خم ابرو.mp3
6.34M
🔶 جمال و جلال الهی
خمی که ابروی شوخ تو در کمان انداخت
به قصد جان من زار ناتوان انداخت
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
20 اردیبهشت ۹۷
📚 کتاب ثمرات حیات(یادداشتهای جلسات اخلاقی-عرفانی علامه طباطبایی)، علی سعادتپرور(پهلوانی تهرانی)، جلد اول
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
🔶 عبادت به جز خلوت و انس نیست
بالاترین نگاهی که میتوان به امام معصوم(ع) داشت، این است که ایشان را به عنوان عبد کامل ببینیم. امام(ع) دوست دارد ما او را عبد ببینیم؛ فرمود «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى» (امام باقر-ع- الکافي، جلد۱، صفحه۱۴۵)، «بنا» یعنی به عبادت ما؛ یعنی به بندگی ما خدا عبادت میشود و شناخته میشود ... نوع مؤمنین خدا را به انگیزههای شهوی میخواهند؛ هم خدا را میخواهند، هم خرما را؛ بعضی برای قدرت میخواهند، بعضی شهرت، بعضی برای علم، بعضی برای مکاشفات روحانی؛ اما معصوم(ع) میفرماید: «وَ لَكِنِّي أَعْبُدُهُ حُبّاً لَهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَتِلْكَ عِبَادَةُ اَلْكِرَامِ» (تفسير الصافي، جلد۳، صفحه۳۵۳) من خدا را دوست دارم، چون خدا دوستداشتنی است؛ حاضرم خودم را فدایش کنم.
اگر انسان به این نگاه برسد که امام عبد است، پس من هم باید عبد باشم؛ هیچ چیز دیگری برایش مهم نیست؛ ثروت برایش مهم نیست، داد داد، نداد نداد؛ عمر داد، داد؛ نداد، نداد ... اگر عرصهی {امتحان} پیش بیاد، چقدر حاضریم آبرو بدهیم؟ من به خودم که نگاه میکنم میبینم توان اینکه آبرو خرج کنم، ندارم! در این امتحانات است که حقیقت انسان بروز پیدا میکند تا بفهمد خواستنهایش صاف نیست.
فرق بین معصوم و غیر معصوم در عبودیت، این است که معصوم(ع) خلوت با خدا را انتخاب میکند. یعنی به خلوت با خدا اصالت میدهد؛ و به قدر ضرورت به اشتغالات میپردازد. در حالیکه ما اول به اشتغالات میپردازیم و به قدر ضرورت به عبادت و خلوت مشغول میشویم.
این عبارت مشهور که گفته میشود «عبادت به جز خدمت خلق نیست» {ساختهی ماست}؛ ولی اهلبیت(ع) میفرمایند که عبادت به جز انس با خدا نیست. به همین خاطر اهلبیت نوعا به قدر ضرورت به عرصههای اجتماعی ورود پیدا میکردند؛ و فرمودند: «إِلَهِي أَمَرْتَ بِالرُّجُوعِ إِلَى اَلْآثَارِ» (امام حسین-ع- در دعای عرفه) چون امر کردی میروم، وإلا نمیخواهم خلوتم را بر هم بزنم. خلوت اهلبیت(ع) با خداوند متعال، خلوت بدون حجاب است: « خَلَقَكُمُ اَللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِينَ» (امام هادی-ع- در زیارت جامعه کبیرة)؛ با این حال شوقِ امتثال امر که از جانب خداوند متعال میرسد را به این خلوت ترجیح میدهند.
در عرصه عمل نیز فرق ما و اهلبیت(ع) این است که ایشان خودشان را ارزانی دیگران میکنند «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» (سوره شعراء،آیه۳) نزدیک است که خودت را فدا کنی! بیش از این لازم نیست... ولی ما میخواهیم همه را فدای خودمان بکنیم. ما وقتی در عرصه عمل ورود میکنیم، معمولا با افرادی انس پیدا میکنیم که احترام بیشتری به ما میگذارند.
بنابراین دو فرق ریشهای ما با اهلبیت(ع)، یکی این است که ایشان به مجالس و اجتماعات میروند به قدر ضرورت؛ ولی ما این مجالس را ترک نمیکنیم مگر به ضرورت! فرق بعدی هم این است که ایشان در عرصههای اجتماعی میروند تا {خدمت واقعی} خودشان را عرضه کنند، ولی ما میرویم تا همه به ما خدمت کنند!
لذا اگر کسی به دنبال بندگی هست، باید ببیند چقدر به دنبال انس و خلوت با خداست، و چقدر به دنبال اشتغالات و خدمت در جلوت است. البته خدمت کردن بهتر از خدمت نکردن است؛ ولی هدف از خلقت خدمت کردن نیست، بلکه انس و خلوت است. در خدمت کردن هم دقت کنیم که ما خادم باشیم، نه دیگران به ما خدمت کنند. ملاکش هم این است که ببینم چقدر بذل و بخشش میکنیم، و چقدر جذب{جمع} میکنیم. و این میسر نمیشود مگر به شناخت نفس؛ اینکه در عیوب دیگران به دنبال عیب خودمان باشیم. مثلا اگر شخص متکبری را میبینیم –مثلا ترامپ- ببنیم چه زوایایی از تکبر او را در خودمان سراغ داریم...
📂 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
یقظه.mp3
10.02M
🔶 حکایت هزار «من» در کوچه بازار دنیا
«إِلَهِی لَمْ یَکُنْ لِی حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِیَتِکَ إلاَّ فِی وَقْتٍ أَیْقَظْتَنِی لِمَحَبَّتِکَ»
#مناجاتشعبانیه
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
۲۰ اردیبهشت ۹۷
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
فرار کنید به سوی خدا.mp3
9.41M
🔶 فرار کنید به سوی خدا
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ ۚ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ» (سوره توبه، آیه۳۸)
📚 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔶 فرار کنید به سوی خدا «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِ
💡 حکایتی که در انتهای سخن به آن اشاره شد:
خشکسالی امان مردم تهران را بریده بود. استغاثهٔ مؤمنین و نمازهای باران نیز اثری نداشت. استیصال و شدت اضطرار همهٔ اهالی بازار آن روز تهران و محلههای جنوب شهر را بار دیگر به طرف بیابان پیرامون گورستان چهارده معصوم، بیرون دروازه شاه عبدالعظیم(ع) کشاند تا مجدداً برای جلب رحمت پروردگار دست به دعا بردارند.
اما ناگهان جماعت مشاهده میکنند که «لوطی صالح» با تنبکی در دست، سرش را رو به سوی آسمان بلند کرده، تنبک مینوازد و میخواند:
به حق مویه داران، به اشک میگساران
به شرم زشتکاران، بر ما ببار تو باران
و نیز :
نم نم باران بر می خواران خوش است
رحمت حق بر گنهکاران خوش است
در این میان جماعت نیز با او همراه شده و همین اشعار را زمزمه کردند. اندکی نگذشت که ریزش بارانی که هر دم شدت میگرفت، جماعت را به وجد آورد؛
و اینگونه بود که نام #لوطیصالح و اخلاصش در صفحات تاریخ مردم تهران ماندگار شد و کوچه «گذر لوطی صالح» در جنوب بازار بینالحرمین پس از گذشت ۲۰۰ سال همچنان یادمانی از اوست.
مدرسه معارف علامه طباطبایی
💡شیوهی عملی «بازگشت به خویشتن» و «توجه به نفس» در نماز چیست؟ هر کس در وجود خودش متوجه میشود که یک
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
🔶 آدمی که عقل ندارد، ناآرام است
امام معصوم(ع) بالاترین مرتبه علم را دارد، اصلاً «عصمت» یعنی بالاترین مرتبه علم؛ نه این که {چون} معصوماند، اختیار ندارند و نمیتوانند گناه بکنند. یکی از علل گریههای اهل بیت(ع) هم همین است؛ چون میدانند تا آخرین لحظه اختیار دارند. میدانند تا آخرین لحظه احتمال لغزش برایشان هست. احتمالش را نمیشود نفی کرد؛ بلکه به خاطر علمی که دارند و بالاترین علم را دارند، شدت پرهیز را هم دارند. یکی از مراتب «عصمت» همین است. میفرماید «فُزتُ وَ رَبِّ الکَعبَة» یعنی دیگر تمام شد، پیروز بیرون آمدم، فائز شدم.
امّسلمه دید پیامبر(ص) گریه میکنند، به ایشان عرض کرد: «لِیَغفِرَ لَکَ اللهُ ما تَقدَّمَ مِن ذَنبِکَ وَ ما تَأخَّر»(سوره فتح، آیه۲) در شأن شما نازل شده است؛ برای چه گریه میکنید؟ حضرت فرمود: «خدا برادرم حضرت یونس را یک لحظه به خودش واگذار کرد.» -ظاهراً این نقل از امام صادق(ع) است- به حضرت عرض میکنند: «آیا حضرت یونس کافر شد؟» حضرت فرمود: نه کافر نشد، «وَ لَکِنَّ المَوتَ عَلَی تِلکَ الحَالِ هَلاکٌ.» خود حضرت هم میفرمود: «لا تَکِلنِی إلَی نَفسِی طَرفَةَ عَینٍ أبَداً، لا أقَلَّ مِن ذَلکَ وَ لا أکثَر» (الکافی -ط-الاسلامیة- ج۲، ص۵۸۱). خیلی تعبیر لطیفی از امام صادق(ع) است، کمتر از یک چشم به هم زدن مرا به خودم وامگذار. «لا أقَلَّ مِن ذَلِکَ وَ لا أکثَر».
اگر عقلانیت نباشد، اعمال ظاهری غلظت حجاب را بیشتر میکند. «اِذا تَقَرَّبَ النَّاس بِالصَّلاةِ وَ الصِّیَامِ وَ الزَّکَوة، تَقَرَّب إلَیهِ بِالعَقل.»( مشکاةالانوار، ص۲۵۱) وقتی مردم با اعمال عبادی خودشان را دارند نزدیک میکنند، تو با عقل، خودت را نزدیک کن. «اِذا تَقَرَّبَ النَّاس بِالنَّوافِل، تَقَرَّب إلَیهِ بِالفَرَائِض.» مردم وقتی با نوافل میخواهند خود را برسانند، تو با فرائض، خودت را نزدیک کن. آن أهمّ(مهمتر) است.
یک تعبیر دیگری هم در بحار هست که حضرت میفرمایند: اکثر مردم دنبال «فُضُول» هستند و عاقل به دنبال «اُصُول» است. مردم نوعاً به دنبال آن چیزهایی که فضل و زیادی هست میروند، نه دنبال اصل. به فروعات بیشتر اهمیت میدهند تا به اصول: «فَإنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ یَطلُبُونَ الفُضُولَ وَ یَضَعُونَ الاُصُول» طالب فضول و زیادیها هستند. در فارسی هم میگویند فضولی نکن یعنی زیادهخواهی نکن. نوع مردم طالب زیادیها هستند و اصول را کنار میگذارند.
عجیب این است که درباره امور مالی هم اهل بیت عصمت و طهارت، گریه مردم و فریادشان از فقر و گرانی و مشکلات را از زیادهخواهی میدانند؛ «إنَّمَا یَبکُونَ عَلَی الفُضُول»؛ گریههایشان برای زیادهخواهیهای آنها است. و إلا خدای متعال میفرماید: «ما مِن دَابَّةٍ فِی الأرضِ إلا عَلَی اللهِ رِزقُها»(سوره هود، آیه۶) هیچکس را معطل نمیگذارد. گریهها برای زیادهخواهیهاست. چرا تلویزیونمان این طور است؟ چرا فرشمان این قدر است؟ چرا پول دانشگاه بچهمان جور نمیشود؟ چرا نمیتوانیم مثل دیگران زندگی کنیم؟ {اینها} زیادهخواهیهای ماست، و إلا خدا اصل را ضامن شده است. یک کشور هم همینطور است. در روایت است که آدمی که عالم و عاقل است، رأس علم و رأس عقل او قناعت است. گریهشان به خاطر قوت نیست، به خاطر زیادهخواهی است. قوت ما را خدا ضامن شده است. قبل از این که به دنیا بیاییم، شیر مادر را آماده کرده است.
آدمی که عقل ندارد، ناآرام است. آرامش هرکس به مقدار عقلانیت اوست. در روایات داریم که ثواب و عقاب براساس عقل است: «بِکَ اُثِیبُ وَ بِکَ اُعاقِبُ».
خدا رحمت کند آشیخ یحیی انصاری را -شب جمعه است، ذکر خیر اولیای خدا میشود، «عِندَ ذِکرِ الصَّالِحِینَ تَنزِلُ الرَّحمَة»- ایشان را به یکی از مدارس علمیه برای سخنرانی دعوت کرده بودند؛ ورودی مدرسه نوشته بود: «درس اخلاق آیتالله انصاری». این عبارت را که دیده بود، گریه کرده بود و برگشته بود. میترسند؛ وحشت دارند. دستخطشان را هم اگر اشتباه نکنم دیدم که نوشته بودند: «روی جنازه(کفن) من بنویسید: غلامِ حسین(ع) مُرد.»
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
مرگ چگونه است؟.mp3
2.76M
🔶 مرگ چگونه است؟
«إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ» (سوره بقره،آیه۱۶۶)
#مرگـانقطاع
📂 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینرحیمی
کانال تلگرام آقای رحیمی: https://t.me/mh_rahimi
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
37.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 بیان خاطراتی از حیات علامه طباطبایی(ره) در تبریز، توسط فرزندشان مرحوم سیدعبدالباقی
#زندگینامهـعلامه #خاطراتـتبریز
🔗 Allaameh.ir
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔶 عبادت به جز خلوت و انس نیست بالاترین نگاهی که میتوان به امام معصوم(ع) داشت، این است که ایشان را
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
🔶 حساب بسیار دقیق ریاضی
مؤمن مراتب دارد، چون ایمان مراتب دارد. در مراتب ایمان هر فردی، خداوند راههای حساب و کتابش را میبندد. خداوند متعال میخواهد مدبر بودن و محیط بودن و «مِن حَیْثُ لایَحْتَسِب» را به طرق مختلف نشان بدهد. کارمندی را در نظر بگیرید که حقوق ثابتی دارد و خرج زندگی را براساس آن مدیریت میکند؛ خداوند متعال وقتی میبیند او آرامشی پیدا کرده و تکیهاش بر آن حقوق ماهانه است؛ این آرامش را مختل میکند تا به او بفهماند که روزی دست من است. آن کارمند روی حساب و کتاب خودش، روی آن حقوق حساب باز کرده، خداوند هم میگوید خیال کردی که ثابت است، حالا من برای آن حساب آنقدر خرج میتراشم تا بفهمی که روزی از جای دیگری باید بیاید؛ اینهایی که تو رویش حساب باز کردی، آنقدر چاله باز میکنم تا تو به این مهم برسی که روزی از جایی که حسابش را نمیکنی میرسد.
مثال دیگرش همین بیماری «کرونا» است. باور من این است –استنباط خودم از آیات و روایات را عرض میکنم- که به قطع و یقین، چیزی بدتر از کرونا در پیش داریم. چون خداوند این ویروس را قرار داده تا باعث تنبه ما شود، ولی ما همهاش به دنبال پیشگیری هستیم. مثل اینکه برای کسی که خواب است، ساعت میگذارند تا بیدار شود؛ حالا اگر او ساعت را بشکند، چه کسی ضرر میکند؟!
تعبیر امام کاظم(ع) که به هارون الرشید گفتند این است: «أَنَّ اَلدِّينِ كُلَّهُ حِسَابٌ»(المناقب، جلد۴، صفحه۳۱۲) یعنی خداوند تبارک و تعالی حسابگر است، تو در برابر حسابگری خداوند، میخواهی حساب باز کنی؟ من اینها را بر هم میزنم. مثالش همین شرایط ماست؛ ما خیال میکنیم اگر ماسک و دستکش و فاصله اجتماعی را رعایت کنیم، دیگر مبتلا نخواهیم شد! نمیگویم نباشد یا رعایت نکنیم، ولی مثل اینکه درختی که ریشهاش آفتزده را بخواهیم با حرس شاخ و برگ درمان کنیم...
امام صادق(ع) میفرماید: «نَزَلَ بِهِ مِنَ اَلْبَلاَءِ اَلْمُنْتَظَرِ أَبَداً حَتَّى يَحْسُنَ صَبْرُهُ وَ عَزَاؤُهُ»(بحارالأنوار، جلد۶۸، صفحه۹۴)؛ به هیچ بلایی دچار نمیشوید، مگر اینکه بلای بزرگتری در انتظار شما خواهد بود؛ إلا اینکه از آن بلا حُسن استفاده را در صبر و شکیبایی ببرید.
امام کاظم(ع) فرمود: «أَيَّامُ اَلصِّحَّةِ مَحْسُوبَةٌ وَ أَيَّامُ اَلْعِلَّةِ مَحْسُوبَةٌ وَ لاَ يَزِيدُ هَذِهِ وَ لاَ يَنْقُصُ هَذِهِ»(مستدرک الوسائل، جلد۲، صفحه۶۵)؛ مریضی بر اساس حساب بسیار دقیقی میآید و سلامت هم روی حساب دقیقی میآید. یعنی اگه کرونا میآید، خداوند تبارک و تعالی، دقیقا مشخص کرده که این باید شش ماه یا یک سال باشد، تغییر ناپذیر است؛ إلا اینکه –خداوند از زبان اهلبیت(ع) راهش را بیان کرده- إلا اینکه گشایش را از کسی بخواهید که خودش ایجاد کرده است. «يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ اَلْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ اَلْفَرَجِ»(دعای هفتم صحیفه سجادیه) التماس را باید از خودش کرد تا از این بنبست خارج شوید؛ اگر به گشایش میخواهید برسید.
«یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ اَلْمَكَارِهِ» حل و باز شدن به خودش است، چون خودش این مشکلات و مکروهات را گره زده است.
بنابراین حضرت می فرماید «أَيَّامُ اَلْعِلَّةِ مَحْسُوبَةٌ»؛ این بیماری براساس حساب بسیار دقیق ریاضی، و اعداد و ارقام معین ایجاد شده، -اعداد و ارقام یعنی اعمال- و این تقدیرات انعکاس اعمال شماست.
ادامه دارد ...
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔶 حساب بسیار دقیق ریاضی مؤمن مراتب دارد، چون ایمان مراتب دارد. در مراتب ایمان هر فردی، خداوند را
🔶 حساب بسیار دقیق ریاضی
بخش دوم
«إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ»(سوره رعد، آیه۱۱) تا خودمون تغییر نکنیم... بر اساس اعداد و ارقام دقیق ریاضی عرض میکنم؛ شخصی و خانوادگی و اجتماعی هم ندارد.
«إِذَا فَشَا اَلزِّنَا كَثُرَتِ اَلزَّلاَزِلُ» (وسائلالشیعة، جلد۸، صفحه۱۳)؛ اگر اعتقاد داریم که خداوندْ حقیقتِ پنهانِ مجرّد است، و زبانی دارد که امام هست؛ امام میفرماید مبنای زلزله زناست؛ زکات ندهید باران نمیبارد؛ دروغ بگویید حاکمان بد بر شما مسلط میشوند... اینکه رئیسجمهورتان یا نمایندهتان چه کسی باشد، دقیقا بر اساس شخصیت اجتماعی خودتان رقم میخورد. عرض کردم روی حساب و کتاب دقیق ریاضی است؛ بدون اینکه ذرهای پس و پیش شود. لذا وقتی میبینیم اجتماع جهانی در سرگردانی است؛ کشور و شهر هم سرگردان است؛ خانواده هم ... پس لااقل خودمان را بپاییم! خودم که میتوانم رابطهام را با او محکم میکنم؛ که فرمود اگر چنین کنی، مشکلاتت حل میشود.
بارها عرض شد {حدیث قدسی} : «قُلُوبُ اَلْمُلُوكِ بِيَدِي ... تُوبُوا إِلَيَّ أَعْطِفْ قُلُوبَهُمْ عَلَيْكُمْ.»(بحارالأنوار، جلد۷۲، صفحه۳۴۰) دلهای ملوک و سردمداران در دست من است، به من برگردید تا دلهای آنان را بسوی شما معطوف کنم.
«عُمَّالُكُمْ أَعْمَالُكُمْ كَمَا تَكُونُونَ يُوَلَّى عَلَيْكُمْ.» اعمال شما نمایندههای شما را شکل میدهند؛ نه اینکه شما در انتخابات شرکت کنید و آنها را انتخاب کنید؛ نه، این ظاهر قضیه است. شخصیت اجتماع را در شخصیت نمایندگان و مسئولین میتوان جستجو کرد. اگر نمایندگان اهل خلاف و سیاستزدگی باشند، دیانتشان کم باشد، رابطههایشان براساس سیاست و حزب باشد، نه براساس دین؛ معلوم میشود که مردم رابطههایشان مشکل دارد. از آن طرف رابطهها سالم باشد، نمایندهها و وزرا هم سالم میشوند.
خودمان نسبت به حرمها بیاعتنا هستیم که مسئولین چنین تصمیمی میگیرند و حکم به بستن حرمها میدهند؛ چون انعکاس اعمال ما هستند...
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom