فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستم را بگیر...
#حاج_قاسم
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#دلیل_ستایش_ما_از_محمد
وقتی محمد دعوت خود را در مکه آغاز کرد ، قبایل عرب در تضاد و از هم گسستگی دائمی به سر می بردند . هر قبیله ای قوانین داخلی خود را بر پا داشته و در جنگ دائمی با سایر قبایل به سر می برد ... و برای آنان زندگانی در لوای یک قانون همسان که بتواند جایگاه آنان را در تمدن جهان مشخص سازد غیر ممکن به نظر می رسید . حجاز گویی محکوم به #بربریت و #خشونت بود و هیچ نشان و رنگی از #تمدن در آن یافت نمی شد . ۲۳ سال بعد وقتی محمد از دنیا رفت ، وی توانسته بود کلیه قبایل عرب را به دور یک پرچم گرد آورد . محمد دارای ذوق و استعداد #سیاسی خیلی بالایی بود . او شرایط داخلی زندگی آنان را به کلی متغیر ساخت و ضمن رهایی از خشونت های بی حاصل و پراکندگی های قبیله ای ، هویت جدیدی برای قوم عرب حاصل نمود . حال آنان فرهنگ اصیل خود را بازیافته و تحت رهنمودهای محمد به آن چنان خودباوری دست یافتند که ، در ظرف یک صد سال ؛ امپراطوری عرب از جبل الطارق تا هیمالیا وسعت یافت . اگر #تهور_سیاسی محمد #تنها_دارایی او بود ، مستحق دریافت ستایش های ما نمی گردید . حال آن که موفقیت های او بیشتر متکی بر #بینش دینی ای بود که به اعراب انتقال داد و تشنگی روحانی آنان را سیراب نمود . محمد و مسلمانان اولیه به هیچ وجه و بر خلاف آنچه در ذهن مردم غرب می گذرد ، موفقیت را به سادگی به دست نیاوردند ... و اگر پایداری محمد و یاران اولیه او نبود رسیدن به هدف کاری غیر ممکن می نمود .
📚 محمد ، کارن آرمسترانگ ، ص ۶۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
🌀 معرفی کتاب
#روز_قدس
📚 سلاحِ پاک
✍ پروفسور گِرِگ فیلو و دکتر مایک بِری
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
برشی از یک کتاب
🌀 معرفی کتاب #روز_قدس 📚 سلاحِ پاک ✍ پروفسور گِرِگ فیلو و دکتر مایک بِری 🔰 کانال برشی از یک کتا
✂️ برشی از یک معرفی
#اسرائیل_فلسطین_از_لنزی_دیگر
۱۴ می ۱۹۴۸ زمانی که #سازمان_ملل_متحد برای آتشبس در فلسطین بحث میکرد و بریتانیا نیروهایش را از فلسطین می برد ، دیوید بنگورین زیر عکس پرتره ی تئودور هرتصل در تل آویو ، تولد کشور #اسرائیل را اعلام کرد . یازده دقیقه بعد آمریکا اولین کشوری بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت . جنگ میان صهیونیست ها و فلسطینی ها امری اجتناب ناپذیر شد . صهیونیستها برای خانهای که تصاحب می کردند می جنگیدند و فلسطینیها برای خانهای که از دست میدادند . در جنگی که طرف یهودی ادعا میکرد #سلاحش را پاک نگه میدارد و جز در حد ضرورت به کار نمیگیرد . #سلاح_پاک دو نگاه متفاوت #اسرائیلی و #فلسطینی را به تصویر میکشد . مؤلفان ، پروفسور گِرِگ فیلو و دکتر مایک بِری محققان گروه رسانه ی دانشگاه #گلاسکو ، #اشغال_فلسطین و شکل گیری اسرائیل را از بدو پیدایش با ذکر نقل قول های دو طرف درگیر روایت می کنند .
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
صفحه شخصی حقیر رو در اینستاگرام دنبال کنید :
saeidghorbani110
https://www.instagram.com/saeidghorbani110?r=nametag
✂️ برشی از یک کتاب
#جایگاه_و_ارزش_زن
زنان در دوران جاهلیت از جایگاه بسیار پایینی برخوردار بودند و در ردیف اموال مردان قرار داشتند . حتی بعضی از مسلمانان برجسته نیز این رفتار سخت و تند را با زنان خود داشته اند ، ولی به نظر می رسد که محمد بسیار هوشیارانه از همراهی زنان و استفاده از تجربیات و ابراز محبت های آنان برای آرامش بیشتر سود می جسته است . در سال های پس از بعثت این رفتار #بزرگوارانه و توأم با مدارای او نسبت به زنان ، حتی نزدیک ترین یاران او را نیز به اشتباه انداخته بود . به هر حال ؛ به طور #مسلم او آن شهوت ران فاسدی نبود که #غرب در طول تاریخ سعی در ارائه شخصیت او نموده است . او به #زن به عنوان موجودی که خداوند او را برای #آرامش مرد آفریده می نگریست . موجودی که باید دوست داشته شود و دوست بدارد .
📚 محمد ، کارن آرمسترانگ ، ص ۱۱۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#شوالیه_ای_به_نام_محمد
در غرب تصور ما از محمد شوالیه ای است که شمشیر خود را برای #تحمیل اسلام تیز نموده تا دنیای ناباور را به #زور و #تهدید به باور دینی برساند در حالی که #واقعیت درست برعکس این بود . محمد و یارانش در واقع از جان خود #دفاع می کردند و به راهی کشیده شده بودند که #خشونت و #جنگ هم بخشی از آن بود . در طول تاریخ هیچ تغییر عمده سیاسی ، اجتماعی بدونخونریزی به #هدف نرسیده است . پس محمد نیز که درست در زمان ناباوری ها ، سنت های غلط و پراکندگی اجتماعی ، دعوت خود را شروع نمود راهی جز #تحصیل_صلح از راه شمشیر نداشت . مسلمانان سالهای زندگی محمد در مدینه را دوران طلایی نامیده اند ولی در واقع این سالها غم ، وحشت و خونریزی را هم به دنبال داشت . اُمت تنها در صورتی میتواند به خشونت عربستان پایان دهد که کوششی بیدریغ را در پای حرکت خود بگذارد .
📚 محمد ، کارن آرمسترانگ ، ص ۲۵۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#جهاد_جنگی_مذهبی_نیست
#ریشه_جهاد معنایی بیش از یک #جنگ_مذهبی دارد جهاد در حقیقت بیانگر یک تلاش فوق العاده برای #متعالی نمودن #روح ، اخلاق و جسم است . اگر منظور قرآن صرفاً جنگ و خونریزی بود میتوانست از لغاتی مانند #حرب(جنگ) ، #سریه(نبرد تن به تن) ، #معرکه(نبرد) یا قتال(کشتن) استفاده نماید . در حالی که از جهاد با معنای عمیق تری استفاده می کند . جهاد جزو پنج اصل اول اسلام(اصول دین)قرار ندارد و بر #خلاف تصور غرب جزو #اهداف اصلی دین نیز به شمار نمیرود ولی به عنوان وظیفه ای برای مسلمانان جهت بهبود کلیه شئون زندگی خود تلقی می گردد تا با تلاش و کوشش سعی در ایجاد جامعهای با #مساوات و #صداقت در رفتار و گفتار بنماید . حدیث معروف از محمد پس از بازگشت از یک جنگ چنین نقل میکند : ما حالا از #جهاد_اصغر (کوچکتر) به #جهاد_اکبر (بزرگتر) می رسیم سخت ترین و بحرانی ترین وظیفه یک مسلمان پیروزی بر نفس اماره(زیاده خواه) و جدال با وسوسه های شیطانیِ درون خود و اجتماع است .
📚 محمد ، کارن آرمسترانگ ، ص ۲۵۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#همه_مسلمانند_منهای_انسان
از #حکمت بالغه خداوند است که همه چیز در جهان در سر جای خود قرار داشته و به جای هرج و مرج و به هم ریختگی ، یک #نظم درست بر جهان حاکم است . اگر مسلمانان نیز همهٔ کارها را به خدا واگذارند ، خواهند دید که زندگانی شخصی آنها تصفیه و منزه گردیده و به یک تعادل نسبی می رسد . همه مخلوقات مسلمان هستند ، منتهی مسلمانانی که خودشان خداوند را انتخاب نکرده اند ، بلکه بر اساس یک نظام روحانی همگون در مقابل خداوند تسلیم می باشند . اما #انسان تنها مخلوقی است که آزادی #انتخاب دارد . او می تواند داوطلبانه #اسلام را انتخاب کند و زندگانی خود را با سرشت الهی جهان همساز و همگون نماید . او در حقیقت تسلیم دستورات یک #دیکتاتور_مطلق نمی شود ، بلکه تابع اصول طبیعی و درستی می گردد که نظم جهان آفرینش بر آن استوار است .
📚 محمد ، کارن آرمسترانگ ، ص ۱۴۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#شهوترانی_مردان
#منتقدین_غربی محمد سعی کردهاند #این_موضوع را به عنوان عامل خودخواهی مردان مسلمان معرفی نمایند ؛ اما اگر #درست توجه شود ، #تعدد_زوجات در حقیقت برای #شهوترانی بیشتر مردان در نظر گرفته #نشده است بلکه قسمتی از #قوانین اجتماعی روزگار خود بوده است . #مشکل_کودکان_یتیم دغدغه خاطر همیشگی محمد از شروع ماموریتش بود ؛ حال به دلیل بی سرپرست شدن خانوادۀ کشتهشدگانِ اُحد این مشکل خود را بیش از پیش نمایان گر ساخته بود . مردانِ کشته شده ، تنها بیوه به جای نگذاشته بودند . بلکه فرزند ،خواهر ، برادر و سایر بستگانِ تحت سرپرستی آنان نیز نیاز به حمایت داشتند این سرپرستان جدید امکان داشت که در مورد محافظت #اموال_یتیمان عادلانه رفتار نکنند .
همچنین به نظر می رسید که #تعداد_مردان نسبت به #زنان در عربستان بسیار #کمتر بود ، در نتیجه مازاد زنانِ ازدواج نکرده به حالت بدی منحرف می گردیدند . قرآن به این مسئله بسیار اهمیت داده و در نتیجه چاره آن را در چند زنی مردان می بیند این دستور به دخترانی که یتیم شده اند اجازه ازدواج و داشتن شوهر و سرپرست می دهد . اما #اصرار_قرآن بر این است که مرد در صورتی بیشتر از یک زن میتواند اختیار کند که #عدالت را در مورد همه ی آنها یکسان رعایت کند . همچنین اصرار دارد که هیچ دختر یتیمی بر خلاف خواست خود نبایستی به عقد سرپرست خود در آید در حالی که تا قبل از این دستور ،دختران یتیم جزو #اموال سرپرستان خود محسوب می شدند .
#تعدد_زوجات
#حقوق_زن
📚 محمد ، کارن آرمسترانگ ، ص ۲۹۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#مسئله_زن
منتقدین غربی اغلب #قرآن را به خاطر برخوردی که با #مسئله_زن دارد مورد سرزنش قرار داده اند . آنها این روش را غیر #عادلانه دیده اند ، در حالی که #آزادسازی_زنان بزرگ ترین #هدف قلبی پیامبر بود . ضمناً حق برابری زن در مورد ارث و اینکه او نصف برادرش( که برای ازدواج باید مهریه پرداخت نماید) ارث می برد مورد انتقاد قرار گرفته است . همچنین در مورد شهادت در امر قضاوت باز هم حق او نصف حق مرد است. در #مقام_مقایسه با قرن بیستم زمانی که ما شاهدیم هنوز ، زنان برای تساوی حقوق خود می جنگند ، قوانین قرآنی بسیار دور اندیشانه و پیشگیرانه به نظر میرسد اما مطمئناً برای عربستان قرن هفتم کاملاً انقلابی بوده است . باید به خاطر بیاوریم که زنان در آن مقطع چگونه زندگی می نمودند در حالی که نوزادان دختر زنده به گور شده و زن از هیچ حقوق اولیه برخوردار نبوده و در حکم #کالا به شمار میآمد ، زنان مانند بردگان جزو طبقه پست اجتماعی محسوب می شدند از هیچ حق حیات قانونی بهره مند نبودند در این چنین دنیایی بَدوی آنچه محمد برای زنان آورد خارق العاده و خارج از تصور بود . ایده متعالی سهم الارث داشتن برای زنان یا حق شهادت بسیار عجیب به نظر می رسید که بهتر است به خاطر بیاوریم که زنان در #اروپای_مسیحی تا قرن نوزدهم از #هیچ حقی برخوردار #نبوده و پس از آن نیز کفه ترازوی قانون شدیداً به طرف حقوق مردان سنگینی میکرد .
#مسئله_زن
#ارث
#شهادت
📚 محمد ، کارن آرمسترانگ ، ص ۲۹۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#تعدد_زوجات_در_اسلام
در عربستان قرن هفتم که مردان #اختیار ازدواج با هر تعداد زن را داشتند قانون چهار زن در حقیقت نوعی #محدودیت به شمار میآمد و نه فتوایی برای #تجاوز به حقوق زنان .
قرآن بلافاصله در مورد این قانون فرمان خاصی را صادر میکند که باید بسیار جدی گرفته شود ؛ اگر مرد مطمئن #نباشد که می تواند حقوق تمام زنان را به طور #عادلانه و در #تمامی جوانب #مادی و #روحی برقرار نماید نباید بیش از یک زن اختیار کند . قانون اسلام بر این اساس بنا شده است : یک مرد باید وقت را به طور #مساوی بین زنان خود تقسیم نماید ، از لحاظ مالی و قانونی همه را یکسان محسوب نماید و از لحاظ روحی و #عاطفی نیز آنان احساس نکنند که هیچ کدام بر دیگری ترجیح دارند . در دنیای اسلام به طور گسترده همه متفق القول هستند که هیچ انسانی نمیتواند این ضوابط قرآنی را کاملاً رعایت کند و امکان ندارد که چنین مساواتی بین چند زن برقرار ساخت . بنابراین یک مرد #مسلمان_واقعی نمیتواند بیش از یک زن داشته باشد . در سایر کشورهایی هم که مسئله چند همسری ممنوع گردیده است ، اگر به درستی دقت نماییم در می یابیم که این قوانین توسط دین اصلاح شده و نه توسط #سکولاریزم (بی دینی) .
#تعدد_زوجات
#حقوق_زن
#عدالت
📚 محمد ، کارن آرمسترانگ ، ص ۲۹۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#تصویر_ما_از_محمد
طی قرن ها در غرب ، ما سعی کرده ایم از محمد چهره ی مردی خشن ، جنگجویی بی رحم و سیاستمداری خودخواه را بسازیم . در صورتی که او مردی بسیار #احساساتی و #رئوف بود . او به قدری رئوف و مهربان بود که حتی از آزار حیوانات هم ابا داشت . روزی گربه ای بر روی عبای او خوابیده بود ، او از برداشتن عبای خود صرف نظر کرد تا مبادا گربه از خواب بیدار شود . گفته می شود یکی از روش هایی که می توان #تعالی_اجتماعی را با آن سنجید ، رفتاری است که مردمان آن جامعه با #حیوانات می کنند ... در دوران جاهلیت ، اعراب از آزردن حیوانات لذت می بردند ، آنان گوشت حیوانات را در حالی که هنوز زنده بودند از بدن آنها بریده و می خوردند یا حلقه های فلزی به گردن شتران خود می بستند . محمد هر گونه بدرفتاری با حیوانات یا جنگ انداختن بین آنان را ممنوع ساخت . در یکی از روایات به نقل از پیامبر آمده است : مردی که سگ تشنهٔ خود را در یک روز داغ آب دهد به بهشت می رود و زنی که گربه ی خود را تا حد مرگ گرسنه نگاه دارد به جهنم می رود . حفظ این روایات نشان دهنده ی ارزش بالایی است که مسلمانان برای رفتار های انسانی و الهی پیامبر خود قائل هستند .
#حقوق_حیوانات
#تعالی_اجتکاعی
📚 محمد ، کارن آرمسترانگ ، ص ۳۵۹
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
صفحه شخصی حقیر رو در اینستاگرام دنبال کنید :
saeidghorbani110
https://www.instagram.com/saeidghorbani110?r=nametag
✂️ برشی از یک کتاب
#هویت_زن_در_غرب
پیروان #مساوات حقوق زن و مرد در غرب نیز بد نیست بدانند که #مسیحیت قوانینی به مراتب سخت تر و محدودکننده تر از این را در مورد زنان اعمال نموده است .
#تضاد_مسیحیت با جنس مؤنث بسیار جنون آمیز بود ، زیرا کاملاً موجودیت زن را رد می نمود ، که نظری منحصر به فرد بوده و چنین برخوردی را نه در دین اسلام و نه در یهودیت می توان یافت . به هیچ وجه منصفانه نیست که محمد و اسلام را به خاطر بدرفتاری و بی ارزش شمردن زنان محکوم نماییم . اگر #زن_مسلمان امروز بعضی از ارزشهایی را که به عنوان آزادی به او پیشنهاد می شود ردّ می نماید ، نه به خاطر تعصب جاهلانه ی اوست ، بلکه به این دلیل است که #غرب در مورد روابط زن و مرد به گمراهی و بی هویتی دچار گردیده است . ما در حالی #ادعای آزادی زن و مرد را بر زبان می آوریم که در #تبلیغات ، فیلمهای #شهوانی ، مجله های #پورنوگرافی و مجالس عیش و عشرت از #زن چهره ای برده وار و بی ارزش ساخته ایم .
📚 محمد ، کارن آرمسترانگ ، ص ۳۷۱
✂️ برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#اعترافی_صادقانه
#اسلام در حقیقت ، دینِ #فکر و #عمل و حقیقت بینی است که هوش و تفکر و پیام وحی الهی را به طور هماهنگ و در کنار هم عامل #پیشرفت و موفقیت انسان ها می بیند . در سال ۶۳۲ ، به نظر می رسید که خواست خداوند تقریباً در سراسر عربستان ابلاغ و پیاده گردیده است . بر خلاف پیامبران قبلی ، محمد سعی ننمود تا فقط #کیفیت_روحی و فعلی انسان ها را به طور انفرادی ارتقا و بهبود بخشد . او در کنار این امر مهم ، در توسعه ی جامعه ای کوشید تا در آن #عدالت و #مساوات و روابط برادرانه ی افراد در کنار هم #اساس قرار گیرد .
📚 محمد ، کارن آرمسترانگ ، ص ۳۹۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#نمایشی_از_یک_انسان_کامل
درست است که محمد به گفته ی قرآن ، بشری مانند آنها بوده ، اما طی قرن ها به ارزش های ارائه شده از جانب او افزوده شده و در حال حاضر این گفته به این صورت تغییر یافته است : بله ، محمد نیز بشری مانند ما بوده ، اما مانند #دُرّی گرانبها در میان سنگ های دیگر . سنگ کدر و سنگین است ، در حالی که دُرّ درخشنده و تابناک است ، و تابناکی آن میسر نمی گردد مگر آن که آنقدر از درون پاک و خالص باشد که هر نوری را منعکس نماید . #زندگانی_محمد نیز برای مسلمانان #الگویی است مانند تمام نشان های طبیعی که خداوند در قرآن به مسلمانان سفارش می نماید تا از آن نشان ها درس بیاموزند . مأموریت پیامبری او #نمادی از یک حرکت روحانی بود ، که نه تنها از حاکمیت خداوند بر جهان خبر می داد ، بلکه نمایشی از تسلیم بلاشرط انسان در مقابل پروردگار بود . بر خلاف سر سپردگی مسیحیان به عیسی ، سرسپردگی مسلمانان به محمد مسأله تعهد به یک شخص یا یک چهره ی تاریخی نبود ، بلکه تعهد به یک نشان مقدس الهی است که مانند یک اثر هنری بی نظیر ، زندگی انسان را نورانی کرده و به وسیله ی آن و با هدایت به ماورای حقیقتِ وجود ، معنای جدیدی از زندگانی تصویر می شود . بنابراین #محمد نمایشی از یک #انسان_کامل است ، الگویی اصلی برای رسیدن به #خداوند .
📚 محمد ، کارن آرمسترانگ ، ص ۴۱۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
سلام علیکم و رحمة الله ✋ ، ضمن تشکر از همراهی دوستان با کانال برشی از یک کتاب ، ان شاء الله از فردا برش های کتاب #اخلاق_پیامبر_و_اخلاق_ما اثر #جلال_رفیع را در کانال منتشر میکنیم . دوستان اگر انتقاد یا پیشنهادی دارین در رابطه با کانال از طریق شناسه @Ammar12 در خدمت دوستان هستیم .
#عبد
✂️ برشی از یک کتاب
#روژه_گارودی_فرانسوی
در جلسه گفتگو با آقای ژان کریستف ، روزنامه نگار نشریه (ل کروآ) نیز که از دیانت و مسیحیت و اسلام سخن می گفت ، نام یکی از پژوهشگران به میان آمد . آقای #روژه_گارودی هم فرانسوی است . اما علیرغم اینهمه هیبت و هیمنه و هیأتی که از لائیسیته و حتی مدرنیته در دیده ها نشسته و کاسه چشم ها را پر کرده است ، استقلال رأی نشان داد و راه خود را رفت . روژه گارودی نه از غربی ها و منادیان تمدن و دمکراسی و نه از شرقی ها و مدعیان اسلام و دیانت ، هیچ اصل و اساسی را #تقلیدی و #تحمیلی یا #تطمیعی و #تهدیدی قبول نکرد . عقل و عشق را مستقلاً میدان داد و البته سخنِ همگان غربیان و شرقیان را نیز خوب گوش کرد . در نهایت به اینجا رسید که محمد(ص) ادامه دهنده و تکامل دهنده راه مسیح(ع) بوده است و به همان جا رسید که مولانا بیش از هفتصد سال پیش گفت : نام احمد نام جمله انبیاست ، چون که صد آمد نود هم پیش ماست .
📚 اخلاق پیامبر و اخلاق ما ، جلال رفیع ، ص ۴۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#خدای_محمد_و_مسیح
گفتم انجیل را خوانده اید ؟ اینجا دارید ؟ من نیز قرآن محمد را نشانتان می دهم . قرآن دارای ۱۱۴ قسمت(سوره) است . محمد در تمام این سوره های قرآنی به جز یک استثنا ، آیات الهی را آغاز نمی کند مگر اینکه در اولین قدم از #مهر و #محبت و عشق ورزی و #رحیمیت و #رحمانیت ، سخن میگوید و آنگاه به موضوعات دیگر می پردازد . گمان نمیکنم در #انجیل چنین چیزی اتفاق افتاده باشد ؟ کسی که #کتابش در هر سوره با مهر و محبت آغاز میشود علی القاعده باید چه نوع روحیه ای بر وجودش حاکم باشد ؟ خدای محمد بیش از هزار #صفت دارد . اما محمد در آغاز هر سورهٔ هر فصل از کتاب الهی اش فقط دو صفت رحیم بودن و رحمان بودن را تکرار می کند . به نظر شما این حرکت نمی تواند #معنادار باشد ؟
📚 اخلاق پیامبر و اخلاق ما ، جلال رفیع ، ص ۴۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
سلام علیکم و رحمه الله ✋
دوستان بزرگوار با توجه به نزدیک بودن #عید_غدیر و #ضرورت و #اولویت بحث در این مورد از امروز تصمیم داریم کتاب #غدیر اثر ارزشمند مرحوم #صفایی رو به اشتراک بزاریم . از همراهان عزیز درخواست میکنیم مباحث پیش رو را به #دقت و با ظرافت دنبال نمایند و در نشر مطالب ما رو یاری کنند .
#عبد
✂️ برشی از یک کتاب
#ضرورتی_به_نام_غدیر
داستان #غدیر و تاریخ غدیر ، از عظمت غدیر و #ضرورت_ولایت و ریشهای بودن این مسئله خبر میدهد . رسول در آن هنگام و در زیر آن آفتاب سوزان ، آن همه جمعیت را برای چه نگه می دارد و چه پیامی برای آنها دارد ؟ باید این پیام اساسیترین پیام او باشد و بزرگترین #ستون_دین او ، چون او برای هیچ یک از پایه های دین خود اینگونه دعوت نکرد و اینگونه مردم را گرد نیاورد . باید این مسئله را تحلیل کرد و توضیح داد که : 🔹ولایت چیست ؟
🔸چه زیربناها و پایههایی دارد ؟
🔹و چه ضرورتی ؟
🔸هدف این ولایت و رهبری چیست ؟
🔹رسول برای این ولایت و رهبری چه گامهایی برداشته ؟
باشد در این تحلیل ، عمق پیام رسول ، که شیعه را بپاداشت و تاریخ او را به خون کشید ، لمس شود و احساس شود تا آنها که در راهند ، بیشتر بتازند و آنها که سنگ راهند به خود آیند ، مباد که نردبان دزد باشند و صندوق نسوز استعمار ، که #مومن_کودن ، صندوق نسوزِ #کافر_زرنگ است .
📚 غدیر ، علی صفایی حائری ، ص ۹ و ۱۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ولایت_علی
هر کس با هر #مشربی و عقیده ای ، می تواند #دوستدار علی باشد . در علی ، علم و عشق ، تدبیر و شمشیر ، حریّت و عبودیت ، نجوای دل و آتش سخن ، زمزمه شب و فریاد روز ، قدرت و عزت و تواضع و ذلت ، نرمش و آشنایی و خشونت و پایداری ، در علی این همه هست و این همه بخاطر #حق است و برای اوست و این است که همهٔ او دوست داشتنی است و حتی #دشمنش در دل شیفتهٔ اوست و #مخالفش در #پنهان شیدای او .
#ولایت_علی ، نه علی را دوست داشتن که #فقط علی را دوست داشتن است .
📚 غدیر ، علی صفایی حائری ، ص ۱۱ و ۱۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ولایت_ادامهٔ_توحید
#ولایت_علی ، علی را #سرپرست گرفتن و از #هواها و #حرفها و جلوها بریدن است . و این ولایت #ادامهٔ_ولایت_حق است و دنبالهٔ #توحید ، آن هم توحیدی در #سه_بُعد ، در #درون و در #هستی و در #جامعه ؛ که توحید در درونِ انسان ، هواها و حرفها و جلوه ها را می شکند ؛ هواهای دل و حرفهای خلق و جلوه های دنیا را . و در #جامعه طاغوت ها را کنار می ریزد و در هستی خدایان و بت ها را . در این حد ، #موحد جز خدا کسی را حاکم نمی گیرد . جز #وظیفه چیزی او را #حرکت نمی دهد . هیچ قدرت و ثروت و جلوهای در روح او موجی نمیآورد و هیچ #دستوری او را از جا نمی کند جز دستور حق و امرِ الله ، از هر زبانی که این دستور برخیزد و از هر راهی که این امر برسد . و هنگامی که روحی به آزادی رسید و جز امر حق امری نداشت و جز خواست او خواهشی نداشت ، این روح به ولایت میرسد و به سرپرستی میرسد و دستور او و حتی نگاه او در دل های موحدِ عاشق حرکت می آفریند . و این است که #رسول به ولایت رسید و به #اولویت رسید ؛ که 🔹النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ🔸 و این است که علی به ولایت می رسد ؛ که 🔹مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ🔸
📚 غدیر ، علی صفایی حائری ، ص ۱۲ و ۱۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#کاش_مالک_میشدیم
#ولایت یعنی #تنها علی را #حاکم_گرفتن و #تنها او را #دوست_داشتن و این ولایت و سرپرستی است که #معاویه و #احمد_حنبل و #جُرج_جُرداق و ... از آن بهره ای ندارند ، که حاکم در #درون آن ها و #محرک در #وجود آن ها امر علی و دستور علی(نیست) که #هواها و حرف ها و جلوه ها در آن ها حکومت دارند . معاویه گرچه علی را دوست دارد ، ولی #سلطنت را #بیشتر از علی خواهان است و دوستدار آن است . و احمد حنبل گرچه برای علی شعر می سراید اما حکومت دیگری را بر عهده دارد . و جُرج جُرداق گرچه از علی می نویسد ، اما برای علی نمی نویسد ؛ که #محرکی دیگر دارد و عاطفه ای فقط او را به چرخ انداخته است . اما مالک ؟ این مالک است که ولایت علی را به عهده دارد و این بار گران را به آسانی می کشد . مالک چند سال برای نابودی معاویه رنج کشیده و کوشش کرده است . #خویش و فامیل و قبیله اش را به #خون کشیده ، شب ها و روز ها را بر روی لبه تیغ و سرِ نیزه ها گذرانده و شمشیر زده تا این که لشگر شام را عقب رانده و معاویه را به حرکت وادار کرده و در بیرون از خیمه آمادهٔ فرار نموده ، هان چیزی نمانده تا این #بت_بزرگ بشکند و این #طاغوتِ_سرکش بمیرد و یا فراری شود و مالک به هدف نهایی ، به پیروزی محبوب دست بیابد و در میانِ قومش و در میان تمام مردم به بزرگی معرفی شود و بر رقیب خودش ، اشعث و بر قبیلۀ رقیبش ، کِنده ، پیروز شود . درست در این هنگام ، علی او را می خواند ، علی او را می طلبد . علی می گوید که #برگرد . و این از #مرگ سخت تر و این از مرگ جانکاه تر است .
📚 غدیر ، علی صفایی حائری ، ص ۱۴ و ۱۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed