⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۷
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ عَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِی ظُفُرٍ ۖ وَ مِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ۚ ذَٰلِکَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْ ۖ وَ إِنَّا لَصَادِقُونَ{۱۴۶}
و بر يهوديان هر حيوان ناخن دار را حرام كرديم و از گاو و گوسفند پيه هر دو را بر آنان حرام ساختيم مگر آن مقدار كه بر پشت گاو و گوسفند يا همراه روده و مخلوط به استخوان است
اين (تحريم) كيفر ماست بخاطر ظلمى كه
مرتكب شدند و قطعاً ما راستگوئیم(۱۴۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آیه قبل محرمات در اسلام
و در اين آيه محرمات يهود بيان شده
تا معلوم گردد كه عقائد خرافى مشركان
با هیچ یک از اديان آسمانى سازگار نيست
⬅️ «ظُفُرٍ» به معناى ناخن است
اما به سُمّ برخى حيوانات كه شكاف ندارد
مثل سمّ اسب يا نوک پاى شتر نيز اطلاق
شده است از اين رو
شتر و حيواناتى كه سُمچاک نيستند
چه چهارپايان چه پرندگان بر يهود حرام است
تورات، سِفر لاویان، فصل ۱۱
«حوايا» جمع «حاويه»
به محتويات شكم گفته مىشود
⬅️ در آیه ۱۶۰ سوره نساء هم مىخوانيم:
«فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ
طَيِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ»
حرام شدن برخى طيّبات بر يهود
بخاطر ظلمهاى آنان بوده است
بگذريم كه يهود نيز مانند مشركان پارهاى
از چيزها را بر خود حرام كرده بودند
⬅️ قرآن مىفرمايد:
«كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلًّا لِبَنِی إِسْرائِيلَ
إِلَّا ما حَرَّمَ إِسْرائِيلُ عَلى نَفْسِهِ»
سوره آل عمران، آیه ۹۳
تحريم بعضى خوردنىها بر يهود موقت بود
و توسط حضرت عيسى علیهالسلام
برطرف شد
چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم:
«لِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِی حُرِّمَ عَلَيْكُمْ»
سوره آل عمران، آیه ۵۰
⬅️ احكام الهى سه نوع است:
الف: داراى مصلحت يا مفسده واقعى است
مثل اكثر احكام
ب: داراى جنبه آزمايشى است
مثل فرمان ذبح حضرت اسماعيل
ج: داراى جنبهى كيفرى است مثل همين آيه
آرى يكى از عذابهاى خدا تنگناهاى معيشتى
است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ گاهى محدود ساختن غذاى متخلفان
و ياغيان بلامانع است «حَرَّمْنا ... بِبَغْيِهِمْ»
⓶ كيفر الهى منحصر در آخرت نيست
در دنيا هم هست «جَزَيْناهُمْ بِبَغْيِهِمْ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امام محمد باقر علیهالسلام⇩
《لَن یَنجُوَ عَنِ المَوتِ غَنِیٌّ بِمالِهِ
وَ لا فَقیرٌ لِاِقلالِه》
↫◄ نه آدم ثروتمند میتواند
با مال خود از مرگ رهائی یابد
و نه فقیر تنگدست
به خاطر بینواییاش
راه نجاتی از آن خواهد داشت
📗مواعظ صدوق، صفحه ١٠٣
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❶ ↷💢 《کفــاره گنـــاهان》 💠🔹از امام صادق علیهالسلام روایت شده که رسول خدا
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❷ ↷💢
《همـان اعمـالـت اسـت》
⬅️ شخصی به پسرش وصیت کرد که
پس از مرگم جوراب کهنهای به پایم
بپوشانید میخواهم در قبر در پایم باشد
وقتی که پدرش فوت کرد و جسدش را روی
تخته شست و شوی گذاشتند تا غسل بدهند
پسر وصیت پدر خود را به عالِم اظهار کرد
ولی عالِم ممانعت کرد و گفت:
طبق اساس دین ما میت را به جز کفن
چیز دیگری پوشانیده نمیشود!
ولی پسر بسیار اصرار ورزید تا
وصیت پدرش را بجای آورند
سرانجام تمام علمای شهر یکجا شدند
و روی این موضوع مشورت کردند
که به مناقشه انجامید
در این مجلس بحث ادامه داشت که
ناگهان شخصی وارد مجلس شد
و نامه پدر را به دست پسر داد
پسر نامه را باز کرد
معلوم شد که وصیت نامه پدرش است
و به صدای بلند خواند:
پسرم! میبینی با وجود این همه ثروت
و دارایی و باغ و ماشین و این همه
امکانات و کارخانه حتی اجازه نیست
یک جوراب کهنه را با خود ببرم
یک روز مرگ به سراغ تو نیز خواهد آمد
هوشیار باش به تو هم اجازه یک کفن
بیشتر نخواهند داد پس کوشش کن
از دارایی که برایت گذاشتهام استفاده کنی
و در راه نیک و خیر به مصرف برسانی
و دست افتادگان را بگیری
زیرا یگانه چیزی که با خود به قبر
خواهی برد ←《همان اعمالت است》
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹آیت الله قاضی ره
سبب تمام غفلتها
غفلت از مرگ
و تخیل ماندن در دنیاست
پس اگر میخواهید از جمیع
هراس و وسواس ایمن باشید
دائما در فکر مرگ
و استعداد لقاءالله تعالی باشید
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۸
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَإِنْ كَذَّبُوکَ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ واسِعَةٍ
وَ لا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ{۱۴۷}
اى پيامبر اگر تو را تكذيب كردند پس بگو:
پروردگارتان داراى رحمت گسترده است
اما عذاب او از قوم تبهكار دفع نمىشود(۱۴۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ رهبر بايد آماده شنيدن
تكذيب و تهمت از سوى برخى مردم باشد
«فَإِنْ كَذَّبُوکَ فَقُلْ ...»
⓶ با تكذيب كنندگان بايد برخوردى
خيرخواهانه كرد و اگر تأثير نداشت
از تهديد استفاده شود
«ذُو رَحْمَةٍ ... لا يُرَدُّ بَأْسُهُ»
⓷ بيم و اميد در كنار هم كارساز است
«ذُو رَحْمَةٍ ... بَأْسُهُ»
⓸ درهاى رحمت الهى حتى به روى
مخالفان هم بسته نيست
«فَإِنْ كَذَّبُوکَ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ»
⓹ رحمت خداوند پيش از قهر اوست
«ذُو رَحْمَةٍ ... بَأْسُهُ»
⓺ گستردگى رحمت الهى
مانع كيفر كردن او نيست
«رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ ... وَ لا يُرَدُّ بَأْسُهُ»
هر چند كيفر او نيز در مسير تربيت انسان
و از رحمت و ربوبیت او سرچشمه مىگيرد
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《اَما اِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِعَ فَسُئِلَ عَنْ مَعْنى قَولِهِ هذا فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَیْنَ اُذُنِهِ وَ عَیْنِهِ ثُمَّ قالَ: اَلْباطِلُ اَنْ تَقولَ: سَمِعْتُ وَالْحَقُّ اَنْ تَقولَ: رَأَیْتُ》
میان حق و باطل جز چهار انگشت
فاصله نیست
از آن حضرت درباره معناى این
فرمایش سؤال شد
امام انگشتان خود را به هم چسباند
و آنها را میان گوش و چشم خود
گذاشت و آنگاه فرمودند:
◄ باطل این است که بگویى: شنیدم
◄ و حق آن است که بگویى: دیدم
📗نهج البلاغه، صفحه ۱۹۸
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۸
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شَاءَ اللهُ مَا أَشْرَكْنَا وَلَا آبَاؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِنْ شَيْءٍ ۚ كَذَٰلِکَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّىٰ ذَاقُوا بَأْسَنَا ۗ قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَا ۖ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ{۱۴۸}
به زودى كسانى كه شرک ورزيدهاند
خواهند گفت: اگر خدا مىخواست
نه ما و نه پدرانمان شرک نمىآورديم
و هيچ چيزى را از سوى خود حرام نمىكرديم
كسانى كه پيش از آنها بودند نيز پيامبران
قبلى را اينگونه تكذيب كردند
تا آنكه طعم قهر و عذاب مارا چشيدند
بگو: آيا براى شما دانشى هست؟
آن را براى ما آشكار كنيد!
شما جز از گمان و خيال پيروى نمىكنيد
و شما جز حدس زن و دروغگويانى بيش
نيستيد(۱۴۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در اين آيه یک خبر غيبى از آينده
مطرح است كه مشركان چه خواهند گفت
«سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا»
آن آينده به وقوع پيوست
و آنچه پيشگويى شده بود آنان گفتند
«وَ قالَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا»
اين بهانه كه اگر خدا مىخواست
ما و پدرانمان مشرک نمىشديم
بارها توسط مشركان مطرح شده است
چنانكه در آيه ۳۵ سوره نحل
و آيه ۲۰ سوره زخرف نيز آمده است
سـ❓ـؤال:
اين آيه سخن مشركان را نقل مىكند
كه اگر خدا از شرک ما راضى نيست
چرا ما را از آن باز نمىدارد؟
پس شرک ما مورد رضاى خداست!
پاسـ☑️ـخ:
انجام هر كار از هر كسى
از مَدار قدرت خداوند بيرون نيست
ليكن اراده و مشيت خداوند آن است كه
انسان راه خود را آزادانه انتخاب كند
دولت كه آب و برق و گاز را به منزل ما
مىآورد اين امكانات دليل راضى بودن
دولت به سوءاستفاده ما نيست
خداوند به انسان عقل و وحى عطا كرده
و راه حق و باطل را به او نشان داده
و او را در انتخاب آزاد گذاشته
ولى اراده و اختيار نشانه راضى بودن او
به خلاف ما نيست
خداوند خواهان ايمان اختيارى مردم
است نه اجبار آنان به ايمان آوردن
در قرآن بارها آمده است كه:
اگر خدا مىخواست، همه را هدايت مىكرد
و پيامبر هم حق اكراه و اجبار مردم
به ايمان را ندارد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ رهبران و انديشمندان دينى بايد
خود را براى پاسخگويى به شبهات
و بهانه جويىهاى آينده آماده كنند
«سَيَقُولُ»
⓶ فرستادن انبیاء و كتب آسمانى براى
آن است كه مردم با آزادى و اختيار
موحد شوند پس منطق مشركان
كه اگر خدا مىخواست با قهر و قدرت
مانع شرک ما مىشد غلط است
«لَوْ شاءَ اللهُ ما أَشْرَكْنا»
⓷ بدتر از گناه توجيه آن است
مشركان شرک خود را توجيه كرده
و آن را مشیت الهى مىدانستند
«لَوْ شاءَ اللهُ ما أَشْرَكْنا»
جبرگرايى بهانهاى است براى
فرار از مسئولیت
⓸ مشركان انحراف خود را
با تاريخ نياكان خود توجيه مىكردند
«لَوْ شاءَ اللهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا»
⓹ عقيده به جبر
از توجيهات بىاساس منحرفان است
«لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا»
شيطان هم كه رهبر منحرفان است
گمراهى خود را به خدا نسبت داد
و چنين گفت: «رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِی»
سوره حجر، آیه ۳۹
⓺ مخالفان همواره با اهرم جبر
به تكذيب پيامبران پرداختهاند
«كَذلِکَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ»
⓻ قرآن از مخالفان هم تقاضاى حجت
و دليل مىكند «قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ»
⓼ آنان كه به بهانه سرنوشت از مسئولیت
مىگريزند منتظر چشيدن قهر خدا باشند
«ذاقُوا بَأْسَنا»
⓽ طرفداران جبر منطق ندارند
و در پى خيالاتند «إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ»
⓾ اگر به جاى علم و يقين
در پى ظن و گمان باشيم گمراه خواهيم شد
«إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《أشرَفُ حَسَبٍ حُسْنُ أدبٍ》
↫◄ بهترین شرافت ادب نیکوست
↲غررالحکم، حدیث ۲۹۴۹
《أكرَمُ حَسَبٍ حُسنُ الأدبِ》
↫◄ ارجمندترين شرافت ادب نيكوست
↲غررالحکم، حدیث ۳۳۱۹
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ بـرنـامــه خــودسـ⓸ـازی ↷💢 ⬅️ گامچهارم: #کنتـرلنـگاه 💠🔹امام صادق علیهالسلام فرمود: 《اِیّا
💢↶ بـرنـامــه خــودسـ⓹ـازی ↷💢
⬅️ گامپنجم: ⇦ #رعــایتادب
💠🔹امام جواد علیهالسلام میفرماید:
《الاْدَبُ عِنْدَ النّاسِ النُّطْقُ بِالْمُسْتَحْسَناتِ لا غَیْرُ وَ هذا لا یُعْتَدُّ بِهِ ما لَمْ یُوصَلْ بِها إلی رِضَا اللهِ سُبْحانَهُ وَالْجَنَّهِ وَالاْدَبُ هُوَ أدَبُ الشَّریعَهِ فَتَأدَّبُوا بِها تَكُونُوا أُدَباءَ حَقّاً》
↩️ مفهوم و معنای ادب از نظر مردم
تنها خوب سخن گفتن است
که رکیک و سبک نباشد
ولیكن این نظریه تا مادامی که انسان را
به خداوند متعال و بهشت نزدیک نگرداند
قابل توجه نیست
↫◄ بنابراین ادب یعنی:
◽️رعایت احكام و مسائل دین
پس با عمل كردن به دستورات الهی
و ائمّه اطهار علیهم السلام
ادب خود را آشكار سازید
↲ارشاد القلوب، صفحه ۱۶۰
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود:
◽️⇦ مردم به ادب درست نیازمندترند
تا به طلا و نقره
↲مشکاة الانوار، صفحه ۴۳۳
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹حضرت علی علیهالسلام میفرماید:
◽️⇦ کسی که خود را مؤظف
به رعایت ادب کند
بدیهایش کاستی میگیرد
↲غررالحکم، حدیث ۵۰۹۱
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹حضرت علی علیهالسلام میفرماید:
◽️⇦ نیاز عاقلان به ادب
همانند نیاز کشتزار به باران است
↲غررالحکم، حدیث ۳۴۷۵
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹امام صادق علیهالسلام میفرماید:
◽️⇦ بهترین ارثی که پدران
برای فرزندان خود باقی میگذارند
ادب است نه ثروت
زیرا ثروت رفتنی است و ادب ماندنی
↲کافی، جلد ۸، صفحه ۱۵
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹امام حسن عسکری علیهالسلام:
◽️⇦ در مقام ادب همین بس که
آنچه برای دیگران نمیپسندی
خود از آن دوری کنی
↲مسند الامام العسکری، صفحه ۲۸۸
↫ #بـهدانستـههایخـودعمـلکنیـم ↬
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امام صادق علیهالسلام:
《كَمالُ الاَْدَبِ وَ الْمُروءَةِ سَبْعُ خِصالٍ:
اَلْعَقلُ وَالْحِلْمُ، وَالصَّبْرُ وَالرِّفْقُ
وَالصَّمْتُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ وَالْمُداراةُ》
◽️کمال ادب و مروّت در هفت چیز است↯
❶ خـردمنــدی
❷ بـردبـاری
❸ شکیبـائـی
❹ مـلایمـت
❺ خـاموشـی
❻ نیـکخـوئـی
❼ مــدارا
↲مستدرک الوسائل، جلد۹، صفحه۲۸
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۸
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ ۖ فَلَوْ شَاءَ
لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ{۱۴۹}
بگو دليل روشن و رسا تنها براى خداوند است پس اگر مىخواست همه شما را به اجبار هدايت مىكرد(۱۴۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ خداوند با فطرت توحيدى كه
در انسان قرار داده و با هدايت انبیاء
و عقل حجت را بر مردم تمام كرده
و راه خير و شر و پايان نیک يا بد
هر كدام را هم بيان نموده است
براى خطاكاران هم راه توبه
و جبران را باز گذاشته است
معجزههاى روشن انبیاء و شیوه نيكوى
دعوت و استدلالهاى محكم آنان
و سازگارى دين با فطرت و عقل
حجت را بر مردم تمام كرده است
و با اين همه مشركان جز گمان بى اساس
دليلى بر شرک خود ندارند
و اگر راه غير خدا را بپويند
از خطاها، ضعفها، محدودیتهاى
علمى و فكرى و هوسها پيروى كردهاند
⬅️ در روايات آمده كه خداوند
در قيامت به انسان مىفرمايد:
راه حق را مىدانستى يا نمىدانستى؟
اگر بگويد: مىدانستم
مىپرسد: چرا عمل نكردى؟
و اگر بگويد: نمىدانستم
مىپرسد: چرا در پى ياد گرفتن نبودى
اين است حجت بالغه خدا بر مردم
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ تنها خداست كه حجت بالغه دارد
و همه ما در پاسخ او عاجز و تهيدست
و مقصریم «فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ»
⓶ در راه خدا هيچ گونه ابهام و بهانهاى
كه دستاويز مخالفان باشد نيست
نه در استدلال، نه در سابقه
نه در صفات پيامبر
و نه در شیوه برخورد با آنان
«فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ»
⓷ مشیت خداوند بر هدايت آزادانه
و ارادى انسان و آزادى و اختيار اوست
«فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ»
⓸ اراده خداوند تخلف ناپذير است
«فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امام موسی کاظم علیهالسلام⇩
《أفضَلُ العِبادَةِ بَعدَ
المَعرِفَةِ الله إِنتِظارُ الفَرَجِ》
↫◄ بهترین عبادت
بعد از شناختن خداوند
انتظار فرج و گشایش است
📗تحف العقول، صفحه ۴۰۳
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت سوم ⬅️ دوران زندگی حضرت مهدی عج به چهار دوره تقسی
💢↶ آنچه باید شما درباره
امام زمان عج بدانید قسمت چهارم
⬅️ یاران خاص امام زمان عج
⓵ عثمان بن سعید عمروى
(متوفاى سال ۲۶۵ هجری قمری)
⓶ محمد بن عثمان عمروى
(متوفاى سال ۳۰۴ هجری قمری)
⓷ حسین بن روح نوبختى
(متوفاى سال ۳۲۶هجری قمری)
⓸ على بن محمد سمرى
(متوفاى سال ۳۲۹هجری قمری)
↫◄ این چهار تن نماینده امام زمان بودند
که در ایام غیبت صغرى پس از شهادت
امام حسن عسکرى علیه السلام
از سال ۲۶۰ تا ۳۲۹ هجری قمری
به مدت هفتاد سال به ترتیب واسطه
میان امام زمان عج و شیعیان ایشان بودند
این چهار نفر به «نوّاب اربعه» مشهورند
⬅️ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
و ائمه اطهار علیهم السلام
هر کدام در سخنان خود به اوصاف
حضرت مهدی عج اشاره کردهاند
↫◄ امام رضا علیهالسلام در توصیف
ویژگیهای چهره و سجایای اخلاقی
و ویژگیهای برجسته امام زمان عج
میفرمایند:
◽️⇦ قائم آل محمد عج هاله هایی از
نور چهره زیبای او را احاطه کرده است
رفتار معتدل و چهره شادابی دارد
از نظر ویژگیهای جسمی شبیه ترین فرد
به رسول خدا صلی الله علیه و آله است
نشانه خاص او آن است که
گر چه عمر بسیار طولانی دارد
ولی از سیمای جوانی برخوردار است
🖇 ادامـه دارد ...
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹آیت الله مجتبی تهرانی ره
اگر انسان کامل بخواهد
به شکل مکتوب درآید
صورتش میشود قرآن کریم
همانگونه که امیرالمؤمنین علیهالسلام
قرآن ناطق بودند
حال اگر این قرآن قرائتش و تفکر
در آیاتش قلوب ما را متحول نمیکند
شک نکنید که زیارت انسان کامل
حضرت حجت هم قلوب ما را
متحول نخواهد کرد!
اگر میخواهید حال خود را هنگام
ملاقات حضرت حجت بدانید
ببینید الآن در ملاقات با قرآن
چه حالی دارید
اگر مشتاق قرآنید
میتوانید امیدوار باشید که مشتاق
حقیقی حضرت حجت هم هستید
وگرنه اگر قرآن نزد شما مهجور است
و با آن انسی ندارید و فکر میکنید
که مشتاق حضرت حجت هستید
آن شخص امام زمان
زاده وهم و خیال خودتان است❌
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۸
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قُلْ هَلُمَّ شُهَدَاءَكُمُ الَّذِينَ يَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ حَرَّمَ هَٰذَا ۖ فَإِنْ شَهِدُوا فَلَا تَشْهَدْ مَعَهُمْ ۚ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَ هُمْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ{۱۵۰}
اى پيامبر به كسانى كه بهره بردن از حيوانات و زراعتها را نابجا بر خود حرام كردهاند بگو: گواهان خود را كه گواهى دهند خداوند اين را حرام كرده بياوريد، پس اگر شهادت دادند تو همراه با آنها گواهى مده و از خواستههاى كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند و كسانى كه به آخرت ايمان نمىآورند همانها كه براى پروردگارشان شریک قرار مىدهند پيروى نكن(۱۵۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ اسلام دين منطق و آزادى است
در دو آیه قبل خداوند از مشركان پرسيد:
آيا شما از چيزى اطلاع داريد كه ما نداريم؟
«هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ»
در اينجا هم مىفرمايد:
اگر گواه داريد بياوريد «هَلُمَّ شُهَداءَكُمُ»
⬅️ در اين آیه ابتدا مىفرمايد:
اگر دليل و گواه دارند بياورند
سپس مىفرمايد: اگر هم شهادت دادند
تو قبول نكن چون صادقانه نيست
⬅️ «يَعْدِلُونَ» از «عدل» به معناى همتاست
پس «بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ» يعنى براى خداوند
شریک و همتا و شبيه قرار مىدهند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ يكى از وظايف مبلغان دينى
برخورد با بدعتهاست
«قُلْ هَلُمَّ شُهَداءَكُمُ ... أَنَّ اللهَ حَرَّمَ هذا»
⓶ هر گواهى و شهادتى اعتبار ندارد
«فَإِنْ شَهِدُوا فَلا تَشْهَدْ مَعَهُمْ»
⓷ مواظب باشيم شرايط و جوّ اجتماع
ما را به اشتباه نيافكند
«فَإِنْ شَهِدُوا فَلا تَشْهَدْ مَعَهُمْ»
تصديق كردن و همگام شدن با
گواهان ناحق حرام است
⓸ قوانين بشرى اگر برخاسته از
هوسهاى كفار باشد قابل پيروى نيست
«لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا»
⓹ انسانهاى با ايمان نبايد از
سنتهاى مشركان تقليد كنند
«لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا»
⓺ مشركان خداوند را خالق مىدانند
ليكن در تدبير و مديريّت امور هستى
براى او شریک قائلند «وَ هُمْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۸
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ ۖ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۖ وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ ۖ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ ۖ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ ا اللهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ{۱۵۱}
بگو: بیائید تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده بخوانم: چيزى را با او شریک مگيريد و به پدر و مادر نيكى كنيد و فرزندانتان را از ترس تنگدستى نكشيد مائیم كه به شما و آنان روزى مىدهيم و به كارهاى زشت چه آشكار و چه پنهان، نزدیک نشويد و نفسى را كه خداوند كشتن آن را حرام شمرده جز به حقّ مثل قصاص يا دفاع نكشيد
اينهاست آنچه خداوند شما را به آن توصيه فرموده باشد كه تعقّل و انديشه كنيد(۱۵۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در اين آيه و دو آيه بعد
به چند اصل مهم اشاره شده
كه از مشتركات همه اديان آسمانى است
در تورات هم مشابه اين دستورها آمده است
⬅️ دو نفر از سران مدينه به حضور
پيامبر ﷺ رسيدند همين كه حضرت
اين آيات را خواند مسلمان شده
و درخواست مبلغ كردند
پيامبر نيز «مصعببن عمير» را همراهشان
فرستاد اين حركت زمينهساز مسلمان شدن
مردم مدينه گشت
⬅️ قرآن در چهار آيه
سوره بقره، آیه ۸۳، سوره نساء، آیه۳۶
سوره انعام، آیه ۱۵۱، سوره اسراء، آیه ۲۳
نسبت به پدر و مادر سفارش كرده است
و در هر چهار مورد همراه با مسأله توحيد
و نهى از شرک است
ضمناً اين آيه چون محرمات را مىشمرد
پس ترک احسان به والدين هم حرام است
پنج دستور اين آيه چنان به يكديگر
پيوند دارند كه گويا یک دستورند
«وَصَّاكُمْ بِهِ» ضمير «بِهِ» مفرد است
⬅️ امام صادق علیهالسلام فرمود:
احسان به والدين يعنى كارى نكنيم كه
آنان وادار به درخواست و سؤالى از ما شوند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① بيان احكام الهى براى مردم
يكى از وظايف انبياست «أَتْلُ ما حَرَّمَ»
② چون اصل در همه چيز حلال بودن است
از اين رو حلالها شمارش نشده
و فقط محرمات گفته شده است
«أَتْلُ ما حَرَّمَ»
③ محرمات دين از سوى خداست
و پيامبر از پيش خود چيزى را حرام نمىكند
«حَرَّمَ رَبُّكُمْ»
④ ممنوعيّت منكرات جهت تكامل
و تربيت انسان است «حَرَّمَ رَبُّكُمْ»
⑤ چون شرک ریشه مفاسد است
در رأس محرّمات آمده است «أَلَّا تُشْرِكُوا»
⑥ بعد از يكتاپرستى
احسان به والدين آمده است
«بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً»
⑦ دستورهاى اين آيه همه در قالب نهى است
مگر نيكى به پدر و مادر كه در قالب امر است
يعنى نه تنها نيازاريد بلكه احسان كنيد
«وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً»
⑧ فرزندكشى و سقط جنين از ترس فقر
عملى جاهلانه است
اگر خدا ضامن روزى است چه ترسى از فقر؟
«نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ»
⑨ هم اصلاح جامعه از مفاسد لازم است
هم اصلاح روح از رذايل
«ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ»
⑩ برخى گناهان چنان خطرناک است
كه نزدیک آنها هم نبايد رفت «لا تَقْرَبُوا»
⑪ دستورات الهى مطابق عقل
يا زمينه شكوفايى آن است «لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین على علیهالسلام⇩
《إذا كَتَبتَ كِتابًا فَأَعِد فيهِ النَّظَرَ
قَبلَ خَتمِهِ فَإِنَّما تَختِمُ عَلى عَقلِکَ》
هنگامى كه چيزى را نوشتى
پيش از مُهر و امضا كردن
آن را مرور كن
زيرا بر خرد خويش
مُهر و امضا میزنى
📗غررالحكم، حدیث ۴۱۶۷
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۹
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۖ وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ ۖ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۖ وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۖ وَ بِعَهْدِ اللهِ أَوْفُوا ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ{۱۵۲}
به مال يتيم نزدیک نشويد و در آن تصرفى نكنيد مگر به نيكوترين طريقهاى كه به صلاح او باشد تا به حد بلوغ و رشد خود برسد
در داد و ستدها پيمانه و ترازو را با عدالت تمام دهيد ما هيچكس را جز به اندازه توانش تكليف نمىكنيم و هرگاه سخن مىگوئید چه در قضاوت و چه در شهادت، عدالت را رعايت كنيد هر چند به زيان خويشاوندتان باشد و به عهد و پيمان خدا وفا كنيد
اينها امورى است كه خداوند شما را به آن سفارش كرده است باشد كه ياد كنيد و پند بگيريد(۱۵۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ خداوند كارهاى خود را
به نحو احسن انجام مىدهد:
«أَحْسَنُ الْخالِقِينَ» سوره مؤمنون، آیه ۱۴
«أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ» سوره تین، آیه ۴
«نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ» سوره زمر، آیه ۲۳
⬅️ و از ما هم خواسته كه كارهايمان
به نحو احسن باشد:
«لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»
سوره هود، آیه۷
چه در تصرفات و فعالیتهاى اقتصادى
«إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»
سوره انعام، آیه ۱۵۲
چه در گفتگو با مخالفان
«جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»
سوره نحل، آیه ۱۲۵
چه در پذيرش سخنان ديگران
«يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»
سوره زمر، آیه ۱۸
و چه بدىهاى مردم را
با بهترين نحو جواب دادن
«ادْفَعْ بِالَّتِب هِیَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ»
سوره مؤمنون، آیه ۹۶
كه در تمام اين موارد كلمه «احسن»
به كار رفته است
⬅️ قوم حضرت شعيب بخاطر كم فروشى
گرفتار عذاب شدند در قرآن نيز
سه بار از كم فروشى نهى شده است
كلمه «كيل» هم به معناى پيمانه است
و هم به معناى پيمانه كردن
كلمه «قسط» هم مىتواند مربوط به
«أَوْفُوا» باشد يعنى پرداخت عادلانه باشد
و هم مربوط به «كيل و ميزان» باشد
يعنى خود پيمانه و ترازو سالم باشد
البته نتيجه هر دو يكى است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ چون يتيم مدافعى ندارد
و اموالش لغزشگاه است مواظب باشيم
«لا تَقْرَبُوا»
⓶ براى حفظ حقوق ايتام بايد بهترين
طريقه بهرهگيرى از اموال و دارايى او
انتخاب شود «بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»
جز كسانى كه اهليّت اقتصادى و تقواى كافى
دارند نبايد ديگران به مال يتيم نزدیک شوند
«لا تَقْرَبُوا ... إِلَّا»
⓷ وقتى ايتام به رشد و تجربه كافى
رسيدند سلطه خود را از آنان برداريد
«حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ»
⓸ نظام اقتصادى جامعه اسلامى
بايد بر اساس قسط باشد «بِالْقِسْطِ»
⓹ اگر اجراى عدالت در حدّ اعلى ممكن نيست
لااقل در حدّ توان و امكان مراعات كنيد
«لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها»
⓺ هیچ یک از دستورات و اوامر
و نواهى الهى فوق طاقت انسان نيست
«لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها»
⓻ بدون قدرت تكليفى نيست
«لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها»
⓼ عدالت هم در رفتار و هم در گفتار
یک اصل است
«أَوْفُوا الْكَيْلَ ... وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا»
در گواهىها، وصيّتها، قضاوتها
صدور حكمها، انتقادها و ستايشها
عدالت را مراعات كنيم
⓽ به پيمانهاى الهى كه شامل فرمانهاى
عقل و وحى و وجدان و فطرت میشود
وفادار باشيم
«عهد الله» هم شامل پيمانى است
كه خدا با انسان دارد
و هم پيمانى كه انسان با خدا مىبندد
«بِعَهْدِ الله أَوْفُوا»
⓾ رابطه خويشاوندى را بر
ضابطه حق و عدل ترجيح ندهيم
«فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۹
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ أَنَّ هَٰذَا صِرَاطِی مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ{۱۵۳}
و اين دستورها راه مستقيم من است
پس آن را پيروى كنيد
و راههاى ديگر را پيروى نكنيد
كه شما را از راه خداوند پراكنده كند
اين سفارش خداوند به شماست
باشد كه تقوا پيشه كنيد(۱۵۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ پيامبر اكرم ﷺ براى توضيح اين آيه
از روش نمايشى استفاده كرده
با دست مبارک خود خط مستقيمى بر
زمين كشيدند و فرمودند:
اين راه مستقيم است كه يكى بيش نيست
سپس خطوطى از راست و چپ آن خط
ترسيم كرده و فرمودند: اينها راههايى است
كه شيطان به آن دعوت مىكند
⬅️ در پايان سه آیه اخير
سه تعبير مختلف آمده است:
◽️در پايان آيه ۱۵۱ كه
نهى از شرک و قتل و فحشا است
«لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» آمده است
يعنى زشتى اين امور با اندكى تعقل و فكر
براى همه روشن مىشود
◽️در آیه ۱۵۲ كه به حفظ مال يتيم
و رعايت قسط و عدل و وفاى به عهد
فرمان مىدهد
تعبير «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» آمده
يعنى خوبى عدالت را فطرت و نهاد
هر كس مىپذيرد تنها بايد تذکر داد
◽️در اين آيه نيز كه پيروى از دستورهاى
خداست «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» آمده
يعنى تقوا همان گام نهادن در راه اطاعت
و فرمان الهى است
آنگونه كه «نور» يكى است و «ظلمات» متعدد
راه مستقيم يكى است و راههاى انحرافى متعدد
«صراط» مفرد آمده ولى «سبل» جمع
در روايات مىخوانيم كه مصداق عينى
راه مستقيم رسول خدا ﷺ و امامان معصوم
عليهم السلام از اهل بيت او هستند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ اساس همه اديان الهى
پيروى از راه خدا و دورى از راه ديگران است
«صِراطِی ... فَاتَّبِعُوهُ وَلا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ»
⓶ عمل به احكام الهى سبب وحدت است
و به سراغ احكام غير الهى رفتن
مایه تفرقه مىباشد
«صِراطِی مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ وَلا تَتَّبِعُوا
السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ»
⓷ شايد بتوان با توجه به پايان
سه آیه اخير چنين نتيجه گرفت كه
مراحل رشد و كمال انسان عبارت است از
تعقل «لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»
تذكّر «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»
و تقوا «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《إِنَّ التَّقْوَى مُنْتَهَى رِضَى اللهِ
مِنْ عِبَادِهِ وَ حَاجَتِهِ مِنْ خَلْقِهِ
فَاتَّقُوا اللهَ الَّذِی إِنْ أَسْرَرْتُمْ عَلِمَهُ
وَ إِنْ أَعْلَنْتُمْ كَتَبَه》
نهايت خشنودى خداوند از بندگانش
و خواسته او از آفريدگانش تقواست
پس تقوا از خداوندى بكنيد
كه اگر پنهان كنيد میداند
و اگر آشكار سازيد مینویسد
📗عیون الحکم والمواعظ، صفحه۱۵۴
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ بـرنـامــه خــودسـ⓹ـازی ↷💢 ⬅️ گامپنجم: ⇦ #رعــایتادب 💠🔹امام جواد علیهالسلام میفرماید: 《ا
💢↶ بـرنـامــه خــودسـ⓺ـازی ↷💢
⬅️ گامششم: ⇦ #ترکگنـاهورعایتتقـوا
تقوا دژ محکم در برابر معصیت و گناه است
تقوای الهی به معنای این است که انسان اموری
را که خداوند آن را نمیپسندد انجام ندهد
و همه کارها را برای خداوند انجام میدهد
در دین اسلام بر تقوای الهی تأکید بسزایی شده
انسان با تقوا در هر جا و هر مکانی باشد
مرتکب خلاف نمیشود
در احادیث معصومین علیهمالسلام
در ضمن پرداخت و بیان ماهیت تقوا
و آثاری که بر آن مرتبط میشود
با ارزشترین صفت تلقی شده است
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹پیامبر اکرم ﷺ میفرماید:
《مَنْ سَرَّهُ أَنْ یُنْسَأَلَهُ فِی عُمُرِهِ وَ یُوَسَّعَ
لَهُ فِی رِزْقِهِ فَلْیَتَّقِ اللهَ وَلیَصِلْ رَحِمَه》
◽️⇦ هر کس دوست دارد که
عمرش طولانى و روزیاش زیاد شود
تقواى الهى پیشه کند و صله رحم نماید
↲الزهد، صفحه۳۹، حدیث۱۰۴
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹امام باقر علیهالسلام میفرماید:
◽️⇦ هیچ چیز برای قلب
زیان بارتر از گناه نیست
چه آنکه قلب با گناه میآمیزد
و اصرار بر گناه میورزد
تا آنکه گناه بر قلب چیره میشود
و سرانجام آن را وارونه میسازد
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹امام صادق علیهالسلام میفرماید:
《الذُّنُوبُ الَّتِی تُغَيِّرُ النِّعَمَ الْبَغْیُ وَالذُّنُوبُ الَّتِی تُورِثُ النَّدَمَ الْقَتْلُ وَالَّتِی تُنْزِلُ النِّقَمَ الظُّلْمُ وَالَّتِی تَهْتِكُ السُّتُورَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَالَّتِی تَحْبِسُ الرِّزْقَ الزِّنَا وَالَّتِی تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ وَالَّتِی تَرُدُّ الدُّعَاءَ وَ تُظْلِمُ الْهَوَاءَ عُقُوقُ الْوَالِدَيْن》
◽️⇦ گناهی كه نعمت ها را تغيير میدهد
تجاوز به حقوق ديگران است
گناهى كه پشيمانى میآورد قتل است
گناهى كه گرفتارى ايجاد میكند ظلم است
گناهى كه آبرو میبرد شرابخوارى است
گناهى كه جلوى روزى را میگیرد زناست
گناهى كه مرگ را شتاب میبخشد
قطع رابطه با خويشان است
گناهى كه مانع استجابت دعا میشود
و زندگى را تيره و تار میكند
نافرمانى از پدر و مادر است
↲علل الشرايع جلد۲، صفحه۵۸۴
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹پيامبر اکرم ﷺ میفرماید:
◽️⇦ به کوچکی گناه نگاه نکنید
بلكه به بزرگی کسی بنگرید
که نافرمانیش میکنید
↲بحارالأنوار، جلد۷۷، صفحه۱۶۸
↫ #بـهدانستـههایخـودعمـلکنیـم ↬
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹آیت الله مجتهدی تهرانی:
تقوا یعنی اینکه
اگر یک هفته مخفیانه
از همه کارهای ما فیلم گرفتند
و گفتند اعمال هفته گذشتهات
در تلویزیون پخش شده
ناراحت نشویم
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۹
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨ثُمَّ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ تَمَامًا عَلَى الَّذِی أَحْسَنَ وَ تَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَ هُدًى وَ رَحْمَةً لَعَلَّهُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ{۱۵۴}
سپس به موسى كتاب تورات داديم تا بر كسى كه نيكوكار بوده نعمت خود را تمام كنيم و اين كتاب بيانگر همه مسائل مورد نياز بنىاسرائيل و وسيله هدايت و رحمت باشد شايد مردم به ديدار پروردگارشان ايمان بیاورند(۱۵۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ ميان قرآن و تورات
شباهتهاى فراوانى است
در انجيل تكيه بر مواعظ است
و در زبور تكيه بر دعاست
ولى از نظر قوانين شباهت تورات به قرآن
بيشتر است از اين رو به تورات
امام گفته شده است
«وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى إِماماً»
سوره هود، آیه ۱۷
در اين آيه هم تورات، رحمت، هدايت
و بيانگر هر چيز معرفى شده است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ هر كتاب آسمانى نسبت به زمان
خودش كامل است «تَماماً»
⓶ تنها نيكوكاران و نيكوانديشان
پيامهاى كتب آسمانى و قوانين الهى را
بهتر مىگيرند «عَلَى الَّذِی أَحْسَنَ»
⓷ همه نيازهاى بنىاسرائيل براى
رسيدن به تكامل در تورات آمده است
«تَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ»
⓸ كتاب آسمانى در مسير هدايت انسان
و رحمت الهى است «هُدىً وَ رَحْمَةً»
⓹ يكى از مقاصد كتب آسمانى
و پيامبران الهى ايمان انسان به قيامت است
«لَعَلَّهُمْ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۹
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ هَٰذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَکُ فَاتَّبِعُوهُ
وَاتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ{۱۵۵}
و اين قرآن كتابى است مبارک كه آن را نازل كرديم پس آن را پيروى نموده و تقوا پيشه كنيد باشد كه مورد رحمت قرار گيريد(۱۵۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨أَنْ تَقُولُوا إِنَّمَا أُنْزِلَ الْكِتَابُ عَلَىٰ طَائِفَتَيْنِ
مِنْ قَبْلِنَا وَ إِنْ كُنَّا عَنْ دِرَاسَتِهِمْ لَغَافِلِينَ{۱۵۶}
آن قرآن را نازل كرديم تا نگوئید كتاب آسمانى فقط بر دو طایفه يهود و نصارى كه پيش از ما بودند نازل شده است و ما از علوم آنان بى خبر بودهايم(۱۵۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ كلمه «مُبارَکُ» از ریشه «بركت»
بر دو امر تأكيد مىكند:
۱. ريشه قوى و ثابت
۲. رشد دائم
⬅️ قرآن هم داراى مطالبى اساسى
و تغييرناپذير و استوار است
و هم با گذشت زمان
پردههايى از اسرارش كشف
و روز به روز جلوه آن بيشتر مىشود
«أَنْ تَقُولُوا» به معناى «لئلّا تقولوا» است
يعنى: تا نگوئید و بهانه نگيريد
«دراسة» به معناى تلاوت و علم است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ قرآن تنها كتاب تئورى و نظرى نيست
بلكه كتاب سعادت و برنامه عمل انسان است
«كتاب ... فَاتَّبِعُوهُ»
⓶ سعادت بشر در دو چيز است:
اطاعت حق، اجتناب از باطل
«فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا»
⓷ خداوند حجت را بر مردم تمام كرده است
«كِتابٌ أَنْزَلْناهُ ... أَنْ تَقُولُوا»
⓸ دستگاه تبليغاتى مسلمانان بايد
براى هر كشور و ملت و زبانى
برنامههاى صحيح در سطح جهان آماده كند
تا حجت بر آنان تمام شود
و نگويند ما از حق بىخبر بوديم
«أَنْ تَقُولُوا ... كُنَّا عَنْ دِراسَتِهِمْ لَغافِلِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امام جعفر صادق علیهالسلام
《إنَّ المَیِّتَ لَیَفرَحُ بِالتّرَحُّمِ عَلَیهِ وَاِلاستِغفارِ لَهُ كَما یَفرَحُ الحَیُّ بِهَدِتَّةٍ تُهدی اِلیه》
شخص مرده از ترحم و طلب مغفرت
برای او خوشحال و مسرور میشود
همان گونه که یک آدم زنده از دریافت
یک هدیه شاد و خوشحال میگردد
📗وسائل، جلد ۲، صفحه ۶۵۵