❖﷽❖
#فتنه_های_آخرالزمان
📜حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ يَعْقُوبَ السَّرَّاجِ وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ:
لَمَّا بُويِعَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَعْدَ مَقْتَلِ عُثْمَانَ صَعِدَ اَلْمِنْبَرَ وَ خَطَبَ خُطْبَةً ذَكَرَهَا يَقُولُ فِيهَا أَلاَ إِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اللَّهُ نَبِيَّهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلاَكُمْ وَ أَعْلاَكُمْ أَسْفَلَكُمْ وَ لَيَسْبِقَنَّ سَابِقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا وَ اللَّهِ مَا كَتَمْتُ وَسْمَةً وَ لاَ كَذَبْتُ كَذِبَةً وَ لَقَدْ نُبِّئْتُ بِهَذَا الْمَقَامِ وَ هَذَا الْيَوْمِ .
📝علىّ بن رئاب از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود:
هنگامى كه با امير المؤمنين عليه السّلام پس از كشته شدن عثمان،بيعت به عمل آمد،بر فراز منبر رفته خطبهاى ايراد فرمود كه آن را(امام صادق عليه السّلام)ذكر نموده است در آن خطبه مىفرمايد:
❇️«مردم بدانيد كه گرفتارى شما(دگربار)به شكل خود در همان روزى كه خداوند پيامبر خويش را برانگيخت باز گرديد،
سوگند به كسى كه او را به حقّ برانگيخت حتما آشفته و درهم شويد و بدون شكّ غربال گرديد(با فتنهها كه به شما بر خورد مىكند نيكان از بدان جداسازى مىشوند)تا آنكه پائين مرتبۀ شما به بلند پايۀ شما،و بلند پايۀ شما به پائين مرتبۀ شما باز گردد(زير و رو شويد)و پيشى گيرند البتّه آن مسابقه گيران كه عقب ماندند،و عقب مانند آن مسابقهكاران كه پيشى گرفتند.
به خدا سوگند هيچ نشانهاى را پنهان نكردهام و هيچ دروغى بر زبان نراندهام،و من را از اين مقام و چنين روز آگاه ساخته بودند».
📚 غیبت نعمانی ، صفحه 288
باب12/حدیث1
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#ویژگی_حکومت_مهدی_عج
🔰پرچم قائم همان پرچم پيغمبر است
از عبد اللّه بن سنان روايت شده كه امام محمد باقر عليه السّلام فرمود:
🔍خداوند بر خلاف وقتى كه تعيينكنندگان وقت (ظهور امام زمان) معين كردهاند، عمل مىكند!
🌠پرچم قائم همان پرچم رسول خداست كه جبرئيل در روز جنگ بدر از آسمان آورد و آن را در ميدان جنگ به اهتزاز درآورد.
❣آنگاه جبرئيل عرض كرد: اى محمد بخدا قسم؛ اين پرچم از پنبه و كتان و ابريشم و حرير نيست.
عرض كردم: پس از چيست؟ گفت: برگ درخت بهشت است.
💠پيغمبر در جنگ آن را برافراشت سپس پيچيد و بدست على عليه السّلام داد و پيوسته نزد آن حضرت بود تا اينكه در روز جنگ جمل حضرت آن را برافراشته نمود و خدا او راپيروز گردانيد.
🕊آنگاه على عليه السّلام آن را پيچيد و هميشه نزد ما بوده و هست و ديگر هيچ كس آن را نمىگشايد تا اينكه قائم ما قيام كند.
🌤وقتى قائم قيام نمود آن را به اهتزاز در مىآورد و هر كس در شرق و غرب عالم باشد آن را مىبيند.
💢رعب و ترس وى يكماه زودتر از پيش روى و چپ و راست او رفته در دلها جاى مىگيرد،
🕯آنگاه گفت: اى محمد! او بخونخواهى پدرانش قيام مىكند و سخت خشمگين است و از اينكه خداوند بر اين خلق غضب نموده متأسف مىباشد.
✴️او پيراهن پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله را كه در جنگ احد پوشيده بود به تن دارد
و عمامه و زره پيغمبر را كه بقامت وى رساست مىپوشد،
و ذو الفقار شمشير پيغمبر را هم در دست دارد،
سپس شمشير مىكشد و هشت ماه از كشتۀ بي دينان پشتهها مىسازد.
🔺او نخست از بنى شيبه شروع مىكند، دست آنها را ميبرد و بكعبه مىآويزد و جارچى او اعلام مىكند كه اينان دزدان خانۀ خدايند.
🔺 آنگاه بقريش حمله مىآورد، شمشير آنها را مىگيرد و با ضرب شمشير سير آبشان مىگرداند.
🌤او قيام نمىكند مگر بعد از آنكه، دشمنانش دو فرمان: يكى در بصره و ديگرى در كوفه مبنى بر بيزارى از امير المؤمنين عليه السّلام بخوانند!
📚کتاب مهدی موعود(ترجمه جلد 13 بحارالانوار)/صفحه 1127
علامه محمدباقرمجلسی
@Aldolatahalzahraeyah
6.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام زمان(عليه السلام) مى فرمايند:«ما هرگز در رعايت حال شما كوتاهي نمى كنيمو ياد شما را از خاطر نميبريم...»
"بحار، ج ٥٣، ص 175".
🗣دكتر محمد دولتى
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#انتظار
من خطبة له (علیه السلام) يومي فيها إلى الملاحم و يصف فئة من أهل الضلال:
وَ أَخَذُوا يَمِيناً وَ شِمَالًا ظَعْناً فِي مَسَالِكِ الْغَيِّ وَ تَرْكاً لِمَذَاهِبِ الرُّشْدِ،
⬅️ فَلَا تَسْتَعْجِلُوا مَا هُوَ كَائِنٌ مُرْصَدٌ
✴️ وَ لَا تَسْتَبْطِئُوا مَا يَجِيءُ بِهِ الْغَدُ،
فَكَمْ مِنْ مُسْتَعْجِلٍ بِمَا إِنْ أَدْرَكَهُ وَدَّ أَنَّهُ لَمْ يُدْرِكْهُ
وَ مَا أَقْرَبَ الْيَوْمَ مِنْ تَبَاشِيرِ غَدٍ.
🔖يَا قَوْمِ، هَذَا إِبَّانُ وُرُودِ كُلِّ مَوْعُودٍ وَ [دُنُوٌّ] دُنُوٍّ مِنْ طَلْعَةِ مَا لَا تَعْرِفُونَ.
✨ أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَكَهَا مِنَّا يَسْرِي فِيهَا بِسِرَاجٍ مُنِيرٍ وَ يَحْذُو فِيهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِينَ،
لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً وَ يُعْتِقَ فِيهَا رِقّاً
وَ يَصْدَعَ شَعْباً وَ يَشْعَبَ صَدْعاً، فِي سُتْرَةٍ عَنِ النَّاسِ
💎 لَا يُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ.
🕯 ثُمَّ لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَيْنِ النَّصْلَ تُجْلَى بِالتَّنْزِيلِ أَبْصَارُهُمْ وَ يُرْمَى بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهِمْ وَ يُغْبَقُونَ كَأْسَ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوحِ.
📜خطبه اى از آن حضرت علی(ع) به حوادث بزرگ اشارت دارد:
⬅️گاه به راست رفتند و گاه به چپ، ولى، راهشان راه ضلالت بود و دورى از طريق هدايت. پس، آنچه را كه آمدنى است و انتظارش مى رود به شتاب مطلبيد و هر چه را، كه فردا خواهد آورد، آمدنش را دير مشماريد.
⚠️ بسا كسى كه چيزى را به شتاب مى طلبد و، چون به آن رسد، آرزو كند كه اى كاش هرگز نرسيده بود.
‼️ چقدر امروز به سپيده فردا نزديك است.اى مردم، زمان فرا آمدن چيزهايى است كه شما را وعده داده اند. و نزديك است كه فتنه اى را، كه نمى دانيد چيست، ديدار نمايد.
🔅بدانيد، كه از ما هر كه آن را دريابد با چراغ روشنى كه در دست دارد، آن تاريكيها را طى كند و پاى به جاى پاى صالحان نهد،
تا بندهايى را كه بر گردنهاست بگشايد و اسيران را آزاد كند و جمعيت باطل را پريشان سازد و پراكندگان اهل صلاح را گرد آورد و اين كارها پوشيده از مردم به انجام رساند.
🕯آنكه در پى يافتن نشان اوست، هر چه به جستجويش كوشد، از او نشانى نيابد.
📝پس گروهى در كشاكش آن فتنه ها بصيرت خويش را چنان صيقل دهند كه آهنگر تيغه شمشير را. ديدگانش به نور قرآن جلا گيرد و تفسير قرآن گوشهايشان را نوازش دهد و هر شامگاه و بامداد جامهاى حكمت نوشند.
📚بخشی از خطبه 150نهج الباغه
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#انتظار
📜[15/129] أخبرني أبي،عن سدير الصيرفي قال:دخلت أنا و المفضّل بن عمر و داود بن كثير الرقي و أبو بصير و أبان بن تغلب على مولانا الصادق عليه السّلام
قال:إنّ اللّه تعالى ذكره أدار في القائم منّا ثلاثة أدارها لثلاثة من الرّسل،قدّر مولده تقدير مولد موسى عليه السّلام و قدّر غيبته تقدير غيبة عيسى عليه السّلام و قدّر إبطاءه تقدير إبطاء نوح عليه السّلام و جعل له من بعد ذلك عمر العبد الصّالح-أعني الخضر عليه السّلام-دليلا على عمره.
فقلنا:اكشف لنا يا ابن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله عن وجوه هذه المعاني.
🌠و أمّا إبطآء نوح عليه السّلام فإنّه لمّا استنزل العقوبة(من السّمآء)بعث اللّه إليه جبرئيل عليه السّلام معه سبع نويات فقال:يا نبيّ اللّه إنّ اللّه جلّ اسمه يقول لك:إنّ هؤلآء خلائقي و عبادي لست أبيدهم بصاعقة من صواعقي إلاّ بعد تأكيد الدّعوة،و إلزام الحجّة،فعاود اجتهادك في الدّعوة لقومك فإنّي مثيبك عليه،و اغرس هذا النّوي،فإنّ لك في نباتها و بلوغها و إدراكها إذا أثمرت الفرج و الخلاص،و بشّر بذلك من تبعك من المؤمنين.
فلمّا نبتت الأشجار و تأزّرت و تسوّقت و اغصنت وزها الثمر عليها بعد زمان طويل استنجز من اللّه العدة فأمره اللّه تعالى أن يغرس من نوى تلك الأشجار،و يعاود الصبر و الإجتهاد، و يؤكّد الحجّة على قومه،فأخبر بذلك الطّوآئف الّتي آمنت به فارتدّ منهم ثلاثمائة رجل و قالوا:لو كان ما يدّعيه نوح حقّا لما وقع في عدته خلف.
ثمّ إنّ اللّه تعالى لم يزل يأمره عند إدراكها كلّ مرّة أن يغرس تارة بعد أخرى إلى أن غرسها سبع مرّات،و ما زالت تلك الطوآئف من المؤمنين ترتدّ منهم طائفة بعد طائفة إلى أن عادوا إلى نيّف و سبعين رجلا،فأوحى اللّه-عزّ و جلّ-عند ذلك إليه و قال:الآن أسفر الصبح عن اللّيل لعينك حين صرّح الحقّ عن محضه و صفا الأمر للإيمان من الكدر بارتداد كلّ من كانت طينته خبيثة.
فلو أنّي أهلكت الكفّار و أبقيت من ارتدّ من الطوآئف الّتي كانت آمنت بك لما كنت صدّقت وعدي السّابق للمؤمنين الّذين أخلصوا لي التّوحيد من قومك و اعتصموا بحبل نبوّتك،بأن أستخلفهم في الأرض،و أمكّن لهم دينهم،و أبدّل خوفهم بالأمن،لكي تخلص العبادة لي بذهاب الشّكّ من قلوبهم.
و كيف يكون الإستخلاف و التمكين و بدل الخوف بالأمن منّي لهم،مع ما كنت أعلم من ضعف يقين الّذين ارتدّوا و خبث طينتهم،و سوء سرآئرهم الّتي كانت نتائج النّفاق و سنوخ الضلالة،فلو أنّهم تنسّموا من الملك الّذي أوتي المؤمنون وقت الإستخلاف إذا هلكت أعداؤهم(لنشقوا)روآئح صفاته،و لاستحكم(سرآئر)نفاقهم،و تأبّد خبال ضلالة قلوبهم و لكاشفوا إخوانهم بالعداوة،و حاربوهم على طلب الرئاسة،و التفرّد بالأمر و النهي عليهم، و كيف يكون التّمكين في الدّين و انتشار الأمر في المؤمنين مع إثارة الفتن و إيقاع الحروب كلاّ وَ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا.
💠قال الصادق عليه السّلام:و كذلك القائم عليه السّلام فإنّه تمتدّ غيبته ليصرّح الحقّ عن محضه،و يصفو الإيمان من الكدر بارتداد كلّ من كانت طينته خبيثة من الشّيعة الّذين يخشى عليهم النّفاق إذا أحسّوا بالإستخلاف و التّمكين و الأمن المنتشر في عهد القائم عليه السّلام.
قال المفضّل:فقلت:يابن رسول اللّه فإنّ النّواصب تزعم(أنّ)هذه الآية أنزلت في أبي بكر و عمر و عثمان و عليّ فقال:لا يهدى اللّه قلوب النّاصبة متى كان الدّين الّذي ارتضاه [اللّه و رسوله]متمكّنا بانتشار الأمن في الأمّة،و ذهاب الخوف من قلوبها،و ارتفاع الشّكّ من صدورها في عهد و احد من هؤلاء أو في عهد عليّ عليه السّلام،مع ارتداد المسلمين و الفتن الّتي كانت تثور في أيّامهم،و الحروب و الفتن الّتي كانت تشب بين الكفّار و بينهم،ثمّ تلا الصّادق عليه السّلام هذه الآية مثلا لإبطآء القائم عليه السّلام:
✨حَتّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا الآية.
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝سدير صيرفى گفته است:من و مفضل بن عمر و داوود بن كثير رقى و ابو بصير و ابان بن تغلب به محضر مبارك مولايمان امام صادق عليه السّلام رسيديم.
🌺حضرت فرمودند:خداوند تبارك و تعالى در مورد قائم ما كارى خواهد كرد كه در مورد سه تن از انبيا انجام داده است؛
تولد او را نظير تولد موسى مقدر فرمود،
غيبتش را مثل غيبت عيسى
و عمر طولانىاش را مثل عمر طولانى نوح قرار داده است
و عمر طولانى عبد صالح يعنى خضر عليه السّلام را دليل بر طول عمر ايشان قرار داده است.
عرض كرديم:اى پسر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله اين معانى را كه فرموديد[اگر صلاح مىدانيد] براى ما روشن بفرماييد.
💎و امّا طولانى بودن عمر نوح عليه السّلام،زمانى كه از خداوند متعال نزول عذاب آسمانى را طلب كرد،خداوند جبرئيل را فرستاد كه با خود هفت[دانه يا هسته درخت]داشت و گفت:اى پيامبر خدا!خداوند متعال مىفرمايد:اينها بندگان و مخلوقات من هستند و من با صاعقه[يا عذاب فورى]آنها را از بين نمىبرم،مگر اينكه دعوت به حقّ شده و در حقّ آنها اتمام حجّت شود.پس برگرد و همه تلاشت را در دعوت قومت[به توحيد]به كار ببند و من در مقابل آن به تو ثواب خواهم داد.اين دانهها را بكار،پس وقتى رشد كرد و به حدّ كمال رسيدند[تنومند شدند]و ميوه دادند،آنوقت زمان خلاصى و فرج است و مؤمنين و تابعينت را به آن بشارت بده.
وقتى كه آن دانهها روييد و درختانى با شاخ و برگ و تنومند شدند و ميوه هم دادند، آن هم پس از مدّت زمانى بسيار طولانى،[نوح]از خداوند وعدۀ خلاصى[از كفار]را مسألت كرد،پس خداوند تبارك و تعالى امر فرمود تا از هسته اين درختان هم بكارد و باز صبر و تلاش را از سر گيرد،صبر كند و تلاش كند[تا شايد قوم هدايت شوند] و حجّت را بر مردمش تمام كند.نوح،اين امر الهى را به افرادى كه به او ايمان آورده بودند خبر داد.امّا سيصد نفر از آنها مرتد شده و از ايمان خود برگشتند و گفتند:اگر آنچه نوح ادّعا مىكند حقّ و درست بود نمىبايست كه در وعده خودش تخلف كند.
خداوند تبارك و تعالى همواره او را امر مىكرد كه هسته درختان را بكارد تا هفت مرتبه نوح دانه درختان را كاشت[يا اينكه تا هفت نسل درختان اين كار را كرد]در اين مدّت گروههايى از مؤمنين،دستهدسته[و در طول اين زمان]از ايمان خود برگشتند تا اينكه فقط هفتاد و چند نفر از ياران نوح باقى ماندند،
💎پس خداوند در اين هنگام به نوح وحى فرستاده و فرمود:الآن سفيدى صبح از پس ظلمت شب در مقابل چشمان تو قرار گرفت،چراكه حقّ روشن شد و امر ايمان،صاف و بىغلوغش گرديد،و به واسطه ارتداد و روگردانى همه كسانى كه طينت خبيث و ناپاكى داشتند،از كدورت و ناصافى درآمد[قوم تو غربال شدند و كسانى ماندند كه طينت پاك داشتند].
❣پس چنانچه اين كفار را نابوده كرده و كسانى كه ظاهرا به تو ايمان آورده و سپس مرتد شدند را باقى مىگذاشتم،وعده سابقم به مؤمنين،درست و صادق نبود،مبنى بر اينكه[اگر]خود را براى توحيد،خالص كرده و به ريسمان نبوت تو چنگ زنند تا با زوال و نابودى شك و ترديد در قلبشان عبادت من خالص شود؛آنها را در زمين جانشين گذشتگان قرار داده و حاكميت بر دينشان را هم به آنها مىدهم و نيز ترسشان را به امنيت تبديل مىكنم.
🌺در اين حال چگونه مىشد مؤمنين را خليفه در زمين قرار دهم و آنان را تمكين بدهم و ترسشان را بدل به امنيت كنم،در حالىكه ضعف ايمان مرتدان و خبث طينت و بدى باطنشان را كه نتيجه نفاق و گمراهى آنها بود مىدانستم،پس اگر آنها به خلافتى كه بعد از هلاكت كافران به مؤمنين داده مىشود مىرسيدند،حتما بدى باطنشان را مستحكم مىكردند و با مؤمنين عداوت و دشمنى مىكردند و براى رسيدن به رياست با برادران مؤمن خود مىجنگيدند،پس چگونه تمكّن در دين و انتشار[امر توحيد]در ميان مؤمنين باوجود اين فتنهها و جنگ قدرتها به وجود مىآمد.بلكه هرگز[تمكن در دين واقع نمىشد]پس اينك«كشتى را به كمك ما و وحى ما بساز».
🌠امام صادق عليه السّلام فرمودند:وضعيت قائم ما هم همينطور است،ايام غيبتش آنقدر طولانى خواهد شد تا حقّ خالص مشخص شود و ايمان از كدورت و غبار[نفاق]با ارتداد و روگردانى تمامى كسانى كه طينت و باطنى خبيث دارند از ميان شيعيان ايشان كه خوف آن مىرود كه با خلافت و تمكين مؤمنين و امنيت ايشان و در عهد قائم عليه السّلام نفاقشان را آشكار كنند،جدا شوند.
💠مفضل گفت كه عرض كردم:ناصبىها خيال مىكنند كه اين آيه[يعنى آيهاى كه مشتمل بر تمكين و برقرارى حكومت دينى و تبديل خوف مؤمنين به امنيت باشد ١در شأن ابو بكر و عمر و عثمان و حضرت على عليه السّلام نازل شده است.امام صادق عليه السّلام فرمودند:
خداوند دلهاى ناصبيان را هدايت نكند،كجا دينى كه خدا و رسولش از آن راضى بوده به واسطه انتشار امنيت در ميان امّت و رفتن ترس از قلب آنها و زوال و نابودى شكّ از سينههاى آنها در عهد اين سه نفر و يا در عهد على عليه السّلام برقرار بوده و دين تمكن داشته است؟آنهم باتوجّه به اينكه بسيارى از مسلمين از دين روگردان شده و يا فتنهها و انقلاباتى كه در زمان آنها و على عليه السّلام بود و نيز جنگهايى كه بين آنها و كفار درمىگرفت.سپس امام صادق عليه السّلام از باب مثال و براى[فهم]طولانى شدن غيبت امام زمان عليه السّلام اين آيه را قرائت فرمودند:«وقتى كه پيامبران از هدايت يافتن امّت مأيوس گرديدند و گمان كردند كه امّت ايشان را تكذيب كردند،يارى ما به ايشان رسيد».[یوسف/110]
📚 کتاب الغیبة، صفحه 333
شیخ طوسی
@Aldolatahalzahraeyah
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ #استاد_شجاعی
🔸 تنها فاکتوری که باهاش جایگاه هر فرد در دستگاه و دولت کریمه امام زمان علیهالسلام مشخص میشه!