eitaa logo
اسماالحسنی
2.4هزار دنبال‌کننده
307 عکس
207 ویدیو
0 فایل
گزیده ای از کتاب راه های زیبای اجابت نوشته دکتر عبدالکریم شمشیری
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مُسَبِّب / ای سبب ساز إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا (آیه 84 سوره کهف) ما او را]ذوالقرنین[در زمین تمکین دادیم وازهر چیزی وسیله ای به او عطاکردیم . وخدای غالب و قادر ومحیط ، علیرغم غلبه و احاطه اش برهمه چیز واین که بر انجام همه امور قادر وقدرتمندو مقتدر است ولی ابا دارد از این که جریان امور را خارج از طریق اسباب انجام دهد: ابی الله ان یجری الامور الا باسباب (کافی، ج1،ص183) خدايا ! از تو مى‏خواهم به حق نامت اى مسبّب و اى سبب ساز ما را وسیله ای ده که برنفس خویش مسلط گردیم و تنها ، لذّت مناجات و عبادت تو را لذّت حقیقی بدانیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مُدیل / ای توجه دهنده ای ایجاد کننده . ای انقلاب کننده در زمان و ای زیرو رو کننده خداوندِ مدیل انسانهای صالح را از خواری به عزّت رسانده و از فقر و نداری به غنا و ثروت حقیقی می رساند. و بر عکس افراد و اقوام عصیانگر و مشرک و کافر را جایگزین شان می فرماید. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ (آیه 54 سوره مائده) اى اهل ايمان ! هر كس از شما از دينش برگردد [زيانى به خدا نمى‏رساند] خدا به زودى گروهى را مى‏آورد كه آنان را دوست دارد ، و آنان هم خدا را دوست دارند ؛ در برابر مؤمنانْ فروتن‏اند ، و در برابر كافرانْ سرسخت و قدرتمندند ، همواره در راه خدا جهاد مى‏كنند ، و از سرزنش هيچ سرزنش كننده‏اى نمى‏ترسند .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مَلی / ای بی نیاز مطلق و ای مملو از روزگار و زندگی خدا بی نیاز است و ما همه نیازمندیم. خداوند غنی و بی نیاز ، سرشار از فوائدِ گوناگون هم چون احسان و عفو و سایرِ کمالات برای انسانها وسایر مخلوقات خویش است. باذکر" یا مَلی" ازخداوند بی نیاز مطلق بخواهیم قلب و اعضاء و جوارحِ ما را فقط متوجه خود سازد. یا مَلی ! تو غنی مطلقی و ما فقیر مطلق، جز تو ای بی نیاز از همه چیز و همه کس، چه کس بر ما نیاز مندان رحم خواهد کرد؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مُمیت / ای گیرنده ی جان ها و ای میراننده الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا (آیه 2 سوره ملک) اوست خدایی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که عمل کدام یک از شما بهتر است . اگر کسی می خواهد بر نفس اماره اش مسلط شود در موقع خواب دست بر سینه خود نهد و ذکر « یا ممیت» را بخواند تا به خواب رود. باید قبل ازآن که به مرگ طبیعی بمیریم، هوای نفس را بمیرانیم و قبل ازآن که به حساب مان رسیدگی شود، به حساب خود رسیدگی کنیم. با ذکرِ " یامُمیت" می توان نفس اماره و شهوت را کنترل کرد وزشتی ها را میراند و از خود دور کرد . جالب است که با این نامِ زیبای الهی، جبّاران و ستمگران نیز، در برابر مؤمنان صالح از پای در خواهند آمد. یا ممیت ! شیطان درون مارا بمیران و ما را از دست نفسِ اماره مان خلاصی ده و با نفسِ مطمئنه در سِلکِ بندگان خویش درآور.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا منیل/ ای برآورنده آرزوها انسان باید هماره خود را در برابر کسی ببیند که قادر است تمام خواسته¬ها و آرزوهای او را برآورده سازد، این¬چنین شناخت و معرفتی، انسان را وامی¬دارد که با توجه به شأن بزرگ خداوند، همه¬ی حوائج خود را اعم از کلی و جزئی، مادی و معنوی از او طلب کند. صادق آل محمّد علیه¬السلام، می¬فرماید: بر شما باد به دعا و خواندن پروردگار، همانا با هیچ وسیله¬ای همانند دعا نمی¬توان به خدا نزدیک شد. و ترک نکنید خواسته¬های کوچک را از جهت کوچکی آن، چه آن¬که صاحب و برآورنده¬ی نیازهای کوچک، برآورنده¬ی نیازهای بزرگ است. (کافی، ج‏4، ص .212 ) حال از خدا چگونه بخواهیم و چه بخواهیم؟ خوشبختانه گفتار و رفتار و ادعیه¬ی معصومین علیم¬السلام این مهم را به ما می¬آموزد که در هنگام درخواست از او با همّت بلند، دیدمان را وسیع گردانیم که امیرالمومنین علی علیه¬السلام می فرماید: خواسته¬ات از خدا درباره¬ی چیزهایی باشد که نیکی آن برایت پایدار می¬ماند. ]در دنیا و آخرت[ (کافی، ج4، ص 212) قُلْ ما یَعْبَوءُا بِکُمْ رَبّی لَوْ لا دُعاوءُکُمْ؛ بگو:اگر دعای شما نباشد، پروردگارم به شما بهایی نمی دهد.(آیه 77سوره فرقان) ذکر "یا مُنیل" (ای برآورنده¬ی آرزوها) و "یا مُدیل"( ای راهنمایی¬کننده به سوی خوبی¬ها) و "یا قَبیل" (ای پذیرنده و قبول کننده)، به همراه سعی و تلاش خداپسندانه، انسان را در قبولی اعمال و دعا ها و رسیدن به خواست¬هایش یاری نماید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مُیَسِّر / ای آسان کننده يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ (آیه 185 سوره بقره) خدا آسانى و راحت شما را مى‏خواهد نه مشقت شما را. خدا مسیر بندگی را برای ما آسان نموده است . وَنُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرَىٰ (آیه 8 سوره اعلی) و تو را براى آسان‏ترين راه آماده مى‏كنيم. برای آنانی که تقوا پیشه کرده و اهل انفاقند . (آیه 7 سوره لیل) برای آنان که ایمان آورده و عمل شایسته انجام دهند (آیه 88 سوره کهف) خدايا ! از تو مى‏خواهم به حق نامت اى صورت آفرين اى اندازه‏گير اى تدبير كننده اى پاك كننده اى روشنى بخش اى آسان كننده اى مژده بخش‏ (جوشن کبیر) یامُیَسِّر! رَبِّ اشرَح لی صَدری پروردگارا سینه ام را وسعت بخش وَ َیَسِّر لی اَمری و کارم را بر من آسان ساز(25و26/طه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا وارث / ای باز ستاننده داده ها از خلق وَإنَّا لَنَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَنَحْنُ الْوَارِثُونَ (آیه 23 سوره حجر) و يقيناً ماييم كه حيات مى‏دهيم ، و مى‏ميرانيم و ما وارث [جهان و جهانيان] هستيم. هر که مداومت کند به این نام خاص « یا وارث» در شب، وقت خواب یا در زمان تنهایی حضرت حق او را تنها نگذارد و در قبر لطف حق مونس او گردد. باید که درآخر این اسم هفت نوبت یا حداقل سه نوبت این آیه را بخواند، تا از وحشت ایمن گردد. رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ (آیه89 سوره انبیاء) پرورگارا ! مرا تنها مگذار که تو بهترین وارثِ اهلِ عالَم هستی یا وارث! اى پروردگارم مرا تنها مگذار ؛ و تو بهترين وارثانى
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا ودود / ای دوست دارنده خداوند دوستدار بندگان و مهربان به جان آنان است و در همه ابعاد مادی و معنوی به دنبال آرامش روحی و روانی آنان است. خدای ودود دل های مومنان رابه هم نزدیک ساخته (آیه 21سوره روم) و بین آنان تالیف قلوب بوجود می آورد .(آیه 96 سوره مریم) او اجازه داده است بندگانش بااستغفار وتوبه به درگاه او بازگشت نمایند و علاوه بر عفو وبخشش آنها، دوستشان نیز خواهد داشت. وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ (آیه 90 سوره هود) و ازگناهان خود طلب مغفرت نمایید سپس به سوی او بازگردید زیرا پروردگار من دوستدار بندگان خویش است. خدای رحمان دوستدار بندگان صالح و با ایمان خویش است و آنها را محبوب قلوب می گرداند. إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا (آیه 96 سوره ی مریم) قطعاً كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏اند ، به زودى [خداى] رحمان براى آنان [در دل‏ها] محبّتى قرار خواهد داد. یاودود! ای دوست مهربان! مرادردنیا وآخرت از دوستی ومهربانی خویش بهره مند فرما !
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا وفی/ای خدای بی نیاز و با وفا يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَوْفُواْ بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ (آیه 40 سوره بقره) ای بنی اسرائیل ! نعمت هایی که به شما عطا کردم به یادآرید و به عهد من وفا کنید تا به عهد شما وفا کنم و ازشکستن پیمان خود برحذر باشید. اگر کسی مقروض است و نمی تواند قرض خود را پرداخت کند مرتب اسم « یاوفی» را بگوید. بیان ذکر یا وفی ما را نیز پای بند عهد و پیمان های خویش در برابر خداوند متعال و مومنان می سازد. بخصوص عهدی که با خدای متعال بسته ایم؛ أَلَمْ أ عْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ ( آیه60 سوره یس) اى فرزندان آدم ! آيا به شما سفارش نكردم كه شيطان را مپرستيد كه او بى ‏ترديد دشمن آشكارى براى شماست؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاوکیل / ای کار سازو کاردان و ای کفیل و قائم به حفظ حقوق وَ کَفی بِاللهِ وَکیلا( احزاب /48) و بس است كه خدا كارساز [انسان] باشد. خداوند متعال بهترین کفیل و وکیل است و تمام انسانها باید به او اعتماد کنند. در قرآن کریم آمده: هر کس به خدا توکل کند خدا برایش کافی است.. (آیه3 سوره طلاق) اگر کسی می خواهد دربرابر بلایای گوناگون مصون بماند و شرّ دشمن را دفع کند، ذکر « یا وکیل» را بخواند. برای حل مشکلات مان باید ضمن تلاش خدا پسندانه و تحصیل حاجات مهم خدا را وکیل خویش قرار دهیم و ذکر زیبای "یا وکیل" "یا ارحم الرّاحمین" را از یاد نبریم 0 خدا می فرماید: وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ وَكِيلًا ( آیه 65 سوره اسراء) و نگهبانی و کارسازی پروردگار تو کافی است . برای غلبه بر ترس ذکرِ"حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیل" (آل عمران/۱۷۱ ) بسیار مفید وکارساز است. یا وکیل! کار خویش به تو وا می گذاریم، که کار سازی مؤثرتر از تو سراغ نداریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا ولّی / ای صاحب اختیار و یار ودوست و سرپرست اللّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُواْ (آیه 257 سوره بقره) خدا یار اهل ایمان است. اگر کسی می خواهد محبّت خود را در دل دیگری زیاد کند مانند حضرت ولی عصر(عج) در هر روز « یا ولی» بخواند . دعای حضرت آدم (ع) و همسرش (اعراف/32) أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنُيَا وَالآخِرَه توسرپرست و یاور من در دنیا و آخرت هستی با این ذکر می توان در کنار عمل صالح و ایمان درست ، در مقابل خطرات احتمالی و بلا یای گوناگون خویش را مصون ساخت. یا ولی! وقتی تو ولی و سرپرست و یار و یاور ما باشی ، هیچ نیازی به غیر نداریم و امیدی به دیگری نمی بندیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا من ذکره حُلوٌ!(1) ای که یاد او شیرین است! و امیرمؤمنان، در نهج البلاغه چنین با خدای خویش راز و نیاز می کند: الهی! تو بهترین و با دوام ترین انیس و همدم دوستان خویشی...، و دل هایشان شیدای توست. اگر غربت، آنان را به احساس تنهایی گرفتار سازد، یاد تو به آنان انس و الفت می بخشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يا من ذكره شرف می توان سه نوع ذکر را تصور کرد: ۱. ذکر لسانی ۲. ذکر قلبی ۳. ذکر عملی. اما ذکر لسان بسیار مهم است ولی به شرط اینکه اتصال به قلب داشته باشد. زیرا عملی که در آن نیت، اراده و تعقل وجود نداشته باشد صحیح نمی باشد. روایات زیادی در ذکر لسانی داریم. قرآن خواندن هم نوعی ذکر لسانی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا من عذابه عدل/در هنگام بروز مشکلات ناله نکنیم . نا امید نشویم و بدانیم این عذاب لطف است و شکر نمائیم . یا من ذکره حلو / ای کسی که ذکر و یادش شیرین است چرایاد خدا شیرین است؟ چرا تکرار آن ملال آور نیست ؟ برای پاسخ سوره ی زمر آیه ی 32 را بخوانید. یا من ذکره شرف/ ای کسی که ذکرش مایه ی شرف و عزّت است. آیا چیزی با ارزش تر از نام و یاد خداوند وجود دارد؟و آیا افتخاری بزرگتر از بندگی او قابل تصور است؟ چند دقیقه ای در این آیه تفکر کنید: "وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ " هر مصیبتی که به شما برسد علّتش خود شما هستید . بقیه آیه را دقت کنید چقدر خدای کریم به ما لطف و مرحمت دارد. " وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ " بسیاری از گناهان را عفو وگذشت می کند ]و بلا ها و مصیبت ها را دور می کند[ (سوره شوری آیه 30)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا احد / ای یگانه ی بی همتا قل هو الله احد (آیه 1 سوره اخلاص) بگو ، او خدای یکتاست اگر کسی هر روز ذکر« یا احد »را بخواند ایمان او راسخ می شود. وحتی گفته اند: برای کسب نورانیّت از غذا، قبل ازغذا خوردن بگویید: لا اله لا الله احداً صمداً لا حول ولا قوة الا بالله یا احد ! ایمانِ ما در گروِ محبّت توست ، به ما توفیق بده از شرک دور بمانیم و احدیّتِ تو را عملاً باور داشته باشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا آخر / ای بالاتر ازهمه موجودات باقی ، واپسین هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (آیه3 سوره حدید) اوّل و آخر و پیدا و پنهان اوست و به همه امور ، عالم و داناست. هر موجودی پایانی دارد ولی برای خدا نهایت قابل تصوّر نیست . خداوند متعال بعد از فنای تمام ممکنات ، باقی است . اگرکسی می خواهدعاقبت بخیر شود ذکر « یا آخر» را مرتّب بخواند. این ذکر برای دفع دشمن هم مؤثر است . خواندن مداوم اسم شريف"یا آخر"، براي غلبه بر دشمن، پشتکار داشتن درامور، عزّت وحُسن عاقبت و هيبت یافتن درزندگی، و کسب صفاي باطن وخوشدلي، مفيد است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا اعلی / ای بلند مرتبه و ای والا مقام سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى ( آیه 1 سوره اعلی ) نام پروردگار والایت را بستای برای کسی نزد او حق نعمتی نیست که او را عوض دهد، جز طلب رضای پروردگارِ والایش و به زودی خشنود گردد. (آیه 19تا21سوره لیل) وَلَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلَىٰ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَالْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (27/ روم) و برترين وصف‏ها در آسمان‏ها و زمين ويژه اوست ؛ و او تواناى حكيم است. اگرکسی می خواهد هرمخالفی را موافق خود کند از اسم« اعلی» بهره بگیرد. همچنین جهت نافذ شدن کلام و جلب محبّت مؤمنین نسبت به خود، به این ذکر اهتمام بورزد. یا اعلی! ای بلند مرتبه ی والا مقام! ظرف کوچک دلِ من به اندازه ظرفیت اندک خویش از اقیانوسِ معرفت تو آب ذکر بر می دارد، نه به وسعتِ بی کرانگی تو، از این که این اندک را می پذیری ، تو را سپاس می گویم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا امین / ای امان¬بخش و امنیّت¬دهنده این نام نیکوی خداوند، برای مؤمنان صالح این امنیّت خاطر را ایجاد کرده است که آنان را از عذاب در امان می¬دارد، به همین دلیل خدای امین می¬فرماید: الَّذينَ آمَنُواوَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِاللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (آیه¬ی 28 / رعد) کسانی که ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خدا آرام می گیرد،آگاه باشید! دل ها فقط به یاد خدا آرام می گیرد. یا امین! امن و آرامش تنها در دستان توست و جان ما، تنها با یاد تو قرار می¬یابد و دل تنها به یاد تو اطمینان می¬پذیرد. آرامشی از خویشتن نصیب مان فرما و آینه¬ی دلِ ما را با نور محبّت خویش جلا بخش.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا اوّل / ای آغاز و ای نخستین هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (آیه3 سوره حدید) اوّل و آخر و پیدا و پنهان اوست و او به همه امور ، عالم و داناست. مخلوقات و ممکنات ابتدا و انتها دارند ، اما خداوند خالق، ازلی است. خداوند بود و هیچ چیز دیگری جز او نبود. اگر کسی می خواهد ازغایبی مطلع شود،در هر شب ذکر « یا اوّل» بگوید. موقع شروع هر کاری این ذکر بسیار مفید است . این ذکر در نا امنی و ترس باعث آرامش و ایمنی می گردد. کسی که این ذکر را فقط برای دنیا بخواند اثری نخواهد دید. اما اگربرای رضای خدا و رفع مشکلات دیگران بگوید . خدا به او عزّت و قدرت عطا کرده و دعای او را زودتر از دیگران به اجابت می رساند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا باقی / ای پایدار و ماندنی تا ابد وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ (آیه25 سوره الرحمن) و ذات خدای با جلال و عظمت زنده ابدی است. وَ اللَّهُ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ (آیه¬ی 73 سوره¬ی طه) و خداوند بهتر و پایدارتر است. خدای باقی، جاودانی است که پایان نمی¬پذیرد و جاودانه است. کُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ(آیه¬ی 88 سوره¬ی قصص) هر چیزی مگر ذات او هلاک شدنی است . و ما اگر به دنبال بقا و ابدی شدنیم باید به مقام عند ربِّ و قُرب او برسیم. ما عِنْدَکُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ (آیه¬ی 96 سوره¬ی نحل) آنچه [ از ثروت و مال ] نزد شماست ، فانی می شود و آنچه [ از پاداش و ثواب ] نزد خداست ، باقی می ماند . وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَيْرٌ وَ أَبْقى(آیه¬ی 131 سوره¬ی طه) و روزى پروردگار تو بهتر و پایدارتر است فَما أُوتيتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَمَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ لِلَّذينَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَکَّلُونَ (آیه¬ی 36 سوره¬ی شوری) پس آنچه [ از کالا ، وسایل و ابزار مادی ] در اختیار شما قرار داده شده ، متاع [ اندک و زودگذر ] زندگی دنیاست ، و آنچه [ از پاداش ] نزد خداست ، بهتر و پایدارتر است، برای کسانی که ایمان آورده اند و بر پروردگارشان توکل می کنند .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا بر یا بَرّ / ای سرچشمه همه نیکی ها و نیکخواه و ای نیکوکار و مهربان تأثیر شگرف این ذکر، نیکوکار شدن انسان است . بیان آن برای کودک باعث حفظ شدنِ او ازآفت ها و بلاها می گردد. چون : إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ ( آیه 28 سوره طور) خداوند بر بندگانش بسیار نیکخواه و مهربان است. اگر کسی می خواهد توفیق اعمال صالح را داشته باشد و از سختی ها مصون بماند بعد از نمازهای یومیه ذکر« یابَرّ» را بخواند . یا بَرّ! به ما توفیق ده بازتاب این نام نیکوی تو باشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا بصیر / ای بینای ناپیدا و ای بینای همیشگی وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (آیه233سوره بقره) همانا خداوند به آنچه انجام می دهید بیناست. (چه امور پنهان و چه آشکار) لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ ( آیه 11 سوره شوری ) هيچ چيزى مانند او نيست و او شنوا و بيناست . اگر کسی می خواهد بصیرت یابد، هر روز ذکر« یا بصیر» را بگوید. البته برای داشتن چشم بصیرت توجه به موارد زیر اجتناب ناپذیر است : 1-آیه 30 سوره نور 2- چشم پوشی از عیوب مردم. 3- جمع کردن کارهای پریشان یا بصیر ! بصیرت و آگاهی و عمیق شدن ، تنها با تو حاصل می شود ، ما را به آنچه باید ، بصیر گردان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا توّاب / ای توبه پذیر اِنَّهُ هُوَ التَّوابُ الرَّحیِم (آیه 37 سوره بقره) همانا او توبه پذیر و مهربان است . پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله می فرماید: نشانه توبه كننده چهار است: 1) عمل خالصانه براى خدا، 2) رها كردن باطل، 3) پايبندى به حق، 4) و حريص بودن بر كار خير. (تحف العقول، ص 20) بنابراین مرحله نخست توبه، ندامت است و در این مرحله است که بخشش و غفران و محبّت خداوند شامل حال بنده می شود. چنانچه قرآن می فرماید: إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ (آیه222 سوره بقره) همانا خدا آنان را که پیوسته به درگاهش توبه کنند، دوست دارد و نیز پاکیزگان را که از هر آلایش دورند. اگر کسی می خواهد دچار وسوسه های شیطانی نشود یا ترس از جن دارد هر روز بعد از نماز صبح ذکر « یاتوّاب» بخواند و در هنگام گرفتاری شدید به دقت واشتیاق این ذکر رابگوید. با بیان ذکر "یا توّاب" حسرت ها را از خود دور کنیم و امید را در زندگی مان جاری سازیم. برای پذیرش توبه چنین بخوانیم: یا حَمیدُ بِحقِّ مُحمّد یا عالی بِحقِّ علی یا فاطرُ بِحقِّ فاطمه یا مُحسنُ بِحقِّ الحَسن یا قَدیمَ الاِحسان بِحقِّ الحُسین ضمناً هر روز آیه¬ی 82 سوره¬ی طه را بخوانیم و به معنی آن توجه کنیم. یا توّاب! اگرما بنده ی بد و توبه شکنی هستیم ولی تو خدای خوب و توبه پذیری هستی .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا جواد/ ای بخشنده وکریم اَنتَ الجَواد الکَریِمُ الَّذی لا یَبخَل (الاقبال،ج2،ص365) ]خداوندا[ تویی آن بخشنده ی صاحب کرم که بخل نمی ورزی . انعام و احسان بسیار می کنی بدون هیچ درخواست. به نیکویی عطایای فراوان می دهی و با آبشار لطف خویش ظرف های طلب و نیاز ما را پر می کنی. یا ذالجود والنعم ای دارای بخشش ونعمت یاذالفضل والکرم ای دارای فضل وکرم یاذالجود والسخاء ای دارنده گشاده دستی وسخا یاجواد! آنچه عطا می کنی ومی بخشی از جود و فضل وکرم توست. نه از شایستگی ما . ما را به خویش فراخوان در آشکار و نهان و از روشنایی ذکرت بر ما بتابان در هر صبح و شام .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا حاضر / حضور یابنده در مکان¬ها و زمان¬ها حاضر نام زیبا و نیکوی حق تعالی است و بیان¬کننده¬ی حضور مطلق و بدون عیب خداوند در همه¬ی شئونات هستی اعم از نهان و آشکار است. بیان ذکر نورانی "یا حاضر" به همراه "یا ناظر" حضور دائمی انسان را در محضر پروردگار متعال یادآور شده و دائماً مراقبت از نیّات، اعمال و پرهیز از معاصی را به هر شکلی که باشد، گوشزد می¬کند. گذشته از این شرم حضور، خود اعمال نیز در قیامت شهادت¬دهنده¬ی خوب و بد عملکرد انسان است. یا حاضر! حضور پر مهر تو در لحظه لحظه و جای جای زندگی هر یک از ما انکار ناپذیر است. غفلت را از ذهنِ ما دور کن تا فراموش نکنیم برای تو هیچ زاویه¬ی پنهانی وجود ندارد.