لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ صنعت فرهنگ سازی روشنگری به مثابه فریب توده ای
• نویسنده : #ماکس_هورکهایمر و #تئودور_آدورنو
• مترجم: مراد فرهاد پور
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ Answer the question: What is Enlightenment?
•
By
Immanuel Kant
• Translation into English by Daniel Fidel Ferrer
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ THE ENLIGHTENMENT WORLD
• Edited by :
Martin Fitzpatrick, Peter Jones, Christa Knellwolf and Iain McCalman
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#علم_دینی | #توسعه_قلمرو_اجتهاد | #علوم_انسانی
❖ نقش «اجتهاد» در توسعه علوم انسانی
• وقتی میگوییم «نقش اجتهاد در تحول علوم انسانی» مراد کدام اجتهاد است؟
• دو نوع اجتهاد وجود دارد:
۱) اجتهاد به معنای اخص؛ یعنی اجتهادی که فقط گزارهای هنجاری دین مانند واجب، حرام، صحیح، باطل، نجس، پاک و... را کشف میکند.
۲) اجتهاد به معنای اعم؛ این نوع از اجتهاد متکفل استنباط گزارهای هنجاری نیست. در این نوع اجتهاد ممکن است به یک مسئلهای پرداخته شود که ارتباطی با شریعت و فقه ندارد، اما با دین ارتباط دارد؛ مانند خلقت انسان یا اقتصاد. در واقع در این نوع از اجتهاد شخص به دنبال کشف یک «هست» است اما این کشف باید با اجتهاد صورت بگیرد.
• بر اساس اجتهاد به معنای اخص علوم انسانی و فقه با همدیگر ارتباط دارند اما نقش توسعهای ندارند. علوم انسانی مصداق شناسی و موضوع شناسی انجام میدهد و اجتهاد به معنای اخص حکم را بیان میکند.
• اما اگر بر اساس اجتهاد به معنای اعم از آنجایی که این نوع از اجتهاد از «هستها» خبر میدهد و معمولاً علوم انسانی بیان هستها و مناسبات میکند، در این صورت موضوعاتی مانند خلقت انسان، تاریخ، مسائل اجتماعی و ... از حوزههایی است که فقه به آن میپردازد.
• خیلی ها بر این باور هستند که علوم انسانی مسائل فرهنگی اجتماعی و روحی را شامل میشود که در این صورت ترابط علوم انسانی با فقه و اجتهاد معنا پیدا میکند.
•
•
• برگرفته از فرمایشات آیت الله علیدوست (دام ظله) در نشست «اجتهاد و تحول علوم انسانی»
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
◽️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟
▫️استاد امیر آقاجانلو
🔹 سه شنبه ۱ اسفند ماه / ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6459
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
◽️درس گفتار نیچریه
▫️استاد سید مهدی موسوی
🔹 سه شنبه ۱ اسفند ماه / ساعت ۱۶الی ۱۷/۳۰
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=5849
🔹 موسسه محکمات
📱https://eitaa.com/mohkamatqom
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#علم_دینی | #امتداد_حکمت | #علوم_انسانی
❖ تدوین یک نوع جامعه شناسی مبتنی بر حکمت و اندیشه اسلامی ضروری است.
• جامعه شناسی رایج با ابژه قرار دادن دین در واقع دین تاریخی را موضوع بحث خود قرار می دهد و با روش علمی به معنای ساینس آن را توصیف و تحلیل می کند و این نگاه به دین یعنی جامعه شناسی رایج از همان ابتدا بنا را بر ناسازگاری با دینداری نهاده و دینداری را در حد تاریخ فرو کاسته است.
• راز این ناسازگاری در این نهفته است که جامعه شناسی رایج بر یک مبنای هستی شناسانه و معرفت شناسانه بنا نهاده شده است که دینداری را تبدیل به تاریخ می کند، لذا این جامعه شناسی نمی تواند ادعا کند که نسبت به دین بی طرف است؛ البته از طرف دیگر دین هم نمی تواند نسبت به این علم بی طرف باشد. دین این نوع از علم را تحمل نمی کند و در پی تصحیح بنیان های هستی شناسانه و معرفت شناسانه این علم است.
• پس راه حل رفع این ناسازگاری در این است که نوعی از جامعه شناسی تدوین شود که درون خود با دین ناسازگار نباشد و حکمت و اندیشه اسلامی ظرفیت تولید چنین جامعه شناسی را دارد. در جامعه شناسی مبتنی بر حکمت و اندیشه اسلامی هر چند دین می تواند ابژه باشد ولی ابژه بودن دین هرگز سبب نمی شود که دینداری به یک امر تاریخی فرو کاسته شود.
•
•
• استاد حمید پارسانیا
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فلسفه_مدرن | #فلسفه_علوم_اجتماعی | #علوم_انسانی
❖ نباید جلوی نظرات غلط فلسفی و اجتماعی گرفته شود!
• در باب نظریه پردازی نباید محدودیتی وجود داشته باشد. اگر جلوی نظرات غلط فلسفی گرفته شود کسانی فکر میکنند [آن نظریات] درست است و این عکسِ مطلوب است. باید این نظرات وارد جامعه شود و نقد شود.
•
•
• بخشی از مستند «غیررسمی ۶»
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#منشور_روحانیت | #علوم_انسانی_اسلامی | #اجتهاد
❖ اجتهاد به مثابه روش علوم انسانی اسلامی
• امام خمینی (ره) در روز سوم اسفندماه سال 1367 با صدور پیامی خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات که «منشور روحانیت» نام گرفت رسالت حوزههای علمیه را در نسبت با امر فردی و اجتماعی تعیین نمودند.
• در این نوشته، مثل سایر آثار ایشان قلمرو دین و به تبع آن محدوده اجتهاد به گستره اجتماع و تمام مسائل بشری کشانده می شود و دین به عنوان برنامه جامع دنیوی و اخروی تلقی می گردد.
• مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه در نوشته های آتی سعی دارد تاملاتی را اندر باب نسبت قلمرو اجتهاد و علوم انسانی اسلامی از دیدگاه «متفکران انقلاب اسلامی» با تکیه بر آثار ایشان به رشته تحریر در بیاورد.
•
•
• هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#علوم_انسانی_اسلامی | #اجتهاد | #قلمرو_دین
❖ منشور روحانیت و توسعه قلمرو اجتهاد
• یکی از مسئله های مهمی که باید قبل از ورود به منطق فهم دین و علوم بر آمده از آن مورد توجه قرار دهیم ، مقوله قلمرو دین است که نتیجه مستقیمی در قلمرو اجتهاد دارد ؛ این مولفه مورد توجه اندیشمندان انقلاب اسلامی علی الخصوص امام خمینی (ره) نیز بوده است.
•
•
• هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علوم_انسانی_اسلامی | #اجتهاد | #قلمرو_دین ❖ منشور روحانیت و توسعه قلمرو اجتهاد • یکی از مسئله ها
• امام خمینی در بیانیه معروف به «منشور روحانیت» بر این امر تاکید می کند: «یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. هدف اساسی این است که ما چگونه میخواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد مسلمانان به وجود آورد.»
• امام خمینی «ره» در آثار دیگر خود نیز بر این توسعه مشروع قلمرو اجتهاد مبتنی بر سنت فقه جواهری صحه می گذارد. ایشان در رساله / التعادل و الترجيح/ ص۹۴ قلمرو دین و به تبع آن ابزار فهم را گسترش می دهد؛ «لـمـا کـانـت ديـانـه الاسـلام کـفيله لجميع احتياجات البشر من اموره الـسـيـاسـيـه واجـتماعاته المدنيه الى حيوته الفرديه، کما يتضح ذلک بـالـرجـوع الـى احـکـامه فى فنون الاحتياجات وشئون الاجتماع و غيرها. فلامحاله يکون لها فى کل ما اشرنا اليه تکليف.از آن جـا کـه ديـانـت اسـلام تـمام نيازهاى بشر را، در امور سياسى و اجـتماعى و فردى، در بردارد، اين مدعا از نگاه به احکام اسلام درباره کـارهـاى گـونـاگون اجتماعى و غير آن روشن مىشود، پس به ناچار براى تمامى آنها تکليف و رهنمود خواهد داشت.»
• یا در ولايت فقيه / ص۲۱ چنین بیان می کنند که : «(اسـلام) هـمـان طـور کـه بـراى وظـايف عبادى قانون دارد، براى امور اجـتـماعى و حکومتى قانون و راه و رسم دارد. حقوق اسلام يک حقوق مترقى و متکامل و جامع است.»
• همانطور در ولايت فقيه / ص۲۱ چنین مسئله را تقریر می نمایند : قـرآن مجيد و سنت شامل همه دستورات و احکامى است که بشر براى سعادت و کمال خود احتياج دارد... و (کتاب) يعنى قرآن، (تبيانا لکل شىء) است. روشنگر همه چيز و همه امور است) .
• از کنار هم قرار دادن گزاره های مختلف امام خمینی (ره) در آثارشان به این نکته می رسیم که قلمرو دین در اندیشه ایشان از آنچه که در آراء مشهور فقهاء منقح است، سعه بیشتری دارد ولی باید متذکر شد که امام (ره) با حفظ ثابتات سنت فقه جواهری بر این امر صحه می گذارند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علوم_انسانی_اسلامی | #اجتهاد | #قلمرو_دین ❖ منشور روحانیت و توسعه قلمرو اجتهاد • یکی از مسئله ها
#علوم_انسانی_اسلامی | #اجتهاد | #قلمرو_دین
❖ شهید مطهری(ره) و توسعه قلمرو اجتهاد
• یکی از مسئله های مهمی که باید قبل از ورود به منطق فهم دین و علوم بر آمده از آن مورد توجه قرار دهیم ، مقوله قلمرو دین است که نتیجه مستقیمی در قلمرو اجتهاد دارد ؛ این مولفه مورد توجه اندیشمندان انقلاب اسلامی علی الخصوص شهید مطهری (ره) نیز بوده است.
•
•
• هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علوم_انسانی_اسلامی | #اجتهاد | #قلمرو_دین ❖ شهید مطهری(ره) و توسعه قلمرو اجتهاد • یکی از مسئله ه
• شهید مطهری (ره) درباره قلمرو دین در آثار مختلف خود چنین بیان می کند که اهداف دین رسیدن به جامعه عادلانه و توحیدی می باشد که در راستای تحقق این اهداف متعالی ، دین به همه ابعاد انسان ناظر است.
• حال به مرور چند فراز از گزاره های شهید مطهری (ره) می پردازیم؛ «من نمیتوانم باور کنم یک نفر در یک کشور اسلامی زندگی کند و این اندازه از منطق اسلام بیخبر باشد. مگر قرآن هدف انبیا و مرسلین را بیان نکرده است؟ مگر...قرآن، عدالت اجتماعی را به عنوان یک هدف اصلی برای همه انبیا ذکر نمیکند؟»
• «اسلام... مکتبی است جامع و واقعگرا، در اسلام، به همه جوانب نیازهای انسانی، اعمّ از دنیایی یا آخرتی، جسمی یا روحی، عقلی و فکری یا احساسی و عاطفی، فرد یا اجتماعی توجه شده است.»
• « اسلام از طرفی دعوی جاودانگی دارد... و از طرف دیگر در همه شؤون زندگی، مداخله کرده است از رابطه فرد با خدا گرفته تا روابط اجتماعی افراد، روابط خانوادگی، روابط فرد واجتماع، روابط انسان و جهان. اگر اسلام مانند برخی ادیان دیگر به یک سلسله تشریفات عبادی و دستورالعملهای خشک اخلاقی قناعت کرده بود، چندان مشکلی نبود؛ امّا با این همه مقررات و قوانین مدنی، جزایی، قضایی، سیاسی، اجتماعی وخانوادگی چه میتوان کرد.»
• شهید بعد از بیان قلمرو دین ، چنین دیدگاه خود را درباره فقاهت و اجتهاد به تصویر می کشد؛ «این دین، دین خاتم است، اختصاص به زمان معین و یا منطقه معین ندارد، مربوط به همه منطقه ها و همه زمانهاست، دینی است كه برای نظام زندگی و پیشرفت زندگی بشر آمده، پس چگونه ممكن است فقیهی از نظامات و جریان طبیعی بی خبر باشد، به تكامل و پیشرفت زندگی ایمان نداشته باشد و آنگاه بتواند دستورهای عالی و مترقی این دین حنیف را كه برای همین نظامات آمده و ضامن هدایت این جریانها و تحولات و پیشرفت هاست كاملاً و به طور صحیح استنباط كند؟!».
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
◽️درس گفتار نیچریه
▫️استاد سید مهدی موسوی
🔹 سه شنبه ۸ اسفند ماه / ساعت ۱۶الی ۱۷/۳۰
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=5849
🔹 موسسه محکمات
📱https://eitaa.com/mohkamatqom
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
◽️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟
▫️استاد امیر آقاجانلو
🔹 سه شنبه ۸ اسفند ماه / ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6459
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علوم_انسانی_اسلامی | #اجتهاد | #قلمرو_دین ❖ منشور روحانیت و توسعه قلمرو اجتهاد • یکی از مسئله ها
#علوم_انسانی_اسلامی | #اجتهاد | #قلمرو_دین
❖ آیت الله سید علی خامنه ای و توسعه قلمرو اجتهاد
• یکی از مسئله های مهمی که باید قبل از ورود به منطق فهم دین و علوم بر آمده از آن مورد توجه قرار دهیم ، مقوله قلمرو دین است که نتیجه مستقیمی در قلمرو اجتهاد دارد ؛ این مولفه مورد توجه اندیشمندان انقلاب اسلامی علی الخصوص آیت الله سید علی خامنه ای نیز بوده است.
•
•
• هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علوم_انسانی_اسلامی | #اجتهاد | #قلمرو_دین ❖ آیت الله سید علی خامنه ای و توسعه قلمرو اجتهاد • یکی
• آیت الله سید علی خامنه ای یکی دیگر از متفکران انقلاب اسلامی که درباره قلمرو دین و فقاهت تاملاتی را به صورت منسجم طرح کرده است. ایشان در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن/ص۲۷۶ سعه رکن اساسی اسلام _ توحید _ را چنین به تصویر می کشند ؛ «توحید اسلامی الهامی است در زمینه حکومت ، در زمینه روابط اجتماعی ، در زمینه سیر جامعه ، در زمینه هدف های جامعه ، در زمینه تکالیف مردم ، در زمینه مسئولیت هایی که انسان ها در مقابل خدا، در مقابل یکدیگر، در مقابل جامعه و در مقابل دیگر پدیده های عالم دارا هستند، توحید ، این است.» که لازمه این وسعت نگاه به توحید ، قلمرو وسیع دین و به تبع آن فقاهت و اجتهاد می باشد.
• ایشان در ابتدا درس خارج ۱۳۷۰/۶/۳۱ به صورت صریح قلمرو فقهات و اجتهاد را به تمام ابعاد بشری تسری می دهند؛ «انسان از قبل از ولادت تا بعد از ممات احوالی دارد، و این احوال شامل احوال فردی و زندگی شخصی اوست؛ و نیز شامل احوال عوامل اجتماعی و زندگی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و بقیه شئون اوست. تکلیف و سرنوشت همه اینها در فقه معلوم می شود. فقه به این معنا مورد نظر است.»
• در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) ۱۳۷۶/۰۳/۱۴ این توسعه را به امام خمینی (ره) نسبت داده و چنین بیان می کنند؛«امام بزرگوار، فقه شیعه را از دورانی که خود در تبعید بود، به سمت فقه اجتماعی و فقه حکومتی و فقهی که میخواهد نظام زندگی ملتها را اداره کند و باید پاسخگوی مسائل کوچک و بزرگ ملتها باشد، کشاند. این، یعنی نقطهی مقابل آن آفتی که گفتیم تحجر است. حتی در اواخر سالهای عمر بابرکت امام بزرگوار، مسائلی که به ظاهر جزئی مینمود - اما با توجه به اینکه یک خط و یک سمتگیری را به فقهای شیعه نشان میداد، بسیار مهم بود - پیش آمد و ایشان باز هم نشان داد که آن کسی که میخواهد نظام را اداره کند؛ آن فقهی که میخواهد یک ملت یا مجموعهی عظیمی از انسانها و ملتها را اداره کند، بایستی بتواند شرایط زمان را بشناسد و پاسخ هر نیازی را در هنگام آن نیاز، به آن بدهد و نمیتواند در زمینههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همهی مسائل زندگی مردم، نقطهای را بیپاسخ بگذارد.»
• مقام معظم رهبری در سال های متمادی با بهره بردن از هر فرصتی بر این نوع رویکرد مشروع تاکید کرده اند ؛ «دین خدا، فقط طهارت و نجاست نیست، فقط اعمال ظاهری دینی نیست؛ دین خدا یعنی برنامه سعادت بشر در دنیا و آخرت. این برنامه همان طور که ضامن رشد و اعتلای معنوی جوامع بشری است، ضامن زنده کردن استعدادهای فکری و رشد دادن به شخصیت و توانایی های آنها هم هست. دین خدا همچنان که به معنویت نظر دارد به زندگی دنیایی انسان هم
نظر دارد و برای خوشبختی انسان برنامه دارد. امیرالمؤمنین
«عليه الصلاه والسلام» در نهج البلاغه، هدف از بعثت نبی مکرم
اسلام را این گونه معین میکند «لیثیروا لهم دفائن العقول» تا گنجینه های خرد را در درون مردم استخراج کند و به فعلیت
برساند.» ۱۳۸۵/۳/۱۴.
• اجتهاد در بیان آیت الله خامنه ای به مثابه روش عامی است برای استخراج تمام گزاره های توصیفی و دستوری موجود در دین ؛ البته ایشان قلمرو دین را با وسعت بیشتری قبول دارند که در نتیجه قلمرو دین و اجتهاد شامل ساخت علوم انسانی اسلامی نیز می شود.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#مدرنیته | #تمدن_غرب | #تمدن_اسلامی
❖ هویت و آینده تمدن غرب
• جناب آقای الکساندر دوگین عزیز
• احتراما از دعوت محبت آمیز شما برای شرکت در دومین همایش بینالمللی نهضت جهان چند قطبی صمیمانه متشکرم و ازاین که به دلیل برخی ناهماهنگیها نتوانستم در همایش حضور به هم برسانم عذرخواهی میکنم. و بدین وسیله مقاله کوتاهی را که در آن همایش در ذیل محور «غرب پس از هژمونی. آیا میتوان تمدن اروپا را نجات داد؟» قصد ارائه داشتم با عنوان «هویت و آینده تمدن غرب» تقدیم میکنم.
•
•
• حمید پارسانیا ۸ / اسفند / ۱۴۰۲
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#مدرنیته | #تمدن_غرب | #تمدن_اسلامی ❖ هویت و آینده تمدن غرب • جناب آقای الکساندر دوگین عزیز • اح
• دنیا گرایی (سکولاریسم) و غفلت از امر قدسی، و در نتیجه غیبت آن، مهمترین مفهوم برای حکایت از هویت فرهنگ و تمدن جدید دنیای غرب است. در گذشته تاریخی، سکولاریزاسیون، یعنی دنیوی شدن، یک امر مستمر بوده است؛ و لکن همواره رویکرد معنوی و قدسی در حوزه فرهنگ عمومی و نیز در نهادهای علمی و معرفتی، حضوری جدی و غالب داشته است. به همین دلیل گرایش به دنیا، خود را در زیر پوشش تفاسیر قدسی و معنوی پنهان میکرده است. اما غرب مدرن به دلایل تاریخی انباشت سکولاریزاسیون توانست صورت نظری و فلسفی خود را به صورت سکولاریسم و با عنوان اسطوره زدایی کردن عالم در قالب یک ایدئولوژی غالب در آورد، و در این جهان پدیدههای معرفتی نوینی پا به عرصه زیست و زندگی انسان گذارد.
• عقل که پیش از آن به عنوان روح القدس، و فیض عام و گسترده الهی، عالم و آدم را روشن و آشکار میساخت، ابتدا به افق معرفت و ادراک مفهومی بشری تنزل یافت، و در نهایت نیز یک امر ذهنی (سوبژکتیو) و سپس پدیدهای بین الاذهانی (intersubjective) فرهنگی و تاریخی شد.
• آمپریسم و ماتریالیسم که نوعی واقع گرایی دنیوی است، از جمله جریانهای معرفتی مسلط در این جهان شد. فیلسوفانی چون دکارت، بیکن، هیوم، کانت، نیچه، فوکو و نظریه پردازانی چون هگل، فوئرباخ و مارکس به صورتبندی این جهان پرداختند.
• حاصل این تحولات غلبه عقلانیت ابزاری شد. ره آورد این نوع از عقلانیت، گرچه science یا علم نامیده شد ولی ضابطه و معیار نهایی آن در علوم طبیعی و انسانی جز سلطه بر طبیعت و یا انسانها نیست.
• ماکس وبر از نوع دیگری عقلانیت یاد میکنند که معطوف به حوزه ارزشها، آرمانها، و حقایق مقدس و متعالی است. او معتقد است که این نوع از عقلانیت گرچه در دیگر فرهنگها و تمدنها بوده است، اما در جامعهی غربی معاصر اثری از آن نیست.
• تمدن غرب به اقتضای رویکرد دنیوی و هویت معرفتی خود، نهادهای علمی، اقتصادی و سیاسیای را به وجود آورده است که اینک آفاق مناطق مختلف را طی کرده است، به گونهای که دیگر فرهنگها و تمدنها را به حاشیه رانده، و یا در زیر پوشش خود قرار داده است. امروز غرب یک فرهنگ مختص به یک منطقه جغرافیایی نیست، یک فرهنگ مسلط و جهانی است، و دوگانههای مختلف و یا تکثرهای سیاسی و اقتصادی جهانی نظیر آنکه در بلوک شرق و غرب سیاسی در طی قرن بیستم رخ داد، و یا آنچه در تقسیم شمال و جنوب واقع میشود، همه تقسیماتی هستند که در متن همان فرهنگ و تمدن واحد به حسب اقتضائات و یا تضادهای درونی آن رخ میدهند. به همین دلیل مشکلات این تمدن و آسیبهای آن، مشکلات و آسیبهای جهانی است. و چاره اندیشی برای حل این مشکلات و یا حل آنها، چاره اندیشی برای حل وضعیت معاصر بشری است.
• مهمترین خصوصیت این تمدن این است، که در شرایطی که ابعاد تمدنی آن، اقتضائات خود را در سطح جهانی گسترانیده و بیش از همه گذشته تاریخی آن فراگیر شده است، در ابعاد معرفتی و معنوی خود بیش از همه گذشته آسیب پذیر شده است. تمدن غرب در حالی که نیاز به معنا را برای زیست خود بیش از گذشته احساس میکند، فاقد منطق و روشی است که وصول به آن را ممکن سازد. زیرا در عین آنکه از عقلانیت ابزاری بیش از همیشه بهرمند است، در داوری بین ارزشهایی که معنا و غایت زیست و زندگی را تبیین کند راجل و ناتوان است. به تعبیر ماکس وبر، در این عرصه پاسخی نیست جز اینکه هر کس از شیطان خود پیروی کند.
• تمدن غرب هویت خود را بر مدار هستی دنیوی و این جهانی قرار داده است. و نسبت به حضور امر قدسی در جغرافیای هستی و پیوند خود با آن در بهترین حالت، اگر به انکار هستی مقدس نپردازد، از جهل خود نسبت به آن خبر میدهند.
• امر قدسی و هستی مقدس امری نیست که در عرض و یا در طول زندگی و زیست دنیوی و این جهانی قرار گرفته باشد. امر مقدس که ناظر به هستی نا محدود و بی کرانه است، در صورتی که باشد، اولا وحدت آمیخته با حقیقت آن است، یعنی بیش از یکی نمیتواند باشد، و ثانیا امور متکثر و مقید را به عنوان آیات، نشانهها، ظهورات، تجلیات خود، به رسمیت میشناسد. به بیان دیگر بود یا نبود هستی مقدس در تفسیر و معنای هویت و حقیقت عوالم متکثر تاثیر گذار است. و به همین دلیل جهل و نادانی نسبت به امر مقدس و متعالی به جهل در معنا و حقیقت امور متکثری منجر میشود که در زیست و زندگی دنیوی حضور دارند.
• غفلت فرهنگ غرب از امر مقدس و غیبت هستی مقدس از متن ادراک و شناخت این تمدن چیزی جز غفلت، بیگانگی از حقیقت این تمدن و عناصر تشکیل دهنده آن نیست. و قدرت این بیگانگی و غفلت مرهون فقدان همان عقلانیتی است که متفکران این جهان بیش از همه گذشته تاریخ به آن اذعان دارند. و راه برون رفت از این مشکل گریز از موانع سختی است که اندیشمندان و فیلسوفان این فرهنگ در طی چند سده به تدریج ایجاد کردهاند.
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
• دنیا گرایی (سکولاریسم) و غفلت از امر قدسی، و در نتیجه غیبت آن، مهمترین مفهوم برای حکایت از هویت فر
• تعامل خلاق و فعال با میراث معنوی و قدسی بشر میتواند انسان معاصر و تمدن و فرهنگ امروز بشری را بر غالب آمدن نسبت به این موانع کمک کند و امام خمینی در نامه به گورباچف به بخشی از میراث معرفتی فرهنگ اسلامی برای این تعامل اشاره کرد. ایشان از ظرفیت حکمت سینوی برای در هم شکستن محدودیتهای علم پوزیتویستی و از نوآوریهای حکمت اشراق سهروردی برای تعامل با رویکردی سخن گفت که عقل بشری را به حوزه معرفت مفهومی تقلیل داده و زمینه سوبژکتیو کردن و یا حذف ابعاد متعالی و قدسی آن را فراهم میآورد. او خواهان حضور تیزهوشان جامعه روس برای تعامل خلاق و فعال با میراث عرفانی جهان اسلام شد تا بتوانند کثرت دنیوی و این جهانی عالم مدرن را با نظر به وحدت هستی مقدس الهی که مدعای همهی ادیان توحیدی است بنگرند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
◽️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟
▫️استاد امیر آقاجانلو
🔹 سه شنبه ۱۵ اسفند ماه / ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6459
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
◽️درس گفتار نیچریه
▫️استاد سید مهدی موسوی
🔹 سه شنبه ۱۵ اسفند ماه / ساعت ۱۶الی ۱۷/۳۰
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=5849
🔹 موسسه محکمات
📱https://eitaa.com/mohkamatqom
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تحول_در_علوم_انسانی | #علوم_انسانی
❖ تحول پروژه نیست، پروسه است!
• یکی از مشکلات این است که منزلت علوم اجتماعی و علوم انسانی در کشور ما پایین است. اگر فرزند ما باهوش باشد دانشگاه شریف میفرستادیم چون منزلت علوم اجتماعی در کشور ما آسیب دیده است و این باید درست شود. همه چیز کالایی شده است حتی علوم انسانی؛ ورود به دانشگاه هم کالایی شده است. بنابراین برای تحول در علوم اجتماعی هم باید نگاه فکری داشت، هم نگاه جامعهشناختی کرد و ببینیم بیرون چه اتفاقی میافتد. پس تحول در علوم انسانی یک پروسه چند وجهی است و تا دغدغه نظام تحول و حکمرانی تحول نباشد، کوششهای ما این پروسه را جلو نخواهد برد.
• نکته دیگر اینکه تحول در علوم انسانی را باید از دبستان و آموزش و پرورش شروع کنیم. اگر فکر کنیم از دانشگاه شروع میشود اشتباه بزرگی است. تحول در علوم انسانی با حفظ ساختارهای موجود محقق نمیشود. با بیتوجهی به اساتیدی که در حوزه علوم اجتماعی هستند محقق نمیشود. الآن استاد ما مشکل معیشتی دارد و همین مشکلات دست استاد را بسته و نمیتواند تحول را رقم بزند. بنابراین تحول در علوم انسانی ابعاد معیشتی، سازمانی و معرفتی دارد.
•
•
• ابوالقاسم فاتحی ؛ رئیس پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#اصلاح_دینی | #بازیابی_هویت | #علم_و_دین
❖ بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی سر سلسله جریان احیای دینی
• از پیشگامان مسئله سازی علم دینی سید جمال الدّین اسدآبادی و شاگردان مکتب وی جنابان محمد عبده و اقبال لاهوری می باشند.سید جمالالدین اسدآبادی و شاگردان جزء اولین متفکران اسلامی بودند که با هژمونی مدرنیته مواجه شدند و در ادامه نسبت به بیماریهای اجتماعی جوامع مسلمان و ضعفهای موجود در آن هشدار داده اند؛ در برابر قدرتهای غربی، اسلام گرائی را ترویج کرده و به احیای دینی تاکید نمودند.
• تأثیر این جریان بر کشورهای اسلامی، مخصوصاً افغانستان ، ایران ، پاکستان ، مالزی و مصر شایان توجه است. اگر چه این گروه مواجه ی بسیط و ناقصی با علم دینی و علم غربی داشتند ولی تا حدودی توانستند علم دینی را به مسئله نسل های بعدی تبدیل کنند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#علوم_انسانی | #علم_دینی | #بازیابی_هویت
❖ عروة الوثقی فقه فردی و عروة الوثقی فقه اجتماعی
• استاد محمدرضا حکیمی / مصلح عالم اسلام / درباره سید جمال الدین اسدآبادی
•
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b