🔹️محیط حوزه هاى علوم دينيه ماامتيازات و مشخصات مخصوص بخود دارد كه در ساير محيطها نظير آن را نمى توان يافت .
🔸️محيط حوزه هاى علوم دينى محيط صفا و صميميت واخلاص و معنويت است يعنى آن روح عمومى كه براين حوزه ها حكومت مى كند همين روح است.
🔹️افراد فاقداين خصوصيات افراداستثنائى و مخالف روح اين حوزه ها شمرده مى شوند. امتيازى كه طلاب براى يكديگر مى شناسند جزامتياز علمى و تقوائى نيست.
🔸️تقدم واحترام واقعى يك طلبه نسبت بديگران جز بر مبناى تحصيلات و قدس و تقوا نمى تواند باشد. در ميان طلاب فقير و غنى دهاتى و شهرى بچه عمله و تاجرزاده و آقازاده هست.
🔹️در قديم از طبقات اشراف و شاهزادگان هم بودند اما همه چيزارزش خود رااز دست مى ده و تنها امتيازات تحصيلى و معنوى است كه احترام طلاب را نسبت به يك فرد بخصوص جلب مى كند وارزش او را در نظر آنها بالا مى برد.
🔸️محيط حوزه هاى علوم دينى محيط زهد و قناعت است ازاسراف و عياشى و مجالس شب نشينى كه در ساير طبقات است احيانا دنشجويان غير رشته علوم دينى در آن مجالس شركت مى كنند خبرى نيست.
🔹️و حتى انديشه اينگونه امور نيز در دماغ يك محصل دينى پيدا نمى شود واگر كسى كوچكترين تمايلى به اين امور نشان بدهد سقوطش قطعى است.
🔸️ روى هم رفته طلاب مردمى قانع و كم خرجند و تحميلى بر بودجه مردم بشمار نمى روند..
🔰مشکل اساسی درسازمان روحانیت
شهید مطهری(ره)
#آخوند
#حوزه_علمیه
#شهید_مطهری
@Akhundism
https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
⭕️پاپ دستور مردانهزدایی از کلیسا را صادر کرد
🔻 پاپ «فرانسیس» رهبر کاتولیکهای جهان، طی سخنانی در حضور اعضای «کمیسیون بینالمللی الهیات» در واتیکان، از متکلمان خواست کلیسا را «مردانهزدایی (Demasculinize)» کنند.
🔻 وی با اشاره به وجود تنها پنج زن از میان بیش از 30 متکلم، تاکید کرد: «ما باید در این مورد به جلو حرکت کنیم. چرا که زنان روشی برای تأمل در الهیات دارند که با مردان متفاوت است.»
🔻 پاپ ضمن اشاره به اقدامات «رومانو گواردینی» متکلم ایتالیایی از طریق مطالعهی آثار زنی به نام «هانا باربارا گرل فالکویتز»، آن را موجب تأثیر در درک او از زنان در الهیات دانست و تاکید کرد که در جلسه بعدی با شورای کاردینالها، درباره نقش زنان در کلیسا فکر خواهند کرد.
🔻 به اذعان «پیرو کودا» دبیر عمومی کمیسیون بینالمللی متکلمین، سخنان پاپ تاکیدی بر لزوم افزایش فضا برای حضور زنان در عرصههای تصمیمگیری جامعه مسیحی بود تا از حساسیت و هوشی که نمونهای از نبوغ و تجربه زنانه است، بهرهمند شود.
🔻 کودا همچنین با مهم توصیف کردن زنان در کلیسا، فرا رسیدن زمان تبدیل حضور زنان به بخشی از فرهنگ و رسیدگی به «چالشهای مدرن» و «دیدگاه مردانهای که هنوز بر کلیسا و جامعه مسیحی حاکم است» را نوید داد.
#حوزه_علمیه
#آخوند
#جریان_شناسی
#مسیحیت
#فمنیسم
👉 @Akhundism
https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
📹 فیلمهای کامل نشست تخصّصی «ناگفتههایی از انجمن حجتیّه»
🎞 هماكنون از صفحه آپارات موسسه راهبردی حق پژوهی ببینید:
http://www.aparat.com/haghpajohi
#حوزه_علمیه
#آخوند
#جریان_شناسی
#انجمن_حجتیه
👉 @Akhundism
https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
نشست تخصصی ناگفته های انجمن حجتیه جلسه 1 استاد اکبری آهنگر.mp3
39.67M
🎧 #صوت | #ناگفتههای_انجمن_حجتیّه
[نشست تخصّصی ناگفتههایی از انجمن حجتیّه، تابستان ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎 جلسه اوّل
🗣 استاد حجّتالاسلام اکبری آهنگر
موضوع: تشکیلات انجمن حجتیّه؛ از گذشته تاکنون
#حوزه_علمیه
#آخوند
#جریان_شناسی
#انجمن_حجتیه
👉 @Akhundism
https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
نشست تخصصی ناگفته های انجمن حجتیه جلسه 2 استاد اکبری آهنگر.mp3
33.09M
🎧 #صوت | #ناگفتههای_انجمن_حجتیّه
[نشست تخصّصی ناگفتههایی از انجمن حجتیّه، تابستان ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎 جلسه دوّم
🗣 استاد حجّتالاسلام اکبری آهنگر
موضوع: تشکیلات انجمن حجتیّه؛ از گذشته تاکنون (۲)
#حوزه_علمیه
#آخوند
#جریان_شناسی
#انجمن_حجتیه
👉 @Akhundism
https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
نشست تخصصی ناگفته های انجمن حجتیه جلسه 3 استاد ابوطالبی.mp3
39.3M
🎧 #صوت | #ناگفتههای_انجمن_حجتیّه
[نشست تخصّصی ناگفتههایی از انجمن حجتیّه، تابستان ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎 جلسه سوّم
🗣 استاد حجّتالاسلام دکتر ابوطالبی
موضوع: انجمن حجتیّه و تشکیل حکومت اسلامی
#حوزه_علمیه
#آخوند
#جریان_شناسی
#انجمن_حجتیه
👉 @Akhundism
https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
نشست تخصصی ناگفته های انجمن حجتیه جلسه 4 استاد امین نیا.mp3
50.97M
🎧 #صوت | #ناگفتههای_انجمن_حجتیّه
[نشست تخصّصی ناگفتههایی از انجمن حجتیّه، تابستان ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎 جلسه چهارم
🗣 استاد حجّتالاسلام امیننیا
موضوع: نحوه تعامل با جذبشدگان به انجمن حجتیّه
#حوزه_علمیه
#آخوند
#جریان_شناسی
#انجمن_حجتیه
👉 @Akhundism
https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
🔴 در سندی از ساواک درخصوص علت حمایت اسرائیل از بهائیت چنین آمده است:
👈 «با توجه به این که دولت اسرائیل در سال 1972 فرقه بهائی را به عنوان یک مذهب به رسمیت شناخته است بـه نظـر مـیرسد با اجرای برنامه تبعیت از این فرقه میکوشد که اقلیت بهائیان در سـایر کـشورهای جهـان بـه ویـژه ایـران بهـره بـرداری سیاسی- اطلاعاتی و اقتصادی نماید.»
🔻 تشکیلات بهائیت ادعا میکند که جمهوری اسلامی برای ایجاد نفرت مردم از بهائیان به اعضاء این فرقه تهمت جاسوسی میزند. سند فوق نشان میدهد که رژیم پهلوی نیز با آنکه با رژیم صهیونیستی روابط خوبی داشت اما بهائیان را جاسوسان رژیم اشغالگر قدس می دانست.
🔰تاریخ جامع بهائیت، حسن افراسیابی، ص 583
#حوزه_علمیه
#آخوند
#جریان_شناسی
#بهائیت
👉 @Akhundism
https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
🔴 عنوان پژوهش
👈 انقلاب و وضعیت اقلیت یهود در ایران بعد از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی
🔻 پژوهشی با عنوان «انقلاب و وضعیت اقلیت یهودی در ایران بعد از سال ۱۹۷۹ میلادی» توسط «حسام کصای» رئیس گروه اندیشه سیاسی دانشکده علوم سیاسی «دانشگاه تکریت» و «وداد بنت عبدالرحمن الجروان القرنی» استادیار جامعهشناسی سیاسی «دانشکده علومانسانی و علوم اجتماعی دانشگاه ملک سعود» و در 17همین شماره مجله متعلق به مؤسسه مطالعات ایران در عربستان سعودی منتشر شد.
🔻 این پژوهش مدعی است از زمان روی کار آمدن نظام ولایتفقیه در سال ۱۹۷۹ میلادی، وضعیت اقلیت یهود در ایران بدتر شد. علیرغم اینکه این اقلیت از برخی امتیازات برخوردار است؛ اما نظام صرفاً برای ترمیم وجهه خود و کاهش انتقادات حقوقی و نیز کاهش فشارهای غربی و رژیم صهیونیستی، این اقلیت را پذیرفته است.
🔻 به گفته نویسندگان، این پژوهش در صدد پاسخ به چندین سؤال است که برخی از آن سؤالات، عبارت است از:
1️⃣ سابقه وجود یهودیان در ایران قبل از انقلاب و نیز شرایط آنان بعد از انقلاب چیست؟
2️⃣ با روی کار آمدن نظام ولایتفقیه در سال ۱۹۷۹ میلادی، درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی چه تأثیری بر وضعیت اقلیت یهود گذاشت؟
3️⃣ نظام ایران تا چه اندازهای از اقلیت یهود در چارچوب رویارویی با غرب و رژیم صهیونیستی، استفاده ابزاری کرده است؟
#حوزه_علمیه
#آخوند
#جریان_شناسی
#یهودیت
👉 @Akhundism
https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
1_7982581354.pdf
260.9K
👈 انقلاب و وضعیت اقلیت یهود در ایران بعد از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی
⭕️ فهرست مطالب
1️⃣ پیشینههای تاریخی حضور یهودیان در ایران
2️⃣ اقلیت یهودی در ایران و فراز و نشیب رابطه ایران با اسرائیل
3️⃣ بحران اقلیت یهود در سایه ولایتفقیه میان پذیرش، سرکوب و استفاده ابزاری برآیند
#حوزه_علمیه
#آخوند
#جریان_شناسی
#یهودیت
👉 @Akhundism
https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
🔴 راه اصلاح ساختارهای حوزه (۱)
☑️ می دانیم که بسیاری از ایده هایی که مقام معظم رهبری درباره حوزه مطرح کرده بودند، امروز کاملا محقق شده است.
✨ به عنوان نمونه حضرت آقا در دیدار با طلاب مدرسه عالی شهید مطهری ره مورخ 30/9/62 این ایده را مطرح می کنند که بخشی از دروس خارج حوزه علمیه بر روی موضوعات معاصر و مورد نیاز جامعه متمرکز شود تا علاوه بر آموزش روش اجتهاد - که هدف اصلی این دروس می باشد - نظام اسلامی نیز بتواند از ما حصل تحقیقات استاد و شاگرد در این دروس بهره مند شود. این ایده امروز به طور کامل محقق شده است و در حال حاضر تعداد دروس خارج فقه معاصر در قم بیش از دروس سنتی می باشد.
❓حال که اینگونه است، بایستی از خود سوال کنیم که رهبر انقلاب چگونه و با چه روشی توانسته اند این ایده ها را در حوزه علمیه تحقق ببخشند؟ پاسخ به این سوال از آن جهت حائز اهمیت است که می تواند راه تحقق رهنمودهای دیگر ایشان را به ما نشان دهد.
🚸 ادامه دارد...
#آخوند
#حوزه_علمیه
#رهبری
#فقه
👉 @Akhundism
https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
🔴 راه اصلاح ساختارهای حوزه (۲)
✅ اندک تاملی در تاریخ سی سال اخیر حوزه های علمیه به خوبی این حقیقت را نشان می دهد که رهبر انقلاب هیچ گاه تلاش نکرده اند صرفاً با تکیه بر قدرت سیاسی خود و استفاده از اختیاراتی که به عنوان حاکم جامعه دارند، نظام حوزه علمیه را به صورت قهری و جبری اصلاح کنند؛ برای نمونه در همان مسئله دروس خارج که بیان شد، هیچ گاه اینگونه نبوده است که برگزاری دروس سنتی ممنوع اعلام شود یا اساتید حوزه ملزم به تدریس موضوعات معاصر شوند.
✅ ایشان به جای تکیه صرف بر قدرت حاکمیتی خود، راه گفت و گو و مفاهمه با بدنه حوزه را در پیش گرفتند و از طریق گفت و گوهای متعدد با طلاب و اساتید حوزه توانستند آنان را نسبت به اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوعات معاصر اقناع کنند، تا آنجا که این فکر امروزه به گفتمان غالب در حوزه های علمیه تبدیل شده است و حتی مخالفین آن نیز مجبور هستند پیرامون آن سخن بگویند!
✅ پس از تحقق گفتمان سازی و شکل گیری مطالبه ای گسترده از سوی طلاب و اساتید حوزه، زمینه اجتماعی مناسب برای تغییر ساختار های کهنه حوزه نیز فراهم گشت و مدیران انقلابی حوزه توانستند با تکیه بر این سرمایه اجتماعی ساختارهای جدید ایجاد کنند که فعالیت طلاب در این زمینه را آسان تر کند.
🔰 دقت در این تجربه تاریخی به خوبی نشان می دهد راه اصلاح بیشتر ساختارهای حوزه علمیه و تحقق سائر فرمایشات رهبر انقلاب، «گفتمان سازی» است و تا زمانی که زمینه اجتماعی مناسب فراهم نشود کاری از دست مدیران حوزه علمیه بر نخواهد آمد.
🖋 علیرضا ادیب بهروز
👉 @Akhundism
https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152