❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
📜 در علل الشرائع است كه چون ابو حنيفه بخدمت حضرت صادق عليه السّلام رسيد، حضرت از وى پرسيد: معنى آيۀ شريفه: قل «سِيرُوا فِيها لَيالِيَ وَ أَيّاماً آمِنِينَ» [سبأ/18]
يعنى: بگو شبها و روزهائى در كمال امن در زمين راه رويد، چيست؟ و اين زمين كجاست؟ ابو حنيفه گفت: گمان ميكنم مقصود ما بين مكه و مدينه باشد حضرت صادق رو كرد باصحاب خود و فرمود: اطلاع داريد كه در راه مكه و مدينه جلو مردم را ميگيرند و اموال آنها را بغارت برده و آنها هم از جان خود ايمن نيستند و كشته ميشوند؟ عرضكردند: آرى و با اين گفتگو ابو حنيفه ساكت شد.
آنگاه فرمود: اى ابو حنيفه! بگو بدانم معنى اين آيه چيست: «مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً» يعنى هر كس داخل آن شود آسوده است اين محل كدام قسمت از زمين است؟ گفت: خانۀ خداست فرمود: البته ميدانى كه حجاج بن يوسف جرثقيل بخانۀ خدا بست و عبد اللّه بن زبير را كه پناه بآنجا برده بود بقتل رسانيد. آيا او در آنجا آسوده بود؟ ابو حنيفه در اينجا نيز سكوت كرد. وقتى ابو حنيفه از خدمت حضرت خارج شد،
❓ابو بكر حضرمى به حضرت عرض كرد: قربانت گردم! جواب اين دو سؤال كه از ابو - حنيفه فرمودى چيست؟
✅ فرمود: مقصود از آيۀ اول كه ميفرمايد: شبها و روزهائى در كمال امن در روى زمين راه برويد، يعنى با قائم ما اهل بيت در روى زمين با كمال امن راه برويد،
❇️و در آيه دوم كه ميفرمايد: هر كس داخل آن شود آسوده است، يعنى هر كس با قائم بيعت كند و در سلك پيروان وى داخل شود و دست او را بفشارد در كمال امن خواهد بود.!
📙مهدی موعود، صفحه 1107
علامه محمدباقر مجلسی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
📜حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ قُدَّامَ قِيَامِ الْقَائِمِ عَلاَمَاتٍ بَلْوَى مِنَ اللَّهِ تَعَالَى لِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ قُلْتُ وَ مَا هِيَ قَالَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
✨وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصّابِرِينَ
قَالَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ يَعْنِي الْمُؤْمِنِينَ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ مِنْ مُلُوكِ بَنِي فُلاَنٍ فِي آخِرِ سُلْطَانِهِمْ- وَ الْجُوعِ بِغَلاَءِ أَسْعَارِهِمْ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ فَسَادِ التِّجَارَاتِ وَ قِلَّةِ الْفَضْلِ فِيهَا- وَ الْأَنْفُسِ قَالَ مَوْتٌ ذَرِيعٌ ٤- وَ الثَّمَراتِ قِلَّةِ رَيْعٍ مَا يُزْرَعُ وَ قِلَّةِ بَرَكَةِ الثِّمَارِ- وَ بَشِّرِ الصّابِرِينَ عِنْدَ ذَلِكَ بِخُرُوجِ الْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ثُمَّ قَالَ لِي يَا مُحَمَّدُ هَذَا تَأْوِيلُهُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَ الرّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ .
📝محمّد بن مسلم از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود:«همانا پيش از قيام قائم عليه السّلام نشانههائى خواهد بود از جمله:
✴️آزمايش(به گرفتارى)از جانب خداى تعالى براى بندگان با ايمان،عرض كردم:آن آزمايش چيست؟
فرمود:همان فرمايش خداى عزّ و جلّ است كه« وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ و.. »
«و حتما شما را به چيزى(به اندكى)از ترس و گرسنگى و كاهش در مالها و جانها(عمرها)و فرزندان خواهيم آزمود و بردباران را بشارت ده»
❇️آن حضرت فرمود:«حتما شما را خواهيم آزمود»
💢يعنى مؤمنان را«به چيزى از ترس»از پادشاهان فلان خاندان در پايان سلطنتشان
💢«و گرسنگى»با گرانى نرخهايشان
💢و «كاستى در مالها»منظور خراب شدن بازرگانى و كم شدن رشد و سود در آن،
💢«و جانها» حضرت(در بارۀ آن)فرمود:يعنى مرگ زودرس
💢«و ميوهها»كم شدن بارورى آنچه كاشته مىشود و كمبود بركت ميوهها و محصولات مراد است،
🕯«و بردباران را بشارت ده»بدان هنگام به خروج قائم[عليه السّلام]».
✅سپس به من فرمود:اى محمّد اين تأويل آن است،همانا خداى عزّ و جلّ مىفرمايد:«و تأويل آن را جز خدا و پايداران در علم كسى نمىداند».
📙 غیبت نعمانی ، صفحه 354
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از الدولة الزهرائیة عج
9.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دعای_عهد
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ تَأْويلَهُ يَوْمَ يَأْتي تَأْويلُهُ يَقُولُ الَّذينَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَيَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَيْرَ الَّذي كُنَّا نَعْمَلُ قَدْ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما كانُوا يَفْتَرُونَ
آيا آنها جز انتظار ظهور آيات [و فرا رسيدن تهديدهاى الهى] را دارند؟! آن روز كه ظهور آنها فرا رسد، [كار از كار گذشته، و پشيمانى سودى ندارد؛ و] كسانى كه قبلاً آن را فراموش كرده بودند مىگويند: «فرستادگان پروردگار ما، حق را آوردند؛ آيا [امروز] براى ما شفاعتكنندگانى وجود دارند كه براى ما شفاعت كنند، يا [به ما اجازه داده شود به دنيا] بازگرديم، و اعمالى غير از آنچه انجام مىداديم، انجام دهيم»؟! [ولى] آنها سرمايهی وجود خود را از دست دادهاند؛ و معبودهايى را كه به دروغ ساخته بودند، همگى از نظرشان گم مىشوند. [نه راه بازگشتى دارند، و نه شفاعتكنندهاى].
(اعراف/ ۵۳)
🌤✨🌤✨🌤
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ أَمَّا مَا تَأْوِیلُهُ بَعْدَ تَنْزِیلِهِ فَهِیَ الْأُمُورُ الَّتِی أَخْبَرَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ رَسُولَهُ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهَا سَتَکُونُ بَعْدَهُ مِثْلُ مَا أَخْبَرَ بِهِ مِنْ أُمُورِ الْقَاسِطِینَ وَ الْمَارِقِینَ وَ الْخَوَارِجِ وَ قَتْلُ عَمَّارٍ جَرَی ذَلِکَ الْمَجْرَی وَ أَخْبَارُ السَّاعَهًِْ وَ الرَّجْعَهًِْ وَ صِفَاتُ الْقِیَامَهًِْ مِثْلُ قَوْلِهِ تَعَالَی هَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا تَأْوِیلَهُ یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلُهُ. لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً وَ قَوْلِهِ تَعَالَی: یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلُهُ یَقُولُ الَّذِینَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَیَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ الْآیَهًْ.
📝امام علی ( امّا آیاتی که تحقّق و تأویل آنها پس از نزول آیهی قرآن واقع میشود، اینها شامل اموری است که خدای عزّوجلّ به رسول خدا (خبر میدهد که بعد از او اتّفاق خواهد افتاد، مانند آنچه در مورد قاسطین، مارقین و خوارج و کشتهشدن عمّار گفته شده است و همچنین اخبار قیامت و #رجعت و اوصاف قیامت. خدای متعال میفرماید: آیا آنها جز انتظار ظهور آیات [و فرا رسیدن تهدیدهای الهی] را دارند؟! آن روز که ظهور آنها فرا رسد. و میفرماید: ایمانآوردن افرادی که قبلًا ایمان نیاوردهاند، یا در ایمانشان عمل نیکی انجام ندادهاند، سودی به حالشان نخواهد داشت! بگو: «[اکنون که شما چنین انتظارات نادرستی دارید]، انتظار بکشید ما هم انتظار [کیفر شما را] میکشیم»! (انعام/۱۵۸) و نیز میفرماید: هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ تَأْوِیلَهُ یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلُهُ یَقُولُ الَّذِینَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَیَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ ...
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۶۸ بحار الأنوار، ج۹۰، ص۷۷
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ سَلَّامِبْنِالْمُسْتَنِیرعَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: لَقَدْ تَسَمَّوْا بِاسْمٍ مَا سَمَّی اللَّهُ بِهِ أَحَداً إِلَّا عَلِیَّبْنَأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) وَ مَا جَاءَ تَأْوِیلُهُ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَتَی یَجِیءُ تَأْوِیلُهُ قَالَ إِذَا جَاءَتْ جَمَعَ اللَّهُ أَمَامَهُ النَّبِیِّینَ (علیهم السلام) وَ الْمُؤْمِنِینَ حَتَّی یَنْصُرُوهُ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ وَ إِذْ أَخَذَ اللهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ حِکْمَةٍ إِلَی قَوْلِهِ أَنَا مَعَکُمْ مِنَ الشَّاهِدِینَ فَیَوْمَئِذٍ یَدْفَعُ رَسُولُاللَّهِ (صلی الله علیه و آله) اللِّوَاءَ إِلَی عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) فَیَکُونُ أَمِیرَ الْخَلَائِقِ کُلِّهِمْ أَجْمَعِینَ یَکُونُ الْخَلَائِقُ کُلُّهُمْ تَحْتَ لِوَائِهِ وَ یَکُونُ هُوَ أَمِیرَهُمْ فَهَذَا تَأْوِیلُهُ.
📝امام صادق ( سلامبنمستنیر گوید: امام صادق (فرمود: «آنها خود را به نامی که خداوند جز علیّبنابیطالب (را بدان موسوم نگردانید خواندند [مقصود لقب امیرالمؤمنین (است] و تأویل [امیرالمؤمنین (] هنوز نیامده است. من عرض کردم: «فدایت شوم! تأویل آن کی خواهد آمد»؟ فرمود: «موقعیکه تأویل آن نزدیک شد خداوند پیامبران و مؤمنین را در پیشروی آن حضرت جمع میکند تا از وی یاری نمایند و این است معنی آیه: و [به خاطر بیاورید] هنگامی را که خداوند، از پیامبران [و پیروان آنها]، پیمان مؤکّد گرفت، که هرگاه کتاب و دانش به شما دادم، ... و من نیز با شما از گواهانم». (آل عمران/۸۱) در آن روز خداوند پرچم خود را به علیّبنابیطالب (میدهد و آن حضرت فرماندهی جهانیان است و جهانیان نیز در زیر پرچم او خواهند بود، و او امیر و فرمانده آنهاست و این است تأویل کلمهی امیرالمؤمنین (. #رجعت
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۶۸ بحار الأنوار، ج۵۳، ص۷۰
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
📜حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِصَامٍ الْكُلَيْنِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْقَاسِمُ بْنُ الْعَلاَءِ قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَلِيٍّ الْقَزْوِينِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ الْحَنَّاطِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ ثَابِتٍ الثُّمَالِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: فِينَا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ:
✨وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللّهِ[انفال/75] وَ فِينَا نَزَلَتْ
هَذِهِ الْآيَةُ
✨وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِي عَقِبِهِ [زخرف/28]
وَ الْإِمَامَةُ فِي عَقِبِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
وَ أَنَّ لِلْقَائِمِ مِنَّا غَيْبَتَيْنِ إِحْدَاهُمَا أَطْوَلُ مِنَ الْأُخْرَى أَمَّا الْأُولَى فَسِتَّةُ أَيَّامٍ أَوْ سِتَّةُ أَشْهُرٍ أَوْ سِتُّ سِنِينَ وَ أَمَّا الْأُخْرَى فَيَطُولُ أَمَدُهَا حَتَّى يَرْجِعَ عَنْ هَذَا الْأَمْرِ أَكْثَرُ مَنْ يَقُولُ بِهِ فَلاَ يَثْبُتُ عَلَيْهِ إِلاَّ مَنْ قَوِيَ يَقِينُهُ وَ صَحَّتْ مَعْرِفَتُهُ وَ لَمْ يَجِدْ فِي نَفْسِهِ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْنَا وَ سَلَّمَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ .
📝 ثابت ثمالى از امام چهارم روايت كرده است كه فرمود آيه-سوره انفال « وَ أُولُوا الْأَرْحامِ » بيكديگر در كتاب خدا اولى هستند در باره ما نازل شده
🌠 و در باره ما نازل شده است اين آيه-سوره زخرف كه آن را كلمه باقيه در نسل خود قرار داد امامت در نسل حسين است تا روز قيامت
🌤و براستى براى قائم از ما دو غيبت است كه يكى از ديگرى درازتر است اولى شش روز يا شش ماه يا شش سال است و ديگرى طول كشد تا بيشتر قائلين به آن از آن برگردند و بر آن ثابت نماند مگر كسى كه يقين او قوى و معرفتش درست باشد و در دلش گرفت و گيرى نباشد از آنچه ما حكم ميكنيم و تسليم ما اهل بيت باشد.
📚کتاب كمال الدين و تمام النعمة - 1، صفحه 440
باب31/حدیث8
ابن بابویه
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
📝در كتاب «منتخب البصائر» از عبد اللّه بن نجيح يمنى روايت مىكند كه گفت: از حضرت صادق عليه السّلام پرسيدم معنى آيۀ
✨«ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» (در آن روز از شما از نعمت سؤال مىشود) چيست؟
💎فرمود: مقصود نعمتى است كه خداوند بمحمد و آل محمد روزى فرموده، و اينكه ميفرمايد: «لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ» اگر با علم اليقين بدانيد؛ يعنى: با چشم ببينيد
✴️ و اينكه ميفرمايد: «كَلاّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ» نه! بزودى خواهيد دانست. يعنى: يك بار در #رجعت و بار ديگر در قيامت (كه در بارۀ دشمنى با پيغمبر و اهل بيت او از شما بازخواست مىكنند).
📗مهدی موعود، صفحه 1224
علامه محمدباقر مجلسی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84