📌#معرفی_کتاب
📖 مقدمه بر علوم انسانی
🖋 ویلهلم دیلتای
⭕️ ویلهلم دیلتای (1911- 1833) عضو یکی از نحله های فلسفی آلمان پس از کانت محسوب می شود که به آن ها «#نوکانتی» می گویند. آن ها مابعدالطبیعه به سبک کانت را نفی می کنند. رگه های اصلی تفکر این اندیشمند را می توان #فلسفه_حیات، #تاریخ_گرایی ، #هرمنوتیک و #علوم_انسانی به عنوان شاخه ای متمایز از علوم طبیعی برشمرد.
⭕️ در میان این عنوان ها، #علوم_انسانی موضوع اصلی فلسفه دیلتای است. سعی او بر این است که موضوع، منطق، روش و غایت این علوم را از خاصیت زیستی انسان استنتاج کند و علوم انسانی را به عنوان مجموعه ای متمایز از #علوم_طبیعی (هم در موضوع هم در روش و هم در غایت) معرفی کند.
⭕️ آنچه امروز «#علوم_انسانی» نامیده می شود در مقطع تاریخی بین ارسطو تا ویلهلم دیلتای شکل گرفته است. برای تعریف علوم انسانی (متمایز از علوم طبیعی) و تدوین منطق آن و تعیین هدف یا غایت آن ارسطو قدم های اولیه را برداشت. در قرن هجدهم ویکو، هیوم، ولتر و مونتسکیو این مفاهیم را پیش بردند. در قرن نوزدهم اگوست کنت، جان استوارت میل و سرانجام دیلتای تکمیل صورت تاریخی این علوم را به انجام رساندند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 محتوای وحی را از کجا باید شناخت؟ امروزه گاهی می گویند برای محتو
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی
💢 این مطلب هم داریم که مربوط است به بعد از وحی. گیرم که وحی را شناختیم، وحی تمام جزئیات مربوط به همه ی زمان ها را مو به مو که نگفته است. برای پیاده کردن نقشه ی مدون وحی بر روی عرصه ی زمان ما که ناظر به نسل آینده و سرنوشت آینده باشد، خیلی معلومات نیاز است.
⭕️ اینجاست که معلومات عمومی هم دیگر به درد نمی خورد، اینجا دیگر معلومات تخصصی می خواهد. اسلام و وحی در زمینه ی تعلیم و تربیت، چه مسائل و تعالیم و بنیادهایی را به دست می دهد؟ می خواهیم براساس این بنیادها فن تعلیم و تربیت اسلامی درست کنیم. بسیار خوب، اینجا متخصص تعلیم و تربیتی می خواهیم که علوم اسلامی اش را هم تا حد خوبی فرا گرفته باشد.
⭕️ می خواهیم جامعه بسازیم، چه کار کنیم؟ اقتصاددان می خواهیم؟ سیاست دان می خواهیم؟ یا به معنی امروز که علوم اجتماعی را دیگر آنقدر گسترش داده اند که همه ی علوم انسانی را در خود جای داده، علوم اجتماعی می خواهیم که بتواند در شاخه های آن بر مبنای این پایه های اسلامی، طرح اجرایی برای امروز و فردا بدهد؛ طرحی که امروز میدهد و ممکن است فردا معلوم شود که اشتباه است، چون طرح است.
⭕️ اسلام او اشتباه نیست، پیاده کردنش اشتباه است. مشاهده می خواهد، تجربه هم می خواهد، تحلیل هم می خواهد، جمع بندی هم می خواهد. ملاحظه می کنید که در مسئله بعد از وحی باز برگشتیم به مشاهده، تجربه، تحلیل، جمع بندی.
⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید آیت الله دکتر بهشتی (بخش پنجم)
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #تاثیر_هگل_در_جامعه_شناسی
💢 در زمینه #جامعه_شناسی میتوان ادعا کرد که چیزی که امروز به عنوان علم جامعه شناسی می شناسیم نتیجه اندیشه #کانت و #هگل است ، بدون هگل #علم_جامعه_شناسی به این گونه وجود نمی داشت من اینجا مایلم به نگاه #هگل نسبت به #جامعه بپردازم که مکمل بحثهای ما درباره #نفس (اگو) یا آزادی است میدانیم که جامعه یک کل برساخته از افراد است اما هگل در سطح تعریف فردگرایانه از جامعه نمی ماند وی در نهایت جامعه را چیزی بیش از افراد می داند و برای آن اصالتی قائل است. البته این اتهام مرسوم را نیز نمیدتوان به هگل وارد کرد که وی افراد را فدای کل می کند زیرا هر چند کل چیزی بیش از جمع جبری افراد است اما در نهایت چیزی ورای افراد نیست در حقیقت کل محصول رابطه دیالکتیکی افراد یا اجزاء است همین امر باعث می شود که هگل اصالت را نه به فرد مجزا و تک افتاده بدهد و نه به یک کل صُلب و پیشینی بلکه مسأله بر سر رابطه میان این دو است که #حقیقت_جامعه را بر می سازد این نکته هگلی که جامعه چیزی نیست جز نسبتها پس از او توسط جامعه شناسان و متفکران آگاهانه یا ناآگاهانه به اشکال مختلفی تکرار میشود برای مثال همین تعریف در #مارکس به حقیقت زیر بنایی جامعه در مقام مناسبات تولید بدل میشود؛ یا در #نیچه به اراده معطوف به #قدرت بدل میشود و در #فوکو به نسبت اجزاء با «قدرت» در مقام نیروی بر سازنده وضعیت بدل میشود در نتیجه ایده جامعه در مقام کلیت
دیالکتیکی یکی از میراثهای هگل برای متفکران پس از اوست.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌#تحول_علوم_انسانی
#تحول در #علوم_انسانی یک مفهوم و ایده کلی و مبهم است هر کسی میتواند به دلخواه آن را تفسیر کند در عین حال، پیش فرض مساله تحول #علوم_انسانی پذیرش نوعی ناکارآمدی عقب ماندگی و بی فایدگی #علوم_انسانی رایج است کمترین معنای تحول #علوم_انسانی این است که دانش و اطلاعات خود را در حوزه های مختلف علوم انسانی به روز کنیم از اندیشه های موجود و معاصر در حوزه های مختلف #علوم_انسانی غافل نباشیم؛ اگر خط شکن و مرزدار #علوم_انسانی نیستیم ، دست کم در مرزهای آن حرکت کنیم چنین نباشد که سالها از مرزهای دانش عقب باشیم و خود را سرگرم نظریات و دیدگاه های فرسوده و تاریخ مصرف گذشته کنیم.
⭕️ البته تحول در #علوم_انسانی اصطلاحی است که میتواند به معنای #بومی_سازی علوم انسانی نیز باشد و حتی میتواند مساله #اسلامی_سازی علوم انسانی را نیز شامل شود.
#اصطلاح_شناسی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب
💢 این کتاب در جستجوی پاسخ سؤالاتی از این قبیل است؛ علوم انسانی چه نوع علومی اند؟ چه تفاوت ها و تمایزهایی با علوم غیرانسانی دارند؟ هدف یا اهداف علوم انسانی چیست؟ علوم انسانیِ اسلامی به چه معنی است؟ آیا قید «اسلامی» در این ترکیب، احترازی است یا توضیحی؟ روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی به چه صورت است؟ روش تحلیل و داوری نظریه ها در علوم انسانی چگونه است؟ آیا منحصر دانستن روش شناسی #علوم_انسانی در روش تجربی موجه است؟ آیا استناد به متون دینی در تحلیل کنش های انسانی، علم تولیدی ما را امری اختصاصی و درون دینی نمی کند؟ چگونه می توان درستی نظریه خود را برای کسانی که هم کیش و هم آیین ما نیستند، تبیین کرد؟ ارزش ها چه نقشی در علوم انسانی دارند؟ آیا پذیرش تأثیر ارزش در دانش، مستلزم از دست دادن عینیت و بی طرفی علمی نیست؟ چگونه می توان از علوم انسانی اسلامی سخن گفت و در عین حال ویژگی های عینیت، بی طرفی، آزاداندیشی و واقع گرایی علمی را تأمین کرد؟ دلایل مخالفان علم دینی و #علوم_انسانیِ_اسلامی به طور خاص، چیست؟ از چه قوت و اعتباری برخوردارند؟
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌#تحول_علوم_انسانی #تحول در #علوم_انسانی یک مفهوم و ایده کلی و مبهم است هر کسی میتواند به دلخواه آ
📌 #بومی_سازی_علوم_انسانی
💢 مفهوم و ایده دیگری که در دو دهه اخیر در کشور ما رایج بوده است و حتی همایش ها و مقالات و نشست های علمی متعددی درباره آن برگزار شده است مساله #بومی_سازی_علوم_انسانی است.
⭕️ منظور از بومی شدن علوم انسانی را میتوان اینگونه بیان داشت که «موضوع این علوم، سوژهای قابل تعمیم نیست»؛ بلکه موضوعی واحد و متغیر است. چرا که موضوع علوم انسانی به مسایل فرهنگی و انسانی باز میگردد که به نوبه خود با حوزههای معرفتی و رفتاری محیطهای مختلف اجتماعی، در شرایط تاریخی و فرهنگی گوناگون، تفاوت پیدا میکند.
⭕️ در قلمرو این علوم برخلاف علوم طبیعی و غیر انسانی، بین ابژه و سوژه یعنی میان عالم و ذهنیت او و موضوعی که مورد مطالعه او قرار میگیرد، یک دیالکتیک و آمد و شد مستقیم برقرار است. یعنی موضوع علوم انسانی پدیدههایی است که با معرفت و آگاهی انسان شکل میگیرند. معرفت علمی نسبت بدان موضوع، به سرعت و بدون نیاز به تصرف بعدی، میتواند موضوع را مستقیم تغییر دهد یا تقویت کند.
#اصطلاح_شناسی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 نقدهای #فوکو از ساختارهای بر آمده از مدرنیته
💢 نقد فوکو از ساختار قدرت و تلاشی که این نظام، بشکلی مهندسی شده در جهت بازتولید نظام بردگی انسان با بهره گیری از شبکه دانش و سیطره فناوری انجام می هد، آن موضوعی است که در سراسر نظام فکری و ساختار نظام مند آثارش جریان دارد. وجه همت فوکو همواره بر این قرار گرفته که به ما بگوید چگونه ساختارها با نوعی نظم پیچیده، آنگونه که توده انسانها کمترین درکی از آن نداشته باشند، خود آنها را به بردگی می کشد. پیشتر البته متفکرانی چون مارکوزه با بهره گیری از روانشناسی فرویدی، این سیطره نظام قدرت بر مغز انسانها و ماشینی کردن زندگی امروزی را به نوعی دیگر بازگو کرده بودند.
⭕️ محمد آخوند پور امیری
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نقدهای #فوکو از ساختارهای بر آمده از مدرنیته 💢 نقد فوکو از ساختار قدرت و تلاشی که این نظام، بشکلی
⭕️ آنجایی که فوکو در «مراقبت و تنبیه» از چگونگی شکل گیری نظام مراقبت و گذر از تنبیهات سفت و سخت بدنی در گذشته به سوی نوعِ بدیعی از تنبیهات و مراقبت ها سخن می گوید؛ در واقع شما را پیشاروی ساختاری به غایت پیچیده می گذارد که شما را به این نکته ظریف رهنمون سازد که در نظام سلطه کنونی یک بزهکار تنها یک بزهکار نیست؛ بلکه مهره ای است در چرخ دنده های نظام سلطه؛ در جهت ایفاء وظایفی که پیشتر برایش تعریف شده و باید به آن وظایف بخوبی عمل نماید.
⭕️ این وجه انتقادی نسبت به مدرنیته و کل ساختار نظام سرمایه داری را متفکران دیگر مکاتب انتقادی نیز به نوعی بازگو کرده اند؛ اما در وجه تمایز اندیشه های فوکو و دیگر منتقدین شاید ذکر این نکته حائز اهمیت باشد که فوکو نه تنها بدنبال نقد وضع موجود است(یعنی همان کاری که دیگر منتقدین نیز می کنند)؛ بلکه این هشدار را به ما می دهد که چنانچه کل این نظام برساختگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... را امروز برهم نزدید و حتی در بدیهی ترین اموری که با آن روبرو هستید شک نکنید؛ به صِرف انتقاد و تحولات اندک، ساختار سلطه همچنان باقیست. حماقت و بردگی بازتولید می شود، شاید احمقانه تر و وحشیانه تر از گذشته. به همین دلیل تفکر فوکو نه بدنبال اصلاح بلکه بدنبال انقلاب است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌#تحول_علوم_انسانی #تحول در #علوم_انسانی یک مفهوم و ایده کلی و مبهم است هر کسی میتواند به دلخواه آ
📌 #اسلامی_سازی_علوم_انسانی
💢 اصطلاح دیگری که فراوان مورد استفاده محققان این عرصـه قـرار گرفته و حتی جزء نخستین اصطلاحاتی بوده است که توسط اندیشمندان مسلمان در مواجهه با دانش های جدید به کار رفته است اسلامی سازی #علوم_انسانی است.
⭕️ در حالیکه این رویکرد شامل تاویل و تفسیر علمی (مدرن) از دین همچون روند مرحوم احمد خان هندی ، بازرگان و سنجابی می باشد.
⭕️ این روند سعی دارد تعارض علم و دین را با تاویل متون دینی به نفع علم حل نماید و در حقیقت این دین است که مدرن می شود!!
⭕️ که متاسفانه این رویکرد بین منادیان علوم انسانی اسلامی رایج بوده طوری که از اول واکنش گروهی از اندیشمندان مسلمان را به همراه داشته است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 اتفاقات اخیر نشان داد جامعه ما در حال تودهایوار شدن است
💢 میثم مهدیار دانشآموخته علوم اجتماعی در گفتگو با فرهیختگان در رابطه با اتفاقات اخیر میگوید با یک جامعه در حال تودهای شدن مواجهیم که رفتارهای خشونتآمیز خصیصه آن است و دنبال یک زندگی معمولیست و هر چیزی که در این مسیر محدودش کند کنار میزند. حالا چرا این تودهای شدن شکل گرفته؟
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 اتفاقات اخیر نشان داد جامعه ما در حال تودهایوار شدن است 💢 میثم مهدیار دانشآموخته علوم اجتماعی
📌 اتفاقات اخیر نشان داد جامعه ما در حال تودهایوار شدن است
💢 میثم مهدیار دانشآموخته علوم اجتماعی در گفتگو با فرهیختگان در رابطه با اتفاقات اخیر میگوید با یک جامعه در حال تودهای شدن مواجهیم که رفتارهای خشونتآمیز خصیصه آن است و دنبال یک زندگی معمولیست و هر چیزی که در این مسیر محدودش کند کنار میزند. حالا چرا این تودهای شدن شکل گرفته؟ بخش عمدهاش به سیاستهای ما در حوزههای مختلف بازمیگردد
⭕️ ما در حوزه سیاستهای اجتماعی و اقتصادی به صورت ارادی سالهاست مکانزدایی یا موقعیتزدایی از سوژه ایرانی را رقم میزنیم. گفته میشود از ۱۰ تا ۱۷ میلیون حاشیهنشین داریم، حاشیه نشینی یعنی لامکانی... آدمهای لامکان امکان تودهای شدن بیشتری دارند.
⭕️ در حوزه سیاستهای فرهنگی هم هویتسازی را از دهه ۷۰ به بعد از آموزش و تربیت کنار گذاشتیم. نوجوان ما هیچ روایت تاریخی و هویتی از خودش در جامعه ندارد. برای همین من و تو و اینترنشنال میتوانند مانور دهند. نتوانستیم هیستوری را به استوری تبدیل کنیم.
⭕️ در حوزه سیاسی هم باید بدانیم سوژه خلاق در یک رقابت سیاسی شکل میگیرد. فرهنگ عالی محصول جامعه ایست که مردمش سرشار از نیروهای معطوف به حیاتی است که با هم رقابت می کنند. ما یک جایی اصلا دیگر به نیروهای داخلی هم امکان رقابت نمیدهیم
⭕️ دلیل دیگر این تودهوار شدن زمینههای اقتصادی است. رفتارهای تودهوار در این ناپایداری اقتصادی چقدر زیاد شده است؟ دولت به این وضعیت دامن میزند. بهیکباره ملت را به بورس سوق میدهد و بعد آنجا زدگی ایجاد میشود بعد سوق میدهد بهسمت زمین و... مالیات عایدی بر سرمایه را سالها نگه داشتهاند و نمیتوانند عملی کنند. فارغ از تبعات اقتصادی تبعات اجتماعی ایجاد میشود
⭕️ از یکطرف رفتارهای تودهای در خود حاکمیت هم دیده میشود و هرکسی برای خود تصمیم میگیرد. نمیدانیم چطور با مردم و با سلبریتیها رفتار کنیم؟! با هنرمندان و با اصناف چطور رفتار کنیم؟! فضا را چطور آرام کنیم؟! چند دسته نیروی امنیتی داریم، فراجا برای خود واجا برای خودش و سپاه هم مستقل است. در حوزه اقتصادی و فرهنگی هم به همین صورت است. شورای عالی جوانان برای خود و شورای عالی فرهنگ برای خود و شورای عالی فضای مجازی برای خود کار میکند و تصمیم میگیرد. هماهنگی و یکدستی وجود ندارد و نمیدانیم چگونه باید با ماجرا مواجهه داشته باشیم.
#تماشاگری
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 محمدجواد لاریجانی: بعضیها به بهای انحراف در اسلام میخواهند رای جمع کنند.
💢 مدیر پژوهشگاه دانشهای بنیادی: ما ملت خودمان را فدا کنیم تا چند نفر رای بیاورند؟! به درک که رای نیاوردید.
_________________________________________
⭕️ پ ن : جریان علوم انسانی در ایران دقیقاً در قرنی زندانی شده است که نمی تواند از #علوم_انسانی_تبینی فرضی نه واقعی _ این جریان نیز با معیار نظم صنعتی به انتقاد وضعیت موجود می پردازد بر خلاف ادعای خود که بخاطر همین قید فرضی را مطرح می کنیم _ دست بکشد لذا همیشه واقعیت را منحصر در درد می پندارند و به جای انتقاد و درمان آن فقط به رسمیت شناختن درد تاکید می کند!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌#تحول_علوم_انسانی #تحول در #علوم_انسانی یک مفهوم و ایده کلی و مبهم است هر کسی میتواند به دلخواه آ
📌 #علوم_انسانی_اسلامی
💢 اصطلاح ترجیحی #علوم_انسانی_اسلامی است که در ادامه به تفصیل پیرامون آن و تعاریفی که از آن صورت گرفته است، سخن خواهیم گفت در اینجا به اجمال اشاره میکنیم که منظور از علوم انسانی اسلامی ارائه یک مدل معرفتی در تولید #علوم_انسانی است ، علوم انسانی اسلامی اشاره به یک نظریه در تولید علوم انسانی دارد که مدعی است از نظریه های موجود بهتر ، واقع بینانه تر ، صحیح تر ، راهگشاتر و کارآمدتر است این نظریه مدعی #شکستن_انحصارگرایی موجود در حوزه مطالعه کنش های انسانی است.
#اصطلاح_شناسی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 برنامه #جهان_آرا در ادامه سلسله نشستهای اقتصادی خود در سال مهار تورم و رشد تولید، میزبان مناظره علمی بین #دکتر_مسعود_درخشان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و #دکتر_موسی_غنینژاد استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با موضوع «تاملی در باب نظام اقتصادی ایران» بود.
⭕️ در ادامه سعی داریم واکنش های مختلف علمی و شبه علمی شکل گرفته بعد از این مناظره را منعکس نماییم.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 برنامه #جهان_آرا در ادامه سلسله نشستهای اقتصادی خود در سال مهار تورم و رشد تولید، میزبان مناظره
📌 حبیب رحیم پور ازغدی
💢 مناظره فوکو_چامسکی را با مناظره غنی نژاد_درخشان مقایسه کنید.
🔻قیاس مع الفارقی است؟ بله ، حق دارید که بگویید ربطی به هم ندارد.
🔻چون وضع ما وضع علم نیست و در عالم علم مستقر نیستیم ؛ امور این چنین پوچ می شود.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 برنامه #جهان_آرا در ادامه سلسله نشستهای اقتصادی خود در سال مهار تورم و رشد تولید، میزبان مناظره
💢 در مناظره دیشب موسی غنینژاد یک حرف درست زد و آن اینکه برای اظهارنظر درباره نظامات اقتصادی یک جامعه، باید #فلسفه_سیاسی دانست. لیکن عاقبت اظهارنظر درباره فلسفه سیاسی با مدرک حسابداری، همان پرت و پلاهایی است که از او شنیدیم؛ از چپ خواندن راسل لیبرال تا تشریک مساعی شهید بهشتی و بنی صدر!
⭕️ این گزاره نیز که "لیبرالیسم میگوید انسان بنده خدا باشد"، بلاتردید تن فیلسوفان لیبرال را در گور میلرزاند. غنینژاد از قضا بر سبیل همان فرد است که نخواست نامش ببرد(موسوی خوئینیها). او در مسجد جوزستان، قرآن را تفسیر ماتریالیستی میکرد، این بندگی خدا را از لیبرالیسم استنتاج میکند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 برنامه #جهان_آرا در ادامه سلسله نشستهای اقتصادی خود در سال مهار تورم و رشد تولید، میزبان مناظره
📌 محمد قوچانی
💢 مناظره امشب در شبکه افق سیما میان موسی غنی نژاد و دکتر مسعود درخشان نمادی از جنگ علم و ایدئولوژی است . ایدئولوژی نه به عنوان مکتب یا دین یا مذهب( که فربه تر از ایدئولوژی است ) ؛ ایدئولوژی به معنای آگاهی کاذب و از آن فروتر ؛ شبه علم ، تهمت و پرونده سازی ...
⭕️ دکتر غنی نژاد نماد انسانی دانشور و شریف است که در مقابل دکتر مسعود درخشان نجابت زیادی خرج داد گرچه میتوانست همچون طرف مقابل گوشه ای از حواشی ایشان را نشان دهد که از اساس با این نهان شدن زیر عبای بزرگان منافات دارد .با وجود این گزاره های مهمی از فهم لیبرالیسم را در شبکه ای که خود را مدعی گفتمان انقلاب اسلامی است ، بیان کرد. ای کاش پرفسور مسعود درخشان اندکی آثار جان لاک را میخواند، به جای اینکه به روزنامه نگاران مستقل حمله کند و آنان را منحط بداند .
لینک کانال#علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 برنامه #جهان_آرا در ادامه سلسله نشستهای اقتصادی خود در سال مهار تورم و رشد تولید، میزبان مناظره
📌 ابوالفضل اقبالی
💢 مناظره یک ساحت علمی و نظری دارد که افراد با سطح سواد خود در آن قضاوت میشوند و یک ساحت رسانهای دارد که رفتار و گفتار افراد در آن تعیین کننده است. در مناظره دیشب بلاشک دکتر موسی غنینژاد پیروز رسانهای مناظره بود و دکتر مسعود درخشان عملکرد بسیار بدی داشت. اما در صحبتهای دکتر غنینژاد چندتا نکته قابل مناقشه وجود داشت که عرض میکنم. سه محور مهم در صحبتهای دیشب دکتر غنینژاد وجود داشت که عبارتند از:
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 ابوالفضل اقبالی 💢 مناظره یک ساحت علمی و نظری دارد که افراد با سطح سواد خود در آن قضاوت میشوند و
⭕️ ۱. چپانگاریِ اقتصاد اسلامی
🔻دکتر غنینژاد در ابتدای سخنان خود، علتالعلل چالشهای اقتصادی کشور را ابتنای اصول اقتصادیِ قانون اساسی کشور(بهویژه اصل ۴۳) بر رویکردهای مارکسیستی و چپ در اقتصاد دانست. ایشان در اینجا عامدانه و با هوشمندی برای مخاطب تلویزیونی یک سادهسازی در تقسیمبندی رویکردهای موجود در اقتصاد انجام میدهند. به این ترتیب که هرکس برای دولت(حاکمیت) شان مداخله در اقتصاد در نظر میگیرد تبار مارکسیستی دارد! و هرکس مخالف مداخله دولت در اقتصاد است تفکر لیبرالی دارد و لذا براساس این دوگانهی بسیط و نادقیق، اصل ۴۳ قانون اساسی کشور را سوسیالیستی دانسته و با یک تحریف تاریخی، تنظیم این اصول را به چپهای اول انقلاب نسبت میدهد و از جزوات حزب توده به عنوان رفرنس سخن خود استفاده میکند! چنین تقسیمبندی بسیط و تقلیلگرایانه از نظریههای اقتصادی توسط دکتر غنینژاد صرفا کارکرد سیاسی و رسانهای برای برچسبزدن به طرف مقابل دارد و #فاقد_مبنای_علمی است. رویکردهای موجود در اقتصاد در نسبت به مقوله مداخله دولتها، طیفی از نظریههای مارکسیستی، لیبرالیستی و اسلامی را شامل میشود که تفاوتهای دقیقی با یکدیگر دارند و به این سادگی نمیتوان آنها را یک کاسه کرد.
⭕️ ۲. علمانگاریِ(بهمعنای ساینس) اقتصادِ مدرن
🔻دکتر غنینژاد اصرار داشت که به صحبتهای دکتر درخشان برچسب #ایدئولوژی و شعار بزند و سخنان خودش را علمی جلوه دهد. در حالیکه خود ایشان بهتر از هر کسی واقف هستند که اقتصاد، فلسفهای است که گاهی امتداد ریاضیاتی نیز پیدا کرده است. همین نظریه #اقتصاد_بازار که ایشان از آن دفاع میکنند بیشتر از آنکه ماهیت علمی(scientific) داشته باشد، #ایدئولوژی_محض است و بنیانهای فلسفی و الهیاتی دارد. تمام بحثهای #فون_هایک درباره مفاهیمی چون #آزادی، #قانون، #نظم و... #ایدئولوژی است. حال اگر کسی چون پروفسور مسعود درخشان با آن سوابق علمی و تئوریک، از کسی چون #امام_خمینی(ره) نقل قول بیاورد متهم به شعرخوانی میشود، اما اگر دکتر غنینژاد که خودشان مدتها از مدافعان رویکردهای مارکسیستی در اقتصاد بودند، الان از لیبرالهایی چون فون هایک نقل قول بیاورد، میشود بحث اصولی و علمی! کسی هم نمیپرسد که اعتبار و مشروعیت گزاره «قانون نظم خودجوش است» با کدام محک علمی سنجیده شده است؟
⭕️ ۳. جداانگاریِ دین و اقتصاد
🔻دکتر غنینژاد در پایان مناظره یک پرسش مشهور و فراگیر در فضای عمومی جامعه را از پرفسور درخشان مطرح میکنند که شما چرا در مباحث اقتصادی از امام خمینی(ره) یا مقام معظم رهبری رفرنس میآورید؟ ایشان بلاشک فقیه و دینشناس هستند اما چون تخصص اقتصادی ندارند، نظرشان در این عرصه قابل استناد نیست! حال سوال من از آقای غنینژاد این است که شما چه درک و شناختی از دین دارید که براساس آن قلمرو اقتصاد را از قلمرو دین جدا کردید؟ این که همان شبهه رایج سکولاریسم در دهه 70 است که فقه و دین را محصور در ارتباط فردی ما با خدا میدانست و معتقد بود کار سیاست و اقتصاد و علم را باید به متخصصان خودش واگذار کرد و دین و روحانیت باید مشغول نماز و روزه مردم باشند! پس احکام اجتماعی و اقتصادی اسلام که اتفاقا حجم وسیعتری از احکام فردی را به خود اختصاص داده چه میشوند؟ حرمت ربا، قاعده نفی سبیل، انفاق، خمس و زکات، الگوی مصرف و... اینها ناظر به اقتصاد نیستند؟ جالب است که خود ایشان در ابتدای مناظره صراحتا میگویند در قانون اساسی ما ردپایی از اصول اقتصادی اسلام نیست! یعنی میدانند که در اسلام ابواب متعدد و اصول بسیاری ناظر به ساماندهی وضعیت اقتصادی جامعه داریم. خب پس اگر کسی دینشناس باشد به این امور نیز واقف است و نظراتش درباره اقتصاد مسموع است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 برنامه #جهان_آرا در ادامه سلسله نشستهای اقتصادی خود در سال مهار تورم و رشد تولید، میزبان مناظره
📌 سید جواد نقوی
⭕️ دیشب دو فردی که سال ها سرنوشت دو گروه سیاسی در قدرت را در علم اقتصاد نمایندگی می کردند با یکدیگر مناظره کردند، با قدرت می توان گفت هر دو فرد بیش از آنکه خوانده باشند،نخوانده بودند و در تمام این سال های در "هاله قدسی قدرت و افراطیون اطراف خود پنهان شده بودند" هاله ای که باعث پنهان شدن واقعیتی که سال ها دیدنش ناممکن بود شده بود.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 سید جواد نقوی ⭕️ دیشب دو فردی که سال ها سرنوشت دو گروه سیاسی در قدرت را در علم اقتصاد نمایندگی می
💢 دیشب دو فردی که سال ها سرنوشت دو گروه سیاسی در قدرت را در علم اقتصاد نمایندگی می کردند با یکدیگر مناظره کردند، با قدرت می توان گفت هر دو فرد بیش از انکه خوانده باشند،نخوانده بودند و در تمام این سال های در "هاله قدسی قدرت و افراطیون اطراف خود پنهان شده بودند" هاله ای که باعث پنهان شدن واقعیتی که سال ها دیدنش ناممکن بود شده بود.
⭕️ این "هاله" تقریبا تمام ساحت سیاست ورزی را به خودش اختصاص داده است از جریانی که حتی توان استدلال یک خط بحث علمی ندارد که چطور قانون اساسی با حضور بخشی وسیعی از فقها با حرف های شریعتی و بنی صدر مارکسیستی شده است ! که بیشتر شبیه به سرمقاله های کیهان در اوج عصبانیت و نوعی لفاظی است تا آنجا پیش می رود که بگوید شهید بهشتی اندیشه چپ را به نام قانون اساسی در پاچه امام کرده است ! ولی امام چطور فقیه بوده که متوجه شده بازرگان لیبرال است ولی بهشتی را نفهمیده است که قانون اساسی را چپ کرده است ! این حرف یعنی سر امام هم کلاه گذاشتن یا امام سواد نداشته یا خودش چپ بوده است ! و عجیب تر اینکه مدعی همین امامی که نفهمیده قانون اساسی انقلاب مارکسیستی شده نگذاشته ما کامبوج شویم ! و چپ ها را نفی کرده است ! همین مقدار خنده دار و بی معنی این تمام استدلال جریانی است که سه دهه است حامی لیبرالیسم است!
⭕️ بخش دیگر " هاله" برمی گرده به پورفسوری که سال ها است او را به خلق معرفی کرده اند که او حامی اقتصاد اسلامی است و ناقد لیبرالیسم است ولی سر اخر نمی داند نیچه اصلا لیبرال نیست و اصلا توان یک نقد ساده به لیبرالیسم را هم ندارد و بدتر از انکه اصلا ظاهرا حرفی برای اقتصاد اسلامی هم ندارد ! و صرفا نوعی ادبیات جدلی دارد که بیشتر شبیه دعوا های زرد سیاسی است و توان حتی بحث ساده را هم ندارد، حال آنکه این فرد قصد دارد طرح دیگر ایجاد کند که علیه اقتصاد لیبرالی باشد و این طرح راه نجات است ! این حجم از وهم هم سوی دیگر این مناظره است که سال ها است برای اهالی قدرت ادبیات جدلی علیه لیبرالیسم درست کرده است ، بدون آنکه بدانند اصلا لیبرالیسم چیست !
⭕️ دیشب به ما ثابت کرد که " هاله" شکل گرفته حول این افراد صرفا باعث به وجود آمدن یک #پوپولیسم_علمی شده است که علم را دستاویز رسیدن به قدرت قرار داده است بدون آنکه خود علم اهمیت داشته باشد ، دیشب نشانی بود از وضعیت تفکر در کشور از این شرایطی که ، خطر اش از هزاران جنگ و نفوذ هم بدتر است
جامعه و قدرتی که علم را شوخی بگیرد خروجیش می شود این دو پیرمرد که دیشب نخوانده از علم دفاع می کردند !
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
کانال علم الحدیث
در راستای ترویج میراث نورانی اهل
البیت علیهم السلام تشکیل شده است
👈بررسی سبک نگارش کتب حدیثی
👈ابطال عقائد عامه
👈نکات رجالی
👈تاریخ حدیث
👈تحلیل احادیث
👈بارگذاری مناظرت بین شیعه و عامه
👈بارگذاری صوت های اساتید حدیث و رجال
👈بارگذاری مقالات حدیثی و رجالی
👈تمام مطالب با متن عربی و منابع معتبر بارگذاری میشود
🔰 eitaa.com/joinchat/2001207372C91f38aed0f
✅ ڪانالشون ڪـپے آزاد هست
❖ پیشنهاد عضویت در کانال ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ محتوای متفاوت فلسفی و عرفانی با رویکرد اجتماعی همراه با عکس نوشته های اختصاصی از بزرگان حکمت متعالیه.
لینک عضویت؛
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📌 چرا اسم مدرسه را آیه انتخاب کردیم؟
💢 «آیه» را به معنای نشانه به کار میبرند و در ادبیات قرآن، عنوانی است برای مخلوقات، از آن جهت که نشانه ای بر وجود خدای جهاناند. آیه، زبانیست برای اشاره به نسبتی بین مخلوقات که حقیقتشان فقر و نیاز است به خدایی که غنی بالذات و رافع نیازهاست.
⭕️ مدرنیته در دوره اخیر از حیات بشریت که ظهور انسان مستقل و خودبنیاد است، زلزله ای بود که ارکان و بنیانهای اصیل زندگی انسان را فرو ریخت و حقیقت هستی و انسان را زیر آوار فراموشی دفن کرد.
⭕️ نگاه آیهای به انسان و جهان، راه نجات از زیر این آوارها، و امیدی برای ساختن دوباره بنای انسان و روابط اوست.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
💢 موضوع:
♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی اسلامی
⭕️ با حضور
🔻استاد حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدی فرد
🔻استاد دکتر ابوالفضل گائینی
🔻استاد دکتر مهدی نصیری
🔻استاد دکتر رمضان علی تبار فیروز جایی
⭕️ هزینه شرکت در دوره ۳۰۰۰۰۰ريال
⭕️ برای اطلاعات بیشتر
https://b2n.ir/x83735
⭕️ برای ثبت نام
yun.ir/z1m9b3
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b