❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
📜٤٣٢-و بهذا الإسناد عن أبي جعفر عليه السّلام في قوله عزّ و جلّ:
✨قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ* إِنْ هُوَ إِلاّ ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ
قال:هو أمير المؤمنين عليه السّلام،
✨ وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ،
قال: عند خروج القائم عليه السّلام.
و في قوله عزّ و جلّ:
✨ وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ،
قال:اختلفوا كما اختلفت هذه الأمّة في الكتاب و سيختلفون في الكتاب الّذي مع القائم الّذي يأتيهم به حتّى ينكره ناس كثير فيقدّمهم فيضرب أعناقهم.
و أمّا قوله عزّ و جلّ:
✨وَ لَوْ لا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَ إِنَّ الظّالِمِينَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ،
قال:لو لا ما تقدّم فيهم من اللّه عزّ و جلّ ما أبقى القائم عليه السّلام منهم واحدا.
و في قوله عزّ و جلّ:
✨ وَ الَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ،
قال: بخروج القائم عليه السّلام.
و قوله عزّ و جلّ:
✨وَ اللّهِ رَبِّنا ما كُنّا مُشْرِكِينَ،
قال:يعنون بولاية عليّ عليه السّلام.
و في قوله عزّ و جلّ:
✨ وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ،
قال:إذا قام القائم عليه السّلام ذهبت دولة الباطل.
📝ابو حمزه تفسير چند آيه زير را از امام باقر عليه السّلام چنين نقل نموده:
⬅️«بگو در برابر تبليغ رسالت از شما مزدى نمىخواهم و من از زورطلبان نيستم.
آن نيست جز ذكرى براى جهانيان»(ص/٨٦ و ٨٧)فرمود:
💫مراد از ذكر امير المؤمنين عليه السّلام است.
⬅️«پس از مدتى خبر آن را خواهيد دانست»(ص/٨٨)فرمود:
🕊وقت ظهور حضرت قائم عليه السّلام است.
⬅️«به راستى به موسى كتاب داديم پس در آن اختلاف شد»(هود/١١١)
✴️فرمود:اختلاف كردند همانگونه كه اين امت در قرآن اختلاف كردند و به زودى در كتابى كه در دست حضرت قائم عليه السّلام است و آن را خواهد آورد نيز اختلاف خواهند نمود تا جايى كه جمع زيادى از مردم منكر آن خواهند شد پس آنان را جلو مىآورد و گردن مىزند.
⬅️«و اگر آن كلمه فصل نبود،ميان آنها قضاوت مىشد و همانا براى ستمگران عذابى دردناك است»(شورى/٢١)
♻️فرمود:اگر از طرف خدا درباره آنان چيزى از پيش مقرر نشده بود(كه روز قيامت ايشان را به سزاى كردار بدشان برساند يا اينكه از صلب آنان مؤمنانى بيرون مىآيد)هر آينه حضرت قائم عليه السّلام كسى از آنان را باقى نمىگذارد.
⬅️«و آنان كه روز جزا را تصديق مىنمايند»(معارج/٢١)
🔆فرمود:مراد اين است كه به خروج حضرت قائم عليه السّلام تصديق دارند.
⬅️«سوگند به خدا پروردگارمان كه ما مشرك نبوديم»(انعام/٢٢)
💠فرمود:مرادشان اين است كه به ولايت على عليه السّلام مشرك نبوديم.
⬅️«و بگو حق آمد و باطل نابود شد»(اسراء/٨١)
✅فرمود:وقتىكه حضرت قائم عليه السّلام قيام نمود دولت باطل نابود مىشود.
📙الروضة من الکافی، صفحه 583
محمدبن یعقوب کلینی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
📜٤٣١-عليّ بن محمّد عن عليّ بن العبّاس عن الحسن بن عبد الرّحمن عن عاصم بن حميد عن أبي حمزة عن أبي جعفر عليه السّلام قال:قلت له:إنّ بعض أصحابنا يفترون و يقذفون من خالفهم؟
فقال لي:الكفّ عنهم أجمل،ثمّ قال:و اللّه يا أبا حمزة إنّ النّاس كلّهم أولاد بغايا ما خلا شيعتنا.
قلت:كيف لي بالمخرج من هذا؟فقال لي:يا أبا حمزة كتاب اللّه المنزل يدلّ عليه إنّ اللّه تبارك و تعالى جعل لنا أهل البيت سهاما ثلاثة في جميع الفيء ثمّ قال عزّ و جلّ:
وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ
فنحن أصحاب الخمس و الفيء و قد حرّمناه على جميع النّاس ما خلا شيعتنا.
و اللّه يا أبا حمزة ما من أرض تفتح و لا خمس يخمس فيضرب على شيء منه إلاّ كان حراما على من يصيبه فرجا كان أو مالا و لو قد ظهر الحقّ لقد بيع الرّجل الكريمة عليه نفسه فيمن لا يزيد حتّى إنّ الرّجل منهم ليفتدي بجميع ماله و يطلب النّجاة لنفسه فلا يصل إلى شيء من ذلك و قد أخرجونا و شيعتنا من حقّنا ذلك بلا عذر و لا حقّ و لا حجّة.
✨قلت:قوله عزّ و جلّ: هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلاّ إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ.
قال:إمّا موت في طاعة اللّه أو إدراك ظهور إمام و نحن نتربّص بهم مع ما نحن فيه من الشّدّة أَنْ يُصِيبَكُمُ اللّهُ بِعَذابٍ مِنْ عِنْدِهِ قال:هو المسخ أَوْ بِأَيْدِينا و هو القتل،قال اللّه عزّ و جلّ لنبيّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم:
قُلْ تَرَبَّصُوا فَإِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُتَرَبِّصِينَ و التّربّص انتظار وقوع البلاء بأعدائهم.
📝ابو حمزه گويد:به امام باقر عليه السّلام عرض كردم:به راستى بعضى از شيعيان بر مخالفان افترا مىبندند و ايشان را حرامزاده مىخوانند!
حضرت فرمود:خوددارى از آنان نيكوتر است!سپس فرمود:اى ابو حمزه!به خدا سوگند كه همه مردم زنازادهاند جز ما و شيعيان ما!
عرض كردم:چه دليل براى من در اينباره است؟
فرمود:اى ابو حمزه!كتابى كه از جانب خدا نازل گرديده بر اين دلالت دارد به درستى كه خداى تبارك و تعالى براى ما اهل بيت سه سهم در همه دستاوردهاى مردم قرار داده است خدا فرموده:«بدانيد هر آنچه به دست آريد خمس آن براى خدا و براى رسول و براى ذى القربى و براى يتيمان و مساكين و ابن السبيل است» (انفال/٤٠)
پس ماييم صاحبان خمس و خراج و آن را به شدت بر همه مردمان حرام كردهايم جز بر شيعيانمان!
اى ابو حمزه!به خدا سوگند هيچ زمينى فتح نشود و هيچ خمسى به دست نيايد و بر چيزى از آن دست نزنند مگر آنكه تصرف آنان در آنها حرام است خواه زن باشد يا اموال و روزى كه دولت حق آشكار شود هر آينه مرد از مخالفان كه خود را ارجمند مىداند در معرض فروش درآيد ولى كسى او را نخرد كار تا حدّى سخت است كه مرد از مخالفان حاضر است همه اموال و دارايى خود را غرامت دهد تا نجات يابد ولى به اين مطلب دست نيابد آنان هستند كه بدون عذر و بدون حق و برهان،حق ما و شيعيان ما را غصب كردند.
💎ابو حمزه گويد:عرض كردم:معناى قول خداى عزّ و جلّ«مگر براى ما جز وقوع يكى از دو نيكى را انتظار مىبريد»(توبه/٥٢)چيست؟
فرمود:يا مرگ در راه خداست و يا دستيابى به ظهور امام عليه السّلام است و ما با همه گرفتارىها كه داريم انتظار داريم كه خدا از نزد خود آنان را به عذابى دردناك گرفتار سازد و فرمود:
مراد از عذاب دردناك از جانب خدا مسخ است يا به عذابى به دست ما كه قتل باشد، خداى عزّ و جلّ به پيامبرش صلّى اللّه عليه و اله و سلّم فرمود:«بگو در انتظار باشيد ما هم با شما منتظريم» كه مراد از انتظار ما رسيدن گرفتارى به دشمنان است.
📙الروضة من الکافی، صفحه 583
محمدبن یعقوب کلینی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
#علائم_ظهور
📜٢٥٨-عدّة من أصحابنا عن سهل بن زياد عن أحمد بن محمّد بن أبي نصر عن ثعلبة بن ميمون عن بدر بن الخليل الأزديّ قال:كنت جالسا عند أبي جعفر عليه السّلام
فقال:آيتان تكونان قبل قيام القائم عليه السّلام لم تكونا منذ هبط آدم إلى الأرض:تنكسف الشّمس في النّصف من شهر رمضان و القمر في آخره،
فقال رجل:يا ابن رسول اللّه تنكسف الشّمس في آخر الشّهر و القمر في النّصف؟!
فقال أبو جعفر عليه السّلام:إنّي أعلم ما تقول و لكنّهما آيتان لم تكونا منذ هبط آدم عليه السّلام.
📝دو نشانه از نشانههاى قيام حضرت قائم عليه السّلام
بدر بن خليل ازدى گويد:خدمت امام باقر عليه السّلام نشسته بودم كه فرمود:
🔰پيش از قيام قائم عليه السّلام دو نشانه خواهد بود كه از زمان هبوط آدم عليه السّلام تا آن وقت ديده نشده:
☀️گرفتن خورشيد در نيمۀ ماه رمضان
🌙 و گرفته شدن ماه در آخر آن.
مردى به حضرت گفت:اى پسر رسول خدا خورشيد در نيمه ماه و ماه در آخر آن گرفته مىشود؟!
حضرت فرمود:
من مىدانم تو چه مىگويى(معهود نيست كه خورشيد در نيمه ماه و ماه در آخر آن گرفته شود)
✅ولى اين دو نشانه است كه از زمان هبوط آدم تا آنوقت نبوده است.
📙الروضة من الکافی، صفحه 447
محمدبن یعقوب کلینی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
24.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫کلیپ تصویری دعای ندبه
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#امام_حسین_ع_در_قرآن
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#آیات_در_تاویل_امام_مهدی_عج
#43_سورة_الزخرف
وَجَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِيَةً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
🔅ایه (٢٨) سوره زخرف
✨✨✨✨✨✨✨
📜المفضل بن عمر، قال: سألت الصادق عليه السلام عن هذه الآية، قال:
يعني بهذه الآية الإمامة جعلها في عقب الحسين إلى يوم القيامة.
فقلت: كيف صارت في ولد الحسين دون ولد الحسن؟
فقال: إن موسى وهارون كانا نبيين ومرسلين أخوين، فجعل الله النبوة في صلب هارون دون صلب موسى، ثم ساق الحديث إلى قوله:
«وهو الحكيم في أفعاله لا يسأل عما يفعل وهم يسألون».
📝مفضل بن عمرو گويد: ازجعفر صادق عليه السلام از تأويل اين آيه مباركه سؤال كردم.
قال: يعني بهذه الآية الإمامة، جعلها في عقب الحسين إلى يوم القيامة.
فرمود: از اين آيه: امامت را خواسته كه تا قيامت در اولاد حسين عليه السلام گذاشته است.
عرض كرد: «چگونه است كه اين كرامت را از اولاد حسن برداشت و در اولاد حسين گذاشت؟»
🕯فرمود: «همانا موسى و هارون دو پيغمبر مرسل و دو برادر بودند. خداوند نبوت را در صلب هارون گذاشت: دون صلب موسى و سخن به اينجا آورد كه: خداوند در كردار خويش حكيم است. «لا يسأل عما يفعل وهم يسألون» از او سؤال نمىكنند از آنچه مىكند و از ديگران پرسش مىنمايد.
📚ابن شهرآشوب، المناقب، 4/ 46- 47/ عنه: الحويزي، نور الثقلين، 4/ 597
سپهر، ناسخ التواريخ سيد الشهدا عليه السلام، 1/ 111
موسوعة الامام الحسين(عليهالسلام)
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
📜١٤٢٦-٥ - حدّثنا الشّيخ أبو جعفر محمّد بن الحسن بن عليّ بن الحسن الطّوسيّ رضى اللّه عنه، قال: أخبرنا أحمد بن عبدون، عن عليّ بن محمّد بن الزّبير، عن عليّ بن الحسن بن فضّال، عن العبّاس بن عامر، عن أحمد بن رزق الغمشانيّ، عن يحيى بن العلاء، عن أبي جعفر عليه السّلام قال:
❣كلّ مؤمن شهيد و إن مات على فراشه، فهو شهيد، و هو كمن مات في عسكر القائم عليه السّلام ثمّ قال أ يحبس نفسه على اللّه ثمّ لا يدخل الجنّة؟!
📝يحيى بن علاء از امام باقر عليه السّلام نقل كرد كه آن حضرت فرمود:
💎هر مؤمنى اگرچه در بسترش از دنيا برود شهيد به حساب آيد،
پس او شهيد بوده و همانند كسى است كه در لشكر امام زمان (عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف) جان سپرد.
حضرت فرمود: آيا خود را وقف خداوند مىكند آنگاه خداوند او را وارد بهشت نمىكند؟!
📙امالی شیخ طوسی - جلد2، صفحه 659
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
4_575431248642572473.mp3
4.04M
💎 زیارت آل یس 💎
🌱 استاد فرهمند 🌱
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
بسم الله الرحمن الرحیم
ولادت امام هادی ع (1)
#ولادت_امام_هادی_ع
مع، [معاني الأخبار] ع، [علل الشرائع] سَمِعْتُ مَشَايِخَنَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ يَقُولُونَ إِنَّ الْمَحَلَّةَ الَّتِي يَسْكُنُهَا الْإِمَامَانِ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع بِسُرَّ مَنْ رَأَى كَانَتْ تُسَمَّى عَسْكَرَ فَلِذَلِكَ قِيلَ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا الْعَسْكَرِيُّ
معانى الأخبار- مي نويسد: محلهاى كه حضرت امام علي النقى و امام حسن عسكرى در سامراء ساكن بودند عسكر ناميده ميشد بهمين جهت باين دو امام عليهما السّلام لقب عسكرى داده بودند.
بحارالأنوار ج : 50 ص : 114
@zameneashk1