eitaa logo
عهد جمعی
6.7هزار دنبال‌کننده
120 عکس
95 ویدیو
5 فایل
اگر توانستیم با بت‌درونی و شیطان‌درونی مبارزه‌کنیم، در همه این میدان‌ها پیروزیم. (امام خامنه‌ای؛ درجمع فعالان جبهه‌فرهنگی) عهدجمعی فعالان فرهنگی با‌هدف تحقق منویات امام خامنه‌ای درحوزه خودسازی و تعالی جمع‌های ایمانی تشکیل شده است. 🔹️ارتباط: @inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید مسلم خیزاب" ✔️ همیشه داشت. حتی هنگام استفاده از هم وضــــو می‌گرفت؛ معتقد بود که این فضا آلوده است و شیطان انسان را در این فضا وسوسه می‌کند. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد انس با قرآن(قسمت۶).mp3
3.34M
📻 سلسله : رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی 🔸 کار لازم و واجبی است. در قرآن آمده است: «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ ۗ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» این یعنی استماع قرآن لازمه به است. کسانی که را کنند و حق آن را ادا کنند ایمان به وحی دارند. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ توصیه‌های کاربردی 🏷 مروری بر قواعد ساده و مخاطبه با 🔸 در روایات امده است که "إِنَّمَا يَعْرِفُ اَلْقُرْآنَ مَنْ خُوطِبَ بِهِ" (بحار الانوار، ج۴۶، ص ۳۴۹) فقط کسانی که مخاطب هستند و خطاب آن متوجه آنان است، قرآن را می شناسند. مصداق این مخاطب قرآن، معصومین (ع) هستند‌. اما چنانچه بیان شد، در این روایت اگرچه مصداق اتم مخاطب قرآن، معصومین (ع) هستند و فهم اختصاص به ایشان دارد، اما این عبارت بیان یک قاعده نیز هست که به اندازه ذومراتب است. 🔸 اینکه چگونه مخاطب قرآن قرار بگیریم، لوازمی دارد؛ اول اینکه آیات قرآن را خداوند بدانیم که در هر لحظه نازل می شود و برای هر شخص و هر موقعیت خاص پیام ویژه و حرف اختصاصی دارد. دوم اینکه و وجود داشته باشد که قفل نشده باشد و راه بر آن باز باشد. سوم اینکه داشته باشیم و از مصداق به قاعده کلی عبور کنیم. چهارم اینکه آیات را به شان نزول و مصداق تاریخی منحصر نکنیم و آیات الهی را جاری و قابل بر زمان گذشته و حال و آینده بدانیم و بر مصادیق آن جری و تطبیق دهیم. پنجم اینکه اگرچه به ترجمه و معنای آیات رجوع می کنیم اما ترجمه را باب ورود به بدانیم و ایه را در معنای ترجمه شده محدود و منحصر نبینیم. بدانیم که آن حقیقتی که معجزه جاوید است خود کلام الله است نه ترجمه آن که کلام بشری و فهم مترجم است. ششم تلاش کنیم به جای استفاده از ترجمه آیات، از فهم مفردات قرآن به آیات برسیم تا امکان تطبیق با مصادیق مختلف و منحصر نشدن در معنای ظاهری فراهم شود. هفتم اینکه از با معناهای عام تر و شروع کنیم. سعی کنیم مخاطب "یا ایها الانسان" ها و در مرتبه بعد "ایها الناس" ها، و بعد "یا ایها الذین آمنوا" های قرآن قرار گیریم و و کلی و واضح قرآن که محکم است را دریافت کنیم تا آیات متشابه هم رفته رفته برای ما محکم شده و خود را نشان دهد. 👈 شاید بتوان موارد متعدد دیگری را به این موارد افزود که راه را برای در قرآن و تسهیل می کند. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید عبدالمهدی مغفوری" ✔️ کمتر از او می‌توان عکسی پیدا کرد. این یک تصویر او هم بعد از اوست. می‌گفت: "نمی‌توانم بی‌ وضو باشم." حتی پیش از خوردن غذا، وضو می‌گرفت. آسایش را، با خـدا بودن می‌دانست.. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
17.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 ، استاد محمدرضا عابدینی 🔸 است. در دوران جنگ تحمیلی، گاه مادران را می‌دیدم که نامه فرزند خود را بر چشم می‌کشیدند؛ اگر حتی سواد خواندن نداشتند بازهم نسبت به آن ارزش قائل بودند. 🔸 اگر انسان برای نیز نگاهی به مانند نگاه محبوب داشته باشد، هیچگاه از خواندن آن ملول نخواهد شد. امام رحمةالله علیه می‌فرمودند: «مبادا خیال کنید خواندن قرآن بدون معرفت اثر ندارد؛ زیرا این کتاب از جانب محبوب است.» 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ توصیه‌های کاربردی 🏷 ، از طریق 🔸 یکی از بهترین راه‌های با ، شروع از آیاتی است که صراحتا ما را مخاطب خود قرار می‌دهد. آیاتی که با "یاایها الانسان" و "یابنی آدم" و "یا ایها الناس" و "یا ایها الذین آمنوا" و.. ما را مخاطب خود قرار می‌دهند. 🔸 بهتر است در این سیر از آیاتی شروع کنیم که عام‌تر هستند؛ مثلا مخاطب "یا ایهاالانسان" فراگیرتر از "یاایهاالذین آمنوا" های قرآن است و در عین حال، ما از آن جهت که انسان هستیم، مخاطب یا "ایها الانسان" نیز هستیم. این خطاب‌های عام مبداء تغییر و توجه ما از همان مرتبه کلی انسان بودن هستند و ما را متوجه ویژگی‌های انسانی خود می‌سازند. 🔸 در مرحله بعد آیاتی که بنی آدم یعنی نوع انسان‌ها از آن جهت‌ که فرزندان آدم هستند را شامل می‌شوند و در مرتبه بعد، خطاب "یا ایهاالناس" که همه مردم از هر صنف و گروهی را شامل می‌شود و در نهایت، خطاب خاص به مسلمانان و مومنین، مسیر خوبی در سیر در برای ما فراهم می‌آورد. 👈 ما در ادامه بر اساس همین سیر، از تدبر در "یا ایهاالانسان‌" های قرآن شروع خواهیم کرد و تا تدبر در "یا ایهاالذین آمنوا‌" ها بحث را امتداد خواهیم داد. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید علی حیدری" ✔️ همیشه با باشید ، بخوانید. حجاب ها را از قلب خود بردارید تا با عالم غیب ارتباط داشته باشید و اسرار غیبی را بدانید و ببینید. نگاه های خود را کنترل کنید تا بتوانید حسین و ائمه شهداء را ببینید و زیارت کنید . ✔️ بینی خود را از بوهای حرام نگه دارید تا بوی حسین (علیه‌السلام‌) و عشق را بشنوید و با زبان خود غیبت نکنید و تهمت نزنید تا بتوانید با مولایتان صحبت کنید. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد انس با قرآن(قسمت۷).mp3
6.83M
📻 سلسله : رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی 🔸 با باید مواجه شد مثل آینه، پاکيزه و براق و بی زنگار تا قرآن در دل ما منعکس شود. قرآن باید در جان ما انعکاس پیدا کند. این مطلب همیشه و برای همه یکسان نیست، برای کسانی است که دلشان را پاکيزه کنند باصفای باطن ونفس. باید با ایمان و باور و قبول با قرآن مواجه شد. قرآن را با سستی ازخودمان جدا نکنیم. دائم باید با قرآن مرتبط و باشیم. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ توصیه‌های کاربردی 🏷 "انسان" واژه ای قرآنی با معنایی 🔸 اولین کلمه عام برای با ما "انسان" است. این واژه در اولین آیات نازل شده در سوره علق در قرآن کریم، سه بار مورد تاکید قرار گرفته است: "خَلَقَ ٱلۡإِنسَٰنَ مِنۡ عَلَقٍ.. عَلَّمَ ٱلۡإِنسَانَ مَا لَمۡ يَعۡلَمۡ.. كَلَّآ إِنَّ ٱلۡإِنسَٰنَ لَيَطۡغَىٰٓ" (علق: ایات ۲و۵و۶) 🔸 برخی را از ریشه نسیان به معنای فراموشکار می دانند (کتاب العین، ج۷، ص۳۴) و برخی آن را از ریشه اُنس به معنای  اُنس گیرنده با حق و خلق گرفته اند (تاج العروس، ج۸، ص۱۹۲) و برخی هر دو واژه و ریشه را مشترک می دانند. از انس به معنای دیدن و ابصار. به این معنا که انسان موجودی است که با دیدن و توجه به چیزی با آن مانوس می شود. (شمس العلوم، ص۳۴۰) 🔸 در ادبیات انسان موجودی است که در مقام احسن تقویم با خداوند متعال اُنس گرفته و پس از انس با عالم طبیعت و خلق، انس و خویش با پروردگار را نسیان کرده است. (لسان العرب، ص ۱۱) چرا که انسان دارای آگاهی و توجه (اعم از بصر و بصیرت) است و با توجه خویش می تواند به چیزی تعلق و انس گرفته و از چیز دیگری غافل شود. 🔸 بعنوان نمونه در سوره علق که اولین آیاتی است که از این واژه استفاده کرده است، به حیث علم آموزی خداوند به انسان (در مقام انس با خداوند و توجه او به خداوند متعال) و طغیان گری انسان (در اثر انس با عالم ماده و نسیان خداوند متعال) اشاره دارد. 🔸 واژه : بر اساس آنچه بیان شد، واژه انسان از آن رو به نوع بنی آدم اطلاق می شود که وجود او بر پایه توجه و انس و الفت خلق شده است و لذا انسانیت انسان از طریق انس و ارتباط با حق و خلق معنا می شود. لذا واژه انسان به جهت روحانی انسان توجه دارد به خلاف واژه بشر که به جهت جسمانی او توجه دارد. 🔸 پس واژه انسان در قرآن حیثیت انس و الفت یا تغافل و غفلت او را در نسبت با دیگران در بر دارد و دلالت دارد بر موجودی که از طریق انس و الفت با همنوع خود حیات جمعی و ارتباطات اجتماعی شکل می دهد.(مفردات الفاظ قرآن، ص۹۴) 🔸 پس اولین خطاب قرآن به ما خطابی است به موجودی که در نطام روحانی خویش قابلیت توجه و انس به دیگران و ارتباط تشکیلاتی دارد. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید مرتضی آوینی" ✔️ درباره شهید آوینی می‌گفت: "همیشه با بود میز کارش هم رو به قبله بود یا موقع مونتاژ می‌رفت وضو می‌گرفت و می‌آمد. یکبار به شوخی گفتم آقا مرتضی! وسواسی شدی؟ گفت: نه! کار کردن برای شهدا یک حریمی دارد. راجع به جنگ بایستی درست وارد شد. ماشه دوربین را می‌خواهی بچکانی قبلش یک سری مقدمات دارد..‌" 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
19.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 به استاد محمدرضا عابدینی 🔸 آیت الله بهجت می‌فرمودند: «محبت و خدمت به قرآن، راه ارتباط با این کتاب شریف است؛ هر عملی آداب و شرایطی دارد، اگر آن شرایط رعایت نشود آن عمل پذیرفته نخواهد شد اما محبت و بغض آداب کمتری دارد و عمل را به سرعت به پذیرش نزدیک خواهد نمود.» 🔸 اگر قرآنی را در جایی می‌بینیم، اگر آیاتی می‌خوانیم، اگر آیاتی می‌شنویم و یا قرآنی هدیه می‌دهیم، همه این‌ها را با محبت و به قصد خدمت به قرآن انجام دهیم تا اثر بگذارد. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
در 🏷 ، ثمره انسان از ربوبیت حق تعالی و اثر آن در 🔸 یکی از دو خطاب مهم قرآن با تعبیر "یا ایها الانسان" در سوره انفطار است. پروردگار به انسان خطاب می کند که: "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ ٱلۡكَرِيمِ ٱلَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ" (انفطار: ۶و۷) این خطاب به غفلت انسان از رابطه او با پروردگار خویش در مبدا و خلقت خویش خبر می دهد و عامل این غفلت را غرور انسان می داند. قرآن کریم عامل نسیان مقام ربوبی و سقوط انسان در چاه ظلمت دنیا را همین غرّه شدن می داند: "فَدَلَّاهُمَا بِغُرُور" (اعراف:۲۲) یعنی شیطان با غرور آدم و حوا را در چاه انداخت و عامل هبوط ایشان غرور بود. 🔸 غرور یعنی غفلت از حق و افتادن در دام باطل از روی فراموشی (مفردات الفاظ قرآن ص ۶۰۳) و به تصریح قرآن این غرور و نسیان ربوبیت خداوند که عامل هبوط انسان شد، عامل عداوت و بغض و دشمنی در روابط انسان ها در دنیا و از جمله در است، چرا که در نتیجه این غرور شیطانی امر شد که: "وَ قُلۡنَا ٱهۡبِطُواْ بَعۡضُكُمۡ لِبَعۡضٍ عَدُوّ" (بقره: ۳۶) هبوط کنید در حالیکه در میان شما بعضی با بعضی عداوت خواهند کرد. 🔸 بخش زیادی از توصیف "الانسان" در آیات قرآن به این نسیان و غرور باز می گردد. از جمله اینکه عامل ناسپاسی انسان این غفلت از عبودیت در مقابل خداوند و فراموشی ربوبیت خداوند متعال است. "إِنَّ ٱلۡإِنسَٰنَ لِرَبِّهِۦ لَكَنُودٞ" (عادیات: ۶) و همین موجب استغنا و سرکشی او می شود که در اولین آیات نازل شده قرآن در مورد انسان به این طغیان گری اشاره شده است: "كَلَّآ إِنَّ ٱلۡإِنسَانَ لَيَطۡغَىٰٓ أَن رَّءَاهُ ٱسۡتَغۡنَىٰٓ" (علق: ۶ و۷) 🔸 همین طغیان گری که از درون آغاز می شود، در عرصه هم ظهور می کند و موجب شکل گیری ولایت طاغوت می شود: "ٱلَّذِينَ طَغَوۡاْ فِي ٱلۡبِلَادِ" (فجر: ۱۱) یعنی کسانی که تفرعن و استعلا دارند و در سرزمین های تحت سیطره شان طغیان می کنند. اینها اولیای طاغوت هستند و پیروان آنها "وَٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ أَوۡلِيَآؤُهُمُ ٱلطَّـاغُوتُ" (بقره: ۲۵۷) 🔸 پس اگر کسی متوجه این عبودیت به درگاه الهی و ربوبیت الهی نباشد، دچار غرور می شود. و کسی که غرور داشته باشد به چاه ظلمت نفسانیت هبوط می کند و تحت ولایت شیطان و طاغوت قرار می گیرد. چنین کسی دچار تفرعن و طغیان‌گری می شود و فرعون مصر خویش می شود. 🔸 لذا اگر یک هم باشد، به اندازه همین سرزمین مصر خویش، فرمانروایی غیر الهی می کند و مخاطب خطاب های خداوند به فرعون و طغیان گرانی نظیر او می شود. به همین مبنا امام راحل (ره) می‌فرماید مصداق "ٱذۡهَبۡ إِلَىٰ فِرۡعَوۡنَ إِنَّهُۥ طَغَىٰ" (نازعات: ۱۷) حاکمان ستمگر زمانه ما هستند. 🔸 پس ما هم در قلمرو رهبری خود در می توانیم طغیان و تفرعن داشته باشیم اگر نسیان عبودیت الهی کنیم. در این صورت رابطه ما با بندگان خداوند و برادران ایمانی خویش در تشکیلات سلطه و استعلا خواهد بود. 🔸 انسان باید آیات عتاب خداوند به طاغیان و فرعونیان را هم به خود بگیرد تا از فرعون شدن تبرّی و بیزاری بجوید و فرعون درون خود که همان نفس امّاره ی انسان فراموشکار و طغیانگر است را به بندگی خداوند دعوت کند! 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K