🔷🔶 #سوز_امام_صادق_علیه_السلام_در_فراق_مولانا_صاحب_الزمان_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
👈🏼👈🏼سدیر صیرفی میگوید:
من همراه مفضل بن عمر , ابوبصیر , ابان بن تغلب, وارد منزل مولایمان امام صادق علیهالسلام شدیم , دیدیم آن حضرت بر روی خاک نشسته و عبائی خیبری بدون یقه و آستین , بر تن کرده و مانند مادر جوان از دست داده جگر سوخته و حیران اشک می ریزد ؛ حزن و اندوه چهرهاش را فراگرفته و تغییر و دگرگونی از گونههایش پیداست و قطرات اشک بر پهنای صورتش جریان دارد و با خود زمزمه میکند:
🌟 سيِّدي ! غَيبَتُكَ نَفَت رُقادي، وضَيَّقَت عَلَيَّ مِهادي، وابتَزَّت مِنّي راحَةَ فُؤادي.
سَيِّدي! غَيبَتُكَ اَوصَلَت مُصابي بِفَجائِعِ الاَبَد، وفَقدِ الواحِدِ بَعدَ الواحِدِ يُفني الجَمعَ والعَدَدِ؛ فَما اُحِسُّ بِدَمعَةٍ تَرقُيُّ مِن عَيني واَنينٍ يَفتُرُ مِن صَدري عَن دَوارّجِ الرَّزايا وسَوالِفِ البَلايا اِلّا مُثِّلَ بِعَيني عَن غَوابِرِ اَعظَمِها واَفظَعِها وبَواقِيَ اَشَدِّها واَنكَرِها ونَوائِبَ مَخلوطَةٍ بِغَضَبِكَ ونَوازِلَ مَعجونَةٍ بِسَخَطِكَ.
📝 مولای من! غیبت تو خواب از دیدگانم ربوده و زمین را بر من تنگ نموده و آسایش قلبی را از من برده است.
آقای من! پنهانی تو درد و رنج را به سختیهای اندوه زای روزگار پیوسته و از دست رفتن یاران, یکی پس از دیگری, امکان گرد هم آمدن و برانگیختن را از میان برده است, هنوز از یاد یک بلا و سختی دوران غیبت اشک دیدگانم نخشکیده و سوز و ناله دلم آرام نشده است که رنج و شکنج شدیدتر و دردناکتری در برابر چشمانم نمایان میشود.
📚 منابع:
1️⃣ کمال الدین، ج۲، ص۳۵۲
2️⃣ بحارالأنوار ج۵۱، ص۲۱۹
3️⃣ البرهان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۹۲
4️⃣ الغیبة، شیخ طوسی، ج۱، ص۱۶۷
5️⃣ إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج۵، ص۹۰
🔰 @adyanuniv 🔰
#دمشق در مصیبت امام حسین سلام الله علیه #گریه_نکرد!!!!!
●قالَ سیدنا الصَّادِقُ صلوات الله علیه:
لَمَّا مَضَى الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ صلوات الله علیه بَكَى عَلَيْهِ جَمِيعُ مَا خَلَقَ اللَّهُ إِلَّا ثَلَاثَةَ أَشْيَاءَ الْبَصْرَةَ وَ دِمَشْقَ وَ آلَ عُثْمَانَ.
●حضرت آقا امام صادق صلوات الله علیه: چون حسین بن علی صلوات الله علیهما از دنیا رفت جمیع آن چه خدا آفرید بر او گریستند جز سه چیز: بصره و دمشق و آل عثمان.
📜كامل الزيارات/ب۲۶/ح۴.
📜بحار الأنوار(ط - بيروت)/ج۴۵/ص۲۰۶.
📜مستدرك الوسائل/ج۱۰/ص۳۱۲.
🔰 @adyanuniv 🔰
خون گریه کردن آسمان
●و رَوَى سَعْدٌ الْإِسْكَافُ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ سلام الله علیه كَانَ قَاتِلُ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا وَلَدَ زِنًا وَ قَاتِلُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ وَلَدَ زِنًا وَ لَمْ تَحْمَرَّ السَّمَاءُ إِلَّا لَهُمَا.
●و سعد اسكاف روايت كرده كه حضرت آقا امام باقر سلام الله علیه فرمود: كشنده حضرت يحيى بن زكريا زنازاده بود و كشنده حسين بن على صلوات الله علیهما نيز زنازاده بود، و آسمان سرخ نشد مگر براى آن دو.
📜الارشاد/ج۲/ص۱۳۲.
📜كشف الغمة(ط - القديمة)/ج۲/ص۹.
📜إثبات الهداة/ج۴/ص۵۰.
🔰 @adyanuniv 🔰
💠آشنایی با فرقه های صوفیه
✅7⃣
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
🔸فرقه مهدويه اشراقيه گمناميه شاخهای از فرقه ذهبيه است که از فرقه های تازه تأسيس صوفيه به شمار مي آيد.
🔻اين فرقه که در واقع مؤسس آن يکي از صوفيان ذهبی به نام سيد محمد (کريم زاده) محسنی است خيلي کوچک و کم جمعيت است و مرکزيت آن، شهر دزفول میباشد.
🔻سران فرقه مهدويه اشراقيه تأسيس فرقه خودشان را به سيد علي مبدأ نسبت مي دهند و سيد علی مبدأ آدم خيلی فحاش بوده که در دزفول به سيد کفری معروف میباشد.
🔻البته خود سيد کفري جزو هيچ فرقه اي نبوده است و بارها انتصاب خود را به عنوان فرقه داری تکذيب کرده است. ولی بعد از مرگش در سال 1356 ش عده ای که او را ديده بودند مانند همين سيد محمد محسنی و محمد تولايی مشهدی و هدايت الله منشیزادگان و سيد نورالدين عادل، مدعی جانشينی وی شدند.
🔻فرقه مهدويه گمناميه مانند ساير فرقه هاي صوفيه داراي انحرافات اعتقادي و رسم و رسومات غير مشروع در دين مبين اسلام مي باشد.
🔻از اين فرقه آثاري منتشر نشده است، فقط يک سايت ناقص را که چيزي در آن درج نشده راه اندازي کرده اند. در اين سايت مطلب کوتاهي از رساله منشیزادگان، درويش و صوفی اين فرقه مبنی بر حقانيت و تمجيد فرقه مهدويه گمناميه ملامتيه ذکر شده که کاملا ادعای محض میباشد و خواندن آن باعث تعجب و خنده میگردد.
📚https://www.andisheqom.com/fa/Question/View/8679
#نقد_تصوف
#مهدویه
#فرقه_های_صوفیه
🔰 @adyanuniv 🔰
💠آشنایی با فرقه های صوفیه
✅8⃣
#خاکساریه
🔸بهار علیشاه رئیس سلسله خاکسار غلام علیشاهی در خانقاه کوفه سکونت داشته پس از 95 سال عمر در حالی که 42 تن شیخ مجاز به جانشینی معین کرده بود، عاقبت الامر در 13 رجب سال 1355 در گذشت.
🔻در بین مجازین او بر سر جانشینی اختلاف شدید افتاد، آنهایی که توان شورش و قیام و ایستادگی بر ادعای بی مدرکی خویش داشتند قد علم نموده بساط ریاست را به خود اختصاص دادند.
🔻لیکن در این جمع حاج مطّهر علیشاه به اعتبار فرمان جانشینی که به خط حاج مستور علیشاه کرمانی بود بر دیگر رقیبان چیره گی یافت و رییس فرقه خاکساریه شد.
🔻فرقه خاکساریه اغلب کشکولی به دست داشته و یا تبرزینی بر روی دوش گرفته و کلاهی نمدی بر سر دارند و گدایی و پرسهزنی میکنند.
🔻بعضی این سلسله را ادامه ی قلندریه می دانند و برخی دیگر بر این باورند که موسس آن، پدر شاه عباس صفوی بوده است.
🔻حاج مطهرعلیشاه بنابه وصیتش، در لاهیجان در جوار مقبره شیخ زاهد گیلانی (متوفی ۷۰۰)، در باغچه ای متعلق به خاکساریه به خاک سپرده شد.
🔻امروزه از ۳ گروه خاکساران، بیش از همه گروه غلامعلی شاهی و شمار اندکی از گروه معصومعلی شاهی در ایران باقی ماندهاند که بیشتر در تهران، مشهد، شیراز، کرمانشاه و اهواز سکونت دارند.
📚مدرسی عالم، عبدالکریم، بیوگرافی ۱۰۰۰ درویش، یا، حدیقةالعرفاء، ص ۴۷_۵۲
#نقد_تصوف
#خاکساریه
#فرقه_های_صوفیه
🔰 @adyanuniv 🔰
💠 آشنایی با فرقه های صوفیه
✅9⃣
#اویسیه_شاه_مقصودیه
🔸این فرقه از جدیدترین و بیبنیادترین فرقههای صوفیه شیعی مذهب است که در یک قرن اخیر تأسیس شده و خود را منسوب به آویس قرنی میدانند که مرکزیت آن در آمریکا است.
🔻موسس این فرقه، جلال الدین علی میر ابوالفضل عنقا، سی و نهمین قطب این سلسله می باشد که بعد از وفات او پسرش میر قطب الدین محمد عنقا چهلمین قطب این فرقه شد که در سن ۷۵ سالگی در سال ۱۳۴۱ شمسی وفات نمود.
🔻 بعد از میر قطب الدین عنقا پسرش صادق عنقا در سال ۱۳۴۱ بعد از نزاع با برادرش، عنوان قطب سلسله اویسیه را به عهده میگیرد و در سال ۱۳۵۹ شمسی در آمریکا از دنیا میرود.
🔻صادق عنقا بعد از قطبیت، لقب طریقت شاه مقصود برخود نام نهاد و از همان اول پسرش صلاح الدین علی نادر عنقا را به جانشینی خود برگزید و آرم مخصوص که دو هلال سر تبرزین که مقابل هم قرار گرفته است، برای خود انتخاب نمود.
🔻قطب فعلی فرقه اویسیه، صلاح الدین علی نادر عنقا است که پدرش شاه مقصود محمد صادق عنقا او را در زمان حیاتش به جانشینی انتخاب کرد، او در اوایل انقلاب به امریکا فرار کرد و هم اکنون در امریکا و اروپا و عده ای از شهرهای ایران فعالیت دارند.
📚مدرسی چهار دهی، نورالدین، سیری در تصوف، تهران، اشراقی- صفار، چاپ سوم،1390، ص315 و 413.
#نقد_تصوف
#اویسیه
#فرقه_های_صوفیه
🔰 @adyanuniv 🔰
💠ادعای مهدویت در تصوف💠
🔸از عقاید سلسله صوفیه گنابادیه، مهدویت نوعیه است. براساس این نظریه علاوه بر مهدویت خاصه حضرت ولیعصر (عجل الله فرجه)، مهدویت نوعیهای وجود دارد که به اقطاب سلسله اختصاص مییابد و از آن به مهدی ظلی یا تبعی یاد میشود.
🔻وجود اصطلاحاتی چون خلیفه الله، قطب، قطب الاقطاب، جام جهاننما، غوث اعظم، ولیّ کامل، خضر راه، پیر کامل و برخی دیگر از این دست تعابیر رایج در فرهنگ و زبان صوفیان ناظر بر مهدی و مهدویت است.
🔻بعضی از شیوخ واقطاب صوفیه در این باره گفتند: «اعتقاد به وجود امام به عنوان قطب عالم امکان با مفهوم قطب در تصوف یکسان است! قطب و امام هر دو مظهر یک حقیقت و دارای یک معنا و اشاره به یک شخص است.»
♻️صوفیان با این سخنان، قائل به مهدویت نوعیه هستند و با این حساب به تعداد امامان در هر عصر و زمانی اضافه می گردد.
📚آزمایش، مصطفی، مجموعه مقالات فصلنامه عرفان ایران، تهران، انتشارات حقیقت، چاپ اول، 1379، ش7 ص33- 34.
#نقد_تصوف
#مهدویت_نوعیه
#قطب
🔰 @adyanuniv 🔰
💠توحید وارونه در تصوف💠
🔸یکی از انحرافات فرقه صوفیه، ترک مقدسات اسلام و انجام اعمال خلاف شرع است، که توجیهاتی مانند داشتن راهنما و پیر در این مسیر و امتحان مرید توسط مراد و شیخ داشتهاند که این مسئله چیزی جز استمرار رابطه مراد و مریدی و حفظ تشکیلات خود نیست، لذا مجبور شدند شیخ تراشیهای زیادی داشته باشند.
🔻در کلام بعضی از بزرگان صوفیه آمده که مرید در نزد شیخ، همانند مرده در دست غسال است، یعنی از خود هیچ اختیاری ندارد و هر چه مراد بگوید تسلیم محض شود.
🔻نجم رازی در این رابطه گفته: «مرید باید که بهظاهر و باطن تسلیم تصرفات شیخ باشد و به تصرف اوامر و نواهی و تأدیب شیخ، زندگی کند، همچون مرده که در تصرّف غسّال است و اگر او را به خلاف شرع دستور دهد، اعتقاد پیدا کند که اگرچه ظاهراً خلاف است اما شیخ خلاف نکند.»
📚نجم رازی، ابوبکر بن محمد، مرصاد العباد، مصحح ریاحی، نشر علمی و فرهنگی، تهران، 1371، ص 259.
♻️در کجای اسلام آمده است که برای رسیدن به قرب الهی، باید نماز را ترک کرد و خلاف شرع انجام داد، تقرب به خداوند متعال با انجام واجبات و ترک محرمات محقق میشود نه با انجام خلاف شرع.
#نقد_تصوف
#مرید #مراد
#تسلیم_محض
🔰 @adyanuniv 🔰
💠ادعای ارتباط تصوف با ائمه معصومینع💠
🔸از ادعاهای صوفیان نسبت به سران و مشایخ خود، ارتباط آنان با ائمهی معصومین (علیهمالسلام) است که قضایا و حکایاتی ساختگی از این افراد در کتب مختلف ذکر شده تا اینچنین نزدیکی تصوف با تشیع را نشان دهند؛ در حالی که این ارتباط با اهلبیت (ع) طبق شواهد تاریخی دروغ و ساختگی است.
👈مثلاً در مجالس المؤمنین آمده است که «ابو یزید بسطامی تلمیذ حضرت امام جعفر صادق (علیهالسلام) و سقا و محرم اسرار ایشان بود، شقیق بلخی از تلامذه امام همام موسی الکاظم (علیهالسلام) است و ابراهیم ادهم از خدمت امام همام محمد بن علی الباقر (علیهالسلام) استفاده حقایق و معارف نموده.»[1]
🔻صرفنظر از صحت و سقم چنین حکایاتی، صوفیان با نقل و ترویج گزارشاتی از این دست، درصدد بیان نزدیکی تصوف و تشیع بودهاند.
🔻بسیاری از این قضایا که در شأن صوفیان نقل شده، ساختگی و دروغ است. مثل همین قضیه بایزید که وقوع ملاقات و ارتباط وی با حضرت صادق (علیهالسلام) ناممکن و از دروغهای بزرگ صوفیه است. زیرا در صورتی که مدت عمر بایزید، چنانچه خود صوفیان گفتهاند 73 سال باشد و خواه وفات وی در سال 234 یا 261 هجری قمری باشد، به هر حال ولادت وی سالها بعد از شهادت امام صادق (علیه السلام) که در سال 148 قمری بود اتقاق افتاده است. بنابراین ملاقات آنها ناممکن خواهد بود و این مطلب جز داستانسرایی صوفیه نمیتواند باشد.
📚[1]شوشتری، قاضی نورالله، مجالس المؤمنین، تهران، ۱۳۶۵ش، ج2، ص20.
#نقد_تصوف
#بایزید_بسطامی
#تصوف_و_تشیع
🔰 @adyanuniv 🔰
دوره تخصصی کارگاهی "راستگرایی دینی در عرصه بین الملل و پیامدهای آن"
مدرّس: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمّد مسجدجامعی؛ سفیر سابق ایران در مراکش و واتیکان / عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب / ...
محورها:
- مفهوم راستگرایی و کلیسای اوانجلیکال؛
- زمینه های قدرت یابی راستگرایان؛ تکنولوژی جدید؛
- پیامدهای قدرت یابی راستگرایان: عمومی و منطقه ای؛
- آینده راستگرایی و چالشهای آن.
پنجشنبه 99/08/01
مهلت ثبت نام: تا 99/07/28
به همراه اعطای گواهینامه دوزبانه
(فارسی و انگلیسی)
🔰 @adyanuniv 🔰
گفتم که عمر ماه صفر رو به آخر است
دیدم شروع محشر کبرای دیگر است
گردون شده سیاه و فضا پر زدود و آه
تاریکتر ز عرصه تاریک محشر است
گرد ملال بر رخ اسلام و مسلمین
اشک عزا به دیده زهرای اطهر است
گفتم چه روی داده که زهرا زند به سر
دیدم که روز، روز عزای پیمبر است
پایان عمر سید و مولای کائنات
آغاز دور غربت زهرا و حیدر است
#غلامرضا_سازگار (میثم)
🔴سازمان جاسوسی بهائیت (1)
🗣جریان بهائیت مدعی تأسیس دین جدید و مسلکی مذهبی است، اما بررسی اندیشه، رویکرد و رفتار آنها نشانگر آن است که نه با یک دین و آیین، بلکه با یک سازمان و تشکیلات جاسوسی و تروریستی مواجه هستیم.
📜بخشی از شواهد دال بر ماهیت جاسوسی بهائیت:
1️⃣بیقیدی و اباحه گری افراطی
💦مطلقانگاری طهارت:
💧از جمله اعتقادات بهائیت مطلق انگاری طهارت است که از نمونه های آن نیز می توان به پاکی منی، جواز ازدواج با محارم، ارتباط زن با چند مرد، ربا، استمناء، حرمت امربهمعروف و نهی از منکر و… اشاره کرد. قرهالعین در واقعه بدشت خطاب به پیروان باب میگوید: ای صحاب، این روزگار از ایام فترت شمرده میشود، امروز تکالیف شرعیه بهیکباره ساقط است و این صوم (روزه) و صلوه (نماز) و ثنا و صلوات کاری بیهوده است… پس زحمت بیهوده بر خویش روا ندارند و زنان خود را در مضاجعت (همخوابگی و همبستری) طریق مشارکت بسپارید (تاریخ جامع بهائیت، بهرام افراسیابی، ۱۱۴.)
🕌نفی تعصب به اصول اعتقادی:
بهاییان در اجتماع، یک رنگ و در درون سازمان خودشان رنگی دیگر دارند، چون جریان بهائیت از باورهای اعتقاداتی مسلمانان عبور کردهاند و دیگر قید و بندی ندارند، بیقید و لاقیدی شاخصه اصلی بهائیت است، یکی از بندهای اصلی بهائیت این است که تعصب به هیچچیز ندارند، این بیتعصبی از خانه شروع میشود تا مباحث بزرگتر و عظیمتر، یعنی ملت را در برمیگیرد، اگر دیدیم آن باورهایی که اعتقاد داشتند، رعایت نمیکردند، متوجه خواهیم شد، بهایی هستند (خبرگزاری فارس)
#سازمان_جاسوسی_بهائیت
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
🔴تناقضهای آثار بهاءالله
👤بهاءالله با آنکه معترف به درس نخواندن بود اما تألیفاتی انجام داد که دقت در آنها به راحتی بطلان شریعتش را اثبات میکند. نکته آشکار در آثار بهاءالله، وجود تناقضهای فراوان در تألیفات اوست و بدلیل عجله در انتشار مکتوبات خود، موفق به حذف این تعارضات نشده است.
📜مهمترین کتاب بهاءالله کتاب «اقدس» نام دارد که در واقع شریعتنامه اوست و شامل احکام و تعالیم اصلی آنان است.
📜کتاب «ایقان» نیز کتابی است که او در پاسخ به سؤالات دایی باب، معروف به سید خال نوشته و در آن به مسائلی مثل شبهات ظهور قائم و تناقضات بین قرآن و افعال بهائیان اشاره کرده است. این کتاب بحدی دارای تناقض است که معمولا در دسترس بهائیان و خصوصا قشر جوان آنها قرار نمیگیرد.
📜وی در طریقت نیز کتابی دارد که در آن دیدگاههای صوفیانه خود را مطرح کرده و به تشریح هفت شهر عشق پرداخته است؛ اسلوب و ساختار این کتاب، اقتباسی ضعیف از هفت شهر عطار است.
📜یکی از مهمترین آثار بهاءالله الواحی است که او خطاب به پیروان و شخصیتهای مختلف مثل پاپ و سلاطین مقتدر جهان نوشته که عدد آنها به 16000 لوح میرسد؛ البته عدهای معتقدند که بسیاری از این الواح بعد از بهاء الله نوشته و به او نسبت داده شده است.
🗣عبدالحسین آیتی، مکتوبات و الواح ارسال شده برای سلاطین را دروغ شمرده و معتقد است که هرگز این الواح از دست مریدان درجه اول بهاءالله خارج و به دربار هیچ سلطانی ارسال نشده است. (کشف الحیل، ج۱، ص۱۱۷)
#تناقض_در_بهائیت
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
🔴سازمان جاسوسی بهائیت (2)
📜شواهد دال بر ماهیت جاسوسی بهائیت:
👽ادامه بیقیدی و اباحه گری افراطی:
✍️یکی از مأموران انگلیس در گزارشی می نویسد:
فرقه بابیه در یک جمله، سادهترین مذهب است که اصول آن در ماتریالیسم، کمونیسم و لاقیدی نسبت به خیر وشر کلیه اعمال بشر خلاصه میشود. ظاهراً مطلقترین نوع ماتریالیسم، جوهر اعتقاد آنها را تشکیل میدهد (انشعاب در بهائیت، اسماعیل رائین، ۴۱)
✍️ادوارد براون در مقدمه کتاب خود می گوید:
نطقی که جناب قدوس در آن اجتماع [بدشت] نمود و با ادعای برداشته شدن «جمیع احکام و شرایع انبیا» از انسانها در هنگام قیامت ظهور قائم، زمینه را برای زیر پا گذاردن آموزهها و احکام دینی و ایجاد آنارشیسم اخلاقی و جنسی در میان بابیان آماده ساخت، قطعاً به تهمتهایی که مسلمانان به بابیه میزنند از قبیل آنکه ایشان طریقه اباحیه دارند و یا آنکه به اشتراک در نساء قائلاند و نحو ذلک، قدری صورت صدق میدهد و معلوم میکند که این تهمتها بهکلی بیاساس نبوده است.(مقدمه براون بر کتاب نقطه الکاف.)
2️⃣نفی سلسلهمراتب فرقهای
👤در تمامی ادیان الهی، افرادی بهعنوان کارشناسان و راهنمایان اعتقادی وجود دارند. در مسیحیت کشیشان، در یهود خاخامها، در اسلام مراجع و روحانیون، در فرق صوفیه قطب، شیخ، خلیفه و در زرتشتیان موبدان را مشاهده میکنیم. این افراد با هر عنوان و نامی وظیفهدارند که در آئین و دین، کارشناس شوند و جامعه خود را راهنمایی نمایند.
👽اما در تشکیلات بهائیت، وجود اینگونه راهنمایان مخالفت با آموزه تحری حقیقت معرفی میشود.
#سازمان_جاسوسی_بهائیت
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
✅ رابطه ی دوستی وطن با محرم و صفر
حسین دهباشی به عنوان یک تاریخ پژوه ملی گرا چنین بیان می کند: اگر محرم و صفر نبود، این ایرانِ عزیزتر از جان ما هم نبود.
#نقد_ناسیونالیسم
#محرم
#شهدای_خان_طومان
#ما_ملت_امام_حسينيم
🔰@Adyanuniv🔰
💠ذلتپذیری در مکتب تصوف💠
🔸یکی از صفات ممدوح و پسندیده که در قرآن و روایات بدان تأکید شده، داشتن عزت و اقتدار است که صوفیان تقرب به خداوند را در ذلتپذیری و خوارشدن با انجام اعمال پست میدانند، که این مسئله جهالت و تسلیم محض مرید نسبت به اقطاب را میرساند که هر عمل خوار و ذلیلی را حاضر هستند انجام دهند.
🔻ابوالقاسم قشیری از سران صوفیه، در رساله خود درباره یکی از آداب سلوک گفته: «استاد بر مرید شرط میکند که ذلت را بر عزت اختیار کند.»[1]
🔻همچنین بایزید در برنامه سلوک یکی از مریدان خود، به او سفارش میکند: «این ساعت مو و محاسن خود را بتراش و لباسی از گلیم بر تن کن و کیسهای پر از گردو بر گردن بیاویز و به بازار برو و کودکان را جمع کن و به آنها بگو اگر کسی به من یک سیلی بزند یک گردو به او میدهم...» [2]
♻️آیا این از عزت است که شخصی به دیگران بگوید به من سیلی بزنید؟
📚پینوشت
[1]. قشیری، عبدالکریم بن هوازن، الرسائل القشیریه، المعهد المرکزی للابحاث الاسلامیه، پاکستان، ص65.
[2]. عطار نیشابوری، تذکره الاولیا، انتشارات صفی علیشاه، تهران، 1375 ش، ج1 ، ص124.
#نقد_تصوف
#عزت
#بایزید_بسطامی
🔰 @adyanuniv 🔰
💠اعمال خارق العاده صوفیان، اعجاز یا انحراف!💠
🔸 کارهای عجیبوغریب برخی از فرق صوفیه که در بدن خود سیخ و چاقو فرو میکنند و اعمال ریاضتی شاقی را انجام میدهند، جزو انحرافات این افراد است که متصوفه آنها را از کرامات خود میدانند.
🔻درحالیکه این اعمال و رفتار غیرعقلانی، هیچ سنخیتی با آموزههای اسلامی نداشته، بلکه موجب وهن دین نیز میگردد.
🔻اما دراویش و صوفیان معتقدند که این اعمال شبیه معجزات موسی (علیه السلام) در شکافتن دریا و یا شفای کور توسط عیسی (علیه السلام) و شقالقمر پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که ما از درک آنها عاجز هستیم. درنتیجه ما به این کارها معجزه میگوییم، چون افراد عادی که به مقام آنها نرسیدهاند از انجام این کارها عاجزند.
🔻این نظر دراویش آنچنان جاهلانه و عامیانه بوده و درک آنان به حدی پایین است که انبیا و معصومین (علیهم السلام) را با این افراد مرتاض یکی دانسته و حتی از آنها دفاع میکنند.
♻️این صوفیان حتی تعریف معجزه را هم نمیدانند و مطلع نیستند که معجزه یعنی کاری که هیچ بشری جز پیامبر نمیتواند انجام بدهد.
#نقد_تصوف
#ریاضت
#معجزه
#خارق_العاده
🔰 @adyanuniv 🔰
💠اهانت و گستاخی صوفیان نسبت به پیامبر اکرم (ص)💠
🔸از صفات ممتاز و خاص حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) این است که هیچکس در این دنیا به برتری ایشان نمیرسد و برترین مخلوقی که خداوند متعال خلق کرده، نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) است.
🔻اما بعضی از صوفیان مانند بایزید بسطامی، خود را برترین مخلوق و حتی برتر از حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) دانسته و در این باره گفته:
«روز قیامت که میشود مردم در زیر لوای محمد خواهند بود، گفت به خدا قسم، لوا و پرچم من از لوای محمد بزرگتر است و پیغمبران و خلایق در تحت لوای من خواهند بود»[1]
🔻این در حالی است که حضرت امیرالمومنین علیه السلام، دربارهی مقام و برتری پیامبر خدا فرمودند: «ما بَرأ اللّهُ نَسَمَةً خَیْراً مِنْ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله[2] خداوند مخلوقی برتر از محمد (صلی الله علیه و آله) نیافریده است.»
♻️این کلام بایزید، آیا مفهومی جز خروج وی از دایره اسلام ومسلمانی دارد؟ کسی که خود را از اشرف مخلوقات برتر میداند، آیا نباید در عقل و ادراک او و پیروانش تردید کرد؟
📚پینوشت
[1]. عطار نیشابوری، تذکرة الاولیا، تهران، کتابخانه مرکزی، ۱۳۲۱ هجری شمسی، ج2، ص146.
[2]. کلینی،محمدبن یعقوب، اصول کافی، ترجمه محمدباقر کمرهای، تهران، انتشارات اسوه، 1381 ه.ش، چاپ پنجم، ج3، ص258.
#نقد_تصوف
#پیامبر_اکرمص
#حضرت_محمدص
#بایزید_بسطامی
🔰 @adyanuniv 🔰
✅ جنگ برای وطن یا دین
🔹 حسین دهباشی: مجموع آنهایی که صرفا برای وطن جنگیدند شاید یک شهر را هم آزاد نمی کردند و این عشق به امام حسین و معرفت به سبک عباس ابن علی بود که رزمنده ایرانی را به میدان می فرستاد.
#نقد_ناسیونالیسم
#ما_ملت_امام_حسینیم
#شهدای_خان_طومان
#ایران
🔰 @adyanuniv 🔰
🔴رسانه های هند، در معرض خطر بهائیت
🗣«… با توجه به قدرت زیادی که رسانهها در شکلدهی بینش اجتماعی و گفتمانهای عمومی دارند، جامعه بهائی هندوستان و «موسسۀ ارتباطات جمعی هندوستان» احساس کردند نیاز مبرمی به گفتگو با متخصصان حوزه رسانه درباره نحوه پرداختن آنان به دین وجود دارد.»
✍️این جملات خانم “راجخووا”، مدیر دفتر روابط عمومی بهائیان هندوستان است که در نشستی با اصحاب رسانه این کشور بیان شده که نشان میدهد بهائیان در موج جدیدی از تبلیغات خود، رسانهها را نشانه رفتهاند و در پی راه یافتن به رسانهها و پوشش صوتی-تصویری مؤسسات بهائی در چارچوب مورد علاقه تشکیلات هستند.
👨👩👧👦این نقشه، با برگزاری گردهمایی تحت عنوان «پوشش خبری دین، با درایت و حساسیت در یک دنیای به هم وابسته» با همکاری «موسسه ارتباطات جمعی هندوستان» و دفتر روابط عمومی بهائیان هندوستان، در دهلینو برگزار شد.
👨👩👧👦آشفتگی و جمعیت بالای هندوستان، از دیرباز این کشور را به محل مناسبی برای پرورش و فعالیت انواع فرقههای مختلف تبدیل کرده است.
👻تشکیلات بهائیت هم از این آب گلآلود ماهیهای بسیار گرفته و در تازهترین اقدام خود، قصد دارد با بسترسازی مناسب، فضا را برای ورود به رسانهها آماده سازد.
👨👩👧👦بهائیت اعلام کرده، گفتگو با رسانه را به صورت رشتهای از میزگردها، طی سال آینده ادامه خواهد داد.
#بهائیان_هند
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
🔴سازمان جاسوسی بهائیت (3)
3️⃣انتقال رهبری بهائیت از فرد به شورا
🏛سازمان اداری بهاییان که شوقی افندی آن را نظم اداری امرالله نامید، زیر نظر مرکز اداری و روحانی بهاییان یعنی «بیت العدل اعظم الهی» اداره میشود که در حیفا (واقع در فلسطین اشغالی) قرار دارد.
👽عبدالبهاء (دومین رهبر بهائیت) در الواح وصایا - که به منشور و میثاق جامعه بهاییان شهرت دارد - سازمان رهبری واداری بهاییان را بر دو رکن «ولی امر» و «بیت العدل» بنیان نهاده وضمن برشمردن حوزه اختیارات هرکدام، اعضای بیت العدل، ایادی امرالله وهمه آحاد بهاییان را به تبعیت از دستورات ولی امرالله فرا خواند.
👤او ولی امر را بعنوان عضو ارشد و ریاست دائمی و غیرقابل عزل بیت العدل منصوب و اختیارات گستردهای نظیر اخراج یا تنبیه اعضای خطاکار بیت العدل را برای وی برشمرد. بر اساس منشور بهاییان که توسط عبدالبهاء در قالب الواح وصایا تدوینشده، ولی امر موجود باید ولی امر بعد از خود را معرفی و تعیین کند وسازمان اداری بهاییان درهمه اعصار باید تحت اشراف و نظارت عالیه ولی امر اداره شود.
👀اما بهرغم آنچه گفتیم، از زمان فوت شوقی افندی (سومین پیشوا و اولین ولی امر بهائیت) تاکنون نزدیک به ۵۰ سال است که بیت العدل برخلاف منشور و دستورات عبدالبهاء، جایگاه ولی امر را از سازمان اداری بهاییان حذف نموده و بهتنهایی و بیحضور ولی امر، بهصورت شورایی مدیریت جامعه بهاییان را بر عهده دارد و بدینسان، سازمان بهائیت را با بحران مشروعیت مواجه ساخته است.(بیت العدل اعظم بهائیت؛ بنبست مشروعیت، سید علی اسماعیلی، ۲۹۹)
#سازمان_جاسوسی_بهائیت
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
🔴دعوت به وطنفروشی
👽عرفان ثابتی از مبلغین بهائیت است که تریبونهای گوناگونی از انگلستان و شبکههای معلومالحال آن، در اختیارش قرار داده میشود. وی با حضور در برنامههای مختلف BBC، manoto و… نقشههای بهائیت را به طرق مختلف به خورد مخاطبان میدهد.
👻ثابتی اخیراً در یکی از برنامههای شبکه هتاک manoto که سابقه سیاهی در توهین به ایران و ایرانیان دارد، سخنانی در بیهودگی دفاع از استقلال، دعوت به وطنفروشی، اظهار نظر در مورد مواد آموزش درسی کودکان و… ارائه کردهاست.
🗣سخنانی که در بردارنده برخی اهداف بهائیت پیرامون باز کردن راه نفوذ و خیانتپیشگی است، چیزی که در سرتاسر تاریخ این فرقه قابل مشاهده میباشد.
👽وی در بخشی از سخنانش می گوید: «این خیلی تأسفآور و دردناک است که حتی کسانی که تعلقات دینی خاصی ندارند، تعصب میهنپرستانهای دارند که حاضرند خون بریزند برای آنچه که اسمش را دفاع از خاک میگذارند.»
🗣مفهوم این جمله آن است که اگر بیگانه به کشور حمله میکند، یک مشت خاک چه ارزشی دارد، بگذار بگیرد.
☠️بهائیت بیغیرتی و بیشرمی را به نهایت رسانیده و با لاپوشانی تعصبات وحشیانه سران خود که میگوید: «ای بهائیان! بر مؤمنین به خدا (بهاءا…) و آیاتش (کلام او)، اَبر رحمت و بر منکرین و مخالفین، عذاب حتمی باشید»( بهاءالله، مجموعه الواح مبارکه،ج ۱، ۱۳۷ بدیع، ص ۲۱۶) یا «بر دشمنانم شعله آتش باش و برای دوستانم، کوثر بقاء»(بهاءالله،بدیع، ص۱۶ و لوح احمد) دم از لزوم عدم تعصب، آن هم برای دفاع از خانه و خانواده میزنند و راهبازکن استبداد و استعمار اربابان قدرتطلب خود هستند.
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
👌👏 رسول خدا صلّی الله علیه و آله سه مورد را در مورد مردم مراعات می فرمود
عن أمیرالمؤمنین علیه السلام: تَرَكَ رسولُ الله صلّی الله علیه و آله النَّاسَ مِنْ ثَلَاثٍ: كَانَ لَا يَذُمُّ أَحَداً وَ لَا يُعَيِّرُهُ، وَ لَا يَطْلُبُ عَثَرَاتِهِ وَ لَا عَوْرَتَهُ، وَ لَا يَتَكَلَّمُ إِلَّا فِيمَا رَجَا ثَوَابَه. (عيون اخبار الرضا، ج1 ، ص319)
رسول خدا صلّی الله علیه و آله سه كار را در مورد مردم انجام نمى داد: كسى را مذمّت و تقبيح نمی كرد، لغزش ها و مسائل پنهانى افراد را دنبال نمى كرد و در موردى سخن نمی فرمود كه اميد ثوابی در آن نبود.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🔰@Adyanuniv🔰
#شعر_آیینی
شَصت و سه سال زندگی ات مهربان گذشت
با کیسه های وَصله ایِ آب و نان گذشت
شَصت و سه سال زندگی ات بین کوچه ها
در بنده یِ خدا شدن این و آن گذشت
گاهی میان دورترین خانه یِ زمین
گاهی میان دورترین آسمان گذشت
گاهی کنارِ سفره یِ بیوه زنان شهر
گاهی کنارِ خاطره یِ کودکان گذشت
وقتِ نزول، حضرتِ خاکی نشین شدی
وقت صعود ردّ تو از بی کران گذشت
آن روزها که شعب ابی طالبی شدی
ایام درد بود ولی همچنان گذشت
ای آن که زندگی تو خرج نجات شد
ای آن که زندگی تو با مردمان گذشت
برگرد رنج و درد بشر را نگاه کن
این زندگیِ سرد بشر را نگاه کن
یک عده ای به عشق تو دور از وطن شدند
یک عده ای ندیده اویس قرن شدند
از خانواده اَم همه عَبدُاللَهِ شما
از خانواده ات همه آقای من شدند
تو پیر خانواده بزرگ قبیله ای
محصولِ زندگیِ تو پنج تن شدند
یک عده زینب و علی و فاطمه شدند
یک عده ای حسین شدند و حسن شدند
بعد از تو دختر تو و زینب کنار هم
مشغولِ کار بافتن پیرُهَن شدند
یک عده بچه های تو پاره جگر ولی
یک عده بچه های تو پاره بدن شدند
این کشته ها تمام جگر گوشه یِ تواند
یا ایها الرّسول ببین بی کفن شدند
«یا مصطفاه» این تن پامال را ببین
این کشته یِ فتاده به گودال را ببین
#علی_اکبر_لطیفیان
#رحلت_پیامبررحمت_ص
🔰@Adyanuniv🔰
فداك ابي وامي يارسول اللّه
🔳 لحظات جانسوز شهادت رسول خدا "صلی الله علیه و آله" در کلام وصی آن حضرت:
◽️حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید:
... رسول خدا (صلى الله علیه و آله) در حالى که سرش بر سینه من قرار داشت، قبض روح شد، نفس او در دستم روان گشت. سپس آن را به چهره کشیدم.
من عهده دار غسل او بودم، در حالى که فرشتگان مرا یارى مى کردند. (گویى) در و دیوار و صحن و خانه، به ضجّه درآمده بودند. گروهى (از فرشتگان) به زمین مى آمدند و گروهى به آسمان مى رفتند و گوش من از صداى آنان که آهسته بر آن حضرت نماز مى خواندند، خالى نمى شد! تا زمانى که او را در قبر به خاک سپردیم.
چه کسى به آن حضرت در حیات و مرگش از من سزاوارتر است؟ بنابراین با بینش خود حرکت کنید و صدق نیّت خود را در جهاد با دشمن اثبات نمایید; زیرا به خدایى که معبودى جز او نیست قسم یاد مى کنم که من در جاده حق قرار دارم و آنها (مخالفان من) در لغزشگاه باطل اند.
📚نهج البلاغه، خطبه197
🔰@Adyanuniv🔰
پویانفر28-صفر-زمینه9602.mp3
15.64M
🌑ایام عزاداری اهل بیت ع را تسلیت عرض می کنیم🌑
🎧 حسن، شیر جمل
🗣 #محمد_حسین_پویانفر
🗓 صفر ۱۳۹۶
🔰 @Adyanuniv🔰
💠عقیده متصوفه بر عدم حکومت رسول خدا(ص) بر مردم💠
🔸 از بررسی آیات قرآن استفاده میشود که حکومت اسلامی در جامعه یک ضرورت است و بهترین افراد برای رهبری و حکومتداری، پیامبران خدا و امامان معصوم (علیهمالسلام) هستند، که در حقیقت حکومت آنان همان حکومت خداوند بر بندههاست.
🔻 اما عدهای از جاهلان و افراد ناآگاه به معنا و تفسیر قرآن، بعضی از آیات قرآن را با رأی و نظر خود تفسیر کردهاند. یکی از این آیات، آیهی22 سوره غاشیه است که یوسف مردانی، شیخ فرقهی صوفیه گنابادیه، عدم سلطنت و حکومت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بر مردم را، از این آیه برداشت کرده است.
🔻وی در اینباره گفته: « خدا در قرآن کریم به پیغمبر خطاب میکند: لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ[غاشیه/22] تو بر خلق من حق سلطنت و حکومت نداری، فَذَکِّر انَّما انتَ مُذکِّر[غاشیه/21] وظیفه تو فقط تذکر دادن است. اُمرا و رؤسای ممالک، راه دیگری میروند، هر چه هوس و شهوتشان اقتضا بکند. همین است که سراسر عالم جنگ و خونریزی است.»
[سخنرانی یوسف مردانی، 26/10/96]
♻️با توجه به تفسیری که از این آیه، در کتب تفسیر ذکر شده است، منظور از این فرمودهی خداوند بر رسولش (صلی الله علیه و آله) که تو بر آنها تسلط نداری، این است که تو مجبور نیستی آنان را به زور وادار به ایمان کنی و در این مورد تو فقط تذکر دهنده هستی.
بنابراین اصلاً بحث حکومتداری و عدم آن مطرح نیست تا بگوییم که پیامبر حق حکومت بر مردم را ندارد.
#نقد_تصوف
#پیامبر_اکرمص
#یوسف_مردانی
🔰 @adyanuniv 🔰
💠قلب پاک، بهانه صوفیه برای فرار از عبادت و بندگی💠
🔸ازجمله انحرافات صوفیه که گریبانگیر جامعه امروزی نیز شده است، عدم توجه به اعمال شرعی به بهانه صافی و پاکی دل است. وقتی سررشته این انحراف را میگیریم به عقاید و آموزههای انحرافی صوفیه میرسیم که برای شانه خالی کردن از انجام تکالیف و فرایض شرعی، بحث پاکی، صفای دل و دوستی خداوند را مطرح کردند و عبادت را کار دل دانستند نه ظاهر.
🔻ازاینرو بود که برخی از صوفیه به این معتقد شدند که چون دل بندهای پاکیزه گردد و به نهایت دوستی و محبت پروردگار برسد و ایمان به غیب در دل او استوار باشد، تکلیف از وی برداشته شود... و عبادات ظاهری او را لازم نباشد. [1]
🔹متفکر بزرگ شیعه شهید مطهری، این بهانه و توجیه را در واقع، تحقیر عمل دانسته و میگوید: «دراویش و متصوفه اعصار اخیر به نحوی دیگر و بهانهای دیگر عمل را تحقیر میکنند، آنها موضوع صفای قلب را دستاویز قرار دادهاند درصورتیکه صفای حقیقی قلب، محرّک و مؤید عمل است نه منافی با آن.»[2]
پینوشت:
[1]. لاهیجی، محمد، شرح گلشن راز، انتشارات سعدی، تهران، ۱۳۷۱، پاورقی شماره 2، ص 302.
[2]. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، نشر صدرا، ج 1، ص288.
#نقد_تصوف
#شهید_مطهری
#لاهیجی
🔰 @adyanuniv 🔰
💠خارج بودن صوفیه از سنت پیامبر(ص)💠
🔸صوفیان اعمال و رفتار خود را مطابق سنت نبوی (ص) دانسته و گمان کردهاند افعال ایشان مورد تایید دین مبین اسلام است. اما مخالفت امامان معصوم (ع) با صوفیه نشان دهنده خروج این جریان از سنت رسول خدا (ص) است.
🔻امام صادق (ع) در پی اعتراض سفیان ثوری به نحوه لباس پوشیدن ایشان، ضمن پاسخ به یاوهگویی سفیان ثوری، به او میفرمایند:
«مىخواهم سخنى به تو بگويم، خوب گوش كن و به دل بسپار كه از براى دنيا و آخرت تو مفيد است به شرط آن كه بر سنّت و حقّ بميرى نه بر بدعت.»[1]
🔻امام صادق (علیه السلام) علاوه بر پاسخ دادن به نحوه لباس پوشیدنشان، به سفیان ثوری یک نکته را هم متذکر شدند و آن نکته نشاندهنده تبعیت نکردن صوفیه از سنت پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) دارد.
♻️حضرت اعمال صوفیه را بدعتآمیز میدانسته، از این رو سخنان خود را که بر مبنای سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود را سنت حقه معرفی کردند و اعمال صوفیان را بدعت دانستهاند و به سفیان ثوری در این زمینه تذکر جدی دادهاند که اگر در این حال جان دهی، بر بدعت مردهای.
پینوشت:
[1]. علامه مجلسی، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج 47، اسلامیه، تهران، ص 232
#نقد_تصوف
#امام_صادقع
#سفیان_ثوری
🔰 @adyanuniv 🔰
💠عقیده شیخ صوفیه به مقام خدایی حضرت عیسی (ع)!💠
🔸در برتری پیامبران الهی نسبت به سایر مردم و قرب و مقام والای آنان در پیشگاه الهی هیچ شکی نیست. اما با این درجه و مقام، باز عبد و مخلوق حضرت حقتعالی بودند.
🔻پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) با وجود برتری نسبت به همه پیغمبران و رسیدن به مقام «قاب قوسین أو أدنی» باز هم عبد و مخلوق خداوند به حساب میآمدند.
🔻اما یوسف مردانی، شیخ المشایخ فرقه صوفیه گنابادیه، در یکی از سخنرانیهای خود، سخنی باطل و مخالف با قرآن راجع به حضرت عیسی (علیهالسلام) گفته است که رسیدن آن حضرت به مقام پیامبری را مساوی با مقام الوهیت وی میداند و میگوید:
«مسیح عبدالله است چون هنوز به مقام پیغمبری نرسیده بود. اگر به آن مقام برسد، خودش الله است.»
[سخنرانی یوسف مردانی، 26/10/96]
🔹اما در قرآن اولاً آیات مختلفی در ردّ الوهیت و اعتقاد مسیحیان به تثلیث آمده و ثانیاً در آیهای مستقل، خداوند به خلقت و آفرینش حضرت عیسی (علیهالسلام) از خاک اشاره کرده و میفرماید:
«إِنَّ مَثَلَ عيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ[آل عمران/59] مَثَل عيسى در نزد خدا، همچون آدم است كه او را از خاك آفريد و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد.»
♻️بنابراین این گفتهها و سخنان انحرافی و مخالف قرآن، اخذ شده از عقاید مسیحیان است که قائل به تثلیث و مقام الوهیت حضرت عیسی (علیهالسلام) هستند.
#نقد_تصوف
#مسیحیت
#عیسی
#یوسف_مردانی
🔰 @adyanuniv 🔰