eitaa logo
مدرسه معارف علامه طباطبایی
879 دنبال‌کننده
103 عکس
141 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 عالم اختیار یکی از کلیدی‌ترین روایاتی که در فهم قرآن، در فهم روایات، در فهم ادعیه معصومین علیهم‌السلام، خیلی گویاست؛ این است: «أَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اَلْحَلِيمَ اَلْعَلِيمَ إِنَّمَا غَضَبُهُ عَلَى مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ رِضَاهُ وَ إِنَّمَا يَمْنَعُ مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ عَطَاهُ وَ إِنَّمَا يُضِلُّ مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ هُدَاهُ»{امام جواد(ع)، الکافي، جلد۸، صفحه۵۲} خدا کسی را گمراه می‌کند که هدایت نمی‌خواهد... عالم، عالم اختیار است. «إِنَّمَا يُضِلُّ مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ هُدَاهُ» خداوند کسی را گمراه می‌کند که هدایت را نخواهد، و وقتی که هدایت هادی را نخواست، «إِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» او هم (اثر ندارد)، حتی اگر نماز بخواند؛ چون هادی را صدا نمی‌کند. او آن هادی‌ای را طلب می‌کند که خودش می‌خواهد. آیه شریفه هست: «فَاسْتَحَبُّوا الْعَمَى عَلَى الْهُدَى»{سوره فصلت، آیه ۱۷}، او کوری را دوست دارد. هدایت را دوست ندارد؛ آنجا دنبال یک کسی می‌گردد که طرفِ سرپرستی او برود. شیطان می‌گوید که بیا من به عهده می‌گیرم. آیه قرآن هست که می‌فرماید «إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ‌» {سوره نحل، آیه۱۰۰} سلطنت شیطان برای کسی است که می‌خواهد تحت ولایت شیطان برود. آیه شریفه‌ هست که اینها را به غَیّ و انحراف مددشان می‌کنند: «وَ إِخْوَانُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِي الغَيِّ ثُمَّ لاَ يُقْصِرُونَ» {سوره اعراف، آیه۲۰۲} در گمراهی و انحراف و پستی و اینها، شیطان می‌آید و مدد می‌کند؛ چون مدد خدا را نمی‌خواهد. « إِنَّمَا غَضَبُهُ عَلَى مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ رِضَاهُ» خدا به کسی غضب می‌کند که می‌گوید رضای تو را نمی‌خواهم. فرض بگیرید که قرآن جلوه رضایت‌مندی خدا است؛ اگر با قرآن انس بگیرد و از قرآن هدایت بخواهد، او را به مراتب رضایت سوق می‌دهد. (ولی) می‌گوید من اصلاً نمی‌خواهم، از قرآن تنفر دارم. سر مبارک امام حسین سلام‌الله علیه را که پیش یزید لعنةالله علیه بردند، در روایت هست که یزید یک حالت انزجار و تنفّر (پیدا کرد) و بوی امام حسین علیه‌السلام او را اذیت می‌کرد؛ زود مجلس را ترک کرد، نتوانست. آنهایی که در مسجد (نمی‌روند)، آیه قرآن هست: « وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ» {سوره بقره، آیه۱۱۴} ذیلش (در تفسیر) هست که آن کسی که سنخیت ندارد نسبت به مسجد، این دوست دارد که زودتر برود بیرون؛ «إِلَّا خَائِفِينَ» خوف دارد اصلاً؛ مسجد می‌رود ناراحت است؛ مثل بچه‌ای که بابایش مسجد می‌بردش، مدام می‌گوید که کی برویم بیرون؟ کی نماز تمام می‌شود؟ چون سنخیت ندارد با مراتب عبودیت؛ البته بچه بخاطر آن علقه‌های کودکی (چنین می‌کند)، وگرنه اهل‌بیت علیهم‌السلام فرمودند به بچه‌ها احترام کنید، لطف کنید، چون اینها تازه از عالم ملکوت آمدند؛ به آن عالم آشنا هستند، جلوه‌های آن عالم هستند. ولی به اقتضای بچّه‌گی (مسجد را دوست ندارد)، ولی آنها نه، وقتی وارد مسجد می‌شوند، اصلاً یک حالت خوف برایشان می‌آید، می‌خواهند که زودتر بروند. 📂 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
💡 اسلام همان‌طور که مکرر گفته‌ایم «دینِ عمل است، نه دینِ حرف»؛ و شریعت کوشش است، نه فرض؛ و مسلمانان به این درجه از انحطاط و سقوط اخلاقی و فرهنگی نرسیدند، مگر به خاطر همین که به انجام تشریفات ظاهری اکتفا نموده و از «روحِ دین و باطن آن‌» بی‌خبر ماندند. 📚 المیزان ، علامه طباطبایی ، جلد۲، صفحه ۳۵۳ 📢 کانال «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را در پیام‌رسان «بله» دنبال کنید:‌ https://ble.ir/allaamehwisdom
خم ابرو.mp3
6.34M
🔶 جمال و جلال الهی خمی که ابروی شوخ تو در کمان انداخت به قصد جان من زار ناتوان انداخت 📂 بخشی از بیانات استاد 20 اردیبهشت ۹۷ 📚 کتاب ثمرات حیات(یادداشت‌های جلسات اخلاقی-عرفانی علامه طباطبایی)، علی‌ سعادت‌پرور(پهلوانی‌ تهرانی)، جلد اول 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
🔶 عبادت به جز خلوت و انس نیست بالاترین نگاهی که می‌توان به امام معصوم(ع) داشت، این است که ایشان را به عنوان عبد کامل ببینیم. امام(ع) دوست دارد ما او را عبد ببینیم؛ فرمود «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى» (امام باقر-ع- الکافي، جلد۱، صفحه۱۴۵)، «بنا» یعنی به عبادت ما؛ یعنی به بندگی ما خدا عبادت می‌شود و شناخته می‌شود ... نوع مؤمنین خدا را به انگیزه‌های شهوی می‌خواهند؛ هم خدا را می‌خواهند، هم خرما را؛ بعضی برای قدرت می‌خواهند،‌ بعضی شهرت، بعضی برای علم، بعضی برای مکاشفات روحانی؛ اما معصوم(ع) می‌فرماید: «وَ لَكِنِّي أَعْبُدُهُ حُبّاً لَهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَتِلْكَ عِبَادَةُ اَلْكِرَامِ» (تفسير الصافي، جلد۳، صفحه۳۵۳) من خدا را دوست دارم، چون خدا دوست‌داشتنی است؛ حاضرم خودم را فدایش کنم. اگر انسان به این نگاه برسد که امام عبد است، پس من هم باید عبد باشم؛ هیچ چیز دیگری برایش مهم نیست؛ ثروت برایش مهم نیست، داد داد، نداد نداد؛ عمر داد، داد؛ نداد، نداد ... اگر عرصه‌ی {امتحان} پیش بیاد، چقدر حاضریم آبرو بدهیم؟ من به خودم که نگاه می‌کنم می‌بینم توان اینکه آبرو خرج کنم، ندارم! در این امتحانات است که حقیقت انسان بروز پیدا می‌کند تا بفهمد خواستن‌هایش صاف نیست. فرق بین معصوم و غیر معصوم در عبودیت، این است که معصوم(ع) خلوت با خدا را انتخاب می‌کند. یعنی به خلوت با خدا اصالت می‌دهد؛ و به قدر ضرورت به اشتغالات می‌پردازد. در حالیکه ما اول به اشتغالات می‌پردازیم و به قدر ضرورت به عبادت و خلوت مشغول می‌شویم. این عبارت مشهور که گفته می‌شود «عبادت به جز خدمت خلق نیست» {ساخته‌ی ماست}؛ ولی اهل‌بیت(ع) می‌فرمایند که عبادت به جز انس با خدا نیست. به همین خاطر اهل‌بیت نوعا به قدر ضرورت به عرصه‌های اجتماعی ورود پیدا می‌کردند؛ و فرمودند: «إِلَهِي أَمَرْتَ بِالرُّجُوعِ إِلَى اَلْآثَارِ» (امام‌ حسین-ع- در دعای عرفه) چون امر کردی می‌روم، وإلا نمی‌خواهم خلوتم را بر هم بزنم. خلوت اهل‌بیت(ع) با خداوند متعال، خلوت بدون حجاب است: « خَلَقَكُمُ اَللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِينَ» (امام هادی-ع- در زیارت جامعه کبیرة)؛ با این حال شوقِ امتثال امر که از جانب خداوند متعال می‌رسد را به این خلوت ترجیح می‌دهند. در عرصه عمل نیز فرق ما و اهل‌بیت(ع) این است که ایشان خودشان را ارزانی دیگران می‌کنند «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» (سوره شعراء،آیه۳) نزدیک است که خودت را فدا کنی! بیش از این لازم نیست... ولی ما می‌خواهیم همه را فدای خودمان بکنیم. ما وقتی در عرصه عمل ورود می‌کنیم، معمولا با افرادی انس پیدا می‌کنیم که احترام بیشتری به ما می‌گذارند. بنابراین دو فرق ریشه‌ای ما با اهل‌بیت(ع)، یکی این است که ایشان به مجالس و اجتماعات می‌روند به قدر ضرورت؛ ولی ما این مجالس را ترک نمی‌کنیم مگر به ضرورت! فرق بعدی هم این است که ایشان در عرصه‌‌های اجتماعی می‌روند تا {خدمت واقعی} خودشان را عرضه کنند، ولی ما می‌رویم تا همه به ما خدمت کنند! لذا اگر کسی به دنبال بندگی هست، باید ببیند چقدر به دنبال انس و خلوت با خداست، و چقدر به دنبال اشتغالات و خدمت در جلوت است. البته خدمت کردن بهتر از خدمت نکردن است؛ ولی هدف از خلقت خدمت کردن نیست، بلکه انس و خلوت است. در خدمت کردن هم دقت کنیم که ما خادم باشیم، نه دیگران به ما خدمت کنند. ملاکش هم این است که ببینم چقدر بذل و بخشش می‌کنیم، و چقدر جذب{جمع} می‌کنیم. و این میسر نمی‌شود مگر به شناخت نفس؛ اینکه در عیوب دیگران به دنبال عیب خودمان باشیم. مثلا اگر شخص متکبری را می‌بینیم –مثلا ترامپ- ببنیم چه زوایایی از تکبر او را در خودمان سراغ داریم... 📂 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
یقظه.mp3
10.02M
🔶 حکایت هزار «من» در کوچه بازار دنیا «إِلَهِی لَمْ یَکُنْ لِی حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِیَتِکَ إلاَّ فِی وَقْتٍ أَیْقَظْتَنِی لِمَحَبَّتِکَ» 📂 بخشی از بیانات استاد ۲۰ اردیبهشت ۹۷ 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
فرار کنید به سوی خدا.mp3
9.41M
🔶 فرار کنید به سوی خدا «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ ۚ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ» (سوره توبه، آیه۳۸) 📚 بخشی از بیانات آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔶 فرار کنید به سوی خدا «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِ
💡 حکایتی که در انتهای سخن به آن اشاره شد: خشکسالی امان مردم تهران را بریده بود. استغاثهٔ مؤمنین و نمازهای باران نیز اثری نداشت. استیصال و شدت اضطرار همهٔ اهالی بازار آن روز تهران و محله‌های جنوب شهر را بار دیگر به طرف بیابان پیرامون گورستان چهارده معصوم، بیرون دروازه شاه عبدالعظیم(ع) کشاند تا مجدداً برای جلب رحمت پروردگار دست به دعا بردارند. اما ناگهان جماعت مشاهده می‌کنند که «لوطی‌ صالح» با تنبکی در دست، سرش را رو به سوی آسمان بلند کرده، تنبک می‌نوازد و می‌خواند: به حق مویه داران، به اشک میگساران به شرم زشتکاران، بر ما ببار تو باران و نیز : نم نم باران بر می خواران خوش است رحمت حق بر گنهکاران خوش است در این میان جماعت نیز با او همراه شده و همین اشعار را زمزمه کردند. اندکی نگذشت که ریزش بارانی که هر دم شدت می‌گرفت، جماعت را به وجد آورد؛ و اینگونه بود که نام و اخلاصش در صفحات تاریخ مردم تهران ماندگار شد و کوچه «گذر لوطی صالح» در جنوب بازار بین‌الحرمین پس از گذشت ۲۰۰ سال همچنان یادمانی از اوست.
🔶 آدمی که عقل ندارد، ناآرام است امام معصوم(ع) بالاترین مرتبه علم را دارد، اصلاً «عصمت» یعنی بالاترین مرتبه علم؛ نه این که {چون} معصوم‌اند، اختیار ندارند و نمی‌توانند گناه بکنند. یکی از علل گریه‌های اهل بیت(ع) هم همین است؛ چون می‌دانند تا آخرین لحظه اختیار دارند. می‌دانند تا آخرین لحظه احتمال لغزش برایشان هست. احتمالش را نمی‌شود نفی کرد؛ بلکه به خاطر علمی که دارند و بالاترین علم را دارند، شدت پرهیز را هم دارند. یکی از مراتب «عصمت» همین است. می‌فرماید «فُزتُ وَ رَبِّ الکَعبَة» یعنی دیگر تمام شد، پیروز بیرون آمدم، فائز شدم. امّ‌سلمه دید پیامبر(ص) گریه می‌کنند، به ایشان عرض کرد: «لِیَغفِرَ لَکَ اللهُ ما تَقدَّمَ مِن ذَنبِکَ وَ ما تَأخَّر»(سوره فتح، آیه۲) در شأن شما نازل شده است؛ برای چه گریه می‌کنید؟ حضرت فرمود: «خدا برادرم حضرت یونس را یک لحظه به خودش واگذار کرد.» -ظاهراً این نقل از امام صادق(ع) است- به حضرت عرض می‌کنند: «آیا حضرت یونس کافر شد؟» حضرت فرمود: نه کافر نشد، «وَ لَکِنَّ المَوتَ عَلَی تِلکَ الحَالِ هَلاکٌ.» خود حضرت هم می‌فرمود: «لا تَکِلنِی إلَی نَفسِی طَرفَةَ عَینٍ أبَداً، لا أقَلَّ مِن ذَلکَ وَ لا أکثَر» (الکافی -ط-الاسلامیة- ج۲، ص۵۸۱). خیلی تعبیر لطیفی از امام صادق(ع) است، کمتر از یک چشم به هم زدن مرا به خودم وامگذار. «لا أقَلَّ مِن ذَلِکَ وَ لا أکثَر». اگر عقلانیت نباشد، اعمال ظاهری غلظت حجاب را بیشتر می‌کند. «اِذا تَقَرَّبَ النَّاس بِالصَّلاةِ وَ الصِّیَامِ وَ الزَّکَوة، تَقَرَّب إلَیهِ بِالعَقل.»( مشکاةالانوار، ص۲۵۱) وقتی مردم با اعمال عبادی خودشان را دارند نزدیک می‌کنند، تو با عقل، خودت را نزدیک کن. «اِذا تَقَرَّبَ النَّاس بِالنَّوافِل، تَقَرَّب إلَیهِ بِالفَرَائِض.» مردم وقتی با نوافل می‌خواهند خود را برسانند، تو با فرائض، خودت را نزدیک کن. آن أهمّ(مهم‌تر) است. یک تعبیر دیگری هم در بحار هست که حضرت می‌فرمایند: اکثر مردم دنبال «فُضُول» هستند و عاقل به دنبال «اُصُول» است. مردم نوعاً به دنبال آن چیزهایی که فضل و زیادی هست می‌روند، نه دنبال اصل. به فروعات بیشتر اهمیت می‌دهند تا به اصول: «فَإنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ یَطلُبُونَ الفُضُولَ وَ یَضَعُونَ الاُصُول» طالب فضول و زیادی‌ها هستند. در فارسی هم می‌گویند فضولی نکن یعنی زیاده‌خواهی نکن. نوع مردم طالب زیادی‌ها هستند و اصول را کنار می‌گذارند. عجیب این است که درباره امور مالی هم اهل بیت عصمت و طهارت، گریه مردم و فریادشان از فقر و گرانی و مشکلات را از زیاده‌خواهی می‌دانند؛ «إنَّمَا یَبکُونَ عَلَی الفُضُول»؛ گریه‌هایشان برای زیاده‌خواهی‌های آنها است. و إلا خدای متعال می‌فرماید: «ما مِن دَابَّةٍ فِی الأرضِ إلا عَلَی اللهِ رِزقُها»(سوره هود، آیه۶) هیچ‌کس را معطل نمی‌گذارد. گریه‌ها برای زیاده‌خواهی‌هاست. چرا تلویزیون‌مان این طور است؟ چرا فرش‌مان این قدر است؟ چرا پول دانشگاه بچه‌مان جور نمی‌شود؟ چرا نمی‌توانیم مثل دیگران زندگی کنیم؟ {اینها} زیاده‌خواهی‌های ماست، و إلا خدا اصل را ضامن شده است. یک کشور هم همین‌طور است. در روایت است که آدمی که عالم و عاقل است، رأس علم و رأس عقل او قناعت است. گریه‌شان به خاطر قوت نیست، به خاطر زیاده‌خواهی است. قوت ما را خدا ضامن شده است. قبل از این که به دنیا بیاییم، شیر مادر را آماده کرده ‌است. آدمی که عقل ندارد، ناآرام است. آرامش هرکس به مقدار عقلانیت اوست. در روایات داریم که ثواب و عقاب براساس عقل است: «بِکَ اُثِیبُ وَ بِکَ اُعاقِبُ». خدا رحمت کند آشیخ یحیی انصاری را -شب جمعه است، ذکر خیر اولیای خدا می‌شود، «عِندَ ذِکرِ الصَّالِحِینَ تَنزِلُ الرَّحمَة»- ایشان را به یکی از مدارس علمیه برای سخنرانی دعوت کرده بودند؛ ورودی مدرسه نوشته بود: «درس اخلاق آیت‌الله انصاری». این عبارت را که دیده بود، گریه کرده بود و برگشته بود. می‌ترسند؛ وحشت دارند. دست‌خطشان را هم اگر اشتباه نکنم دیدم که نوشته بودند: «روی جنازه(کفن) من بنویسید: غلامِ حسین(ع) مُرد.» 📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
مرگ چگونه است؟.mp3
2.76M
🔶 مرگ چگونه است؟ «إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ» (سوره بقره،آیه۱۶۶) 📂 بخشی از بیانات آقای کانال تلگرام آقای رحیمی: https://t.me/mh_rahimi 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
37.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 بیان خاطراتی از حیات علامه طباطبایی(ره) در تبریز، توسط فرزندشان مرحوم سیدعبدالباقی 🔗 Allaameh.ir 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom