💢 برنامه #جهان_آرا در ادامه سلسله نشستهای اقتصادی خود در سال مهار تورم و رشد تولید، میزبان مناظره علمی بین #دکتر_مسعود_درخشان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و #دکتر_موسی_غنینژاد استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با موضوع «تاملی در باب نظام اقتصادی ایران» بود.
⭕️ در ادامه سعی داریم واکنش های مختلف علمی و شبه علمی شکل گرفته بعد از این مناظره را منعکس نماییم.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 برنامه #جهان_آرا در ادامه سلسله نشستهای اقتصادی خود در سال مهار تورم و رشد تولید، میزبان مناظره
📌 حبیب رحیم پور ازغدی
💢 مناظره فوکو_چامسکی را با مناظره غنی نژاد_درخشان مقایسه کنید.
🔻قیاس مع الفارقی است؟ بله ، حق دارید که بگویید ربطی به هم ندارد.
🔻چون وضع ما وضع علم نیست و در عالم علم مستقر نیستیم ؛ امور این چنین پوچ می شود.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 برنامه #جهان_آرا در ادامه سلسله نشستهای اقتصادی خود در سال مهار تورم و رشد تولید، میزبان مناظره
💢 در مناظره دیشب موسی غنینژاد یک حرف درست زد و آن اینکه برای اظهارنظر درباره نظامات اقتصادی یک جامعه، باید #فلسفه_سیاسی دانست. لیکن عاقبت اظهارنظر درباره فلسفه سیاسی با مدرک حسابداری، همان پرت و پلاهایی است که از او شنیدیم؛ از چپ خواندن راسل لیبرال تا تشریک مساعی شهید بهشتی و بنی صدر!
⭕️ این گزاره نیز که "لیبرالیسم میگوید انسان بنده خدا باشد"، بلاتردید تن فیلسوفان لیبرال را در گور میلرزاند. غنینژاد از قضا بر سبیل همان فرد است که نخواست نامش ببرد(موسوی خوئینیها). او در مسجد جوزستان، قرآن را تفسیر ماتریالیستی میکرد، این بندگی خدا را از لیبرالیسم استنتاج میکند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 برنامه #جهان_آرا در ادامه سلسله نشستهای اقتصادی خود در سال مهار تورم و رشد تولید، میزبان مناظره
📌 محمد قوچانی
💢 مناظره امشب در شبکه افق سیما میان موسی غنی نژاد و دکتر مسعود درخشان نمادی از جنگ علم و ایدئولوژی است . ایدئولوژی نه به عنوان مکتب یا دین یا مذهب( که فربه تر از ایدئولوژی است ) ؛ ایدئولوژی به معنای آگاهی کاذب و از آن فروتر ؛ شبه علم ، تهمت و پرونده سازی ...
⭕️ دکتر غنی نژاد نماد انسانی دانشور و شریف است که در مقابل دکتر مسعود درخشان نجابت زیادی خرج داد گرچه میتوانست همچون طرف مقابل گوشه ای از حواشی ایشان را نشان دهد که از اساس با این نهان شدن زیر عبای بزرگان منافات دارد .با وجود این گزاره های مهمی از فهم لیبرالیسم را در شبکه ای که خود را مدعی گفتمان انقلاب اسلامی است ، بیان کرد. ای کاش پرفسور مسعود درخشان اندکی آثار جان لاک را میخواند، به جای اینکه به روزنامه نگاران مستقل حمله کند و آنان را منحط بداند .
لینک کانال#علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 برنامه #جهان_آرا در ادامه سلسله نشستهای اقتصادی خود در سال مهار تورم و رشد تولید، میزبان مناظره
📌 ابوالفضل اقبالی
💢 مناظره یک ساحت علمی و نظری دارد که افراد با سطح سواد خود در آن قضاوت میشوند و یک ساحت رسانهای دارد که رفتار و گفتار افراد در آن تعیین کننده است. در مناظره دیشب بلاشک دکتر موسی غنینژاد پیروز رسانهای مناظره بود و دکتر مسعود درخشان عملکرد بسیار بدی داشت. اما در صحبتهای دکتر غنینژاد چندتا نکته قابل مناقشه وجود داشت که عرض میکنم. سه محور مهم در صحبتهای دیشب دکتر غنینژاد وجود داشت که عبارتند از:
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 ابوالفضل اقبالی 💢 مناظره یک ساحت علمی و نظری دارد که افراد با سطح سواد خود در آن قضاوت میشوند و
⭕️ ۱. چپانگاریِ اقتصاد اسلامی
🔻دکتر غنینژاد در ابتدای سخنان خود، علتالعلل چالشهای اقتصادی کشور را ابتنای اصول اقتصادیِ قانون اساسی کشور(بهویژه اصل ۴۳) بر رویکردهای مارکسیستی و چپ در اقتصاد دانست. ایشان در اینجا عامدانه و با هوشمندی برای مخاطب تلویزیونی یک سادهسازی در تقسیمبندی رویکردهای موجود در اقتصاد انجام میدهند. به این ترتیب که هرکس برای دولت(حاکمیت) شان مداخله در اقتصاد در نظر میگیرد تبار مارکسیستی دارد! و هرکس مخالف مداخله دولت در اقتصاد است تفکر لیبرالی دارد و لذا براساس این دوگانهی بسیط و نادقیق، اصل ۴۳ قانون اساسی کشور را سوسیالیستی دانسته و با یک تحریف تاریخی، تنظیم این اصول را به چپهای اول انقلاب نسبت میدهد و از جزوات حزب توده به عنوان رفرنس سخن خود استفاده میکند! چنین تقسیمبندی بسیط و تقلیلگرایانه از نظریههای اقتصادی توسط دکتر غنینژاد صرفا کارکرد سیاسی و رسانهای برای برچسبزدن به طرف مقابل دارد و #فاقد_مبنای_علمی است. رویکردهای موجود در اقتصاد در نسبت به مقوله مداخله دولتها، طیفی از نظریههای مارکسیستی، لیبرالیستی و اسلامی را شامل میشود که تفاوتهای دقیقی با یکدیگر دارند و به این سادگی نمیتوان آنها را یک کاسه کرد.
⭕️ ۲. علمانگاریِ(بهمعنای ساینس) اقتصادِ مدرن
🔻دکتر غنینژاد اصرار داشت که به صحبتهای دکتر درخشان برچسب #ایدئولوژی و شعار بزند و سخنان خودش را علمی جلوه دهد. در حالیکه خود ایشان بهتر از هر کسی واقف هستند که اقتصاد، فلسفهای است که گاهی امتداد ریاضیاتی نیز پیدا کرده است. همین نظریه #اقتصاد_بازار که ایشان از آن دفاع میکنند بیشتر از آنکه ماهیت علمی(scientific) داشته باشد، #ایدئولوژی_محض است و بنیانهای فلسفی و الهیاتی دارد. تمام بحثهای #فون_هایک درباره مفاهیمی چون #آزادی، #قانون، #نظم و... #ایدئولوژی است. حال اگر کسی چون پروفسور مسعود درخشان با آن سوابق علمی و تئوریک، از کسی چون #امام_خمینی(ره) نقل قول بیاورد متهم به شعرخوانی میشود، اما اگر دکتر غنینژاد که خودشان مدتها از مدافعان رویکردهای مارکسیستی در اقتصاد بودند، الان از لیبرالهایی چون فون هایک نقل قول بیاورد، میشود بحث اصولی و علمی! کسی هم نمیپرسد که اعتبار و مشروعیت گزاره «قانون نظم خودجوش است» با کدام محک علمی سنجیده شده است؟
⭕️ ۳. جداانگاریِ دین و اقتصاد
🔻دکتر غنینژاد در پایان مناظره یک پرسش مشهور و فراگیر در فضای عمومی جامعه را از پرفسور درخشان مطرح میکنند که شما چرا در مباحث اقتصادی از امام خمینی(ره) یا مقام معظم رهبری رفرنس میآورید؟ ایشان بلاشک فقیه و دینشناس هستند اما چون تخصص اقتصادی ندارند، نظرشان در این عرصه قابل استناد نیست! حال سوال من از آقای غنینژاد این است که شما چه درک و شناختی از دین دارید که براساس آن قلمرو اقتصاد را از قلمرو دین جدا کردید؟ این که همان شبهه رایج سکولاریسم در دهه 70 است که فقه و دین را محصور در ارتباط فردی ما با خدا میدانست و معتقد بود کار سیاست و اقتصاد و علم را باید به متخصصان خودش واگذار کرد و دین و روحانیت باید مشغول نماز و روزه مردم باشند! پس احکام اجتماعی و اقتصادی اسلام که اتفاقا حجم وسیعتری از احکام فردی را به خود اختصاص داده چه میشوند؟ حرمت ربا، قاعده نفی سبیل، انفاق، خمس و زکات، الگوی مصرف و... اینها ناظر به اقتصاد نیستند؟ جالب است که خود ایشان در ابتدای مناظره صراحتا میگویند در قانون اساسی ما ردپایی از اصول اقتصادی اسلام نیست! یعنی میدانند که در اسلام ابواب متعدد و اصول بسیاری ناظر به ساماندهی وضعیت اقتصادی جامعه داریم. خب پس اگر کسی دینشناس باشد به این امور نیز واقف است و نظراتش درباره اقتصاد مسموع است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 برنامه #جهان_آرا در ادامه سلسله نشستهای اقتصادی خود در سال مهار تورم و رشد تولید، میزبان مناظره
📌 سید جواد نقوی
⭕️ دیشب دو فردی که سال ها سرنوشت دو گروه سیاسی در قدرت را در علم اقتصاد نمایندگی می کردند با یکدیگر مناظره کردند، با قدرت می توان گفت هر دو فرد بیش از آنکه خوانده باشند،نخوانده بودند و در تمام این سال های در "هاله قدسی قدرت و افراطیون اطراف خود پنهان شده بودند" هاله ای که باعث پنهان شدن واقعیتی که سال ها دیدنش ناممکن بود شده بود.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 سید جواد نقوی ⭕️ دیشب دو فردی که سال ها سرنوشت دو گروه سیاسی در قدرت را در علم اقتصاد نمایندگی می
💢 دیشب دو فردی که سال ها سرنوشت دو گروه سیاسی در قدرت را در علم اقتصاد نمایندگی می کردند با یکدیگر مناظره کردند، با قدرت می توان گفت هر دو فرد بیش از انکه خوانده باشند،نخوانده بودند و در تمام این سال های در "هاله قدسی قدرت و افراطیون اطراف خود پنهان شده بودند" هاله ای که باعث پنهان شدن واقعیتی که سال ها دیدنش ناممکن بود شده بود.
⭕️ این "هاله" تقریبا تمام ساحت سیاست ورزی را به خودش اختصاص داده است از جریانی که حتی توان استدلال یک خط بحث علمی ندارد که چطور قانون اساسی با حضور بخشی وسیعی از فقها با حرف های شریعتی و بنی صدر مارکسیستی شده است ! که بیشتر شبیه به سرمقاله های کیهان در اوج عصبانیت و نوعی لفاظی است تا آنجا پیش می رود که بگوید شهید بهشتی اندیشه چپ را به نام قانون اساسی در پاچه امام کرده است ! ولی امام چطور فقیه بوده که متوجه شده بازرگان لیبرال است ولی بهشتی را نفهمیده است که قانون اساسی را چپ کرده است ! این حرف یعنی سر امام هم کلاه گذاشتن یا امام سواد نداشته یا خودش چپ بوده است ! و عجیب تر اینکه مدعی همین امامی که نفهمیده قانون اساسی انقلاب مارکسیستی شده نگذاشته ما کامبوج شویم ! و چپ ها را نفی کرده است ! همین مقدار خنده دار و بی معنی این تمام استدلال جریانی است که سه دهه است حامی لیبرالیسم است!
⭕️ بخش دیگر " هاله" برمی گرده به پورفسوری که سال ها است او را به خلق معرفی کرده اند که او حامی اقتصاد اسلامی است و ناقد لیبرالیسم است ولی سر اخر نمی داند نیچه اصلا لیبرال نیست و اصلا توان یک نقد ساده به لیبرالیسم را هم ندارد و بدتر از انکه اصلا ظاهرا حرفی برای اقتصاد اسلامی هم ندارد ! و صرفا نوعی ادبیات جدلی دارد که بیشتر شبیه دعوا های زرد سیاسی است و توان حتی بحث ساده را هم ندارد، حال آنکه این فرد قصد دارد طرح دیگر ایجاد کند که علیه اقتصاد لیبرالی باشد و این طرح راه نجات است ! این حجم از وهم هم سوی دیگر این مناظره است که سال ها است برای اهالی قدرت ادبیات جدلی علیه لیبرالیسم درست کرده است ، بدون آنکه بدانند اصلا لیبرالیسم چیست !
⭕️ دیشب به ما ثابت کرد که " هاله" شکل گرفته حول این افراد صرفا باعث به وجود آمدن یک #پوپولیسم_علمی شده است که علم را دستاویز رسیدن به قدرت قرار داده است بدون آنکه خود علم اهمیت داشته باشد ، دیشب نشانی بود از وضعیت تفکر در کشور از این شرایطی که ، خطر اش از هزاران جنگ و نفوذ هم بدتر است
جامعه و قدرتی که علم را شوخی بگیرد خروجیش می شود این دو پیرمرد که دیشب نخوانده از علم دفاع می کردند !
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
کانال علم الحدیث
در راستای ترویج میراث نورانی اهل
البیت علیهم السلام تشکیل شده است
👈بررسی سبک نگارش کتب حدیثی
👈ابطال عقائد عامه
👈نکات رجالی
👈تاریخ حدیث
👈تحلیل احادیث
👈بارگذاری مناظرت بین شیعه و عامه
👈بارگذاری صوت های اساتید حدیث و رجال
👈بارگذاری مقالات حدیثی و رجالی
👈تمام مطالب با متن عربی و منابع معتبر بارگذاری میشود
🔰 eitaa.com/joinchat/2001207372C91f38aed0f
✅ ڪانالشون ڪـپے آزاد هست
❖ پیشنهاد عضویت در کانال ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ محتوای متفاوت فلسفی و عرفانی با رویکرد اجتماعی همراه با عکس نوشته های اختصاصی از بزرگان حکمت متعالیه.
لینک عضویت؛
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📌 چرا اسم مدرسه را آیه انتخاب کردیم؟
💢 «آیه» را به معنای نشانه به کار میبرند و در ادبیات قرآن، عنوانی است برای مخلوقات، از آن جهت که نشانه ای بر وجود خدای جهاناند. آیه، زبانیست برای اشاره به نسبتی بین مخلوقات که حقیقتشان فقر و نیاز است به خدایی که غنی بالذات و رافع نیازهاست.
⭕️ مدرنیته در دوره اخیر از حیات بشریت که ظهور انسان مستقل و خودبنیاد است، زلزله ای بود که ارکان و بنیانهای اصیل زندگی انسان را فرو ریخت و حقیقت هستی و انسان را زیر آوار فراموشی دفن کرد.
⭕️ نگاه آیهای به انسان و جهان، راه نجات از زیر این آوارها، و امیدی برای ساختن دوباره بنای انسان و روابط اوست.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
💢 موضوع:
♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی اسلامی
⭕️ با حضور
🔻استاد حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدی فرد
🔻استاد دکتر ابوالفضل گائینی
🔻استاد دکتر مهدی نصیری
🔻استاد دکتر رمضان علی تبار فیروز جایی
⭕️ هزینه شرکت در دوره ۳۰۰۰۰۰ريال
⭕️ برای اطلاعات بیشتر
https://b2n.ir/x83735
⭕️ برای ثبت نام
yun.ir/z1m9b3
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی
📌 #معرفی_اساتید
⭕️ استاد علیرضا محمدی فرد
▫️اتمام سطح چهار حوزه علمیه
▫️ دکترای رشته «علوم قرآن و حدیث»، «گرایش فلسفه تفسیر» از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
▫️دبیر گروه «فلسفه علوم انسانی»، مجمع عالی حکمت اسلامی
▫️محقق گروه «فلسفه علوم انسانی» پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
▫️ عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین المللی المصطفی (ص)
⭕️ آثار
▫️درآمدی به مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی
▫️آشنایی با قرآن (علوم قرآنی)
▫️درسنامه ترجمه و تفسیر قرآن کریم (سطح عالی)؛ سه جلد (گروهی)
▫️ جلد 5 از تفسیر همگام با وحی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی علوم انسانی
💢 نخستین مرحله برای تبیین #علوم_انسانی_اسلامی ، مشخص ساختن معنای #علوم_انسانی می باشد و این علم نیز از آن جهتی که مرکب از دو عنوان معنادار می باشد باید در تعریف خود به اجزاء ریز تر خود ترکیب گردد تا منظور از این علم مشخص شود.
⭕️ چند نکته در باب تعریف علوم انسانی:
🔻از آنجایی که علم و انسان در سیر تطور خود معنا های متفاوتی پیدا کرده است نمی توان تعریفی واحد از علوم انسانی در بین پدیدآورندگان یافت.
🔻تعریف علوم انسانی پسینی می باشد لذا انتظارات تعریف حقیقی پیشینی از علوم انسانی معقول نیست.
🔻در فرهنگ غرب اکثرا تعریف به روش رایج بوده است علی الخصوص در علوم انسانی بخاطر همین تعریف علوم انسانی با به کارگیری روش جدید تغییر می کند.
🔻سنخ علوم انسانی نیز از سنخ علوم اعتباری می باشد لذا کلا بحث تعریف حقیقی از این امور منتفی می باشد.
⭕️ جمع بندی این نکات حکایت از این دارد که تعریف علوم انسانی دارای پیچیدگی های خاص خود می باشد که باید در منطق اعتباریات پیگیر ملاکات آن باشیم.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_اساتید
⭕️ استاد ابوالفضل گائینی
▫️كارشناسی ارشد مديريت دولتی، گرايش مديريت منابع انسانی/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
▫️دكتری مديريت دولتی با گرايش رفتار سازمانی
▫️درس خارج فقه و اصول آيت الله وحيد خراسانی، فلسفه و كلام آيت الله جوادی آملی و آيت الله مصباح، تفسير آيت الله جوادي آملی.
⭕️ آثار
▫️معرفتشناسی تئوریهای سازمان و مدیریت
▫️مدیریت منابع انسانی
▫️انسان سازمانی مبتنی بر علمالنفس فلسفی
▫️درسنامه مبانی معرفت شناسی تئوری های سازمان
▫️معرفتشناسی تئوری های سازمان و مديريت
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی علوم انسانی
💢 علوم انسانی می تواند به معنای عامی به کار رود و همچون
دایره المعارف هاستینگ بر هر نوع انسان شناسی اطلاق گردد. علوم انسانی بدین معنا در صدد تبیین جایگاه انسان در میان سایر
موجودات است.
⭕️ همچنین علوم انسانی میتواند بر علوم انسانی متعارف دانشگاهی اطلاق شود و همانند دایره المعارف راتلج، همه علوم به اصطلاح دیسیپلین (Discipline) به جز علوم پایه علوم مهندسی و پزشکی را شامل شود گستره این تعریف از علوم انسانی در بردارنده علوم عقلی مانند فلسفه علوم نقلی مانند ادبیات فارسی و زبانهای خارجی و تاریخ و ادیان و بخشی از الهیات، علوم شهودی مانند عرفان و علوم رفتاری و اجتماعی مانند جامعه شناسی و روان شناسی و اقتصاد و مانند آن می شود.
⭕️ در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج ۱ ص ۱۲
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_اساتید
💢 استاد مهدی نصیری
▫️اتمام سطح چهار حوزه علمیه
▫️کارشناسی علوم اجتماعی
▫️کارشناسی و دکتری جامعه شناسی
▫️عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
⭕️ آثار
▫️بررسی مسئله بداء در آرا کلامی شیعه
▫️بررسی تاثیر نظام جدید آموزش و پرورش بر روند توسعه اقتصادی _ اجتماعی
▫️تحلیل جامعه شناختی دیدگاه های اندیشمندان حوزه نسبت به توسعه و پیشرفت علم و فناوری های نوین ، مطالعه موردی حوزه علمیه قم
▫️تاثیر تحولات نظام آموزش بر روند توسعه اقتصادی اجتماعی ایران معاصر
▫️جامعه شناسی علم و فناوری
▫️فناوری و دیدگاه علمای حوزه علمیه ، بررسی میدانی بر اساس روش نظریه بنیانی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی علوم انسانی
💢 ژولین فروند در تعریف علوم انسانی:
⭕️ علوم انسانی به معارفی اطلاق می شود که موضوع تحقیق آنها فعالیت های مختلف بشر است ؛ یعنی فعالیت هایی که متضمن روابط افراد بشر با یکدیگر و روابط این افراد با اشیاء و نیز آثار و نهاد ها و مناسبات ناشی از اینهاست.
⭕️ نظریه های مربوط به علوم انسانی ص۳
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_اساتید
⭕️ استاد رمضان علی تبار فیروز جایی
▫️دروس فقه(حج) مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی و اصول فقه حضرت آیت الله سبحانی
▫️دوره تخصصی کلام اسلامی(مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام صادق «ع») در سطح دکتری (سطح 4 حوزه)
▫️کارشناسیارشد فلسفه اسلامی از دانشگاه قم
⭕️ آثار
▫️معیارهای ارزشیابی
▫️مبانی کلامی فهم دین
▫️بررسی تطبیقی یقین در اندیشه اسلامی و غرب
▫️فهم دین
▫️مفهومشناسی علم و یقین
▫️ماهیت معرفت دینی
▫️ماهیت و مختصات علم دینی و برآیند روششناختی آن
▫️منطق علوم انسانی اسلامی
▫️معیار دینیبودن علوم انسانی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی علوم انسانی
💢 آنچه امروزه از آن به عنوان #علوم_انسانی یاد میشود، میراثدار سنت فلسفی اسکاتلندی ، فرانسوی و آلمانی است.
⭕️ فیلسوفان کلاسیک آلمان آنچه را که همتایان فرانسویشان بیشتر با عنوان #علوم_اجتماعی میفهمیدند، با عناوین «علوم تاریخی»، «علوم روحی» و یا «علوم اخلاقی» مطرح کردند و لازم به ذکر است که آلمانی ها #علوم_انسانی را از آنچه که در نسل های اولیه خود بود هم از حیث روشی و هم از حیث گستردگی رشد دادند لذا روش های مختلفی در این حوزه شکل گرفتند که این ها همه نشان از تفاوت منظری است که این روش ها در مورد ماهیت و چیستی #انسان اختیار کرده بودند. از منظر امثال #دیلتای، #علوم_انسانی، از آن جهت #علم_تاریخیاند که انسان را موجودی تاریخی میفهمیدند؛ یا برخی دیگر، از آنجا که انسان را موجودی #صاحب_اراده میدانستند، ازاینرو حوزه #علوم_انسانی را ساحت اراده و اخلاق تصویر میکردند. از همینرو، امثال گادامر نیز #علوم_انسانی را میراثدار فرونسیس ارسطویی میدانند.
فرونسیس ارسطویی (حکمت عملی)
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 شهید حمید رضا الداغی و هویت ایرانی اسلامی
💢 آیا هویت ایرانی اسلامی در حال احتضار است یا نه؟ این هویت رقیبان خود را هضم نموده یا در حال هضم شدن است؟ آیا هویت ایرانی اسلامی ظرفیت بازسازی خود را در دوران مدرنیته دارد؟ نسبت شهید حمیدرضا الداغی _ بهتر است بگویم نسل های پس از هژمونی مدرنیته_ با هویت ایرانی اسلامی چیست؟
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 شهید حمید رضا الداغی و هویت ایرانی اسلامی 💢 آیا هویت ایرانی اسلامی در حال احتضار است یا نه؟ این ه
💢 هویت ایرانی اسلامی سازوکار جمعی و انسجام بخش از سوی مردمان ایران مسلمان می باشد. این حسِ تعریفشده بر اساس جغرافیا و تاریخ، از یک تجربه تاریخی و سنت فرهنگی مشترک بین مردمی که در ایرانزمین زیستهاند تکاملیافته است.
⭕️ مولفه های تشکیل دهنده هویت شامل اعتقادات ، ارزش ها ، فرهنگ ، تاریخ و علم ..... می باشد که در ادامه به عقلانیت کنشی تبدیل می شود که از ارکان جامعه می باشد.
⭕️ اگر #انقلاب_اسلامی یا #جمهوری_اسلامی یا #قانون_اساسی پس از انقلاب را وارسی کنیم همه کنش های بر آمده از این هویت بوده اند و ویژگی چنین ساختار و جهان های اجتماعی مقاومت و برطرف نمودن سایر ساختار های مهاجم می باشد.
⭕️ این هویت با اینکه رقیب سر سختی پیدا کرده است ولی زنده بوده و امروز نیز خود را در سطح عمیق تری در کنش های ایرانیان نشان می دهد اگر چه عده ای سعی داشتند انحلال ریز مفهوم های این جریان را در اغتشاشات اخیر اعلام کنند!
⭕️ مفاهیم ریز و کوچکی چون #غیرت ، #عفت، #ناموس و #ایثار ... که سازنده همین هویت هستند که کنش ها را سامان می دهند و از سوی دیگر اگر هویت از قوت برخوردار باشد ، افراد به ظاهر نفی کننده آن دوباره در میدان آن بازی می کنند.
⭕️ شهید الداغی با اینکه ظاهری حزب اللهی به اصطلاح امروزی ندارد و بسیجی و طلبه نیست ولی در اتمسفری تنفس می کرد که مولفه های ایرانی اسلامی در آن نهادینه شده بود یعنی این هویت تا زمانیکه زنده است می تواند برساخت های خود را حول یک واحد سنخی محفوظ بدارد اگر چه در ظاهر و نماد ها اختلاف وجود داشته باشد.
⭕️ دشمنان ایران اسلامی در سطوح باطنی تر متوجه این لایه سخت و محکم شده اند لذا در تلاش اند این لایه را در هم شکنند . در این موقعیت تنها کاری که می تواند مسئله را حل و فصل نماید فعال سازی ظرفیت های موجود ، تبدیل هویت نا خودآگاه به خودآگاه ، خرافات زدایی و پر نمودن خلا های آن با بنیاد های سازگار با وی می باشد.
#یادداشت
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی
📌 آشنایی با روش شناسی علوم انسانی
💢 روش شناسی علوم انسانی مدرن و علوم انسانی اسلامی عهده دار کشف، توصیف و ارزیابی معرفت شناختی روش های پیشنهادی در نظریه های علوم انسانی است بخاطر همین روش شناسی علوم انسانی به عنوان دانش درجه دوم، یکی از محورهای اصلی #فلسفه_علوم_انسانی می باشد. در باب علوم انسانی موجود رویکردهای متفاوتی مطرح بوده و مکاتب مختلفی نظیر رویکرد پوزیتیویسم، تفسیری ، انتقادی و… شکل گرفته است اما در باب علوم انسانی اسلامی و روش آن، در ابتدای راه قرار داریم. از مهم ترین مسائل در این زمینه، شناخت «روش علوم انسانی اسلامی» است. در باب چیستی «روش علوم انسانی اسلامی» مسائل مختلفی مطرح است؛ از جمله اینکه مراد از «روش علوم انسانی اسلامی» چیست و دارای چه ویژگی هایی است؟ و مبتنی بر چه بنیاد های هستی و معرفت شناختی هستند؟
⭕️ در این دوره تلاش بر این است که به این مسئله های پرداخته شده و آشنایی نسبی برای مواجه با عرصه های روش صورت بگیرد.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #معرفی_اساتید ⭕️ استاد رمضان علی تبار فیروز جایی ▫️دروس فقه(حج) مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکران
📌 #معرفی_کتاب در حوزه روش شناسی
💢 منطق علوم انسانی اسلامی، به عنوان روش عام و مشترک، با تکیه بر مبادی اسلامی، عهدهدار مطالعه سازوکارهای تولید #علوم_انسانی_اسلامی از منابع معتبر میباشد. این منطق جامع، افزون بر عناصر و مؤلفههای درونی روش (قواعد، فرایندها، مهارتها و ابزارها)، به مبادی و مبانی آن نیز میپردازد. اثر حاضر به مثابه فراروش و با نگاه پیشینی و فلسفی و با ابتنای بر مبادی و مبانی حکمت اسلامی، به ویژگیها، عناصر رکنی و غیررکنی و الزامات «#روش_علوم_انسانی_اسلامی»، میپردازد تا هم نما و شمایی کلی از آن ارائه دهد و هم نسبت آن با سایر دانشهای مرتبط را بررسی کند.
▫️ناشر (سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
▫️نویسنده (استاد رمضان علی تبار فیروزجائی)
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b