eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.2هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
302 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ ما عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ وَلكِنْ ذِكْرى‌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ{۶۹} كسانى كه پروا پيشه كردند به گناه ستمكاران بازخواست نخواهند شد ولى بايد آنان را پند دهند تا شايد پرهيزكار شوند(۶۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ آیه تحريم كه درباره همنشينى با ياوه گويان و مسخره كنندگان نازل شد عده‌اى گفتند: پس به مسجدالحرام هم نبايد برويم و طواف نيز نكنيم، چون دامنه استهزاشان تا آنجا هم كشيده شده است اين آيه نازل شد كه حساب مسلمانان با تقوا كه به مقدار توان تذکر مى‌دهند جداست آنها مسجدالحرام را ترک نكنند ⬅️ شركت در جلسه اهل گناه به قصد نهى از منكر و ارشاد مانعى ندارد البتّه براى آنان كه با تقوا و نفوذ ناپذيرند وگرنه بسيارى براى نجات غريق مى‌روند و خود غرق مى‌شوند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ رعايت اهمّ و مهمّ در مسائل از اصول عقلى و اسلامى است شنيدن موقتى ياوه‌ها به قصد پاسخگويى يا نجات منحرفان، جايز است «وَ ما عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ» ⓶ تقوا وسیله حفاظت و بیمه انسان در مقابل گناه است «وَ ما عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ» ⓷ از همنشينى با ياوه سرايان پرهيز كنيم و سخنانشان را استماع نكنيم ولى اگر به ناچار چيزى به گوش ما رسيد مانعى ندارد «ما عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ‌ ... مِنْ شَيْ‌ءٍ» ⓸ علاوه بر تقواى خود بايد به فكر متّقى كردن ديگران نيز باشيم «وَ لكِنْ ذِكْرى‌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ ذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِما كَسَبَتْ لَيْسَ لَها مِنْ دُونِ اللهِ وَلِیُّ وَلا شَفِيعٌ وَ إِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لا يُؤْخَذْ مِنْها أُولئِکَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِما كَسَبُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْفُرُونَ{۷۰} و كسانى را كه دین خود را به بازى و سرگرمى گرفتند و زندگى دنيا مغرورشان كرده است رها كن و به وسیله قرآن پندشان ده تا مبادا به كيفر آنچه كسب كرده‌اند به هلاكت افتند در حالى كه جز خدا هيچ ياور و شفيعى ندارند و اگر انسان در آن روز هرگونه عوضى براى كيفر بپردازد از او پذيرفته نمى‌شود آنان كسانى هستند كه به سزاى آنچه كسب كرده‌اند به هلاكت افتادند براى آنان شرابى از آب سوزان و عذابى دردناک به کیفر كفرشان خواهد بود(۷۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ مراد از رها كردن منحرفان در جمله «ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ‌» اظهار تنفر و قطع رابطه كردن با آنان است که گاهى هم به نبرد با آنها مى‌انجامد نه اینكه تنها به معناى ترک جهاد با آنان باشد ⬅️ کلمه‌ «تُبْسَلَ» به معناى محروم شدن از خوبى و به هلاكت رسيدن است به بازى گرفتن دین هر زمانى به شكلى خود را نشان مى‌دهد گاهى با اظهار عقائد خرافى گاهى با قابل اجرا ندانستن احكام گاهى با توجيه گناهان و گاهى با بدعت وتفسير به رأى و پيروى از متشابهات و ... است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ غيرت دينى سبب طرد افراد بى‌دين و بايكوت كردن مخالفان مكتب در جامعه است «ذَرِ الَّذِينَ‌» چنانكه در آيات ديگرى نيز مى‌خوانيم: «فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ» سوره سجده آیه ۳۰ «ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَ يَتَمَتَّعُوا» سوره حجر آیه ۳ و «لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ» سوره نحل آیه ۱۲۷ ⓶ دلبستگى و فريفته شدن به دنيا زمینه به بازى گرفتن دين است «الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا» ⓷ تذکر و موعظه مى‌تواند سبب نجات از قهر و عذاب الهى گردد «وَ ذَكِّرْ بِهِ» ⓸ در تذکر و هشدار بايد از قرآن بهره گرفت «وَ ذَكِّرْ بِهِ» ⓹ به دنيا مغرور نشويم كه در قيامت جز خداوند چيزى به کمک ما نمى‌آيد «لَيْسَ لَها مِنْ دُونِ اللهِ وَلِیُّ وَلا شَفِيعٌ» ⓺ عامل بدبختى‌هاى انسان، خود او و عملكرد اوست «بِما كَسَبَتْ‌ ... بِما كَسَبُوا ... عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْفُرُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ أَ نَدْعُوا مِنْ دُونِ اللهِ ما لا يَنْفَعُنا وَ لا يَضُرُّنا وَ نُرَدُّ عَلى‌ أَعْقابِنا بَعْدَ إِذْ هَدانَا اللَّهُ كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّياطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرانَ لَهُ أَصْحابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنا قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى‌ وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِينَ{۷۱} بگو: آيا غير خداوند چيزى را بخوانيم كه سود و زيانى براى ما ندارد و پس از آنكه خداوند هدايتمان كرد به عقب باز گشته و كافر شويم؟ همچون كسى كه شياطين او را در زمين از راه به در برده‌اند و سرگردان مانده است در حالى كه براى او يارانى دلسوز است كه او را به هدايت دعوت كرده و مى‌گويند: نزد ما بيا و حق را بپذير ولى او گوشش بدهكار نيست بگو هدايتى كه از سوى خدا باشد هدايت واقعى است و ما مأموريم كه براى خداى جهانيان تسليم باشيم(۷۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ أَنْ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَاتَّقُوهُ وَ هُوَ الَّذِب إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ{۷۲} و به ما امر شده كه نماز برپا داريد و از خداوند پروا كنيد و اوست آنكه همگان نزدش محشور مى‌شويد(۷۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در آیه ۷۲ از ميان همه وظايف به «نماز» و از ميان همه عقائد به «معاد»‌ اشاره شده و اين اهمیت آنها را مى‌رساند ⬅️ در يكتاپرستى آرامش و تمركز است ولى در شرک و چندتا پرستى، گيجى و تحيّر «أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ» ⬅️ آيا چند ارباب گوناگون بهتر است يا یک خداى قهار؟ خداوند هم يكى است: «قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ» و هم زود راضى مى‌شود «يا سَريعَ الرّضا» ولى غير خدا هم زيادند و هم هر كدام توقّعات گوناگونى دارند و زود راضى نمى‌شوند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ با سؤال وجدان‌ها را تحریک كنيد «قُلْ أَ نَدْعُوا مِنْ دُونِ اللهِ» ⓶ شرک غير منطقى است چون انگيزه پرستش كسب سود يا دفع ضرر است و بت‌ها قادر به هيچ نفع و ضرر رساندن نيستند «لا يَنْفَعُنا وَ لا يَضُرُّنا» ⓷ از غریزه منفعت خواهى مردم در راه تبليغ و تربيت آنان استفاده كنيم «لا يَنْفَعُنا وَ لا يَضُرُّنا» ⓸ شرک نوعى عقب گرد و ارتجاع اعتقادى است «نُرَدُّ عَلى‌ أَعْقابِنا» ⓹ شرک مایه سرگردانى و تحيّر است «حَيْرانَ» ⓺ در برابر انحرافات بايد موضع‌گيرى صريح و مکرر داشت «قُلْ أَ نَدْعُوا ... قُلْ إِنَّ هُدَى اللهِ» ⓻ تسليم خدا شدن مایه رشد خود ماست «لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِينَ» ⓼ نماز همراه تقوا كارساز است «أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَاتَّقُوهُ» ⓽ ايمان به معاد و رستاخيز عامل پيدايش تقوا در انسان است «وَاتَّقُوهُ وَ هُوَ الَّذِی إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَ يَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَ لَهُ الْمُلْکُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِی الصُّورِ عالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهادَةِ وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ{۷۳} و او كسى است كه آسمان‌ها و زمين را به حق آفريد و روزى كه بگويد: موجود شو بیدرنگ موجود مى‌شود سخن او حق است و روز قيامت روزى كه در «صور» دميده مى‌شود حكومت تنها از اوست داناى غيب و شهود است و اوست حكيم و آگاه(۷۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در قرآن دو نوع دميدن در صور آمده است: يكى ويرانگر و ديگرى برانگيزنده مردم براى رستاخيز در اين آیه یک بار آن مطرح شده است اما در آیه ۶۸ سوره زمر دميدن در دو صور مطرح است: «وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرى‌ فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ» ⬅️ اگر در آيات قبل، سخن از تسليم بودن در برابر خدا و اقامه نماز بود اينجا علت آن ذكر شده كه آفرينش به دست اوست او آگاه و حكيم است و از هر چيزى با خبر است ⬅️ امام صادق عليه السلام درباره «عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ» فرمودند: غيب آن است كه هنوز نيامده و شهادت آنچه كه بوده است مى‌باشد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ آفرينش حكيمانه و هدفدار است «بِالْحَقِّ» البته به اين نكته در آيات متعددی اشاره شده است از جمله: «وَما خَلَقْنَا السَّماءَ وَالْأَرْضَ وَما بَيْنَهُما باطِلًا» ⓶ براى اراده خداوند هيچ مانعى نيست «كُنْ فَيَكُونُ» ⓷ غيب و شهود، نهان و آشكار براى خداوند يكسان است «عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ» ⓸ مبناى حكومت الهى بر حكمت و علم است «لَهُ الْمُلْکُ ... وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ» ⓹ در قيامت جلوه و نمود قدرت الهى بر همه آشكار مى‌شود چون آنجا اسباب و وسائل كارساز نيست «لَهُ الْمُلْکُ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ كَذلِکَ نُرِی إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ{۷۵} و این گونه ملكوت آسمان‌ها و زمين را به ابراهيم نشان داديم تا يقين پيدا كند و از اهل يقين باشد(۷۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ درباره ملكوت بزرگان سخنانى گفته‌اند كه برخى را در اينجا نقل مى‌كنيم: كلمه «مَلَكُوتَ» از «ملک» است و «واو» و «تاء» براى تأكيد و مبالغه به آن افزوده شده است ملکوت آسمان‌ها يعنى مالویت مطلق و حقيقى خداوند نسبت به آنها و مشاهده ملكوت يعنى مشاهده اشیاء از جهت انتساب آنها با خداوند ديد ملكوتى يعنى درک توحيد در هستى و باطل بودن شرک ⬅️ عوالم هستى به چهار بخش تقسيم شده است: ◽️لاهوت (عالم الوهيّت كه جز خدا كسى از آن آگاه نيست) ◽️جبروت (عالم مجرّدات) ◽️ملكوت (عالم اجسام) ◽️و ناسوت (عالم كون و فساد و تغيير و تحوّلات) ⬅️ عالم ملكوت عالم اسرار و نظم و شگفتى‌ها و جهان غيب است ملكوت آسمان‌ها عجايب آنهاست ابراهيم با ديدن ملكوت آسمان‌ها و زمين بيشتر با سنت، خلقت، حكمت و ربوبیت الهى آشنا شد به فرموده امام باقر علیه‌السلام خداوند به چشم ابراهيم علیه‌السلام قدرت و نورى بخشيد كه عمق آسمان‌ها و عرش و زمين را مشاهده مى‌كرد ⬅️ استدلال محكم و برخورد علمى با ديگران نيازمند ايمان قلبى است حضرت ابراهيم هم پس از يقين «لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ» وارد استدلال مى‌شود كه در آيات پس از اين مى‌آيد حرف «واو» در جمله «وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ» رمز آن است كه ديد ملكوتى چند هدف داشته كه يكى از آن اهداف به يقين رسيدن حضرت ابراهيم بوده است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ آنكه حق را شناخت و به آن دعوت كرد و از چيزى نهراسيد خداوند «دیدِ ملكوتى» به او مى‌بخشد همچون حضرت ابراهيم به مقتضاى آيه قبل «وَ كَذلِکَ نُرِی إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ‌» آرى یک جوان هم مى‌تواند با رشد معنوى به ديد ملكوتى دست يابد چون طبق تفاسير متعدد ابراهيم در آن زمان نوجوان بود ⓶ يقين عالى‌ترين درجه ايمان است «وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ» ⓷ به يقين رسيدن نياز به امداد الهى دارد «نُرِی ... الْمُوقِنِينَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأى‌ كَوْكَباً قالَ هذا رَبِّی فَلَمَّا أَفَلَ قالَ لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ{۷۶} پس چون شب بر او پرده افكند ستاره‌اى ديد گفت: اين پروردگار من است پس چون غروب كرد گفت: من زوال پذيران را دوست ندارم(۷۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در زمان ابراهيم علیه‌السلام ستاره‌ پرستى رايج و ستاره را در تدبير هستى مؤثّر مى‌پنداشتند سـ❓ـؤال: آيا پيامبر بزرگى همچون حضرت ابراهيم حتى براى یک لحظه مى‌تواند ستاره يا ماه و يا خورشيد را بپرستد؟ پاسـ✅ـخ: مجادله و گفتگوى حضرت ابراهيم با مشركان از باب مماشات و نشان دادن نرمش در بحث براى رد عقیده طرف است نه اينكه عقیده قلبى او باشد زيرا شرک با عصمت منافات دارد ⬅️ گفتن کلمه «يا قَوْمِ» در دو آیه بعد نشانه مماشات در گفتن‌ «هذا رَبِّی» است به همين دليل وقتى غروب ماه و خورشيد را مى‌بيند مى‌گويد: من از شرک شما بيزارم و نمى‌گويد از شرک خودم (آیه ۷۸) ⬅️ به علاوه در آیه قبل خوانديم كه خداوند ملكوت آسمان‌ها و زمين را به ابراهيم نشان داد و او به يقين رسيد و آغاز اين آيه با حرف «فاء» شروع شد يعنى نتيجه آن ملكوت و يقين اين نوع استدلال بود موجودى كه طلوع و غروب دارد محكوم قوانين است نه حاكم بر آنها ابراهيم ابتدا موقتاً پذيرش آن را اظهار مى‌كند تا بعد با استدلال رد كند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ يكى از شيوه‌هاى احتجاج اظهار همراهى با عقیده باطل و سپس ردّ كردن آن است «هذا رَبِّی» ⓶ بيدار كردن فطرت‌ها فعال كردن انديشه‌ها و توجه به احساسات يكى از شيوه‌هاى تبليغ است «لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ» ⓷ محبوب واقعى كسى است كه محدود به مكان، زمان و موقت نباشد «لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ» ⓸ معبود بايد محبوب و عبادت بايد عاشقانه باشد روح دين عشق است «لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بازِغاً قالَ هذا رَبِّی فَلَمَّا أَفَلَ قالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِی رَبِّی لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّینَ{۷۷} پس بار ديگر چون ماه را در حال طلوع و درخشش ديد گفت: اين پروردگار من است پس چون غروب كرد گفت: اگر پروردگارم مرا هدايت نكرده بود قطعاً از گروه گمراهان مى‌بودم(۷۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ کلمه «بازغ» از «بزغ» به معناى شكافتن و جارى ساختن خون است اما در اينجا گويا طلوع خورشيد و ماه پرده تاريكى شب را مى‌شكافد و سرخى كم رنگى در اطراف خود پديد مى‌آورد ⬅️ ابراهيم علیه‌السلام هم با ستاره پرستان برخورد كرد هم با ماه و خورشيد پرستان به گفته بسيارى از مفسران گفتگوى حضرت ابراهيم با مشركان منطقه بابل بود ⬅️ انسان در هر فرضيه‌اى كه به بن بست رسيد بايد بدون لجاجت، مسير را عوض كند بر خلاف مشهور كه مى‌گويند: مرد آن است كه روى حرف خود بايستد و پافشارى كند اين آيه به ما مى‌گويد: مرد آن است كه حرفش حق باشد گرچه با تغيير موضع باشد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ پيام‌هاى ⓵ و ⓶ و ⓷ آیه قبل در اينجا نيز موضوعیت دارد ⓸ در انتقاد بايد از روش گام به گام بهره گرفت در آیه قبل فرمود: من «آفلين» را دوست ندارم ولى اينجا مى‌فرمايد: پرستش ماه انحراف و ضلالت است ⓹ در راه شناخت بايد به فيض و هدايت الهى تكيه كرد و بدون آن نمى‌توان به سرچشمه زلال معارف رسيد «لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِی رَبِّی» ⓺ انبیاء هم به هدايت الهى نيازمندند «لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِی رَبِّی» ⓻ هدايتگرى از شئون ربوبيّت است «يَهْدِنِی رَبِّی» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بازِغَةً قالَ هذا رَبِّی هذا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قالَ يا قَوْمِ إِنِّی بَرِیءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ{۷۸} پس چون خورشيد را برآمده ديد گفت: این است پروردگار من اين بزرگتر است اما چون غروب كرد گفت: اى قوم من! همانا من از آنچه براى خداوند شریک قرار مى‌دهید بیزارم(۷۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در اين آيه نيز ابراهيم علیه‌السلام در مقام بحث و گفتگو است نه در مقام بيان عقيده شخصى و همچنان كه گذشت کلمه «يا قَوْمِ» و نيز «مِمَّا تُشْرِكُونَ» دليل آن است كه خود آن حضرت ماه و خورشيد و ستاره را نمى‌پرستيده است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ پيام‌هاى ⓵ ⓶ ⓷ آیه ۷۶ در اينجا نيز مورد استفاده است ⓸ كوچكى و بزرگى اجسام مهم نيست همه آنها چون متغيّر و ناپايدارند پس نمى‌توانند خدا باشند «هذا أَكْبَرُ» ⓹ شيوه تعليم حق يا انتقاد از باطل بايد گام به گام باشد ابتدا نفى ستاره و ماه و در نهايت خورشيد «فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ‌ ... قالَ‌» ⓺ برائت از شرک «فرياد ابراهيمى» است «إِنِّی بَرِي‌ءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ» ⓻ برائت از «شرک» است نه از «افراد» «مِمَّا تُشْرِكُونَ» نه‌ «مِنْكُمْ» ⓼ برائت جستن بايد پس از بيان برهان و استدلال باشد «فَلَمَّا أَفَلَتْ قالَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ{۷۹} من از سر اخلاص روى خود را به سوی کسی گرداندم كه آسمان‌ها و زمين را پديد آورد و من از مشركان نيستم(۷۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ عبور از افول و ناپايدارى و رسيدن به ثبات، جلوه‌اى از ديد ملكوتى است كه خداوند به حضرت ابراهيم داده است «حَنيف» از «حنف» به معناى خالص و بى‌انحراف و گرايش به راه حق و مستقيم است «فَطَرَ» كه به معناى آفريدن است در اصل، مفهوم شكافتن را دارد شايد اشاره به علم روز داشته باشد كه مى‌گويد: جهان در آغاز توده واحدى بود سپس از هم شكافته و كرات‌ آسمانى يكى پس از ديگرى پديد آمده است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ همين كه راه حق براى ما روشن شد با قاطعيّت اعلام كنيم و از تنهايى نهراسيم «إِنِّی وَجَّهْتُ» ⓶ كسى‌كه از پرستش بت‌هاى مادّى محدود و فانى بگذرد به معبودى معنوى بى‌نهايت و ابدى مى‌رسد «لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَالْأَرْضَ» ⓷ در جلوه‌ها غرق نشويد كه دير يا زود رنگ مى‌بازند به خدا توجّه كنيد كه جلوه آفرين است «فَطَرَ السَّماواتِ وَالْأَرْضَ» ⓸ انسان مى‌تواند به جايى برسد كه عقائد باطل نسل‌ها و عصرها را درهم بشكند «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ» ⓹ توحيد ناب، همراه با برائت از شرک است «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ حاجَّهُ قَوْمُهُ قالَ أَ تُحاجُّونِّی فِی اللهِ وَ قَدْ هَدانِ وَ لا أَخافُ ما تُشْرِكُونَ بِهِ إِلَّا أَنْ یَشاءَ رَبِّی شَيْئاً وَسِعَ رَبِّی كُلَّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً أَفَلا تَتَذَكَّرُونَ{۸۰} و قومش با وى به گفتگو و ستيزه پرداختند او گفت: آيا درباره خدا با من ستيزه مى‌كنيد؟ و حال آنکه او مرا هدايت كرده است و من از آنچه شما شریک او مى‌پنداريد بيم ندارم مگر آنكه پروردگارم چيزى بخواهد كه اگر هم آسيبى به من برسد خواست خداست نه بت‌ها علم‌ پروردگارم همه چيز را فراگرفته پس آيا پند نمى‌گيريد؟(۸۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ اهل باطل تعصب دارند «حاجَّهُ قَوْمُهُ» آنگونه كه اگر بدهكار را آرام بگذارند طلبكار مى‌شود قوم منحرف هم به جاى شرم از شرک خود قد علم كرده احتجاج مى‌كنند ⓶ تعصّب و پافشارى اهل باطل شگفت آور است «أَتُحاجُّونِّی فِی اللهِ» ⓷ موحّد حتى اگر تنها باشد از مقابله با جمعیت نگرانى ندارد «أَتُحاجُّونِّی فِی الله ... وَ لا أَخافُ‌» ⓸ حق جويى از انسان است ولى هدايت از خدا «هَدانِ» ⓹ آنكه مشمول هدايت الهى شود بيم ندارد «هَدانِ وَ لا أَخافُ» ⓺ نترسيدن از غير خدا نشانه توحيد است «لا أَخافُ» ⓻ از ريشه‌هاى شرک گمان ضرر و ترس از آسيب‌رسانى بت‌ها و طاغوت‌ها مى‌باشد «لا أَخافُ ما تُشْرِكُونَ» ⓼ تأثير و نقش هر پديده‌اى وابسته به اراده خداوند است «لا أَخافُ ما تُشْرِكُونَ بِهِ إِلَّا أَنْ يَشاءَ رَبِّی» ⓽ ربوبيّت سزاوار كسى است كه احاطه علمى دارد «وَسِعَ رَبِّی كُلَّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً» ⓾ حقيقت امرى فطرى و وجدانى است كه براى شناخت آن تذکر كافى است «أَ فَلا تَتَذَكَّرُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ كَيْفَ أَخافُ ما أَشْرَكْتُمْ وَلا تَخافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطاناً فَأَیُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ{۸۱} و چگونه از چيزى كه شریک خدا ساخته‌ايد بترسم و حال آنكه شما آنچه را كه خدا هيچ دليلى درباره آن بر شما نازل نكرده است شریک او گرفته و نمى‌ترسيد؟ اگر مى‌دانيد بگوئید كه کدام یک از ما دو دسته به ايمنى در قيامت سزاوارتر است؟(۸۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ كلمه «سلطان» به معناى دليل و حجت و برهان است بر خلاف آنان كه ترس را انگیزه اعتقاد به خداوند مى‌دانند اين آیه ترس را انگیزه شرک مى‌داند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ از تهديدات موهوم نهراسيد «كَيْفَ أَخافُ ما أَشْرَكْتُمْ» ⓶ امنیت روحى در پرتو توحيد حاصل مى‌گردد «كَيْفَ أَخافُ ما أَشْرَكْتُمْ» ⓷ عقائد دينى بايد بر اساس دليل و برهان باشد «كَيْفَ‌ ما أَشْرَكْتُمْ‌ بِاللهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطاناً» ⓸ در بحث و مناظره نبايد تعصب مردم را تحریک كرد «فَأَیُّ الْفَرِيقَيْنِ» و نفرمود: ما در امان هستيم و شما در خطر ⓹ علم صحيح وسيله راهيابى به خداست اگر آن را درست به كار گيريم به نتايج صحيح مى‌رسيم «إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۸ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ{۸۲} كسانى كه ايمان آورده و ايمانشان را به ستم و شرک نیالودند، آنانند كه برايشان ايمنى از عذاب است و آنان هدايت يافتگانند(۸۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ تِلْکَ حُجَّتُنا آتَيْناها إِبْراهِيمَ عَلى‌ قَوْمِهِ نَرْفَعُ دَرَجاتٍ مَنْ نَشاءُ إِنَّ رَبَّکَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ{۸۳} اين نوع استدلال حجت ماست كه در برابر قومش به ابراهيم داديم هر كس را كه بخواهيم و شايسته بدانيم به درجاتى بالا مى‌بريم همانا پروردگارت حكيم و داناست و بر اساس علم و حكمت مقام انسان‌ها را بالا مى‌برد(۸۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ آيات قبل درباره توحيد و شرک بود و اين آيات به منزله جمع‌بندى آيات گذشته است چنانكه امام علیه‌السلام فرمود: مراد از ظلم در اين آيه شرک است ⬅️ در بعضى روايات مراد از ظلم را شک و ترديد گرفته‌اند البته شک گاهى غير اختيارى و مقدّمه تحقيق است ولى گاهى جنبه بهانه و تشکیک دارد كه اين نوع دوم ظلم است ⬅️ امام باقر علیه‌السلام فرمود: اين آيه درباره حضرت على علیه‌السلام نازل شد كه لحظه‌اى در طول زندگى به سراغ شرک نرفت ⬅️ کلمه «لَبْسٍ» به معناى پوشاندن است بنابراين ايمان چون فطرى است نابود شدنى نيست بلكه غبارهايى آن را مى‌پوشاند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ آفت ایمان، ظلم و شرک و به سراغ رهبران غير الهى رفتن است «آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ» ⓶ ايمان به تنهايى كافى نيست تداوم لازم است «لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ» ⓷ امنیت و هدايت واقعى در سایه ایمان و پرهيز از شرک است «آمَنُوا ... لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ‌» ⓸ تا ايمان خالص نباشد دلهره است «وَ لَمْ يَلْبِسُوا ... بِظُلْمٍ‌ ... لَهُمُ الْأَمْنُ‌» ⓹ علم و حكمت دو شرط لازم براى تدبير و مديريّت است. «إِنَّ رَبَّکَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ» (با توجه به اینکه کلمه «ربّ» در لغت به معناى مدير و مربّى آمده است ⓺ موحدى كه با برهان و دليل در برابر انحراف‌هاى جامعه بايستد داراى درجاتى است «دَرَجاتٍ» ⓻ درجات الهى حكيمانه به افراد داده مى‌شود «نَرْفَعُ دَرَجاتٍ‌ ... حَكِيمٌ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom