❖ غرب شیدایی، حاکی از افول اندیشیدن در آکادمی ایران
❃ علم دینی به عنوان یکی از جریانهای فکری برآمده از زیستبوم ایرانی اسلامی، از دیرباز مورد توجه بوده و پیش از ظهور جریانهای خارجی، درگیر مباحث و چالشهای درونگفتمانی خود بوده است. با ظهور جریانهای ناخوانده، بهویژه جریان منورالفکری، گفتمان علم دینی نه تنها با مخالفان درونگفتمانی، بلکه با مخالفان برونگفتمانی نیز مواجه شد؛ چالشی که تا به امروز ادامه یافته است.
❃ جریان منورالفکری از همان ابتدا قرائتی خاص از علم، که در قرن هجدهم میلادی رایج بود، را به رسمیت شناخت و با نگاهی فلسفی که علم دینی را باطل میپنداشت، سعی کرد با استفاده از اهرمهای قدرت، این قرائت را در «آکادمی مدرن ایران» نهادینه کند. با این حال، این جریان در بسیاری از موارد نتوانست اندیشههای غربی را با حفظ بافت اصلی آن به درستی به آکادمی ایران منتقل کند و به ترجمههای ناقص و گاه غیردقیق متوسل شد.
❃ در دوران پهلوی، جریان منورالفکری با حمایت قدرت حاکم، توانست تا حدی گفتمان خود را در میان نخبگان ایرانی ترویج دهد و هرگونه اندیشه خارج از این چارچوب را غیرعلمی و نامعتبر جلوه دهد. پس از انقلاب اسلامی نیز، با وجود فقدان نظریهای جامع برای حکمرانی علم، ایدئولوژیهای روشنگری و پوزیتیویستی (که منورالفکران آنها را ایدئولوژی نمیدانند، هرچند واقعیت خلاف این است) با قدرت به حیات خود ادامه دادند و تا امروز در سطح ملی و بینالمللی به دنبال تسلط کامل بر آکادمیهای دانشگاهی بودهاند.
❃ این جریان در مواجهه با جریانهای علمی بومی، مانند فلسفه اسلامی، حکمت عملی و علم عمران، ابتدا آنها را به عنوان ابژههایی برای نقد معرفی کرد و سپس خود را به عنوان سنتزی برتر مطرح نمود. با تکیه بر قدرت نهادهای بینالمللی و معیارهای علمی مورد نظر خود، سعی در منزویکردن این جریانهای بومی داشته است.
❃ با این حال، جریان منورالفکری به دلیل ناتوانی در ارائه ریشههای هستیشناختی، معرفتشناختی و انسانشناختی منسجم و واقعبینانه، فاقد قدرت استدلالی عقلی است و در بسیاری از موارد با استفاده از پروپاگاندا، مغالطههای کارکردگرایانه، اشتراک لفظی و ایجاد بحران هویت در میان نخبگان بومی، توانسته هژمونی خود را حفظ کند.
❃ در نهایت، این جریان شبهعلمی از زمان ورود به ایران، در بسیاری از موارد وجود خود را نه از طریق مبانی علمی، بلکه با تکیه بر امور خارج از حوزه علم و اندیشه حفظ کرده است و در عین حال، جریانهای مقابل را به غیرعلمیبودن متهم ساخته است.
❃ هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#جامعه_اسلامی #بازیابی_هویت #هویت_ایرانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ به نام خداوند بخشنده و مهربان
❃ با یاد پیامآور رحمت و دانایی، حضرت محمد مصطفی (ص)، که در روز مبعث، نور هدایت را بر بشریت تاباند، مدرسه علوم انسانی #چَمراس با افتخار آغاز به کار میکند. این مدرسه، با الهام از تعالیم نبوی و با هدف ترویج #دانش_اسلامی، تفکر نقادانه و ارزشهای انسانی، گامی است در جهت پرورش نسلی آگاه، مسئول و متعهد به پیشرفت جامعه.
❃ #مبعث، یادآور رسالت بزرگ پیامبر (ص) در برقراری عدالت، برابری و گسترش علم انسان ساز است. مدرسه علوم انسانی #چَمراس نیز با همین رسالت، درصدد است تا با آموزشهای عمیق و کاربردی در حوزههای مختلف علوم انسانی، دانشآموزان را برای مواجهه با چالشهای فردی و اجتماعی آماده کند.
❃ ما بر این باوریم که علوم انسانی، به عنوان محور فهم انسان و جامعه، نقش کلیدی در ساختن آیندهای روشن و متعالی دارد. در این مسیر، همراهی و حمایت شما، خانوادهها و جامعه، برای ما ارزشمند و الهامبخش خواهد بود.
🔹مدرسه علوم انسانی چَمراس
🔹مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
🔹با امید به آیندهای روشن و انسانیتر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❞ مدرسه علوم انسانی چَمراس ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/386794541Ca0de88b43e ༻
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
▫️دوره خوانش نقد عقل عملی ایمانوئل کانت
▫️با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=9388
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ایمانوئل_کانت | #فلسفه_نقدی | #علوم_انسانی
❖ موضوع درسگفتار چیست؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ایمانوئل_کانت | #فلسفه_نقدی | #علوم_انسانی
❖ چرا در این درسگفتار شرکت کنم؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ایمانوئل_کانت | #فلسفه_نقدی | #علوم_انسانی
❖ مدرس درسگفتار چه کسی می باشد؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ایمانوئل_کانت | #فلسفه_نقدی | #علوم_انسانی
❖ شیوه اجرایی درسگفتار چگونه است؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ شوکران فلسفه و تفلسف
❃ از عجایب روزگار است که نظام علمی کشور رشته ای را به رسمیت شناسد، آن را توسعه دهد و از بودجه عمومی برای تربیت نیروی انسانی در آن هزینه کند اما نظام اداری همان کشور این رشته را به رسمیت نشناسد و هنگام جذب نیرو، تحصیل کرده های آن را کنار گذارد.
❃ این وضع رشته فلسفه در سرزمینی است که برخی از بزرگترین فیلسوفان تاریخ را در سنت خود پرورده است. فلسفه تبدیل به رشته ای آکادمیک شده که دانشجویان آن اگر رابطه و نسبتی با اهل قدرت و سیاست یا چاپ و تجارت نداشته باشند جایی هم در عرصه آموزش و پژوهش ندارند. استعدادهای آن در بهترین حالت یا مهاجرت میکنند و یا در شغل های غیر مرتبط مشغول به کار میشوند.
❃ دانشی که روزی علم اعلی بود، امروز مسیر همواری برای اخذ مدرک مدیرانی است که حوصله و وقت و احتمالا استعداد درس خواندن ندارند اما برای پرستیژشان عنوان دکتر لازم است! اینها واقعیت رشته فلسفه در ایران است اما همه ماجرا نیست.
❃ روی دیگر این سکه، تعاملی است که متعاطیان فلسفه با خود فلسفه دارند. اگر صداقت فلسفی در ما هست اجازه دهید بپرسیم امروز اغلب فلسفه خوانده ها چه ارائه می دهند؟ و چه در بساط آنها میتوان یافت؟ منظورم این سوال احمقانه نیست که فلسفه چه فایده ای دارد؟ بلکه از این می پرسم که منتسبین به فلسفه واقعا چه نسبتی با فلسفه دارند؟
❃ از وضع انتحال علمی و مقالات علمی پژوهشیِ کپی یا ترجمه شده، مقالات سفارشی و پولی نمی گویم، از کتابها و پایان نامه های ترجمه ای که به عنوان تالیف، چاپ و دفاع شده یا دانشجویی که حرفهای استاد را به نام خود میزند و بالعکس نمی گویم. کمی جدی تر مواجه شویم. امروز اهالی فلسفه چه دارند؟ روشن است که پاسخ این سوال را به سور کلیت نمی توان داد و آنچه می گویبم ادعای عمومیت است.
❃ فلسفه امروز چگونه خوانده می شود؟ چه میزان از فلسفه خوانده ها متن فلسفی می خوانند؟ از متافیزیک ارسطو یا نقد اول کانت یا اسفار ملاصدرا چه می خوانند؟ کلاسهای جزوه محور که استاد متکلم وحده است چه کمکی به انتقال تفکر فلسفی میکنند و ثمره این نحوه فلسفه خوانی چیست؟
❃ چرا بسیاری کلاسهای فلسفه به جای گفتگویی تخصصی تبدیل به کرسی های خطابه شده اند؟ که اگر اتوریته استاد پشت حرفها نباشد و از دانشجو بپرسیم چرا آنچه استاد گفت صحیح است یا قابل قبول؟ تقریبا پاسخی نخواهیم شنید.
❃ به جز تعداد اندکی استاد زحمت کش و اهل فکر، سایرین فلسفه را به مثابه ترجمه می شناسند. فلسفه یعنی ترجمه کتابهای فیلسوفان و محققان غربی.
❃ وقتی فلسفه شد ترجمه، کار اهل فلسفه هم می شود زبان آموزی. زبان دانی بازار دارد و ویترین را آراسته می کند، انگلیسی و عربی که نه! یونانی، آلمانی، فرانسه و چه بهتر که لاتین و روسی هم در خورجین داشته باشی! اما وقتت را برای ابن سینا، لایب نیتس، لاک و هیوم تلف نکن!
نتیجه چیست؟ ملغمه ای از لغت بافی و اصطلاح سازی و اسکی بازی بر سخنان لکان، فوکو، دریدا و آدرنو و.... حتی در اینجا هم کانت و هگل که استوانه های فلسفه اند مشتری چندانی ندارند، بازاری ها بهترند، زنده باد ژیژک!َ
❃ مترجمان کهگویا فراموش کرده اند آنچه ترجمه کرده اند را شخص دیگری نوشته، از استادی گذشته اند و به شطح افتاده اند از دعوی انا الحق در بساط ادعاشان هست تا انتظار برای پیدا شدن مخاطب جدید از نسل های آینده تا به مضمون کنابهایشان پی ببرند! تن نیچه در قبر می لرزد از حماقت ما!
❃ فلسفه اسلامی هم تافتهی جدایی از این دیگ در هم جوش نیست. سنت اسلامی اعم از فلسفه، عرفان، کلام و منطق امروز در مهجورترین وضع خود است در اینجا هم نه «متن» رونقی دارد و نه صرف عمر برای فهم فیلسوفان، دیگر عبدالله انواری نیست که عمر بگذارد بر فهم سنت سینوی، سیدجلال آشتیانی نیست که جوانی بدهد برای چاپ منقح کتاب ها، طباطبایی ای نیست تا این زمین مرده را احیا کند. اگر باشند هم به کار ما نمی آیند و باید خانه نشین باشند. امروز ناخواستنی چیز از فلسفه، خود فلسفه است.
❃ دانشگاهیان اگر از سنت فلسفی اسلامی روگردان نباشند، اغلب جذب تفسیرهایی فانتزی از شیخ اشراق و محی الدین اند و تفاسیری که معلوم نیست چه نسبتی با متن فیلسوف دارد.
❃ حوزویانی هم که مشغول فلسفه اند معمولا به دنبال تفسیری ایدئولوژیک و متکلمانه از ملاصدرا برای ساختن علوم اسلامی می روند. آرزوهایی که خود صدرا هم در سر نمیپروراند. هر دو گروه(حوزوی و دانشگاهی) با ارائه تفسیری عرفانی از ملاصدرا، این تفکر را به انسداد کشانده اند.
❃ فلسفه اگر از این وضع مبتذل و بازاری رها نشود هرروز مضحک تر و کاریکاتوری خواهد شد. مگر روزی که همان عظمت و ثقلی که نزد افلاطون و نیچه و هیدگر داشت، بازیابد در غیر اینصورت در همان محاورات اوان جوانی در کافه ها باقی بماند بهتر است.
❃ استاد امیر آقاجانلو
https://eitaa.com/AyeSchool
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ الگو های اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی
🔸سرفصل: آیت الله خامنه ای| نظریه فرهنگی
🔸با ارائه ی استاد امین اسدپور
🔸جلسه پنجم
▫️دوشنبه/۱۵بهمن/ساعت۲۰/۳۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/m71911
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ درس گفتار کتاب نظریه ی اجتماعی کلاسیک
🔸سرفصل: نظریه اجتماعی کلاسیک
🔸با ارائه ی استاد سید هادی ساجدی
🔸جلسه چهارم
▫️چهارشنبه/۱۵بهمن/ساعت ۲۱
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=9385
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#پادپخش
🔸 نظریه پردازی تشکیلاتی یا فردی؟
👤 استاد سید مهدی موسوی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علوم_انسانی_اسلامی #علم_مدرن #علم_دینی
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
نظریه پردازی .mp3
41.64M
❖ نظریه پردازی تشکیلاتی یا فردی؟
❃ استاد سید مهدی موسوی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علوم_انسانی_اسلامی #علم_مدرن #علم_دینی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool