هدایت شده از مهدی
1.92M
🔰 رمضانیه 15
⭕️ موضوع: استعاذه از شیطان 5
=-=
خلاصه:
| یکی از مخلوقات الهی جن است./ جنیان رتبهای پائین تر از انسان دارند./ داشتن اختیار،توالد،زندگی اجتماعی، قدرت تمثل، قدرت انتقال اشیاء،تصرف در عواطف از جمله ویژگیهای آنان است./ آنان کافر و مسلمان دارند. مسلمانان این طایفه برخی شیعه و گروهی سنیاند. و سخن منسوب به سید علی قاضی بر فرض صحت انتساب که مدعی است،آنان همه شیعه هستند درست نیست./ سحر نشانه و علائم بالینی دارد./ علائم محیطی،جسمی و روحی از آن جمله است. در نتیجه وجود مشکلات در زندگی نشانه سحر نیست./ داشتن سبک زندگی دینی عامل پیشگیرانه از نفوذ جنیان به زندگی ما هست. |
〰️〰️
@Age_of_water
هدایت شده از مهدی
1.24M
🔰 رمضانیه 16
⭕️ موضوع: قاتلان امام علی علیه السلام 1
=-=
خلاصه:
|در دعایی در شب نوزدهم ماه رمضان،قاتلان امام علی ع را لعن میکنیم./ در ظاهر قاتل ایشان یک نفر بود،چرا در این ذِکر "قاتلان " آمده است؟/ فاعل مباشر شهادت مولی علی ع ابن ملجم است./ در نزد شیعه وی مذموم است./ خوارجی که راوی صحیح بخاریاند،غالیان،صوفیانی چون عطار و مولوی، جریان باستان گرا از جمله مدافعان این ملعون هستند. |
〰️〰️
@Age_of_water
هدایت شده از مهدی
2.75M
🔰 رمضانیه 17
⭕️ موضوع: قاتلان امام علی علیه السلام 2
=-=
خلاصه:
|در سقیفه بنی ساعده خلافت امام علی ع غصب شد./ از جمله دلایل حزب مخالف امام علی ع منسوب کردن روایت دروغین به رسول الله ص بود که: نبوت و خلافت در خاندان من جمع نمیشود./ زهد امام علی ع مورد توجه مردم بود./ جریان مقابل در این زمینه وارد شدند./ بیش از 100 اثر در زمینه زهد تدوین کردند./ عبدالله بن مبارک و معافی بن عمران از جمله نویسندگان کتاب زهد هستند که اموی و مخالف امام علی ع هستند./ پس از کشته شدن حلاج ،متصوفه دست به هویت سازی تاریخی زدند و همچنین خود را متشرع نشان دادند./ جوامع مهم متصوفه چون: اللمع سراج و تهذیب الاسرار خرگوشی عهده دار این رسالت بودند./ آنان حضرت علی ع را خلیفه باطنی پیامبر معرفی کردند که وی جانشینانی نیز دارد. اولین نفر حسن بصری بوده است./ در سده های بعدی چون صوفیه نیاز به اثبات سلسله داشتند،ائمه هدی علیهم السلام صوفی معرفی شدند تا این سلاسل خود را به رسول الله ص متصف کنند. |
〰️〰️
@Age_of_water
هدایت شده از مهدی
2.27M
🔰 رمضانیه 18
⭕️ موضوع: معرفت شهودی
=-=
خلاصه:
|. منابع معرفت چهارتاست. عقلی،متون مقدس،تجربی و شهود./ ملکوتی که حضرت ابراهیم دید همان سلطنت کامله الهی بود./ ضدیت،غیریت و جزئیت در انطباق عرفان و دین متصور است. / عرفان راه عمومی نیست./ کم بودن افرادی که به معرفت شهودی رسیده باشند، سخت بودن اثبات معرفت شهودی به عنوان یک حقیقت نه تخیل و توهم، تصریح اهل عرفان از جمله دلایل مدعی مطرح شده است.|
〰️〰️
@Age_of_water
هدایت شده از مهدی
1.46M
🔰 رمضانیه 19
⭕️ موضوع: تشریع اذان در اندیشه شیعه و سنی
📍 فرسته اول
=-=
خلاصه:
|اذان در اندیشه مسلمین جایگاه والایی دارد./ بهشتی شدن،دفع شیاطین،طلب استغفار ملائکه برای اذان گو از جمله آثار اذان است./ آغاز اذان در اندیشه سنیان بر اساس خوابِ عبد الله بن زید است. همانطور که در سنن ابی داود روایتش آمده و شعیب الارنووط وهابی آن روایت را صحیح میداند./ در اندیشه شیعی اذان در معراج توسط خداوند تشریع شد و به رسول الله ص تعلیم داده شد.|
👇 فایل پیوست را هم ببینیند
〰️〰️
@Age_of_water
هدایت شده از مهدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رمضانیه 19
⭕️ موضوع: تشریع اذان در اندیشه شیعه و سنی
📍 فرسته دوم
🕳🕳
⭕️قسمتی از اذان استاد صمدی آملی که شهادت به ولایت حضرت زهرا س و امام زمان عج را آوردهاند.
شنیدهام این دو جزء اضافه شده به اذان توسط ایشان حاصل مکاشفه است🤔
〰️〰️
استاد حسن رمضانی در مقالهای معتقد هستند، بدعتهای صوفیه مستحسَن و نیکو است.
👈 حال این سوال مطرح است: آیا در آینده فردی از تربیت شدگان کلاسهای استاد صمدی و همفکران ایشان مکاشفه ای دید و نمازش را به گونه ای دیگر خواند، باید پذیرفت؟
به راستی چرا باید باب مکاشفات در امور تعبدی باز شود ؟
⬆️لازم به ذکر است،قبل و بعد آنچه استاد صمدی در اذان اضافه کردند همان اذان شیعیان است.و فقط همین دو فراز با اذان بقیه شیعیان متفاوت هست.
〰️〰️
@Age_of_water
هدایت شده از مهدی
1.86M
🔰 رمضانیه 20
⭕️ موضوع: زندگی پس از زندگی
📍 فرسته اول
=-=
خلاصه:
|تاریخچه و چیستی:
معتقدند افلاطون در کتاب جمهوری به این مسئله پرداخته است./ دکتر مودی در 1975 م کتابی در این زمینه تالیف کرد که حاصل تحقیق از 150 نفر افرادی بود که تجربه نزدیک به مرگ داشتند./ در ایران عباس موزون نیز از مروجین این تجربیات بود./ نامبرده به ادعای خودش دکترای مدیریت دارد و هیچ تخصص دینی ندارد./ وی در دهه هشتاد کتاب خرافی از ایموتو را ترجمه و با نام " ندای آب " منتشر کرد./ از سال 1394 شروع به تحقیقات در این زمینه نمود. در سال 1395 با تاسیس کانالی این تجربیات را ترویج داد و پس از آن در برنامهای با نام " زندگی پس از زندگی " این تجربیات را در رسانه ملی نیز انتشار داد./ در کنار ایشان انتشارات شهید ابراهیم هادی کتاب "سه دقیقه در قیامت "را چاپ کرد که بنابر ادعای خودشان بیش از یک میلیون جلد از ان چاپ شده است. / در کنار نقدهای فراوانی که این کتاب و ادعاهایش داشته است،عباس موزون نیز در برنامهای به تفصیل این کتاب را نقد کرده است.|
〰️〰️
@Age_of_water
هدایت شده از مهدی
#پیوست 1
📌تصویر کتاب ندای آب.
👈ایموتو یک شیاد ژاپنی بود که مدعی " تئوری شعور آب " بود. افراد زیادی در ایران مروج این ادعای بی اساس وی بودند مثل دکتر فرهنگ و جناب موزون نیز که مترجم این کتاب خرافی و ضد علمی است.
〰️〰️
@Age_of_water
هدایت شده از مهدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پیوست 2
📌نقد موزون به کتاب "سه دقیقه در قیامت"
👈 وی مطالبه میکند افراد متخصص غیر از وی نیز در این مباحث ورود کنند. /او کتاب سه دقیقه در قیامت را پوست تخمهای میداند! / ادعا دارد هرانچه در برنامه وی هست با هماهنگی عالمان و متخصصان دینی است!
〰️〰️
@Age_of_water
هدایت شده از مهدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پیوست 3
📌هدف برنامه زندگی پس از زندگی
👈 موزون مدعی است ریشه تمام شبهات دینی نپذیرفتن عالم غیب است./ وی هدف برنامه خودش را اثبات تجربی عالم غیب میداند.
〰️〰️
@Age_of_water
هدایت شده از مهدی
876K
🔰 رمضانیه 20
⭕️ موضوع: زندگی پس از زندگی
📍 فرسته دوم
=-=
خلاصه:
|ظرفیتها/ ادعاها/ علت محبوبیت:
|این برنامه ظرفیتهای خوبی دارد./ توجه به غیب و اینکه انسان فقط جسم نیست و پرهیز از خودکشی افرادی از جمله این ظرفیتهاست./ حقیقی بودن و مبتنی نبودن بر پیش فرضهای تجربهگر از جمله ادعاهاست./ غیر تخصصی بودن علت مهمی بر محبوبیت این برنامه است.|
〰️〰️
@Age_of_water
هدایت شده از مهدی
3.24M
🔰 رمضانیه 20
⭕️ موضوع: زندگی پس از زندگی
📍 فرسته سوم
=-=
خلاصه:
|آسیبها و چالشها:
1. ترویج ناخواسته لیبرالیسم مذهبی: تا کنون در جامعه دینی ما یا فهم نظری عالمان دینی مطرح بود یا تجرب عرفانی آنان اعم از دانشیان سنی یا شیعی. لیکن این برنامه، تجربه درک عرفانی دینی را برای افراد مختلف بازکرده است.
2. این تجربیات برای خود فرد فقط حجیت دارد.
3.قرار است با این برنامه غیب اثبات شود. حال جدایی روح از بدن یا مرگ قطعی است،یا خَلعِ بدن است یا خواب و یا کُما است. تجربه نزدیک به مرگ مورد اول و دوم نیست پس یا شبیه خواب است یا کماست. دین ما عزیزتر است از اینکه بخواهد با ادعاهای افراد به کما رفته یا در خواب اثبات شود. گذشته از اینکه در این موارد احتمال تصویر سازی شیطان را نمیتواند نادیده گرفت. که یا خود تجربه گر را با خودش همراه کند یا تجربه این فرد زمینه گرایش برخی دیگر شود. مثالهای فراوانی در کتابهای صوفیه وجود دارد. مثلا: فرعون در بیداری خود را خدا خواند و ابن عربی از صوفیان سنی پراوازه خدا را در خواب دید و فرعون کافر و جهنمی را مومن میدانست. |
〰️〰️
@Age_of_water
🔰 رمضانیه 20
⭕️ موضوع: زندگی پس از زندگی
📍 فرسته چهارم
=-=
بررسی ادعاها:
1. تجربه محمد حسن کریمیان:
ایشان مدعی است در برزخ به وی گفتهاند ظهور نزدیک است ( اینجا ) در حالیکه این ادعا مخالف آموزه های دینی ماست.
بر اساس دلایل ذیل امام زمان عج نیز از وقت ظهورشان بی اطلاع هستند، در نتیجه این دست ادعاها فاقد اعتبار است.
روایت امام رضا (نک: صدوق، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 266.) ، حدیث مفضل بن عمر از امام صادق (نک: مختصر البصائر،ص433.) ، کلام بزرگانی چون : محمد بن حنفیه ( نک: نعمانی،الغیبة،ص292.)، نعمانی ( نک: نعمانی، الغیبة،ص190.) شیخ صدوق: ( نک صدوق،معانی الاخبار، مقدمه،ص33 .) ،شیخ طوسی : (نک: طوسی،الغیبة،ص425.) و آیت الله طبسی .
〰️〰️
@Age_of_water
هدایت شده از مهدی
1.67M
🔰 رمضانیه 21
⭕️ موضوع: خمس سنت یا بدعت
=-=
خلاصه:
|آیه 41 از سوره انفال اشاره به خمس دارد./ شیعه دینش را از پیامبر و اهل بیت ایشان اخذ میکند،لذا تفاصیل احکام در سنت رسول الله ص و اهل بیت ع ایشان است./ اگر معتقد باشیم آیه اختصاص به غنیمت دارد،می گوییم: این آیه یکی از مصادیق خمس را بیان کرده است و بقیه مصادیقش در روایات امده است./ لیکن واژه "غنم " یعنی به دست آوردن چیزی اعم از غنیمت یا چیزهای دیگر./ خمس سابقه تاریخی نیز دارد. اخذ خمس از جهینه توسط رسول الله ص، دریافت خمس از عمر بن عبدالعزیز در عهد امام باقر، شیوع عبارت " سهم امام" در عهد غیبت صغری نمونههایی از مستندات تاریخی خمس است.|
〰️〰️
@Age_of_water
هدایت شده از مهدی
1.79M
🔰 رمضانیه 22
⭕️ موضوع: حقانیت انحصاری
=-=
خلاصه:
|بر اساس آیات و روایات متعددی حق یک مصداق بیشتر ندارد./ قرآن بیان میکند همه انبیاء در یک خط فکری هستند. / نامههای رسول الله ص به افرادی چون: زید بن جمهور، مقوس و هرقل نیز گواهی تاریخی بر این گزاره اعتقادی است./ مقایسه دیدگاههای توحیدی نیز مشخص میکند مکتب حق،یکی بیشتر نیست./ متصوفه سنی چون ابن العربی معتقدند،خدا قبل از خلقت در مکانی بود بدون هوا به نام " عماء" که این نگره در مذهب ما نیست./ مرحوم فیض کاشانی وقتی احیاء العلوم غزالی سنی را تنقیح میکند فصل آداب سماع و رقص را ذکر نمیکند چون انرا خلاف مذهب اهل بیت میداند./ دعا و طلب درخواست از خدا جزو بینش توحیدی شیعه است که منطبق بر قرآن و روایات است در حالیکه متصوفه سنی چون ابن العربی و مولوی دعا را برای اولیاء و خودشان لازم نمیدانند.|
〰️〰️
@Age_of_water
وداع با ماه رمضان.mp3
2.21M
🎙#روضه
✳️ وداع با ماه مبارک رمضان. به نیابت از همه شهدای فتنه اخیر به ویژه آرمان علیوردی عزیز.
〰️〰️
@Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم
⭕️ مناظره " م.س " با یکی از مسترهای عرفان حلقه
〰️〰️
⬆️ " م.س " یکی از صوفیان حوزوی است که از شاگردان مرحوم سعادتپرور بوده است. به دلایلی که نمیدانم وی خلع لباس شده است.
⏏️ وی اشاره خوبی دارد که طاهری نمی تواند وجود شیطان در شهودات و مکاشفاتش را انکار کند. اگر طاهری مدعی است شبکه منفی را رها کرده است، از کجا معلوم شیطان وی را رها کرده باشد.
👈 قبلا گفتیم، احتمال دخالت شیطان در شهودات غیر معصومان -حتی در صورت تطابق با شرع و عقل - وجود دارد.
🕳🕳🕳
به امید خدا،در فرسته های با عنوان #مروج_انحراف به شخصیت و دیدگاههای " م.س " اشاره میکنم.
〰️〰️
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
💠#مشهورات_بی_سند 3
⭕️⭕️ #تحقیقات_حدیثی
در بین ما شیعیان سخنان مشهوری بیان می گردد,که برخی از آنها نه تنها سندی ندارد و در برخی از موارد دست آویزی برای هجمه دشمن به مبانی اعتقادی ما می شود. در پستهایی در حد توانم به نقد و بررسی آنها اشاره میکنم .
✨تیر و علی بن ابی طالب (صلوات الله علیه و اله)
مشهور است در نمار تیری از پای علی بن ابی طالب(علیه السلام) بیرون کشیدند. مطابق دلایل ذیل این فضیلت مشهور هیچ سندی ندارد.↘️↘️
📍ابوالفضل رشیدالدّین میبدی در کتاب “کشف الاسرار” نگاشتهی سال۵۲۰ هجری قمری،: «در آثار بیارند که علی علیه السلام در بعضی از آن حربهای وی تیری به وی رسید....»
📒كشف الأسرار و عدة الأبرار، ج1، ص: 18.
📍علامه حلی :( 726 ق) :«2. و بلغ في العبادة إلى أنه كان يؤخذ النشاب من جسده عند الصلاة لانقطاع نظره عن غيره تعالى بالكلية »
📒نهج الحق و كشف الصدق، ص: 247.
📍صالح الکشفی الحنفی متوفای ۱۰۲۵ :«...چون هنگام نماز شد،پیکار از پای مبارکش بیرون کردندی،مصلی چون پرخون شد،امیر را اصلا از این معنی خبر نبود. ».
📒محمد صالح کشفي ترمذي حنفي،مناقب مرتضوی، ص 356.
📍دیلمی (841ق) مبنویسد : «...فإذا اشتغل بالصلاة و أقبل إلى الله تعالى أخرجوا الحديد من جسده و لم يحس ».
📒ارشاد القلوب،ج2،ص217.
📍ملا محسن فیض کاشانی (1901ق) می گوید : «أقول: و مثل هذا ينسب إلى مولانا أمير المؤمنين عليه السّلام أنّه وقع في رجله نصل ...».
📒المحجة البيضاء فى تهذيب الاحياء، ج1، ص: 398.
📍ملا مهدی نراقی (1209ق) :«و روى: أنه وقع نصل في رجله (ع)، ...».
📒ملا مهدی نراقی،جامع السعادات، ج3، ص: 328.
📍سید عبدالاعلی سبزواری (1414 ه ق).:« هذه القضية منسوبة إليه عليه السلام و قد نظمها الشعراء ».
📒مهذب الأحكام (للسبزواري)، ج6، ص: 108.
🕳🕳🕳🕳
📝 همانطور که ملاحظه شد تا قرن هفتم هیچ خبری از این فضیلت در منابع شیعی نیست . و درکتابهایی که ذکر شد . هیچ سندی برای آن بیان نشده است . محمد اسفندیاری باور دارد این فضیلتی که به امیر بیان (صلوات الله علیه و اله) منسوب شده است,احتمال میرود که از گفتههای صوفیان باشد(1).چون در نظر عرفا و صوفیه، حضور قلب در نماز را بدین معنا میدانند که نمازگزار در حال نماز از خود بیخود شده و از همه چیز و همه کس دل بریده، و محو جمال حق تعالی گردد؛ و به اصطلاح در حالتی قرار گیرد که اگر کارد به استخوانش هم زدند متوجّه نگردد. و قضایای زیادی در این جهت برای عرفای بزرگ خویش نقل می کنند.
1. 📒محمد اسفندیاری، بُعد اجتماعی اسلام، ص 155، پاورقی.
👇👇👇
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
هشتم شوال.pdf
411.6K
⤴️ چند نکته درباره هشتم شوال سالروز تخریب بقیع.
🔼 خلاصه: | نکته اول و دوم : وهابیت چه فرقه ای است و مهمترین روش دعوتشان چیست.
نکته سوم: بنا بر قبور مردگان اصل دینی است. بیان آیات قران و روایت شیعه و سنی و سیره مستمره همه فرق اسلامی در این زمینه.
نکته چهارم: توضیحاتی درباره بقیع و عظمت این قبرستان بزرگ. تبیین هجون تکفیریان وهابی به این قبرستان مورد احترام مسلمانان. هجوم اول در سال 1220 ق و هجوم دوم: هشتم شوال 1344 ق .
نقش مهم شهید آیت الله سید حسن مدرس و مرحوم صاحب فصول حائری در تقابل با آل سعود و تکفیریان وهابی. نقش میرزا حبیب الله خان بهائی پدر هویدا وزیر دوران پهلوی دوم در حمایت از این تخریب.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺بغداد/ گنبد و مقبرۀ منسوب به «احمد بن حنبل»👆🏼
وهابیها که فتوا دهندگان به حرمت ساخت بارگاه بر قبر بزرگان دینی اند، همگی در احکام شرعی خود را تابع فقه حنبلی میخوانند نه آنکه مدعی فقه و مذهب جدیدی باشند.
حال آنکه امامشان «احمد بن حنبل» خودش گنبد و بارگاه دارد و به زیارت آن میروند و کسی آن را شرک نخوانده و متعرض آن نشده.
هدایت شده از عصر آب
🔺حبیب الله عین الملک (پدر امیر عباس هویدا) یکی از عناصر مرموز و پنهان بهائیت در حمایت از آل سعود در ماجرای تخریب ائمه بقیع است. این چهره خطرناک، اقدامات علما و شهید مدرس را برای بازسازی بقیع و فشار بر آل سعود، خنثی کرد؛ او همان کسی است که برای اولین بار رضاخان را کشف و برای کودتا به انگلیسیها معرفی کرد.
💥 تصویر بالا: حبیبالله عینالملک (سمت راست) و پسرش امیرعباس هویدا در کنار افسرالملوک سرداری و فریدون / بیروت سال ۱۹۲۹ میلادی.
✍️ کانال اسرار تاریخ
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
📌 #نقد_و_نظر 1️⃣
🔺 موضوع: مولوی حرفی غیراز قرآن ندارد؟
➖➖➖
الف: دیدگاه
▫️ حکیم متاله شهید مطهری می گوید: «مىبينيم مولوى حرفى غير از قرآن ندارد؛ هرچه مىگويد تفسيرهاى قرآن است منتها از ديدگاه عرفانى.» (مطهری،مجموعه آثار،ج26،ص211).
〰️〰️〰️
ب: بررسی :
1. مثنوى شش دفتر است و در شمارشِ ابیاتش اختلاف است. موحد، آنها بیست و پنج تا بیست شش هزار ذکر کرده است. (موحد،قصه قصه ها،ص20).مولوی در هر حالتی مثنوی را می سرود. در حالت سماع، استحمام، قيام و قعود. (گولپینارلی، مولانا جلال الدین، ص 203) . بنا بر کلام سلطان ولد فرزند مولوی و بنیانگذار طریقت مولویه، غرض اصلیِ مولوی از نظم مثنوى بيان احوال معنوى خود و آن برگزيدگان در لباس امثال و حكايات و قصه موسى و عيسى و مشايخ طريقت و گفتن سرّ دلبران در حديث ديگران بوده است. (سلطان ولد،ابتدانامه -ولدنامه،ص1).
+
2. قطعاً تمام ابیات مثنوی برگرفته از آیات قرآن نیست. چه آنکه شهید مطهری خود به اسطوره بودن برخی مطالب مثنوی اذعان دارد. «...اين اسطوره همان داستان «مسجد مهمان كُش» است كه در كتاب مثنوى جلد سوم آمده است» ( مطهری،مجموعه آثار،ج24،ص44).
👈🏻 همچنین به شمارش مرحوم فروزانفر 745 بیت از ابیات شش دفتر مثنوی برگرفته از احادیث است (فروزانفر،احادیث مثنوی،انتشارات امیر کبیر،1361،ص226). و چون مولوی توجه به سند گفته ها ندارد (کیانی،ولایت نامه،ص342) برخی از این موارد اصلا حدیث معصوم نیست.
+
3. استاد خرمشاهی در کتابشان «قرآن و مثنوی» به تاثیر قرآن در ابیات مثنوی مولوی اشاره کردهاند. این اثرگذاریها در پنج وجه نشان داده شده است: تضمین، برگرفتن، اقتباس، الهام و اشاره.
+
4. مرحوم زرین کوب در سخنی شبیه به بیان شهید مطهری می نویسد: «مثنوی تفسیر صوفیانه از قرآن بر مذاق اهل سنت است» (زرین کوب، سر نی، ج 1، ص 342.) .
➖➖➖
💠 نتیجه:
هرچند ملای رومی بنا بر ادعای استاد خرمشاهی از 2000 آیه قرآن استفاده کرده است لیکن:
الف) به گواهی مرحوم زرین کوب ، خوانِش وی از قرآن متاثر از عامه(=سنیان) است نه مذهب حق شیعه اهل بیت.
ب) اگر کسی تحقیقی دقیق در اشعاری که مولوی در آنها از قرآن سود برده است داشته باشد، به نتایجی متفاوت از آنچه خداوندگار فهمیده است،می رسد.
ج) وجود الفاظ نازیبا،احادیث فاقد سند،گرایشات عامی که در مثنوی وجود دارد نشانهای است که تمام مثنوی قرآن نیست.
👈🏻 البته حتما شهید مطهری خود متوجه چنین مطالبی بوده است و منظور ایشان حضور پررنگ قرآن در دیوان خداوندگار است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
هدایت شده از عصر آب
#یاد_داشت 1️⃣6️⃣
#تحلیل
#تاریخ
📝📝 موضوع: زن در نزد مولوی و فرقه مولویه
🔺فرسته اول
➖➖➖
📍توضیح:
بعد از حوادث تلخ روزهای اخیر یکی از کسانیکه پیامی برای مراجع عظام تقلید و حوزههای علمیه فرستاد، دکتر سروش بود. پسازاین دست سخنان نیز زنان خیابانی این جریان وارد صحنه شده و شعار آزادی برهنگی زنان را سر دادند. بر اهل علم و بصیرت سستی سخنان امثال سروش دباغ و رفتارهای نابهنجار روشن است. لیکن با توجه به اینکه سروش متأثر از مولوی است در این یادداشت به برخی زوایای جایگاه زن در نزد مولوی و فرقه مولویه اشاره میشود. تا روشن شود خواستگاه نگاه به زن در نزد منورالفکرهایی چون سروش ریشه صوفیانه نیز دارد.
➖➖➖
1. برخی احترام به زن در نزد مولوی را در تکهمسریاش میجویند. اینکه او پس از مرگ زن اولش فقط با یک زن دیگر بوده را نشانی بر عظمت زن در نظرش برشمرده و بهصورت آشکار و پنهان با این سخن دفاع اسلام از تعدد زوجات را نقصی بر این دین الهی میدانند. بله اگر کسی مسلمان حقیقی باشد قران را کلام خدا میداند که یکی از دستوراتش تعدد زوجات است با تفاصیلی که دارد. لیکن وقتی فردی این قرآن را رؤیای رسولانه بداند تکلیفش مشخص است.
_____
2. همانگونه که مرحوم فروزان فر تذکر دادهاند مولوی متأثر از پدرش بهاء ولد است (نک: معارف بهاء ولد، مقدمه فروزان فر) زن در نزد بهاء ولد چنان بلند بود که خصوصیترین حالات با زنانش را درملأعام گزارش میکرد. در موردی روابط خاص خودش با دختر قاضی شرف را مطرح و درصدد تفسیر توحیدی از این رابطه بود!(معارف بهاء ولد، ج 1، ص 328.) و در مورد دیگر جنبانیدن شهوتش توسط بیبی علوی را، جنبانیدن الله متعال دانسته است. (همان، ص 381).
_____
3.هرچند بیان روابط صوفیان با زنان در بین صوفیه مرسوم نبود اما مولوی به پیروی از پدر آن را ادامه داد.
در ضمیر و ذهن کراخاتون آمد که چرا مولوی بهجانب ما توجهی ندارد و گرد شاهدبازى نمىگردد؛ مولوی چون آگاه به اسرار نهان بود! بر وی دستیافت بهگونهای که کراخاتون خسته شد وپشت بام فرار کرد. مولوی سپس برایش گفت: حکایت من و تو حکایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و عایشه است..... (به قدری ادامه سخن مستهجن است که شرم از نوشتن این نسبت ناروا دارم به آدرس مراجعه کنید .نک: افلاکی، مناقب العارفین، ج 1، ص 449.)
+
نقل کرامات از وی نیز در ضمن صحنههای خاص صورت میگیرد. مثلاً: همسرش نقل میکند به حضورش بودم و در حال دست کشیدن برپایش بودم که دیدم کفش وی خاکی است. از وی سؤال کردم کجا بودی؟ در پاسخ گفت: با طی الارض به مکه مشرف شدم والان بازگشتم. (مناقب العارفین، ج 1، ص 263.)
👇👇👇
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water