eitaa logo
عهد جمعی
6.7هزار دنبال‌کننده
120 عکس
95 ویدیو
5 فایل
اگر توانستیم با بت‌درونی و شیطان‌درونی مبارزه‌کنیم، در همه این میدان‌ها پیروزیم. (امام خامنه‌ای؛ درجمع فعالان جبهه‌فرهنگی) عهدجمعی فعالان فرهنگی با‌هدف تحقق منویات امام خامنه‌ای درحوزه خودسازی و تعالی جمع‌های ایمانی تشکیل شده است. 🔹️ارتباط: @inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید عبدالمهدی مغفوری" ✔️ کمتر از او می‌توان عکسی پیدا کرد. این یک تصویر او هم بعد از اوست. می‌گفت: "نمی‌توانم بی‌ وضو باشم." حتی پیش از خوردن غذا، وضو می‌گرفت. آسایش را، با خـدا بودن می‌دانست.. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
17.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 ، استاد محمدرضا عابدینی 🔸 است. در دوران جنگ تحمیلی، گاه مادران را می‌دیدم که نامه فرزند خود را بر چشم می‌کشیدند؛ اگر حتی سواد خواندن نداشتند بازهم نسبت به آن ارزش قائل بودند. 🔸 اگر انسان برای نیز نگاهی به مانند نگاه محبوب داشته باشد، هیچگاه از خواندن آن ملول نخواهد شد. امام رحمةالله علیه می‌فرمودند: «مبادا خیال کنید خواندن قرآن بدون معرفت اثر ندارد؛ زیرا این کتاب از جانب محبوب است.» 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ توصیه‌های کاربردی 🏷 ، از طریق 🔸 یکی از بهترین راه‌های با ، شروع از آیاتی است که صراحتا ما را مخاطب خود قرار می‌دهد. آیاتی که با "یاایها الانسان" و "یابنی آدم" و "یا ایها الناس" و "یا ایها الذین آمنوا" و.. ما را مخاطب خود قرار می‌دهند. 🔸 بهتر است در این سیر از آیاتی شروع کنیم که عام‌تر هستند؛ مثلا مخاطب "یا ایهاالانسان" فراگیرتر از "یاایهاالذین آمنوا" های قرآن است و در عین حال، ما از آن جهت که انسان هستیم، مخاطب یا "ایها الانسان" نیز هستیم. این خطاب‌های عام مبداء تغییر و توجه ما از همان مرتبه کلی انسان بودن هستند و ما را متوجه ویژگی‌های انسانی خود می‌سازند. 🔸 در مرحله بعد آیاتی که بنی آدم یعنی نوع انسان‌ها از آن جهت‌ که فرزندان آدم هستند را شامل می‌شوند و در مرتبه بعد، خطاب "یا ایهاالناس" که همه مردم از هر صنف و گروهی را شامل می‌شود و در نهایت، خطاب خاص به مسلمانان و مومنین، مسیر خوبی در سیر در برای ما فراهم می‌آورد. 👈 ما در ادامه بر اساس همین سیر، از تدبر در "یا ایهاالانسان‌" های قرآن شروع خواهیم کرد و تا تدبر در "یا ایهاالذین آمنوا‌" ها بحث را امتداد خواهیم داد. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید علی حیدری" ✔️ همیشه با باشید ، بخوانید. حجاب ها را از قلب خود بردارید تا با عالم غیب ارتباط داشته باشید و اسرار غیبی را بدانید و ببینید. نگاه های خود را کنترل کنید تا بتوانید حسین و ائمه شهداء را ببینید و زیارت کنید . ✔️ بینی خود را از بوهای حرام نگه دارید تا بوی حسین (علیه‌السلام‌) و عشق را بشنوید و با زبان خود غیبت نکنید و تهمت نزنید تا بتوانید با مولایتان صحبت کنید. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد انس با قرآن(قسمت۷).mp3
6.83M
📻 سلسله : رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی 🔸 با باید مواجه شد مثل آینه، پاکيزه و براق و بی زنگار تا قرآن در دل ما منعکس شود. قرآن باید در جان ما انعکاس پیدا کند. این مطلب همیشه و برای همه یکسان نیست، برای کسانی است که دلشان را پاکيزه کنند باصفای باطن ونفس. باید با ایمان و باور و قبول با قرآن مواجه شد. قرآن را با سستی ازخودمان جدا نکنیم. دائم باید با قرآن مرتبط و باشیم. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ توصیه‌های کاربردی 🏷 "انسان" واژه ای قرآنی با معنایی 🔸 اولین کلمه عام برای با ما "انسان" است. این واژه در اولین آیات نازل شده در سوره علق در قرآن کریم، سه بار مورد تاکید قرار گرفته است: "خَلَقَ ٱلۡإِنسَٰنَ مِنۡ عَلَقٍ.. عَلَّمَ ٱلۡإِنسَانَ مَا لَمۡ يَعۡلَمۡ.. كَلَّآ إِنَّ ٱلۡإِنسَٰنَ لَيَطۡغَىٰٓ" (علق: ایات ۲و۵و۶) 🔸 برخی را از ریشه نسیان به معنای فراموشکار می دانند (کتاب العین، ج۷، ص۳۴) و برخی آن را از ریشه اُنس به معنای  اُنس گیرنده با حق و خلق گرفته اند (تاج العروس، ج۸، ص۱۹۲) و برخی هر دو واژه و ریشه را مشترک می دانند. از انس به معنای دیدن و ابصار. به این معنا که انسان موجودی است که با دیدن و توجه به چیزی با آن مانوس می شود. (شمس العلوم، ص۳۴۰) 🔸 در ادبیات انسان موجودی است که در مقام احسن تقویم با خداوند متعال اُنس گرفته و پس از انس با عالم طبیعت و خلق، انس و خویش با پروردگار را نسیان کرده است. (لسان العرب، ص ۱۱) چرا که انسان دارای آگاهی و توجه (اعم از بصر و بصیرت) است و با توجه خویش می تواند به چیزی تعلق و انس گرفته و از چیز دیگری غافل شود. 🔸 بعنوان نمونه در سوره علق که اولین آیاتی است که از این واژه استفاده کرده است، به حیث علم آموزی خداوند به انسان (در مقام انس با خداوند و توجه او به خداوند متعال) و طغیان گری انسان (در اثر انس با عالم ماده و نسیان خداوند متعال) اشاره دارد. 🔸 واژه : بر اساس آنچه بیان شد، واژه انسان از آن رو به نوع بنی آدم اطلاق می شود که وجود او بر پایه توجه و انس و الفت خلق شده است و لذا انسانیت انسان از طریق انس و ارتباط با حق و خلق معنا می شود. لذا واژه انسان به جهت روحانی انسان توجه دارد به خلاف واژه بشر که به جهت جسمانی او توجه دارد. 🔸 پس واژه انسان در قرآن حیثیت انس و الفت یا تغافل و غفلت او را در نسبت با دیگران در بر دارد و دلالت دارد بر موجودی که از طریق انس و الفت با همنوع خود حیات جمعی و ارتباطات اجتماعی شکل می دهد.(مفردات الفاظ قرآن، ص۹۴) 🔸 پس اولین خطاب قرآن به ما خطابی است به موجودی که در نطام روحانی خویش قابلیت توجه و انس به دیگران و ارتباط تشکیلاتی دارد. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید مرتضی آوینی" ✔️ درباره شهید آوینی می‌گفت: "همیشه با بود میز کارش هم رو به قبله بود یا موقع مونتاژ می‌رفت وضو می‌گرفت و می‌آمد. یکبار به شوخی گفتم آقا مرتضی! وسواسی شدی؟ گفت: نه! کار کردن برای شهدا یک حریمی دارد. راجع به جنگ بایستی درست وارد شد. ماشه دوربین را می‌خواهی بچکانی قبلش یک سری مقدمات دارد..‌" 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
19.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 به استاد محمدرضا عابدینی 🔸 آیت الله بهجت می‌فرمودند: «محبت و خدمت به قرآن، راه ارتباط با این کتاب شریف است؛ هر عملی آداب و شرایطی دارد، اگر آن شرایط رعایت نشود آن عمل پذیرفته نخواهد شد اما محبت و بغض آداب کمتری دارد و عمل را به سرعت به پذیرش نزدیک خواهد نمود.» 🔸 اگر قرآنی را در جایی می‌بینیم، اگر آیاتی می‌خوانیم، اگر آیاتی می‌شنویم و یا قرآنی هدیه می‌دهیم، همه این‌ها را با محبت و به قصد خدمت به قرآن انجام دهیم تا اثر بگذارد. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
در 🏷 ، ثمره انسان از ربوبیت حق تعالی و اثر آن در 🔸 یکی از دو خطاب مهم قرآن با تعبیر "یا ایها الانسان" در سوره انفطار است. پروردگار به انسان خطاب می کند که: "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ ٱلۡكَرِيمِ ٱلَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ" (انفطار: ۶و۷) این خطاب به غفلت انسان از رابطه او با پروردگار خویش در مبدا و خلقت خویش خبر می دهد و عامل این غفلت را غرور انسان می داند. قرآن کریم عامل نسیان مقام ربوبی و سقوط انسان در چاه ظلمت دنیا را همین غرّه شدن می داند: "فَدَلَّاهُمَا بِغُرُور" (اعراف:۲۲) یعنی شیطان با غرور آدم و حوا را در چاه انداخت و عامل هبوط ایشان غرور بود. 🔸 غرور یعنی غفلت از حق و افتادن در دام باطل از روی فراموشی (مفردات الفاظ قرآن ص ۶۰۳) و به تصریح قرآن این غرور و نسیان ربوبیت خداوند که عامل هبوط انسان شد، عامل عداوت و بغض و دشمنی در روابط انسان ها در دنیا و از جمله در است، چرا که در نتیجه این غرور شیطانی امر شد که: "وَ قُلۡنَا ٱهۡبِطُواْ بَعۡضُكُمۡ لِبَعۡضٍ عَدُوّ" (بقره: ۳۶) هبوط کنید در حالیکه در میان شما بعضی با بعضی عداوت خواهند کرد. 🔸 بخش زیادی از توصیف "الانسان" در آیات قرآن به این نسیان و غرور باز می گردد. از جمله اینکه عامل ناسپاسی انسان این غفلت از عبودیت در مقابل خداوند و فراموشی ربوبیت خداوند متعال است. "إِنَّ ٱلۡإِنسَٰنَ لِرَبِّهِۦ لَكَنُودٞ" (عادیات: ۶) و همین موجب استغنا و سرکشی او می شود که در اولین آیات نازل شده قرآن در مورد انسان به این طغیان گری اشاره شده است: "كَلَّآ إِنَّ ٱلۡإِنسَانَ لَيَطۡغَىٰٓ أَن رَّءَاهُ ٱسۡتَغۡنَىٰٓ" (علق: ۶ و۷) 🔸 همین طغیان گری که از درون آغاز می شود، در عرصه هم ظهور می کند و موجب شکل گیری ولایت طاغوت می شود: "ٱلَّذِينَ طَغَوۡاْ فِي ٱلۡبِلَادِ" (فجر: ۱۱) یعنی کسانی که تفرعن و استعلا دارند و در سرزمین های تحت سیطره شان طغیان می کنند. اینها اولیای طاغوت هستند و پیروان آنها "وَٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ أَوۡلِيَآؤُهُمُ ٱلطَّـاغُوتُ" (بقره: ۲۵۷) 🔸 پس اگر کسی متوجه این عبودیت به درگاه الهی و ربوبیت الهی نباشد، دچار غرور می شود. و کسی که غرور داشته باشد به چاه ظلمت نفسانیت هبوط می کند و تحت ولایت شیطان و طاغوت قرار می گیرد. چنین کسی دچار تفرعن و طغیان‌گری می شود و فرعون مصر خویش می شود. 🔸 لذا اگر یک هم باشد، به اندازه همین سرزمین مصر خویش، فرمانروایی غیر الهی می کند و مخاطب خطاب های خداوند به فرعون و طغیان گرانی نظیر او می شود. به همین مبنا امام راحل (ره) می‌فرماید مصداق "ٱذۡهَبۡ إِلَىٰ فِرۡعَوۡنَ إِنَّهُۥ طَغَىٰ" (نازعات: ۱۷) حاکمان ستمگر زمانه ما هستند. 🔸 پس ما هم در قلمرو رهبری خود در می توانیم طغیان و تفرعن داشته باشیم اگر نسیان عبودیت الهی کنیم. در این صورت رابطه ما با بندگان خداوند و برادران ایمانی خویش در تشکیلات سلطه و استعلا خواهد بود. 🔸 انسان باید آیات عتاب خداوند به طاغیان و فرعونیان را هم به خود بگیرد تا از فرعون شدن تبرّی و بیزاری بجوید و فرعون درون خود که همان نفس امّاره ی انسان فراموشکار و طغیانگر است را به بندگی خداوند دعوت کند! 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید سجاد زبرجدی" ✔️می‌گفت: "شما چهل روز دائم الوضو باشید خواهید دید که درهای رحمت خداوند چگونه یک به یک در مقابل شما باز خواهد شد." 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد جمعی.mp3
4.81M
📻 سلسله : حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان 🔸 چگونه را ببینیم؟ برای چشیدن محبت خداوند باید با انس گرفت. در قرآن چشیدنی است، اگر با قرآن انس گرفتیم، احساس نیازمان به خداوند بیدار خواهد شد. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
در 🏷 و انسان و ثمره آن در 🔸 دومین خطاب "یا ایها الانسان" توجه به ربوبیت الهی است اما اینبار در مسیر عود و بازگشت. قرآن می فرماید: "يَا أَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدۡحٗا فَمُلَاقِيهِ" (انشقاق: ۶) اى انسان، همانا تو به‌سوى پروردگارت با سختکوشی خواهی رفت! و چه سختکوشانه! پس او را ديدار خواهى كرد! 🔸 پس انسان چون در انتهای سیر به سوی پروردگار خویش رجوع کرده و او را ملاقات می کند، باید سختکوش و پرتلاش و ساعی باشد چرا که از او در مورد حیات و سیرش سوال خواهد شد. 🔸 به بیان علامه طباطبایی (رض) ذیل این آیه شریفه: " خداى تعالى تمام نمى‌شود مگر با بندگان، و عبوديت هم تصور نمی شود مگر با بودن بندگان، و مسئوليت هم تمام نمى‌شود مگر با برگشتن به سوى خدا و ، اين نيز تمام نمى‌شود مگر با بودن " (ترجمه المیزان، ج۲۰، ص ۴۰۱). 🔸 پس حیات مسئولانه انسان نیز نتیجه خروج از نسیان و فراموشی مقام ربّ خویش است. اما توجه به در مقام رجوع و معاد. انسان و سخت کوشی و او در این مسیر، ناشی از است. 🔸 لذا لازمه مسئولیت پذیری انسان در در نیز، معاد باوری و باور به معاد جمعی انسان ها ذیل حق و روابط و و تشکیلاتی ایشان ذیل است، در روزی که همه امت ها با امام خویش دعوت می شوند؛ "يَوۡمَ نَدۡعُواْ كُلَّ أُنَاسِۭ بِإِمَامِهِمۡ"(اسراء: ۷۱) 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K