⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ{۹۸}
و اوست كسى كه شما را از یک نفْس آفريد، پس برخى قرار يافته و به دنيا آمدهاند و برخى به امانت گذاشته شدهاند، ما آيات خويش را براى گروهى كه مىفهمند به تفصيل بيان كرديم(۹۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در تعبير «أنشأ» دو نكته نهفته است:
❶ ابتكار
❷ تربيت مستمر
⬅️ در آفرينش انسان هم نوآورى
و ابتكار است هم تربيت مستمر
آرى، آفريدن تقليدى يا آفريدن و رها كردن
چندان ارزشى ندارد
⬅️ درباره تعبير مستقر و مستودع معانى
ديگرى هم گفته شده است، از جمله:
شما داراى روح پايدار و جسم ناپايداريد
شما داراى ايمان پايدار و يا ناپايداريد
شما از نطفه زن كه در رحم پايدار است
و نطفه مرد كه ناپايدار است پديد آمدهايد
مستقر در زمين و ودیعه در قبر
تا روز قيامت هستيد
نعمتها گاهى پايدار است و گاهى ناپايدار
⬅️ در دعايى از امام صادق عليه السلام
نقل شده كه پس از نماز عيد غدير
از خدا خواسته شود نعمتهايش را براى ما
مستدام بدارد، چون خود فرموده است:
«فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ»
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ اصل و ریشه همه شما يكى است
پس اين همه اختلاف و برتری طلبی
و تبعيض چرا؟ «مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ»
⓶ اين همه تنوع و نوآورى
در خلقت انسانها تنها از یک نفْس
نشانه عظمت خداوند است
«وَ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ»
⓷ همه دادهها پايدار نيست
تا نعمت و امكانات هست
بهترين استفاده و بهره را ببريم
«فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ»
⓸ انسان تا اهل «فهم» نباشد
از معارف بهره نمىبرد
«قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَرَاكِبًا وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَ جَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَ غَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ انْظُرُوا إِلَىٰ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِكُمْ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ{۹۹}
و او كسى است كه از آسمان آبى نازل كرد
پس به وسیله آن هرگونه گياه برآورديم
و از آن سبزهها خارج ساختيم. از آن سبزهها
دانههاى برهم نشسته و چيده شده بيرون آوريم و از شكوفهى خرما خوشههايى نزدیک بهم پديد آوريم و نيز باغهايى از انواع انگورها و زيتون و انار پرورش دهيم كه برخى شبيه به هم و برخى غير متشابهند به میوه آن، آنگاه كه بار دهد و آنگاه كه ميوه مىرسد بنگريد همانا در آن نشانههايى براى گروه با ايمان است(۹۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آیه قبل فرمود: همه انسانها
از نفْسِ واحدند، در اين آيه مىفرمايد:
همه گياهان و درختان و ميوهها نيز
از یک سرچشمهاند وآن آب باران است
⬅️ «متراكب» از ریشه «ركوب»، ميوههاى
سوار بر هم و دانههاى درهم فشرده است
«طلع» خوشه سربسته خرماست
و «قِنْوانٌ»، رشتههاى باریک كه بعداً
خوشههاى خرما را تشكيل مىدهد
«دانِيَةٌ» خوشههاى به هم نزدیک و يا
نزدیک به زمين بخاطر سنگينى بار آن است
مراد از «مُتَشابِهٍ» يا درختانى است كه
شباهت ظاهرى به هم دارند مثل زيتون و انار
و يا ميوههايى است كه شبيه به يكديگرند
⬅️ در اين آیه و دو آیه قبل سه تعبير
پىدرپى آمده است: «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»
«لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ» و «لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
كه رمز آن در پيام 4 بيان گرديده است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ مایه رويش همه گياهان و نباتات
آب باران است
«مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ كُلِّ شَيْءٍ»
⓶ هم نزول باران هم روياندن گياه
و ميوه كار خداست «أَنْزَلَ ... نُخْرِجُ»
⓷ رابطه انسان با ميوهها
فقط رابطه مادى و غذايى نباشد
بلكه رابطه فكرى و توحيدى هم باشد
«انْظُرُوا إِلى ثَمَرِهِ ... فِی ذلِكُمْ لَآياتٍ»
⓸ بهرهگيرى از ستارگان
علم و كارشناسى لازم دارد «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»
درک اینکه كاروان بشرى همه از یک
نفس است و اين كاروان، به صورت پايدار
و ناپايدار در جريان است درک عميق مىطلبد
«لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ» درک اینکه از گياه و باران
و ميوه بايد بهرهى معنوى برد
و از انتساب همه هستى به خدا
نبايد غافل بود، ايمان مىطلبد
«لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ جَعَلُوا للهِ شُرَكَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ ۖ وَ خَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَ بَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۚ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ{۱۰۰}
و آنان براى خدا شريكانى از جن قرار دادند در حالى كه آنان را نيز خدا آفريده است و از روى نادانى براى خداوند پسران و دخترانى ساخته و پرداختند خداوند برتر و منزّه است از آنچه آنان درباره او وصف مىكنند(۱۰۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «خلق» ايجاد چيزى از روى حساب است
و «خرق» پارهكردن چيزى بی رويّه و بیحساب
«خَرَقُوا» يعنى بدون دقت و مطالعه مطلبى
را اظهار كردن يا بدون حساب ساختن
و بى دليل ادعا كردن است
⬅️ به گفته قرآن مسيحيان حضرت عيسى را
و يهوديان حضرت عُزَير را پسر خدا مىدانستند
جمعى هم ملائكه را فرزندان خدا مىپنداشتند زردشتيان اهريمن را كه از جن بود
رقيب خدا قرار داده
و همه بدىها را به او منسوب مىكردند
برخى عربها هم ميان خدا و جن
نسبتى فاميلى معتقد بودند
«جَعَلُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً»
اين آيه همه آن گمانها را باطل شمرده
و مىفرمايد: خداوند از همه اين اوصاف
منزّه و برتر است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ جهل ريشه خرافه گرايى است
«خَرَقُوا ... بِغَيْرِ عِلْمٍ»
عقائد انسان نسبت به خداوند بايد
بر اساس علم باشد
⓶ چگونه مخلوق شریک خالق مىشود؟
«شُرَكاءَ ... وَ خَلَقَهُمْ»
⓷ ازدواج و فرزند آورى
تأمين یک کمبود و نقص است
و خداوند از اين عيبها منزّه است
«سُبْحانَهُ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨بَدِيعُ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ
وَلَدٌ وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ صاحِبَةٌ وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ
وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ{۱۰۱}
او پديد آورنده آسمانها و زمين است
چگونه براى او فرزندى باشد در حالى كه
براى او همسرى نبوده است و او هر چيز را
آفريده و به هر چيز داناست(۱۰۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨ذلِكُمُ اللهُ رَبُّكُمْ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ
فَاعْبُدُوهُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ{۱۰۲}
آن است خداوند، پروردگار شما
معبودى جز او نيست آفريدگار هر چيز است
پس او را بپرستيد و او نگهبان
و مدبّر همه چيز است(۱۰۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ كلمه «بَدِيعُ» به معناى
آفريدن ابتكارى است نه تقليدى
آنكه آسمانها و زمين را بدون تقليد
و نقشه قبلى آفريد
چه نيازى به فرزند و همسر دارد؟
او با یک اراده آنچه را بخواهد خلق مىكند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ آفريدگار جهان توانمند است
و نيازى به همسر و فرزند ندارد
«بَدِيعُ السَّماواتِ»
⓶ خدايى را كه قرآن معرفى مىكند
با خدايى كه ديگران عقيده دارند
مقايسه كنيد «ذلِكُمُ الله»
⓷ در عقیده اسلامى
آفريدگار و پروردگار يكى است
«رَبُّكُمْ ... خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ»
اما مشركان، خالق را الله مىدانند
ولى عقيده به چندين ربّ دارند
⓸ خالقيت مطلقه خدا دليل توحيد است
«لا إِلهَ إِلَّا هُوَ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ»
⓹ هم آفرينش به دست خداست
هم بقا و ثبات هر چيز به ارادهى اوست
«خالِقُ- وَكِيلٌ»
⓺ ربوبيّت و خالقيّت خدا
فلسفه پرستش است
«رَبُّكُمْ ... خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَ هُوَ يُدْرِکُ الْأَبْصَارَ ۖ
وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ{۱۰۳}
چشمها او را درنمىيابد ولى او چشمها
را درمىيابد و او نامرئى و دقيق
و باریک بين و آگاه است(۱۰۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ كلمه «بصر» هم به معناى چشم است
و هم به معناى بصيرت
بنابراين آيه را مىتوان چنين معنا كرد:
نه چشم ظاهرى، خداوند را مىبيند
و نه دل به عمق معرفت او راهى دارد
⬅️ «لطيف» چند معنى دارد:
❶ آنكه عطاى خود را كم بشمارد
و طاعت مردم را بسيار
❷ دقيق، رسيدگى پنهانى به امور و باریک بينى
❸ خالق اشياى ظريف و ناپيدا
❹ اهل مدارا و رفاقت
❺ پاداش دهنده اهل وفا و بخشاینده اهل جفا
⬅️ امام رضا علیهالسلام فرمود:
«لا يقع الاوهام و لا يُدرك كيف هو»
افكار و اوهام بر خداوند احاطه ندارد
و ذات او آنگونه كه هست قابل ادراک نيست
⬅️ خداوند هرگز ديدنى نيست
همين كه حضرت موسى از زبان مردم
درخواست ديدن خدا را كرد پاسخ شنيد:
«لَنْ تَرانِی» هرگز مرا نخواهى ديد
⬅️ برخى از اهل سنّت گفتهاند:
خدا در قيامت ديده مىشود و به آياتى
همچون «إِلى رَبِّها ناظِرَةٌ» استدلال مىكنند
غافل از آنكه خداوند جسم و مادّه نيست
و مراد از نظر به خداوند، نگاه با چشم دل
است، زيرا ديدن با چشم در جايى است كه
چيزى داراى جسم، مكان، محدوديّت
رنگ و ... باشد و همه اينها نشانه نياز و عجز
است كه خداوند از اين نقصها مبرّا مىباشد
⬅️ امام على علیهالسلام مىفرمايد:
نه تنها چشم او را نمىبيند، بلكه وهم
و فكر نيز نمىتواند بر او احاطه پيدا كند
سعدى در ترسيم اين مطلب مىگويد:
اى برتر از خيال و قياس و گمان و وهم
و از آنچه گفتهاند و شنيديم و خواندهايم
مجلس تمام گشت و به آخر رسيد عمر
ما همچنان در اول وصف تو ماندهايم
مراد از جمله «يُدْرِكُ الْأَبْصارَ»
علم او به ديدههاى انسان است
مانند «سميع» و «بصير» كه به معناى
علم او به شنيدنىها و ديدنىهاست
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ خداوند جسم مادّى نيست
«لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ»
⓶ هيچ کس از ذات خداوند آگاه نيست
«هُوَ اللَّطِيفُ»
⓷ هيچ پرده و مانعى جلوى علم خدا را
نمىگيرد «هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ»
⓸ با اینکه خدا زشتىهاى ما را مىداند
باز به ما لطف دارد «وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ»
⓹ خداوند به همه لطائف و رموز هستی
آگاه است «هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قَدْ جَاءَكُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَمَنْ أَبْصَرَ
فَلِنَفْسِهِ ۖ وَ مَنْ عَمِیَ فَعَلَيْهَا ۚ وَ مَا أَنَا عَلَيْكُمْ
بِحَفِيظٍ{۱۰۴}
همانا از سوى پروردگارتان مايههاى بينش و بصيرت كتب آسمانى و دلائل روشن براى شما آمده است، پس هر كه بصيرت يافت به سود خود اوست و هر كس كورى گزيد به زيان خويش عمل كرده است و من نگهبان و ضامن ايمان شما به اجبار نيستم(۱۰۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ از آیه ۹۵ تا اينجا
در معرّفى خدا و انتقاد از شرک بود
اين آيه به منزله نتيجه و خلاصه آيات
گذشته است
⬅️ مشابه اين آيه در قرآن زياد است
كه نتيجه ايمان و كفر، خوبى و بدى
يا بصيرت و كوردلى انسان را
متوجه خود او مىداند همچون:
«لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَتْ»
سوره بقره، آیه ۲۸۶
«مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها»
سوره فصّلت، آیه ۴۶
«إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها»
سوره اسری، آیه ۷
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ با نزول قرآن راه عذرى بر هیچکس
باقى نمانده است «قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ»
⓶ مردم در انتخاب راه آزادند
«فَمَنْ أَبْصَرَ ... وَ مَنْ عَمِیَ»
⓷ آگاه كردن مردم از شئون ربوبيّت
الهى است «بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ»
⓸ سود ايمان و زيان كفر مردم
به خودشان برمىگردد نه خدا
«فَلِنَفْسِهِ ... فَعَلَيْها»
⓹ كيفر گروهى از مردم نشانه
باطل بودن تعاليم انبيا نيست
بلكه نشانه كوردلى خود آنان است
«وَ مَنْ عَمِیَ»
⓺ وظیفه پيامبر ابلاغ است نه اجبار
«ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ کَذَٰلِکَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ وَ لِيَقُولُوا
دَرَسْتَ وَلِنُبَيِّنَهُ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ{۱۰۵}
و بدین سان آيات را در شكلهاى گوناگون بيان مىكنيم تا وسيله هدايت شود ولى كافران ايمان نياورده و گويند: تو نزد كسى درس خواندهاى! بگذار بگويند، ولى ما براى كسانى بيان مىكنيم كه اهل فهم و علم باشند(۱۰۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ کفار براى باز كردن راه تکذیب پيامبر
مىگفتند: اين حرفها از خودش نيست
از دیگری آموخته است. «دَرَسْتَ»
چنانكه در موارد ديگر نيز مىگفتند:
«إِنَّما يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ»
انسانى به او ياد داده است
«أَعانَهُ عَلَيْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ»
گروهى ديگر کمکش كردهاند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ تنوع در شیوه بيان و استدلال و آموزش
راه پذيرش را بازتر مىكند «نُصَرِّفُ الْآياتِ»
⓶ در مقابل آيات الهى برخى با تهمت
و انكار ايستادگى مىكنند. «دَرَسْتَ»
ولى برخى كه اهلند ارشاد مىشوند
«لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨اتَّبِعْ مَا أُوحِیَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ{۱۰۶}
تنها آنچه را از سوى پروردگارت به تو وحى شده پيروى كن معبودى جز او نيست و از مشركان روى بگردان(۱۰۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آیه قبل تهمت مشركان به پيامبر
مطرح شد كه مىگفتند كلام تو وحى نيست
بلكه آموخته از ديگران است
اينجا به پيامبر دلدارى مىدهد كه تو
كار خويش را بكن و به حرف مخالفان
اعتنايى نداشته باش
⬅️ شيوههاى برخورد با مخالفان
در موارد مختلف متفاوت است از جمله:
◽️گاهى سلام كردن است
«إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً»
سوره فرقان، آیه ۶۳
◽️گاهى سكوت و عدم برخورد است
«ذَرْهُمْ» سوره حجر، آیه ۳
«حَسْبُنَا الله» سوره آل عمران، آیه ۱۷۳
◽️گاهى اعراض و بىاعتنايى است
«أَعْرِضْ عَنْهُمْ» سوره مائده، آیه ۴۲
◽️گاهى درشتى و غلظت است
«وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ» سوره توبه، آیه ۷۳
◽️گاهى مقابله به مثل است
«فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ»
سوره بقره، آیه ۱۹۴
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ رهبران الهى نبايد با تهمتها
و تحقيرها و تحليلهاى نارواى دشمنان
در راه خود سست شوند
«اتَّبِعْ ما أُوحِیَ إِلَيْکَ»
⓶ گاهى بشر چنان سقوط مىكند
كه پيامبر ﷺ نيز به فرمان الهى
از او روگردان مىشود
«وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَلَوْ شَاءَ اللهُ مَا أَشْرَكُوا ۗ وَ مَا جَعَلْنَاکَ
عَلَيْهِمْ حَفِيظًا ۖ وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ{۱۰۷}
و اگر خداوند مىخواست همه به اجبار ايمان مىآوردند و شرک نمىورزيدند ولى سنّت الهى چنين نيست و ما تو را بر آنان نگهبان قرار نداديم و تو وكيل ايمان آوردن آنان نيستى(۱۰۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ مشیت و خواست خداوند دو گونه است:
خواست تشريعى و خواست تكوينى
خداوند از نظر تشريعى
هدايت همه مردم را خواسته است
و لذا پيامبران و كتب آسمانى را فرستاده است
اما از نظر تكوينى خواسته است كه مردم
بر اساس اراده و اختيار خود راه را انتخاب
كنند نه آنكه مجبور به پذيرش دين باشند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ اراده و خواست خداوند تخلف ندارد
«لَوْ شاءَ اللهُ ما أَشْرَكُوا»
⓶ مشیّت و اراده الهى بر آزاد گذاشتن
انسانهاست و وجود مشركان
نشانهاى از اين آزادى است
«وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكُوا»
⓷ پيامبران الهى مربّى و معلّم مردمند
نه زندانبانانى كه با زور و تحميل
دستور دهند «ما جَعَلْناکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً»
⓸ پيامبر نه مسئول دفع بلا از مشركان
و نه مسئول جلب منفعت براى آنان است
«ما جَعَلْناکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً وَ ما أَنْتَ
عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ»
⓹ انبیاء ضامن وظيفهاند نه نتيجه
با آن همه تلاش گروه بسيارى مشرک ماندند
«وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ»
⓺ پيامبر براى هدايت مردم سوز و گداز
داشت «وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللهِ فَيَسُبُّوا اللهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِکَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ{۱۰۸}
و به كسانى كه غير خدا را مىخوانند ناسزا نگوئید كه آنان نيز از روى جهل و دشمنى به خداوند ناسزا مىگويند، ما اين گونه عمل هر امتى را برايشان جلوه داديم سپس بازگشت آنان بسوى پروردگارشان است پس خداوند آنان را به آنچه مىكردند خبر مىدهد(۱۰۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ خداوند انسان را چنان آفريده كه
چه كارهاى خوب و چه كارهاى بد
کم کم در روح او تأثير مىگذارد
و به آن عادت مىكند از اين رو زينت دادن
كارها گاهى به خدا نسبت داده شده
«زَيَّنَّا» كه خالق اين تأثير است
و گاهى به شيطان نسبت داده شده
كه از طريق وسوسه و وعده
زشتها را زيبا جلوه مىدهد
«زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ» سوره انعام، آیه ۴۳
⬅️ حضرت على علیهالسلام در جنگ صفین
به سربازان خود توصيه مىكرد:
به پيروان معاويه دشنام و ناسزا نگويند
بلكه سيماى آنان را مطرح كنند
كه بهتر از دشنام است
⬅️ اميرالمؤمنين علیهالسلام فرمودند:
از مصاديق دشنام بخدا دشنام به ولی خداست
حساب لعن و نفرين و برائت
از حساب دشنام و ناسزا جداست
لعن و برائت كه در آيات ديگر قرآن از سوى
خداوند اعلام شده در واقع بيانگر اظهار
موضع ما در برابر ستمگران و مشركان است
كه بيزارى خود را از راه آنان اعلام مىكنيم
«لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الظَّالِمِينَ»
سوره هود، آیه ۱۸
«بَراءَةٌ مِنَ الله»
سوره توبه، آیه ۱
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① احساسات خود را نسبت به مخالفان
كنترل كنيم و از هرگونه بد دهنى و ناسزا
بپرهيزيم «لا تَسُبُّوا»
② به بازتاب برخوردهاى خود توجه كنيم
«لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا الله»
③ با فحش و ناسزا نمىتوان مردم
را از مسير غلط باز داشت «لا تَسُبُّوا»
④ ناسزاگويى عامل بروز دشمنى
و كينه و ناسزا شنيدن است
«لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا ... عَدْواً»
⑤ دشنام نشانه نداشتن يا منطق است
يا ادب و يا صبر
مسلمان با پرهيز از ناسزا، بايد نشان دهد
كه صبر و منطق و ادب دارد «لا تَسُبُّوا»
⑥ هر كارى كه سبب توهين به مقدسات
شود حرام است «فَيَسُبُّوا الله»
⑦ استفاده از حربه دشنام وناسزا
در نهى از منكر و تبليغات و مناظرات
ممنوع است «لا تَسُبُّوا»
⑧ كارى كه سبب كشیده شدن ديگران
به گناه و حرام مىشود حرام است
«لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا»
⑨ گاهى انسان ناخودآگاه در گناه
ديگران شریک مىشود
آنجا كه مقدمات گناه ديگران را فراهم كند
«فَيَسُبُّوا الله»
⑩ از سنتهاى الهى زيبا جلوه كردن
اعمال امتها در نظر آنان است
«زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ»
هر امتى اعمال خود را هر چند ناحق باشد
زيبا مىپندارد
⑪ جلوهنمايى و زيبا ديدن نشانه
حقانيّت نيست «زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ»
⑫ آگاه كردن مردم از كردههاى خويش
در قيامت از شئون ربوبيّت الهى است
«إِلى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَأَقْسَمُوا بِاللهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ جَاءَتْهُمْ آيَةٌ لَيُؤْمِنُنَّ بِهَا ۚ قُلْ إِنَّمَا الْآيَاتُ عِنْدَ اللَّهِ ۖ وَمَا يُشْعِرُكُمْ أَنَّهَا إِذَا جَاءَتْ لَا يُؤْمِنُونَ{۱۰۹}
و با سخت ترين سوگندهايشان به خدا
قسم ياد كردند كه اگر معجزه و نشانهاى
برايشان بيايد قطعاً به آن ايمان خواهند آورد
بگو معجزات تنها نزد خداست و بدست اوست
و چه مىدانيد که اگر معجزهاى هم بيايد
باز هم آنان ايمان نخواهند آورد(۱۰۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ گروهى از کفار قريش نزد پيامبر آمده
گفتند: تو هم مانند موسى و عيسى
معجزاتى بياور تا به تو ايمان آوريم
حضرت پرسيد: چه كنم؟
گفتند: كوه صفا را تبديل به طلا كن
مردگان ما را زنده كن
خدا و فرشتگان را نشانمان بده
و آنگاه سوگند ياد كردند كه در اين
صورت ايمان خواهند آورد
آيه نازل شد كه معجزه دست خداوند است
و طبق حكمت انجام مىگيرد
نه هوسهاى مردم
⬅️ معجزه به مقدار اتمام حجت لازم است
نه به مقدار ارضاى تمايلات هر فرد
بگذريم كه برخى پيشنهادها مثل ديدن خدا
خلاف عقل است و چنان نيست كه
نظام هستى بازيچه هوسهاى مشركان باشد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ مشركان مکه «الله» را قبول داشتند
و به آن سوگند ياد مىكردند «أَقْسَمُوا بِالله»
⓶ فريب سوگندهاى دروغين مخالفان
را نخوريد «وَ أَقْسَمُوا بِاللهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ»
⓷ برهانخواهى آرى، تسليم شدن در
برابر هوسها هرگز «إِنَّمَا الْآياتُ عِنْدَ اللهِ»
⓸ معجزات پيامبران به دست خداست
«إِنَّمَا الْآياتُ عِنْدَ اللهِ»
⓹ لجاجت درد بى درمانى است كه
صاحبان آن با ديدن هر نوع معجزه
باز هم ايمان نمىآورند «لا يُؤْمِنُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَ أَبْصَارَهُمْ كَمَا لَمْ يُؤْمِنُوا
بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ نَذَرُهُمْ فِی طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ{۱۱۰}
همانگونه كه در آغاز ايمان نياوردند
اين بار نيز دلها و چشمهايشان را دگرگون
و واژگون مىكنيم و آنان را در طغيانشان
رها مىسازيم تا سرگردان بمانند(۱۱۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ وارونه شدن دل افراد لجوج
سنّت خداوند است «وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ»
⓶ ايمان به خدا و رسالت نياز به
قلب سالم دارد «وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ»
⓷ گناه و لجاجت، ديد و بينش انسان
را دگرگون مىسازد «وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ»
⓸ كسى كه با ديدن معجزات اوليه ايمان
نياورده نبايد تقاضاى معجزات ديگرى كند
«لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ»
⓹ گرچه خداوند «مقلّب القلوب» است
ولى اين انسان است كه با انتخاب ايمان
يا كفر زمینه دگرگونى را فراهم مىكند
«نُقَلِّبُ ... كَما لَمْ يُؤْمِنُوا»
⓺ طغيان ریشه کفر است
«لَمْ يُؤْمِنُوا ... طُغْيانِهِمْ»
⓻ كسى را كه خداوند رها كند
سرگردان مىشود «نَذَرُهُمْ ... يَعْمَهُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom