HasanZadeAmoli.mp3
2.75M
🎙توضیح و قرائت غزل «طُرّۀ عشق» توسط استاد علیاکبر رشاد| غزلی که علامه حسن زاده آملی آن را از بَر کرده بود
@Arefane
عارفانه
گزارشی از همایش «فلسفه و معنویت» که امشب به مناسبت بزرگداشت حضرت علامه حسن زاده آملی برگزار شد، خدمت
سخنران دوم مراسم، حضرت استاد حسن رمضانی بودند.
استاد حسن رمضانی: استاد علامه حسن زاده، از ظاهر و لفظ و عبارت گذشته بود و به مقصود اصلی از کارگاه هستی رسیده بود. لذا در اشعار زیبای خود میگوید:
ملکوت است که در مَنظرِ من جلوهگر است
تو بر آن باش که بحر و بَر و شمس و قمر است
آن خدایی تو پرستی نه خدای حَسَن است
که حَسَن را به خداوند، خدای دگر است
@Arefane
استاد حسن رمضانی: برخی با تکیه بر عبارت حدیث عنوان بصری که «لَيْسَ اَلْعِلْمُ بِكَثْرَةِ اَلتَّعَلُّمِ وَ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ يَقْذِفُهُ اَللَّهُ تَعَالَى فِي قَلْبِ مَنْ يُرِيدُ اَللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ»*، درس و بحث و علم آموزی را تخطئه میکنند. اما این برداشت از روایت صحیح نیست؛ مثلاً اگر گفته میشود: شفا، دست دکتر و دوا نیست، بلکه دست خدا است و شافی اوست، آیا معنایش این است که دور دکتر و دوا را خط بکشید؟ خیر. باید به دنبال اسباب و دکتر و دوا رفت، ولی شفا را از خدا دانست. بنابراین منظور از عبارت حدیث عنوان بصری هم این است که اگر علم حقیقی میخواهید، از این مقدمات (استاد و درس و بحث) به عنوان عِلَلِ مُعِدّه (زمینهساز) استفاده کنید امّا بدانید که این علل، فقط مُعِدّه است، و علّت مُفیضه فقط خداوند است (منتها از طریق همین اسباب). «قاعده عمومی» این است، و اگر کسی خلاف این قاعده، علم به او افاضه شده بود، استثناست و ما باید به دنبال قاعده باشیم نه اینکه قاعده را فدای استثنا کنیم.
* ترجمه حدیث: علم و دانش به کثرت یادگیری نیست، بلکه نوری است که خداوند آن را در دل کسی که میخواهد هدایت کند، میاندازد.
@Arefane
فلسفه معنویت؛ با تاکید بر آراء علامه حسن زاده آملی(ره).mp3
32.4M
🎙صوت کامل همایش ملی «فلسفه معنویت»؛ با تاکید بر آراء علامه حسن زاده آملی(ره)
🔹با سخنرانی حضرات آیات و اساتید گرانقدر: علی اکبـر رشاد، حسن رمضانی، رضا رمضانی گیلانی، رضا مختاری (چهارشنبه ۱۴۰۲/۹/۱)
@Arefane
❖ کتاب دروس «اتّحاد عاقل به معقول»
اثر حضرت علامه حسن زاده آملی
زبان: فارسی
جلد: سخت
تعداد صفحات: ۵۳۲
این کتاب در ۲۳ درس، درباره یکی از مهمترین مسائل حِکمی است که فهم بسیاری از معارف قرآنی، در مسیر تکامل انسانی و هضم کثیری از اسرار احادیث و روایات صادره از اهلبیت وحی علیهالسّلام، بر آن مبتنی است.
گزارش محتوای کتاب: جزا، نفسِ عمل است و آدمی، بهشت و جهنم را از این نشئه با خود میبرد. و علم و عمل، هر دو جوهر و انسان سازند. و ملکات نفسانی هر کسی، موادّ صور برزخی اوست و آدمی هیچ گاه بی بدن نیست، جز آن که بدنها در طول همند و تفاوتشان به کمال و نقص است. و طلعت دل آرای دین و قرآن و روایات در پس پردههایی ضخیم که در جهالتها و غفلتها ریشه دارند، پنهان مانده و خود را هنوز هم که هنوز است به کسی جز تعدادی اندک، نشان نداده است.
سفارش خرید: @rosvaa
@Arefane
❖ مقدمۀ حضرت علامه حسن زاده آملی بر کتاب دروس اتحاد عاقل به معقول:
«از آن رو که حکیمان گفتهاند: "نفس را مشغول بدار و گرنه او تو را مشغول میکند"، دأب راقم سطور این بود که هر گاه تعطیلی حوزه علمیه تهران یا قم اقبال مینمود، در شهرش، بلد طیب آمل، به انبساط بساط درس و بحث با تنی چند از خواص صاحب دل متمتع بود و به برکات آن ذوات محترم خیر مآل و نفوس شیقه به کمال، از این مادبه الهی مائدههایی عاید این کمترین میشد که چند رساله در فنون موضوعات به سلک تحریر درآورد و از آن جمله، همین صحیفه است که نموداری از آن محضر است، تا چه قبول افتد و چه در نظر آید. شروع تصنیف و تدریس آن، در ۲۹/ ۹/ ۱۳۵۵ ش، بود و در مدت دو سال به پایان رسید. در سیر علمی، حق مقتدا و برهان متبع است، نه قول این و آن؛ هر چند در این رساله، اقوال اعاظم متوغلین در حکمت متعالیه و معارف حقه الهیه را به عنوان تایید و تسدید نقل کردهایم و از انفاس قدسی آنان استمداد نمودهایم و به ظاهر در کنار سفره آنان نشستهایم، ولی:
بر در شاهی، گدایی نکتهای در کار کرد
گفت بر هر خوان که بنشستم خدا رزّاق بود
غرض از تدوین این رساله، تحقیق در یکی از مهمترین مسائل علمی فن اعلی؛ یعنی علم الهی و ما فوق الطبیعه، میباشد که عبارت از اتحاد عاقل به معقول است و نیل بدان، طریقهای اقوم در وصول به «معرفت نفس» است که اساس همه خیرات و سعادات و قطب جمیع مباحث حکمیه و محور تمام مسائل عقلیه و نقلیه و معرفت آن، اشرف معارف است. مرجو از فیاض علی الاطلاق اینکه مستعدّین را مُعِدّی تام بود.»
@Arefane
🌿 توضیح حضرت علامه حسن زاده آملی درباره این نکته: «شیطان نمیتواند در خواب، به صورت انسان کامل (پیامبر و اهلبیت علیهم السلام) تمثّل پیدا کند»
منبع: کتاب «اتحاد عاقل به معقول»
@Arefane | عارفانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 صلی الله علیک یا حبیبة المصطفی و یا حبیبة المرتضی، یا فاطمة الزهراء
@Arefane
28.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گزارش ویدیویی «همایش ملی فلسفۀ معنویت» با تاکید بر آراء علامه حسن زاده آملی(ره)
@Arefane
🌿 لطائف و مراتب هفتگانۀ «نَفْس» انسان، در اندیشۀ عارفان و حکیمان
- کتاب «اتحاد عاقل به معقول»، ص۳۲۳
@Arefane | عارفانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتی ز جهان چه غصّه داری آخر؟
آن غصّه که در جهان نگنجد دارم...
@Arefane | عارفانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ کلیپ اختصاصی| خاطرۀ شنیدنی حضرت استاد حسن رمضانی از صحافی کردن کتابِ «فهرست آثار محیی الدین» در معیّت حضرت علامه حسن زاده آملی و حالات لطیف حضرت علّامه
@Arefane | عارفانه