❓پرسش: برای مطالعه تاریخ اسلام چگونه باید عمل نمود؟ برای مطالعه ی تاریخ ایران در صد سال گذشته چه کتبی را مطالعه نماییم؟
✅ پاسخ آیت الله جاودان (شاگرد علامه عسکری):
🔺برای فهم و شناخت صحیح تاریخ اسلام، مطالعه ی دقیق مجموعه کتب علامه سید مرتضی عسکری، بسیار مفید است. سپس مطالعه ی کتاب "سیرت جاودانه" و کتاب "امام علی (ع) و خوارج" تأليف علامه مرتضی عاملی توصیه می گردد. برای مطالعه ی تاریخ صد سال گذشته ی ایران، چون اغلب تألیفات با مطالب دروغ آمیخته شده است، بسیار باید با احتیاط عمل نمود. لذا در این زمینه می توانید به کتب ذیل مراجعه نمایید:
📚 تاریخ تحولات سیاسی ایران _ظهور و سقوط سلطنت پهلوی _ پایداری تا پای دار _ شیخ ابراهیم زنجانی _ فراتر از روش آزمون و خطا _ تاریخ بیست ساله ی ایران
🔺نکته ی مهم این است که تاریخ زمینه ساز تفکر و اعتقاد آدمی است و بسیاری از کسانی که در زمان ما به انحراف و کجیِ عملی و رفتاری گرفتار شده اند و به راه های سیاسی و اجتماعی نادرست رفته اند، به سبب این گونه از پیش زمینه ها بوده است؛ لذا باید در مطالعه ی مطالب، دقت و حساسیت خاصی به خرج دهید و تا ممکن است به کمک استاد متدین و خبیر این کار را انجام دهید.
#رهنمای_طریق ص۳۷۸/۳۷۹
✅ @Allameaskari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تاریخچه روشنفکری؛ مختصر و مفید از استاد ادیبی از شاگردان علامه عسکری
@Allameaskari
هدایت شده از علامه عسکری
📸 تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «رهنمای طریق» استاد جاودان
🔹رهبرانقلاب پس از مطالعه کتاب «رهنمای طریق» آیتالله جاودان، در تقریظی بر آن نوشتند: «بخش عمده ای از کتاب مطالعه شد، مطالب سودمند بسیاری در آن هست که برای جوانان دانستن آنها لازم یا راهگشا است. خداوند به همهی آنان توفیق دهد و مؤلف محترم را محفوظ بدارد بمنّه و کرمه.» منبع :فارس
@Allameaskari
جهت سفارش کتاب پیام بدهید👈 @Aghayabnalhasan
علامه عسکری
🚫نام های یهودیت و مسیحیت از کجا آمده است؟ 💠بررسی تحریف نام دین حضرت موسی و حضرت عیسی علیهما السلام
دینی كه خداوند براى انسان معيّن فرموده، در فرهنگ قرآن، «اسلام» نام دارد.
اسلام، اسم خاص شريعت و دين پیامبر اکرم(ص) نیست،آنچه كه همه انبیاءبه عنوان دين آوردهاند «اسلام» نام داشته است.
پس نام های مسیحیت و یهودیت به عنوان دین از کجاست؟! در پست های قبل اشاره کردیم...
✅ @Allameaskari
#رهنمای_طریق
❓پرسش: آیا ترتیب قرار گرفتن سوَر قرآن بر اساس زمان نزول آن هاست؟ شب قدر چه شبی است؟
💡پاسخ آیت الله جاودان(شاگرد علامه عسکری) :
✅ ترتیب قرار گرفتن سور قرآن بر اساس زمان نزول آن ها نیست بلکه بعد از نزول به دستور پیامبر اکرم(ص) به ترتیب فعلی تنظیم یافته است.
✅ شب قدر، شبی از ماه مبارک رمضانِ عمرِ پیامبر اکرم(ص) است که در آن، حقیقتِ نوریِ قرآن بر قلبِ مبارک ایشان نازل شده است؛ البته الفاظ و عبارات قرآن در طول بیست و سه سال بر ایشان نزول یافته است؛ همچنین شب قدر، شبی از شب های ماه مبارک رمضان است که در آن تقدیرات بندگان از حیات و ممات، مرض و سلامتی، ثروت و بی نیازی یا فقر و... معیّن می شود و این تقدیرات بر امام هر زمان نازل می گردد؛ پس اگر این شب را به دعا، تضرع، عبادات و اعمال خیر بگذرانیم می تواند در تقدیرات ما مؤثر باشد.
📚 #رهنمای_طریق ص ۲۹۹و۳۰۰
📭 سفارش کتاب رهنمای طریق 👈
@aghayabnalhasan
🆔 @Allameaskari
قران در صدر اسلام.m4a
2.02M
#علوم_قرآنی
مطالبی از کتاب القرآن علامه عسکری
قرآن های زمان عثمان را جمع کردند اما ابن مسعود قرآن خودش را نداد و اورا متهم کردند ...
@Allameaskari
قابل توجه اعضای محترم استفاده از مطالب کانال بدون ذکر لینک کانال هیچ اشکالی ندارد اما سند مطلب ذکر شود که از کانال علامه عسکری مطلب گرفته شده است، مشروط بر اینکه مطلب به هیچ وجه کم و زیاد نشود...
پیش علامه عسکری می آمدند می گفتند فلان جا کتاب شما را بدون اجازه چاپ کردند و پخش کردند ایشان می فرمودند من همین را میخواهم.میخواهم آثار منتشر شود...
@Allameaskari
📒 #مستبصرین
#مباحثه_با_خطيب_رقه 🚫
✅ در دمشق بودم كه خطيب رقّه (رقّه محلهاى است در اطراف دمشق) با خانمش به ديدنم آمدند. آن دو برخى از كتابهاى مرا نظير معالم المدرستين و عبد اللّه بن سباء و نقش عايشه در تاريخ اسلام خوانده بودند ولى در دو راهى گرفتار شده بودند. از طرفى با مطالعه كتبم، به حقانيّت شيعه پى برده بودند و از جهتى خليفه اوّل و دوم برايشان قداستى داشت، براى حلّ اين مشكل به نزدم آمدند، ابتدا خانم ايشان (كه دبير زبان فرانسه در دبيرستان دمشق بود) سؤال كرد كه ما در مورد عايشه روايت داريم فضل عايشه على سائر النساء كفضل الثريد على سائر الطعام؛ فضيلت عايشه بر ديگر زنان همانند فضيلت و برترى تريد آبگوشت است بر ساير غذاها (معلوم می شود آن روزى كه اين حديث را جعل كردند، در مدينه آبگوشت بهترين غذا بود).
💢 من در جواب گفتم: اين روايت ساختگى است آيا تا حالا كباب خوردى؟
گفت: آرى. گفتم: به نظر شما كباب بهتر است يا آبگوشت؟ گفت: كباب بهتر از آبگوشت است😀. و چند خوراك ديگر را نام بردم. و بعد گفتم آن زمانى كه اين حديث را ساختند آبگوشت بهترين غذا بود. او مجاب شد بعد شوهرش (كه خطيب رقّه بود) گفت: روايت داريم كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: عليكم بسُنتى و سُنة الخلفاء الراشدين من بعدى! گفتم: سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله چه بود؟ آيا نماز و روزه و خمس و زكات و حج و ... بود؟ گفت: بله. گفتم: پيامبر صلى الله عليه و آله سنّت خود را از خودش می گفت يا به او وحى می شد؟ گفت: به پيامبر صلى الله عليه و آله وحى می شد.
گفتم: آيا بر ابوبكر و عمر هم وحى می شد؟ كه از سنت آنان پيروى كنيم؟
🔶 ساكت شد و جوابى نداشت كه بدهد (من احساس كردم با اين سخن آن قداستى كه براى خلفا قائل بود از بين رفت) و اين كلامم در او اثر گذاشت و با بحثهاى ديگرى كه در كتابم (معالم المدرستين) خوانده بود او را شيعه كرد.
🔷کانال علامه سید مرتضی عسکری 🔰
📚 @Allameaskari
📜 #خاطرات
💢علماء، طلاب و قشر اهل علم بخوانند💢
✅ خاطره اى از اولين منبر
🔷حضرت استاد علّامه عسكرى در سال 1353 ه. ق. كه از قم به سامرا برگشتند (در حالى كه 21 سال بيشتر نداشت) در مدرسه ميرزاى شيرازى بزرگ رحمه الله براى اوّلين بار به منبر رفتند.
🔹بزرگان علماى سامرا در مجلس حاضر بودند، عالمانى نظير حضرت آيت اللّه ميرزا حبيب اللّه اشتهاردى، آيت اللّه ميرزا محمود شيرازى، آيت اللّه سيّد حسين شاهرودى و آيت اللّه حاج شيخ ذبيح اللّه محلاتى، حضرت علّامه در آغاز صحبت آيه نفر را تلاوت كردند «فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلّ فِرْقَةٍ مّنْهُمْ طَآئفَةٌ لّيَتَفَقَّهُواْ فِى الدّينِ وَ لِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ»؛{توبه 122} (از هر گروهى از آنان، طايفه اى كوچ نمی كند تا در دین (و معارف اسلامى) آگاهى يابند و به هنگام بازگشت به سوى قوم خود، آنها را بيم دهند؟)
🔷پس از تلاوت آيه حضرت علّامه خطاب به حاضرين كرده و فرمود: آيا می دانيد اين آيه نسخ شده و چنين شده «فلو لا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليدخلوا المدارس و يدرّسوا فيها و يُدرسوا إلى أن يموتوا»؛ (چرا از هر طائفه گروهى نمی روند تا وارد مدرسه هاى علميه شوند و درس بخوانند و درس بدهند تا بميرند.) حاضرين در جلسه تعجب كردند چرا كه بديهى است اين آيه نسخ نشده است! سپس حضرت علّامه سخنانشان را تكميل كردند به اينكه حوزه چيست؟ و چه وظائفى برعهده حوزه هاست؟ و چه انتظارى از حوزه ها می رود و نيازهاى جامعه چيست؟
📓 به نقل از کتاب زندگانی علامه عسکری مرزدار مکتب اهل بیت
💠کانال علامه عسکری 🔰
🆔 @Allameaskari
❓پرسش: تقدیری که در شب قدر رقم می خورد از چه جنسی است؟ آیا در آن شب مقدّر می شود که مثلاً بنده در فلان روز در فلان ساعت چه خواهم کرد؟
✅ پاسخ آیت الله جاودان (شاگرد علامه عسکری) :
👈 تقدیر شب های قدر در مورد مسائلی از قبیل سلامتی یا مریضی، دارایی یا نداری، طول عمر یا مرگ، موفقیت یا شکست، در واقع مسائل دنیوی است. در روایات چنین چیز هایی مثال زده شده است. مثلاً در مفاتیح در اعمال شب های پانزده شعبان آمده است که پیامبر (ص) فرمود: امشب شبی است که در آن قسمت می شود روزی ها، نوشته می شود اجل ها و روندگان به حج.
#رهنمای_طریق ص ۲۷۵و۲۷۶
جهت سفارش👈 @aghayabnalhasan
✅ @Allameaskari
#خاطرات
#شهید_دیالمه
💠علامه عسکری خطاب به شهید دیالمه:تا حالا کجا بودی!
🌷در اواین دیداری که شهید دیالمه خدمت علامه عسکری می رسد، علامه تا پی به هوش و ذکاوت و استعداد فوق العاده او می برد به او می گوید: کجا بودی تا حالا من دنبال تو بودم❗️❗️
🔻مرحوم علامه خود خیلی اهل فکر بود و هنگام خواب رادیو روشن می کرد تا تمرکزش ازبین برود بلکه بتواند بخوابد والا از تفکر زیاد خوابش نمی برد.
🔸روی این اساس از اهل فکر هم بسیار خوشش میامد مانند این شهید. لذا به شهید دیالمه فرمودند👈🏻
برو چندتا آدم مثل خودت پیداکن و بیاور تا من برایتان درس بگویم.
🔻او هم رفت و 50 نفر جمع کرد آورد. یک جوانی که کمتر از 30 سال داشت.
🔆علامه فرمود این تعداد زیاد است کمشان کن او هم رفت و 20 نفر از آن ها را گلچین کرد و آورد و این شروع علم آموزی شهید خدمت علامه عسکری بود.
📜نقل خاطره از استاد ادیبی
📘 @Allameaskari
💢جواب مخالفان و منتقدان به توسل را اینگونه بدهید💢
✅ مشروعیت توسل به وسیله بررسی سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله
🔸در حديث صحيح مسند احمد و سنن ترمذى و ابن ماجه و بيهقى ديديم كه رسول خدا (ص) آن صحابى نابينا را آموزش داد تا پس از نماز بگويد: «خداوندا من از تو درخواست می كنم و به وسيله پيامبرت نبىّ رحمت به سوى تو می آيم. اى محمد! من به وسيله تو به سوى پروردگارم می روم تا حاجتم برآورده شود. خداوندا او را شفيع من قرار ده» و خداوند حاجتش را برآورده ساخت و پيامبر را شفيع او قرار داد و شفايش بخشيد. اينگونه توسل مصداق سخن خداى متعال در اين آيه است كه می فرمايد: «وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»: «و براى تقرب به او وسيله اى بجوئيد» و نيز در اين آيه كه می فرمايد: «يَبْتَغُونَ إِلى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ»: «براى تقرب به پروردگارشان وسيله اى می جويند»
#توسل
🔵 @Allameaskari
❓پرسش: منظور از مقام خلیفة الهى انسان چیست؟ خداوند چه نیازی به جانشین دارد؟
💡پاسخ آیت الله جاودان( شاگرد علامه عسکری) :
✅ 🔺کسانی خلیفه الله هستند که از صفات الهی برخوردارند.
🔺عالم به واسطه و وسائط اداره می شود. خلیفة الله واسطه ی اداره عالم است. چنانچه فرشتگان واسطه های ما دون و پایین تر هستند تا آنجا که هر قطره باران توسط یک فرشته به زمین می آید و هر برگ به واسطه ی یک فرشته رویانده می شود.
#فاطمیه
📚#رهنمای_طریق ص۲۶۶
🆔 @Allameaskari
💢ازدواجی دیگر از رسول خدا برای مبارزه با فرهنگ جاهلیت❗️
#فاطمیه
📚 نقش عایشه در احادیث تاریخ اسلام
📝 زينب دختر جحش:
داستانهاى ازدواج رسول اكرم تا باينجا غالباً مثل هم و حكمت آن روشن است. ولى ازدواج زينب حكمت ديگرى دارد كه نيازمند مقدمه ديگرى است و آن اينكه:
👈🏻تا آنجا كه ما اطلاع داريم، مصلحين جهان در اجراى نقشه هاى اصلاحى خود كه براى اجتماع طرح می كردند؛ خود از همه كس پيش قدمتر بوده؛ اصلاح را از خود و خانوادة خود شروع می كردند، و از هر گونه وفادارى و از خود گذشتگى كه در هدف مقدسشان لازم بود خوددارى نمی كردند؛ و پس از آن نزديكان و خويشان و سر انجام ديگر افراد بشر را به عمل آن دعوت می كردند.
🌸پيغمبر خدا؛ يگانه مصلح عالم بشريت نيز از اين قانون مستثنى نبود. او براى اصلاح اجتماع و در هم شكستن عادات و رسوم منفور جاهليت بنا به فرمان خدا، از خويشان خود شروع كرد، روى همين اصل در «حَجَّةُالْوِداع» فرمود: هر ربائى لغو است؛ و اولين ربائى را كه لغو می نمايم رباى عمويم عباس است{ عباس عموى رسول خدا در عصر جاهليت از رباخواران معروف مكه بوده است} هر خونى كه در جاهليت ريخته شده است هدر، و اولين خونى كه هدر می كنم{یعنی دیگر به دنبال قصاصش نروید} خون فرزند ربيعه نواده عبدالمطلب است.
💥در سيره رسول خدا شواهد تاريخى بر اين مطلب بسيار است. داستان تزويج زينب دختر جحش نيز يكى از مواردى است كه پيغمبر اسلام براى در هم كوبيدن بناى جهل و نادانى و رسوم زشت جاهليت انجام داده است. هدف رسول خدا در اين ازدواج مبتنى بر دو اصل اساسى زير بوده است:
1) از بين بردن فاصله طبقاتى
2) نقض احكام پسر خواندگى
💠زينب دختر جحش كه عمّه زاده پيغمبر اسلام بود تحت كفالت آن حضرت قرار داشت و از طرف بعضى افراد قريش خواستگارى شده بود. او از رسول خدا كسب تكليف كرد. آن حضرت او را براى زيد خواستگارى كرد. زينب چون چنين ديد برآشفت و گفت من دختر عمه تو هستم، و تو مرا به آزاد كرده خويش ميدهى؟!
خواهر و برادر زينب نيز با اين ازدواج از نظر اختلاف طبقاتى موافق نبودند تا اين كه از جانب حق چنين دستورى نازل شد:
«هيچ مرد و زن مؤمنى را نمی رسد كه در برابر حكمى كه خدا و پيامبرش صادر فرمودهاند، خودرأيى و خود مختارى پيش گيرد. و هر كه از فرمان خدا و رسولش سرپيچى كند، مسلماً آشكارا گمراه شده است.»{احزاب 36}
اين آيه هر سه را امر به سكوت و اعلام موافقت كرد. زينب آمادگى خود را براى ازدواج با زيد اعلام داشت رسول خدا (ص) در اجراء همان هدف عالى كه برداشتن فاصله طبقاتى و اشرافيگرى بوده است زينب را به عقد زيد درآورد.
زينب بخانه زيد رفت، و با زن ديگر او بنام امايمن كه او نيز آزاد كرده رسول خدا بود و فرزندش اسامه شريك زندگى گرديد. مسلم است كه اين طرز زندگى بهر حال زينب را ناراحت كرده بود كه بناى بد رفتارى را با زيد گذارد تا جائى كه زيد شكايت او را برسول خدا برد و از وى اجازه خواست تا زينب را طلاق گويد. ولى پيغمبر خدا می فرمود: «از خدا بترس و همسر خود را از دست مده.» ولى ناسازگارى زينب كار را بر زيد تنگ كرد تا جائى كه بر اثر اصرار وى رسول خدا (ص) با طلاق زينب موافقت فرمود و زيد زينب را طلاق داد.
👈🏻چون عده طلاق زينب سپرى شد، رسول خدا از جانب حق مأمور گرديد كه به منظور در هم شكستن رسمى ديگر از عادات جاهليت با زينب ازدواج كند تا مردم عملًا به بينند كه ا حكام فرزند صلبى براى پسر خوانده ثابت نيست و شخص می تواند طلاق داده پسر خوانده خود را به عقد خود درآورد.
اجراى اين امر براى رسول خدا دشوار بود، و از مردم و ياوه سرائى هاى آنان نگرانى داشت تا اين كه آيه زير كه نشانگر حالت روحى و نگرانى شديد آن حضرت است نازل گرديد:
«از مردم می ترسى؟ در حالى كه خداى را سزاوارتر است تا از او بترسى؟. اينك چون زيد آن زن را رها كرده است، ما او را به عقد تو در مىآوريم تا بدين وسيله براى مؤمنان درباره زنان طلاق داده پسر خواندهاشان حرجى نباشد.{احزاب 37}
با اين آيه و صراحتى كه در آن بكار رفته است، رسول خدا در اجراى اوامر الهى و در هم شكستن عادات و رسوم منفور و غير منطقى جاهليت زينب را به عقد خود درآورد.
✅از آنچه گذشت معلوم می شود كه غالب ازدواجهاى رسول خدا بر مبناى حكمت و سياست و مصلحت اجتماع و اجراى قوانين الهى، و نيز در هم شكستن آداب و رسوم منفور جاهليت بوده است نه ارضاى هواهاى نفسانى و غرائز حيوانى.
📖برگرفته از کتاب نقش عایشه در تاریخ اسلام علامه عسکری ج1 ص66
کتاب با قیمت چاپ گذشته رو به اتمام است.
سفارش کتاب👈🏻 @Aghayabnalhasan
💠کانال علامه عسکری
🆔 @Allameaskari
#هرجمعه_حکایتی_ازبزرگان
💢پادشاه عربستان در زمان مرجع بزرگ آیت الله بروجردی به ایران آمده بود اطرافیان مرحوم ایت الله بروجردی به ایشان اصرار میکردند که با ایشان دیداری داشته باشید برای عزت حوزه و مرجعیت خوب است و باعث تقویت حوزه است.
ایشان به هیچ وجه زیربار نمیرفتند. پرسیدند چرا قبول نمیکنید؟!
فرمودند اگر شاه عرب به قم بیاید یا زیارت حضرت معصومه میرود یا نمیرود اگر نرود که توهین به ساحت حضرت است اگر برود هم فاتحه ای بیش نمیخواند این هم توهین به اهل بیت است من عزت حوزه را با ذلت حضرت معصومه و اهل بیت و بی احترامی به این انوار طاهره عوض نمیکنم.
📋سند :حاج اقای ادیبی از استاد جاودان از ایت الله محسنی ملایری از شاگردان آیت الله بروجردی
#دهه_فجر
☑️ @Allameaskari
❌حسبنا کتاب الله❌
⭕ جنگی نرم برای مبارزه با سنت پیامبر اکرم (ص)
✅ در صحیح بخاری روایت شد که ابن عباس گفت:چون هنگام رحلت رسول خدا(ص) فرا رسید جمعی از مردم که عمر بن خطاب نیز در بین آنان بود در خانه پیغمبر (ص) گرد آمده بودند پیغمبر (ص)فرمود: برای من کاغذی بیاورید تا برای شما نامه ای بنویسم که پس از من هرگز گمراه نگردید عمر بن خطاب به حاضرین گفت : همانا مرض بر مشاعر رسول خدا (ص) چیره گشته قرآن نزد شماست و کتاب خدا برای ما کافی است.
❓پ ن:چرا عمر از نوشتن چنین وصیتی ابراز ناراحتی می کند ؟
❓ این نامه در آینده چه اتفاقی را رقم می زند که اینچنین از آن جلوگیری می شود؟
📚 قسمت هایی از کتاب عبدالله بن سبا ص ۹۵
🆔 @Allameaskari
#امامت
💢آیا امامت در قرآن بیان شده است ؟ جایگاه امامت در قران کجاست؟!
🔶علامه عسکری در کتاب ولایت علی علیه السلام در قرآن و سنت
🔸امام در لغت عرب به معنى پيشوا ميباشد و هيچ جامعه بشرى نميتواند بى پيشوا باشد، بنابر اين ميبايست درباره اين بحث شود كه پيشوايان جامعه هاى بشرى را چه كسى بايد تعيين كند؟ بارى تعالى يا خود جامعه هاى بشرى؟!
👈🏻در اين باره خداوند تبارك و تعالى در قرآن كريم ميفرمايد:
وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
🔸يعنى «وآن هنگاميكه پروردگار ابراهيم را به كلماتى و فرمايشاتى آزمود حضرت ابراهيم از عهده آن آزمايشها برآمد خداوند به او فرمود من تورا پيشوا وامام مردم قرار دادم ابراهيم عرض كرد: به فرزندان و دودمان من از اين پيمان (امامت) بهره اى ميرسد؟(بقره 124)
💥خداوند در پاسخ حضرت ابراهيم چنين فرمود: «پيمان من به ظالمان و به ستمكاران نميرسد»
🔸بنابراين فرمايش پروردگار؛ خداوند براى مردم امام معين فرموده؛ وآن امام بايد از گناه معصوم باشد و آن نيز امامى است كه خداوند براى مردم تعين ميكند که گاه رسول صاحب شريعت است مانند حضرت نوح و ابراهيم و موسى و عيسى و محمد صلوات اللّه عليهم و گاه وصى آن پيامبران صاحب شرايع ميباشند مانند سام فرزند نوح و اليسع وصّى حضرت موسى و قبل از آنها هبة الله يا شيث وصى حضرت آدم كه نام بعضى از آنها در قرآن آمده و بعضى نامشان در قرآن نيامده است و ذكر نشدن نام وصى در قرآن دلالت بر وصى نبودن او نميباشد. آنچه لازم است اين است كه هر پيامبرى وصى بعد از خود را به پيروان خود #معرفى ميكند، كه به روشنى وصى پيامبر خاتم در قرآن كريم و سنّت پيامبر هم بيان شده است.
📚کتاب ولایت علی علیه السلام در قرآن وسنت
✅ @Allameaskari
#آخرین_نماز_پیامبر
#حبیب_مرا_بخوانید
🔺محب طبری در کتاب «ذخائرالعقبی» خود از عایشه نقل میکند: هنگامی که وفات پیامبر خدا نزدیک شد، فرمود:«حبیب مرا بخوانید»؛ ابوبکر را برای او خواندند؛ پس به او نگاه کرد و سرش را بلند کرد و فرمود:«حبیب مرا بخوانید»؛ پس عمر را برای او خواندند.
🔺پیامبر وقتی چشمش به او افتاد سرش را بلند کرد و فرمود:«حبیب مرا بخوانید»؛ پس علی را خواندند. همین که چشم پیامبر به علی افتاد، او را بر رواندازی که بر رویش انداخته شده بود، جای داد و پیوسته او را در آغوش داشت تا وفات نمود.
📚قسمت هایی از کتاب آخرین نماز پیامبر
🆔 @Allameaskari
هدایت شده از علامه عسکری
4_5807857581711950256(1).pdf
138.6K
✅ #سیر_مطالعاتی آثار علامه عسکری به قلم استاد ادیبی
📦 جهت سفارش کتب به کانال سفارش کتاب مراجعه کنید👈🏻
📚 @Allamehaskari
✅ آدرس کانال علامه عسکری👈🏻
☑️ @Allameaskari
علامه عسکری
📸 تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «رهنمای طریق» استاد جاودان 🔹رهبرانقلاب پس از مطالعه کتاب «رهنمای طریق»
❓پرسش: حجیته می گوید ما باید ظلم کنیم تا آقا امام زمان (علیه السلام) ظهور کند و ما به عکس آن اعتقاد داریم. ما چطور می توانیم مقدّمات را فراهم سازیم؟
✅پاسخ آیت الله جاودان (شاگرد علامه عسکری) :
💡اگر کسی مسلمان باشد نمی تواند بگوید ما باید ظلم کنیم تا امام زمان (علیه السلام) ظهور کند(۱) و ما اعتقاد داریم که برای رسیدن حکومت صالحان، باید صالح باشیم و مردم را به صلاح دعوت کنیم.
📃 (۱) _* ألا لعنة الله على الظالمين * - هود:١٨
📚 رهنماى طريق_ ص ۲۷۷
🆔 @Allameaskari
#علوم_قرآنی
❓❗قرائت های مختلف در قرآن از کجا پدید آمدند؟!
⭕️ اشتباهاتی که در نسخه نویسی های عصر خلفاء(مخصوصا عثمان) در کتابت قرآن پدید آمد موجب جنجال های فراوانی در مورد بحث اختلاف قرائات شد تا آنجا که خلیفه سوم هنگامی که این نسخه های غلط دار را دید گفت در قرآن لحن(غلط املایی) وجود دارد اما عرب با زبان مادری خودش آن را هنگام خواندن درست می خواند.
خود این حرف خلیفه بعد ها در بین مکتب خلفا باعث قوت گرفتن بحث تحریف قرآن شد
علامه عسکری (در عکس بالا)ضمن #رد_ادعای_تحریف_قرآن (در مطالب قبل گفته شده) مثال هایی از غلطهای رسم الخط عثمانی را آورده تا بگوید این غلط های املایی که در معنا اثری ندارد باعث بوجود امدن قرائات مختلف در قرآن شده است.البته عوامل دیگری هم در پدید آمدن قرائات مختلف موثر بوده که خواهیم گفت و اساسا هیچ کدام از این قرائات واقعیت ندارد.و تنها قرائت درست همین قرائت مشهور بین همه است.
📚مطالبی از کتاب القران الکریم علامه عسکری
🆔 @Allameaskari
هدایت شده از محمد امین برجی
#علوم_قرآنی
💢موارد دیگری از غلطهای املایی
⭕️ بسیار دیده شده است افراد به خاطر استفاده از رسم الخط رایج عثمان طه قرآن را غلط می خوانند.عکس بالا ادامه اغلاط این رسم الخط است.لکن در رسم الخط های فارسی این اغلاط بسیار کمتر است.
بیشترین غلط رایج شاید مربوط به این کلمات باشد👇
ازفت الأزفة♻️ صحیح آن👈🏻 الآزفة سوره نجم ۵۷
غافر ۱۸
لكنَّا هو الله ربي♻️ صحيح آن👈🏻 لکنَّ هو الله ... سوره کهف ایه ۳۸
☑️کانال علامه عسکری
✅ @Allameaskari
💬 آیا قرانی که امیر المومنین علی (ع)بعد از رحلت پیامبر (ص)جمع آوری کردند غیر از قرآنیست که اکنون به دست ما رسیده است⁉
⭕ قرآنی که اکنون در میان جوامع اسلامی است عینا همان قرآنی است که امیرالمومنین بعد از رحلت پیغمبر اکرم و به دستور ایشان جمع آوری کردند، هیچ تفاوتی بین مصحف امیر المومنین و قرآن کنونی نیست، علامه عسکری به این قرآن بدون تفسیر و توضیح ، وحی قرآنی می گوید یعنی هم لفظ هم معنای کلمات از خداوند است.
👈 تنها تفاوت مصحف امیرالمومنین و قرآن کنونی در وحی بیانی است که عبارت از شان نزول،تفسیرو تاویل آیات، یعنی معنا از جانب خداوند اما الفاظ از خود پیغمبر، که پیامبر اکرم با توجه به جایگاه خود که روشن کننده ی کلمات قرآن است طبق فرموده ی خداوند:
✳وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
ﻭ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ [ ﻫﻢ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ [ ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺸﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝﺷﺪﻩ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﻲ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ [ ﺩﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺗﻮ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻖﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ] ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻨﺪ نحل .(٤٤)
قرآن را با تفسیر و تاویلش، به امیرالمومنین املاء میکردند وایشان هم مینوشتند این تفسیر را وحی بیانی میگوییم
به عنوان نمونه آیه 78مائده
✳يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ[فی علی]
ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ [ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻭ ﺭﻫﺒﺮﻱﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺃﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم) ] ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩﺍﺑﻠﺎﻍ ﻛﻦ
که این عبارت (فی علی) تفسیری از زبان پیامبر ولی از جانب خداوند است این می شود وحی بیانی ، به دلیل این که پیامبر چیزی نمیگوید مگر از طرف خداوند به فرموده قرآن:
✳وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى
إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ
ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻫﻮﺍ ﻭ ﻫﻮﺱ ﺳﺨﻦ ﻧﻤﻰ ﮔﻮﻳﺪ
ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺍﻭ ﭼﻴﺰﻱ ﺟﺰ ﻭﺣﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ، ﻧﻴﺴﺖ /نجم 3و4
🔺اما چرا قرآنی که قرار بود همیشه در کنار تفسیرش بین مسلمانان رایج باشد الآن بدون تفسیر در دست همگان است؟!
📚 برگرفته از کتاب سقیفه علامه عسکری 43الی45 جهت سفارش کتاب سقیفه 👈🏻 @Aghayabnalhasan
#سقیفه
#وحی_بیانی_وحی_قرآنی
🆔 @Allameaskari