فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 راه درمان پریشانیهای شدید آخرالزمان
اگر از بلایا ،مشکلات گرفتاری ها و شرور جن و انس در آخرالزمان می ترسیم، چکار کنیم ⁉️
🗓️ شنبه 10 آذر 1403
🔅 وَاِذ اَخَذنا ميثاقَ بَنیٓ اِسرآءيلَ لاتَعبُدونَ اِلَّا اللهَ وَبِالوالِدَينِ اِحسانًا وَذِی القُربیٰ وَاليَتٰمیٰ وَالمَسٰكينِ وَقولوا لِلنّاسِ حُسنًا وَاَقيمُوا الصَّلوٰةَ وَءاتُوا الزَّكوٰةَ ثُمَّ تَوَلَّيتُم اِلّا قَليلًا مِنكُم وَاَنتُم مُعرِضونَ (بقره/83)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ شرح تفسیری
5️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره)
💢 شماره نسخه: No. 1
✓ محل نگهداری: کتابخانه رضا رامپور ، هند
✓ خط: #کوفی C.III بر اساس دسته بندی فرانسوا دروش
✓ تعداد برگها: 345 برگ
✓ ابعاد برگها: 287*202 میلیمتر
✓ جنس برگها: پوست
✓ تعداد سطور در هر صفحه: 15 و 16 سطر
✓ نشان پایان آیات: دو نقطه مستطیل که به شکل مورب روی هم قرار گرفته اند
✓ علامت تخمیس: ندارد
✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی رنگ که در میان آن یک گل شش پر با رنگهای قرمز و مشکی رسم شده است.
✓ نقط الاعجام: نسخه در اصل فاقد نقط الاعجام میباشد اما در برخی صفحات در دوران متاخر از کتابت برخی از حروف نقطه گذاری شدهاند.
✓ روش علامتگذاری: استفاده از نقاط قرمز مدوّر به شیوه #ابوالاسود
این نسخه منسوب به امام علی علیه السلام میباشد، که با توجه به نوع خط و ویژگیهای مصحف این انتساب بعید به نظر میرسد.
✅ برای مشاهده تصاویر این نسخه میتوانید به سایت زیر مراجعه کنید.
https://corpuscoranicum.de/en/manuscripts/878/page/2v?sura=1&verse=1#manuscript_page
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/83)
لاتَعبُدونَ: نپرستيد.
بِالوالِدَينِ اِحسانًا: به پدر و مادر نيکی کنيد.
📝 «احسانًا» مفعول مطلق نائب از فعل است، به معنای «اَحسِنوا».
قُربیٰ: خويشاوندی
ذِی القُربیٰ: خويشاوند، كسی كه دارای خويشاوندی است.
المَسٰكينِ: بيچاره و بينوا
📝 صيغه مبالغه از «سکن»
حُسنًا: [سخنی] نيک
تَوَلَّيتُم: روی برگردانديد، پشت کرديد.
وَاَنتُم مُعرِضونَ: در حالی که اِعراض میکرديد.
📝 واو حاليه و اين حال، حال مؤکده است، زيرا «تَوَلّی» و «اعراض» به يک معنا هستند، البته بعضی بين «تولّی» و «اعراض» فرق گذاشتهاند و گفتهاند: تَوَلّی یعنی بازگشتش به محل اوليه باشد؛ يعنی 180 درجه مسير را عوض کند و اعراض، 90 درجه مسير را عوض کند.
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم ، ج1، ص42
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
3️⃣ #اشاره_روایی (بقره/83)
❇️ عَنِ الباقِرِ (ع) فی قَولِهٖ تَعالىٰ «وَقولوا لِلنّاسِ حُسنًا» قالَ: قولوا لِلنّاسِ اَحسَنَ ما تُحِبّونَ اَن يُقالَ لَكُم. فَاِنَّ اللهَ يُبغِضُ اللَّعّانَ السَّبّابَ الطَّعّانَ عَلَى المُؤمِنينَ المُتَفَحِّشَ السّائِلَ المُلحِفَ وَيُحِبُّ الحَیِیَّ الحَليمَ العَفيفَ المُتَعَفِّف.
❇️ امام باقر (ع) در توضیح این سخن خدا که میفرماید: «با مردم، نیكو سخن بگویید» فرمود: با مردم بهتر از آنگونهای سخن بگویید که دوست دارید با شما سخن گفته شود؛ زیرا خداوند بر افرادی که مؤمنان را لعنت میکنند، دشنام میدهند، طعنه میزنند، سخنان زشت میگویند و با اصرار از دیگران چیزی میخواهند، خشم میگیرد ولی افراد باحیا و بردبار و پاکدامن و بامناعت را دوست دارد.
🔸منبع: تفسیر عیاشی، ج1، ص48
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
4️⃣ #شرح_تفسیری_آیه
🔸 وَاِذ اَخَذنا ميثاقَ بَنیٓ اِسرآءيلَ لاتَعبُدونَ اِلَّا اللهَ وَبِالوالِدَينِ اِحسانًا وَذِی القُربیٰ وَاليَتٰمیٰ وَالمَسٰكينِ وَقولوا لِلنّاسِ حُسنًا وَاَقيمُوا الصَّلوٰةَ وَءاتُوا الزَّكوٰةَ ...(بقره/83)
زمانی (را یاد کنید) که از بنیاسرائیل پیمان گرفتیم که «جز خدا را نپرستید؛ به پدر و مادر نیکی کنید و (هم چنین) به خویشان و یتیمان و بینوایان؛ با مردم، نیکو سخن بگویید و نماز را کامل و بینقص به جای آورید و (از مال خود) انفاق کنید (چه واجب باشد و چه مستحب)»...
✅ برای رسیدن به خوشبختی و سعادت، دو رابطه لازم است. یکی #رابطه_با_آفریدگار و دیگری #رابطه_با_آفریدگان. ما هنگامی به سعادت خواهیم رسید که در ابتدا خدای خود را بشناسیم و بدانیم که چرا ما را آفریده و از ما چه انتظاری دارد و پس از آن، رابطه خود را با مخلوقات خدا تنظیم کنیم. خداوند متعال به وسیله پیامبران، چگونگی برقراری این دو رابطه را به ما آموخته است.
✅ «وَقولوا لِلنّاسِ حُسنًا» یعنی با مردم به نیکی سخن بگویید. عمل به این آیه شریفه بسیاری از مشکلات #خانوادگی و #اجتماعی را حل خواهد کرد. اگر انسانها پیش از صحبتکردن با دیگران فکر کنند و آنگاه صحبت کنند، روابط همچنان دوستانه و محترمانه باقی خواهند ماند. بخش قابلتوجهی از مشکلات خانوادگی (رابطه میان پدر و مادر با فرزندان و رابطه زن و شوهر) در گرو عملکردن به این آیه شریفه است. در روایات از اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام آمده است که آن طوری با مردم صحبت کنید که دوست دارید با شما آنگونه صحبت شود.
👈 در ارتباط با اختلاف قرائت آیه شریفه گفتنی است: ابن کثیر، حمزه و کسائی «لا یَعبُدونَ» و باقی قراء «لا تَعبُدونَ» تلاوت کردهاند.
🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشآموزان)، ص12
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
5️⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/83)
💢 «بَنیٓ اِسرآءيلَ»
درباره شیوه نگارش واژه «اسراءیل» در مصاحف مختلف موارد زیر قابل توجه است:
اولا در خصوص نگارش همزه در این کلمه همه علما متفق اند که این کلمه بدون پایه نوشته میشود.
ثانیا: در خصوص الف پس از راء دو قول وجود دارد
- اسرءیل به #حذف_الف پس از راء، در مصحف امیری و مصحف مدینه بر اساس نقل ابوداود سلیمان بن نجاح این وجه ترجیح داده شده است.
- اسراءیل به #اثبات_الف پس از راء: در مصحف لیبی، مصاحف هند و پاکستان و مصحف مرکز طبع و نشر قرآن بر اساس نقل ابوعمرو دانی این وجه ترجیح داده شده است.
در برخی از مصاحف ایرانی و ترکی این کلمه با اثبات الف پس از راء و همزه روی پایه یاء «اسرائیل» نگارش شده است که مخالف قواعد رسم المصحف میباشد.
💢 «اليَتٰمیٰ»:
واژه اليَتٰمیٰ بر اساس اجماع علمای #رسم_المصحف در هر دو قالب معرفه و نکره در سراسر قرآن کریم، به حذف الف بعد از تاء و قرار گرفتن الف کوتاه روی آن نگارش میشود.
💢 «المَسٰكينِ»:
واژه المَسٰكينِ نیز بر اساس اجماع علمای #رسم_المصحف در هر دو قالب معرفه و نکره در سراسر قرآن کریم، به #حذف_الف و قرار گرفتن الف کوتاه روی «سین» نگارش میشود.
✴️ جهت آشنایی بیشتر با انواع ضبط این عبارت در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، میتوانید به دانشنامه قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر به آدرس زیر مراجعه نمایید :
http://pediaquran.ir/word?wid=651946&type=zabt&mid=13
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
#مائده / آیه ۵۶
🔹فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ
🔸مسلّماً حزب خدا فقط پیروزند
💎کانال آموزش قرآن
http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه ۲۸۷
ترجمه تصویری
آیات ۵۰ تا ۵۷ سوره اسراء
حتما ببینید
نشست امروز برگزار می گردد‼️
💠انجمن علمی دانشکدۀ علوم قرآنی مشهد برگزار می کند:
🔰نشست علمی با عنوان:قصه آدم ابوالبشر در قرآن کریم
⚜با حضور:جناب آقای دکتر محسن رجبی قدسی(عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم)
⏳زمان برگزاری:دوشنبه ۱۲ آذر ماه،ساعت ۱۰
🏢مکان برگزاری:دانشکده علوم قرآنی مشهد،اتاق جلسات
🔗لینک شرکت برخط:
📍https://meet.quran.ac.ir/mashhad
༺ ✧ ༻༺ ✧ ༻༺ ✧ ༻
💎انـجمـن علــمی، نگاهیـــے نو بـــہ اندیــشـہ ورزیــدن
🆔@anjomanelmiquran110
🌐http://quranicsociety.blog.ir
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء آیات 59 تا 66
📄#صفحـہ_288
💎کانال آموزش قرآن
http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
4_5778250808772529175.m4a
4.12M
🎙#ترجمه_روان
📄 امروز #صفحه_288
📖#سوره_مبارڪہ_إسراء
💎کانال آموزش قرآن
http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
288-esra-ta-1.mp3
5.33M
#صوت_تفسیر
#صفحه_288
#بخش_اول
📖#سوره_مبارڪہ_إسراء
🎙 حجت الاسلام قرائتی
💎کانال آموزش قرآن
http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
#غافر/ آیه ۵۱
🔹إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ ءَامَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنيَا
🔸مسلّماً ما پیامبرانِ خود و مؤمنان را در زندگی دنیا یاری میدهیم
💎کانال آموزش قرآن
http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
288-esra-ta-2.mp3
6.14M
#صوت_تفسیر_صفحه_288
#بخش_دوم
📖#سوره_مبارڪہ_إسراء
🎙 حجت الاسلام قرائتی
💎کانال آموزش قرآن
http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه ۲۸۸
ترجمه تصویری
آیات ۵۹ تا ۶۶ سوره مبارکه اسراء
💎کانال آموزش قرآن
http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
#صف/ آیه ۱
🔹سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ
🔸آنچه در آسمانها و زمین است خداوند را میستایند
💎کانال آموزش قرآن
http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
ای امام رئوف، آمدهام تا با اشکهایم در جوار شما، عزادار مصیبت مادرتان باشم.
یا فاطمه الزهرا(س)...
هر غم به اشک می شود از دل برون ولی
این غم که از شماست در این سینه ماندنی است.
@aqr_ir
💎کانال آموزش قرآن
http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
#فاطمیه🖤
دیر آمدم دیر آمدم در داشت میسوخت💔
جانکاه قرآنی که زیر دست و پا بود💔
جانکاه تر آیات کوثر داشت میسوخت💔
شب بود بعد از شام برگشتم به خانه💔
دیدم که بعد از قرن ها در داشت میسوخت
ما عشق را پشت در این خانه دیدیم♥️
زهرا در آتش بود، حیدر داشت میسوخت...
#خوشنویسی 🤍
•|دلــــ«دست»ــنویس|•
➜ @shamimzohor313
نکات قرآنی
۶۰۲- “لا تَدخُلُوا بُیُوتاً غَیرَ بُیُوتِکُم حَتَّیٰ تَستَأنِسُوا”
(به خانه ای غیر از خانه های خودتان وارد نشوید مگر آنکه اجازت طلبیده باشید)
معنای اول: خانه هر کس حریم شخصی اوست، مکان امن و راحت اوست. هیچ کس حق ندارد بدون اجازه ی قلبی صاحب خانه بدان وارد شود. دقت کن! قرآن این اجازه را با فعل “تَستَأنِسُوا” آورده است. و آن یک اجازه ی واقعی و قلبی است. ریشه ی آن اُنس است. این یعنی حتی اخذ اجازت های فریبکارانه نیز باطل است. این اجازه ریشه در اُنس و رضایت خاطر دارد. در خبر آمده است که خلیفه دوم در یکی از شبگردیهای دوران خلافتش، متوجه خانه ای می شود که از آن صدای ساز و آواز و هلهله شادی می آید. پس به بهانه اینکه جلوی منکری را بگیرد بدون اجازه وارد آن خانه می شود… و آخرالامر چون در می یابد که این کارش صرفاً از روی یک احساس، و خلاف شرع و حکم قرآن بوده است، توبه می کند(جامع التمثیل ص ۶۶۹). ای دوست، ورود به حریم خصوصی هر کس، اذن ورود می خواهد. این یعنی حتی خلیفه ی مسلمین نیز نمی تواند بدون اجازه ای که مورد تایید حق تعالی باشد، وارد خانه ی کسی شود، چه رسد به دیگران.
معنای دوم: خانه ی هر کس سینه ی پر اسرار اوست. نمی توان به اسرار دیگران سَرَک کشید. نمی توان با سؤال پیچ کردن دیگران، به درونیات شان ورود کرد. تجسس در اندیشه و احساس دیگران مذموم است. خطاست. اگر شخصی تو را در باره مسائل خصوصی اش صالح دانست و طرف مشورت قرار داد، این یعنی اجازه ی ورود داده و تو حق ورود داری. جز این باشد یک تجسس زیانبار است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند:”من مأمور نیستم که دل های مردم را بکاوم و درونشان را بشکافم” (کَنزُ العُمّال ج ۱۱، ص ۳۱۱ ح ۳۱۵۹۷)
در ادامه همین آیه شریفه نیز آمده است “ذلِکَم خَیرٌ لَکُم”؛ یعنی رعایت این نکات برایتان “خیر” دارد. پس اگر واقعاً بدنبال خیر هستی باید چنین نکاتی را رعایت کنی. بدان که عدم رعایت، یعنی “شر” را به روح و جان خود تزریق کردن.
معنای سوم: “بیوت” در اینجا اشاره به مقام و مرتبت الهی سالکان دارد. این یعنی هر کسی را جایگاهی است الهی، که متناسب با شعور و قابلیت اش است. اینجا خانه ی روح اوست. کرسی اقتدار و توانمندیهای باطنی اوست. ورود و دخالت در مقام و رتبت باطنی کسی جایز نیست مگر با اجازت قلبی صاحب مقام.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
http://www.masoudriaei.com
https://eitaa.com/masoudriaei