✅منتظر جماعت ایران دوست حامی صهیونیست ها باشید!
🔹وقتی که پوریم می شود یا سکوت کرده
یا نهایتش این هست که بگن این اتفاق نیوفتاده است.
این که این اتفاق وجود تاریخی دارد یا خیر بحثی مجزا است.
اما مهم تر از آن خود یهودیان و صهیونیسم است که علنا در تقویم آنان چنین روزی است و به کشتار ایرانیان افتخار می کنند
ببنیم جرات شعار مرگ بر صهیونیست دارند !!!
❌پاسخ منفی است
➪@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
11.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 شرکتی عجیب در #دوره_قاجار
⁉️ کم شدن ارزش #پول ملی ایران از چه زمانی شروع شد؟!
⁉️ کارخانه ای که #علما تاسیس کردند چرا تعطیل شد؟!
⁉️ وقتی پای ضرر انگلیس در میان بود، چه عواقبی برای ایران به دنبال داشت؟!
⁉️ سیل منسوجات و محصولات انگلیسی در دوران قاجار به سمت ایران چه اثراتی بر اقتصاد گذاشت؟!
___
📺 برشی از گفتگوی حجت_الاسلام #راجی در برنامه تلویزیونی گرا
➪@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅خودیده
سوال از ما، پاسخ از شما
🔹در کتاب دادستان دینی، که توسط منوچهر یکی از معروفترین موبدان زرتشتی، که از نوادگان موبد مهر اسپندان موبد معروف زمان شاپور دوم ساسانی می باشد در مورد خودیده نکات مختلفی آورده شده است.
🔻ایشان در مورد خودیده چنین گفته اند :
▪️بن مایه و ریشه عمل خویدوده به مشی و مشیانه که برادر و خواهر بودند می رسد که نخستین عمل خودیده را این برادر و خواهر انجام دادند.
و این عمل خودیده به خواست ایزدان است و به سود جهان می باشد▪️
📚https://b2n.ir/n63830
📚https://b2n.ir/g87466
🔸و اما سوال
با توجه به این متن، #خودیده در این کتاب به چه معنایی می باشد :
✔️ازدواج با #محارم
✔️ازدواج دخترعمو و پسر عمو
✔️ازدواج فداکارانه
✔️در مورد ازدواج نمی باشد
➪@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✡️ عدم انطباق جشن پوریم با سیزده فروردین
1⃣ میخواهیم بهطور علمی از لحاظ محاسبات تقویمی، مصادف شدن این دو مناسبت یا عدم تقارن آن را در تقویم عبری با فارسی (شمسی) بررسی کنیم. در ابتدا لازم است تا دربارهٔ اصول محاسبات و تاریخچهٔ این دو تقویم بهطور مختصر اشاراتی جهت معرفی ذکر شود.
🗓 تقویمشناسی عبری
2⃣ #تقویم_عبری یک تقویم قمری بوده و منطبق با «حلول ماه در آسمان» است. [پس طبیعتاً این تقویم نسبت به تقویم شمسی باید چرخشی باشد.] از طرف دیگر عبرانیان موظف هستند تا مناسبتهای مذهبی خود را در فصلهای مشخص و معینی برگذار کنند. بهعنوان مثال «عید پسح» حتماً باید در فصل بهار برگزار گردد [و نباید در فصل دیگری برگزار شود.]. از این رو تقویم عبری هر دو یا سه سال بر اساس (الگویی مشخص) دارای یک ماه اضافه میباشد و سال را ١٣ ماه برگذار میکنند تا سال قمری عبری بهمرور از سال شمسی عقب نیفتد و همواره بر حدود فصول آن منطبق گردد.
3⃣ در تقویم عبری به سالهای ١٣ماهه، #سال_کبیسه گفته میشود که الگوی آن از یک دورهٔ منظم ١٩ساله پیروی میکند. یعنی سالهای سوم، ششم، هشتم، یازدهم، چهاردهم، هفدهم و نوزدهم کبیسه هستند. و بهطور کلی تقویم عبری در محدودهٔ حدود ٣٠روزه نسبت به تقویم ایرانی در نوسانی ثابت میباشد.
💥 [توضیح اندیشکده: اضافه کردن این ماه سیزدهم باعث میشود تا تقویم عبری با اینکه قمری است، اما تقریباً با تقویم شمسی برابر باشد. (تنها حدود یک ماه نوسان دارد.) لذا مثل تقویم «هجری قمری» نیست که در آن مثلاً ماه رمضان گاهی به فروردین میافتد و گاهی به تیر یا مهر یا دی یا… و دائم در چرخش است و هر ماه هجری قمری میتواند با هر ماهی از ماههای شمسی منطبق شود.]
🗓 دقت عملکرد تقویم عبری
4⃣ تقویم امروز یهودیانِ جهان حدود ١۶٠٠ سال پیش تدوین شده است. بر طبق دستورات تورات و علمای تلمودی، طول مدت چرخش ماه ٢٩/۵٣٠۵٩۴ روز میباشد. این عدد با دقتِ یک روز اختلاف، در هر ١٣٨٠٠ سال، با محاسبات امروزهٔ سازمان فضایی آمریکا و اروپا بسیار نزدیک است و از دقیقترین تقویمهای قمری محسوب میشود.
🗓 تقویمشناسی جلالی
5⃣ این تقویم شمسی، که در ۳ رمضان ۴۷۱ هجری قمری بهدستور پادشاه (جلالی) و توسط خیام تدوین شده است، منطبق بر «حرکت دقیق خورشید» میباشد و برای تنظیم دقیقتر خود هر چهار سال یک بار و گاهی هر ۵ سال یک بار بهصورت کبیسه درمیآید. این تقویم نیز از دقیقترین تقویمها در جهان میباشد.
#پوریم
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
➪@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
✡️ عدم انطباق جشن پوریم با سیزده فروردین 1⃣ میخواهیم بهطور علمی از لحاظ محاسبات تقویمی، مصادف شدن
✡️ بررسی انطباق جشن پوریم و سیزدهم فروردین
1⃣ براساس تقویم یهود، واقعهٔ #پوریم در ١٣ اَدار سال ٣۴٠۵ عبری معادل با ٢۵ فوریه ٣۵۵ قبل از میلاد و ۶ اسفند سال ٩٧٧ قبل از هجری شمسی، (حدود ٢٣۶٩ سال پیش) اتقاق افتاده که با تاریخ ١٣ فروردین حدود ٣٧ روز اختلاف وجود دارد. [و طبق دستور کتاب استر باید ١۴ و ١۵ آدار جشن بگیرند.] البته با توجه به «سالهای کبیسه عبری» احتمال اینکه در بعضی سالهای دیگر، این دو [پوریم و ١٣ فروردین] کمی به هم نزدیکتر شوند هست، اما در طول تاریخ، هیچگاه برهم منطبق نمیشوند. و اصولاً پوریم در یهودیت یک #عید_زمستانی است تا بهاری.
🗓 دیرینهشناسی تقویمهای عبری و شمسی
🗓 تقویم باستانی عبری
2⃣ درست است که #تقویم_عبری حدود ١۶٠٠ سال است که به اینگونه استفاده میشود، اما قبل از آن نیز قوانین و قواعد با تقویم امروز یکسان بوده و فقط برای تعیین #استهلال ماه بهجای جدول و محاسبات، از «شاهدان امین رؤیت ماه» استفاده میشده [شبیه فرایند استهلال ماه در تقویم هجری قمری] و نیز برای تعیین #سال_کبیسه نیز هر سال در زمان مناسب جلسهای گذاشته میشد که الگوی آن نیز بسیار نزدیک به الگوی ١٩سالهٔ جداول امروزی میباشد.
3⃣ بر این اساس، سال ٣۴٠۵ عبری [یعنی سال وقوع حادثهٔ پوریم] به دو دلیل کبیسه نبوده:
👈 اول: کافی است عدد ٣۴٠۵ را بر ١٩ تقسیم کنیم باقی مانده ۴ خواهد بود که جزء سالهای کبیسهٔ ١٩ساله نیست.
👈 دوم: اصل سند مگیلای استر (طومار استر) دقیقاً به ماه دوازدهم اشاره میکند. (فصل٣، آیه١٣).
4⃣ و حتی اگر بر فرض محال، آن سال، کبیسه هم بوده باشد، باز هم واقعهٔ پوریم در آن سال به ۴ یا ۵ فروردین میافتاد که باز هم با تاریخ «روز طبیعت» [١٣ فروردین] منطبق نیست.
🗓 تقویم باستانی ایرانی
5⃣ تا قبل از عمر خیام و تنظیم تقویم جلالی در ایران تقویم یزدگردی شمسی استفاده میشد که در آن بهخاطر تفاوت کبیسهگیری بهمرور، نوروز ١٨روز (گاهی تا دو ماه) نسبت به زمان واقعی به تأخیر میافتاد و بهعنوان مثال روز طبیعت [١٣ فروردین] در روز ٣١ فروردین برگذار میشد که این هم خود باز، فاصلهٔ این دو واقعه [یعنی پوریم و ١٣ فروردین] را بیشتر میکند.
6⃣ بهطور خلاصه میتوان گفت که در الگوهای باستانی تقویم ایرانی و یهودی نیز نه تنها این دو واقعه هرگز بر هم منطبق نمیشوند، بلکه اصولاً فاصلهٔ بیشتری را هم از یکدیگر دارند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
➪@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
✡️ بررسی انطباق جشن پوریم و سیزدهم فروردین 1⃣ براساس تقویم یهود، واقعهٔ #پوریم در ١٣ اَدار سال ٣۴٠۵
✡ جدول
1⃣ منطبق بر استدلالهای محاسباتی فوق، برای روشن شدن بیشتر مطلب، جدولی نمونه از تاریخ #جشن_پوریم در صد سال اخیر در جدول زیر تهیه شده است که ادعای انطباق این دو واقعه را بهکلّی رد میکند.
2⃣ و نیز همانطور که مشخص است، اگرچه تقویم عبری، قمری میباشد، اما مناسبتهای مذهبی در این تقویم تقریباً در یک فصل سال برای همیشه ثابت (FIX) شدهاند. [یعنی: مثل ماههای هجری قمری نیستند که دائم در چرخش باشند.]
گروه پژوهشی آرتا
✡ جدول 1⃣ منطبق بر استدلالهای محاسباتی فوق، برای روشن شدن بیشتر مطلب، جدولی نمونه از تاریخ #جشن_پو
✡️ جدول تاریخ وقوع پوریم در یک دورهٔ ١٠٠ساله (١٣١٩ تا ١۴١٨ شمسی)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
➪@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
✡️ جدول تاریخ وقوع پوریم در یک دورهٔ ١٠٠ساله (١٣١٩ تا ١۴١٨ شمسی) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscent
✡️ نمودار عدم انطباق پوریم و روز ١٣فروردین در یک دورهٔ ١٠٠ساله (١٣١٩ تا ١۴١٨ شمسی)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
➪@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔘 شاهان ساسانی در ایام نوروز به زور از مردم تهی دست عیدی می گرفتند!
🔻آرتور کریستین سن،تاریخدان و ایران شناس نام آشنا دانمارکی در اینباره چنین می نویسد :
"علاوه بر ماليات رسم بود، كه هدايايى هم بنام آيين مىگرفتند. از اين جمله است، تحفههايى، كه در عيد نوروز و مهرگان جبرا(با زور و اجبار) اخذ مىشد"
☑️ ایران در زمان ساسانیان،صفحه ۱۸۶
#نوروز
#شاهان_ساسانی
#ایرانیان_باستان
➪@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
˹﷽˼
💢زنان موبد!
🔻پاسخ به یک شبهه:
"برخی زرتشتینماها اظهار کردهاند که در آئین زرتشتی، زن حتی میتواند از مقام موبدی هم فراتر رود..."
🔻و حال پاسخ ما به این ادعای عجیب و شاذ:
☜موبدان که روحانيون زرتشتی هستند، درواقع یک رسم و سنّتی ارثی و مردانه میباشد و تنها کسانی به درجهی موبدی میرسند که بهطور ارثی، نسل اندر نسل موبد بوده باشند.
در دورههای گذشته بهدلیل کمبود شدید موبد، موبدان زرتشتی به سرکردگی برخی منجمله موبد فوت شده- جهانگیر اوشیدری- دست به بدعتی در رسومات زرشتی زده و باعث ایجاد گروه جدیدی به نام موبدیار میشوند. (حدود سال ۱۳۵۰ الی ۱۳۶۰ شمسی)
دکتر کتایون مزداپور که خود نیز زرتشتی میباشد، در این مورد چنین نوشته است:
📚⇲https://b2n.ir/s62371
❏زنان زرتشتی حتی اگر فرزند موبدان بسیار معروف باشند و هر آنچه هم علم و تحصل کسب کنند، در نهایت موبدیار شده و هرگز موبد نمیشوند. (فراتر پیشکش)
برای نمونه:⇩⇩(دقت کنید رسم موبدیاری چند ساله رواج پیدا کرده است)
⇲https://amordadnews.com/94032/
☜در تفکر زرتشتی، دختر یا زن استعداد پذیرش اهریمن را دارد و اساساً خونریزیِ عادت ماهیانه را امری توسط اهریمن دانسته به گونهایی که در این ایام از دادن غذاهای مقوی به زنان جلوگیری کرده که مبادا اهریمن قویتر شود و خونریزی شدت گیرد! (اینجا کلیک کنید)
☜در ایام عادت ماهیانه، زنان باید در اتاقی حبس میشدند تا اهریمن درون آنها بر دیگران و حتی گل و... تأثیر منفی نگذارد! (اینجا و اینجا کلیک کنید)
☜حال زنان چگونه میتوانند موبد و حتی فراتر روند، در حالی که باید هر ماه -حدود یک هفته الی ده روز- در اتاقکی حبس شوند؟!
☜کتابی که به آن ارجاع داده شده، زیر نظر بنیاد نیشابور و به یاری آقای فریدون جنیدی نوشته شده است.
کافیست با یک سرچ ساده در گروهها و کانالهای آنان، ببینید چگونه در مورد این شخص و این بنیاد سخن گفتهاند!
☜برای مثال سخن یکی از افرادی که در مورد جناب جنیدی و بنیاد نیشابور سخن گفته و آنها بیان وی را به اشتراک گذاشتهاند مشاهده کنید:
❏زمانی که مملکت صاحب داشت، هر مادرقمری نمیتوانست کتاب خودآموز پهلوی بنویسد و بدون دو کلاس سواد به صرف خواندن شاهنامه ادعا کند، شاهنامهشناس و پهلویدان است. اما بعد از بیصاحب شدن مملکت، دورانِ سروریِ شغالان و کفتاران آغاز شد.
یکی از این افرادِ متوهم و بیماران روانی که قاعدتاً با یک معاینهی سرپایی توسط هر پزشکی، میبایست در تیمارستان بستری میشد، اکنون در بنیادی غصبی و دزدی که نام یکی از شهرهای بزرگ خراسان را بر آن گذاشته، اسم خود را "استاد" نهاده و مکتبخانه تاسیس کرد. مکتبخانهای به سبک دورۀ قاجارها که در آن شبهعلم تدریس میکند و در ازایش بادمجان میگیرد! ❏
☜حال چگونه از یک بیمار روانی (توهینی که خود به این استاد انجام دادهاید) سند ارائه میدهید؟!
و شگفتآور است که علم لغتشناسی درحوزهی آئین زرتشت را در این متن اساساً زیر سوال بردهاید! و در تضادی آشکار از آن سند می دهید؟
☜در یسنا هات ۱۷_بند ۱۸ (اینجا) و یشت ۱۳-بند ۲۱(اینجا) مدعی هستند عبارت مؤنث میباشد، اما هیچ اسمی از زن یا جنس مونث نیاورده است!
🔻ضمناً:
چگونه از این بندها ترجمه کردهاند که زن میتواند موبد شود؟!
ما که هرچه سعی کردیم نتوانستیم!
شما اگر توانستید خوشحال میشویم نشان دهید! هرچند هیچ زرتشتی اصیلی هم تاکنون نتوانسته است. 😊
•پینوشت:⇩
دختر یا خواهر ۱۵ ساله را تاوان گناهان مردان حساب نکنید آن هم بهخاطر کشتن یک سگ آبی، موبد بودن پیشکش! (اینجا کلیک کنید)
اوستای جلیل دوستخواه، جلد ۲-صفحه ۸۲۲.
#زنان_موبد
➪@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅خویدوده در اوستا(1)
🔻در اوستا بیان شده است افرادی که مرده ای را به #دخمه برده اند(نَسو کش) ، باید در همان جا چند گام دورتر از مرده بنشینند تا مزدا پرستان برای آنها، ادرار بیاورند که سرو تن خود را بدان بشورند.
📝در اوستا داریم :
▪️ادراری که باید نَسوکشان گیسو و تن خود را با خویش بدان بشویند کدام است؟
پیشاب گوسفند یا گاو نر؟ پیشاب مرد یا زن؟
اهورامزدا پاسخ داد:ادرار گوسفند یا گاو نر،اما نه ادرار مرد یا زن،مگر آن مرد یا زنی که خودیده کرده باشند▪️
اوستا، وندیداد، فرگرد 8 بند 13
🔸و اما نکات مهم
✔️نخست اینکه خویدوده در اینجا ، به معنای نوعی پیوند بین زن و مردی است که ادرار آنها باید دارای نوعی خاصیت و ویژگی باشد که در مراسم خاصی از آن استفاده کرد.
✔️دوم در تفکر اوستایی، درون مرده، نوعی دیو یا اهریمنی به نام نسو یا دیو مرگ رسوخ می کند که این موجود پلید قابل سرایت است مخصوصا برای کسانی که مرده را حمل می کنند لذا شرط پاکی و نجات کسانی که نَسوکش(حمل کننده جسد) بوده این است که با غسل و شست و شو با ادرار حیوانات، خود را پاک کنند و طبق اوستا اگر ادرار حیوان نبود باید از ادرار زن و مردی که خودیده کرده اند بهره جست.
✔️ با توجه به سایر منابع زرتشتی که بارها بیان شده است که عمل خودیده(ازدواج محارم) باعث دوری اهريمن و موجود پلید می شود لذا این واژه در اوستا معنایی جز ازدواج محارم ندارد
🔸برای نمونه در کتاب روایت پهلوی از منابع معتبر زرتشتی داریم که خودیده چنان ارجمند و شایسته است که بزرگترین عامل نابودی دیوان است(در این کتاب خودیده به معنای ازدواج محارم است)
https://b2n.ir/t78756
🔸همچنین داریم که با خودیده (ازدواج محارم) دیوان به رنج و آزار گرفتار می شوند
https://b2n.ir/m77575
🔸حتی در جایی به صراحت بیان کرده که اهریمن می گوید چاره و توان مبارزه با کسانی که خودیده (ازدواج محارم) می کنند را ندارد(تاکید می شود در این کتاب خویدوده به معنای ازدواج است)
https://b2n.ir/m81107
🔸همین عبارت در کتاب شایست و ناشایست نیز نقل شده است
https://b2n.ir/f83041
🔻لذا مشخص است که دلیل اینکه در اوستا بیان شده برای شستن مرده کشان باید از ادرار زن و مردی که ازدواج محارم کرده اند بهره جست این بوده که در تفکر آنها خودیده ضد اهریمنی و فرار دهنده و نابود کننده اهریمن است
✔️باید دقت کرد خویدوده در این بخش اوستا هیچگاه نمی تواند معنی ازدواج خویشاوندی دهد زیر همانگونه که بیان شد اهریمن و دیوان طبق متون زرتشتی صرفا با ازدواج محارم شکست خورده و فراری می شوند و شخصی که جنازه حمل کرده و دیو نَسو در وی سرایت کرده است با شست و شو با ادرار کسانی که ازدواج #محارم نموده اند خود را پاک می گرداند و خود را از اثر دیو نجات می دهد
🔹ترجمه آقای هاشم رضی بزرگترین پژوهشگر زرتشتی و مترجم اوستا نیز همین است
📚https://b2n.ir/d70281
➪@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا