه میباشد خوب ما چند آیه و چند روایت به شما بزرگواران تقدیم می کنیم تا ثابت کنیم که این وحوش ربطی به دین مبارک اسلام ندارند و تمامی مبانی اعتقادیشون رو از ابن تیمیه امام منحرف خود دریافت میکنند.
آیهاول:
خداوند كساني را كه ايمان آوردند و آنان را كه علم داده شدند بسيار بلندمرتبه مي فرمايد./مجادله 11
آیه دوم:
بگو آيا كساني كه مي دانند و كساني كه نمي دانند يكسانند؟/زمر9
خداوند در این آیه عالم را نسبت به جاهل برتری داده
آیه سوم:
پس اگر نمي دانيد از آگاهان بپرسيد./نحل 43
در این آیه خدا به علم آموزی تشویق بلکه دستور به یاد گیر علم داده.
حالا چندتا روایت جالب تقدیمتون میکنم:
روایتاول:
[طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة :دانش آموزی بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است] (بحارالانوار، ج 1، ص 177)
روایت دوم:
رسول خدا می فرمایند:
هرکس جوینده دانش را دشمن بدارد همانا با پیامبران دشمنی ورزیده و کیفرش دوزخ است./ارشاد القلوب،ص 164
ممکن است بعضی از دوستان به ما اشکال کنند که در اینجا منظور از علم،علوم دینی است نه چیز دیگر که ما به این دوستان روایات زیر را تقدیم میکنیم.
#روایت_اول:
حضرت علی علیه السلام می فرماید:
[حکمت (ودانش)را فرابگیر هرچند از مشرکان باشد/مشکاه الانوار ص 134]
مشرکین که علوم دینی نمی دانند پس قضیه باطل است
#روایت_دوم:
«اطلبوا العلم ولو بالصین;
دانش بجویید; اگر چه در [راهی دور] چون چین باشد .»
نکند در عهد پیامبر حوزه های علمیه بر پابوده که پیامبر چنین دستوری داده است ...پس به این نتیجه میرسیم ادعای دوستان اشتباه محض است و همچنین بوکو حرام ربطی به دین اسلام ندارد.
🔰 @Adyanuniv
15.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 دین اسلام در میان بومیهای استرالیا طرفداران زیادی پیداکرده و هرساله به میزان پیروان این دین الهی افزوده میشود.
🔸تازهمسلمانان استرالیایی زندگی، تجربه و دوران متنوع و گوناگونی را گذراندهاند و نحوه آشنایی آنها با اسلام در برخی موارد شگفتآور است. علاوه بر زندگی شخصی، در زندگی آنها هم تغییرات گستردهای ایجاد میشود که در نحوه تعامل آنها با دیگر مردمان تأثیر میگذارد.
🔹این ویدئو گوشههایی از این تجربهی بدیع را برای شما به نمایش میگذارد.
#اسلام
#رهیافته
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بهترین روش گفتگو بادگراندیشان
استاد حاجی آقازاده
🔰 @Adyanuniv
امامت از اصول یا فروع دین؟
بزرگانی از علمای عامه، نظیر احمد حنبل در مسندش و هیثمی در مجمع خود از پیغمبر خدا(صلی الله علیه وآله) نقل کرده اند:
۱۶۸۷۶ – حَدَّثَنَا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ، أَخْبَرَنَا أَبُو بَکْرٍ، عَنْ عَاصِمٍ، عَنْ أَبِی صَالِحٍ، عَنْ مُعَاوِیَهَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: ” مَنْ مَاتَ بِغَیْرِ إِمَامٍ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّهً.
مسند الإمام أحمد بن حنبل ج۲۸ ص۸۹ المؤلف: أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشیبانی (المتوفى: ۲۴۱هـ)، المحقق: شعیب الأرنؤوط – عادل مرشد، وآخرون، إشراف: د عبد الله بن عبد المحسن الترکی، الناشر: مؤسسه الرساله، الطبعه: الأولى، ۱۴۲۱ هـ – ۲۰۰۱ م
«هر کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به درستی که مانند مردمان زمان جاهلیت مرده است».
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی شیعه شناسی به آدرس https://www.adyanuniv.ir/shia/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
انکار اخوت “برادری” رسول خدا با علی بن ابیطالب
مى گویند: پیغمبر ” ص ” فرمود: اگر من کسى را به دوستى خود مى گرفتم، در دوستى خود ابوبکر را بر مى گزیدم ولى او برادر من و مصاحب من است. و این مطلبى است که جز آن درست نیست اما برادرى على، جز با سهل بن حنیف با دگر کس، صحیح نیست.
پاسخ اجمالی به این موضوع
من نمى خواهم درباره حدیثى که عقیده به صحتش دارد، ایرادات خود را مطرح سازم، و یا در صدور آن، مناقشه کنم، یا ایرادى را که عمر بن الخطاب به حدیث ” کتف و دواه ” وارد ساخت، بیاورم زیرا که هر دو حدیث بر طبق گواه ” صحیحین ” در بیمارى وفات پیغمبر ” ص ” صادر شده است، و نیز نمى خواهم، سخن ابن ابى الحدید را در شرح نهج البلاغه ۳ر۱۷ که گفته است: این حدیث مجعول است و طرفداران ابوبکر آن را در مقابل ” حدیث اخاء ” ساخته اند- بگویم.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی شیعه شناسی به آدرس https://www.adyanuniv.ir/shia/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
آیا حدیث ثقلین بر وجود حضرت مهدی (ع) دلالت می کند؟
وجود امام زمان علیه السلام از آیات قرآن، روایات رسول خدا و ائمه معصومین علیهم السلام و ادله قطعی عقلی قابل اثبات است. ان شاء الله در مقالات دیگر، مباحث مربوط به آیات و ادله عقلی بررسی خواهد شد، در این مقاله تلاش می کنیم وجود نازنین آن حضرت را از حدیث ثقلین که شیعه و سنی صحت و حتی تواتر آن را قبول دارند، مورد بررسی قرار دهیم.
برای روشن شدن بهتر مسأله، به طور اختصار ابتدا متن روایت را از معتبرترین کتاب های اهل سنت آورده و سپس دیدگاه علمای آنان را در مورد این حدیث بررسی کرده و بعد از آن چگونگی دلالت این روایت را بر وجود امام زمان علیه السلام بیان خواهیم کرد.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی شیعه شناسی به آدرس https://www.adyanuniv.ir/shia/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
آیا در خصوص امامت امام کاظم روایت صحیح وجود دارد؟
بعد از شهادت امام صادق (علیه السلام) در قضیه امامت، برخی فرزندش «عبد الله افطح» و عده بسیار دیگر نیز امام کاظم (علیه السلام) را امام می دانستند.
سؤال این است که از دیدگاه شیعه، امامت امر الهی است و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) اسامی آنها را بیان کرده است . و از طرفی خود ائمه طاهرین (علیهم السلام) نیز اسامی امام بعد از خودشان را بیان کرده اند، میخواستم بدانم آیا در باره امام کاظم (علیه السلام) نیز اینگونه نص و روایتی وجود دارد یانه؟ اگر وجود دارد، چند روایت صحیح را معرفی نمایید. با تشکر.
پاسخ اجمالی
همانگونه که در سؤال ذکر فرموده اید، از نظر شیعه امامت، مقام الهی است که امام منصوب در این مقام از جانب خداوند متعال برگزیده شده و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نیز در روایات متعدد برای امت معرفی کرده اند.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی شیعه شناسی به آدرس https://www.adyanuniv.ir/shia/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
آیا توسل به مردگان جایز است؟
اهل سنت وجماعت توسل به میت را مانند توسل به زنده جایزدانسته اند چون فرقی بین آن دو نیست چراکه توسل یا به مقام نبوت است یا به پرهیزگاری متوفی در این صورت فرقی بین اینکه زنده باشد یامرده نیست.
چون صفت نبوت و پرهیزگاری بعد از مرگ باقی اند و دراین مورد از طرف پیامبر(صلی الله علیه وآله) و صحابه نهی و منعی نشده است و به آنچه که طبرانی از عثمان بن حنیف روایت کرده و آن راصحیح دانسته استدلال کرده اند عثمان بن حنیف می فرمایند:...
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی شیعه شناسی به آدرس https://www.adyanuniv.ir/shia/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
از كف برفت صبر و نماندش دگر قرار
دين شد تهي زِ مخزن اسرار كردگار
از ضعف بر جَبين منيرش، عرق نشست
اركان پنجمين امامت زِ هم شكست
گاهي زبان به ذكر حق و گَه شدي به هوش
از دل كشيده آه شرربار و شد خموش
*
امام باقر علیهالسلام ميفرمايد:
هيچ كس از گناه در امان نمي ماند، مگر اينكه زبانش را نگه دارد.
(تحف العقول،ص٢٩٨) و (بحارالانوار،ج٧٥،ص١٧٨)
*
🌑شهادت پنجمين نور امامت، حضرت امام محمد باقر علیهالسلام تسليت و تعزيت باد.🌑
#مهشید_ضیایی جداشده از فرقه بهائیت:
در این #فرقه، کودکان را از سه سالگی وارد مهدکودک تشکیلات به نام «گلشن توحید» میکنند و ازهمان سن، نفوذ شدیدی روی بچّههایشان دارند تا آنها را تحت آموزههای خود و به شکل یک مبلغ #بهائی تربیت کنند، بنابراین از آنجا که آنها مبلغ شده و ممکن است به اقصی نقاط جهان فرستاده شوند اعضا را عاطفی بار می اورند تا بتوانند به اهداف شومشان برسند.
#بهائیت
🔰 @Adyanuniv
♨️ #اوستا منشأ تضاد و تناقض
سوال :آیا این درسته که می گن : اوستا منشأ تضاد و تناقضه؟
جواب : جواب رو از قول دانشمندان بگیم..👇
دانشمند فرانسوی "دکتر هارلز Dr.Harlez" نقل اقوال مختلف درباره عقاید زردشت، مینویسد:📝 «... در اوستا عقیده بر تعدد خدایان مبنی بر طبیعتپرستی یا "ناتورالیسم Naturalisme" و سپس ثنویت و دوگانهپرستی و بالاخره وحدت و یکتاپرستی همهجا جلوهگر است.
این اختلاف در عقاید زرتشت در هر یک از جزوات اوستا بلکه در هر فصلی از فصول آن دیده میشود. وحدتپرستی وقتی جلوه بیشتر دارد که از خدایان به عبارت "مزدا آفرید" یا مزداداتا Mazda-Dhata تعبیر میشود. این وحدتپرستی در کتاب "گاتها" عمومیت دارد.
اما کتاب "وندیداد" از دوگانه پرستی و ثنویبودن زردشت و فصول "یسنا" از طبیعتپرستی وی حکایت میکند. پرستش خدایان متعدد در " یشتها " بیشتر جلوهگر شده است.
📚نقل از کتاب تاریخ اجتماعی ایران دکتر موسی جوان ص420
#تاریخ
#زرتشت
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مدیر #بهائی موسّسه براندازی توانا: #آمریکا وظیفه دارد به ایران حمله کند!😐
این موسّسه خوراک فکری روزانه برای پیج ها و کانالهای برانداز مثل #آمدنیوز، پیج #مسیح_علینژاد، پیجهای سلطنت طلب و .. برای تفرقه بین مردم ایران، اعتصاب ،اعتراض و.. تهیّه میکند..
و مستقیما از دولت #آمریکا و بعضی دولتهای اروپایی و #صهیونیست ها ساپورت مالی میشن 👆
#بهائیت
🔰 @Adyanuniv
مهشید ضیایی ،#مسلمان بهایی زاده است که پس از سالها تحقیق ،در سال ۹۵ به دین اسلام مشرف شد.او شرایط خود این گونه توضیح میدهد :
در بهائیت اگر برای فردی سؤالاتی به وجود بیاید به او مسئولیت های بیشتری می دهند. من نیز هر بار سؤالی میپرسیدم که جوابی نداشتند ، مسئولیت بالاتری به من داده و در ادامه مرا وارد دانشگاه بهایی ها (BIHE) کردند. دانشگاهی که مخفی ، غیرقانونی و در محیطی غیر رسمی تشکیل می شد. با گذر زمان ، بیشتر به پوچ بودن فرقه پی بُرده و بیشتر متوجه تناقضات آن می شدم به طوری که در ۲۷-۲۸ سالگی تصمیم گرفتم دینی برای خود انتخاب کنم. برای افرادی که از فرقه جدا می شوند #مجازات سنگینی به نام «طرد روحانی» وجود دارد که #بهاءالله و عبدالبهاء آنرا برابر با بیماری جذام دانسته و افراد نزدیک خانواده نیز حق نزدیک شدن به او را ندارند ، در غیر این صورت برای آنها تنبيه سنگین تری در نظر گرفته می شود. به همین دلیل در آن سالها شهامت انجام آن را نداشته و می ترسیدم فرزندان و زندگیم را از دست بدهم اما بعد از ۲۵ سال زندگی مشترک با فردی که زندگی را به من تباہ کرده بود ، با دو فرزند ۱۹ و ۲۴ ساله ام از او جدا شدم.
#بهائیت
🔰 @Adyanuniv
جستاری در مذهب ابن عربی
آیت الله علامه سید جعفر مرتضی عاملی محقق و نویسنده برجسته شیعه در سال ۱۳۶۴ق، در جبل عامل لبنان دیده به جهان گشود. در سال ۱۳۸۲ ق. جهت تحصیل علوم دینی به نجف اشرف مهاجرت کرد و پس از شش سال به حوزه علمیه قم منتقل و بیش از دو دهه در این حوزه به تحصیل، تدریس و پژوهش پرداخت. از وی تاکنون بالغ بر بیست عنوان کتاب منتشر شده است که معروف ترین و گسترده ترین آنها کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم(ص) میباشد.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد تصوف به آدرس https://www.adyanuniv.ir/sufism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
آیا سلوک معنوی و تهذیب اخلاقی نیازمند مرشد و پیر و استاد است؟
در عرفان مصطلح و تصوف چنین مقرر است که فرد برای سلوک معنوی و وصول به کمالات اخلاقی، نیازمند مرشد و پیر طریقت و استاد است و فرد طالب کمال باید سر و دل سپرده وی شده و تحت تعلیم و ارشاد و دستور العملهای صادره از او، سیر معنوی خویش را آغاز و به انجام برساند. این القاء و تلقی، علاوه بر عرفا و صوفیان گاه در آثار برخی از کسانی که شاید به نوعی مدعی جدایی راه خویش از عرفان و تصوف هستند نیز مشاهده میشود. کتاب «سیر الی الله» اثر آقای سید حسن ابطحی با چنین نگاه صوفیانه ای به سیر و سلوک معنوی نگاشته شده است.
مقاله حاضر به نقد کتاب مزبور پرداخته و با استناد به معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام نادرستی اندیشه «سرسپردگی به استاد و پیر و مرشد در امر سیر معنوی » را نشان داده است.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد تصوف به آدرس https://www.adyanuniv.ir/sufism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
علامه مجلسی و صوفیه
مطلبی که در زیر از نظر می گذرانید بر گرفته از کتاب مهدی موعود ترجمه جلد 51 بحار الانوار به قلم محقق فقید حجت الاسلام و المسلمین علی دوانی است که به شرح دیدگاه مرحوم علامه محمد باقر مجلسی در باره صوفیه پرداخته است.
سلاطين صفويه از يك خاندان آذربايجاني صوفي مشرب بودند. مرد نامي اين سلسله شيخ صفي الدين اردبيلي است كه ميگويند خود صوفي بوده و مدتي دنبال انسان كامل ميگشته، و در شيراز به ملاقات شيخ سعدي رفته ولي صحبت او را نپسنديده سپس نزد شيخ زاهد گيلاني رفته و داماد او شده است.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد تصوف به آدرس https://www.adyanuniv.ir/sufism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
اسماء الله؛اسکلت و ستون فقرات عرفان ابن عربی
ستون فقرات و اسكلت تصوف محیيالدين «اسماء الله» است. او اندامهاي تصوف خود را به شبكهاي از اسامي خدا ميچيند. اين اصل اساسي او است كه ابتكار اوست و هيچ كسي در آن سهم و اشتراك ندارد. در مباني و مسائل ديگر، نحلهها و فرقهها و افراد ديگر نيز بحث كردهاند و مباحث محیيالدين در اين مباني و مسائل ابتكار نيست، و بيشتر ماهيت «موضعگيري» يا گزينش يك باور و رد باور ديگر است، و دست بالا اين كه يك اصطلاح يا يك موضوع شناخته شده و معروف را به گونه ابتكاري برگزيده است.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد تصوف به آدرس https://www.adyanuniv.ir/sufism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv