eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
973 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
صدا ۰۲۰.m4a
49.17M
📌 ارائه دهنده 💢 📌 موضوع : 💢 ظرفیت شناسی در حل ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ارائه دهنده 💢 📌 موضوع : 💢 ظرفیت شناسی در حل ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 کارگاه حل مسئله اجتماعی 💢 امروز کارگاه حل مسئله اجتماعی توسط شروع به فعالیت میدانی خود نمود. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
🌀 گزارش تصویری 1⃣ 💠 کارگاه عملی حل مسئله اجتماعی °کلاس قبل از ظهر° لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
🌀 گزارش تصویری 2⃣ 💠بازدید استاد معظم حاج آقا (سلمه الله) و برگزاری کارگاه عملی حل مسئله اجتماعی °کلاس قبل از ظهر° لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀رقابت کارگاه علمی پژوهشی با شرکت ۶ گروه به پایان رسید. 🌀ان شالله بعد از تکمیل و پایان دوره در ایام آینده نتایج اعلام خواهد شد که به محضر دوستان خواهیم رساند‌. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جایگاه شناسی در فقه شیعه 1⃣ 💢 در طول تاریخ قرائت ها و نگاه های متفاوتی به وجود داشته است، اما اگر بخواهیم حرکت امام حسین و واقعه کربلا را از منظر فقهی مورد بررسی قرار دهیم، واقعه کربلا یک حرکت فقهی است یا فرا فقهی؟ اگر موضوعی فقهی باشد، یعنی امکان بررسی رسیدگی فقهی به آن باشد، طبعا قابل تأسی برای شیعیان است و می‌توان از آن به عنوان یک استفاده کرد. در چه موارد فقهی از عاشورا استفاده شده است؟ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جایگاه شناسی در فقه شیعه 2⃣ 💢 تلقی فقهای شیعه در قرون اولیه این بود که حرکت (ع)، قابل تحلیل فقهی است. شاید یکی از قدیمی ترین نظرات در این باره از ، و سپس و بعد از آن است. این بزرگان اقدام حضرت را مطابق با قواعد عمومی فقه، دانسته اند. البته آنان برای تحلیل خود، علم حضرت به سرانجام واقعه را مورد تردید قرار داده اند و تحلیلشان مبتنی بر این مقدمه است. شیخ مفید در پاسخ به این سوال که چرا امام (ع) با آگاهی از تخلف مردم کوفه، بدانجا رفت، می گوید: دلیلی برای علم امام وجود ندارد(المسائل العکبریه ص 69)، سیدمرتضی هم در کتاب تنزیه الانبیاء همین نظر را دارد که آنچه اتفاق افتاد مثل رویارویی مردم کوفه با حضرت، از طرف حضرت پیش بینی نشده بود: «ولم یکن فی حسابه ان القوم یغدر بعضهم» لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جایگاه شناسی در فقه شیعه 3⃣ 💢 عاشورا با عناوین مختلفی از مباحث فقهی مرتبط است. عمل حضرت را در ذیل و ، می توان مطرح کرد، به خصوص از این زاویه که چرا حضرت به نوعی از نهی از منکر که مخاطره آمیز بود اقدام کرد، مگر شرط این فریضه آن نیست که خطر و ضرری متوجه آمر به معروف نشود؟ ولی بسیاری از فقها، بحث عاشورا را ذیل بحث جهادیه در مطرح کرده اند که چرا حضرت در جنگ و درگیری حاضر به قبول صلح و سازش نگردیدند، پاسخی که در فقه می دهد این است که هر کس در موقعیت (ع) قرار بگیرد دو راه در برابر او قرار دارد و او حق انتخاب دارد، می تواند با دشمن صلح کند و می تواند مقاومت نموده و شهادت را بپذیرد. براساس این نظر هم می توان اقدام حضرت را در چارچوب کلی مطرح کرد. در میان فقها هم همین نظریه را قبول دارد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جایگاه شناسی در فقه شیعه 4⃣ 💢 هم این بحث را در همان کتاب الجهاد مطرح کرده ولی نظرش با متفاوت است. کرکی هم تحلیلی ارائه می دهد که هر چند امام از عاقبت جنگ آگاه هست، ولی او بنا به مصالحی باید مقاومت کند، مثلاً حضرت می داند که یزید به قرار داد مصالحه پای بند نیست، و یا صلح با او به پایه های اعتقادی مردم آسیب می زند، و شاید اصلاً در آن شرایط امکان صلح وجود نداشته است. به هر حال نظریه هم هر چند با شایدها و احتمالات همراه است، ولی طرح این احتمالات به خاطر آن است که قیام حضرت، بر طبق ضوابط فقهی تبیین شود. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جایگاه شناسی در فقه شیعه 5⃣ 💢 در میان فقها کسانی بوده اند که قیام حضرت را خارج از می دانند مثلا از دوره قاجار و به طور خاص از ، در فقه ما وارد شده است. و پس از ایشان، توسط ، در جامعه شیعه گسترش و نفوذ پیدا کرده و به دلیل نفوذ شیخ جعفر، در قرن اخیر، این دیدگاه، تقریباً غالب بوده است. مرحوم شوشتری همان کلام صاحب جواهر را در کتاب های مختلفش مثل و فوائد ‌المشاهد تکرار کرده است و خلاصه آن این است که امام حسین(ع) تکلیف خاصی داشتند که با تکلیف عموم مسلمانان متفاوت است. حتی مرحوم شیخ محمدحسین کاشف الغطاء که از نظر اجتماعی و سیاسی، فقیه روشن و آگاهی است، وقتی با این سوال مواجه می شود که چرا شب عاشورا، امام(ع) اصحاب خود را آزاد گذاشت و اجازه داد که کربلا را ترک کنند، پاسخ می دهد که جریان کربلا، فراتر از قواعد شرعی و الزامات مدنی است و یک جریان کاملاً استثنائی است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami