☘️🌺☘️🌼☘️🌺☘️🌸☘️🌼☘️🌸
🌸☘️
☘️
💠زیارت امیر المؤمنين (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) در روز یک شنبه✨
❣️السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِالنَّبَوِیَّةِ، وَ الدَّوْحَةِ الْهاشِمِیَّةِ الْمُضیئَةِ، الْمُثْمِرَةِ بِالنَّبُوَّةِ،الْمُونِقَةِبِالْإِمامَةِ، وَ عَلى ضَجیعَیْكَ آدَمَ وَ نُوحٍ عَلَیْهِمَا السَّلامُ، اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلى اَهْلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقینَ بِكَ، وَ الْحآفّینَ بِقَبْرِكَ، یامَوْلاىَ یا اَمیرَالْمُوْمِنینَ، هذا یَوْمُ الْأَحَدِ وَهُوَ یَوْمُكَ وَ بِاسْمِكَ، وَاَنَا ضَیْفُكَ فیهِ وَ جارُكَ، فَاَضِفْنى یا مَوْلاىَ وَا َجِرْنى، فَاِنَّكَ كَریمٌ تُحِبُّ الضِّیافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ اِلَیْكَ فیهِ، وَ رَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَ آلِ بَیْتِكَ عِنْدَاللَّهِ، وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَ بِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِهِ وَسَلَّمَ، وَ عَلَیْهِمْ [وَعَلَیْكُمْ] اَجْمَعینَ.❣️
💞 السَّلامُ عَلَیْكِ یا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذى خَلَقَكِ، فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً، اَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ، صابِرٌ عَلى ما اَتى بِهِ اَبُوكِ وَ وَصِیُّهُ، صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِما، وَ اَنَا اَسْئَلُكِ اِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ اِلاَّ اَلْحَقْتِنى بِتَصْدیقى لَهُما لِتُسَرَّ نَفْسى فَاشْهَدىاَنّى ظاهِرٌ بِوَِلایَتِكِ، وَ وَِلایَةِ آلِ بَیْتِكِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ.💞
🔷ذکر روز یکشنبه :یا ذوالجلال و الاکرام ۱۰۰مرتبه
☘️
🌺☘️
☘️🌸
🌼☘️🌺☘️🌸☘️🌼☘️🌺☘️🌸☘️
💠روزمان را با آیات قرآن نورانی کنیم
فقها و مفسران از آیه ششم سوره لقمان برای حرمت غنا استفاده کردهاند.
«وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَـٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ﴿٦﴾»
(ترجمه: و برخى از مردم كسانىاند كه سخن بيهوده را خريدارند تا [مردم را] بى[هيچ] دانشى از راه خدا گمراه كنند، و [راه خدا] را به ريشخند گيرند؛ براى آنان عذابى خواركننده خواهد بود.)
🍀🌺🍀🌸🍀🌼🍀🌺🍀🌸🍀
🌼🍀🌸
🍀🌺
🌼
#ادامه_نامه_پنجم_نهج_البلاغه
💠ترجمه و شرح نامه 5 نهج البلاغه:سوء استفاده نکردن از پست و مقام
✳️با توجّه به اينکه جمله (وَلاَ تُخَاطِرَ) از ريشه خطر است و امور مهم را خطير مى گويند به سبب خطرهايى که آن را تهديد مى کند، منظور امام(عليه السلام) اين است که در امورى که با سرنوشت مردم سر و کار دارد جز با دقت و تأمل و مشورت کافى و در صورت لزوم گرفتن اذن از امام(عليه السلام) و پيشوايت اقدام مکن، زيرا براى حفظ امانت هاى مهم بايد از دست زدن به کارهاى خطرناک پرهيز کرد; بنابراين واژه وثيقه هم تفکر و انديشه را شامل مى شود و هم مشورت و هم اجازه گرفتن از امام(عليه السلام) در صورت نياز.
در دستور سوم درباره حفظ اموال بيت المال مى فرمايد: «در دست تو بخشى از اموال خداوند عزّوجلّ است و تو يکى از خزانه داران او هستى بايد آن را حفظ کنى تا به دست من برسانى»; (وَفِي يَدَيْکَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَأَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّى تُسَلِّمَهُ إِلَيَّ).
در پايان به او اطمينان مى دهد که اگر در مسير صحيح گام بر دارد، امام(عليه السلام) نسبت به او هيچ گونه تعرضى نکند و از اين نظر در امنيت باشد، مى فرمايد: «اميد است من رييس بدى براى تو نباشم والسلام»; (وَلَعَلِّي أَلاَّ أَکُونَ شَرَّ وُلاَتِکَ لَکَ وَالسَّلاَمُ).البتّه اين تعبير، تعبيرى است بسيار متواضعانه و پدرانه.
❇️نکته ها:1. دستور العملى کامل:
🔸جالب اين است که امام(عليه السلام) در اين بخش کوتاه از نامه تمام گفتنى ها را که بايد براى يک مسئول سياسى کشور اسلامى بگويد، بيان فرموده; نخست ماهيت منصب او را بيان داشته تا آگاه باشد او تنها يک امانتدار است نه يک زمامدار خودکامه و مالک الرقاب مردم.
سپس به سراغ نخستين چيزى مى رود که دامن زمامداران را مى گيرد و آن مسأله استبداد رأى و ترجيح دادن تمايلات شخصى بر منافع مردم است. مخصوصاً امام(عليه السلام) از واژه رعيّت در اينجا استفاده مى کند که مفهومش کسانى است که بايد حال آنها مراعات شود و مصالح آنها را در نظر بگيرند.
سپس به او دستور مى دهد که کارهاى مهم اجتماعى را همچون کارهاى شخصى نشمرد و ابعاد و آثار آن را در جامعه در نظر بگيرد و بدون اطمينان از عواقب آثار آن تصميم نگيرد.
سرانجام به يکى از مهم ترين عوامل فساد حکومت ها که مسأله اموال و ذخائر کشور است، اشاره مى کند و آن را به عنوان «مال الله» معرفى مى نمايد; همان تعبيرى که از قرآن مجيد گرفته شده که خداوند متعال درباره بردگانى که در مسير آزادى قرار دارند دستور مى دهد سرمايه اى در اختيار آنها بگذارند تا بتوانند کسب و کار کرده و دين خود را ادا نمايند; مى فرمايد: (وَآتُوهُمْ مِنْ مالِ اللهِ الَّذِي آتاکُم).(8)
🔷سپس او را به عنوان خزانه دار اموال الهى نه صاحب اختيار معرفى کرده دستور مى دهد از آن مراقبت نمايد تا به دست امام(عليه السلام) برسد و در ميان حق داران تقسيم شود.
در عين حال در پايان نامه به او اطمينان مى دهد که اگر از مسير حق منحرف نشود امام(عليه السلام) هرگز با او بدرفتارى نخواهد داشت; ولى در عين حال هشدار ديگرى است که اگر اشعث نصايح سه گانه فوق را نپذيرد بايد منتظر عواقب سوء کار خود باشد.قابل توجّه اينکه نصر بن مزاحم در کتاب صفين مى نويسد: «هنگامى که امام(عليه السلام) اين نامه را به اشعث نوشت (او که داراى سوابق سويى بود) به ياران خود گفت: نامه امام(عليه السلام) من را در وحشت فرو برد، او مى خواهد اموال آذربايجان را از من مطالبه کند من ناچارم به سوى معاويه بروم. يارانش به او گفتند اگر بميرى براى تو از اين بهتر است. آيا شهر خود و جمعيّت خويش را رها مى کنى و دنباله روى اهل شام مى شوى؟ اشعث به اشتباه خود پى برد و سرانجام نزد امام(عليه السلام) آمد و در کوفه زندگى کرد».(9)
2. اشعث بن قيس کيست؟✨در ذيل خطبه 19 در جلد اوّل همين مجموعه که امام(عليه السلام) سخنان تندى در آن خطبه به اشعث بن قيس فرموده بود شرح حال اشعث را نوشته ايم. نام اصلى وى معدى کرب بود و به مناسبت موهاى ژوليده و فرفرى که داشت او را اشعث مى ناميدند; تا آنجا که اسم اصلى او به فراموشى سپرده شد و اين نام بر وى ماند.✨او داراى سوابق سوء بسيارى است; در زمان جاهليّت مرتکب جناياتى شد و از سوى قبيله دشمن اسير گشت و با پرداختن غرامت سنگينى از سوى قومش آزاد شد.تاريخ تاريک زندگى او نشان مى دهد که وى از منافقان بود و در عصر حکومت على(عليه السلام) به گفته بعضى از مورخان ريشه اصلى تمام مفاسد جامعه اسلامى بود. او با عمرو عاص در مسأله ايجاد نفاق در صف هاى ياران على(عليه السلام) در جنگ صفين همکارى کرد.اشعث بن قيس در زمان عثمان به حکومت آذربايجان منصوب شد و امام(عليه السلام) بعد از عثمان طبق روايت بالا مى خواست با او مدارا کند مبادا به سوى معاويه و شام بگريزد.#ادامه_دارد. #قسمت_سوم🍀🌺🍀🌸
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@
#پیام_صبحگاهی
#تقوا_در_اجتناب_از_ناامیدسازی_جوانان🔻
بعضیها هستند -چه در مدرسه، چه در دانشگاه، چه در محیطهای گوناگون کسب و کار- کیفیّت حرف زدنشان ناامیدکننده است: «آقا فایدهای ندارد، آقا به درد نمیخورد»؛ جوان را از آیندهی خودش و آیندهی کشور ناامید میکنند؛ یعنی در واقع، قدرت جوان و فرصت وجود جوان را از کشور و از اجتماع اسلامی میگیرند؛ خب، این یک منکری است [امّا] توجّه ندارند. تقوای در این امر، این است که مراقبت کنند.
۱۳۹۸/۴/۲۵
mpm_5a3f53ef57f-1564248994550.m4a
2.09M
🎧 صوتی
💠 فریب افکار عمومی _ تغییر اولویتها
🎙 استاد #رائفیپور
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
✳️ فضائل و اعمال ٢۵ ذیالقعده روز دحوالارض به نقل از کتاب اقبالالاعمال
🔻سیدبنطاووس رحمهالله در کتاب اقبالالاعمال آورده است:
🔸 حسنبنوشاء گوید: در شب بیستوپنجم ذیقعده در محضر امام رضا علیهالسلام بودیم که فرمود: در این شب ابراهیم و عیسی علیهماالسلام زاده شدند و زمین از زیر کعبه گسترده شد؛ پس هرکه روزه بدارد این روز را مانند کسی است که شصت ماه روزه گرفته است.
🔸امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمود: نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد در بیستوپنجم ذیقعده بود. هر که در این روز، روزه بگیرد و شبش را زنده بدارد، برای او [ثواب] عبادت صد سال است که روزش را روزه بوده و شبش را به عبادت پرداخته…
🔸 و روایت شده هرکه در این روز روزه بدارد هرچه در آسمان و زمین است برایش استغفار میکنند.
🔸 خواندن دو رکعت نماز هنگام طلوع خورشید مستحب است: در هر رکعت یک بار حمد و پنج بار سوره شمس را بخواند و بعد از سلام بگوید: «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»،
سپس بگوید: «يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِي عَثْرَتِي يَا مُجِيبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِي يَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِي وَ ارْحَمْنِي وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَيِّئَاتِي وَ مَا عِنْدِي يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَام».
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🍀🌺🍀🌸🍀🌼🍀🌺🍀🌸🍀
🌼🍀🌺
🍀🌼
🌸
#ادامه
🌷 شرح حدیث غدیر
📖 #جلسه_اول - بخش دوم
🔸حقیقت فضیلت ولایت
حال سؤال این است که ولایت با این رویکرد آیا یک صفت ذاتی برای انسان است یا یک فضیلت اکتسابی و یا یک فضیلت وهبی و موهبتی؟
از امام رضا علیهالسلام روایتی فوق العاده زیبا در اصول کافی و همچنین در عیون اخبارالرضا علیه السلام نقل شده است که میفرماید: «روز جمعه محضر امام رضاعلیه السلام نشسته بودیم و بحث امامت در گرفت. حضرت لبخندی زدند و فرمودند: اینها نمیفهمند امامت چیست. خدا پیامبرش را از دنیا نبرد تا اینکه دین را تمام کرد و قرآن را فرستاد، اینها نمی دانند که امامت اصلاً در دسترس اینها نیست.» (4)
بعد حضرت شروع کردند به توصیف امام با جملات دقیق تا اینجا که میفرمایند: «اَلْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لاَ يُدَانِيهِ أَحَدٌ وَ لاَ يُعَادِلُهُ عَالِمٌ وَ لاَ يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لاَ لَهُ مِثْلٌ وَ لاَ نَظِيرٌ مَخْصُوصٌ بِالْفَضْلِ كُلِّهِ مِنْ غَيْرِ طَلَبٍ مِنْهُ لَهُ وَ لاَ اِكْتِسَابٍ بَلِ اِخْتِصَاصٌ مِنَ اَلْمُفْضِلِ اَلْوَهَّابِ» (5) امام در هر زمان یکی بیش نمیتواند باشد و کسی نزدیکش هم نمیتواند بشود.
امامت سرتاسر فضل و فضیلت است. نقطه آغاز بحث ما هم فضائل است و اینکه اساساً «فضیلت به چه معناست؟» یکی از مهجورترین بحث های قرآنی است.
در طلیعه بحث باید گفت، طلب در فضیلت راه ندارد؛ حتی خود امام هم نمیتواند طلب کند. امکان اکتساب این فضیلت هم وجود ندارد. حضرت هم در اینجا دو نکته مهم میفرماید، یکی اینکه ولایت صفت ذاتی نیست و دوم اینکه یک فضیلت غیراکتسابی و وهبی است . امیرالمؤمنین علیه السلام و رسولالله صلاللهعلیهوآله هیچ نقشی در اعطای این مقام ندارند، زیرا نه ذاتی آنهاست و نه میتوانند اکتساب کنند.
🔸 نحوه مواجهه با معارف ولایت
این نوع نگرش ایجابی به معارف بسیار ضروری است که شما حدیث و معارف الهیه را از زاویه فنی نگاه کنید که ولایت حضرت چقدر میتواند دقائق داشته باشد. در همین ابتداء ماجرا می بینید که یک اقیانوس بیکران معارف است .
گاهی در این مباحث، الفاظ و مباحثی مطرح میشود که برای انسان سنگین است و این خوب است که انسان در مواجهه با معارف امیرالمؤمنین علیه السلام احساس کند این معارف عمق دارد. فردای قیامت با همین بهت و حیرت میشود نجات پیدا کرد. میشود فردای قیامت حضرت را خطاب کرد که آقاجان من مبهوت کمال شما شدم، شنیدم و نفهمیدم اما مبهوت فضائل شما شدم؛ به همین بهت و حیرت شما جزا بدهید.
📚 پاورقی ها:
1. الغدیر، ج 1، ص 14
2. همان، ص 294
3. بحارالانوار، ج 37، ص 235
4. اصول کافی، ج 1، ص 201، ط.اسلامیه / عیون اخبارالرضاعلیه السلام ، ج 1، ص 219
5. همان
#جلسه_اول
#ادامه_دارد.
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
#امام_رضا_علیه_السلام
#ایام_زیارت_مخصوص
#مربع_ترکیب
کم کم مسافران سحر را خبر کنید
باذکر یا حسین به مشهد سفر کنید
خودرا میان صحن رضا دربه در کنید
شب تا اذان صبح به گنبد نظر کنید
داریم اهل رحمت مخصوصه میشویم
آماده زیارت مخصوصه میشویم
*
باید تمام همت خورا به کار بست
حالا که بار عام شده کوله بار بست
یا جبر عشق در بروی اختیار بست
دل را به حلقه های ضریح نگار بست
در طوس برگزار شده اعتکاف ما
صد حج واجب است ثواب طواف ما
*
شکرخدا که از فقراییم تا ابد
از حاجیان کوی رضاییم تا ابد
پیش رضا کنار خداییم تاابد
ماراهیان کرببلاییم تا ابد
در صحن کهنه بود که تایید ما رسید
آقا نگاه کردو روادید ما رسید
*
ای کربلا نرفته حرم را بهانه کن
دل را بیا به جاده مشهد روانه کن
یک گوشه ای ز صحن رضا آشیانه کن
پیش کریم نوکری عاشقانه کن
آنجا برات کرببلا زود میرسد
هی خون دل نخور بخدا زود میرسد
*
آقا خودش غریب و به فکر غریب هاست
مرثیه خوان روضه یابن شبیب هاست
هرشب دلش شکسته شیب الخضیب هاست
آزرده از مزاحمت نانجیب هاست
یک عمه بود و لشگر اوباش بی حیا
عالم فدای شیرزن دشت کربلا
#سید_پوریا_هاشمی
#صلوات
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پست_ویژه
📹صحبت های تکان دهنده در مورد امام زمان (عج)
گناهان ما و صاحب الزمان
"ما تو را در چاه انداختیم"
🎙رائفی پور
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
💌
اگر ابر لطفت به محشر ببارد
نماند ثوابی نماند گناهی
لب درۀ نفس لغزیده پایم
نگه دار دست مرا با نگاهی
منم آن گنهکار امیدواری
که دارد ز لطف تو پشت و پناهی
ندانم چگونه برآیم ز شکرش
اگر راه دادی مرا گاهگاهی
الهی مرا از حریمش مکن دور
مرا از حریمش مکن دور الهی
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا ..❣🌷🌹
التماس دعا ..
#عاشقان_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
3️⃣2️⃣ روز تا غدیر ...
👌شأن نزول آيه ابلاغ در کلام امام باقر علیه السلام
✅«بدرالدین عینی» شارح معروف صحیح بخاری درباره شرح نزول آیه «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» (سوره مائده، آیه ۶۷) به نقل از امام محمد باقر _علیه السلام_ می نویسد:
معنای این آیه در فضیلت علی بن ابی طالـب _علیه السلام_ است و هنگامی که این آیه نازل شد، پیامبر _ صلّی الله علیه و آله و سلّم _ دست علی _علیه السلام _ را گرفت و فرمود: «هرکس من مولای او هستم، علی مولای اوست».
❇️وقال أبوجعفر محمد بن علی بن الحسين معناه:
بلغ ما أنزل إليك في فضل علي بن أبي طالب _رضي الله عنه_ فلما نزلت هذه الآية أخذ بيد علي، وقال: من كنت مولاه فعلي مولاه
📚مشخصات کتاب:
عمده القاری شرح صحیح بخاری، جزء ۱۸ ص ۲۷۷ _ دار الکتب العلمیه، ۱۴۲۱ ق.
#عاشقان_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
🍀🌺🍀🌸🍀🌼🍀🌺🍀🌸🍀
🌼🍀🌺
🍀🌸
🌼
#شخصیت_های_تاريخ_زمان_مولا_امیرالمؤمنین
🌴 ابوذر غفاری(جندب بن جناده)
اشاره
نام او «جندب فرزند جناده» یا «بریر» و معروف به کنیه اش «ابوذر» است. او از سابقین و از اصحاب برگزیده پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به شمار میآید، مورّخان مینویسند: وی چهارمین (۱) یا پنجمین نفری بوده که به نبوت و رسالت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله ایمان آورده است. (۲).
ابوذر، مردی حکیم و دانشمند بود که سخنان عالمانه و حکیمانه او هنوز هم مورد توجه همگان بوده و در صداقت گفتار و صراحت لهجه زبانزدِ عام و خاص است. ابن حجر مینویسد: مناقب و فضایل ابوذر به طور جدّ بسیار زیاد بوده است. (۳).
او نخستین کسی بود که رسالت پیامبر اسلام و نبوّت آن حضرت صلی الله علیه و آله را به ایشان تبریک و تهنیت گفته است و همین موضوع در ماجرای مسلمان شدنش مشهور است. او سه سال قبل از بعثت عبادت میکرد و نماز شب میخواند و چهارمین نفری بود که اسلام آورد و با پیامبر صلی الله علیه و آله پیمان بست که در راه خدا ملامت ملامت کننده ای او را از راه حق باز ندارد، و او از نظر عبادت و مناسک چون عیسی بن مریم علیه السلام بود و آسمان بر راستگوتر از او سایه نیفکنده است. (۴).
#ادامه_دارد.
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹معنای دحوالارض
شرح خطبه۱۶۰ نهج البلاغه (پرتو رحمت)،
محمدعلی انصاری
#ویدئو
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍