eitaa logo
الدولة الزهرائیة عج
482 دنبال‌کننده
415 عکس
550 ویدیو
285 فایل
یکی از نامهایی که روی پرچم حضرت مهدی عج است نام مقدس الدولة الزهرائیة است یعنی دولت فاطمی http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
مشاهده در ایتا
دانلود
❖﷽❖ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنصُورُونَ ﻛﻪ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎ ]ﻳﺎﺭﻱ ﺷﺪﮔﺎﻧﻨﺪ ،(١٧٢) وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺳﭙﺎﻩ ﻣﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯﻧﺪ .(١٧٣) سوره صافات 🌤✨🌤✨🌤✨ 📜 قال الشّيخ المفيد: وجدت في كتاب أبى جعفر محمّد بن العبّاس الرّازى، قال: حدّثنا محمّد بن خالد، قال: حدّثنا إبراهيم بن عبد اللّه، قال: حدّثنا محمّد بن سليمان الدّيلمىّ‌، عن جابر بن يزيد الجعفىّ‌، عن عدىّ‌ بن حكيم، عن عبد اللّه بن العبّاس، قال: لنا أهل البيت سبع خصال ما منهنّ‌ خصلة في النّاس: منّا النّبىّ‌ صلّى اللّه عليه و آله، و منّا الوصىّ‌ خير هذه الامّة بعده علىّ‌ بن أبى طالب عليه السّلام، و منّا حمزة أسد اللّه و أسد رسوله و سيّد الشّهداء، و منّا جعفر بن أبي طالب المزيّن بالجناحين يطير بهما في الجنّة حيث يشاء و منّا سبطا هذه الامّة و سيّدا شباب اهل الجنّة الحسن و الحسين عليهم السّلام و منّا قائم آل محمّد الّذى اكرم اللّه به نبيّه، و منّا المنصور لقوله تعالى: «إِنَّهُمْ‌ لَهُمُ‌ الْمَنْصُورُونَ‌ وَ إِنَّ‌ جُنْدَنا لَهُمُ‌ الْغالِبُونَ‌» . 📝عبد اللّه بن عباس مى‌گويد: ما اهل بيت پيامبر داراى هفت ويژگى هستيم كه ديگران هيچكدام را ندارند. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله از ماست، وصى پيامبر، بهترين اين امت، على بن ابيطالب عليه السّلام از ماست، حمزه شير خدا و شير رسول خدا و سيد شهيدان از ماست، جعفر بن ابيطالب كه با دو بال در بهشت هرجا بخواهد پرواز مى‌كند از ماست، دو سبط‍‌ اين امت و سرور جوانان اهل بهشت يعنى امام حسن و امام حسين عليهما السّلام از ما هستند، قائم آل محمّد صلّى اللّه عليه و آله كه خداوند پيامبرش را بواسطۀ او اكرام كرده از ماست، مقصود از يارى شدگان كه عاقبت پيروز مى‌شوند در اين آيه قرآن كه مى‌فرمايد «همانا ايشان يارى‌شدگان و ايشان سربازان پيروز ما هستند)[صافات/172,173] ما هستيم. 📚الإرشاد في معرفة حجج الله علی العباد - 1، صفحه 49 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜عليّ‌ بن الحسين،عن أبيه الحسين بن عليّ‌ عليهم السّلام قال:قال[لي]عليّ‌ عليه السّلام:قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله:من سرّه أن يلقى اللّه-عزّ و جلّ‌-آمنا مطهّرا لا يحزنه الفزع الأكبر فليتولّك،و ليتولّ‌ بنيك الحسن و الحسين و عليّ‌ بن الحسين و محمّد بن عليّ‌ و جعفر بن محمّد و موسى بن جعفر و عليّ‌ بن موسى و محمّدا و عليّا و الحسن،ثمّ‌ المهديّ‌ و هو خاتمهم. و ليكوننّ‌ في آخر الزّمان قوم يتولّونك يا عليّ‌ يشنأهم النّاس،و لو أحبّهم كان خيرا لهم لو كانوا يعلمون،يؤثرونك و ولدك على الآباء و الأمّهات و الإخوة و الأخوات و على عشائرهم و القرابات صلوات اللّه عليهم أفضل الصّلوات،أولئك يحشرون تحت لواء الحمد يتجاوز عن سيّئاتهم و يرفع درجاتهم جزاء بما كانوا يعملون. 📝[امام سجاد]از پدرش حسين بن على كه سلام و صلوات خداوند نثار ايشان باد نقل مى‌كند كه امام على عليه السّلام به ايشان فرمودند:رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمودند:هركه دوست دارد خداوند را[روز قيامت]در حالى ملاقات كند كه در امان بوده،پاك و پاكيزه باشد و بزرگ‌ترين فزع و وحشت[روز قيامت]او را محزون و وحشت‌زده نكند،مى‌بايست ولايت تو را بپذيرد و نيز ولايت فرزندان تو،حسن و حسين و على بن الحسين و محمّد بن على و جعفر بن محمّد و موسى بن جعفر و على بن موسى و محمّد و على و حسن و نهايتا مهدى كه آخرين آن‌هاست را بپذيرد. على جان!در آخر الزمان قومى خواهند بود كه تو را دوست مى‌دارند[اهل ولايت تو هستند]و مردم[عامه]با آنان بدرفتارى مى‌كنند،كه اگر ايشان را دوست بدارند برايشان بهتر خواهد بود،اگر آن‌ها[حقّ‌]را مى‌دانستند.آنان تو و فرزندان تو را بر پدران و مادران و برادران،خواهران و بر طايفه و فاميل و نزديكان خود مقدم مى‌دارند،برترين درود و سلام خدا بر آن‌ها باد. آنان در زير پرچم حمد[لواى مخصوص رسول خدا در قيامت]محشور شده و خداوند از گناهانشان مى‌گذرد و از پاداش آنچه كه عمل كرده‌اند،درجاتشان بالا مى‌رود. 📚 کتاب الغیبة، صفحه 284 شیخ طوسی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ ‍ ‍ 🔰فراز پنجاه و پنجم وَ أَعِنَّا عَلَى تَأْدِيَةِ حُقُوقِهِ إِلَيْهِ وَ الاجْتِهَادِ فِي طَاعَتِهِ وَ اجْتِنَابِ مَعْصِيَتِهِ وَ امْنُنْ عَلَيْنَا بِرِضَاهُ؛ و ما را بر پرداخت حقوقش و كوشش در فرمانبردارى اش و دورى از نافرمانى‌اش كمك كن و بر ما به خشنودى اش منّت نه. 🌺🕊🌺 اين فراز نيز به برخى ديگر از تكاليف ما در برابر امام عصر اشاره دارد و توفيق انجام آن را از خداوند متعال درخواست مى‌كند. ❇️ رعايت حقوق امام و فرمانبردارى از او از مهمترين تكاليفى است كه بر عهده ماست و اين موضوع مهم مطالب فراوانى را در آيات و روايات به خود اختصاص داده است. 🌺يكى از بهترين آيات در اين‌باره آيه ٥٩ سوره نساء است كه مى‌فرمايد: ✨يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! خدا را اطاعت كنيد و از رسول و اولى الامر خود (جانشينان پيامبر) اطاعت كنيد. پس اگر درباره چيزى نزاع كرديد، آن را به حكم خدا و پيامبر ارجاع دهيد، اگر به خدا و قيامت ايمان داريد. اين (رجوع به قرآن و سنت براى حل اختلاف) بهتر و پايانش نيكوتراست. 📝نكته‌ها 🌠١. اين آيه به وظيفه‌ى مردم در برابر خدا و پيامبر اشاره مى‌كند. با وجود سه مرجع «خدا»، «پيامبر» و «اولى الامر» هرگز مردم در بن‌بست قرار نمى‌گيرند. ❣آمدن اين سه مرجع براى اطاعت، با توحيد قرآنى منافاتى ندارد؛ زيرا اطاعت از پيامبر و اولى الامر نيز، شعاعى از اطاعت خدا و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از اين دو لازم است. 🌠٢. در تفسير نمونه به نقل از ابن عباس آمده است كه وقتى پيامبر اسلام، هنگام عزيمت به تبوك، على عليه السلام را در مدينه به جاى خود منصوب كرد و فرمود: 🔅«انت منّى بمنزلة هارون من موسى»اين آيه نازل شد. 🌠٣. تكرار فرمانِ «أَطِيعُوا» رمز تنوع دستورهاست. پيامبر گاهى احكام الهى بيان مى‌كرد، گاهى دستور حكومتى مى‌داد و دو منصب «رسالت» و «حكومت» را برعهده داشت. قرآن گاهى خطاب به پيامبر مى‌فرمايد: ✨أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ؛ آنچه را نازل كرده‌ايم براى مردم بيان كن. و گاهى مى‌فرمايد: ✨لِتَحْكُمَ بَيْنَ النّاسِ بِما أَراكَ اللّهُ؛ ميان مردم بر اساس قوانين الهى، حكومت و قضاوت كن. 🌠٤. قرآن درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران و... دستور «لا تُطِعْ» و همچنين «لا تَتَّبِعْ» مى‌دهد. 🔺 بنابراين موارد «أَطِيعُوا» بايد كسانى باشند كه از اطاعتشان نهى نشده باشد و اطاعتشان با اوامر خدا و رسول تضاد نداشته نباشد. ادامه مطلب👇👇
🌠٥. در اين آيه اطاعت از اولى‌الامر؛ ولى هنگام نزاع، مراجعه به آنان مطرح نشده بلكه تنها مرجع حل نزاع، خدا و رسول معرفى شده است و اين نشانه آن است كه اگر در شناخت اولى‌الامر و مصداق آن نيز درگيرى شد، به خدا و رسول مراجعه كنيد كه در روايات نبوى، اولى‌الامر اهل‌بيت پيامبر معرفى شده‌اند. 🌠٣ حسين‌بن ابى‌العلاء گويد: «من عقيده‌ام را درباره اوصياى پيامبر و اينكه اطاعت آنها واجب است، بر امام صادق عليه السلام عرضه كردم، حضرت فرمود: آرى چنين است، اينان همان كسانى هستند كه خداوند درباره آنان فرموده: «أَطِيعُوا اللّهَ...» و همان كسانى‌اند كه درباره‌ى آنها فرموده: ✨«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ... وَ هُمْ راكِعُونَ». 🌠٦. مردم بايد نظام اسلامى را بپذيرند و از رهبران الهى آن در قول و عمل پشتيبانى كنند: ✨«أَطِيعُوا اللّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ». 🌠٧. اسلام مكتبى است كه عقايد و سياستش به‌هم آميخته است. اطاعت از رسول و ولى‌امر كه امرى سياسى است، با ايمان به خدا و قيامت كه امرى اعتقادى است، آميخته است: ✨«أَطِيعُوا اللّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ». 🌠٨. سلسله مراتب در اطاعت بايد حفظ شود: ✨ «اَللّهَ، الرَّسُولَ، أُولِي الْأَمْرِ». 🌠٩. اولى‌الامر بايد همچون پيامبر معصوم باشند تا مانند پيامبر اطاعت از آنان، لازم و بى‌چون وچرا باشد: ✨ «أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ». 🌠١٠. اطاعت از حاكمى واجب است كه مؤمن و از خود مردم با ايمان باشد: ✨«أَطِيعُوا... مِنْكُمْ». 🌠١١. نشانه ايمان واقعى، مراجعه به خدا و رسول، هنگام بالا گرفتن درگيرى‌هاست و اطاعت در شرايط عادى كار مهمى نيست: ✨ «فَإِنْ تَنازَعْتُمْ». 🌠١٢. يكى از وظايف حكومت اسلامى ايجاد وحدت و حل درگيرى‌ها است: ✨«فَإِنْ تَنازَعْتُمْ...». 🌠١٣. دين كامل بايد براى همه‌ى اختلاف‌ها راه حل داشته باشد: ✨«فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ». 🌠١٤. پذيرش فرمان از حكومت‌هاى غير الهى و طاغوت، حرام است: ✨ «فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ». 🌠١٥. اگر همه فرقه‌ها، قرآن و سنت را مَرجع بدانند، اختلاف‌ها حل شده، وحدت و يكپارچگى حاكم مى‌شود: ✨«فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ». 🌠١٦. مخالفان با احكام خدا و رسول و رهبران الهى بايد در ايمان خود شك كنند: ✨«إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ...». ادامه مطلب👇👇
🌠١٧. برنامه عملى اسلام بر اساس برنامه اعتقادى آن است: ✨«أَطِيعُوا... إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ» به عبارت ديگر ايمان به خدا و قيامت، پشتوانه‌ى اجرايى احكام اسلام و مايه‌ى پرهيز از نافرمانى خدا و رسول است. 🌠١٨. حضرت على عليه السلام درباره حقوق متقابل امام و امت فرمود: هر يك از من و شما بر يكديگر حقوقى داريم؛ اما حق من بر شما اين است كه شما به پيمان و بيعت خود وفادار باشيد: 🔅«الوفاء بالبيعة»؛ در حضور و غياب من (در نزد من حاضر باشيد يا نباشيد) نصيحت كننده و خيرخواه باشيد: 🔅«والنصيحة فى المشهد والمغيب»، و هر وقت شما را فراخواندم اجابت كنيد: 🔅«والاجابة حين ادعوكم...». همچنين آن حضرت به مردم مى‌فرمود: 🔅ولكم علىّ من الحقّ مثل الّذى لى عليكم؛ شما بر من حق داريد به همان اندازه كه من بر شما حق دارم. 🌠١٩. امام سجاد عليه السلام در اول رساله حقوق، حق امام را از واجب‌ترين حقوق معرفى‌مى‌كند: 🔅«و اوجبها عليك حقّ ائمتك». 🌠٢٠. امام صادق عليه السلام مردم را به مراجعه به فقها سفارش مى‌كرد و مى‌فرمود: كسى كه فتوا و قضاوت فقها را رد كند، گويا ما را رد كرده و هر كه ما را رد كند، گويا به خدا شرك ورزيده است. 🌠٢١. بر اساس روايات، مردم در برابر امام معصوم سه مسئوليت دارند: ❣اول. شناخت امام، آن‌هم با دلايل روشن و ويژگى‌هاى برجسته كه يك رهبر معصوم بايد داشته باشد: 🔅«معرفة الامام». ❣دوم. تسليم فرمان آن بزرگواران به طورى كه سخنان آنان را به دل بپذيرد: 🔅«و التسليم لهم فيما ورد عليهم». ❣سوم. در اختلافات به آن بزرگواران مراجعه و آنان را حَكم و داور قرار دهند: 🔅«و الرّد عليهم فيما اختلفوا». 🌠٢٢. امام رضا عليه السلام از پدران بزرگوارشان به نقل از رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: 🔅هر كه دوست دارد به دين من متمسّك شود و پس از من در كشتى نجات سوار شود، بايد كه به على بن ابى طالب اقتدا كند و دشمنش را دشمن بدارد و دوستش را دوست بدارد كه او وصى من و جانشين من بر امتم در حيات و ممات من است، و او امام هر مسلمان و امير هر مؤمن پس از من است. قول او قول من و امر او امر من و نهى او نهى من است، و پيرو او پيرو من و ياور او ياور من و فروگزار او فروگزار من است. سپس فرمود: هر كه پس از من با على مفارقت كند، مرا نخواهد ديد و من نيز روز قيامت او را نخواهم ديد، وهر كه با على مخالفت كند، خداوند بهشت را بر او حرام كرده و جايگاه او را آتش قرار داده است و آن بد جايگاهى است، و كسى كه على را فروگزارد، خداوند او را در روزى كه بر وى در آيد فرو خواهد گذاشت و هر كه على را نصرت كند، خداوند او را در روز قيامت نصرت نمايد و حجتش را هنگام بازخواست تلقين وى فرمايد، 💗سپس فرمود: حسن و حسين دو امام امت من پس از پدرشان و سيد جوانان اهل بهشت هستند و مادرشان سرور زنان عالم و پدرشان سرور اوصيا هستند، و از فرزندان حسين نه تن امامند كه نهمين آنها قائم از فرزندان من است؛ 🔍 طاعت آنان طاعت من و معصيت ايشان معصيت من است، از منكرين فضل و ضايع‌كنندگان حرمت او به خدا شكايت مى‌كنم و خداوند بهترين ولى و ناصر براى عترتم و ائمّه امّتم مى‌باشد و بهترين منتقم از منكرين ايشان است. 📚شرح قرآنی دعای ندبه حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﺎ [ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﻭ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻥ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ ﻭ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺯﻛﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ . (انبیاء/ ۷۳) ✨✨✨✨✨✨ الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عن زَیْدِ‌بْنِ‌علی (علیه السلام) قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِی‌عَلِیِّ‌بْنِ‌الْحُسَیْنِ (علیه السلام) إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ جَابِرُ‌بْنُ‌عَبْدِ‌اللَّهِ الْأَنْصَارِیُّ فَبَیْنَمَا هُوَ یُحَدِّثُهُ إِذْ خَرَجَ أَخِی مُحَمَّدٌ (علیه السلام) مِنْ بَعْضِ الْحُجَرِ فَأَشْخَصَ جَابِرٌ بِبَصَرِهِ نَحْوَهُ ثُمَّ قَامَ إِلَیْهِ فَقَالَ یَا غُلَامُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ فَقَالَ شَمَائِلُ کَشَمَائِلِ رسول الله (صلی الله علیه و آله) مَا اسْمُکَ یَا غُلَامُ قَالَ مُحَمَّدٌ (علیه السلام) قَالَ ابْنُ مَنْ قَالَ ابْنُ عَلِیِّ‌بْنِ‌الْحُسَیْنِ‌بْنِ‌علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) قَالَ أَنْتَ إِذاً الْبَاقِرُ قَالَ فَانْکَبَّ عَلَیْهِ وَ قَبَّلَ رَأْسَهُ وَ یَدَیْهِ ثُمَّ قَالَ یا محمد (علیه السلام) إِنَّ رسول الله (صلی الله علیه و آله) یُقْرِئُکَ السَّلَامَ قَالَ عَلَی رسول الله (صلی الله علیه و آله) أَفْضَلُ السَّلَامِ وَ عَلَیْکَ یَا جَابِرُ بِمَا أَبْلَغْتَ السَّلَامَ ثُمَّ عَادَ إِلَی مُصَلَّاهُ فَأَقْبَلَ یُحَدِّثُ أَبِی وَ یَقُولُ إِنَّ رسول الله (صلی الله علیه و آله) قَالَ لِی یَوْماً یَا جَابِرُ إِذَا أَدْرَکْتَ وَلَدِیَ الْبَاقِرَ فَأَقْرِئْهُ مِنِّی السَّلَامَ فَإِنَّهُ سَمِیِّی وَ أَشْبَهُ النَّاسِ بِی عِلْمُهُ عِلْمِی وَ حُکْمُهُ حُکْمِی وَ سَبْعَهًٌْ مِنْ وُلْدِهِ أُمَنَاءُ مَعْصُومُونَ أَئِمَّهًٌْ أَبْرَارٌ وَ السَّابِعُ مَهْدِیُّهُمُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) الَّذِی یَمْلَأُ الدُّنْیَا قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً ثُمَّ تَلَا رسول الله (صلی الله علیه و آله) وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِیتاءَ الزَّکاةِ وَ کانُوا لَنا عابِدِینَ. پیامبر (- زیدبن‌علی (گوید: «نزد پدرم علیّ‌بن‌حسین (بودم که جابربن‌عبدالله انصاری نزد او آمد و داشت با ایشان صحبت می‌کرد که برادرم محمّد (از یکی از حجره‌ها خارج شد. سپس جابر به او خیره شد و گفت: «ای پسر! بیا». او آمد و جابر به او گفت: «پشت کن». او پشت کرد. سپس جابر گفت: «شمایلی به‌مانند شمایل رسول خدا (داری، ای پسر جان! اسمت چیست»؟ ایشان فرمود: «محمّد». او گفت: «فرزند کی هستی»؟ او گفت: «فرزند علیّ‌بن‌حسین‌بن‌ابی‌طالب (». جابر گفت: «بنابراین اسمت باقر (است». و شروع به بوسیدن سر و دستش نمود. سپس گفت: «ای محمّد (! همانا رسول خدا (به تو سلام می‌رساند». آنگاه محمّد (گفت: «و درود بر رسول خدا (و همچنین درود بر تو ای جابر! به خاطر کاری که انجام دادی». سپس به جایگاه نمازش بازگشت و شروع به صحبت با پدرم نمود و گفت: «همانا رسول خدا (به من فرمود: ای جابر! اگر روزگاری فرزندم محمّد (را درک کردی، از جانب من به او سلام برسان. بدان که او هم اسم من و شبیه‌ترین انسان نسبت به من است. علمش به‌مانند علم منست و حکمش نیز به‌سان حکم من می‌باشد. هفت نفر از فرزندانش امین و معصوم می‌باشند؛ آنان امامانی پاک هستند و هفتمین آنان مهدی (است که زمین را از عدل و داد پر می‌کند، همان‌طور که انباشته از ظلم شده بود». سپس رسول خدا (این آیه را تلاوت نمود: وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَ أَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الخَیْرَاتِ وَ إِقَامَ الصَّلَاةِ وَ إِیتَاء الزَّکَاةِ وَ کَانُوا لَنَا عَابِدِینَ. ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﺎ [ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﻭ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻥ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ ﻭ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺯﻛﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ .(انبیاء/ ۷۳) 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۴۵۶ بحارا لأنوار، ج۳۶، ص۳۶۰ کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ قُلْ كُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحابُ الصّ-ِراطِ السَّوِيِّ وَ مَنِ اهْتَدى بگو: «همه (ما و شما) در انتظاریم؛ [ما در انتظار وعده پیروزى، و شما در انتظار شکست ما] پس انتظار بکشید! امّا به‌زودى خواهید دانست چه کسى از اصحاب صراط مستقیم، و چه کسى هدایت یافته است». (طه/ ۱۳۵) 🌤✨🌤✨🌤 📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحابُ الصِّراطِ السَّوِیِّ وَ مَنِ اهْتَدی قَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام) صَاحِبُ الصِّرَاطِ السَّوِیِّ وَ مَنِ اهْتَدَی أَیْ إِلَی وَلَایَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ . 📝امام باقر (- فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِیِّ وَمَنِ اهْتَدَی؛ علی (صاحب راه راست است و منظور از مَنِ اهْتَدَی این است که هرکس به ولایت ائمّه (راه یابد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۳۲۴ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۵۰/ تأویل الآیات الظاهرهًْ؛ ص۳۱۷/ البرهان کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللهَ يَدُ اللهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً كسانى كه با تو بيعت مى‌كنند [در حقيقت] تنها با خدا بيعت مى‌نمايند، و دست خدا بالاى دست آنهاست پس هركس پيمان‌شكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند، به‌زودى پاداش عظيمى به او خواهد داد. (فتح/ ۱۰) 🌤✨🌤✨🌤✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- عن الصادق (علیه السلام) فی حدیث ظهور القائم:(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یَا مُفَضَّلُ یُسْنِدُ الْقَائِمُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظَهْرَهُ إِلَی الْحَرَمِ وَ یَمُدُّ یَدَهُ فَتُرَی بَیْضَاءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ وَ یَقُولُ هَذِهِ یَدُ اللَّهِ وَ عَنِ اللَّهِ وَ بِأَمْرِ اللَّهِ ثُمَّ یَتْلُو هَذِهِ الْآیَهًَْ إِنَّ الَّذِینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللهَ یَدُ اللهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلی نَفْسِهِ الْآیَهًَْ فَیَکُونُ أَوَّلُ مَنْ یُقَبِّلُ یَدَهُ جَبْرَئِیلَ ثُمَّ یُبَایِعُه. 🕋امام صادق (علیه السلام)- از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی حدیث ظهور قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف): ای مفضّل! تکیه به خانه‌ی خدا می‌دهد و دستش را دراز می‌کند و نوری از آن می‌جهد و می‌گوید: این دست خدا و از جانب خدا و به امر خداست سپس این آیه را می‌خواند: إِنَّ الَّذِینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللهَ یَدُ اللهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلی نَفْسِهِ اوّل کسی که دست او را می‌بوسد، جبرئیل است، و با ایشان بیعت می‌کند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۴۳۴ بحارالأنوار، ج۵۳، ص۸ کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ ‍ ‍ 🔰فراز پنجاه و ششم وَ هَبْ لَنَا رَأْفَتَهُ وَ رَحْمَتَهُ وَ دُعَاءَهُ وَ خَيْرَهُ مَا نَنَالُ بِهِ سَعَةً مِنْ رَحْمَتِكَ وَ فَوْزا عِنْدَكَ؛ و رأفت و رحمت و دعاى خير آن حضرت را به ما ببخش تا حدّى كه به سبب آن به رحمت گسترده‌ات، و رستگارى در پيشگاهت برسيم. 🌺🕊🌺 در اين فراز از خداوند متعال درخواست مى‌كنيم تا مهربانى و رحمت و دعاى امام زمان را نصيب ما بفرمايد؛ چرا كه امام زمان عليه السلام نيز همانند رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ساير معصومين از مصداق‌هاى كامل «رَحْمَةً لِلْعالَمِين» است. در اين باره نكاتى قابل بيان است. 📝نكته‌ها 💠١. اوصيا و جانشينان پيامبر صلى الله عليه و آله ادامه دهنده راه آن حضرت هستند. امام دوازدهم حضرت مهدى عليه السلام نيز جلوه‌اى از رحمت گسترده پروردگار براى همه انسانها به ويژه براى شيعيان و معتقدان به آن حضرت است. در زيارت آل ياسين كه از زيارت‌هاى امام زمان عليه السلام است، مى‌خوانيم: 🔅«والرحمه الواسعه؛ سلام بر تو... اى رحمت گسترده پروردگار». 💠٢. حضرت مهدى عليه السلام ما را دوست دارد و مى‌فرمايد: 🔅همانا ما از رعايت حال شما كوتاهى نمى‌كنيم و شما را از ياد نمى‌بريم؛ چراكه در غير اين صورت، سختى‌ها و گرفتارى‌ها بر شما فرو مى‌آيد و دشمنان، شما را ريشه‌كن كرده و از بين مى‌برند. اكنون كه امام زمان ما را فراموش نمى‌كنند، ما هم نبايد ايشان را فراموش كنيم. 💠٣. امام رضا عليه السلام در ضمن حديثى مفصل درباره شناخت امام فرمود: 🔅...الْإِمَامُ الْأَنِيسُ الرَّفِيقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِيقُ وَ الْأَخُ الشَّقِيقُ وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِيرِ وَ مَفْزَعُ الْعِبَادِ فِي الدَّاهِيَةِ النَّآد؛ امام همدم و رفيق، پدر مهربان، برادر برابر، مادر دلسوز به كودك و پناه بندگان خدا در گرفتارى سخت است. 💠٤. مرحوم آيت‌الله گلپايگانى مى‌فرمود: وقتى كه آيت‌الله حائرى براى تأسيس حوزه به قم آمده بود، وضع طلبه‌ها خوب نبود. طلبه سيدى كه مشكل مالى داشت، براى گرفتن مبلغى پول به يكى از اعضاى دفتر ايشان مراجعه كرد. آن شخص گفت: شب در مدرسه فيضيه با آقاى حاج ميرزا مهدى بروجردى در حجره بوديم كه به خواب رفتم. خواب ديدم كه شخص محترمى به حجره آمد و گفت: حضرت رسول مى‌فرمايند: به شيخ عبدالكريم حائرى بگوييد مضطرب نباش كه بر اثر گريه‌هاى امام زمان وجوهات شرعيه متوجه قم شد. از خواب بيدار شدم و براى سفارش آن طلبه سيد به خدمت آيت‌الله حائرى رفتم. ايشان گفتند: به مقسّم بگوييد شهريه را بپردازد. خواب شما صادقانه بود و وجوهى براى ما رسيده است. آن شخص گفت: ايشان از خواب من مطلع بود در حالى‌كه من آن را براى كسى تعريف نكرده بودم. 💠٥. پدر شيخ صدوق بچه‌دار نمى‌شد. نامه‌اى به محضر مبارك امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف نوشت تا حضرت در حقش دعا كند و نامه را به وسيله حسين بن‌روح به آن حضرت رساند. امام عليه السلام در حق او دعا كرد و در پاسخ نامه‌اش نوشت: 🔅«قد دعونا الله لك بذلك، و سترزق ولدين ذكرين خيرين». پس از آن، به بركت دعاى آن حضرت صاحب دو فرزند عالم و فقيه شد. يكى از آن‌ها شيخ صدوق معروف به ابن‌بابويه است كه مزارش در نزديكى حرم حضرت عبدالعظيم قرار دارد. 📚شرح قرآنی دعای ندبه حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت_تقیه_و_بقای_این_مکتب_بر_روایات_امام_صادق_علیه_السلام 🌠نامه مهم حضرت به اصحابشان قسمت اول حجت‌الاسلام شیخ حامدرضا کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت_تقیه_و_بقای_این_مکتب_بر_روایات_امام_صادق_علیه_السلام 🌠نامه مهم حضرت به اصحابشان قسمت دوم حجت‌الاسلام شیخ حامدرضا کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ 📜أَخْبَرَنِي أَبُو الْقَاسِمِ‌ جَعْفَرُ بْنُ‌ مُحَمَّدٍ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ يَعْقُوبَ‌ عَنْ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ عَنْ‌ رَجُلٍ‌ ذَكَرَهُ‌ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ أَحْمَدَ الْعَلَوِيِّ‌ عَنْ‌ دَاوُدَ بْنِ‌ الْقَاسِمِ‌ الْجَعْفَرِيِّ‌ قَالَ‌ سَمِعْتُ‌ أَبَا الْحَسَنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ يَقُولُ‌: الْخَلَفُ‌ مِنْ‌ بَعْدِي الْحَسَنُ‌ فَكَيْفَ‌ لَكُمْ‌ بِالْخَلَفِ‌مِنْ‌ بَعْدِ الْخَلَفِ‌ فَقُلْتُ‌ وَ لِمَ‌ جَعَلَنِيَ‌ اللَّهُ‌ فِدَاكَ‌ فَقَالَ‌ إِنَّكُمْ‌ لاَ تَرَوْنَ‌ شَخْصَهُ‌ وَ لاَ يَحِلُّ‌ لَكُمْ‌ ذِكْرُهُ‌ بِاسْمِهِ‌ فَقُلْتُ‌ فَكَيْفَ‌ نَذْكُرُهُ‌ فَقَالَ‌ قُولُوا الْحُجَّةُ‌ مِنْ‌ آلِ‌ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ‌ السَّلاَمُ‌. 📝ابو القاسم،از محمد بن يعقوب،از على بن محمد به سند خود،از محمد بن احمد علوى،از داود بن قاسم جعفرى روايت كرده كه گفته است:از ابو الحسن(امام هادى عليه السّلام) شنيدم كه مى‌فرمايد:جانشين پس از من حسن است،با جانشين پس از جانشين چگونه خواهيد بود؟گفتم:چرا،خداوند مرا فداى تو گرداند؟حضرت فرمود:زيرا شما ايشان را نمى‌بينيد،و بر شما جايز نيست كه نام او را بر زبان بياوريد.گفتم:پس چگونه از ايشان ياد كنيم‌؟حضرت فرمود بگوييد:«حجت آل محمد عليهم السّلام». 📚 ارشاد شیخ مفید، سیره ائمه اطهار علیهم السلام، صفحه 612 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜أَخْبَرَنِي أَبُو الْحَسَنِ‌ عَلِيُّ‌ بْنُ‌ بِلاَلٍ‌ الْمُهَلَّبِيُّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ‌ جَعْفَرٍ الْمُؤَدِّبُ‌ عَنْ‌ أَحْمَدَ بْنِ‌ إِدْرِيسَ‌ عَنْ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ قُتَيْبَةَ‌ عَنِ‌ اَلْفَضْلِ‌ بْنِ‌ شَاذَانَ‌ عَنْ‌ إِسْمَاعِيلَ‌ بْنِ‌ الصَّبَّاحِ‌ قَالَ‌ سَمِعْتُ‌ شَيْخاً مِنْ‌ أَصْحَابِنَا يَذْكُرُ - عَنْ‌ سَيْفِ‌ بْنِ‌ عَمِيرَةَ‌ قَالَ‌: كُنْتُ‌ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ الْمَنْصُورِ فَقَالَ‌ لِيَ‌ ابْتِدَاءً يَا سَيْفَ‌ بْنَ‌ عَمِيرَةَ‌ لاَ بُدَّ مِنْ‌ مُنَادٍ يُنَادِي مِنَ‌ السَّمَاءِ بِاسْمِ‌ رَجُلٍ‌ مِنْ‌ وُلْدِ أَبِي طَالِبٍ‌ فَقُلْتُ‌ جُعِلْتُ‌ فِدَاكَ‌ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ‌ تَرْوِي هَذَا قَالَ‌ إِي وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ‌ لِسَمَاعِ‌ أُذُنِي لَهُ‌ فَقُلْتُ‌ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ‌ إِنَّ‌ هَذَا الْحَدِيثَ‌ مَا سَمِعْتُهُ‌ قَبْلَ‌ وَقْتِي هَذَا فَقَالَ‌ يَا سَيْفُ‌ إِنَّهُ‌ لَحَقٌّ‌ وَ إِذَا كَانَ‌ فَنَحْنُ‌ أَوَّلُ‌ مَنْ‌ يُجِيبُهُ‌ أَمَا إِنَّ‌ النِّدَاءَ إِلَى رَجُلٍ‌ مِنْ‌ بَنِي عَمِّنَا فَقُلْتُ‌ رَجُلٌ‌ مِنْ‌ وُلْدِ فَاطِمَةَ‌ فَقَالَ‌ نَعَمْ‌ يَا سَيْفُ‌ لَوْ لاَ أَنَّنِي سَمِعْتُ‌ مِنْ‌ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ‌ عَلِيٍّ‌ يُحَدِّثُنِي بِهِ‌ وَ حَدَّثَنِي بِهِ‌ أَهْلُ‌ الْأَرْضِ‌ كُلُّهُمْ‌ مَا قَبِلْتُهُ‌ مِنْهُمْ‌ وَ لَكِنَّهُ‌ مُحَمَّدُ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌. 📝ابو الحسن على بن بلال مهلبى به من خبر داد و گفت:محمد بن جعفر مؤدب،از احمد بن ادريس،از على بن محمد بن قتيبه،از فضل بن شاذان،از اسماعيل بن صباح برايم نقل كرد و گفت:از پيرمردى از اصحاب ما شنيدم كه از سيف بن عميره نقل كرد كه او گفته است:نزد ابو جعفر منصور بودم كه بى‌مقدمه به من گفت:اى سيف بن عميره! بى‌ترديد منادى از آسمان ندا خواهد داد به نام يكى از فرزندان ابو طالب. گفتم:اى امير المؤمنين!فداى تو گردم،آيا تو اين را روايت مى‌كنى‌؟ گفت:آرى سوگند به آن كه جانم به دست او است،براى اينكه آن را با گوشم شنيدم. گفتم:اى امير المؤمنين!من اين حديث را پيش از اين شنيده بودم. گفت:اى سيف!اين حق است،و اگر اتفاق افتاد ما اولين كسانى خواهيم بود كه او را اجابت خواهيم كرد،زيرا كه آن ندا براى مردى از عموزاده‌هاى ما است. گفتم:مردى از فرزندان فاطمه‌؟ گفت:آرى اى سيف،اگر ابو جعفر محمد بن على آن را براى من نقل نكرده بود،اگرچه همۀ مردم مرا به آن خبر مى‌دادند،هرگز آن را از آنان نمى‌پذيرفتم،ولى او محمد بن على است. 📚 ارشاد شیخ مفید، سیره ائمه اطهار علیهم السلام، صفحه 624 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
19.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖﷽❖ 📜عَلِيُّ‌ بْنُ‌ أَبِي حَمْزَةَ‌ عَنْ‌ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌قَالَ‌: إِنَّ‌ قُدَّامَ‌ الْقَائِمِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ لَسَنَةً‌ غَيْدَاقَةً‌ يَفْسُدُ فِيهَا الثِّمَارُ وَ التَّمْرُ فِي النَّخْلِ‌ فَلاَ تَشُكُّوا فِي ذَلِكَ. 📝على بن حمزه از ابى عبد اللّه عليه السّلام روايت كرده كه مى‌فرمايد:سال پيش از ظهور حضرت قائم سالى پرباران خواهد بود كه در آن ميوه‌ها فاسد و خرما در نخل نابود مى‌شود؛پس در اين باره شك و ترديد نكنيد. 📜إِبْرَاهِيمُ‌ بْنُ‌ مُحَمَّدٍ عَنْ‌ جَعْفَرِ بْنِ‌ سَعْدٍ٤ عَنْ‌ أَبِيهِ‌ عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌قَالَ‌: سَنَةُ‌ الْفَتْحِ‌ يَنْبَثِقُ‌ اَلْفُرَاتُ‌ حَتَّى يَدْخُلَ‌ عَلَى أَزِقَّةِ‌ اَلْكُوفَةِ. 📝ابراهيم بن محمد،از جعفر بن سعد،از پدرش از ابى عبد اللّه عليه السّلام روايت كرده كه مى‌فرمايد:در سال فتح آب فرات طغيان مى‌كند به حدّى كه آب وارد كوچه‌هاى كوفه مى‌شود. 📚 ارشاد شیخ مفید، سیره ائمه اطهار علیهم السلام، صفحه 628 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜الْفَضْلُ‌ بْنُ‌ شَاذَانَ‌ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ عَلِيٍّ‌ الْكُوفِيِّ‌ عَنْ‌ وُهَيْبِ‌ بْنِ‌ حَفْصٍ‌ عَنْ‌ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ‌ قَالَ‌ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌: يُنَادَى بِاسْمِ‌ الْقَائِمِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ فِي لَيْلَةِ‌ ثَلاَثٍ‌ وَ عِشْرِينَ‌ وَ يَقُومُ‌ فِي يَوْمِ‌ عَاشُورَاءَ وَ هُوَ الْيَوْمُ‌ الَّذِي قُتِلَ‌ فِيهِ‌ الْحُسَيْنُ‌ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ لَكَأَنِّي بِهِ‌ فِي يَوْمِ‌ السَّبْتِ‌ الْعَاشِرِ مِنَ‌ الْمُحَرَّمِ‌ قَائِماً بَيْنَ‌ اَلرُّكْنِ‌ وَ اَلْمَقَامِ‌ جَبْرَئِيلُ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ عَنْ‌ يَدِهِ‌ الْيُمْنَى يُنَادِي الْبَيْعَةَ‌ لِلَّهِ‌ فَتَصِيرُ إِلَيْهِ‌ شِيعَتُهُ‌ مِنْ‌ أَطْرَافِ‌ الْأَرْضِ‌ تُطْوَى لَهُمْ‌ طَيّاً حَتَّى يُبَايِعُوهُ‌ فَيَمْلَأُ اللَّهُ‌ بِهِ‌ الْأَرْضَ‌ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ‌ ظُلْماً وَ جَوْراً. 📝فضل بن شاذان،از محمد بن على كوفى،از وهيب بن حفص،از ابى بصير نقل مى‌كند كه امام صادق عليه السّلام فرموده است:در شب بيست و سوم به نام حضرت قائم ندا سر داده مى‌شود،و روز عاشورا-كه روز شهادت امام حسين عليه السّلام مى‌باشد-آن حضرت قيام مى‌كند؛گويا ايشان را مى‌بينم كه روز شنبه دهم ماه محرم ميان ركن و مقام ايستاده و حضرت جبرئيل سمت راست ايشان ندا مى‌كند:بشتابيد براى بيعت با خدا؛پس شيعيان از اطراف و اكناف به سوى ايشان حركت مى‌كنند و زمين براى آنان طى مى‌شود تا اينكه با آن حضرت بيعت مى‌كنند.پس از آن خداوند به وسيلۀ ايشان زمين را پر از عدل و داد مى‌كند همچنان كه پر از ظلم و جور شده است. 📚 ارشاد شیخ مفید، سیره ائمه اطهار علیهم السلام، صفحه 630 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ ‍ ‍ 🔰فراز پنجاه و هفتم (فراز پایانی) وَ اجْعَلْ صَلاتَنَا بِهِ مَقْبُولَةً وَ ذُنُوبَنَا بِهِ مَغْفُورَةً وَ دُعَاءَنَا بِهِ مُسْتَجَابا وَ اجْعَلْ أَرْزَاقَنَا بِهِ مَبْسُوطَةً وَ هُمُومَنَا بِهِ مَكْفِيَّةً وَ حَوَائِجَنَا بِهِ مَقْضِيَّةً وَ أَقْبِلْ إِلَيْنَا بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ اقْبَلْ تَقَرُّبَنَا إِلَيْكَ وَ انْظُرْ إِلَيْنَا نَظْرَةً رَحِيمَةً نَسْتَكْمِلْ بِهَا الْكَرَامَةَ عِنْدَكَ ثُمَّ لا تَصْرِفْهَا عَنَّا بِجُودِكَ وَ اسْقِنَا مِنْ حَوْضِ جَدِّهِ صلي الله عليه و آله بِكَأْسِهِ وَ بِيَدِهِ رَيّا رَوِيّا هَنِيئا سَائِغا لا ظَمَأَ بَعْدَهُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ؛ خدايا به وسيله او نمازمان را پذيرفته و گناهانمان را آمرزيده و دعاهايمان را مستجاب گردان، خدايا روزى هايمان را به سبب او گسترده و اندوهمان را برطرف شده و حاجت‌هايمان را برآورده فرما و به جانب ما به جلوه كريمت روى آور و تقرّبان را به سويت بپذير و به ما نظر كن، نظرى مهربانانه كه كرامت را نزد تو به وسيله آن نظر به كمال برسانيم و آن نظر مهربانانه را به حق جودت از ما مگردان و از حوض جدّش (درود خدا بر او و خاندانش) با جام او و به دست او سيرابمان كن، سيراب شدنى كامل و گوارا و خوش كه پس از آن تشنگى نباشد، اى مهربان ترين مهربانان!. 🌺🕊🌺 آخرين فراز از دعاى ندبه نيز به برخى ديگر از معارف امام زمان‌شناسى دلالت دارد و آن نقش واسطه‌گرى امام ميان خداى سبحان و مردم است آن‌چنان‌كه پذيرش امامت و ولايت وى و امامان معصوم ديگر شرط قبولى همه اعمال و عدم پذيرش ولايت آن‌ها باعث نابودى اعمال است. در اين‌باره به برخى نكات اشاره مى‌شود. 📝نكته‌ها 🌠١. عبادات، به جز شرايط صحّت، شرايط «قبول» و «كمال» هم دارد. يعنى آنچه كه رعايت آن، انسان را به قرب خدا و رشد معنوى مى‌رساند و در فرد و جمع، تأثير مى‌گذارد. گاهى عبادت، درست است؛ ولى رشدآور نيست، مانند دارويى كه شفابخش نيست. گاهى عبادت، انسان را ازكيفر مى‌رهاند، ولى ما را محبوب خدا نمى‌سازد. 🌠٢. انسان بايد به مسئله قبولى عبادت توجه خاصى داشته باشد تا از تلاش معنوى خود بهره بيشترى ببرد. على عليه السلام مى‌فرمايد: 🔅«كُونُوا عَلى قَبُول الْعَمَلِ اشَدَّ عِنايةً مِنكُم عَلَى الْعَمَل؛ به قبولى عمل، بيش از اصل عمل توجه داشته باشيد». انسان ممكن است براى پذيرش در جايى، هم كارت ورود بگيرد و هم براساس مقررات ظاهرى عمل كند؛ ولى در مصاحبه به دلايلى مانند فساد اخلاق يا سوء سابقه يا... رد شود. عبادات هم ممكن است از نظر مقررات الهى درست انجام شود؛ ولى به دلايلى مورد قبول خدا قرار نگيرد. مگر نه اين است كه گاهى كارهاى درستى از سوى افراد غير مسئول انجام مى‌گيرد، ولى به‌جاى تشكّر از آنان انتقاد هم مى‌شود؟! پس شرطِ قبولى كار، چيزى ديگر است. 🌠٣. در آيات و روايات، شرايطى براى قبولى اعمال و عبادات بيان شده كه نمونه‌هايى از آنها از اين قرار است: شرط اعتقادى، سياسى، اخلاقى، اقتصادى و اجتماعى كه در جاى خود بايد به آنها پرداخت. 🌠٤. پذيرش امامت و ولايت معصومين شرط سياسى قبولى اعمال است. ولايت و رهبرى درست و آسمانى، همه بندگان خدا و بندگى‌ها و نماز و حج و جهاد را در راه الهى قرار مى‌دهد و به آنها جهت شايسته مى‌بخشد. مانند ايران امروز كه با برخوردارى از ولايت فقيه راه رو به رشدى را مى‌پيمايد. در مقابل، كشورهاى اسلامى ديگر با آنكه نماز و روزه و... دارند، ولى به‌خاطر انحراف در خط سياسى و رهبرى در ذلّت به‌سر مى‌برند. رهبرى جامعه همانند راننده در يك ماشين است. اگر همه سرنشينان، مرتب و مؤدّب باشند، ولى راننده مست يا جاده منحرف باشد، سقوط در پيش خواهد بود. ولى اگر راننده، سالم و با تجربه باشد، هر چند مسافران، كهنه پوش و نامرتب باشند، اين سفر به مقصد مى‌رسد. 🌠٥. در حديث از امام باقر عليه السلام است: 🔅مَنْ دانَ اللّهَ بعبادَةٍ يَجْهَدُ فيها نَفْسَهُ وَ لا امام لَهُ مِنَ اللّه فَسَعْيُهُ غَير مُقْبُولٍ؛ كسى كه به خدا ايمان دارد وعبادت‌هاى طاقت‌فرسا هم انجام مى‌دهد ولى امام لايقى ازطرف خدا ندارد، تلاشش بى‌فايده است. 🌺پس شرط قبولى عبادات، ولايت است. ولى تقوا هم بايد به همراه آن وجود داشته باشد. امام باقر عليه السلام مى‌فرمايد: 🔅وَ ما تَنالُ وِلايَتَنا الّا بِالعَمَلِ وَالوَرَعِ؛ در خط رهبرى ما نيست، مگر آنانكه اهل عمل و تقوا باشد. 🌠٦. برخى از گناهان است كه فقط رضايت و شفاعت امام زمان سبب بخشش و غفران آن است. در زيارت جامعه كبيره كه يك دوره كامل امام شناسى است مى‌خوانيم: 🔅«يَا وَلِيَّ اللَّهِ إِنَّ بَيْنِي وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوباً لَا يَأْتِي عَلَيْهَا إِلَّا رِضَاكُم». ادامه مطلب👇👇
🌠٧. يكى از موضوعات مهم در امام شناسى مسأله شفاعت ايشان است. تمام كتاب‌هاى مهم اعتقادى شيعه و سنّى مسأله شفاعت را بنابر روايات متعدد بيان كرده‌اند. در قرآن بيش از بيست مرتبه از مسأله شفاعت سخن به ميان آمده و مرحوم مجلسى در بحارالانوار، ٨٦ حديث در اين باره نقل فرموده است. فخررازى در تفسير آيه ✨عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً مى‌گويد: همه مفسّران گفته‌اند: مقام محمودى را كه خداوند در اين آيه به پيامبرش وعده داده، همان مقام شفاعت اوست. بنابراين از نظر قرآن و روايات، در اصل شفاعت انبيا و اولياى خدا هيچ ترديد و اختلافى وجود ندارد. 🌠٨. كسانى كه داراى بينش و عقايد فكرى و رهبرى درست باشند و فقط در عمل دچار لغزش‌هايى شده باشند، مشمول شفاعت شافعان مى‌شوند. قرآن مى‌فرمايد: ✨ لا يَمْلِكُونَ الشَّفاعَةَ إِلاّ مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً؛ فقط كسانى از شفاعت بهره‌مند مى‌شوند كه ميان خود و خدايشان پيمانى داشته باشند و خدا و اولياى او و راه آنان را قلباً پذيرفته باشند. آرى، كسانى كه در اين دنيا از اولياى خدا و علماى ربّانى پيروى كرده باشند، در آن روز هم مى‌توانند از آنان بهره گيرند و مشمول شفاعت آن بزرگواران باشند، يعنى بايد بذر شفاعت را در دنيا كاشت تا در آخرت برداشت كرد. 🌠٩. ممكن است سؤال شود چرا خداوند به‌طور مستقيم گناهكاران را مورد عفو قرار نمى‌دهد تا نيازى به شفاعت ديگران نباشد؟ در پاسخ بايد گفت: 🕯اوّلًا، شايد دليل آن سركوبى روح تكبّر انسان و امر به تواضع در برابر بندگان صالح خدا باشد، همان‌طور كه به شيطان امر شد در برابر آدم سجده كند. قرآن درباره گروهى مى‌فرمايد: همين كه به آنان گفته مى‌شد بياييد تا رسول خدا براى شما استغفار و دعا كند، آنان سرهاى خود را به سوى ديگر برگردانده و با تكبّر مخصوصى بى‌اعتنايى مى‌كردند. 🕯ثانياً، مقام شفاعت از پاداش‌هايى است كه خداوند به دليل عبادت و بندگى اولياى خدا به آنان داده است، نه اينكه كمبودى در عفو خداوند است كه با شفاعت و واسطه شدن مردان خدا جبران مى‌شود. 🕯ثالثاً، انسان همين كه ديد اولياى خدا مانند انبيا، امامان، شهدا، علما، صالحان و يا قرآن و... در قيامت اهل شفاعت هستند، سعى مى‌كند در دنيا خود را به آنان نزديك و از پرتو رهنمودهاى آنان استفاده كند. 🕯 از همه گذشته، عطاكردن مقام شفاعت جاذبه‌اى در افراد به وجود مى‌آورد كه اگر به مقام نبوّت و امامت نمى‌رسند، دست كم خود را به مقام شهدا و صالحان و علما برسانند. 🌠١٠. واسطه‌ها هم با مقام و دستورى كه از سوى خدا دارند، شفاعت مى‌كنند و اگر خداوند آن مقام يا اجازه شفاعت را به آنها مرحمت نفرموده بود، هيچ‌كس حق شفاعت كردن نداشت. ❣بنابراين شفاعت و واسطه‌گرى آن بزرگواران نيز در حقيقت شعاعى از لطف خداوند است، قرآن مى‌فرمايد: ✨مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّ بِإِذْنِهِ؛ كيست كه در حضور خدا حق شفاعت داشته باشد، مگر به اذن او. 🌠١١. اگر كسى بگويد كه در بعضى آيات قرآن مسأله شفاعت نفى شده است مانند آيه: وَ اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا يُؤْخَذُ مِنْهاعَدْلٌ وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ؛ و از آن روز بترسيد كه كسى مجازات ديگرى را نمى‌پذيرد و نه از او شفاعت پذيرفته مى‌شود و نه غرامت از او قبول خواهد شد و نه يارى مى‌شوند. 💢پاسخ آن است كه اين خطاب قرآن به يهوديان خودخواهى است كه بنابر يك عقيده موهوم خود، خيال مى‌كردند هرگز به قهر خدا دچار نمى‌شوند و حتّى اگر عذابى باشد، فقط براى چند روزى است وگرنه نژاد يهود، برترين نژاد و نور چشم نظام آفرينش است و در قيامت نيز مشمول لطف و شفاعت خداوند خواهند بود. همچنين پاسخ به بت‌پرستانى است كه عقيده داشتند كه اين سنگ و چوبى كه مى‌پرستند، شفاعت‌كننده آنهاست. بنابراين خداوند براى سركوب اين خرافات و روح خودخواهى يهوديان مى‌فرمايد: در آن روز هر كسى سر و كارش فقط با عمل خودش مى‌باشد و جاى عوض و رشوه و شفاعت نيست. ♥️آرى، شفاعت مردان خدا كه به دليل بندگى حق به مقام محمود رسيده‌اند كجا و شفاعت سنگ و چوب بى‌عقل و شعور كجا؟ پس اگر در آياتى مى‌خوانيم كه شفاعتى نيست، بايد مورد و زمينه و ويژگى‌هاى شفاعت‌كننده و شفاعت شونده را هم درنظر بگيريم. 🌠١٢. بر اساس روايات درجات شفاعت‌كنندگان يكسان نيست، بلكه بالاترين مقام براى پيامبراسلام صلى الله عليه و آله، سپس انبيا و امامان معصوم عليهم السلام، آنگاه علماى ربّانى و شهدا و ديگران است و مقدار و اندازه شفاعت بستگى به مقام شفاعت‌كنندگان دارد. 📚شرح قرآنی دعای ندبه حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84