📛 آیا گریه بر میت شرک است و اشکالی دارد ؟! خط بطلانی بر تفکر وهابیت و سلفی ها در آثار علامه عسکری
سیره پیامبر در گریه بر میت چگونه بود؟
اختلاف در «گريه بر ميّت» و منشأ آن
گريه بر ميّت، به ويژه شهيد، بخشى از سنت رسول خدا (ص) است. بخارى در صحيح خود روايت كند كه: «پيامبر (ص) خبر شهادت «زيد و جعفر و ابنرواحه» را، پيش از رسيدن خبر آنان، براى مردم بدينگونه توصيف كرد كه: «زيد پرچم را گرفت و شهيد شد. سپس جعفر آن را گرفت و شهيد شد.- و در همان حال دو چشمش اشكبار بود- ...» «1»
و در استيعاب و اسدالغابه و اصابه، در شرح حال «جعفر» و نيز، در تاريخ طبرى و غير آن در شرح «غزوه موته» روايتى است كه فشرده آن چنين است:
«هنگامى كه جعفر و يارانش شهيد شدند، رسول خدا (ص) وارد خانه او شد و فرزندانش را فراخواند و آنها را (در آغوش كشيد و) بوئيد و گريست. اسماء زوجه جعفر گفت: «پدر و مادرم فداى شما باد، چرا مىگرييد؟ آيا از جعفر و يارانش خبرى به شما رسيده؟» فرمود: «آرى، امروز شهيد شدند.» اسماء گويد: «من برخاستم و در حالى كه صيحه مىزدم و زنان را گرد مىآوردم، نزد فاطمهرفتم و ديدم او نيز مىگريد و مىگويد: «واى عمويم!» و رسول خدا (ص) كه چنين ديد فرمود: «همانا گريه كنندگان بايد كه بر مثل «جعفر» بگريند.».
گريه پيامبر (ص) بر پسرش ابراهيم
در صحيح بخارى و ديگر كتب از «أنس» گويد: «با رسول خدا (ص) وارد شديم ... و ديديم ابراهيم در حال جان دادن است. چشمان پيامبر اشك ريزان شد و عبدالرحمنبن عوف گفت: «يا رسول اللّه! شما هم؟» فرمود: «پسر عوف! اين رحمت است.» سپس بر آن افزود و فرمود: «آرى، ديده ما گريان و جانمان اندوهبار است، ولى هرگز سخنى جز آنچه كه پروردگارمان را خشنود كند، بر زبان نياوريم. اى ابراهيم! ما در فراق تو اندوهگينيم.» و در سنن ابنماجه گويد: «در كنار او قرار گرفت و گريست.»
پيامبر (ص) بر مزار مادر مىگريد و مىگرياند
در صحيح مسلم و مسند احمد و ديگر كتب روايت كنند كه: «رسول خدا (ص) قبر مادرش را زيارت نمود و گريست و همراهان خود را نيز به گريه انداخت.». «2»
✅ کانال اعتقادی تاریخی علامه عسکری
@Allameaskari
مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله توسلی (ره) فردا دوشنبه ساعت 17/30 از مسجد امام حسن عسکری علیه السلام به سمت حرم ان شاءالله.
مجلس ختم بعداز نماز عشا در مسجد نبی اکرم صلی الله علیه و اله واقع در قم-خیابان آذر.
علامه عسکری
مقام معظم رهبری در طی پیامی ارتحال این عالم معنوی را تسلیت گفتند.
متن پیام مقام معظم رهبری: درگذشت عالم سالک مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ جعفر توسلی تبریزی رحمة الله علیه را به بازماندگان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم.
و علو درجات را برای این روحانی معنوی و عرفانی از خداوند متعال مسئلت میکنم.
سید علی خامنه ای
1397/3/28
📘 #بیانات
#شناخت_لسان_روایی_ائمه هدی_علیهم_السلام
🔶مرحوم علامه عسکری رحمة الله علیه می فرمودند من قبل از اینکه دنبال سند حدیث باشم خود حدیث را می بینم.
🔸یکی از شاگردان ایشان نقل می کنند:
ایشان حدیث معصوم را می شناخت.
فرض کنید انسانی مثلا میگوید من حرف فلان آدم را میشناسم اینگونه سخن نمی گوید یا اینگونه سخن می گوید.
ایشان لسان معصوم علیه السلام را می فرمود می شناسم.
🔸این بخاطر آن بود که تمام زندگی و فکرشان بررسی احادیث و سیره ائمه هدی بود.
🔸علامه قصد داشتند سیره رسول اکرم را بنویسند که برخورد با مجموعه کثیری از دروغ ها و جعلیات و اسرائیلیات در این منابع (صحیح مسلم ،بخاری و...) می کنند لذا تمام عمرشان مشغول تمحیص این موارد بودند و فرصت به نوشتن سیره پیامبر اکرم نکردند و اگر الآن زنده بودند حتما سیره پیامبر را می نوشتند.
ثمره آن همه زحمت در منابعی که زندگی ائمه خصوصا پیامبر را نشان میداد مجموعه آثاری شد که از ایشان بجا مانده است. و در نوع خود به اعتراف محققان بی نظیر است.
☘☘☘
☘☘
☘
🆔 @Allameaskari
🔺حدیثی بسیار مهم و پر محتوا راجع به سبک زندگی از امام صادق علیهالسلام
🔹 سأله (الصَّادِقِ علیهالسلام) بعض اصحابه: عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِی لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِی فَاجْتَهَدْتُ
وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَیَّ فَاسْتَحْيَيْتُ
وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِی لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِی فَاطْمَأْنَنْتُ
وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِی الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
[ترجمه: بعضی از شاگردان امام صادق علیهالسلام از ایشان سؤال کردند که بنای زندگی خود را بر چه چیز قرار دادید؟ حضرت فرمودند: بر چهار چیز.
دانستم که کار من را غیر از من انجام نمیدهد پس بسیار تلاش کردم.
دانستم که خداوند عزوجل بر من آگاه است پس حیا کردم.
دانستم که روزی من را کسی غیر از من نمیخورد پس آرامش یافتم.
دانستم که پایان کار من مرگ است پس برای مرگ مهیا شدم.
@Allameaskari
علامه عسکری
#خاطرات
⭕️جریان علامه عسکری و شهید دیالمه
🔸نقل کرده اند مدیر مدرسه ای که خواهر شهید دیالمه در آن درس می خواند به خواهر شهید، کتاب صد و پنجاه صحابی ساختگی را داده بود که بخواند. یک دختر 13_14 ساله و کتابی به این حجم و با این عمق.
🔸 وقتی شهید کتاب را در دست خواهر کوچکش دید نگاهش به چهره معصوم نیکو متوقف شد.
با لحنی خاص پرسید مدیرتون انسان عمیقی نسبت به اسلام بوده یا اینکه فکر کرده تو این قدر عمیقی ؟! نیکو با تردید می پرسد چطور مگه؟ وحید در مورد این کتاب توضیح می دهد که این یک تحقیق بسیار عمیق در تاریخ اسلام است. موضوعش رد یک ادعای دروغین در حق شیعه است نویسنده اش هم آدم تاثیرگذاری در جهان اسلام است. این حرف ها را وقتی می گفت که خیلی ها حتی نام علامه عسکری را هم نشنیده بودند اما نیکو کتاب را خواند. در همان 13 _ 14 سالگی ، هرچند بعضی از مطالب برایش سنگین بود و نمی فهمید.
🔸اولین باری که وحید (شهید دیالمه) با علامه عسکری برخورد کرد علامه با توجه به شناختی که نسبت به فضای دانشگاهی و دانشجویان آن زمان داشت گفت: من ارتجاع هزار و چهارصد ساله ام (یعنی من ادم متحجر و با فکر قدیمی هستم) ... دیالمه هم فورا جواب داد من هم ارتجاع دوهزار و چهارصد ساله ام. علامه خندید... همین یک جمله شد زمینه رفاقت و استاد و شاگردی وحید دیالمه با علامه عسکری.
📗به نقل از کتاب دیالمه نوشته محمد مهدی خالقی و مریم قربان زاده
🇮🇷 @Allameaskari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت علامه عسکری از جریان غدیر خم
#قسمت_اول
@Allameaskari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت علامه عسکری از جریان غدیر خم
#قسمت_دوم
@Allameaskari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت علامه عسکری از جریان غدیر خم
#قسمت_سوم
@Allameaskari
#خاطرات
#چرا_معرفی_ولایت_در_غدیر_خم
🔆یکی از اشخاصی که به عربستان رفته بود به زحمت غدیر خم (غدیر به معنای برکه و خم نام آن محل بوده) را پیدا کرده و می گفت تقریبا فضای آن جا گود بود ولی بسیار وسیع.
⚠️ یک سوالی که شاید برای اهل دقت پیش بیاید این است صدای پیامبر چگونه به بیش از هفتاد هزار نفر در روز غدیر رسید ؟!⚠️
♻️ معمولا در نقل های تاریخی میگویند اشخاصی بودند که با فاصله خبر را دریافت و برای دیگران فریاد زده و خبر ولایت و امامت امیرالمومنین را می رساندند.
اما آنچه این شخص نقل می کند گواه دیگری است از صدق این مطلب که خبر به گوش همه رسیده است.
🔶 او می گفت وقتی به محل غدیر رسیدیم آن جا را همچون مخروبه یافتیم خشک و بی آب و علف. یکی از دوستان که همراه ما بود از من حدود شاید صدمتر فاصله گرفت و شروع به خواندن سوره حمد کرد می گفت صدایش را مانند شخصی که رودر رویم ایستاده و با من حرف می زند می شنیدم!!!📣
✅شاید این یکی از حکمت های انتخاب غدیر برای بیان این امر الهی بوده که صدا به طور عجیبی با وجود فاصله زیاد راحت منتقل می شده است.
♻️کانال علامه عسکری🔰
🔵@Allameaskari
💢جواب مخالفان و منتقدان به توسل را اینگونه بدهید💢
✅ مشروعیت توسل به وسیله بررسی سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله
🔸در حديث صحيح مسند احمد و سنن ترمذى و ابن ماجه و بيهقى ديديم كه رسول خدا (ص) آن صحابى نابينا را آموزش داد تا پس از نماز بگويد: «خداوندا من از تو درخواست می كنم و به وسيله پيامبرت نبىّ رحمت به سوى تو می آيم. اى محمد! من به وسيله تو به سوى پروردگارم می روم تا حاجتم برآورده شود. خداوندا او را شفيع من قرار ده» و خداوند حاجتش را برآورده ساخت و پيامبر را شفيع او قرار داد و شفايش بخشيد. اينگونه توسل مصداق سخن خداى متعال در اين آيه است كه می فرمايد: «وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»: «و براى تقرب به او وسيله اى بجوئيد» و نيز در اين آيه كه می فرمايد: «يَبْتَغُونَ إِلى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ»: «براى تقرب به پروردگارشان وسيله اى می جويند»
🔵 @Allameaskari
برای دریافت آثار علامه عسکری واستاد جاودان درباره محرم با شماره زیر تماس حاصل نمایید.
۰۹۳۶۸۱۷۴۷۷۲
کتب مورد نظر
معلم درس محبت
عاشورا چرا و چگونه
بازشناسی دو مکتب
⭕️مرحوم علامه عسکری می فرمودند:
♨️در جریان ترویج مکاتب روشنفکری در طول تاریخ می بینم کسانی که متصدی این کار می شدند یا بودند ، از چند ویژگی کلیدی برخوردار بودند:
💢یکی از مهم ترین ویژگی های آن ها سخنوری و قدرت بیان و به تعبیری سحر البیان داشتن آن ها بود.
❗️که شاهد بودیم در برهه های حساس تاریخی چگونه این افراد با قلم و بیان خویش جمعیت های کثیری از جوانان را به خود جذب می کردند.
البته اینگونه نبود همه آن ها شناخته شده باشند یکی از آن ها که فوق همه روشنفکران از حیث قلم و اطلاعات بود دکتر #فریدون_آدمیت بود...
✅بیانات یکی از شاگردان علامه عسکری
#خاطرات
⚫️کانال علامه عسکری
🔲@Allameaskari
📄#بیانات
📚مطلبی از آثار علامه عسکری:
♦️ما در زمينه اعتقادات و احتجاج در مسائل فكرى، گنجينه هاى گرانبارى داريم كه در ذخاير و مواريث هيچ مذهب و ملّتى نظير ندارند، و بررسى همه آنها بر يك اسلامشناس، فرض و واجب است.
♦️به عنوان نمونه، تنها در يك مجلّد از اصول كافى، 1437 روايت در مباحث اعتقادى وجود دارد كه بخش بسيار كوچكى از معارف موجود ما در اين باب را تشكيل مىدهد.
▪️ نقش ائمه در احياي دين، ج1، ص:10
🔹🔹🔹🔹🔹
🆔 @Allameaskari
✅ خاصیت قرائت سورۀ یس در هر روز
آیتالله جاودان:
📝فردی در وقت احتضار خیلی التماس میکرد؛ اما آن کسی که آمده جان را بگیرد که التماس ما را نمیفهمد! او مأمور است ...
📌اگر کسی هر روز سورۀ یس بخواند، آنگاه در موقع مرگش کسی میآید که او التماس را می فهمد.
@Allameaskari
#گزیده_سخنرانی آیتالله جاودان در حسینیۀ آیتالله شیخ مرتضی زاهد(رَحِمَهُ الله)
#شب_چهارم_فاطمیۀ_دوم_۱۴۳۹ هجری فمری (۹۶/۱۲/۱)
(این موضوع در تاریخ بیست و هفتم بهمن ماه در هیئت محبان العباس هم مطرح شد که نکات ذیل، برگرفته از هر دو سخنرانی است.)
✅ نکات مهمی در مورد #سقیفه بر اساس حدیث ۶۸۳۰ کتاب #صحیح_بخاری
📝در تاریخ اسلام، بعد از #پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم جنایات بسیار زیادی رخ داد و خون افراد بیگناهی ریخته شد که همۀ آنها مبتنی بر دو ساعت جلسهای بود که در سقیفه برگزار شد. مخالفان ما خیلی سعی کردند که اسناد گذشته را بپوشانند و بسیاری از خرابکاریها را مخفی کنند. با این حال اکنون اسنادی در دست ماست. یکی از این اسناد، کتاب صحیح بخاری است که معتبرترین کتاب نزد اهل سنت بعد از قرآن است. در حدیث شمارۀ ۶۸۳۰ این کتاب، ماجرای سقیفه از زبان #خلیفۀ_دوم ذکر شدهاست. چند نکته در مورد این حدیث وجود دارد:
۱) علت اعتبار بالای صحیح بخاری همین است که این کتاب خیلی خوب عیبها را پوشانده و خیلی چیزها را نگفتهاست. مثلاً صحیح بخاری ماجرای #غدیر را اصلاً نمیگوید. یا در جای دیگر وقتی #عمار_یاسر ماجرای خودش و خلیفۀ دوم در مورد #تیمم را بیان میکند، اشاره میکند که پیامبر، #عمر را بخاطر عدم تیمم و نماز نخواندن، توبیخ کردهاست. صحیح بخاری صحبتهای #عمار را نقل میکند، اما قسمت توبیخ پیامبر را حذف میکند، در حالی که در #صحیح_مسلم توبیخ پیامبر هم میآید.
۲) در حدیث صحیح بخاری میگوید فلانی گفته بعد از عمر با فلانی بیعت خواهیم کرد. بخاری هیچ اسمی نمیبرد! اما منابع دیگر مشخص میکند که عمار این حرف را گفته بوده که بعد از عمر با #علی علیهالسلام بیعت خواهیم کرد. زیرا عمار میدانست که بعد از خلیفۀ دوم طرح سقیفه میشکند و میتوانستند امیرالمؤمنین را به حکومت برگردانند. بخاری از عمد اسمی از امیرالمؤمنین و عمار نمیبرد؛ زیرا آنها فارغ از جنبههای معنوی و فارغ از اعتقاداتی که شیعه نسبت به آن دو بزرگوار دارد، در جامعۀ اسلامی آن روز افراد برجسته و محترمی بودند و اسم بردن از آنها موجب تضعیف و تزلزل اعتقاد به درستی سیاستهای هیئت حاکمۀ بعد از پیامبر است.
۳) خلیفۀ دوم بیان میکند که ماجرای سقیفه #فلتة بوده؛ یعنی یک کار حسابنشده! و بعد هم میگوید من بعد اگر کسی بدون مشورت مسلمین با کسی بیعت کند، هم بیعتکننده و هم بیعتشونده، هر دو را بکشید!
۴) عمر مدام تکرار میکند: «ما #مهاجرین»؛ در حالی که آنها در سقیفه فقط سه نفر بودند: ابوبکر و عمر و ابوعبیده. بقیه همه #انصار بودند.
۵) علت پیروزی آنها در سقیفه دو جهت بود؛ اولاً آنها به قوم و خویشی با پیامبر و قریشی بودن تکیه کردند (در حالی که #قریش، خودش بزرگترین دشمن اسلام در زمان پیامبر بود!) و ثانیاً بین انصار اختلاف بود. جمعیت اصلی شهر #مدینه انصار بودند، اما وقتی بین آنها اختلاف بود، رقیب توانست از فرصت استفاده کند.
۶) جریان سقیفه یک جریان عربی بود نه اسلامی! آن جریانی پیروز شد که تکیهگاه عربی محکمتری داشت. آن جریان با تکیه بر قوم و خویشی توانست پیروز شود. ابتدا قرار شد همه چیز قریشی باشد و حکومت بین تیرههای مختلف قریش تقسیم شود و سپس همه چیز اموی شد. خلاصه بعد از سقیفه همه چیز عربی شد. #سعودیها هم الان تتمۀ همان جریان هستند.
@Allameaskari
📔 #خاطرات
✅ سقیفه چرا و چگونه ، عرب و اطاعت از شيخ قبيله
💢بیان مرحوم علامه عسکری:
🔸شما جامعه عرب را درك نمی کنيد، جامعه عرب، تابع رئيس و شيخ قبيله است و هر كارى كه شيخ قبيله بگويد انجام می دهند، نمونه اى عرض كنم براى روشن شدن سخنم.
⚠️در كربلا رسم شده بود كه در ايام عاشورا از روى آتش راه می رفتند. از اين ماجرا مدتى گذشت روزى حضرت آيت اللّه العظمى حكيم رحمهالله به كربلا آمدند و به شيخ كربلا (كه شيخ فخرى آل كمونه بود) دستور دادند كه برنامه از روى آتش رفتن را تعطيل كنند. شيخ كربلا هم دستورات آيت اللّه العظمى حكيم رحمه الله را اجرا كردند و عاقبت، اين كار در كربلا تعطيل شد.
🔆شاید برای همه ما سوال شود چطور جمعیت به آن عظیمی در غدیر خم با امیرالمومنین بنحوی بیعت کردند اما در سقیفه خلیفه تعیین کردند⚠️
👈🏻این به خاطر همین مطلبی است که از علامه نقل شد و آن تعصبات قبیلگی بود.
⚠️حتی در جایی می فرمودند عرب برای حضرت عباس علیه السلام ارادت خاصی قائل است و قسم حضرت عباس برایشان خیلی عزیز و بزرگ است اما اگر همان شیخ قبیله بگوید گنبد و حرم حضرت عباس را ویران کن دریغ نمی کنند.
#نقل_خاطره از استادادیبی از شاگردان علامه عسکری
✅ به کانال علامه عسکری بپیوندید ◀️
@Allameaskari