فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا فارق / ای جداکننده
امیر المومنین امام علی (ع) می فرماید: {خدای فارق} روشنی را ضد تاریکی ساخت و خشکی را ضد تری و این است فرموده خدای تعالی :
وَمِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (آیه 49 سوره ذاریات )
و از هر چیز ی دو زوج آ فریدیم ، امید که شما یاد آور شوید.
متذ کرشوید بین گذشته و آینده، جدایی انداخت ، تا دانسته شود ، برای او ، پس و پیشی نیست . (نهج البلاغه، خطبة ۱۸۶)
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِاسْمِكَ يا خالِقُ يا رازِقُ، يا ناطِقُ يا صادِقُ، يا فالِقُ يا فارِقُ، يا
فاتِقُ يا راتِقُ، يا سابِقُ يا سامِقُ (جوشن کبیر)
خدايا ! از تو مىخواهم به حق نامت اى آفريننده، اى روزى ده ، اى گويا ، اى راستگو ، اى شكافنده، اى جدا كننده، اى باز كننده، اى پيوست دهنده ،اى سبقت جوينده، اى بلندمرتبه
یا فارق!
مارا از شر خطاها و گناهان مان نجات بخش و به رأ فت و مهربانی خود گره بزن ،که جز این راه نجاتی برای خود نمی شناسیم .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا فالق / ای شکافنده
اِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى (آیه95 سوره انعام)ٰ
همانا خداست شکافنده دانه وهسته.
برترین تجلی نام زیبای فالق، شکافتن تاریکی شب و برآوردن روشنایی سپیده-دمان از دل آن است که نوعی اشاره به شکافتن تاریکی عدم و نیستی و برآوردن روشناییِ وجود و هستی از آن است.
صادق آل¬محمّد علیه السلام در تفسیر آیه¬ی فوق می¬فرماید:
"حَبّ" در آیه، طینت مومنان است که خداوند محبّت خویش را به آن چیره کرده است و "نوی" طینت کافران است که از هر خیری دوری گزیده¬اند، وجه نام¬گذاری "نوی" نیز همین است که از هر خیری دوری جسته است. (الکافی، ج 2، ص 5)
اگر کسی گمشده ای دارد برای پیدا کردنش ذکر«یا فالق» را بخواند .
یا فالق! دانه¬ی به خاک نشسته را بی آب و آفتاب تو، کجا سر شکفتن هست؟! و ما غریبان خسته را بی ماهتاب لطف تو کی پای رفتن؟!
شکاف تنهایی ما را به بارش مهر خود پُر کن و غنچه¬ی حوائج¬مان را به باغبانی خود شکفته ساز.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا فتّاح / ای گشاینده درهای رحمت وپیروزی
هُوَ الفَتَّاحُ العَلیِم ( آیه 36 سوره سباء)
او گره گشای مشکلات و دانای عالِم است.
این ذکرباعث پاکیزه شدن نفس وبرطرف شدن حجابهای نفسانی گشته ومشکل گشای صالحانِ مؤمن و ذاکر است.
خداوند متعال گشاینده تمام درهای بسته است . لذا مفتاح تمام مشکلات و مسائل جهان آفرینش به دست آن کسی است که افتتاح خلقت با اوست.
اگر کسی می خواهد حجاب های بین خود و خالق را برطرف کند، ذکر«یا فتاح» را بگوید.
یا فتاح!
همه ی گره های مشکلات پیدا و پنهان مان را بگشا و قلب مان را تنها به مِهرخویش مُهر و موم کُن.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا فرد / ای یگانه¬ی بی¬همتا، ای آن که نظیری برای تو نیست. فرد بودن خداوند در برابر مفهومی به نام زوج نیست بلکه در معنای یکتایی و بی همتایی است. سبُحانَه مَن فَردِ ما اَوحَدَه (البلدالامین، ص 383) پاک و منزّه است خداوند یگانه و یکتایی که حقیقت وحدت است.
خدايا! ازتومی خواهم به حق نامت اى آغاز اى انجام اى ظاهر اى نهان اىنيكوكار اى برحق اى يكتا اى بىهمتا اى بىنياز اى ابدى (فراز 86 دعای جوشن کبیر)
یا فرد! ای یگانه¬ی بی¬همتا! ما تنها دست به دامان کرم تو آویخته¬ایم و پای امید برای رسیدن به عطایای تو به راه نهاده¬ایم. دست¬مان را کوتاه مگردان و پای¬مان را سست مپسند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاقاضی الحاجات / ای برآورنده حاجات بندگان
وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا (آیه 23 سوره اسراء)
و خدای تو حکم فرمود که جز او هیچ کس را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید .
قاضی به معنی حکم کننده می باشد و قاضی الحاجات تنها خدایی است که برای برآورده شدن حاجات حکم می کند.
هر وقت حاجتی داشتید ذکر « یا قاضی الحاجات» را بخوانید تا اثرات شگرف آن را ببینید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا قاضی / داور، مقرر دارنده، حکم کننده
وَ اللَّهُ يَقْضي بِالْحَقِّ (آیه¬ی 20 سوره¬ی غافر)
و خدا به حق داوری می کند.
وَ قَضى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا اِلاّ اِیّاه(آیه¬ی 23 سوره¬ی اسراء)
و پروردگارت فرمان قاطع داده است که: جز او را نپرستید.
و در روز قیامت اوست که به پرونده¬ی اعمال همگان رسیدگی می¬کند و بر اساس قرآن محک می¬زند.
وَ إِنَّهُ لَهُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ
و یقیناً قرآن برای مؤمنان ، سراسر هدایت و رحمت است
إِنَّ رَبَّکَ يَقْضي بَيْنَهُمْ بِحُکْمِهِ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْعَليمُ(آیات 77 و 78 سوره¬ی نمل)
قطعاً پروردگارت [ روز قیامت ] به حکم خود میان آنها [ در آنچه از امور دینی و معنوی اختلاف دارند ] داوری می کند و او توانای شکست ناپذیر و داناست.
وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها وَ وُضِعَ الْکِتابُ وَ جيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ (آیه 69 سوره¬ی زمر)
و زمین به نور پروردگارش روشن می شود ، و کتاب [ اعمال ] را می گذارند، و پیامبران و گواهان را بیاورند و میان آنها به حقّ وراستی داوری شود ، وآنان مورد ستم قرار نمی گیرند.
یا قاضی!
ای داور و حکم¬کننده!
به ما به فضل و کرمت بنگر و حکم فرما!
نه به عدل و عدالتت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا قدیر / ای قادر همیشه توانا
إِنَّ اللَّه عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (آیه 20سوره بقره)
همانا خداوند بر همه چیز قادر است .
خدای قدیر بر هر امری که بخواهد ، توانا است.
اگر کسی می خواهد بر دشمن خود غالب شود در وقت وضو ،ذکر"یا قدیر" بگوید. هركس بر خواندن آن مداومت نمايد قوّت او زياد شده واز كارهاي سخت درمانده نشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا قریب / ای نزدیک به بندگان
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي ] ای رسول![ هرگاه بندگانم در مورد من از تو بپرسند فَإِنِّي قَرِيبٌ (آیه 186سوره بقره) ]بگو که[ من به آنها نزدیکم.
اگر کسی می خواهد تمام دشواری ها رفع شود هر روز « یاقریب» را بخواند. خداوند از خود ما به قلبمان نزدیکتر است ؛ چون می فرماید: وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ ممکن است این سؤال برای کسی مطرح شود که چرا این ذکر را گفتم اما مشکلاتم حل نشد بلکه بیشتر شده است؟
پاسخ 1) شاید با رفتار مناسب و اخلاق نیک دل پدر و مادر و همسرت را به دست نیاورده¬ای.
پاسخ 2) این ذکرها وقتی اثر دارد که یتیمی را شاد وخوشحال کنی .
خدای مهربان می فرماید:
إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ (آیه¬ی 56 سوره¬ی اعراف)
رحمت خدا به احسان¬کنندگان بسیار نزدیک است
یا قریب!
مرا به درکِ قُرب خود مفتخر ساز.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا قهّار / ای پیروز و ای شکننده
گفتن این ذکر، محبّت و غم و رنج و زحمت دنیا را از انسان دور می سازد و باعث غلبه بر دشمن می شود.
وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ ( آیه 16 سوره رعد)
و تنها او يكتاى پيروز است.
یا قهّار !
ما را ازشر دشمنان مان رهایی بخش.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا قیّوم /ای همیشگی و پاینده
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ (آیه255سوره بقره)
الله خدای یکتایی است که جز او خدایی نیست و او زنده و پاینده است.
هرکس این ذکررا مرتب بگوید قلب اواز وابستگی به خلق دنیا بریده می شود و به خدای بزرگ متصل خواهد شد.
اگر کسی مشکلی دارد که از هیچ طریقی حل نشده باشد ذکر « یا قیوم » بگوید.
مداومت در گفتن "یاحَیّ" و "یاقیّوم" از بروز مشکلات جلوگیری می نماید و عمر را طولانی می کند.
یا قیّوم !
مارا در توبه ها و برگشت هایمان به فرامین خویش پایدار و استوار بدار.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا کاشف الضُّر / ای برطرف کننده سختی ها
وَإِن يَمْسَسْكَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ (آیه 17 سوره انعام)
و اگر از خدا به تو سختی برسد هیچ کس جز خداوند نمی تواند تو را ازآن سختی برهاند.
اگر کسی می خواهد سختی های زندگی از او دفع شود بعد از نمازهای یومیه مخصوصا نماز صبح ، بر خواندنِ ذکر« یاکاشف الضر» مداومت نماید.
خداوند " کاشف الضر" است تا ما به چشم دل، رحمت پنهانِ در پس هر ابتلا و آزمایش را ببینیم و گرفتاری و دشواری ها و اندوه ها را به حساب نیاوریم.
یا کاشف الضُّر!
سختی تزلزل در ایمانِ ما را به لطف خویش بر طرف ساز.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا کافی / ای کفایت کننده وبرطرف کننده نیاز مخلوقین
أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ (آیه 36 سوره زمر)
آیا خداوند برای بنده اش کافی نیست ؟
کفایت امر با مولی است و لا غیر ، او خیر را برای بنده اش می خواهد و شر را از او دور می نماید. لذا در کلیه مشکلات و کمبودها ذکر « یا کافی» کارگشاست.
اگر کسی مساله مهمی در زندگی اش وجود دارد که قابل حل نیست بعد از نماز رو به قبله ذکر « یا کافی» را بگوید
یا کافی !
تو ما را کفایت کننده ای و جز تو به کسی نیازی نیست .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا کبیر/ ای بزرگ خارج از درک عقول، ای بزرگ و پاک
اگر می خواهید عظیم القدر و بزرگ شوید، بر آستان خدا سر بر زمین نهاده و مرتّب بگویید: " یا کبیر"
صلوات + یا کبیر + صلوات
بزرگ منشی و دریا دل شدن به همراه خواهد داشت .
به شرط آنکه :
1- بر خدای کبیر توکّل کنیم.
2- ازآینده و رزق فرزندان مان نهراسیم .
3- سفارش های خداوند در آیات 62 تا 65 سوره یونس را بخاطر بسپاریم .
چون :
عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ خداوندی که دانای به امور پنهان و آشکاراست.
الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ بزرگ و بلند مرتبه است.( آیه 9 سوره رعد)
یا کبیر ! بزرگ و بزرگی تنها برازنده توست ، ما را نیز در پناه خویش بزرگ دار.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا لطیف / ای کسی که نعمت ها را به آسانی به بندگان می بخشد
اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ (آیه 19سوره شوری)
خدا به بندگان لطف و محبّت بسیار دارد
ذکر "یا لطیف" و "یا ارحم الراحمین" با هم تسخیر قلوب و و سعت رزق را به همراه صفای باطن و باز شدن گره کارها به ارمغان می آورد.
البته این ذکر برای مومن صالح در سایه اخلاق نیک و محبّت نمودن به همسر و خانواده و دوستان و بستگان حاصل می شود. زن و شوهری شدیداً با یکدیگر درگیر بودند به طوری که کارشان به طلاق نزدیک شده بود، این ذکر مبارک زندگی ¬ آنها را مبارک و شیرین کرد البته با عمل به دو توصیه ی زیر: 1) سوره¬ی رعد آیه¬ی 22 مرتب خوانده شود و عمل گردد: وَيَدْرَؤُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ و بدی را با خوبی جواب می¬دهند. 2) سکوت و بحث نکردن همراه محبّت
یا لطیف ! به لطف بی کرانت هرآنچه نیکی و نیکویی است به ما عطا کن.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مالک المُلک / ای صاحب مُلک هستی با تمام اختیار
این نام زیبای فرمانروای مقتدر و قدرتمند مُلک هستی ، خداوند متعال است که بیانگر مالکیّت حقیقی او بر همه ی عالم وجود و دنیا و آخرت است .
بیان ذکر"مالک الملک" ونور آن ، در بی نیازی و غنی شدن انسان از اغیار بسیار تاثیر گذار است .
اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُوَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّمَنْ تَشَاءُوَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُبِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ( آیه 26 سوره آل عمران)
خدايا!اى مالك همه موجودات ! به هركه خواهى حكومت مىدهى و ازهركه خواهى حكومت را مىستانى،وهركه راخواهى عزّت مىبخشى و هركه راخواهى خوار و بىمقدار مىكنى ، هر خيرى به دست توست ، يقيناً تو بر هركارى توانايى .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا ماهد / ای گسترش دهنده
وَالْأَرْضَ فَرَشْنَاهَا فَنِعْمَ الْمَاهِدُونَ( ذاریات /48)
ما زمین را گستراندیم و چه خوب گسترش دهنده ای هستیم .
خدا زمـيـن را گـسـتـرده است و مـسطحش كرده تا ما بتوانيم روى آن قرار گيريم، و در آن سـاكـن شويم، پس خدا چه خوب گسترنده اى است . البته بايد دانست كه اين مسطح كردن زمين باكروى بودن آن منافات ندارد. درحقیقت تعبیر «فنعم الماهدون»، انسان را به این حقیقت توجه می دهد که در تدبیر بهینه خداوند، بیندیشد و نمود این تدبیر عالی را در گستردگی سطح زمین و آرامش آن، بررسی کند . از طرف دیگرگستردگی صفحه زمین و «مهد» بودن آن برای بشر، بیانگر هماهنگی نظام طبیعت بانیاز بشر به آسایش است.
یا ماهد!
محبّت و مهر خویش را در همه¬ی وجود ما گسترشِ دائمی ده. و زمین گسترده ات را عرصه گاه بندگی ما ساز.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مبتلی/ ای خدایی که بندگان را آزمایش می کنی
أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ (آیه 2 سوره عنکبوت)
آیا مردم گمان می کنند همین که گفتند: ایمان آوردیم به حال خود رها می شوند و موردآزمایش قرار نمی گیرند؟
کسانی که چنین تصوری می کنند، شدیداً در اشتباهند . چون از نام های نیک و زیبای خداوند"مُبتلی" است، یعنی از یک طرف آزمایش کننده به ترس، گرسنگی، زیان مالی، جانی ، کاهش محصولات و از طرف مقابل با دادن ثروت، مقام، قدرت و...
مطمئناً موفقیّت با کسانی است که دراین آزمایش ها، شکیبایی ورزیده و بی تابی نکنند . و از خدای مُبتلی کمک و یاری بخواهند.
فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ
اما انسان ، هنگامى كه پروردگارش او را بيازمايد و او را مورد اكرام قرار دهد و نعمتش بخشد ،
فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ (آیه 15 و16 سوره فجر)
مىگويد : پروردگارم [چون شايسته و سزاوار بودم] مرا گرامى داشت ، ولى چون او را بيازمايد ، و در اين آزمايش رزق را بر او تنگ گيرد گويد : پروردگارم مرا خوار و زبون كرد.
نور ذکرِ "مُبتلی" و "یا ارحم الرّاحمین" بی تابی انسان را در آزمایش های الهی به آرامش و امیّد به گذارا بودن بلاها و امتحانات الهی ، مبدّل می سازد.
صادق آل محمّد علیه السلام فرمودند :
خدایا مرا در آزمایش ها ثابت قدم نگهدار .
امام علی علیه السلام می فرمایند :
البلا للظالم ادب بلا برای ظالم ادب است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مبین / ای آشکار و روشن
أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ (آیه 25 سوره نور)
همانا خداوند حقیقت آشکار و روشن است .
مبین آشکار کننده آثار قدرت خدا است و تمام مخلوقات آثار قدرت او هستند.
توجه داشته باشیم که بدون لطف لحظه به لحظه ی خدای مبین همه چیز پنهان شده و در تاریکی مطلق فرو می رود.
وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ( آیه 12 سوره یس)
و همه چيز را در كتابى روشن [كه اصل همه كتابهاست و آن لوح محفوظ است] برشمردهايم .
( اگر کسی حق تو را ضایع کرده جهت احقاق حق خود ذکر « یا مبین» را بخوان.)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا متعال / ای بلند مرتبه و ای تعالی دهنده بندگان
عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ (آیه 9 سوره رعد)
دانای نهان و آشکار و بزرگ و بلند مرتبه است .
"متعال" نام نیک برازنده خداوند است که علم و کمال و قدرت و حکمتش از همه بالاتر است و احاطه و تسلّط کامل بر همه چیز و همه کس و کل عالم وجود دارد.
فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ (116 / مومنون)
پس بلند مرتبه است آن خدایی که فرمانروای حق است ،هیچ خدایی جز او نیست ، و او پروردگار عرش کریم است .
ذکر "یا متعال" ضمن نورانی ساختن دلِ ذاکرِ مومن ، زمینه ساز رشد و تعالی او در اجرای فرامین الهی می گردد و از غل و غش و کینه وکدورت دورش می دارد.
یا متعال! هر راهی که به تو منتهی نشود ، تیره و تاریک است .و هر دل که به لطافت حضور تو مزّین نیست ، از هرچه خوبی و لطف است خالی است. ما را رهرو جادّه ای فرما که نسیم عنایت تو هماره در آن می وزد و لطافت بی همانند تو در دل رهروانش اشتیاق بی پایان می افشاند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا متولی الصالحین / ای یار و یاور شایستگان
إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتَاب وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ (آیه196 سوره اعراف)
بی تردید سرپرست من خداوندی است که این کتاب را نازل کرده و او شایستگان را سرپرستی می کند.
خداوند ولی ، متولی وبر عهده دارنده امور جهان و تصرّف کننده در آن است ودر عین حال دوست ،یاور و عهده دار کار مومنان صالح ،متولی نعمت و متولی دین (68/آل عمران)متولی آرزوها وتمایلات (البلد الامین ص 272)متولی خیر ها ونیکی ها (دعای جوشن کبیر)متولی هدایت مؤمنان از ظلمت به سوی نور است (257/بقره)
البته خداوند درجهان اولیایی دارد و از طرف او این سرپرستی را به انجام می رساند.
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ رَاكِعُونَ (آیه 55 سوره مائده)
سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست وهمچنین مؤمنانى [مانند على بن ابى طالب] كه همواره نماز را برپا مىدارند و در حالى كه در ركوعند [به تهيدستان] زكات مىدهند.
پنج صفت از صالحین را در آیه 114 سوره ی آل عمران بخوانیم .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یامجیب/ ای اجابت کننده إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُجِيبٌ ( آیه 61 سوره هود) همانا خدا به همه نزدیک است و دعای خلق را می شنود و اجابت می کند . هر کس این ذکر را مرتب بگوید ، خداوند دعای او را می پذیرد و به آرامش می رساند. به شرط آن که مشکل دردمندی را حل کند. همچنین اگر در آخر دعا و حاجت خود از خدا این ذکر" یاسریعُ " "یا مجیبُ" را بخواند دعایش مستجاب می شود. ان شاءالله
این دعای زیبای حضرت یونس (ع) می¬باشد، آن را در قنوت بخوانید.
یا مجیب !
اجابت خویش را به نیازها و دعاهای من نزدیک ساز.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مُجیِر/ ای پناه دهنده
سُبْحانَکَ یا اَللّهُ تَعالَیْتَ یا رَحْمنُ اَجِرْنا مِنَ النّارِ یا مُجیرُ (فراز اول دعای مجیر)
منزّهى اى خدا ، برترى تو اى بخشنده پناه ده ما را از آتش، اى پناه دهنده.
ذکر"یامجیر" همراه دیگر اسماء الحسنی در ایّام البیض ماه مبارک رمضان (سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم) در قالبِ دعای مجیر این امید را در دلِ مومنان روزه¬دار و توبه-کننده ایجاد می¬کند که خدای پناه¬دهنده¬ی بندگان، گناهان¬شان را بخشیده و آنان را می آمرزد.
با ذکر "یا مجیر" و "یا شافی" در صورت مراجعه به پزشک و استفاده از درمان و دارو می¬توان انرژی مثبتی برای شفای بیمار ایجاد کرد. ضمناً هنگامی که مرتّب این ذکر را بگوییم یار و یاور مستمند و یتیم می¬شویم.
یامجیر!درگرداب سهمگین وخروشنده و وساوسِ شیاطین مختلف و رنگارنگ، ما غریقان را در کشتی نجات مهر خویش پناه ده و از غرق شدن بِرَهان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مُحبُّ التَّوابین / ای دوستدار توبه کنندگان
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابينَ (آیه¬ی 222 سوره¬ی بقره)
یقیناً خداوند توبه¬کنندگان را دوست دارد
چون پشیمانی و ندامت آنان را از انجام گناهان می¬پذیرد و رحمت خاص خود را شامل آنها نموده و:
1- صدقات آنها را می¬پذیرد. (آیه¬ی 104 سوره¬ی توبه)
2- خود توفیق توبه عطایشان می¬کند. (آیه¬ی 118 سوره¬ی توبه)
(توبه یعنی بازگشت به فرمان خدا، که همواره امری پسندیده و کاری زیباست.) جالب است که نام مبارک "توّاب" به معنای توبه¬پذیر، 8 بار در آیات الهی آمده است که 7 مورد آن در کنار نام نیکو و زیبای "رحیم" است. إِنَّ اللّه یُحِبُّ التَّوابیِن
یقیناً خداوند توبه¬کنندگان را دوست دارد
یا محبّ التّوابین!
مرا به توبه¬ی خالص توفیق ده و توبه¬ام را بپذیر.
ای دوستدار توبه کنندگان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا محبّ الصابرین / ای دوستدار صبرکنندگان إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ (آیه¬ی 153 سوره¬ی بقره) یقیناً خدا با صابران است. به دلیل آن¬ که:
1- صبرپیشگان به وسیله¬ی صبر و نماز از خدا کمک می¬گیرند. (آیه¬ 153/ بقره)
2- در آزمایش¬های الهی شکیبا هستند. (آیه¬ 155 سوره¬ی بقره)
3- در سختی¬ها پایدارند. (آیه¬ 177 سوره¬ی بقره)
4- ایمان دارند و از خدا آمرزش می¬طلبند (آیات 16 و 17 سوره¬ی آل¬عمران)
5- ازهررنجی که درراه خدا ببینند ،سست نمی شوند. (آیه¬ 164 سوره¬ی آل¬عمران) 6- بر مصیبت¬ها شکیبایی می¬نمایند. (آیه¬ 35 سوره¬ی حج) برای صبور و پرحوصله شدن:
1- بعد از هر نماز به سجده میرویم و می¬گوییم: "یا صبور"
2- سوره¬ی والعصر را مرتب بخوانید.
3- دو آیه¬ی آخر سوره¬ی نحل را روزی یک بار بخوانیم یا محبّ الصابرین! ای دوستدار صبرپیشگان! بی¬تابی ما را ببخش و ایمانی عطا کن که صبر و شکیبایی ستاره¬ی درخشان آن باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا محبّ المتوکلین / ای دوستدار توکل کنندگان
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَکِّلينَ (آیه¬ی 159 سوره¬ی آل¬عمران) قطعاً خدا توکل کنندگان را دوست دارد.
چون:
1- همیشه خدا را در نظر دارند و بر او توکل می¬کنند. (آیه¬ی 159سوره ی آل¬عمران)
2- خدا را برای خود کافی می¬دانند (شرک نمی¬ورزند) (آیه¬ی 38 سوره¬ی زمر)
و خدا نیز به راه خود هدایت¬شان می¬فرماید. (آیه¬ی 12 سوره¬ی ابراهیم)
ذکر "یا محبّ¬المتوکلین" اولاً در برآوردن حاجات انسان به همراه تلاش مؤثر است، ثانیاً رفع خطر می¬نماید.
یا محبّ المتوکلین! ایمان به کارسازی و چاره¬سازی تو، پلّه¬¬ی فرا دستی است از نردبان تکامل. برای پیمودن آن، خود را به تو می¬سپاریم. وکالت ما را بپذیر ! ای بهترین وکیل در همه¬ی هستی.