eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
76 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 طی سه و چهار سال اخیر یک چیز تازه ای پیدا شده است و آن این است که عده ای از دانشجویان علوم انسانی در دانشگاه ها به علوم اسلامی دانشگاه ها روی آورنده اند. یعنی با رفتن به سراغ علوم انسانی، گمشده خود را پیدا نکرده‌اند و به فکر رجوع به حوزه و علوم اسلامی افتاده اند تا شاید گمشده خود را اینجا پیدا کنند. ⭕️ در همین ماه های اخیر عده از دوستانی که سال آخر اقتصاد یا جامعه شناسی که جزو شاداب ترین و سرزنده ترین رشته های علوم انسانی روز است، هستند، مکرر آمدند و گفتند که میخواهیم درسمان را تمام کنیم . آیا پیشنهادی برای طرحی چندساله برای آشنایی عمیق و علمی با قرآن و اسلام دارید؟؟؟ ⭕️ در میان آنها چه عناصر جالبی هستند گروه هایی هم هستند از رشته های مختلف که می پرسند آیا راهی می شناسید که ما اول در زمینه علوم اسلامی کار کنیم بعد برویم برای دکترای اقتصاد؟! ⭕️ من برای همفکری در طرحی با آنها صحبت می‌کردم... طرح خودشان را برای آینده مطرح می‌کردند و می‌گفتند: بدون جهان‌بینی کامل عملی نیست! و بنا داریم مدت زمانی را صرف آشنایی با مکتب های زنده و برجسته فلسفه امروز دنیا بکنیم و فلسفه بخوانیم و چون مهد بیشتر این مکتبها آلمان است، به خصوص در تماس بین متافیزیک و فیزیک، تصمیم داریم به آنجا سفر کنیم و آلمانی هم یاد بگیریم تا مطالعات دسته اول انجام دهیم و بعد برگردیم...! ⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید آیت الله دکتر بهشتی (بخش اول) ادامه دارد ... لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 تمام بحث هایی که در نقادی ما بعد الطبيعه مطرح کرده است را من می پذیرم منتهی من معرفت شناسی کانتی را بسیار عقل زده میدانم انسانی که سوژه است عقل زده است و اراده و احساس در آن حضور ندارد. دومین اشکال کار این است که مقولات وی کاملاً formal هستند، نه تاریخی و واقعی و به همین دلیل است که این مقولات اجازه نمی دهند ما درباره و حرف بزنیم این بدان جهت بود که تلقی از علم در دو علم و خلاصه شده بود و همه اش را به پای و ریخت. ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 طی سه و چهار سال اخیر یک چیز تازه ای پیدا شده است و آن این است
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 زمینه اصلی در "ادیان" و "علوم انسانی"، "انسان" است. شناخت انسان، بافت های گوناگون هستی او، تار و پود او، خواسته ها و نیازهای او از یک سو، توان ها و کارآیی هایش از سوی دیگر. ⭕️ هدف این سازندگی، جهت ها و راههای عملی این سازندگی، زمینه‌های اصلی علوم انسانی و علوم اسلامی است. ⭕️ تفاوت اصلی "علوم انسانی" متعارف با "علوم اسلامی" در چیست؟! ⭕️ عرض شد که زمینه "علوم انسانی متعارف غیر اسلامی" که امروز در مدارس گوناگون دنیا می خوانند با زمینه "علوم اسلامی" که شما جزء خیل پاسدارانش هستید، یکی است. ⭕️ انسان، بافت هستی او، نیازهای او، توان های او، میزان حدود کارایی، هدف این کارایی، جهت این کارآیی، خود سازی و محیط سازیش و راههای علمی خودسازی و محیط سازی، موضوع و زمینه همه علوم انسانی است. زمینه علوم اسلامی هم همین است. ⭕️ تفاوت اصلی شان در چیست؟! در این است که علوم انسانی متعارف در این راه تنها از مشاهده و تجربه و تحلیل استفاده می کند. ⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید آیت الله دکتر بهشتی (بخش دوم) ادامه دارد... لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نوام چامسکی در گفت و گو با شبکه الجزیره : 💢 آنچه اکنون در روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا در حال رخ دادن است را بسیار قابل توجه خواند و گفت اولین بار است که رهبری این رژیم آشکارا از رهبری گسسته شده است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 عدالت در کش و قوس اندیشه ها ⭕️ متون باقی مانده از امام علی (ع) یکی از تراث با ارزش باقی مانده در حوزه عدالت می باشد که می تواند برای راهگشا باشد در حالیکه متاسفانه کار اساسی فقهی و علمی در این زمینه محقق نشده است! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 عدالت در کش و قوس اندیشه ها ⭕️ متون باقی مانده از امام علی (ع) یکی از تراث با ارزش باقی مانده در
💢 از پایگاه فکری در تلاش است، اصولی را برای تنظیم کند تا تضاد منافع افرادی که در اجتماع به دنبال بیشتر کردن سهم خود از توزیع امور اجتماعی هستند را به طور منصفانه حل و فصل نماید . رالز سعی دارد در این راستا رویکرد وظیفه‌شناختی مورد دفاع کانت را بر رویکرد فایده گرایانه آمریکای سیطره دهد! ⭕️ هم در نقطه مقابل سیستم فکری لیبرال ، رویکرد اقتصادی این سیستم را مبتنی بر استثمار انسان می داند و به این اعتبار نه تنها لیبرال را نظامی غیرانسانی، بلکه حتی ضدانسانی تصویر می کند . مارکس اساسا" نظام اجتماعی مبتنی بر مالکیت خصوصی را نفی می­ کند، چرا که به عقیده­ ی او در جامعه­ ی مبتنی بر ، انسان از ذات خود بیگانه می­ شود لذا عدالت را طوری تصویر می کند که مالکیت خصوصی را نفی کند! ⭕️ بعد از مطرح کردن دو دیدگاه موجود در باب عدالت ، گذری داریم به دیدگاه امام علی (ع) که مقتضاى عدالت را ، مساوات می دانند در شرایط حقوقى مساوى، نه در شرایط نامساوى، یعنى نباید میان شرکت‌ کنندگان در یک مسابقه علمى یا در یک مسابقه قهرمانى در غیر آنچه مربوط به استعداد و هنر و لیاقت است فرق گذاشته شود! ⭕️ دیدگاهی که را به مسلخ و فرد را به مسلخ نمی‌برد بلکه میدان را برای استعداد ها چه از صنف و چه از صنف باز می گذارد! ⭕️ این رفت و برگشت ها نشان می دهد که مسئله عدالت از دیرباز جز مسئله های مهم بشر بوده است و اولیا اللهی هم در عالم خاکی به دنبال اجرایی کردن آن بوده اند . این آموزه های اللهی که در قالب متون در اختیار ماست و می تواند نظریه ای اخلاقی تری که با سازگار تر است ارائه بدهد! ⭕️ متون باقی مانده از امام علی (ع) یکی از این تراث با ارزش باقی مانده در حوزه عدالت می باشد که می تواند برای راهگشا باشد در حالیکه متاسفانه کار اساسی فقهی و علمی در این زمینه محقق نشده است! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 دکتر عماد افروغ استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس در دوره هفتم در سن 67 سالگی در اثر بیماری دارفانی را وداع و به دیار باقی پر کشید. ⭕️ مدرسه علوم انسانی اسلامی هم به نوبه خود وفات را به علاقمندان حوزه علوم انسانی و اسلامی تسلیت می گوید. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 زمینه اصلی در "ادیان" و "علوم انسانی"، "انسان" است. شناخت انسان
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 در علوم اسلامی، قبل از هر چیز، یک کاوشگر سخنش این است که ببینم نخست سرچشمه ی وحی در این زمینه چه می گوید. انسان چیست؟ بافت ها، نیازها و توان هایش چیست؟ ⭕️ یک عالم اسلامی اول می خواهد ببیند وحی در این زمینه چه گفته است.؟ میزان کارآیی و اختیار انسان چقدر است؟ هدف لایق زندگی انسان چیست؟ جهت ها و راه های عملی رسیدن انسان به آن هدف چیست؟ اول می خواهد ببیند وحی چه گفته است. ⭕️ پرسش هایی داریم قبل از وحی، پرسش هایی هم داریم بعد از وحی. قبل از وحی می پرسیم اصلا وحی ای در کارهست تا من سراغ آن بروم؟ ⭕️ باید شناخت و معرفت انسانی را به کار انداخت تا به وحی برسیم؛ معارف مربوط به اثبات خدا، یافتن خدا در جهان، پی بردن و راه بردن به خدا یا هر چیز دیگری که میخواهید اسم آن را بگذارید. ⭕️ خداشناسی، معارفی است که ما را به وحی می رساند و این که وحی یکی از واقعیت هاست و می تواند تکیه گاه بشر قرار گیرد. اینها همه قبل از وحی است. ⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید آیت الله دکتر بهشتی (بخش سوم) ادامه دارد... لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 آیت الله جوادی آملی 💢 برخی آقایان خیال می‌کردند که و اسلامی یعنی یک مجله‌ای چاپ کنیم و عکس امام و رهبری را اول آن بگذاریم! این است، نه اسلامی! حالا عکس امام و رهبری خوب است، اما اکتفا به این که کاری را دینی نمی‌کند. نباید کرد. ⭕️ باید را زنده کرد، چون علمِ پوسیده و دانشگاه و حوزه ی پوسیده و سردخانه‌ای، عالِم تربیت نمی‌کند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 در علوم اسلامی، قبل از هر چیز، یک کاوشگر سخنش این است که ببینم
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 محتوای وحی را از کجا باید شناخت؟ امروزه گاهی می گویند برای محتوای وحی، چند نفری در یک اتاق در بسته می‌نشینیم، بحث می‌کنیم تا ببینیم مصلحت بشریت چیست!؟ آن وقت می گوییم همان محتوای وحی است. ⭕️ هم می پزیم و می سازیم و می کشیم و سفره مان را پهن می کنیم و به تمام بشریت می‌گوییم هرکه خواهان سعادت است بسم الله! وحی همین است که ما می گوییم!!به نظر شما این راه صحیح است؟؟ هیچ عاقلی پیدا می شود که بگوید این راه صحیح است؟ البته که صحیح نیست. ⭕️ بحث ما در وحی اسلامی، منعکس است در دو آیینه متمم یکدیگر: الف) کتاب ب) سنت ⭕️ برای شناخت وحی باید رفت سراغ کتاب و سنت اما امروز برای کتاب فهمی و سنت فهمی زنده و پویا و نه متحجر و ایستا یا حتی ارتجاعی، علاوه بر همه آنچه تاکنون برای فهم کتاب و سنت به آن احتیاج داشتیم، به یک سلسله معلومات دیگر نیز به صورت کمکی نیازمندیم یعنی اگر انسان بخواهد ببیند وحی درباره روند جامعه چه می گوید، تا الفبایی از جامعه شناسی نداند نمی‌تواند اصلا بفهمد وحی درباره روند جامعه چه می گوید اگر بخواهد ببیند وحی در زمینه تعلیم و تربیت چه می‌گوید، تا وقتی آشنایی کلی با روانشناسی و علوم تربیتی به صورت کلی و در حد معلومات عمومی نداشته باشد اصلا نمی شود. ⭕️ بنابراین اگر امروز انسان بخواهد استنباط زنده از کتاب و سنت داشته باشد، به یک مقدار و در حدگذار، به معلومات عمومی متناسب با زمان احتیاج دارد. ⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید بهشتی(بخش چهارم) ادامه دارد ... لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 سید جمال الدین اسد آبادی 💢 فقط حکمت و فلسفه است که درک را برای آدمی میسر می سازد ، شرافت انسان را تبیین می کند و راه راست و صحیح را به او نشان می دهد. ⭕️ نخستین خلل و نقصانی که در هر قوم و ملتی پدیدار می شود و به سوی انحطاط و نابودی اش می کشاند از ناحیه آن است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 📖 مقدمه بر علوم انسانی 🖋 ویلهلم دیلتای ⭕️ ویلهلم دیلتای (1911- 1833) عضو یکی از نحله های فلسفی آلمان پس از کانت محسوب می شود که به آن ها «» می گویند. آن ها مابعدالطبیعه به سبک کانت را نفی می کنند. رگه های اصلی تفکر این اندیشمند را می توان ، ، و به عنوان شاخه ای متمایز از علوم طبیعی برشمرد. ⭕️ در میان این عنوان ها، موضوع اصلی فلسفه دیلتای است. سعی او بر این است که موضوع، منطق، روش و غایت این علوم را از خاصیت زیستی انسان استنتاج کند و علوم انسانی را به عنوان مجموعه ای متمایز از (هم در موضوع هم در روش و هم در غایت) معرفی کند. ⭕️ آنچه امروز «» نامیده می شود در مقطع تاریخی بین ارسطو تا ویلهلم دیلتای شکل گرفته است. برای تعریف علوم انسانی (متمایز از علوم طبیعی) و تدوین منطق آن و تعیین هدف یا غایت آن ارسطو قدم های اولیه را برداشت. در قرن هجدهم ویکو، هیوم، ولتر و مونتسکیو این مفاهیم را پیش بردند. در قرن نوزدهم اگوست کنت، جان استوارت میل و سرانجام دیلتای تکمیل صورت تاریخی این علوم را به انجام رساندند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b