#نهجالبلاغه
▫️وَلاَ تَرُدَّ عَلَى النَّاسِ کُلَّ مَا حَدَّثُوکَ بِهِ، فَکَفَى بِذَلِکَ جَهْلاً.
🟠و (نيز) تمام آنچه را مردم براى تو نقل مى کنند؛ تکذيب مکن، زيرا اين کار براى نادانى تو کفايت مىکند.
✍ جمله «لا تَرُدَّ ...» در واقع ناظر به نهى از افراط و تفريط است، از يک سو انسان نبايد آن قدر خوش باور باشد که هرچيزى را که مىشنود؛ بپذيرد و همه جا نقل کند و از سوى ديگر نبايد آن قدر ديرباور و داراى سوء ظن باشد که هرچه را مى شنود؛ در آن ترديد کند که اوّلى سبب اشاعه کذب و دومى نشانه جهل است.
📘#نامه ۶۹
🟢حکمت ۳۱ نهج البلاغه (ارکان ایمان و کفر و شرک) قسمت پنجم
وَ الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى التَّعَمُّقِ وَ التَّنَازُعِ وَ الزَّيْغِ وَ الشِّقَاقِ؛ ف
َمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَى الْحَقِّ
وَ مَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ
وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّيِّئَةُ وَ سَكِرَ سُكْرَ الضَّلَالَةِ وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَيْهِ طُرُقُهُ وَ أَعْضَلَ عَلَيْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَيْهِ مَخْرَجُهُ.
كفر را چهار پايه است: كنجكاوى بيهوده و خصومت كردن و انحراف از حق و دشمنى ورزيدن.
كسى كه در كارها بيهوده كنجكاوى كند، به حق نرسد.
هر كه به سبب نادانى به خصومت پردازد، همواره ديدهاش از ديدن حق نابينا باشد
و هر كه از حق منحرف گردد، نيكى را بدى انگارد و بدى را نيكى پندارد و به باده گمراهى مست شود
و هر كه دشمنى ورزد، راههايش ناهموار و پر وحشت گردد و كارش دشوار شود و راه بيرون شدن بر او بسته ماند.
7.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
غلط میکنی قانون رو قبول نداری تو مجری قانونی نه قانونگذار...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزی دری را آتش زدند تا نسلی را بسوزانند...
اما الان...
🟢حکمت ۳۱ نهج البلاغه (ارکان ایمان و کفر و شرک) قسمت ششم
👈و الشَّكُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى التَّمَارِي وَ الْهَوْلِ وَ التَّرَدُّدِ وَ الِاسْتِسْلَامِ؛ فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَيْدَناً لَمْ يُصْبِحْ لَيْلُهُ وَ مَنْ هَالَهُ مَا بَيْنَ يَدَيْهِ نَكَصَ عَلى عَقِبَيْهِ وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِي الرَّيْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِكُ الشَّيَاطِينِ وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ هَلَكَ فِيهِمَا.
💠شك را نيز چهار شعبه است: جدال بيهوده و هول و هراس و دودلى و تسليم.
▪️هر كه جدال را عادت خود سازد شبش به روز بدل نگردد
▪️و هر كه از كارهايى كه در پيش دارد بترسد، واپس ماند و به مقصود نرسد
▪️و هر كه به ترديد و دودلى گرفتار آيد، پس سپر سمهاى شياطين شود
▪️و هر كه به تباهى دنيا و آخرت تن در دهد، هم در دنيا هلاك شود و هم در آخرت.
✅[قال الرضي [رحمهالله الله تعالى] و بعد هذا كلام تركنا ذكره خوف الإطالة و الخروج عن الغرض المقصود في هذا الكتاب].
➖سید رضى گويد: پس از اين كلامى است، كه ما از ذكر آن خوددارى كرديم از بيم به درازكشيدن سخن و خارج بودنش از موضوع ما.
💠 #داستان
👈عقاب سبک شمردن نماز
👈مرحوم سیّد بن طاووس در کتاب فلاح السّائل آورده است:
روزى حضرت صدّیقه کبرى، فاطمه زهراء سلام اللّه علیها به محضر مبارک پدر بزرگوار خود، رسول گرامى اسلام صلی اللّه علیه و آله وارد شد؛ و اظهار داشت: اى پدر جان! جزاى آن دسته از مردان و یا زنانى که نماز را سبک مى شمارند، چیست؟
🌸پیامبر خدا صلوات اللّه و سلامه علیه و آله فرمود: دخترم، فاطمه جان! هرکس نماز را سبک شمارد و به شرائط و دستورات آن بىاعتنائى نماید، خداوند او را به ♦️پانزده نوع عقاب، مجازات مىگرداند:
🔻شش نوع آن در دنیا،
🔻سه نوع آن موقع مرگ و جان دادن،
🔻سه نوع در قبر
🔻و سه نوع دیگر در قیامت آن هنگامى که از قبر بر انگیخته شود خواهد بود.
🔴امّا آن شش نوع عقابى که در دنیا خواهد دید:
1️⃣ برداشتن برکت و توفیق از عمرش، که نتواند از آن بهره کافى و سودمندى برگیرد.
2️⃣ برداشتن برکت از درآمدهایش.
3️⃣ پاک شدن سیماى نیکوکاران از چهرهاش
4️⃣ سرگردان و دلسرد شدن در کارها و عباداتش.
5️⃣ دعاها و خواستههایش مستجاب نخواهد شد.
6️⃣ آن که در دعاى مؤمنین سهیم نخواهد بود و دعاى خیر ایشان شاملش نمى شود.
🔴و امّا آن عقابهائى را که هنگام مرگ خواهد دید:
1️⃣ذلیلانه خواهد مُرد.
2️⃣گرسنه و تشنه جان مىدهد.
3️⃣هیچ چیزى تشنگى و گرسنگى او را بر طرف نسازد.
🔴و امّا آن عذابهائى که در قبر دچارش مى شود:
1️⃣خداوند ملکى در قبر براى او مىگمارد تا او را زجر دهد.
2️⃣ قبرش براى او تنگ خواهد شد.
3️⃣گرفتار ظلمت و تاریکى قبر خواهد شد.
🔴و امّا آنچه در قیامت مبتلایش مىگردد:
1️⃣خداوند ملکى را مأمور مىنماید تا او را بر صورت، روى زمین بکشاند و اهل محشر او را تماشا نمایند.
2️⃣محاسبه و بررسى اعمالش سخت و دقیق خواهد بود.
3️⃣ و در نهایت این که مورد رحمت و محبّت خداوند قرار نمىگیرد و عذابى دردناک دچارش خواهد شد.
📚مستدرک الوسائل ج ۳، ص ۲۳، ح ۱