فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹نماهنگ امام رضا هوات کردم چی میشه خوب کنی حال منو
👌👌👌👌
#چهارشنبه_های_امام_رضایی💚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🔅﷽🔅
⁉️#سوال
🔵🔴 ائمه اطهار(ع) اعتقادی به کشور گشایی نداشتند/ پاسخ به شبهه حضور حسنین(ع) در جنگهای دوران خلفا
⚪️ سیره نبی مکرم اسلام(ص) نشان میدهد که آن حضرت در تمام دوران سیزده ساله مکه، به هیچ کس اجازه درگیری نمیداد.
🔘 ایشان تنها به تربیت درست افراد میاندیشد و در پی پرورش شخصیتهای ناب اسلامی بود و پیوسته با منطق و بیان معارف عالی اسلام در پی نشر این دین مبین بود.
✅ میتوان گفت حتی پس از آنکه پیامبر(ص) در مدینه مستقر شد و تشکیل حکومت اسلامی داد، جنگها همگی وِجهه دفاعی داشت و تا آنجا که خطری متوجه اسلام نمیشد، با گروهی وارد جنگ نمیشد.
💠حضرت علی(ع) نیز در اندیشه تربیت افراد بود و هرگز به کشورگشایی نمیاندیشید؛ بنابراین به محض اینکه پس از عثمان، حکومت را به دست گرفت، اینگونه جنگها را تعطیل کرد.
🔰 در عصر حکومت آن حضرت از این کشورگشاییها خبری نیست. ولی با شهادت ایشان و انتقال حکومت اسلام به دست بنی امیه، این کشورگشاییها دوباره آغاز شد.
🔻 هیچ کدام از این فتوحات مورد تأیید امامان معصوم(ع) نبوده است؛ بنابراین در جایی از تاریخ، ردی از شرکت علی(ع) در یکی از این جنگها نخواهید یافت.
⚪️ آن حضرت دلسوزترین مردم به اسلام و قهرمان همیشه میدانهای نبرد بود و بدیهی است اگر این نبردها به نفع اسلام بود، میبایست در آن پیش قدم باشد.
📝برخی محققان معاصر، درباره اینکه آیا امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دراین جنگها شرکت داشتند معتقدند: حسنین(ع) در هیچ کدام از آن فتوحات شرکت نکردند و آن فتوحات اصلاً در صلاح و نفع اسلام نبود؛ اگر نگوییم که آن جنگها به ضرر اسلام و مسلمین انجام یافت.(1)
📚 برگرفته از کتاب الحیاة السیاسیة للإمام الحسن(ع)، ص135.
#مباحث_تاریخی
#معصومین_علیه_السلام
#بصیرتی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
یا امام رضا دلم هوای تو کرده شه خراسانی ..
چه می شود که بیایم حرم به مهمانی...؟
دلم زکثرت زشتی بریده آقاجان...
عنایتی که بیایم، تویی که درمانی....
الســـــــــــلام و علیکـــــــــــــــــــ یا امــــام رئوفــــــــــــــــــــ🌺
#یا_امام_رضا_جانم❣️
🕊اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ 💚
#ساعت_هــــــــشــــــت_به_وقــــــــت_امام_رضــــا✋
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢⭕️حال امام زمان رو نگیر!
🎙حاج حسین یکتا
#غربت_امام
#تلنگر_مهدوی
#امام_زمان
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊🖤🕊❀✾••┈┈ 🔰سه بانویی که از آنها، در روضه ها و مراثی به عنوان کنیزان #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیه
☑️غالبا در روضه ها از سه بانو در تاریخ به عنوان کنیز حضرت فاطمه(س) یاد می شود :
1️⃣اسماء بنت عمیس
2️⃣امّ ایمن بنت ثعلبة
3️⃣فضّة نوبیه
حال صحت این ادعا را بررسی می کنیم.
💠أسماء بنت عمیس :
او از همان ابتدای مسلمان شدنش، حرة بوده و کنیز نبوده است.
اسماء ابتدا همسر جعفر بن ابی طالب(ع) بوده است و از وی سه پسر به نام های عبدالله و محمد و عون به دنیا آورد.
بعد از شهادت جعفر در جنگ موته، اسماء در سال نهم به تزویج ابوبکر ابن ابی قحافه درآمد.
پس؛ هنگامی که حضرت فاطمه(س) لحظات آخر عمر شریف خود را سپری می کرد، اسماء همسر ابوبکر بوده است و حتی از او فرزندی به نام محمد داشته است.
حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند :
✨《رَحِمَ اللّهُ الأَخَواتِ مِن أَهلِ الجَنَّةِ!》
♦️خدا خواهران بهشتی کند مورد مرحمت قرار دهد!(۱)
که منظور حضرت(ص)؛
اسماء دختر عمیس همسر جعفر بن ابی طالب(ع)، و سلمی دختر عمیس همسر حمزة سیدالشهداء(ع) و میمونةُ دختر حارثِ همسر نبی اکرم(ص) و ام فضل دختر حارث همسر عباس بن عبدالمطلب بود که همگی از یک مادر متولد شده بودند.
در اینجا لازم به ذکر است که؛ اسماء در سال هفتم بعثت همراه همسرش جعفر به حبشه هجرت کرد و بعد از ده سال در سال هفتم هجری همراه دیگر مهاجران، به مدینه بازگشته است.
پس اینکه برخی مداحان اسماء را که در شب ازدواج فاطمه(س) به عنوان کمک کار ایشان، ذکر می کنند، دروغ است، چون او در آن سال در مدینه نبوده است.
به هر حال؛ پس اسماء کنیز فاطمه(س) نبوده و از باب علاقه و ارادتی که به این خاندان داشته است، به حضرت فاطمه(س) در امور منزل کمک می کرده است.
تا جایی که امام باقر(ع) از امام علی(ع) روایت می کند که ایشان فرمودند :
✨《أَوْصَتْ إِلَیَّ فَاطِمَهُ(س) أَنْ لَا یُغَسِّلَهَا غَیْرِی، وَ سَکَبَتْ عَلَیَّ الْمَاءَ أَسْمَاءُ بِنْتُ عُمَیْسٍ》
♦️فاطمه(س) به من سفارش کرد؛ غیر از من، کسی او را غسل ندهد و اسماء بنت عمیس، آب بریزد.(۲)
بعد از شهادت حضرت فاطمه(س) اسماء با امام علی(ع) ازدواج کرد و از زمان دقیق وفات اسماء اطلاعی در دست نیست.
💠امّ ایمن :
بَرَکة دختر ثعلبة مشهور به امّ ایمن، کنیزی حبشی و متعلق به عبدالله بن عبدالمطلب، پدر رسول اکرم(ص) بوده و سپس به پیامبر اکرم(ص) ارث رسیده است و و پیامبر(ص) پس از ازدواج با حضرت خدیجه(س) او را آزاد کرد.
ام ایمن همچنین پس از درگذشت آمنه، مادر حضرت محمد(ص) در ابواء، وظیفه مراقبت از پیامبر(ص) را تا ورود به مکه و پس از آن تا سنین بلوغ و رشد، بر عهده داشت.
ام ایمن پیش از اسلام در مکه با عبید بن عمرو ازدواج کرد و از او فرزندی به نام أیمَن به دنیا آورد که در غزوه حنین در سپاه اسلام بود و کشته شد.
پس از درگذشت عبید بن عمرو، پیامبر(ص) روزی در بین اصحاب فرمود :
✨《مَن سَرَّهُ أَن يَتَزَوَّجَ امرَأَةً مِن أَهلِ الجَنَّةِ فَليَتَزَوَّج أُمَّ أَيمَنَ》
♦️هر کس میخواهد با زنی بهشتی ازدواج کند، ام ایمن را به عقد خود درآورد.(۳)
پس؛ ام ایمن با زید بن حارثه ازدواج کرد و اسامة بن زید، فرزند آن دو است.
پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) ام ایمن همچنان به خانه حضرت فاطمه(س) تردّد داشت و حتی به همراه امام علی(ع) برای بازپس گرفتن فدک از ابوبکر، شهادت داد که پیامبر(ص) فدک را به فاطمه(س) بخشیده است.(۴)
پس ام ایمن نیز کنیز حضرت فاطمه(س) نبوده است.
💠فضّه :
📚در منابع آمده است که؛ حضرت على(ع) و حضرت فاطمه(س) در ابتدای ازدواجشان از رسول خدا(ص) خواستند تا در تقسیم امور خانواده بین آن دو قضاوت کند.
✨《فَقَضَی عَلَی فَاطِمَةَ(س) بِخِدْمَةِ مَا دُونَ الْبَابِ وَ قَضَی عَلَی عَلِیٍّ(ع) بِمَا خَلْفَهُ》
💎پیامبراکرم(ص) نیز کارهاى مربوط به درون خانه را براى فاطمه(س) و کارهاى بیرون خانه را براى على(ع) تعیین کرد.
حضرت فاطمه(س) در این باره فرمود :✨《فَلایَعْلَمُ ما دَخَلَنى مِنَ السُّرُورِ اِلاَّ اللّه ُ بِاِکْفائى رَسُولُ الله(ص) تَحَمُّلَ اَرْقابِ الرِّجالِ》
⚠️جز خدا کسى نمى داند که من چقدر از این تقسیم خوشحال شدم زیرا از شانه به شانه شدن با مردان بیگانه نجات یافتم و مشکل برخورد با مردان نامحرم از دوشم برداشته شد.(۵)
بعد از اینکه بچه های این دو بزرگوار به دنیا آمدند، کارهای منزل بر حضرت فاطمه(س) سخت شد و از آنجایی که امام علی(ع) مدام در جنگها شرکت می کرد، پس در غنایم جنگی سهم داشت.
روزی؛ حضرت فاطمه(س) به پیشنهاد امام علی(ع) قصد داشت از رسول خدا(س) خادمی برای خانه بخواهد، اما پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به درخواست ایشان، فرمود :
🔆《یَا فاطِمَه(س)! ﺃُﻋَﻠِّﻤُﻜُﻤَﺎ ﻣَﺎ ﻫُﻮَ ﺧَﻴْﺮٌ ﻟَﻜُﻤَﺎ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﺨَﺎﺩِﻡِ؟》
🔰ای فاطمه(س)! آيا بهتر نيست چيزى به شما تعليم نمايم كه از خادم براى شما بهتر باشد؟
ادامه مطالب :👇
@Asheghan_Amiralmomenin
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
☑️غالبا در روضه ها از سه بانو در تاریخ به عنوان کنیز حضرت فاطمه(س) یاد می شود : 1️⃣اسماء بنت عمیس 2️
┈┈••✾❀🕊🖤🕊❀✾••┈┈
🔰#ادامه:سپس تسبیحات را به ایشان آموخت و فرمود :
✨《ﺇِﺫَﺍ ﺃَﺧَﺬْﺗُﻤَﺎ ﻣَﻨَﺎﻣَﻜُﻤَﺎ ﻓَﻜَﺒِّﺮَﺍ ﺃَﺭْﺑَﻌﺎً ﻭَ ﺛََﻼﺛِﻴﻦَ ﺗَﻜْﺒِﻴﺮَﺓً، ﻭَ ﺳَﺒِّﺤَﺎ ﺛََﻼﺛﺎً ﻭَ ﺛََﻼﺛِﻴﻦَ ﺗَﺴْﺒِﻴﺤَﺔً، ﻭَ ﺍﺣْﻤَﺪَﺍ ﺛََﻼﺛﺎً ﻭَ ﺛََﻼﺛِﻴﻦَ ﺗَﺤْﻤِﻴﺪَﺓً》
♦️ای فاطمه(س)! هرگاه خواستید بخوابید، سی و سه مرتبه سبحان الله، و سى و سه مرتبه الحمدالله و سى و چهار مرتبه الله اكبر بگوييد.
سپس حضرت زهرا(س) از آموختن این تسبیح خرسند شد و فرمود :
✨《رَضِيتُ عَن اللهِ و عَن رَسُولِه》
💠من از خدا و رسولش راضى شدم.(۶)
بعد از اینکه پیامبر اکرم(س) از مساعدت و دادن خدمتگزار به حضرت فاطمه(س) امتناع نمود و براى تقويت جسم و جان فاطمه(س) تسبيح هاى معروف را به دختر ارجمند خويش آموخت، طولى نكشيد كه آيه نازل شد و اين روحيه پيامبر(ص) را موجب رضايت پروردگار عالم و پاداش بزرگ الهى اعلام كرد، و در عين حال جلب رضايت و مساعدت فاطمه(س) را نيز مجاز و سبب خوشنودى خداوند دانست.
✨《وَ إِمّٰا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ اِبْتِغٰاءَ رَحْمَةٍ مِنْ رَبِّكَ تَرْجُوهٰا فَقُلْ لَهُمْ قَوْلاً مَيْسُورَاً》
♦️و اگر به امید رحمتى که از پروردگارت جویاى آنى، از ایشان روى مى گردانى، پس با آنان سخنى به نرم بگو.(۷)
نقل شده است که؛
✨《فَلَمَّا نَزَلَت هَذِهِ الآیَةُ أَنفَذَ رَسُولُ اللهِ(ص) إِلَیهَا جَارِیَةً لِلخِدمَةِ وَ سَمَّاهَا فِضَّةً》
✳️هنگامی که این آیه نازل شد، حضرت رسول خدا(ص) کنیزی را به استخدام و خدمتگزارى فاطمه(س) مامور كرد و او را فضه نامید.(۸)
حضرت علی(ع) در مورد فضه فرموده است :
✨《اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِی فِضَّتِنَا》
💎خدایا برای ما، فضه را مایه برکت قرار بده.(۹)
بعد از آمدن فضه، حضرت فاطمه(س) کارهای خانه را بین خود و فضه تقسیم می کرد؛ یک روز خود و یک روز فضه کارها را انجام میداد.
قطب الدین رواندی می نویسد :
روزی سلمان فارسی به خانه فاطمه(س) آمد.
آن حضرت(س) را دید که در کنار آسیاب نشسته و به آرد کردن جو برای خانواده مشغول است.
دست بانوی دو سرا، مجروح شده و پینه بسته و خونش بر چوب آسیا لخته بسته است.
در همان حال فرزند کوچکش امام حسین(ع) در گوشه ای از خانه از گرسنگی در اضطراب و گریه است.
سلمان گفت : ای دختر رسول خدا(س)! دست های شما از آسیاب کردن مجروح شده است.
فضّه خادمه تان حاضر است چرا این کار را به او نمی سپارید؟
حضرت(س) فرمود :
✨《اَوْصَـانى حَبيبِى رَسـُولُ اللهِ(ص) اَنْ تَكُونَ الْخِدْمَةُ لَها يَوْماً وَلى يَوْماً فَكانَ اَمْسِ يَوْمَ خِدْمَتِها وَ الْيَوْمُ يَوْمُ خِدْمَتى》
💠رسول خدا(ص) به من وصیت کرده است که خدمت خانه یک روز با او باشد و روز دیگر با من و امروز نوبت من است.(۱۰)
فضه در ماجرای بیماری حسنین(ع)، که علی(ع) و فاطمه(س) نذر کردند در صورت بهبودی آنان سه روز روزه بگیرند، با آنان همراه شد و چنین نذری کرد.(۱۱)
امام علی(ع) هنگام دعوت به وداع فرزندان خود با پیکر مادر، فضه را هم خطاب قرار داده و فرموده است :
✨《یا أُمَّ كُلْثُومٍ(س) یا زَینَبُ(س) یا سُكَینَةُ یا فِضَّةُ یا حَسَنُ(ع) یا حُسَینُ(ع) هَلُمُّوا تَزَوَّدُوا مِنْ أُمِّكُم》
♦️ای ام کلثوم(س)، ای زینب(س)، ای سکینه، ای فضه، ای حسن(ع)، ای حسین(ع)، بشتابید و بیایید با مادرتان وداع کنید.(۱۲)
فضه بعد از شهادت حضرت زهرا(س)، به امام علی(ع) رسید و امام علی(ع) او را پس از آزادی به همسری ابوثعلبه حبشی درآورد و او از خانه امام(ع) خارج شد و بیست سال بعد از شهادت فاطمه(س) زندگی کرد.(۱۳)
تاریخ دقیقی بعد از این جریان در مورد او در دست نیست.
♻️نتیجه گیری :
اسماء و ام ایمن کنیز فاطمه زهرا(س) نبودند و
تنها کنیز فاطمه(س) فضه بود.
که حتی طبق قول یکی علمای معاصر که در قید حیات هستند، حتی فضه نیز هم کنیز نبوده و از دختران پادشاهان هم جوار بوده که شهرت فاطمه زهرا(س) را شنیده بود و خواستار آشنایی با قرآن را داشت و به این ترتیب، به مدینه آمد تا شاگرد قرآن فاطمه زهرا(س) باشد، ولی حضرت(ع) به خاطر مشغله خانه داری و بچه داری قبول نکردند، تا اینکه فضه گفت :
من در امور منزل تو را کمک می کنم، تا تو نیز به من قرآن یاد بدهی و حضرت(س) قبول کرد!
و این شد که؛ فضه پس از شهادت حضرت فاطمه(س) حدود بیست سال با آیات قرآن حرف میزد و به دیگران پاسخ میداد.
که به نظرم، صحت این قول بعید است.
📚منابع :۱)خصال شیخ صدوق، ج۱، ص۳۶۵
۲)اسد الغابه ابن اثیر، ج۷، ص۲۲۶
۳)صحيح بخاری، ج۵، ص۲۱۴۰
۴)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۳۸
۵)وسائل الشیعه حر عاملی، ج۱۴، ص۱۲۳
۶)علل الشرائع شیخ صدوق، ج۲، ص۳۶۶
۷)سوره اسراء، آیه ۲۸
۸)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۴۳۴
۹)الثاقب فی المناقب طوسی، ص۲۸۱
۱۰)الخرایج و الجرایح راوندی، ص۵۳۰
۱۱)اعلام النساء المؤمنات حسون، ص۶۹۹
۱۲)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۳، ص۱۷۹
۱۳)الحسین(ع) و بطلة کربلاء مغنیة، ص۲۸۷
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
شرح خطبه حضرت زهرا س.mp3
17.63M
┈┈••✾❀🕊🖤🕊❀✾••┈┈
🔰السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ
#فاطمیه
🎙آیت الله نظری منفرد
▪️موضوع : فاطمه شناسی (شرح خطبه حضرت فاطمه در بین زنان مدینه)
#جلسه اول
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
#یا_مهدے_ادرکنـــــے
گر نیایے تاقیامت انتظارت مے ڪشم
منت عشق ازنگاہ پر شرارت مے ڪشم
نازچندین سالہ چشم خمارت مے ڪشم
تا نفس باقےست اینجاانتظارت مے ڪشم
▪️غمِ #نبودنت آسمان و زمین نمیشناسد!
وقتی #نیستی،
این هستیست که
سر بر زانوان غم گذاشته...
و نه یک سال و صدسال
که #قرنهاست سیاه پوشیده...
تا #نیایی! سرهای قدسیان همه بر زانوی #غم است...😔😔
#شــبـت_بـخـیــر_مولاجــانم💚
#اللّٰھـُـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ🌼
#شـبــ🌙تــــون مــهــدوے✋
#نفســــــتون_حـــــــــیدری❤️
#التماس_دعای_فرج 🤲
#یا_علی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
زندگی شیرینست
مثل شیرینی یک روز قشنگ
زندگی زیبایی ست
مثل زیبایی یک غنچه ی باز
زندگی تک تک این ثانیه هاست
زندگی چرخش این عقربه هاست
سلام دوستان خوبم✋
صبحتون مهدوی🌸https://eitaa.com/Asheghan_Amiralmomenin
#السلام_علیک_یا_حجة_الله_فی_خلقه
صاحب الزمان ، صاحب الزمان است...
زمان را خرج صاحبش کنیم.
تلاش در راه ظهور امام زمان...
بهترین عبادت خداست،
در این زمان هر ثانیه توجه قلب به او...
و دعا برای فرجش اوج بندگی خداست.
" یا صاحب الزمان تمام زمانم شو "
#اللّٰھـُـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
💠روزمان را با آیات قرآن نورانی کنیم:
🌟ولَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ ۚ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ
🍃و هرگز چشمان خود را به نعمتهای مادّی، که به گروههایی از آنان دادهایم، میفکن! اینها شکوفههای زندگی دنیاست؛ تا آنان را در آن بیازماییم؛ و روزی پروردگارت بهتر و پایدارتر است!
📗ســــــــوره طــــــــــه آیــــــــــــــه 131
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳
┈┈••✾❀🕊🖤🕊❀✾••┈┈
💎 #معني مشيت و اراده الهي
🔆 بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيم🔆
فرقه قدريه اعتقاد داشتند كه خدا همه امور را به بشر تفويض و واگذار نموده و سلطه خود را از بشر برداشته است.
🔸 يونس بن عبد الرحمان، از شاگردان امام رضا عليه السلام بود، به محضر آن حضرت آمد و درباره عقيده آنها از امام پرسيد. امام به او چنين توضيح داد و فرمود:
🔹 «اي يونس! عقيده قدريه را نپذير. زيرا عقيده آنها نه با گفتار اهل بهشت تطبيق مي كند و نه با گفتار دوزخيان و نه با گفتار شيطان، مطابقت دارد.»
⚪️زيرا بهشتيان در بهشت گويند: «الحمد لله الذي هدانا لهذا و ما كنّا لنهتدي لولا ان هدانا الله؛ سپاس، مخصوص خداوندي است كه ما را به اين (همه نعمتها) رهنمون شد و اگر او ما را هدايت نكرده بود ما (به اينجا) راه نمي يافتيم.» (1)
🔴 دوزخيان در دوزخ مي گويند: «ربّنا غلبَت علينا شقوتنا و كنّا قوما ضالين؛ پروردگارا! شقاوت ما بر ما چيره شد و ما قوم گمراهي بوديم.» (2)
⚫️ و ابليس گفت: «ربّ بما اغويتني؛ پروردگارا! به خاطر اينكه مرا گمراه ساختي.» (3)
🔻 (بنابراين اين هر سه گروه، نيكي و بدي را به خدا نسبت مي دهند، ولي قدريه به خودشان بر مي گردانند.)
🔷 يونس عرض كرد: «سوگند به خدا! من گفتار آنها (قدريه) را قبول ندارم، بلكه عقيدهام اين است كه چيزي پديد نيايد مگر آنچه را خدا بخواهد و اراده و مقدر و حكم نمايد.»
🔰امام فرمود: «اي يونس! اين گونه نيست! (بلكه خواست خدا اين است كه انسان نيز در كارهايش مختار باشد.) آيا مي داني مشيت يعني چه؟» يونس گفت: «نه.»
💠 امام فرمود: «مشيت، خواست خدا، ياد نخستين (لوح محفوظ) است. آيا مي داني اراده چيست؟» يونس گفت: «نه.»
✳️ امام فرمود: «اراده، تصميم بر آنچه خدا مي خواهد، است. آيا مي داني قدر يعني چه؟» يونس گفت: «نه.»
💠 امام فرمود: «قدر، همان اندازه گيري و مرزبندي است، مانند مدت عمر زندگي.» سپس فرمود: «منظور از حكم (قضاء) محكم ساختن و عينيت بخشيدن است.»
❇️ يونس (كه از بيانات روشن امام قانع و خشنود و شيفته آن حضرت شده بود) اجازه طلبيد كه سر مقدس امام را ببوسد و در اين حال عرض كرد:
✨ «فتحتَ لي شيئا كنتُ عنه في غفله؛ گره مطلبِ مشكل را بروي من گشودي كه من از آن ناآگاه بودم.» (4)
📚 1) اعراف، 43.
2) مؤمنون، 106.
3) حجر، 39.
4) اصول كافي، باب الجبر و القدر، حديث 4، ص 157 و 158، ج 1.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳
4_5834672819182501971.mp3
20.12M
🔰 #فاطمیه_مهدوی ( ارتباط بین فاطمیه و سربازی امام عصر(عج))
✅ #جلسه دوم
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
🔰احــــوال آخرالزمــ⏱ــزمان #غرب زدگی و مدگرایی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱
┈┈••✾❀🕊🖤🕊❀✾••┈┈
🔰احــــوال آخرالزمــ⏱ــزمان
#غرب زدگی و مدگرایی
💎از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نقل شده که ایشان درباره ی یکی از اوضاع بد مردم آخر الزمان فرمودند: «آنگاه اگر شنیدید که مردمی از شرق به سوی شما می آیند و آنها ظاهری با مدل های جور واجور دارند که باعث جلب توجه همه می شوند و آنها اسم و رسمی دارند و مردم از دیدن آنها، شیفته ظاهر و مدل ها و فرم گوناگون آنها می شوند پس آنوقت است که مردم به گمراهی می روند» 📚(الملاحم و الفتن صفحه ی 28)
💬نعیم یکی از راویان حدیث است و او از قول حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نقل می کند که امت آن حضرت در آخرالزمان شیوه و روش بد و گمراه کننده امت های دیگر را پیش می گیرد و از آنها پیروی می کند چون آن حضرت می فرماید: «به یقین که امت من در تمام زمینه ها وجب به وجب از امت های دیگر شیوه و رفتار و کردار آنها را فرا می گیرد. مردی پرسید: یعنی از بیگانگان و رومی ها پیروی می کنند؟ فرمودند: بله، آیا جز این چیز دیگری هم هست و مردم دیگری هم هستند؟» {جمله ی آخر به نظرم باید استفهام انکاری باشد} 📚( الملاحم صفحه ی 77)
✅{در قسمت های مختلفی از کتاب از دجال و سفیانی سخن رفته است که در آخر الزمان شورش به پا می کنند و باعث فریب اهل زمین می شوند. البته با اینکه احادیث و روایت های زیادی درباره ی دجال و سفیانی مطرح شده ولی سخن دقیق و کاملی از آنها ذکر نمی شود و ✍️نویسنده در آغاز جلد دوم کتاب چنین توضیح می دهد که باید تحقیقات فراوانی صورت گیرد و بیان این موضوع نیازمند تحقیقات و اندیشه های بیشتری است. اما چند نکته درباره ی دجال نظرم را جلب کرد و آن نکات اینها بودند که دجال فردی یهودی است و پیرو صهیونیزم که دنیا را به تسخیر در می آورد و با قدرت و دغل کاری و توطئه، مردم سست ایمان را فریب می دهد و دنباله رو خود می کند. نام شخص دجال نیست بلکه این نام بیانگر اوصاف اوست چون دجال به معنی دغلکار و فریبکار و تزویر گر است}
#آخر_الزمان
#امام_زمان
#تلنگر
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳
41.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🔴 #دجـ👁🗨ــال در فیلم های هالیوود چه اسراری پنهان کرده است⁉️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
🥀🍂🕊 🌴 #ادامه #ترجمه_و_شرح_خطبه_17_نهج_البلاغه؛# بخش دوم جاهلان عالم نما 📃شرح پیام امیرالمؤمن
🥀🍂🕊
🌴 #ادامه #ترجمه_و_شرح_خطبه_17_نهج_البلاغه؛# بخش دوم جاهلان عالم نما
📃شرح پیام امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔴جاهلان عالم نما!
5️⃣در پنجمين توصيف مى فرمايد: «انسان نماها او را عالم و دانشمند مى نامند در حالى که چنين نيست!» (قَدْ سَمّاهُ اَشْباهُ النّاسِ عالِماً وَ لَيْسَ بِهِ).
❇️اصولا همان جاذبه اى که ذرّات اين جهان را در زمين و آسمان به هم پيوند مى دهد و هر موجودى گرايش به همانند خود دارد، در ميان اين گروه و پيروانشان نيز ديده مى شود.
🌀چه تعبير زيبايى! که از پيروان اين عالم نماها به عنوان «اَشْباهُ النّاس» ياد مى کند، اشاره به اين که انسان نماهايى در خدمت اين عالم نماها هستند و دو چهره ساختگى و کاذبى از واقعيّتها دارند.
بديهى است شباهت آنها با انسانها همچون شباهت پيشوايانشان به عالمان و دانشمندان، يک شباهت صورى بيش نيست و اين تعبير هميشه در اين گونه موارد که تنها شباهت صورى وجود دارد به کار مى رود; مانند: «يا اَشْباهَ الرِّجالِ وَ لا رِجالَ» که در خطبه 27 «نهج البلاغه» آمده است.
🔰بعد از اين توصيف هاى پنجگانه، امام به بخشى از کارهاى زشت و نادرست اين گروه مى پردازد که نتيجه مستقيم همان صفات و نقاط ضعف بارز آنهاست; مى فرمايد: «صبح که از خواب برمى خيزد کارى جز انباشتن چيزهايى که اندکش بهتر از بسيار است، ندارد» (بَکَّرَ فَاستَْکْثَرَ مِنْ جَمْع; ما قَلَّ مِنْهُ خَيْر مِمّا کَثُرَ).(5)
✳️اين تعبير ممکن است اشاره به امکانات مادّى و دنيوى باشد که فزونى آن باعث غفلت و تکبّر و اشتغال دائم به مادّيات و دور ماندن از معنويات است; و همواره مقدار کم آن از مقدار زيادش بهتر است; و مصداق کفاف و عفاف، از تکاثر و تفاخر، به سلامت و سعادت نزديکتر مى باشد. يا اشاره به فضول کلام و مسائل کم ارزش علوم و پرداختن به شاخ و برگهاى کم فايده، به قيمت فراموش کردن اصول و ريشه هاست.
🔻بعضى آن را اشاره به آراى باطله و عقايد فاسده دانستند ولى اين احتمال بعيد به نظر مى رسد; چرا که اين آرا و عقايد، مقدار کم آن هم مضر است; هرچند با بعضى از جمله هاى آينده سازگار است.
✔️سپس مى افزايد: «اين وضع همچنان ادامه مى يابد تا از اين آبهاى گنديده (زشتيها و پليدى ها) سيراب مى شود و انبوهى از مسائل بيهوده را (در مغز و فکر خود) جمع مى کند، آن گاه بر مسند قضا و داورى در ميان مردم مى نشيند (و عجب اين که اين بينواى نالايق) تضمين مى کند حقايقى را که بر ديگران مشتبه شده است روشن و خالص سازد» (حَتّى اِذا ارْتَوى مِنْ ماء آجِن(6)، وَ اکْتَثَرَ مِنْ غَيْرِ طائِل(7)، جَلَسَ بَيْنَ النّاسِ قاضِياً ضامِناً لِتَخْليصِ مَا الْتَبسَ عَلى غَيْرِه).
آرى اين مرد نادان و گمراه و عالم نما که سرمايه علمى او يک مشت اشتباهات و يا مسائل بيهوده است و مغز و روح او انباشته از آبهاى گنديده حبّ دنيا و علاقه به زرق و برق عالم مادّه است، تکيه بر جايى مى زند که جز انبيا و معصومين و جانشينان به حقّ آنها کسى نمى تواند بر آن جا بنشيند. همان طور که در حديث معروف وارد شده است که على(عليه السلام) خطاب به «شريح قاضى» فرمود: «يا شُرَيْحُ قَدْ جَلَسْتَ مَجْلِساً لا يَجْلِسُهُ نَبِىّ اَوْ وَصِىُّ نَبِىٍّ اَوْ شَقِىّ; اى شريح! بر جايى نشستى که در اين جا جز پيامبر يا وصى پيامبران يا شقى نمى نشيند!».(8)
📚پی نوشت:5. جمله «ما قَلَّ خَيْر مِمّا کَثُرَ» ممکن است به صورت توصيف براى «جَمْع» باشد که مفهومش چنين مى شود: مجموعه اى را جمع آورى مى کند که کمش از بسيارش بهتر است، اين احتمال نيز داده شده که مضاف اليه باشد و در اين صورت احتياج به تقدير دارد به اين صورت که «مِنْ جَمْعِ شَىْء ما قَلّ مِنْهُ خَيْر مِمّا کَثُرَ» ولى چندان تفاوتى در معنا نخواهد داشت.
6. «آجن» به معناى آب گنديده است.
7. «طائِل» از ماده «طَوْل» (بر وزن قَوْل) به معناى فايده و امتداد است و «مِنْ غَيْرِ طائِل» به معناى بى فايده و بيهوده است.
8. «وسائل الشيعه»، ج 17، ص 37 (روشن است وصىّ پيامبران در اين جا مفهوم گسترده اى دارد که عالمان عادلى که در خط پيامبران هستند را نيز شامل مى شود).
#ادامه_دارد #قسمت_دوم_بخش_دوم_خطبه_17_نهج_البلاغه📃
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍