#نهج البلاغه
▫️مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ، لَيِّنٌ مَسُّهَا وَ السَّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا؛ يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ، وَ يَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ.
🟠دنياى حرام چون مار سمّى است، پوست آن نرم، ولى سمّ كشنده در درون دارد، نادانِ فريب خورده به آن مىگرايد و هوشمندِ عاقل از آن دورى گزيند.
✍اشاره به انسانهاى نادان و ناآگاهى است كه تنها چشم به ظواهر فريبنده دنيا مى دوزند و از آنچه در باطن دارد و تاريخ پيشينيان آن را به خوبى مجسم ساخته بىخبر مىمانند؛ ولى عاقلان باتجربه و آگاه كه سرنوشت دنياپرستان را در آيينه تاريخ مشاهده كردهاند خود را از آن برحذر مى دارند. به همين دليل حبّ دنيا (دنياپرستى) سرچشمه تمام گناهان شمرده شده است. افراد دنياپرست چنان اسير آن مى شوند كه نه خدا را بندهاند و نه فرمان عقل را مىبرند، نه حق الناس مىشناسند و نه وجدان بيدار و آگاهى دارند و گاه با صراحت مىگويند: براى رسيدن به اهداف دنيوى هر كار براى ما مجاز است.
📘#حکمت ۱۱۹
🌴👈 حکمت ۴۲ نهجالبلاغه👉 🌴
✅ بیماری سبب ریزش گناهان
🔸و قَالَ عليه السلام
💠 جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ [مِنْكَ] مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ،
فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِيهِ وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ،
وَ إِنَّمَا الْأَجْرُ فِي الْقَوْلِ بِاللِّسَانِ وَ الْعَمَلِ بِالْأَيْدِي وَ الْأَقْدَامِ.
وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّيَّةِ وَ السَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةََ.
💠آقا امیرالمؤمنین علی علیه فرمود:
🔸خداوند بيمارى تو را كه از آن شكوِه مىكنى، سبب كاستن از گناهانت قرار داده.
🔹زيرا در بيمارى اجر و ثوابى نيست، ولى گناهان را مىريزد، آنسان كه برگ درختان مىريزند.
🔹اجر و ثواب، حاصل گفتار به زبان است و كردار به دست و پاى.
🔸خداوند به سبب صدق نيت و باطن پاك، هر كس را كه خواهد، به بهشت مىبرد.
حضرت محمد صلی الله علیه وآله و سلّم:
❣️هر لحظهای که بر فرزند آدم بگذرد و او یاد خدا نباشد؛ روز قیامت حسرتش را خواهد خورد.
📚 نهج الفصاحه، ص ۷۰۷، ح ۲۶۷۷
#نهجالبلاغه
▫️وَتَمَسَّکْ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ وَاسْتَنْصِحْهُ، وَأَحِلَّ حَلاَلَهُ، وَحَرِّمْ حَرَامَهُ، وَصَدِّقْ بِمَا سَلَفَ مِنَ الْحَقِّ
🟠به ريسمان قرآن چنگ زن و از آن اندرز بخواه، حلالش را حلال بشمر و حرامش را حرام و آنچه را از حقايق زندگى پيشينيان در قرآن آمده باور کن.
✍ اوّل اينکه گوش جان به نصايح قرآن بسپارد و اندرزهايش را استخراج کرده به آن عمل نمايد.
دوم اينکه حلال و حرامش را به رسميت بشناسد؛ يعنى به آن عمل کند و هرگز از آن منحرف نشود.
سوم اينکه آنچه در قرآن درباره اقوام پيشين آمده از عوامل پيروزى و شکست و مجازات هاى الهى نسبت به اقوام سرکش و گنهکار را مورد توجّه قرار دهد و از آنها عبرت بگيرد، زيرا هدف قرآن تاريخ نويسى يا داستان سرايى نبوده، بلکه اين بوده که آينده مسلمانان را در آيينه تاريخ گذشتگان به آنان نشان دهد همان گونه که قرآن مجيد مى فرمايد: «لَقَدْ کانَ في قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاُِولِي الاَْلْبابِ ما کانَ حَديثاً يُفْتَرى، به راستى در سرگذشت آنها عبرتى براى صاحبان انديشه بود اينها داستان دروغين نبود».
جمله «وَصَدِّقْ بِمَا سَلَفَ مِنَ الْحَقِّ» در واقع اشاره به تصديق عملى است يعنى حقايقى را که از احوال گذشتگان و سرنوشت اقوام پيشين به دست مىآيد، مورد توجّه قرار ده و از آن درس بياموز و عمل خود را با آن هماهنگ ساز.
📘#نامه ۶۹
🌴👈 حکمت ۴۳ نهجالبلاغه👉 🌴
✅ بیماری سبب ریزش گناهان
🔸 وَ قَالَ علیه السلام فِي ذِكْرِ خَبَّابِ بْنِ الْأَرَتِّ:
💠 [رَحِمَ] يَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ، فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً، وَ هَاجَرَ طَائِعاً، وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ، وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ، وَ عَاشَ مُجَاهِداً.
💠 هنگامى كه از خبّاب بن ارت ياد مىكرد؛ چنين فرمود:
خداوند خبّاب بن ارت را رحمت كند.
به رغبت اسلام آورد
و در عين اطاعت، مهاجرت كرد
و به آنچه روزيش داده بودند، قناعت نمود
و از خدا راضى بود
و مجاهدانه زندگی کرد.
☀️امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
✨خداوند هنگامی که بندگانش گناه را ادامه میدهند؛ آنها را مبتلا میکند به کمی میوههایشان و برکات را از آنها باز میدارد و معادن خیر را از آنها منع میکند برای اینکه توبهکنندگان توبه کنند و گناهکاران از گناه باز ایستند و استغفار را سبب رزق و موجب رحمت خلق قرار داده است و می فرماید: از خدای خود طلب آمرزش کنید به درستی که او آمرزنده است و استغفار سبب می شود که خدای تعالی از آسمان بر شما باران ببارد و مال و فرزندان شما را زیاد کند.✨
📚ارشادالقلوب، ج۱، ص ۳۲