مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌خاستگاه فكری فردید 💢 با توجه به گستره ی اندیشه و افكار فردید، به نظر می رسد وی سه خاستگاه فكری را
📌تاریخ در اندیشه فردید
💢 در نظر فردید آدمی دو مشخصه ی مهم دارد؛ یكی #زبان و دیگری #تاریخ است. وی بر این نكته باور دارد كه تاریخمند بودن به مانند ناطق بودن و درک مفاهیم از ویژگی های جدایی ناپذیر آدمیان است.
⭕️ فردید با اخذ مفهوم «حوالت تاریخی» از مارتین هایدگر و پیوند دادن آن با تجلی اسماء الله در عرفان ابن عربی چیره دستانه وام گیری خود از اندیشه ی هایدگر را با اقتباس اش از قضا و قدر الهی و ادوار عرفانی پیوند می زند و به مفهوم پردازی های خاصی می رسد.
⭕️ فردید تاریخ را به پنج مرحله تقسیم می كند؛ مرحله ی اول «پریروز تاریخ» كه ظهور آدم و امت واحده است. مرحله ی دوم «دیروز تاریخ» یا دوره ی یونان باستان است. مرحله ی سوم«امروز تاریخ» یا رنسانس به بعد(غرب امروز) است. مرحله ی چهارم «فردای تاریخ» یا انتظار آماده گر برای امت واحده ی آینده است. مرحله ی پنجم نیز «پس فردای تاریخ» یا ایام الله است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌خاستگاه فكری فردید 💢 با توجه به گستره ی اندیشه و افكار فردید، به نظر می رسد وی سه خاستگاه فكری را
📌 غربزدگی
💢 غربزدگی مفهومی است كه پوسته یی فردیدی و درون مایه یی هایدگری دارد. فردید بسیار دل شیفته ی مفهوم #غربزدگی بود. وی از ضرورت رهایی از غرب سخن می گفت اما راهی منسجم برای نیل به آن ارایه نمی داد و فقط به تفكر و تذكر و تامل توصیه می كرد.
⭕️ در واقع غرب برای فردید معنای تاریخی دارد، نه جغرافیایی. وی از «مغرب خورشید حقیقت پریروز و طلوع مجدد حقیقت پس فردا» سخن می گفت. غرب از نظر فردید چیزی جز استیلا نبود.
⭕️ بر همین اساس وی شرق را پریروز تاریخ می دانست كه دوره ی امت واحده بوده است و در آن دوره افراد در قرب وجود ماوا داشتند، اما غرب دیروز و امروز را دوره ی نیست انگاری می نامد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 غربزدگی 💢 غربزدگی مفهومی است كه پوسته یی فردیدی و درون مایه یی هایدگری دارد. فردید بسیار دل شیفته
⭕️ فردید غربزدگی را دارای شش مرتبه می دانست:
🔻مرتبه ی نخست «غرب زدگی مضاعف» است كه در این قسم غرب زدگی «حقیقت وجود» نیست انگاشته می شود و نفس بشر در برابر خدا و جهان اصالت می یابد كه این همان دوره ی غربزدگی و متافیزیك زدگی جدید است.
🔻مرتبه ی دوم «غرب زدگی غیر مضاعف» است كه حق، نیست انگاشته می شود و این را می توان برابر با عصر یونان و روم قرون وسطای مسیحیت و اسلامی دانست.
🔻 مرتبه ی سوم «غرب زدگی مركب» نام دارد و كسانی را در بر می گیرد كه نسبت به ماهیت نیست انگارانه ی خود غافل بوده و باخبر نیستند كه حق را نیست پنداشته و از آن رو گردانده اند.
🔻مرتبه ی چهارم «غرب زدگی بسیط» است و افرادی را در بر می گیرد كه خودآگاهی تاریخی نسبت به نیست انگاشتن حق پیدا كرده اند.
🔻مرتبه ی پنجم «غرب زدگی ایجابی» است كه غرب زدگان بر موضوعیت نفسانی اصرار دارند.
🔻مرتبه ی ششم «غرب زدگی سلبی» است كه افراد در عین نیست انگاری در پی آن هستند كه از این «حوالت تاریخی» بگذرند و این همان تفكر آماده گر از نوع هایدگری است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 جریان شناسی #سید_احمد_فردید
💢 استاد #امین_اسدپور بخاطر زنده بودن #جریان_فردیدیه در بدنه اجتماعی و فرهنگی #ایران_اسلامی به جریانشناسی این گروه می پردازد .
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
01.MP3
24.31M
📌 جریان شناسی #سید_احمد_فردید
💢 ارائه دهنده
⭕️ #استاد_اسدپور (#جلسه_اول)
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
02.MP3
23.73M
📌 جریان شناسی #سید_احمد_فردید
💢 ارائه دهنده
⭕️ #استاد_اسدپور (#جلسه_دوم)
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
03.MP3
26.82M
📌 جریان شناسی #سید_احمد_فردید
💢 ارائه دهنده
⭕️ #استاد_اسدپور (#جلسه_سوم)
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 فردید مهم است چون اندیشه او زنده است!
💢 سال ها پس از فوت جناب فردید هنوز اثر افکار او در تفکر معاصر آشکار است. گروهی سعی دارند ایشان را #تئوریسین_خشونت معرفی کنند و گروه دیگر او را یک هایدگر اندیش خوب جلوه می دهند و گروهی که در میان متاثران ایشان محل بحث ماست آغشته سازان معارف اصیل انقلاب اسلامی به اندیشه هایدگری محی الدینی ایشان می باشند.
لینک #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 فردید مهم است چون اندیشه او زنده است! 💢 سال ها پس از فوت جناب فردید هنوز اثر افکار او در تفکر مع
💢 سال ها پس از فوت جناب فردید هنوز اثر افکار او در تفکر معاصر آشکار است. گروهی سعی دارند که ایشان را #تئوریسین_خشونت معرفی کنند و گروه دیگر او را یک هایدگر اندیش خوب جلوه می دهند و گروهی که در میان متاثران ایشان محل بحث ماست آغشته سازان معارف اصیل انقلاب اسلامی ذیل اندیشه هایدگری محی الدینی ایشان می باشند.
⭕️ در میان متفکران معاصر ایران ، جناب فردید جزء معدود افرادی است که راهی برای فکر کردن و نظر انداختن از موضع علوم انسانی باز نموده است که بخواهد از این طریق به معنای حقیقی از سیطره غرب رها شوند.
⭕️ از دگر سو همانگونه که اشاره شد ایشان بین هایدگر و شیخ اکبر محی الدین (ره) خواستار جمع هستند و سعی دارند با این رویکرد به تحلیل بزرگترین پدیده ی اجتماعی زمانه خود یعنی انقلاب اسلامی بپردازند.
⭕️ مولفه های مهم اندیشه او از حیث عنوان ولی با پایگاه فکری متفاوت نزدیک مولفه های امام خمینی _ رهبر انقلاب اسلامی _می شود و این محل لیز خوردن جریان انقلاب اسلامی به اندیشه فردید می باشد!
⭕️ همانگونه بر همگان آشکار است امام خمینی (ره) برخواسته از #سنت_فعال زیست بوم خود به طرح مولفه های مختلف پرداخته و سعی داشته اند قدرت هاضمه این سنت را نیز بازسازی نمایند بر خلاف جناب فردید که با محوریت هایدگر که خود ریشه در رویکرد معرفتی روشنگری و اومانیستی دارد _با قرائت غیر معنویت گرا و غیر ایرانی از هایدگر_ به طرح مولفه ها می پردازند و از این رو از امام خمینی فاصله می گیرند و نمی توانند راه رجوع به ایشان باشند که هیچ نسبتی با افکار فردید ندارد!
⭕️ با این شباهت های عنوانی نه معنونی موجود در مولفه ها برای انقلابیون امر مشتبه شده و تا حدودی جنبه معارفی انقلاب اسلامی را به اندیشه ایشان آغشته کرده اند و این بیان دلیل بر این نیست که جریان فکری ایشان نباید #انقلاب_اسلامی را تحلیل کنند بلکه در صدد است متذکر شود که معارف انقلاب اسلامی علی الخصوص تئوریسین های آن نسبتی با جناب فردید ندارند.
⭕️ شاید اشکال شود که می توان مطالب جناب هایدگر را در سنت خودمان باز بینی نماییم و از این اندیشه در رها سازی خودمان از چنگال غرب استفاده کنیم در جواب باید گفت به نظر می رسد که اندیشه جناب هایدگر می تواند فقط برای اندیشمندان مسلمان مسئله سازی نماید ولی خود این مسئله باید باز خوانی شود!
⭕️ چرا که مسئله ها مثل روش ها تا حدودی ریشه در نوع مبادی ، فرهنگ و تاریخ اندیشمند دارد لذا نمی تواند اکثر مواقع مسئله ساز نیز باشد و اگر هم بتوانیم این تاثیر و تاثر ها را قبول کنیم در کل باید نتیجه هضم شده توسط مبانی هستی و معرفت شناختی غیر نسبی تحویل داده شود که این در ادبیات مرحوم فردید دید نمی شود.
⭕️ جناب فردید همانگونه که در کانتکس متفاوت از جناب هایدگر سعی دارند از ظهور الفاظ ایشان عبور کرده و هایدگری جدید برای آکادمیک ایرانی معرفی نمایند که هایدگر اندیشان این قرائت را آغشته به معنویت شرقی می دانند .
⭕️ در طرف مقابل نیز سعی دارند محی الدین ابن عربی را نیز جدا از کانتکس آن فهم کنند لذا فهم و امتداد ایشان از این دو نفر محل مناقشه است!
#تحلیل
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 سال ها پس از فوت جناب فردید هنوز اثر افکار او در تفکر معاصر آشکار است. گروهی سعی دارند که ایشان را
📌 چرا برای گفتمان علوم انسانی اسلامی در ایران جریان فردید مهم است؟!
💢 فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
در یکصد و سی و پنجمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 15 دی ماه 1366، به استناد بند چهار قانون اهداف و وظایف آن شورا، تاسیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید. در ابتدا 15 نفر از ممتازترین دانشمندان رشته های مختلف کشور به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان علوم انتخاب شدند. فرهنگستان فعالیت خود را در سال 1369 رسماً آغاز کرد. آقای دکتر علی شریعتمداری اولین رئیس فرهنگستان بود که تا سال 1377 ریاست فرهنگستان را به عهده داشت. پس از پایان مدیریت آقای دکتر شریعتمداری در سال 1377، مجمع عمومی فرهنگستان آقای #دکتر_رضا_داوری_اردکانی را به عنوان رئیس فرهنگستان انتخاب و به رئیس جمهوری پیشنهاد کرد و رئیس جمهور ایشان را به سمت رئیس فرهنگستان علوم منصوب نمود.
⭕️ و از این رو مشخص می شود که یکی از ارگان های مهم علمی جمهوری اسلامی رنگ فردیدی دارد لذا این ارگان نمی تواند علم هم سنخ با انقلاب اسلامی به ارمغان بیاورد چرا که بر خلاف ادعا روشنفکران و روشنگران ما معتقدیم انقلاب اسلامی بر خواسته از سنت ایرانی اسلامی می باشد.
⭕️ اگر چه در کتاب جدید _ نقد فرهنگ توسعه نیافتگی _ آقای داوری اردکانی رگه هایی از عبور و هضم شدگی در نکته مقابل اندیشه جناب فردید وجود دارد که آسیب را دو چندان می کند!
⚠️ لطفاً این پیام را در طول پیام های دیگر بخوانید نه مستقلاً
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 سال ها پس از فوت جناب فردید هنوز اثر افکار او در تفکر معاصر آشکار است. گروهی سعی دارند که ایشان را
📌 چرا برای گفتمان علوم انسانی اسلامی در ایران جریان فردید مهم است؟!
💢 سید منیرالدین هاشمی در سال ۱۳۵۹ دفتر مجامع مقدماتی فرهنگستان علوم اسلامی را بنیان نهاد تا به تولید مقدمات علوم اسلامی بپردازند. او در نهایت موفق شد در پایان دهه ۶۰ اندیشه فلسفی جدیدی با عنوان «فلسفه نظام ولایت» بر مبنای اصالت فاعلیت بنیان نهد و تا اسفند ۱۳۷۹ که در سن ۵۵ سالگی درگذشت، نیز گام ضروری دوم اندیشه خود، یعنی بنیانگذاری روشهایی برای تولید علم (حجیت، معادله، مدل) بر اساس این فلسفه جدید التاسیس را به سرانجام برساند و بعد از ایشان مسئولیت این نهاد به عهده سید محمد مهدی میرباقری بوده است.
⭕️ این نهاد با اینکه منکر تاثر از جناب فردید می باشد ولی در مسیر تحول و غرب ستیزی بی نصیب از اندیشه او نبوده است!
⭕️ فرهنگستان علوم اسلامی وجه تمایز بسیاری از اندیشه ی فردید دارد ولی در تحلیل های خود از غرب و تکنولوژی از اندیشه ی فردید هم استفاده کرده است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 چرا برای گفتمان علوم انسانی اسلامی در ایران جریان فردید مهم است؟! 💢 سید منیرالدین هاشمی در سال ۱۳
20120413172114-5128-36.pdf
694.6K
📌 دیدار خصوصی دو رئیس فرهنگستان
💢 گفتگوی صمیمی جناب داوری اردکانی و آیت الله سید محمد مهدی میرباقری
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b